Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:22

geerke schreef:
Gaelles... bedankt! Heel duidelijk , hier kan ik iets mee! Wat ziet die hoef er dramatisch uit van dat trekpaardachtige dier zonder steunsels ,wat ik kan zien van de voorhoef is de stand ook niet echt goed . Ik zal eens fotos maken van mijn shet, die heeft 1x in zijn leven een hoefsmid gezien ....9 jaar geleden.Hij is 17

Dat is wel echt lang geleden.
Ik doe mijn eigen paarden elke 14 dagen. Sinds een jaar nu ong. Eerder liet ik er meer tijd tussen. Maar vind dit ideaal.
Helaas een van mijn paarden had een hele flinke hoefzweer die niet eruit wilde. En is uitgesneden. En nu met pootje in verband
Laatst bijgewerkt door Marjo89 op 22-01-16 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:24

Zo dit lukt beter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:32

Yeey top, toch niet voor niets moeite gedaan haha !
Idd Geerke, Ze heeft met RV ooit in de prikkeldraad gezeten, erg lelijk. Ook de hoef zelf. De linksvoor, die nogal plat staat was idd ook niet alles. Ze staat altijd zoals een berggeit omdat ze achteraan door haar kogels zakt om het zo te zeggen, daardoor kunnen benen niet meer normaall onder haar lijf wat overal wel een invloed op heeft. Probleem van de ziekte is dat het in het hele systeem bindweefsel aantast. Wordt dus ook alleen maar erger, en ofwel wordt het ooit inslapen omdat kogels helemaal tegen de grond zitten, ofwel krijgt ze een keer een hartaderbreuk fzo door kapotte bindweefsel er rond. Na wat regelmatiger bekappen gingen die hoefjes wel vooruit hoor, maar zeker achteraan zijn daar grenzen aan, dit was 2e x dat ik haar bekapt had. Is gewoon een BPW achtig dier, geen trekpaard. Koten zijn gewoon enorm dik.

Denk een maand of 3-4 later:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=572D4B24

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=572F78EB

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=57356EA5

Voorhoeven heb ik minder op gefocussed want ik wist eerst niet echt wat ik met die achtervoeten aan moest..

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=57348888

In de verte de 'platte' hoef die er toen wel al redelijk uitziet, dichterbij de prikkeldraadhoef... Bij nader inzien had ik dat flapje mss ook nog wel weg willen doen...
Nog wat eerdere van de prikkeldraadhoef:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=57046403

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56FF58AD

edit: dat gedeelte aan haal hielballen, wat zo hoog lijkt te zitten is trouwens ook geen harde hoefwand ofzo, is echt gewoon mals.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:22

Wat een ellendige ziekte is dat ;(

Ah jij bent ook zo handig met flexwrap en ductape Marjo :D

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:39

Sorry dat ik inbreek in dit topic, ik lees al geruime tijd mee en heb een vraag.

Een pony waar ik regelmatig mee werk loopt al levenslang blootsvoets, en dat is prima.
Echter heeft ze vnl met 1 voorvoet wat problemen.
Aan dit voetje heeft ze verbeend hoefkraakbeen, aan de buitenzijde erger dan aan de binnenzijde (harde verdikking duidelijk zichtbaar en voelbaar boven de kroonrand).
De pony staat heel lichtjes frans, maar in beweging zet ze (vooral het "slechte" voetje) extreem op de buitenkant neer en rolt dan naar binnen.
Ik ben van mening dat de buitenkant iets korter moet dan de binnenkant, zodat wanneer ze land de voet op binnen- en buitenzijde tegelijk de grond raakt.
Echter word de pony meestal recht of buitenzijde langer bekapt.
Maar ze zit met het verbeende hoefkraakbeen, waardoor het natuurlijk wat gecompliceerder ligt.

Ik ben geen smid, maar probeer logisch na te denken.
Het is best zonde, want het is een heel fijne pony maar maakt met dat been een kortere pas in de middendraf, en ik denk dat met aangepast bekappen daar nog wat winst uit te halen is.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:56

Extreem op de buitenkant landen kan ook komen door blokkades in het CTO gebied (overgang v hals naar borstewervels), als het niet komt door een scheefheid in een gewricht in been/hoef. Is hier (naar blokkades) al eens naar gekeken door een goede osteo of chiropractor? Als het hier vast zit kunnen ze gaan compenseren om die blokkade te ontlasten. Als dat allemaal in orde is zou ik benieuwd zijn naar foto's van de hoef, recht van voor vooral (zo dicht mogelijk bij de grond) en van onder. Buitenkant zou ik iig niet nog langer laten dan normaal, als ze daar al op landt. Dat lijkt me niet goed voor de gewrichtjes en pezen, die dan dus ook steeds een tik krijgen bij het neerzetten.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:07

Oeps ik heb wat doms gedaan :$ zondag had het hier wat gesneeuwd en ging ik met mijn paardje een ritje maken. Alles was natuurlijk bevroren en ik dacht dat stappen geen probleem was. Eigenlijk zelf ook alles gewandeld want het was veel te koud om te rijden. Maar wel 3 uurtjes op stap geweest... De volgende dag liep hij super gevoelig op de bevroren paddock terwijl ik onder het rijden/lopen nergens last van had. Nu is nog altijd de hele paddock bevroren en loopt hij nog steeds heel gevoelig :( hij heeft geen ijzers en zn voeten waren al vrij kort. Kan het zijn dat het toch door die buitenrit gekneust is geraakt? Heel verleidelijk om er een ijzertje onder te laten zetten om de pijn te verlichten... Maar dan ben ik uiteraard weer terug bij af als ik ze eronder uit laat. Wat denken jullie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:11

@ziezo: die zal nu idd gekneusde zolen hebben.
Hoefschoenen kopen om de druk van de zool/straal te ontlasten of plankjes hout in de hoefvorm zagen en vasttapen met ductape.
Een ijzer helpt niet, want dan is het middenstuk nog open en daar doet het juist pijn.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:12

Hier lopen er ook een paar gevoelig in de paddock en niet op de weg..Door al die regen die we voor de vorst gehad hebben is de paddock hier ook wel keihard en niet helemaal vlak..Morgen is het weer dooi,dus dan zal hij wel weer beter lopen gok ik zo..

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:12

Rianne11_42 schreef:
Extreem op de buitenkant landen kan ook komen door blokkades in het CTO gebied (overgang v hals naar borstewervels), als het niet komt door een scheefheid in een gewricht in been/hoef. Is hier (naar blokkades) al eens naar gekeken door een goede osteo of chiropractor? Als het hier vast zit kunnen ze gaan compenseren om die blokkade te ontlasten. Als dat allemaal in orde is zou ik benieuwd zijn naar foto's van de hoef, recht van voor vooral (zo dicht mogelijk bij de grond) en van onder. Buitenkant zou ik iig niet nog langer laten dan normaal, als ze daar al op landt. Dat lijkt me niet goed voor de gewrichtjes en pezen, die dan dus ook steeds een tik krijgen bij het neerzetten.

Osteopaat komt regelmatig (meerdere malen per jaar), pony is verder heel fijn in t lijf.
Of ik foto's kan plaatsen ligt aan de eigenaar, ik zal het vragen.
Denk dat dit best een interessant "probleem" is voor dit topic.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:18

pleiada schreef:
Hier lopen er ook een paar gevoelig in de paddock en niet op de weg..Door al die regen die we voor de vorst gehad hebben is de paddock hier ook wel keihard en niet helemaal vlak..Morgen is het weer dooi,dus dan zal hij wel weer beter lopen gok ik zo..

Ik hoop het voor je. Als ze echt gekneusde voetzolen hebben kan dit best een week of wat duren.
Vergelijk het met een stevige blauwe plek; als je er op drukt doet het weer zeer dus zolang ze 'iets' voelen onder de voeten... (zand drukt tegen de zool in als ze er op staan)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:24

Morgen is het hier over hoor :j De keren hiervoor als de bak zo hard was was het net zo en maakte ik me zorgen..Om niets dus want zo gauw de grond weer zacht was liepen ze weer als voorheen :)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:25

DubbelDun schreef:
pleiada schreef:

Ik hoop het voor je. Als ze echt gekneusde voetzolen hebben kan dit best een week of wat duren.
Vergelijk het met een stevige blauwe plek; als je er op drukt doet het weer zeer dus zolang ze 'iets' voelen onder de voeten... (zand drukt tegen de zool in als ze er op staan)

Vast een rare vraag, maar kan het wel genezen als straks met de dooi het zand er tegenaandrukt? Of moet je het ontlasten om te kunnen genezen? Mbv een hoefschoen bijv?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:29

Met een hoefschoen zal het sneller genezen, want dan blijft de plek rustig en niet steeds een pijnprikkel. In de schoen zou je zelfs nog een zacht zooltje kunnen doen zodat die niet zo hard aanvoelt.
Mijn paarden zijn momenteel erg blij met hun schoenen met zooltjes :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:34

Hier ook allemaal gevoelig. Denk niet dat het door het ritje komt. Eerder door het paddock. Als het daar hard en hobbilig is is dat pijnlijk.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:41

DubbelDun schreef:
Met een hoefschoen zal het sneller genezen, want dan blijft de plek rustig en niet steeds een pijnprikkel. In de schoen zou je zelfs nog een zacht zooltje kunnen doen zodat die niet zo hard aanvoelt.
Mijn paarden zijn momenteel erg blij met hun schoenen met zooltjes :D

Super bedankt voor het advies! :D

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:37

Zou het gewoon even paar dagen aankijken voor je helemaal in deuk ligt voor hoefschoenen.
Die passen ook niet altijd zomaar,en gelijk 24/7 ermee neerzetten lijkt mij ook niet verstandig.

Ik zoek voor mijn fjord wel hoefschoenen, maar wordt lichtelijk gestoord.
Geen schoenpassers in de buurt hier :(

Oh en hoeven & tape, je wordt vanzelf handig :')

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:08

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:15

En als de grond hard is kun je daar dus ook een houten zooltje bij in doen :D
Je moet het er niet 24/7 om laten want het sluit de hoef wel af en die moet wel een beetje kunnen 'ademen'.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:56

Ik doe eerst wel verband eronder. En met mesje snij ik vooraan in midden open. En dan trek je hem zo uit.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:15

different1 schreef:
Sorry dat ik inbreek in dit topic, ik lees al geruime tijd mee en heb een vraag.

Een pony waar ik regelmatig mee werk loopt al levenslang blootsvoets, en dat is prima.
Echter heeft ze vnl met 1 voorvoet wat problemen.
Aan dit voetje heeft ze verbeend hoefkraakbeen, aan de buitenzijde erger dan aan de binnenzijde (harde verdikking duidelijk zichtbaar en voelbaar boven de kroonrand).
De pony staat heel lichtjes frans, maar in beweging zet ze (vooral het "slechte" voetje) extreem op de buitenkant neer en rolt dan naar binnen.
Ik ben van mening dat de buitenkant iets korter moet dan de binnenkant, zodat wanneer ze land de voet op binnen- en buitenzijde tegelijk de grond raakt.
Echter word de pony meestal recht of buitenzijde langer bekapt.
Maar ze zit met het verbeende hoefkraakbeen, waardoor het natuurlijk wat gecompliceerder ligt.

Ik ben geen smid, maar probeer logisch na te denken.
Het is best zonde, want het is een heel fijne pony maar maakt met dat been een kortere pas in de middendraf, en ik denk dat met aangepast bekappen daar nog wat winst uit te halen is.

Hierbij wat foto's van de voeten van betreffende pony.
Het verbeende hoefkraakbeen is ontkracht door de smid, hij kon het wel indrukken (ik niet, vandaar mijn gedachte aan verbenening).
Verder blijft het verhaal hetzelfde.
Ik heb toestemming van de eigenaar deze foto's en deze vraag te plaatsen.

RV
http://myalbum.com/photo/Nmr6onJb3R6o/360.jpg

Afbeelding

http://myalbum.com/photo/aRIyw39l0nT8/360.jpg

http://myalbum.com/photo/oOlXulQZIDsz/360.jpg

Beide voorvoeten
Afbeelding

http://myalbum.com/photo/UkXKlCk6q2mc/360.jpg

http://myalbum.com/photo/uwIoccT4IQMK/360.jpg

LV
http://myalbum.com/photo/6UTxlk1juEjC/360.jpg

Afbeelding

http://myalbum.com/photo/HanOQyHnUCHG/360.jpg

http://myalbum.com/photo/ClhDTuEziutu/360.jpg

En een foto van het moment dat de pony de voet neerzet
http://myalbum.com/photo/UNb9IhhZ10gc/360.jpg

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:35

Hier kan in heel veel aan gebeuren,
Ze staat overduidelijk behoorlijk scheef, en maar niet over de extreme hielen te spreken.
Paard loopt gewoon op hakken.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:39

Zijn de hielen van de andere voorhoef ook zo?Of zijn die lager?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:50

Hielen zijn te lang en scheef een de straal raakt de grond niet. ....

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:54

Hielen van de andere voorvoet zijn niet zo hoog, maar ook daar raakt de straal de grond niet.