Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Chendo_ schreef:Ben overbezorgd wat mijn pony betreft.
geerke schreef:houdt ze hem echt in de lucht?
Heeft ze niet iets verrekt ergens?Of haar kogel verdraait?
MiniLoe schreef:Ik zie dr wel regelmatig plassen, ze drinkt een emmer water per nacht bijna leeg en overdag ook...
Zou ik dr misschien iets moeten geven wat afval stoffen kan afdrijven...?
EstherHegt schreef:MiniLoe schreef:Ik zie dr wel regelmatig plassen, ze drinkt een emmer water per nacht bijna leeg en overdag ook...
Dat is niet zo gek, paard staat nu op hooi en krijgt dus minder vocht binnen via gras. Maak je er geen zorgen om!!
Een paard drinkt naar behoefte, als ze meer droge stof krijgen ( hooi) en minder vocht ( gras) dan zullen ze meer drinken.
EstherHegt schreef:MiniLoe schreef:Ik zie dr wel regelmatig plassen, ze drinkt een emmer water per nacht bijna leeg en overdag ook...
Dat is niet zo gek, paard staat nu op hooi en krijgt dus minder vocht binnen via gras. Maak je er geen zorgen om!!
Een paard drinkt naar behoefte, als ze meer droge stof krijgen ( hooi) en minder vocht ( gras) dan zullen ze meer drinken.
Jannepauli schreef:.......... de vraag had hier eerst moeten zijn: drinkt ze zoveel sinds ze alleen maar hooi krijgt, of was dat eerder ook al zo?
Als dit verschijnsel zich voordoet sinds het paard alleen maar hooi krijgt, dan zou het kunnen dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Is het echter al langer aan de gang, dan kan het een symptoom van Cushing zijn.
Dyonne schreef:Chendo, een pony in acute fase zou ik niet op de wei zetten.
Eenmaal weer stabiel heb ik het hier wel weer opgebouwd omdat ik ze niet alles wil ontnemen. Natuurlijk wel beperkte inname.
En hier dus juist op lang gras om gestressed gras te voorkomen.
EstherHegt schreef:Jannepauli schreef:.......... de vraag had hier eerst moeten zijn: drinkt ze zoveel sinds ze alleen maar hooi krijgt, of was dat eerder ook al zo?
Als dit verschijnsel zich voordoet sinds het paard alleen maar hooi krijgt, dan zou het kunnen dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Is het echter al langer aan de gang, dan kan het een symptoom van Cushing zijn.
Daar heb je gelijk in, maar ook niet, maar het is wel waar dat je naar het eventueel gedrag moet kijken. Mijn PPID paard drinkt helemaal niet veel. Zij is ook niet IR!
IR wordt nogal eens verward met diabetis mellitis, maar dat is het dus niet. Pas bij echte suikerziekte gaan paarden veel drinken.
Jannepauli schreef:Ik heb het niet over IR of diabetis - bij Cushing is veel plassen en drinken een symptoom. Verhoogd cortisol ( zoals bij Cushing) zorgt ( o.a.) voor een sterkere afgifte van het ADH-hormoon en daardoor wordt drinken|urineren gestimuleerd. Ik kon niet zo snel een nederlandstalige link over paarden vinden, maar hier iets vergelijkbaars over hondjes http://www.dierenkliniekecht.nl/ziekte-van-cushing ( zie symptomen).
Maar goed, laten we maar hopen dat het hier niet van toepassing is en dat de dorst alleen ontstaan is door droog hooi kauwen. Een punt van aandacht is het echter wel.
nombrado schreef:dierenarts en homeopathie, die overigens veel met Utrecht (faculteit) samenwerken.
http://www.kortenoord.com/pages/default ... PaPjjScePa
En Kortenoord gaat een stap verder. Waar de reguliere diergeneeskunde ophoudt, gaan wij door: homeopathie of acupunctuur biedt in veel gevallen een beter gezondheidsperspectief. De kracht van Kortenoord ligt in de kennis van zowel recente reguliere als de additieve diergeneeskunde.
Door de uitdrukkelijke keuze voor additieve,aanvullende diergeneeskunde, natuurgeneeswijze als homeopathie, fytotherapie en acupunctuur om dergelijke behandelingen in zeer uitgebreid en grondig overleg met de eigenaar te doen. Dit geeft de dierenartsen en paraveterinairen binnen onze kliniek een voorsprong. Zij weten als geen ander hoe belangrijk de communicatie met u is en dat een goede behandeling van uw dier alleen kan in directe samenwerking met u.