[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:48

Mysa: Mijn paard deed dit ook, rusten op de toon. HS kon de zweer eerst niet vinden, hebben haar driemaal daags laten weken in badedas (met oog op de mok die ze vh weken vd 1e zweer over hield, en net wat weg was). Natuurlijk zat de zweer net naast de 'zoek plaats'. Ben nu met 2 maal daags badderen na het uitsnijden 4 dagen verder, en sinds gisteren komt er geen rotzooi meer uit. Dus nu aan het droog verband, ze slingert me momenteel weer door de box, bij het verbinden. Dus voelt zich weer beter worden, maar is nog steeds kreupel op het zand. In het beginn was ze dat op steen en zand.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:52

Fellow zit nu in de acute fase en mag als alles goed gaat weer opbouwend het land op.
Ben ik nu zo raar dat ik dat eigenlijk niet wil? Het is namelijk door " gestresst" land dat hij hoefbevangen is en daar word niks aan veranderd helaas.
Hij is namelijk zelf helemaal niet dik en in top conditie verder.
Maar ben als de dood dat hij nog een keer hoefbevangen word straks.
Is het niet zoiezo beter om ze dan in een paddock te houden?

Helaas hebben we die ook niet maar dan moet ik gewoon op zoek :)

Of zeggen jullie, stel je niet zo aan ;) Of misschien een graaskorf omdoen?

Ben overbezorgd wat mijn pony betreft. ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:11

_Chendo_ schreef:
Ben overbezorgd wat mijn pony betreft. ;)

Ik vind het zeker niet overbezorgd, je maakt je terecht zorgen. Sommige paarden kunnen wel weer beperkt op het land als ze stabiel zijn, sommige maar een half uurtje en sommigen nooit meer. Wat misschien wel heel verstandig is om ook eens te laten testen op algemeen bloedbeeld en eventueel IR. Jouw paard is dan weliswaar niet dik, maar dat hoeft net perse. Het gestrestte land kan ook een oorzaak zijn natuurlijk van de HB.
Sterkte, het is echt niet fijn he die rottige HB.

flavlip

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:19

En sommige paarden kunnen wel weer gewoon het land op, met het juiste gras, rustig opgebouwd en genoeg beweging :)

@ Chendo Als het bij jouw paard echt door het gras komt is dat natuurlijk een ander verhaal en zul je daar echt voorzichtig mee moeten zijn. Ik persoonlijk vind dat een paard op de wei moet kunnen, is het beperkt, is het met graasmasker en als het echt niet gaat, ja, dan houdt het op, maar ik zou het zeker wel proberen. Wel pas op het moment dat je paard voldoende hersteld is en je denkt dat hij het aankan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:26

@Spikeyblue, dank voor je uitgebreide uitleg, heb net al snel geprobeerd, ze wil niet stilstaan namelijk, kroonrand is aan de achterkant warm, en dan zowel binnen- als buitenzijde. voorkant is koel, ook de kroonrand op die plaats is koel. Maar 't kan nog steeds ook een eenzijdige bevangenheid zijn, dat heeft ze een paar maanden terug ook gehad. Alleen wou ze toen echt niet op steen lopen, en nu loopt ze daar steeds uit zichzelf. Plus dat ze toen meer om en om belastte en nu alleen vaak links in de lucht houdt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:29

houdt ze hem echt in de lucht?
Heeft ze niet iets verrekt ergens?Of haar kogel verdraait?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:30

bedankt voor jullie reacties.
Ja de Da zei dat het door het gestreste land kwam. Ook omdat er nog een shetje die niet dik is hoefbevangen is geworden en ons land ook echt steeds kapot gaat en met de regen en zon heel hard groeit. Het land is ook erg kaal en wij dachten juist dat het goed was om HB te voorkomen (aangezien een andere shet daar heel gevoelig voor is, mijn pony had het nog nooit gehad). Maar het kwam nu juist door het kale land...

Bloed testen lijkt me een goed idee, zal het eens vragen aan de dierenarts wat zij daar van vind.

Daarbij gaat mijn pony natuurlijk niet het land op voordat de dierenarts zegt dat het kan. Die heeft uiteraard ook gezegd dat we heel langzaam moeten opbouwen, eerst een uurtje, dan twee uurtjes, etc.
Ze komt vrijdag weer voor controle en zal het dan eens navragen.
Bedankt voor de tip voor de IR.

Ja het liefst geef ik mijn pony alle vrijheid door het hele land, maar ik ben echt als de dood voor de HB en wil echt niet dat het erger word of nog een keer voor gaat komen.

Vrijdag vraag ik alles even aan de DA, maar alle tips zijn natuurlijk welkom, zodat ik dat kan overleggen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:36

geerke schreef:

mijn merrie hield haar zere voet ook vaak even omhoog, vooral als ik wilde dat ze de andere optilde en tussendoor als ze wat stond te wiebelen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:11

geerke schreef:

Vanochtend wel ja, af en toe zette ze hem neer, en dan hield ze hem weer een tientalseconden omhoog. Nu niet meer, vanwege het feit dat de bute werkt, denk ik. Ze ligt ook niet meer sinds een uur of half twaalf. (vanochtend om half tien ofzo bute gegeven) En ze loopt steeds rond nu, wel kreupel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:11

Hoefzweren ... tja ... ik zeg maar niets.
Die zijn hier nl. nooit verlopen zoals het 'hoort' te gaan en daarmee al diverse malen over het hoofd gezien en voor bevangenheid aangezien.
Zelfs bij Visdonk en Van Nassau was het de laatste keer een verrassing dat ze er twee had :o
Maarten geloofde het pas, toen hij het zag (had ook gevoeld en visiteertang gebruikt; zelfs op foto was niets te zien).

Oh ja ... ik zei niet dat metacam in een zakje zat volgens mij. Buut is los verkrijgbaar of in zakjes. Metacam zit in flesje; is denk ik vloeistof (ken het zelf niet; gaf voordat Isa buut kreeg Quadrisol, maar die werkte niet, en omdat ze destijds slechtwerkende lever had, gaf DA liever buut ipv metacam).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:45

Chendo, een pony in acute fase zou ik niet op de wei zetten.
Eenmaal weer stabiel heb ik het hier wel weer opgebouwd omdat ik ze niet alles wil ontnemen. Natuurlijk wel beperkte inname.
En hier dus juist op lang gras om gestressed gras te voorkomen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:22

Vandaag nog even wat literatuur nageslagen en verspreidingskaartjes opgezocht over het voorkomen van planten in de wei.
Deze is echt opvallend, een Mariadistel ( in het Engels wordt deze melkdistel genoemd, in het Nederlands is een Melkdistel echt een andere plantensoort) is echt erg zeldzaam in Nederland, je moet echt wel een enorm toeval hebben wil ie in je wei voorkomen plus het feit dat de bloei natuurlijk ook iets zegt over de beschikbaarheid in die wei, het zegt niets over het kunnen kiezen door paarden.
http://waarneming.nl/soort/stats/7468 De paarse distels die zullen waarschijnlijk eerder speerdistel of akkerdistel zijn, geen medicinale werking bekend.

Ik ben vergeten de link te kopiëren van grijskruid en de verspreidingskaart. Grijskruid is een onveilige plant die HB kan veroorzaken en is een algemene plant in Nederland, waarom dat gebeurt en door welke werkzame stof heb ik nog niet kunnen vinden. Hier een (helaas Engelstalige link) http://www.extension.umn.edu/gardeninfo ... sum_FS.pdf geschreven door wetenschappers van de universiteit van Minnesota. Paarden moeten er wel erg veel van eten, maar het is een plant die HB kan veroorzaken.
Eventueel zoek ik die verspreidingskaart nog op als er behoefte aan is.

Zwarte walnoot is ook een rotplant die HB kan veroorzaken. Zelfs door er in te gaan staan.

Probleem met kruiden probeer ik even snel samen te vatten

in Nederland zijn dieren op het punt van gezondheidszorg beter beschermd tegen niet voldoende geschoolde en bevoegde personen, voor mensen mag er veel meer, sinds een aantal jaar, voor dieren is echter nog steeds de wet op de diergeneeskunde van toepassing en daaruit volgt dat slechts de bevoegd dierenarts een diagnose mag stellen.

Studie en titel dierenarts heeft ook slechts inhoud wanneer het uitoefenen van de diergeneeskunde volgens de richtlijnen wordt toegepast, een dierenarts kan dus ook niet onder zijn titel ook homeopaat zijn, hij kan via opleiding en bevoegdheid dierenarts zijn, voor niet erkende therapieën, is het niet meer dan een therapeut. Nederland kent geen erkende opleiding tot bijv. homeopathisch dierenarts, homeopathisch staat dan ook los, in deze gevallen, van het bevoegd dierenarts zijn, homeopathie maakt geen deel uit van de opleiding tot bevoegd dierenarts. therapeut is echter een vrij beroep, wat ook naast een bevoegdheid tot dierenarts tot nog toe gedoogd wordt, dit lijkt toch anders te gaan worden, zie link.
http://www.knmvd.nl/persberichten/2010/ ... eneeskunde

Voor een paardenhouder zelf is er nog een ander risico, gevolgen van een behandeling en diagnose door een onbevoegd persoon kunnen op het gebied van aansprakelijkheid verzekeringen nog erg lastig uitpakken, dierenartsen met bevoegdheid kunnen nog via het eigen tuchtrecht veroordeeld worden en zijn vrijwel altijd ook nog verzekerd. therapeuten niet voor het stellen van een diagnose of voor de aan bevoegd dierenartsen voorbehouden handelingen. voor de meeste therapeuten blijft het bij minder kwalijke middeltjes, maar er zijn er ook die middelen inspuiten of behoorlijk grove ingrepen uitoefenen. ontstaan er dan gevolgen uit nalatigheid of een wetsovertreding, mbt verboden handelingen, blijf je zeker met lege handen achter.
http://www.st-ab.nl/wetten/0702_Wet_op_ ... 90_WUD.htm

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:53

De plant komt in Nederland voor op voedselrijke kalkhoudende grond in wegbermen en wordt hier ook akkerbouwmatig geteeld.

Jonge bladeren kunnen op dezelfde manier als spinazie gegeten worden en jonge stengels op dezelfde manier als asperges. Het bloemhoofdje kan net als artisjokken ook gegeten worden.
akkerbouwmatig geteeld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mariadistel

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:57

dierenarts en homeopathie, die overigens veel met Utrecht (faculteit) samenwerken.
http://www.kortenoord.com/pages/default ... PaPjjScePa
En Kortenoord gaat een stap verder. Waar de reguliere diergeneeskunde ophoudt, gaan wij door: homeopathie of acupunctuur biedt in veel gevallen een beter gezondheidsperspectief. De kracht van Kortenoord ligt in de kennis van zowel recente reguliere als de additieve diergeneeskunde.

Door de uitdrukkelijke keuze voor additieve,aanvullende diergeneeskunde, natuurgeneeswijze als homeopathie, fytotherapie en acupunctuur om dergelijke behandelingen in zeer uitgebreid en grondig overleg met de eigenaar te doen. Dit geeft de dierenartsen en paraveterinairen binnen onze kliniek een voorsprong. Zij weten als geen ander hoe belangrijk de communicatie met u is en dat een goede behandeling van uw dier alleen kan in directe samenwerking met u.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:01

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:08

haha...wat een idioot...
dit heb ik nog nooit meegemaakt , bij geeneen natuurlijk genezer.
misschien die man eens ook een aantal keer goed in zijn pens prikken....kijken hoe hij reageerd.
je ziet aan het paard al in het begin, dat die niets van de man wil weten, en dan heeft ie nog niets gedaan.
dat zegt mij al genoeg.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 09-01-14 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:14

MiniLoe schreef:
Ik zie dr wel regelmatig plassen, ze drinkt een emmer water per nacht bijna leeg en overdag ook...
Zou ik dr misschien iets moeten geven wat afval stoffen kan afdrijven...?

Dat is niet zo gek, paard staat nu op hooi en krijgt dus minder vocht binnen via gras. Maak je er geen zorgen om!!
Een paard drinkt naar behoefte, als ze meer droge stof krijgen ( hooi) en minder vocht ( gras) dan zullen ze meer drinken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:10

EstherHegt schreef:
MiniLoe schreef:
Ik zie dr wel regelmatig plassen, ze drinkt een emmer water per nacht bijna leeg en overdag ook...

Dat is niet zo gek, paard staat nu op hooi en krijgt dus minder vocht binnen via gras. Maak je er geen zorgen om!!
Een paard drinkt naar behoefte, als ze meer droge stof krijgen ( hooi) en minder vocht ( gras) dan zullen ze meer drinken.

oeps, gevaarlijke uitspraak ....
2 emmers water voor een kleine shet die aan de pijnstillers/ontsteking remmers zit?
ik zou als ik jou was toch wel even de da bellen, om te vragen of dit geen kwaad kan.
het zou een reactie kunnen zijn op medicatie (overbelasting nieren)
veel meer drinken dan normaal, kan duiden op nieren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 22:16

EstherHegt schreef:
MiniLoe schreef:

.......... de vraag had hier eerst moeten zijn: drinkt ze zoveel sinds ze alleen maar hooi krijgt, of was dat eerder ook al zo?

Als dit verschijnsel zich voordoet sinds het paard alleen maar hooi krijgt, dan zou het kunnen dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Is het echter al langer aan de gang, dan kan het een symptoom van Cushing zijn.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:24

Jannepauli schreef:
.......... de vraag had hier eerst moeten zijn: drinkt ze zoveel sinds ze alleen maar hooi krijgt, of was dat eerder ook al zo?

Als dit verschijnsel zich voordoet sinds het paard alleen maar hooi krijgt, dan zou het kunnen dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Daar heb je gelijk in, maar ook niet, maar het is wel waar dat je naar het eventueel gedrag moet kijken. Mijn PPID paard drinkt helemaal niet veel. Zij is ook niet IR!
IR wordt nogal eens verward met diabetis mellitis, maar dat is het dus niet. Pas bij echte suikerziekte gaan paarden veel drinken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:25

misschien handig omte weten hoeveel liter in die emmer zit. Ik heb vroeger geleerd dat een paard 40 tot 60 liter per dag drinkt. uit ervaring weet ik dat het hier meestal niet meer is dan die 40 liter (extreme temperaturen daargelaten), maar een normale emmer bevat maar 9 a 10 liter, een hele grote emmer 15liter en een jerrycan vol is meestal 20 liter.
Dus een shet die 20 liter per dag drinkt, uitgaande van normale emmers, met alleen hooi als voer, lijkt me niet zo extreem...

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:27

Dyonne schreef:
Chendo, een pony in acute fase zou ik niet op de wei zetten.
Eenmaal weer stabiel heb ik het hier wel weer opgebouwd omdat ik ze niet alles wil ontnemen. Natuurlijk wel beperkte inname.
En hier dus juist op lang gras om gestressed gras te voorkomen.

Hoi Dyonne, het gaat ook niet om nu hoor, maar als hij weer oke is.
Hij staat nu op verplichte boxrust op koud zand met alleen hooi.
Lang gras adviseerde mijn DA ook. Het punt is dat we dat hier niet hebben. Ik zoek dus ook iets beters waar hij niet 24 uur op het land hoeft te staan maar bijv nacht in de paddock en inderdaad, lang gras.

Het is zo lastig te vinden hier in de omgeving, maar ik durf hem niet meer op diezelfde wei te zetten straks.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 22:41

EstherHegt schreef:
Jannepauli schreef:

Daar heb je gelijk in, maar ook niet, maar het is wel waar dat je naar het eventueel gedrag moet kijken. Mijn PPID paard drinkt helemaal niet veel. Zij is ook niet IR!
IR wordt nogal eens verward met diabetis mellitis, maar dat is het dus niet. Pas bij echte suikerziekte gaan paarden veel drinken.

Ik heb het niet over IR of diabetis - bij Cushing is veel plassen en drinken een symptoom. Verhoogd cortisol ( zoals bij Cushing) zorgt ( o.a.) voor een sterkere afgifte van het ADH-hormoon en daardoor wordt drinken|urineren gestimuleerd. Ik kon niet zo snel een nederlandstalige link over paarden vinden, maar hier iets vergelijkbaars over hondjes http://www.dierenkliniekecht.nl/ziekte-van-cushing ( zie symptomen).
Maar goed, laten we maar hopen dat het hier niet van toepassing is en dat de dorst alleen ontstaan is door droog hooi kauwen. Een punt van aandacht is het echter wel.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:52

Jannepauli schreef:
Ik heb het niet over IR of diabetis - bij Cushing is veel plassen en drinken een symptoom. Verhoogd cortisol ( zoals bij Cushing) zorgt ( o.a.) voor een sterkere afgifte van het ADH-hormoon en daardoor wordt drinken|urineren gestimuleerd. Ik kon niet zo snel een nederlandstalige link over paarden vinden, maar hier iets vergelijkbaars over hondjes http://www.dierenkliniekecht.nl/ziekte-van-cushing ( zie symptomen).
Maar goed, laten we maar hopen dat het hier niet van toepassing is en dat de dorst alleen ontstaan is door droog hooi kauwen. Een punt van aandacht is het echter wel.

Ik zie de verwarring wel, er zijn nieuwere inzichten over PPID ( daarom heet het ook geen Cushing meer) In een later stadium van PPID kan er idd suikerziekte ontstaan. Ik heb een vrij jong paard met PPID. Bij PPID is het anders bij paardendan bij honden of bij mensen, daarom is de naam ook veranderd. Bij paarden is het vaak niet eens een tumor aan de hypofyse, wel soms de bijnieren ( die weet ik niet helemaal zeker)
Bij paarden lijkt er eerder een vergrote hypofyse te zijn ( geen tumor). Een theorie is oxidatieve stress.

Mijn PPID paard drinkt niet veel, ze eet zelfs niet veel, belangrijk is natuurlijk wel leeftijd, voer etc. 2 emmers water drinken vind ik niet om ongerust over te zijn. Wat wel belangrijk is dat is inderdaad om op te gaan schrijven wat een paard eet, drinkt en de eventuele extraatjes, alles opschrijven, ook medicijngebruik. en daar kan pijnstilling, wormkuur etc onder vallen. Hooi wegen en noem maar op. Beweging vooral niet vergeten!
Alles wat er wordt gegeven en gedaan is heel belangrijk om de puzzle compleet te krijgen voor betreffende paard of pony.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:12

nombrado schreef:
dierenarts en homeopathie, die overigens veel met Utrecht (faculteit) samenwerken.
http://www.kortenoord.com/pages/default ... PaPjjScePa
En Kortenoord gaat een stap verder. Waar de reguliere diergeneeskunde ophoudt, gaan wij door: homeopathie of acupunctuur biedt in veel gevallen een beter gezondheidsperspectief. De kracht van Kortenoord ligt in de kennis van zowel recente reguliere als de additieve diergeneeskunde.

Door de uitdrukkelijke keuze voor additieve,aanvullende diergeneeskunde, natuurgeneeswijze als homeopathie, fytotherapie en acupunctuur om dergelijke behandelingen in zeer uitgebreid en grondig overleg met de eigenaar te doen. Dit geeft de dierenartsen en paraveterinairen binnen onze kliniek een voorsprong. Zij weten als geen ander hoe belangrijk de communicatie met u is en dat een goede behandeling van uw dier alleen kan in directe samenwerking met u.

Vind dit een beetje eenzijdige onzin wat hier boven staat.
Je doet het voorkomen alsof een regulier dierenarts niets doet in uitgebreid en grondig overleg met de "eigenaar".
Zonder dat overleg komt een DA toch echt niet aan ons paard....en ik denk dat bij velen hier een DA niet zomaar zonder overleg zijn eigen gang kan gaan.
Een homeopaat komt hier overigens ook niet mét grondig overleg aan ons paard, hoe uitvoerig hij of zij ook is in de uitleg van die , in mijn ogen , onzin verhaaltjes.