Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:01

Ik zou er een natuurlijk bekapper naar laten kijken als ik jou was..Logisch dat je paard er last van heeft..Hier ook een paard die schots en scheef stond..Ze was steeds kreupel,nu al een jaar niet meer sinds ze anders wordt bekapt..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:09

De steunsels zijn ook lang, dus daarom wil het paard waarschijnlijk ook niet recht landen op zijn voeten want lange steunsels prikken in de zachte delen van de achterste helft van de voet en met een beetje pech raakt de diepe buigpees geïrriteerd en loopt je paard HKO op. www.hoefkatrol.nl

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:17

Het is niet mijn eigen paard, en ook niet mijn eigen smid.
Pony in kwestie is (nu) absoluut niet kreupel maar daar willen we t uiteraard ook niet op uit laten draaien.
De pony kan/wil alleen in middendraf het been niet ver genoeg naar voren brengen.

Smid is terug geweest en vond eigenlijk dat de pony prima op voeten stond.
Discussie gehad over het wel/niet scheef zijn van de hielen, de vijl werd over de hielen gelegd en dus was de voet recht.
Ook vond de smid het vreemd dat ik van mening ben meer rekening te moeten houden met de beweging van de voet ipv de stand mbt bekappen
Ook kon volgens betreffende smid een paard vrijwel nooit te steil staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:22

het is ook belangrijk om de hoef met been te zien....er bestaat namelijk geen ideale hoef.Gaat altijd samen met een beenstand van het paard.Volgens mijn hoefsmid...
Een paard kan wel te steil staan.Maar een paard wat oorspronkelijk iets steiler staat daarvan moet je niet de hielen zomaar verlagen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:24

Dit kun je heel eenvoudig oplossen met je telefoon.

Smid afbellen, goede bekapper opbellen :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:28

geerke schreef:
het is ook belangrijk om de hoef met been te zien....er bestaat namelijk geen ideale hoef.Gaat altijd samen met een beenstand van het paard.Volgens mijn hoefsmid...
Een paard kan wel te steil staan.Maar een paard wat oorspronkelijk iets steiler staat daarvan moet je niet de hielen zomaar verlagen.

Ben ik niet met je eens. Toen mijn fjord bij mij kwam stond hij erg stijl en scheef en wat allemaal nog meer niet of wel. En hij struikelde giga veel. Ik heb in 3 maand tijd de hielen laag gezet zoals het hoort. En hij struikelt nooit meer en zet veel mooier neer & af.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:29

different1 schreef:
Pony in kwestie is (nu) absoluut niet kreupel maar daar willen we t uiteraard ook niet op uit laten draaien.
De pony kan/wil alleen in middendraf het been niet ver genoeg naar voren brengen.

Discussie gehad over het wel/niet scheef zijn van de hielen, de vijl werd over de hielen gelegd en dus was de voet recht.
Ook vond de smid het vreemd dat ik van mening ben meer rekening te moeten houden met de beweging van de voet ipv de stand mbt bekappen

Deze smid houdt er hele rare ideeën op na. .....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:52

Marjo89 schreef:
geerke schreef:

Ben ik niet met je eens. Toen mijn fjord bij mij kwam stond hij erg stijl en scheef en wat allemaal nog meer niet of wel. En hij struikelde giga veel. Ik heb in 3 maand tijd de hielen laag gezet zoals het hoort. En hij struikelt nooit meer en zet veel mooier neer & af.

ik heb meer dan eens van gevallen gehoord waarbij het absoluut niet goed uitpakte,de hielen lager te zetten.Gelukkig bij jouw paard wel.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:19

Daar is toch iets raar hoor met die zwarte hoef?
Ok, bovenkant hielballen maken een rechte lijn, en de lengte vd hoefwand loopt er evenwijdig aan.
Maar daartussen? Lijkt wel op elkaar gepropt fzo?
Bij de witte ook een beetje maar minder extreem?

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A6486F

Als het langste stuk hoefwand korter gemaakt wordt zou dat wel is kunnen gaan zakken en gelijker worden?

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A6A640

Over het algemeen landen de meeste gezonde paarden eerst met hiel/lateraal (dus buitenzijde hoef). Omdat hun been bij het naar voor gaan ook beetje naar binnen toe gaat, en niet naar opzij komt die kant eerst tegen de grond. Probeer u been maar is voor het andere neer te zetten al kruisend en kijk wat er eerst de grond gaat raken. Bij achterhoeven valt dat mss nog meer op ? Als je ze dan niet bekapt en ze doen veel asfalt gaat het ook op die manier slijten, dan gaat buitenkant veel meer slijten dan de binnenkant, tot ze uiteindelijk vlakker gaan landen. Maar dan staan hun botjes imo scheef op elkaar vanbinnen... Als je ze dan vlak wilt laten landen dan halen ze meer af van de laterale zijde dan de mediale. Al ben ik eerder voor hiellanden en niet voor compleet vlak plat op de hoef. Als ze haar voorbeen niet helemaal naar voor wil/kan brengen zou er hoger iets kunnen schelen, of toch wel pijn thv de hielen van die hoef. Dan willen ze niet op hun hielen landen en gaan ze paslengte moeten inkorten anders gaan ze met een volledig gestrekt been toch op die hielen landen.

Ik zou eerder streven naar een gelijkere hielhoogte dan bewust 1 kant hoger te laten.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:46

Stipje, ik kan hier heel veel van leren!

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 01:51

Hoi allemaal.

Ik kom even binnen vallen..
De steunsels van mijn pony vielen mij erg op na het bekappen. Ik heb ze nu zelf een beetje bijgewerkt, vraag me af wat de tips zijn :)

Voor:
Afbeelding
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Afbeelding

Nog een paar foto's van de hoeven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 08:16

Zijn deze hoeven net bekapt door een smid/bekapper?

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 08:33

Ik ga eind februari de cursus van pn volgen, deels om mijn eigen pony te helpen, deels om de manege paarden te helpen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:24

LBLGypsyCobs schreef:

ook deze vraag,

De hoeven vertonen duidelijke flares, dit komt doordat de steunsels te lang zijn.
Lijkt ook alsof er een verbrede witte lijn zit. En ik zou de wand stuk meer afgerond willen zien.
En hij staat vooral bij foto 1 & 2 behoorlijk hoog op zijn hielen..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:31

Hielhoogte bepaal je niet alleen door naar de hief alleen te kijken..dat is nu juist het totaal plaatje.

Hoe lang was er tussen 2 bekappingen?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:51

Tcm62 schreef:
Hielhoogte bepaal je niet alleen door naar de hief alleen te kijken..dat is nu juist het totaal plaatje.

Hoe lang was er tussen 2 bekappingen?

Op foto 1 & 2 is duidelijk te zien dat de straal niet mee draagt.
Dus zijn de hielen veel te hoog, en dat is ook gewoon zo wel te zien.
Kan helaas geen tekening maken anders deed ik dat,

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:33

different1 schreef:

De hoeven zijn echt behoorlijk scheef en als de buitenste hiel op zijn minst gewoon gelijk wordt gemaakt met de andere hiel zou het lateraal landen al heel veel minder zijn. Een smid die doodleuk zegt dat ze recht zijn door er een vijl op te leggenheeft geen ogen in z'n hoofd...

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:47

Marjo89 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

ook deze vraag,

De hoeven vertonen duidelijke flares, dit komt doordat de steunsels te lang zijn.
Lijkt ook alsof er een verbrede witte lijn zit. En ik zou de wand stuk meer afgerond willen zien.
En hij staat vooral bij foto 1 & 2 behoorlijk hoog op zijn hielen..

Alle foto's behalve de na foto's (3 & 4) zijn dezelfde dag gemaakt na dat de hoefsmid is geweest.
Flares viel mij ook op door de te lange steunsels, daarom ben ik er nu zelf mee begonnen. Zal vandaag weer een stukje er af halen.

De hielen vind ik persoonlijk mee vallen, denk dat dat ook wat vertekend op de foto.
Zal vandaag even een foto van de achterkant maken!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:03

KellyDV schreef:
Alle foto's behalve de na foto's (3 & 4) zijn dezelfde dag gemaakt na dat de hoefsmid is geweest.
Flares viel mij ook op door de te lange steunsels, daarom ben ik er nu zelf mee begonnen. Zal vandaag weer een stukje er af halen.

De hielen vind ik persoonlijk mee vallen, denk dat dat ook wat vertekend op de foto.
Zal vandaag even een foto van de achterkant maken!

Zou je is een foto van boven willen maken, dat je eigenlijk achterop de hoefballen & dus hielen kijkt.
Ik vind dat het niet vertekend. Maar daar kom je alleen achter door die foto.
(zoals op foto 3)
https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.229479400586570&type=1

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:58

Ik val jullie nog een keer lastig met wat foto's, dit keer de voetjes van onze groninger ruin van bijna 6.
Hij heeft altijd bloot voets gestaan en ik houd al jaren zijn voeten zelf bij.
Zijn voeten zijn mooi hol
En ik vind zelf dat de steunsels nog meer weg gehaald moeten worden, hij bezorgd me rugpijn.
doet geen enkele moeite zelf zijn voeten op te tillen, dus me vriend gaat als het goed is een steun maken die ik op me bokje kan zetten waar ik zijn voet op kan laten rusten.
Dan kan ik iets meer tijd besteden aan die steunsels.

Hij heeft vrij diepe straal groeve, ik vroeg me af zou hij een dubbele zool hebben omdat hij zo'n ronde rand op de zool heeft

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:07

Als je twijfelt of het steunselmateriaal is of zool, kun je een chipje nemen en kijken of dit hard/puntig is of zacht/korrelig.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:21

DubbelDun schreef:
Als je twijfelt of het steunselmateriaal is of zool, kun je een chipje nemen en kijken of dit hard/puntig is of zacht/korrelig.

Meteen chipje bedoel je een dun plakje.
en als het gewoon zool is hoe voelt het dan.
het is kei hard in elk geval. Niet zo als je normaal oud zool materiaal ziet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:31

Echt een streepje materiaal. Hard/puntig is steunselmateriaal. vaak kun je het ook aan de kleur zien; zool is wit, steunsel is geler.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:49

Oke helder. Morgen in elk geval zijn hoeven voor
Even onder handen nemen. Die lukken me wel zonder steun om de hoef in te leggen.
ik ben nu heel veel bezig met die steunsels goed weg te halen en ze groeien als kool je ziet ze nu echt om hoog komen. Kan ze elke week echt in korten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:02

Dat is geen groei van die steunsels, ze zakken uit de hoef, ze hebben steeds naar binnen gedrukt gezeten.