[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:47

Jannepauli schreef:
Tja... aan één kant heb ik ook ervaren dat 'goede raad' van anderen wel 's een beetje teveel kan worden, vooral als je zelf al in een soort crisis zit omdat je dier lijdt. Er komt nogal wat op je af, variërend van natuurgeneeskundig therapeuten tot voedingsadviezen en vele andere dingen meer. Aan de andere kant: als ik niet van een aantal mensen adviezen gekregen had, zoals bv van Janouk, dan had mijn paard nu misschien niet meer geleefd. Als ik m'n oor te luisteren had gelegd bij onze veearts.. en me aan zijn adviezen had gehouden.. néé, ik heb veel meer gehad aan de ervaringsdeskundigen hier - paardenmensen onder elkaar zien of weten soms nét die kleine details die de dames/heren medici niet zien, of in sommige gevallen soms afwijzen..

Dat is waar , en ik ga zeker verder als de faculteit het opgeeft maar we zien nu verbetering dus gaan we even verder zo.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 07:54

even helemaal blij.

Wij rijden nog steeds met de Paarden naar hoefsmid Van Nassau elke 10 weken (al 2 jaar). 5 uur rijden met de trailer. :( Maar de overgang terug naar andere hoefsmeden in de buurt, pakt niet goed uit voor onze dames.
Het verhaal van Image op de site van Van Nassau heeft iemand hier in de straat gelezen (lange straat 16 km) en die is met haar paard naar Van Nassau gegaan daarom. Hij heeft haar paard weer goed gekregen en nu zocht zij ook een smid in de buurt.
Nu heeft zij het voor elkaar gekregen dat een hoefsmid uit de stal van Hoofcare naar Hoofddorp gaat komen voor een aantal paarden bij haar op stal. En ze zocht er nog een paar paarden bij, zodat de rit voor de hoefsmid de moeite waard is. En zo kwam ze bij mij aan de deur of wij interesse hadden over te stappen.
Grappig, via internet vind ze mij, terwijl ze paarden bij ons in de straat heeft op een stal verderop.

Gisteren kennisgemaakt en hij gaat eerst overleggen met Van Nassau en gaat dan onze paarden beslaan. En nog mooier...........................hij komt bij ons thuis. Zo en dat scheelt een berg reistijd.

Nu hadden wij hem een keer ontmoet bij Van Nassau thuis, maar wilde hij voor 2 paarden niet naar Hoofddorp komen, maar nu het er meer zijn, is het voor hem ook interessant.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:25

Zo zeg, dat klinkt hartstikke goed. Dat scheelt inderdaad een heleboel tijd en een heleboel gedoe.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:27

Oh, da's geweldig Janouk! Is hij niet over te halen om onderweg naar jullie, via mijn huisje te rijden? Ik heb nu al twee keer moeten uitstellen vanwege omstandigheden en slecht weer..

Maar zo zie je maar weer: beter een goede buur dan een verre vriend!!

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:42

Dat scheelt superveel dan. Fijn dat hij bij jullie thuis komt nu :)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:58

Wow dat is handig Janouk! Fijn zeg.
Ik zie een bokkers-Nassau-rit voor de hoefsmid aankomen :)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:37

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:56

Is ze op de foto's al bevangen? Ze ziet er opzich nog best happy uit.

Hier gaat het ook op en neer. Ene keer loopt ze beter en dan weer wat slechter. Volgens mij hoort dat er wel een beetje bij. Als het maar steeds ietsjes beter gaat is het goed :)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:07

De foto's zijn vanmorgen genomen . ze ligt nu weer te slapen op stal.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:13

blijf bij je gevoel tootje. het komt vast goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:55

tootje is je pony niet insuline resistent?
Ik zie een speknek en bulten op de kont ....hebben ze het daar niet overgehad de dierenartsen?
Of zie ik spoken?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:52

geerke schreef:
Ik zie een speknek en bulten op de kont ....hebben ze het daar niet overgehad de dierenartsen?
Of zie ik spoken?

Altijd goed om te checken idd! Insuline resistentie kan mede door het overgewicht ontstaan maar ook weer spontaan herstellen na het afvallen. Vergelijk het met de diabetes type2 bij mensen. Mij werd geadviseerd dat dus 2 maanden na de bevangenheid te meten, omdat het voor het beleid (afvallen, net als deze pony) niet van invloed is, en het dus kan herstellen als ze een flink deel van het overgewicht kwijt zijn. Dus meer ter controle wat verder in de behandeling (anders is het gewoon zonde van het geld, want je moet het dan sowieso herhalen nadat ze zijn afgevallen).

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:23

geerke schreef:
Of zie ik spoken?

mm nee niets over gehoord.. :? de pony staat nu wel op heel weinig eten alleen hooi en dat ook al de helft minder.

Zelf heb ik diabetes type 1 dus weet wat het inhoud, maar heb nog nooit gehoord dat paarden dat ook kunnen hebben ik ga even googelen..

bedankt voor de tip..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:21

google daarvoor op EMS (equine metabolic syndrome)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:44

vanmorgen paniek in de tent...guus ging lekker rollen in de paddock, we hebben een stuk afgezet zodat mijn paard er niet bij kan.. afijn paard denkt leuk ! guus is beter en springt pardoes door het draad jaagt guus op ...( guus dus draven..)

Ik rennen guus gepakt en meteen op stal gezet ze is meteen gaan liggen en stond net pas weer ...mega stijf.... en loopt niet meer.... ik heb meteen haar hoeven in een emmer koud water gezet om te koelen..

Het zal toch niet zo zijn dat we terug bij af zijn he...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:55

chips, daar zit je nou net niet op te wachten. :(:) hopelijk valt het mee.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:41

Hebben jullie (de mensen met onbeslagen ex-HB-ers) dat ook, dat er meer sneeuw aan de voorhoeven blijft plakken (en dan ook echt ramvast, dat er dus niet na zoveel stappen vanzelf onderuit valt) dan aan de achterhoeven?
Gek word ik er van (en Isa gevoelig, dus heeft ze voor de hoefschoenen weer aan; ook 's nachts nu).

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:43

mijn shetje staat zonder ijzers en heeft het ook heel erg , is gelukkig geen ex HB.

toppa heeft gelukkig een sneeuw beslagje nu , ben zo blij dat ik het heb laten doen .

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:07

Hoi Isapaardje: Indiana heeft daar helemaal geen last van en trouwens mijn andere paarden ook niet. Nou valt me wel regelmatig op dat Indiana een heleboel dingen net anders doet dan andere (HB)paarden dus ik zou haar niet direct als vergelijk aanbieden.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:12

Perdy heeft daar ook geen last van gelukkig! Er blijft wel eens iets plakken maar dit valt er vanzelf weer onderuit :j

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:12

Hier ook geen last van.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:29

gister is onze balou voor het eerst weer naar buiten geweest overdags, hij was zo blij, een paar flinke bokken was het resultaat.
Gister heeft hij precies 4 weken op stal gestaan dus logisch, hopelijk blijft hij zo stabiel!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:40

even een update over onze guus, gisteren heeft ons paard guus laten rennen wat er nu tot heeft geleid dat guus helemaal niet meer kan lopen... alle hoop is weg.. |(

We hebben nu zo 'n dubbel gevoel waar doen we goed aan ik wil haar niet langer in pijn laten leven en die gedachte komt steeds vaker boven.

Je wilt het niet... maar diep van binnen weet ik wel beter .. ik maak de medicijnen op tot woensdag dan komt utrecht en dan... hakken we de knoop door...

Ik houd jullie op de hoogte

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:44

Hoe lang is ze nu met pijn? Het lijf moet ook de kans krijgen (met goede pijnbestrijding om het dragelijk te maken) om te genezen he... Sterkte.

Na 3 jaar beginnen mijn Fjord zijn zolen eindelijk weer iets op te trekken, wat betekent dat niet alleen de kanteling er niet meer is, maar dat ook de verzakking minder wordt, heb er gisteren zelfs een half uurtje opgezeten, hij zonder hoefschoenen of kunststof plakbeslag, loopt nu prima als we maar van zijn (vaak te dunne) zool afblijven.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:39

woensdag is ze drie weken bevangen maar ze is nu anderhalf week op de goede medicijnen ze was aan het opknappen maar langzaam.. tot gisteren toen vond mijn paard dat ze wel weer kon rennen ..fout dus..nu staat ze weer gestrekt en lopen ho maar.. en dan de vraag tot hoe ver ga je.. heef ze mocht ze opknappen nog wel een leuk paardenleven...het is zo moeilijk...