[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 13:13

paars schreef:
Ik citeer mezelf even :D . Er is namelijk een reden dat Bute goedkoper is dan Metacam. Metacam is bewezen veiliger (in de zin van minder bijwerkingen). Er zijn hier genoeg mensen die hun paard al langer met goed resultaat op bute hebben staan, maar je moet wel een afweging maken, en dat kan alleen op basis van achtergrond kennis.
paars schreef:
Het heeft te maken met de COX remming, een enzym in het proces van een ontsteking. Best een ingewikkeld proces, waar het op neerkomt is dat Metacam een wat selectievere werking heeft (is meer een COX2 remmer dan een COX1 remmer) en daardoor minder bijwerkingen heeft op het maag/darm slijmvlies dan Bute (verklaart ws. ook het prijsverschil). De prostaglandines (een hormoon dat voornamelijk vrijkomt o.i.v. COX1) zijn namelijk nodig voor de opbouw van het maagslijmvlies. Metacam heeft die nadelige effecten dus iets minder.

In dit artikel is dat ook bewezen http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15939622

Metacam en Buut doen wat bijwerkingen betreft niet voor elkaar onder - google maar is even op meloxicam
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 30-07-11 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 13:15

Wat een geweldige pony Minilou!
Mooi paddockje ook, goed gelukt!

Ale je iets wil geven om te belonen: koop een zakje suikervrije pepermuntjes ( voor diabetici) maar eh.. een aai of ee vriendelijk woord is ook beloning hoor!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:16

suikervrije dropjes kan ook..... :9

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 13:23

hondjewaf schreef:
Bedankt voor de antwoorden.

@lolclub wat is een negatieve voetas op P3?
Als ze weer op ijzers staat kan ze dan met deze kanteling pijnvrij lopen?

Dinsdag komt de hoefsmid. Paard loopt nu echt heel erg kreupel. Komt vast omdat ze haar been teveel belast heeft bij het onderzoek door de dierenarts.

En als LC deze vraag beantwoordt, heb ik er naar aanleiding hiervan ook nog een vraag:

Citaat:
Dit is geen recente hoefbevangenheid, dit is een chronisch geval van al een (aantal) jaar geleden.
De kanteling is niet heel groot en de HB is momenteel niet actief.

Wil je 's uitleggen op grond waarvan je dat baseert?

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:31

Ik schaar me weer onder de kneusjes:( Ze ging hartstikke goed, afgelopen week nog heerlijke ritten gemaakt, gisteren ook niets aan de hand, vanochtend hartstikke kreupel op links. Denk je als eerste natuurlijk; Hoefzweer, maar de laatste hb-aanval begon ook op links en bleek ook geen zweer. Meteen een zakje prodynam erin gestopt, maandag d.a. maar weer bellen. Aspirine bijgeven overweeg ik, maar ben vergeten hoeveel ook al weer?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:39

Argh Mysa ... jij treft het ook niet zeg. :(:)
Sterkte maar weer.

Wat metacam en buut betreft ... buut wordt al meer dan 50 jaar als veilig middel gebruikt, maar omdat het als verboden middel is bestempeld (omdat een mens ziek is geworden na het eten van paardenvlees waar restant buut in zat, dus niet omdat het gevaarlijk is voor paarden), moeten dierenartsen wel naar andere middelen grijpen. Eentje daarvan is het veel duurdere metacam; maar het is nog niet zo enorm lang in de handel als buut; maar goed ... wel veilig voor de mens.
Nadeel is dat er over buut allerlei rare indianen verhalen de ronde doen.
Kan me indenken dat er ook paarden zijn die met bijwerkingen reageren, maar veelal is buut een veilig en goed middel ... letterlijk een paardenmiddel.

Wat kleine paarden betreft; goed opletten met doseren. Onder de 200 kg mogen geen vol zakje per dag hebben, maar dat hoort een dierenarts te weten natuurlijk.

evalien77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:00

Hoi die van mij heeft toen ook buut gehad en er allerlei allergische reakties op gekregen. Overal zweren op z'n lippen mond en ook vanbinnen alles was zo lek als n mandje waardoor hij 'n enorme oedeem plek had onder z'n buik van wel 30 bij 20 bij 5 cm. was dus best heffie. op metacam reageerde hij minder goed, maar in ieder geval geen allergische reaktie. heb zelf altijd asperinepoeder gegeven. Wat enorm goed hielp. succes met jullie knollies. heb helaas van de mijne vorig jaar afscheid moeten nemen, omdat zijn hoefbeen op 'n gegeven moment door z'n zool was gekanteld. Z'n insuline was 4 keer zo hoog als normaal. Pfffffffff

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:05

:(:) mysa, wat een rot nieuws. Het ging juist zo lekker :(:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:19

Buitenzinnig schreef:
suikervrije dropjes kan ook..... :9

Volgens mijn fjord hier. :9

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:56

Paddockje is mooi geworden!
Hier ook de waarschuwing van de dierenarts dat wanneer mijn merrie aan de diarree gaat van de buut, dat ik gelijk moet stoppen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:58

hihi die suikervrije pepermntjes is een goede, idd een kriebel vind ze ook heerlijk, maar ze word toch wel onrustig als de rest wel zn muesli avondmaaltje krijgt, het arme ziel hihi.

net de paddock mestvrij gemaakt, lekker makkelijk, mestvork ff schudden en mest blijft erop en zand valt weer terug. Dr hoefjes blijven in dat zand ook koeler naar mijn idee, ze voelen niet meer warm aan :)

isapaardje: heb metacam uit een flacon gekregen, geen zakjes. ik moet het vanuit de flacon in een spuitje stoppen en dat in haar mond, net als een soort wormenkuur

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:24

mysa schreef:
Ik schaar me weer onder de kneusjes:( Ze ging hartstikke goed, afgelopen week nog heerlijke ritten gemaakt, gisteren ook niets aan de hand, vanochtend hartstikke kreupel op links. Denk je als eerste natuurlijk; Hoefzweer, maar de laatste hb-aanval begon ook op links en bleek ook geen zweer. Meteen een zakje prodynam erin gestopt, maandag d.a. maar weer bellen. Aspirine bijgeven overweeg ik, maar ben vergeten hoeveel ook al weer?

Ik moest: 2 x per dag 1 zakje bute en 1 x per dag 7 zakjes ascal (na een startdosering van 1 x 14 zakjes ascal). Verder 2 x per dag 2 streepjes tranquigel. Balen joh!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:26

MiniLoe schreef:
hihi die suikervrije pepermntjes is een goede, idd een kriebel vind ze ook heerlijk, maar ze word toch wel onrustig als de rest wel zn muesli avondmaaltje krijgt, het arme ziel hihi.

net de paddock mestvrij gemaakt, lekker makkelijk, mestvork ff schudden en mest blijft erop en zand valt weer terug. Dr hoefjes blijven in dat zand ook koeler naar mijn idee, ze voelen niet meer warm aan :)

isapaardje: heb metacam uit een flacon gekregen, geen zakjes. ik moet het vanuit de flacon in een spuitje stoppen en dat in haar mond, net als een soort wormenkuur

Super paddock van leuke shet die heus wel gaat afvallen als je streng kan blijven!
Toen de mijne de F4F nog at, gebruikte ik die als 'snoepje' & avondmaaltijd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:32

Jannepauli schreef:
Metacam en Buut doen wat bijwerkingen betreft niet voor elkaar onder - google maar is even op meloxicam

Ze hebben ook dezelfde bijwerkingen maar ze grijpen anders aan vanwege het feit dat Metacam méér een COX2 remmer is dan Bute. De bijwerkingen (nogmaals: aantoonbaar, ik gooi er nog maar een artikel tegenaan ;-) http://evrp.lsu.edu/06nsaids.htm) zijn van Metacam minder. Ik vind zelf ook dat het kostenaspect welsiwaar meespeelt, maar wat mij betreft heeft dat niet de hoofdrol.

Metacam heeft bij paarden dus minder bijwerkingen. Als in dit voorbeeld de pown van MiniLoe goed reageert op Metacam, waarom zou je dan overgaan op bute en risico lopen op méér bijwerkingen?

Liever helemaal zonder, dat zijn we allemaal eens :j . Een paard waarbij de pijn wordt onderdrukt door pijnstillers gaat bovendien sneller over zijn grenzen heen dan ons mensen. Wij weten dat we niet als een gek in de rondte moeten racen, de bonte van MiniLoe raced vrolijk door de bak en gaat daarbij mogelijk over haar grenzen heen.
Bovendien hebben we het laatst hier ook gehad over het feit dat je een paard die je langdurig op ontstekingsremmers zet dit gevolgen heeft. Het onderdrukt de ontstekingsverschijnselen. Dit artikel verscheen ook al eerder in dit topic daarover:
http://www.horsetalk.co.nz/archives/2007/12/134.shtml

Suikervrije snoepjes als drop en pepermunt bevatten zoetstoffen, antiklontmiddel en vast ook andere kunstmatige troepies. Doe je paard een lol, hou het simpel en pluk gewoon wat sprietjes gras of een paar konijnenbladeren. Zijn ze erg blij mee en is puur natuur. De F4F wordt ook wel gegeven als beloningsbrokje, zo scharrelen ze meteen hun dagelijkse dosis bij elkaar. Bij die van mij lukt dat laatste niet meer helaas ;-) .

Mysa.... :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:08

mysa@verdorie!!! ;(

Miniloe@Jij doet echt meer dan je best!Mooi plekje hoor!
Je pony ziet er erg opgeblazen uit...het lijkt wel of ze vocht vasthoudt.
Wel een schatje hoor!En het gaat zo slecht nog niet zo te zien ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:31

@Wuswa: ascal heb ik niet in huis, alleen gewone aspirine, kan ook wel even tot ik da. heb gesproken. Ascal bevat ook acetylsalicylzuur (rotwoord) toch, net als aspirine? Weet je hoeveel mg per daarvan in een zakje Ascal zit?

@Allemaal: ik denk toch sterk aan een hoefzweer hoor, ze houdt die linkervoet steeds in de lucht en vaak met de toon lichtjes op de grond geplaatst. Het grootste verschil vind ik nu dat ze op de klinkers even goed/slecht loopt als op 't zachte zand, dat heb ik nooit eerder gezien, zand ging altijd beter. Rechtervoet voelt ook veel koeler aan en heeft geen pulsatie, de linker is warm en heeft matige pulsatie.

Oh en die pony van Minilou, wat een enig beest, maar zoals gezegd, daar moet wel heel wat af, komt wel na dieet, beter niet te snel afvallen ook, maar wel aan je rantsoen houden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:39

Wat heb je dat toppie gemaakt MiniLou!!! En inderdaad ziet ze er erg opgeblazen uit.

He mysa...wat naar zeg. Hopelijk is het "slechts" een ontsteking..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:50

Ho, ik lees nu dat Ascal carsabalaatcalcium oid is, is dus wat anders. Maar wel vrij verkrijgbaar blijkbaar.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:56

mysa schreef:
@Wuswa: ascal heb ik niet in huis, alleen gewone aspirine, kan ook wel even tot ik da. heb gesproken. Ascal bevat ook acetylsalicylzuur (rotwoord) toch, net als aspirine? Weet je hoeveel mg per daarvan in een zakje Ascal zit?

@Allemaal: ik denk toch sterk aan een hoefzweer hoor, ze houdt die linkervoet steeds in de lucht en vaak met de toon lichtjes op de grond geplaatst. Het grootste verschil vind ik nu dat ze op de klinkers even goed/slecht loopt als op 't zachte zand, dat heb ik nooit eerder gezien, zand ging altijd beter. Rechtervoet voelt ook veel koeler aan en heeft geen pulsatie, de linker is warm en heeft matige pulsatie.

Oh en die pony van Minilou, wat een enig beest, maar zoals gezegd, daar moet wel heel wat af, komt wel na dieet, beter niet te snel afvallen ook, maar wel aan je rantsoen houden.

Heb even de bijsluiter bekeken en daar staat:
"Ascal 600 bevat per sachet: carbasalaatcalcium 600 mg."
Verder niets.... (ben niet thuis in die termen...sorry...mss 1 van de anderen???)

Zoals je het omschrijft, lijkt het idd op een hoefzweer. Ik vind het heel erg moeilijk om het verschil te zien. Ik beide gevallen voel je vaak pulsatie en is de hoef warm. Het feit dat het 1-zijdig is + de manier van staan doet aan een zweer denken. Ascal/asperine heeft dan geen zin. Voor de zekerheid gaan weken, zou ik doen (+ smid bellen als je die te pakken kan krijgen).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:05

Ascal is carbasalaatcalcium, het is het calciumzout van Acetylsalicylzuur wat we kennen als Aspirine. Even gezocht; het feit dat het een calciumzout is, maakt dat het volledig oplosbaar is in water.
Heeft beide dezelfde werking: verlicht pijn, ontstekingsremmend en koortsremmend. In de lage dosering geven ze het wel om beroertes of hartinfarcten te voorkomen.

Heb je de hoef kunnen onderzoeken met een visiteertang? Sodabadje kan je ook vast doen?
Laatst bijgewerkt door paars op 30-07-11 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:13

Sodabadje ga ik straks doen, even moed verzamelen want dat wordt weer een gevecht. Tang reageert ze niet echt op, maar lastig want ijzers voor. Hoefsmid komt maandagochtend 8 uur.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:20

Zo, dat heb je snel geregeld! Fijn!! Ik duim dat het dát is, en dat de smid 'm kan vinden maandag.

Bij ons op stal stond een oude merrie stokkreupel, bleek ook een hoefzweer maar die zat zo hoog, die heeft de smid via 2 kleine sneetjes in de hoefbal eruitgekregen. Pus stroomde er goed uit , vertelde de eigenaresse. De smid zei dat dat nogal eens een plek was die werd overgeslagen bij het onderzoek naar een hoefzweertje?
Ik neem het zonder meer aan, geen ervaring met die dingen gelukkig! Ik dacht: ik schrijf het maar even op, wie weet heb je (of iemand anders) er iets aan.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:32

mamaloe is op dr zijkanten nu minder bol dan voorheen, ze heeft wel nog een flinke buik.
Ik zal van de week eens zien wat het meet lint aangeeft, idd te hard mag het niet gaan.

Een plukje gras als beloning is idd misschien wel beter als een pepermuntje of drop.
Ik zie dr wel regelmatig plassen, ze drinkt een emmer water per nacht bijna leeg en overdag ook...
Zou ik dr misschien iets moeten geven wat afval stoffen kan afdrijven...?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:42

Hè bah hoefzweren.... Vooral erg balen bij HB paarden, omdat het dan soms moeilijker is om hem te vinden als hij hoog zit vanwege de reactie van het paard op visiteren.

In 'gewone' gevallen voel ik altijd eerst met mijn hand naar beneden over de benen om te kijken of er toch wat vocht of warmte in de buurt van de kogel zit. Je voelt de pols. Dan voel ik als eerste aan de andere, gezonde hoef hoe die is qua temperatuur, en onthou dat goed. Dan ga ik rustig aan de 'verdachte' hoef voelen, de toon, de buitenzijde en de binnenzijde. Richting kroonrand, mijn hand ertegenaan of juist een paar cm ervan af. Soms even switchen naar de andere voet om de temperatuur weer even helder te krijgen.
Vervolgens til ik de voet op en duw met mijn duimen op de hoefballen. Bij reactie één voor één om te kijken waar de meeste reactie op zit. Goed de voet uitkrabben en schoonmaken en zoeken naar defecten, vooral aan de warmste zijde. In de straalgroeve, naast de steunsel, in de witte lijn.
Bij geen reactie op al deze plekken visiteer je de hoef, voorzichtig in de toon en iets meer druk op de zijkanten.
Zo kan je zelf al een beetje een indicatie krijgen hoe/wat.
Als de zweer heel hoog zit voel je de warmte wel op een bepaalde plek bij de kroonrand. Mocht je denken dat hij al vrij laag zit kan je het daar dagelijks, na een sojabad, dik insmeren met zwarte zalf en verbinden. Wat ook goed werkt is animalintex. Ook is er van Hawthorne medicinale klei op de markt die je in de hoef aan kunt brengen en hem daarna verbinden.

Als de zweer echt niet te localiseren is met de blote handjes kan je natuurlijk:
* onderzoek verrichten op de kliniek
* een thermoscan laten maken
* broeien en hopen dat hij er zelf uit komt.

Jammer om zoveel nieuwkomers in het topic te zien (want dat betekent weer nieuwe HB paardjes). Iedereen sterkte!
Miniloe, wat heb je een mooi paddockje gemaakt, toppie!
Je kan ook een stukje bleekselderij of plakje komkommer als beloning geven. Wie weet smult ze daarvan! Ik zou (ook vanwege het gebit) geen pepermunt of drop geven, zitten ook suikervervangers in en drop blijft zo plakken...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:42

Ik zou het gewoon bij water laten Minilou..Ze heeft nu haar lichaam voor wat anders nodig en dan kom je toch wel snel in iets wat misschien nu nog net even te sterk is en kan dus gaan tegenwerken..Ben in die dingen zelf toch erg achterdochtig geworden....