[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 01:19

KnoLLyBoLLy schreef:
Hier een meelezer met een mini Shetlander die al meerdere keren hoefbevangen is geweest.Bij acute pijn gebruik ik de Woof Wear medical boot van equi schoen en daar mee kan ze gelijk weer beter lopen.
Mischien dat jullie paardjes daar ook wat aan hebben.

Idee met de rits ziet er goed uot maar ben bang dat dit 24/7 op een track met modder of harde ondergrond niet lang heel blijft.
Zag vanavod op een andere hoefschoenen site dat ze daar de Cavallo's adviseren voor hoefbevangen paarden. Iemand daar ervaring mee met langdurig dragen?

Francis

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 02:41

Hmm beetje bummer, 1 schoen was al uit en op de andere voet (mét schoen dus) was ze nog gevoeliger dan op de voet zonder schoen en ook gevoeliger dan ze in dagen is geweest, de moed zonk me in de schoenen... Waarschijnlijk komt het door de extra druk van het scheef staan ofzo, toen ik de schoen er a had en ze er even op gestaan had leek ze er beter op te kunnen lopen, ze kwam wel naar buiten om hooi te eten en toen ging het al ietsje beter. Er stond wel een afdruk van de voet in het materiaal maar misschien voor haar pijnlijke voeten toch net te stug ofzo... Geen idee. Op zich lijkt het mooi materiaal, zeker in een hoefschoen of voor gevoelige zolen, maar ik ga morgen voor de zekerheid toch even terug naar het witte materiaal van de eerste poging, maar dan 2 lagen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 07:21

Die van mij heeft jaren fijn gelopen op soft rides. Deed ik aan als ze eens gevoelig liep door een steentje. 1 of 2 dagen op schoenen en ze liep weer helemaal goed. Kunnen verschillende zolen in van gel. Ze is er echter een kwijt geraakt. Nu twijfel ik of ik een losse schoen ga bestellen of een goedkoper paar bestel. Ze heeft ze ook weleens langere perioden gedragen. Ik deed ze dan tijdens het wandelen uit zodat haar hoeven even konden luchten.

Over dat zelf tapen. Mss eens andere tape proberen? In de kliniek gebruikten ze iets wat op sporttape leek en dan op de rand soort schilderstape. Maar grietje stond met die schoenen aan wel binnen omdat natte tape vroeg of laat los laat.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:19

Dat van die sporttape klinkt als een goede oplossing ja! Zooltje eerst met vetwrap om de hoef vast en daarna nog een laag/paar lagen ducttape.

Verder komt het zo sterk wisselen (en van dag tot dag) mij niet bekend voor, niet als de omstandigheden gelijk gebleven zijn. Ik vraag me af of er - zeker bij Zhuf - nog iets anders aan de hand is. Hoe dan ook, ontzettend veel sterkte met de paardjes waarbij het zo wisselt zonder dat je begrijpt/weet waarom, dat is vreselijk onzeker :( .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:22

Gister is het hier al flink kouder geworden, lelijk windje over het erf. En Roos is meteen weer minder. Zaterdag en gister ochtend was ze echt nog wel best goed. Gister avond en vanmorgen duidelijk minder. Vannacht bovendeur op stal dicht gehad en net maar op schoenen naar buiten gedaan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:30

Rotweer ook!!! En vannacht gaat het nog flink vriezen ook dus dan is de bodem van de paddock bevroren. Ik trek hem vanavond nog even glad en als het niet lekker gaat dan zet ik hem denk ik toch op de stenen. Liever hard en gelijk dan hard en ongelijk. Desnoods met gemaakte noodschoentjes (jogamatje met tape).

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:37

Aukelizzy schreef:
@Wanderers, welke BOT beschermers heb jij precies? Ik heb nu gewone stalbeschermers om, puur om haar benen warm te houden. Maar wil eigenlijk ook wel in BOT beschermers investeren.

Zhuf had wen slechte dag vandaag. Er is echt geen peil op te trekken. Eergister ook een slechte dag, snachts beschermers omgedaan en gister haar alleen gezet. ( paddock door 2 gedeeld, vriendje aan andere kant) Dacht dat ze misschien zichzelf een beetje te veel overbelast op goede dagen. Gister had ze een hele goede dag, dan zie je niks aan haar en voel je ook niks aan haar voeten. Vanmorgen nog goed naar buiten, maar slecht naar binnen. Kreupel en digitale pols in beide voorbenen. Vanavond weinig beter. Morgenochtend maar weer kijken. Toch vreemd dat het zo sterk wisselt.

Wat geef je haar te eten en is het ruwvoer getest? Hoe groot is de paddock waar ze nu staat?

Francis, heb je 1 of 2 pads per voet gebruikt? Ik had er namelijk wel 2 onder 1 voet gedaan. 1 vond ik te dun en dan met de vlakke kant tegen de zool. Hier bleef het goed zitten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:55

Francis schreef:
KnoLLyBoLLy schreef:
Hier een meelezer met een mini Shetlander die al meerdere keren hoefbevangen is geweest.Bij acute pijn gebruik ik de Woof Wear medical boot van equi schoen en daar mee kan ze gelijk weer beter lopen.
Mischien dat jullie paardjes daar ook wat aan hebben.

Idee met de rits ziet er goed uot maar ben bang dat dit 24/7 op een track met modder of harde ondergrond niet lang heel blijft.
Zag vanavod op een andere hoefschoenen site dat ze daar de Cavallo's adviseren voor hoefbevangen paarden. Iemand daar ervaring mee met langdurig dragen?

Het zal per paard verschillen, maar die van mij krijg ik de cavallo simple moeilijk aan en uit. Dat kan komen doordat zijn hoeven elke keer zo wisselen, want we zijn al van maat 2 naar 3 gegaan, maar ook die zijn inmiddels te klein terwijl hij net bekapt is. Daardoor krijgt hij wondjes op de hielen.
Ik zou ze zo sowieso niet urenlang om laten, volgens mij zijn ze daar niet voor gemaakt.

@francis: wat balen dat ze zijn afgegaan! Ik heb hier nog equiwrap, dan zal ik dat er eerst omheen doen. Ik ga zo naar stal om ze om te doen voor de eerste nacht met strenger vriesweer.

Ik ben erg benieuwd hoe hij er vandaag bijstaat. Gister echt verrassend goed. Hij heeft gister weer schone ankle wraps omgekregen en zn recuptex. Dus op alle manieren probeer ik doorbloeding te stimuleren zodat hij minder pijn heeft en blijft bewegen.
De gekochte yogamat lijkt mij dus wel ideaal. Hij zakt in het begin iets in en is dan stevig.
De equine fusion zijn ingepakt en heb ik als t goed is morgen binnen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:06

Meert schreef:
Aukelizzy schreef:
@Wanderers, welke BOT beschermers heb jij precies? Ik heb nu gewone stalbeschermers om, puur om haar benen warm te houden. Maar wil eigenlijk ook wel in BOT beschermers investeren.

Zhuf had wen slechte dag vandaag. Er is echt geen peil op te trekken. Eergister ook een slechte dag, snachts beschermers omgedaan en gister haar alleen gezet. ( paddock door 2 gedeeld, vriendje aan andere kant) Dacht dat ze misschien zichzelf een beetje te veel overbelast op goede dagen. Gister had ze een hele goede dag, dan zie je niks aan haar en voel je ook niks aan haar voeten. Vanmorgen nog goed naar buiten, maar slecht naar binnen. Kreupel en digitale pols in beide voorbenen. Vanavond weinig beter. Morgenochtend maar weer kijken. Toch vreemd dat het zo sterk wisselt.

Wat geef je haar te eten en is het ruwvoer getest? Hoe groot is de paddock waar ze nu staat?

Francis, heb je 1 of 2 pads per voet gebruikt? Ik had er namelijk wel 2 onder 1 voet gedaan. 1 vond ik te dun en dan met de vlakke kant tegen de zool. Hier bleef het goed zitten.

Ze krijgt momenteel op aanraden van de DA een afgewogen portie hooi verdeeld over de hele dag. ( 6.00/13.00/18.00/22.00) En een beetje pavo vital met vita E, magnesium en van de paardendrogist de maagsupport. Alles is suiker vrij ( behalve pavo vital, die heeft wel een heel laag suiker/zetmeel gehalte ) Verder staat ze nu op een paddock van 8 bij 4 ongeveer, daar doet ze het duidelijk beter op dan op een groot stuk. Ik denk dat bij haar het probleem is dat ze zich wel goed voelt --> Te veel doet --> Slechter wordt --> rustig houd --> beter voelt--> teveel doet. Beetje zo'n kringetje. Verder versta ik onder slecht dat ze wat onregelmatig is, vooral al ze bijvoorbeeld uit stal draaid. Gekke is ook dat ze ( als
ik jullie verhalen lees) een totaal ander beeld geeft als die van jullie. Snap er niks van. Alhoewel ik heel sterk het idee heb dat bij haar koud weer ook een grote invloed heeft. Ik hou nu haar benen warm en vanmorgen ging ze weer erg vrolijk naar buiten.

Zo liep ze vanmorgen.
https://www.youtube.com/watch?v=Tamgzl0 ... e=youtu.be

Edit: ruwvoer is niet getest, zou wel een idee zijn om nog te laten doen.

Edit 2: ze staat overigens al een week volledig zonder pijnstilling.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 05-02-18 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:35

Weer even snel, proberen ;) , te reageren op direct vraag van Aukelizzy
Maar eerst even: wat ik zie op dat filmpje valt me niet tegen hoor !
En je Herrie Merrie accepteert ook wat beter bij de huidige situatie ?

http://www.backontrackwinkel.nl/index.p ... 51&lang=NL (algemene info, ik heb ze ergens anders besteld, dingen zijn op veel plekken uitverkocht .. is dus zoeken naar verkooppunt die ze nog in de juiste maat heeft, 'mijn' maat - XL- bv. was/is lang niet overal op voorraad)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:38

Thnx!! Ga ik even rond zoeken waar ik ze kan bestellen. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:47

@Auke: vergeten te reageren, mijne wisselde ook sterk per dag toen hij op vier benen bevangen was. En net kou wordt hij ook slechter, terwijl hij nu niet meer bevangen is.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:58

Hoefschoenen had & heb ik ook ... maar daar heeft de gemiddelde lezer hier niets aan, vanwege Noah's (for)maat had ik eigenlijk geen keus, was maar 1 merk/model die zijn maat had : RX Easycare 7 met rode comfort pads van 12cm. dik ( bij EquiSchoen)

Wisselend beeld komt mij overigens wel bekend voor .. zó een hele bink en volgende moment weer een hoopje ellende.
Ik vond en vind verloop HB juist ook enorm grillig gaan ... momenten dat een ander niet eens in de gaten heeft dat er iets loos is gevolgd door momenten dat je meewarig wordt aangekeken met een blik van afschuw ..

Wij hadden ook een mal liggen voor de noodhoefschoenen, maar denk erom dat hoeven snel kunnen veranderen qua vorm/stand.
En inderdaad ... bij ons ook weleens voorgekomen dat schuimblok nét even ( met vastplakken) was verschoven, Noah gaf vrij snel aan dat het geen strak plan was om dat zo te laten zitten dus direct maar weer eraf en beter eronder gezet.

Vergeet ik telkens ..
@ Auke : heb je nog nagedacht/navraag gedaan over de Lucerne gift?
Ik weet dat daar wat melasse in zit ( die van Hartog dan) maar Lucerne zou positief invloed kunnen hebben op ( het teveel aan) maagzuur en bovendien is het een perfecte ruwvoer vervanger/aanvulling ... de maag moet natuurlijk juist bij een paard met klachten als die van Zhuf gevuld blijven.
Soms moet je concessies doen en kiezen tussen twee 'kwaden' %) maar uiteraard kan alleen jijzelf daarover beslissen.
Maarruh, dat laatste filmpje vind ik echt geen slecht beeld geven hoor !

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:54

Dat mijn schoenen zijn af gegaan komt denk ik niet door de kwaliteit van de tape (de andere kreeg ik er maar met moeite af) maar door een paar andere factoren. Ten eerste ging het plakken gewoon niet zo lekker en was ik al niet echt tevreden met hoe deze zat. Daarnaast waren de zolen te groot. Ze staken licht uit en om hem aan de voorkant niet uit te laten steken had ik 'm wat terug gelegd maar dan steekt het aan de achterkant dus extra uit waardoor het tape minder grip heeft en je randjes hebt waar het paard op kan staan of waarmee ze in de blubber blijven hangen. Niet handig dus, had ze gewoon eerst beter op maat moeten maken...
Vandaag dus eerst een écht goede mal maken en dan ga ik met 2 lagen van het witte spul werken omdat ik denk dat dat toch fijner blijft zitten en minder weerstand geeft. Het vult op zonder te 'duwen', spul wat terug wil veren 'duwt terug' (ok, wazig maar misschien snapt iemand wat ik bedoel).

Auke, ik zie op het filmpje eigenlijk geen hoefbevangen paard. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er niks aan de hand is! Uiteraard ken ik je merrie niet en heb ik ook niet het hele topic terug gelezen dus weet niet het hele verhaal, maar als ze zo goed loopt als ze goed is maar het beeld is wisselend, dan zou ik denk ik toch ook even verder kijken. Misschien dat er toch iets nog niet helemaal goed gaat in de manier van bekappen waardoor beweging weer druk op kwetsbaar weefsel geeft? Wellicht een overbelasing van pezen/banden ergens?

Ik lees hier al een paar keer dat men luzerne geeft aan paarden met HB. Houd er rekening mee dat inmiddels bekend is dat IR-paarden juist extra gevoelig kunnen reageren op Luzerne. Daarnaast bevat luzerne vrij veel fyto-oestrogeen (plantaardige oestrogeen) dus bij een merrie die al behoorlijk 'hormonaal' kan reageren zou ik voor iets anders gaan. Ik heb mijn merrie nu echt 100% van de luzerne én esparcette af gehaald voor de zekerheid, ook de vitaminen (valt niet mee want de meeste preparaten zijn op basis van luzerne). Mooi alternatief voor luzerne als je wel het eiwitgehalte wilt is Agrobs Fetura. Zelfde eiwitgehalte als luzerne maar geen scheve Ca:P verhouding en geen vlinderbloemigen er in (mijn hooi is extreem laag in eiwit, ook lager dan het suikergehalte.. dat maakt dat de suiker ondanks het lage gehalte meer impact heeft, het eiwitgehalte helpt mede de bloedsuikerspiegel in balans te houden, vandaar dat ik wel extra eiwit wil.)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:11

Francis, mijn paard is ook een beetje een verhaal apart haha. Ik loop met haar in de kliniek in Visdonk en ze wordt momenteel beslagen door de gebroeders van Nassau. Ze is sindsdien al heel erg verbeterd hoor! Dus het gaat zeker wel de goede kant op. Echter ben ik ook met haar naar de kliniek geweest omdat ze dus heel onregelmatig was, alleen op rechtsvoor. Na allerlei onderzoeken was de conclusie EMS en een behoorlijk gekanteld hoefbeen rechtsvoor, alle andere drie d'r voetjes waren nog perfect. De DA vond het ook vreemd, maar het schijnt in sommige gevallen dus te kunnen gebeuren dat ze aan 1 voet bevangen raken, de reden hiervan is eigenlijk nog niet echt achterhaald. Ze heeft dus ook nooit een echt bevangen beeld gegeven (ik ging eigenlijk naar de kliniek in de veronderstelling dat ze misschien een fractuur ergens zou hebben), echter hoeft volgens de DA niet ieder paard de typische klachten te geven en kan (met name als ze aan 1 been bevangen zijn) dus dit rare beeld ontstaan.

Wanderers, ik ga inderdaad eens even informeren over lucerne. Ik denk dat ze dit nu niet mag van de DA omdat ze af moet vallen maar het is net wat je zegt, beetje kiezen tussen twee kwaden. Zag wel dat de Daily plus van subli melasse vrij is, misschien dat dat dan een idee is. Ik ben stiekem ook wel blij met hoe ze loopt hoor! Dit was dan alleen wel een goed moment. Op andere momenten kan ze nog heel kreupel zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:39

Mijn ir’er kreeg van elk merk luzerne jeuk. Tenzij het in de brokjes van havens gastro of vitalbix zit :+

Wat een drama noodschoenen. Ik kreeg het er niet goed en recht eronder. Leek me niet lekker zitten dus helaas. Dan maar om vier benen die magneten.
Vanmorgen reactie van Klaas, de hoefschoenen morgen binnen (en sokken ook) maar kan ze woensdag pas om doen :(

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:01

Aukelizzy schreef:
Ze krijgt momenteel op aanraden van de DA een afgewogen portie hooi verdeeld over de hele dag. ( 6.00/13.00/18.00/22.00) En een beetje pavo vital met vita E, magnesium en van de paardendrogist de maagsupport. Alles is suiker vrij ( behalve pavo vital, die heeft wel een heel laag suiker/zetmeel gehalte ) Verder staat ze nu op een paddock van 8 bij 4 ongeveer, daar doet ze het duidelijk beter op dan op een groot stuk. Ik denk dat bij haar het probleem is dat ze zich wel goed voelt --> Te veel doet --> Slechter wordt --> rustig houd --> beter voelt--> teveel doet. Beetje zo'n kringetje. Verder versta ik onder slecht dat ze wat onregelmatig is, vooral al ze bijvoorbeeld uit stal draaid. Gekke is ook dat ze ( als
ik jullie verhalen lees) een totaal ander beeld geeft als die van jullie. Snap er niks van. Alhoewel ik heel sterk het idee heb dat bij haar koud weer ook een grote invloed heeft. Ik hou nu haar benen warm en vanmorgen ging ze weer erg vrolijk naar buiten.

Zo liep ze vanmorgen.
https://www.youtube.com/watch?v=Tamgzl0 ... e=youtu.be

Edit: ruwvoer is niet getest, zou wel een idee zijn om nog te laten doen.

Edit 2: ze staat overigens al een week volledig zonder pijnstilling.

Was rechtsvoor de hoef met kanteling? Daar zie je met het lopen wel dat ze daar nog last van heeft.
Bij Pavo kan je voor iets van €25 hooi laten testen. Dan weet je iig hoeveel suiker, energie en eiwitten er in het hooi zitten. Bij een IR paard moet het suiker-zetmeel% onder de 10% zijn. Als je het niet wil laten testen dan kan je het hooi ook een uur weken in water.
Niet alle IR-paarden reageren goed op luzerne, ze kunnen er zelfs HB van worden. De oorzaak daarvan is niet bekend.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:04

Hooi weken in water doe ik op aanraden van de DA al indd :j Kanteling is indd rechtsvoor en je ziet ook duidelijk dat ze die voorzichtiger neer zet. Maar denk dat ik hier meer dan blij mee mag zijn.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:01

Afbeelding

De nieuwe analyse van het hooi is ook binnen.. help :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:11

Suiker vrij laag lijkt mij prima. Verder geen idee.

Roos heb ik net voor het eerst sinds ze bevangen is de 2 jonkies (inmiddels ook al weer bijna 8 en 10, maar gedragen zich als een stel kleuters) lelijk op hun plaats gezet. Ook al was ze gister avond en vanmorgen minder dan eerder van het weekeind. Nu was ze beter dan vanmorgen maar nog niet op het nivo van afgelopen weekeind. Zal de kou wel zijn denk ik.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:37

Ja als je je bedenkt dat ze verder nagenoeg niks krijgt wel toch?

Toch positief dat roos zich sterk genoeg voelt om even op te treden

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:43

Mooi laag in suiker! Dat is goed.
Ook laag in energiewaarde, onder gemiddeld (EWpa).
Verteerbaar ruw eiwit is voor paarden die veel moeten werken aan de lage kant maar voor een paard op rust of sobere paarden kan het en het VREpa is hoger dan het suikergehalte en dat is voor een IR paard van belang omdat eiwitopname de glucosespiegel in het bloed in balans kan houden. Wanneer het eiwitgehalte (de VREpa dus, niet het ruwe eiwit) lager is dan het suikergehalte (ik ga er even van uit dat ze hiermee alle WSC's bedoelen) dan heb je veel sneller last van glucosepieken.
VSOCp zegt iets over de verteerbaarheid van het hooi... 46% wordt verteerd en opgenomen, de rest komt er als mest weer uit. Weet je dus dat als je er 10 kg. in stopt er ruim 5 kg. mest uit komt ;)

Mooi hooi, ik zou dit wel aan mijn IR-merrie willen voeren (beter dan mijn eigen hooi wat dus wel hoger in suiker dan in eiwit is) . Vitamines e.d. wel aanvullen want met dat soort 'sober' hooi zitten er geheid ook wat tekorten in belangrijke vit./mineralen in.

Hier een handig documentje om de betekenis van de afkortingen op te zoeken. http://eurofins-agro.com/sites/blgg.nl/ ... uwvoer.pdf
Behoeftes aan verschillende stoffen kun je ook op VoerVergelijk in de begrippenlijst opzoeken. http://www.voervergelijk.nl/begrippen

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:44

Wauw dankjewel voor je uitgebreide antwoord daar kan ik echt iets mee!

Ik durf op het moment nagenoeg niks extras te geven.. behalve dan beetje geweekt Vito voor de medicijnen..

Mocht je interesse in dit hooi hebben kan ik misschien wel iets regelen..

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:24

Mijn pony vertikt het al tijdje om buiten op het zand te plassen. Hij houdt het gewoon op, zo lang dat hij er echt last van krijgt, zoals achteruit lopen, raar lopen etc. Als ik m dan binnen zet gaat hij vrij snel plassen. Dan ook gewoon een grote plas aan een stuk door. Hij staat nog op de bute ivm voeten. Ik hou m nu s morgens maar binnen omdat zand nu nog harder is en hij zeker niet gaat plassen. Hij drinkt altijd al vrij weinig, hij krijgt geweekt hooi. Mijn therapeut geeft geen respons helaas. Heeft iemand een idee? Heb weleens gehoord van bruin bier?

Edit: ow, zitten vrij veel suikers in denk ik?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:35

Gelet op reacties over Luzerne zou dat dus blijkbaar iig. een no-go voor IR paarden zijn Auke, jammer maar helder !

@judithM : uiteraard heb ik geen idee over jullie omstandigheden, maar is het mogelijk om je dier juist nadat hij zeker-te-weten geplast heeft een tijdje buiten te zetten?
Plassen is, uiteraard, altijd al belangrijk om afvalstoffen kwijt te raken maar zeker bij een HB of anderszins ziek dier en ophouden is natuurlijk ook niet goed .. maar dat weet jijzelf ook, anders zou je jouw vraag natuurlijk ook niet stellen ..

Heb geen idee wat anderen daarvan vinden of wat ervaringen van anderen zijn ... maar ikzelf heb Noah, toen herstel zich eenmaal goed had ingezet, Electrolyten van Pharmahorse gegeven omdat Noah dus ook weinig dronk en bovendien niets doet met welke mineraal- of zoutblok dan ook .
Maar nogmaals : mijn ervaring, mijn keus ..