Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:14

Kymalin: Wie kaatst, kan de bal verwachten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:16

Dan moet jij ook vast het nodige aantal ballen incasseren, Opala Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:19

Rest mij nog de vraag waarom mensen nou zonodig zelf de hoeven van hun paard willen doen. Jullie willen niet gezegd hebben dat het een geldkwestie is en die fake-cursus is zo duur dat ik het ook wel geloof. Maar wat is dan de aantrekkingskracht van NB voor jullie? Wat is er mis met de gewone huis-tuin-en-keuken bekapping?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:20

Klara16 schreef:
Rest mij nog de vraag waarom mensen nou zonodig zelf de hoeven van hun paard willen doen. Jullie willen niet gezegd hebben dat het een geldkwestie is en die fake-cursus is zo duur dat ik het ook wel geloof. Maar wat is dan de aantrekkingskracht van NB voor jullie? Wat is er mis met de gewone huis-tuin-en-keuken bekapping?

Amen! Cool

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:25

Klara16 schreef:

Dat is omdat ik het fijn vind om de hoeven van mijn paard bij te kunnen werken op het moment dat er iets "mis" is, zoals een scheurtje. Daarnaast blijven de hoeven nu altijd op ongeveer dezelfde lengte, wat me wel zo prettig voor het paard lijkt. Verder vind ik het ook gewoon interresant om de hoef te volgen in de verandering die het doormaakt. Dat het ieder seizoen anders is, dat de straal van mijn pony zich ieder seizoen "wisselt". Gewoon, omdat het onderdeel van je paard is Lachen

edit: met een huis-tuin-en-keuken bekapping is niets mis (meestal dan, er zijn altijd uitzonderingen). Het is alleen jammer dat als je niets weet van het werk aan een hoef, je ook niets kunt doen, en dat er soms problemen ontstaan die er niet hadden hoeven zijn. Zoals een brokkelende hoef, of een grote scheur omdat kleine scheurtjes nou eenmaal niet dichtgroeien, maar alleen maar groter worden...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:30

henny_w schreef:
AMEN Knipoog

Detour schreef:
Amen! Cool

Jeej, dit topic wordt steeds religieuzer Clown !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:35

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-22 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:36

detour schreef:
Klara16 schreef:

Amen! Cool

Huh? Klara stelt een vraag en jij zegt amen? Verward

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:38

JoviBan schreef:

Hihi, ik ben hard op weg om ook goeroe te worden Afgod

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:38

Klara16 schreef:

Wat mij betreft is er niets mis met de gewone huis - tuin - en keukenbekapping.
Doordat je het zelf doet worden de hoeven vaker gedaan dat wanneer je alleen je bekapper/ hoefsmid laat komen. Althans hier wel.

Afhankelijk van wat je met je paard doet kunnen er vrij snel weer flares ontstaan bijv.
Flares zijn van die 'waaiers' oftewel uitstaande hoefwand.
Hou je die zelf goed bij dan zul je niet makkelijk scheuren krijgen.
Hou je geregeld de hoefwand mooi rond bij, scheelt het flink in brokkelen en barstjes.
Door geregeld de zool bij te houden voorkom je de groei van een dubbele zool.
Door zelf extra kennis van de hoeven te hebben weet je wanneer bijv. de straal of steunsels te hoog worden enz. enz.

Alleen vind ik kennis van NB niet voldoende, daar er problemen bij paarden kunnen optreden waar een beetje NB'er geen raad mee weet.
Zoals bijv. een te dikke zool die van nature bij paarden kan voorkomen.
Vandaar dat ik ook erg blij ben met mijn TB basis Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:41

Bij onze weidepaarden (fokmerries en jonkies) komt de TB-smid eens in de 3 maanden. Tussendoor doe ik er niks aan (wel in de gaten houden natuurlijk). Nog nooit problemen gehad. In de 15 jaar dat ik nu paarden heb heb ik nog nooit gedacht "hey...had ik nu maar een vijl".
Als ik problemen zie bel ik mijn smid. Die weet wat hij doet.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:42

suleilitha schreef:
Dan moet jij ook vast het nodige aantal ballen incasseren, Opala Haha!

Inderdaad Tong uitsteken

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:43

Klara16 schreef:
Bij onze weidepaarden (fokmerries en jonkies) komt de TB-smid eens in de 3 maanden. Tussendoor doe ik er niks aan (wel in de gaten houden natuurlijk). Nog nooit problemen gehad. In de 15 jaar dat ik nu paarden heb heb ik nog nooit gedacht "hey...had ik nu maar een vijl".

Houden zo OK dan!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:46

Joviba":
Ja, dat slaat op haar hele reactie, en d'r vraag is zo heerlijk beknopt en doordacht; dat gemuts naar elkaar kost alleen maar pagina's en ik kom er niet doorheen. Bloos

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:48

Klara16 schreef:

Dat zou bij mijn paard niet kunnen. Zijn hoeven rafelen erg snel als ze ook maar iets te lang worden. Hierdoor onstaan brokkels, en scheurtjes. Die kan ik nu wekelijks (of 2 wekelijks) prima wegvijlen, waardoor de hoeven altijd in nette conditie zijn. Zou ik dat niet doen, dan zie ik ineens waarom de vorige eigenaar hem 12 jaar lang rondom op ijzers had staan...

Mijn pony zou ook prima gaan, al doe ik er 6 weken niets aan, dan is er nog geen brokkeltje of scheurtje te bekennen. (en nee, zolang wacht ik niet om het dan weer zelf te doen, dan laat ik het aan mijn bekapper over, die het er met een tang een stuk sneller af heeft).

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:50

henny_w schreef:
Alleen vind ik kennis van NB niet voldoende, daar er problemen bij paarden kunnen optreden waar een beetje NB'er geen raad mee weet.
Zoals bijv. een te dikke zool die van nature bij paarden kan voorkomen.
Vandaar dat ik ook erg blij ben met mijn TB basis Haha!

Die te dikke zool zit er niet van nature, ben ik Bloos zo eigenwijs om te denken. Mijn paard krijgt bijv. zodra ze van de weide komt, een megadikke, platte zool. Zo wapent haar voet zich tegen de inwerking van urine en zie je de te beperkte bewegingsvrijheid terug in het uiterlijk van de hoef. Vanaf mei staat ze weer op de wei en krijgt de zool weer de kans te herstellen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:52

Klara16 schreef:

Omdat regelmaat essentieel is en mijn bekapper niet 1 keer in de week komt. Omdat ik nooit hoef te wachten tot mijn bekapper eens tijd heeft. Omdat ik scheurtjes meteen ter plekke bij kan werken. Omdat ik de hoeven van mijn paard nu van binnen en buiten ken. Omdat ik precies weet hoe de hoeven van mijn paard er uit moeten zien, wil ze lekker lopen. Omdat ik met mijn bekapper mee kan denken. Omdat ik nu weet wat mijn bekapper nu eigenlijk doet en vooral waarom hij dat doet. Omdat het mijn paard is en ik alle verzorging en verantwoording op mij wil nemen. Omdat het zo ontzettend leuk en leerzaam is.

Voor mij genoeg redenen dus!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:56

Van binnen En buiten? Leer jij de hoeven van jouw eigen paard zo kennen in 1 dag cursus? Rontgenfoto's e.d. aanwezig?
niet rot bedoeld, DAni, maar het komt niet echt geloofwaardig over.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:59

Iets van binnen en buiten kennen is toch een zegswijze detour?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:00

Klara16 schreef:
JoviBan schreef:

Hihi, ik ben hard op weg om ook goeroe te worden Afgod

Haha! Haha!
Mijn antwoord op je vraag dan maar Knipoog :

Waarom ik zelf de hoeven van mijn paarden onderhoud. Het is destijds ontstaan vanuit interesse in de hoeven (en interesse in àlles wat mijn paard betrof). Mijn paard had hoefijzers onder toen ik haar kocht, en ik zag dat vrijwel alle pensionpaarden daar op die stal ijzers hadden. Dit verbaasde mij enorm. Waarom zouden al die paarden, en met name mijn eigen paard, niet zonder ijzers kunnen? Dat leek me echt van de zotte, dat al die paarden dermate gehandicapt zouden zijn dat ze niet eens op hun eigen blote voeten zouden kunnen lopen. Volgens mijn hoefsmid van destijds kon mijn paard absoluut niet zonder ijzers. De argumenten daarvoor klonken mij maar vreemd in de oren. Dus ben ik me gaan verdiepen in de hoef en oa het (zelf) onderhouden van de hoeven was voor mij zó logisch!
Waarom ik het onderhoud nog steeds doe: ontstaan vanuit interesse dus, en het inzicht dat onderhouden gewoon beter is voor de hoef dan een (radicale) bekapping van eens in de 12 weken. Je kunt een scheurtje of brokkeltje meteen bijvijlen en je kunt voorkomen dat de toon en de hoefwand te lang worden, waardoor je dus oa scheurtjes en brokkels kunt voorkomen. Je leert de hoeven van je paard kennen. Iedere verandering zie je. Je weet ook welke bekapping het beste bij je paard past (bijv. hoefwand wel of niet een mm laten staan, wel of niet een schilletje van de straal af etc etc).
Kortom, het gaat om mijn paarden en ik wil daar zelf een stuk verantwoordelijkheid, verzorging en kennis in hebben. Ik vind het ook boeiend en ik leer ontzettend veel van mijn bekapper.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:03

detour schreef:
Van binnen En buiten? Leer jij de hoeven van jouw eigen paard zo kennen in 1 dag cursus? Rontgenfoto's e.d. aanwezig?
niet rot bedoeld, DAni, maar het komt niet echt geloofwaardig over.

Wat komt er precies niet geloofwaardig over? Ik vertel gewoon mijn eigen ervaring en beleving.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:06

Moderatoropmerking:
Allereerst even een compliment omdat de discussie voornamelijk netjes verloopt.
Alleen dan nu nog het verzoek om wel ontopic te blijven en niet te veel afdwalen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:06

Dani62 schreef:
Iets van binnen en buiten kennen is toch een zegswijze detour?

Tsja, zo op internet kan dat anders over komen. Knipoog
Vind je het zo gek dan wat ik dan opmerk?

Dani,Klinkt overtuigend maar door je gebrek aan echte professionele kennis kun je imo nooit inschatten wat nu precies goed is voor de voeten van je paard of niet. Daar heb je studie voor nodig en imo medische basiskennis, zo ook mbt het paardenbeen. Knipoog
Paarden die op ijzers lopen zijn trouwens niet per definitie gehandicapt hoor,valt best mee.
En mijn dieren worden om de 8 weken gedaan en als er iets tussentijds gebeurt dan schakel ik de smid in.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 07-07-08 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit ook een edit-knop.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:18

detour schreef:
Tsja, zo op internet kan dat anders over komen. Knipoog
Vind je het zo gek dan wat ik dan opmerk?

Nee hoor, ik begrijp dat je het zo kan opvatten. Maar het is inderdaad niet zo dat ik röntgen foto's van de hoeven van mijn paard bestudeer... Haha!

detour schreef:
Dani,Klinkt overtuigend maar door je gebrek aan echte professionele kennis kun je imo nooit inschatten wat nu precies goed is voor de voeten van je paard of niet. Daar heb je studie voor nodig en imo medische basiskennis, zo ook mbt het paardenbeen. Knipoog

Dat begrijp ik. Daarom ben ik ook blij dat mijn paard gewoon gezonde en normale voetjes heeft. Mocht dat niet het geval zijn kwam ik er ook niet aan. Overigens is het mijn bekapper die bepaald hoe mijn paard staat etc. Ik heb het immers van hem geleerd en deels overgenomen. Het is echt zijn werk dat ik onderhoud. Ik maak de beslissingen niet, maar kan wel goed meedenken nu.
Het kwam in mijn vorige bericht misschien niet zo over, maar dit is dus wat ik bedoel.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 07-07-08 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:42

opala schreef:
Die te dikke zool zit er niet van nature, ben ik Bloos zo eigenwijs om te denken. Mijn paard krijgt bijv. zodra ze van de weide komt, een megadikke, platte zool. Zo wapent haar voet zich tegen de inwerking van urine en zie je de te beperkte bewegingsvrijheid terug in het uiterlijk van de hoef. Vanaf mei staat ze weer op de wei en krijgt de zool weer de kans te herstellen.

Ja hoor denk maar lekker eigenwijs Knipoog

Het heeft niets te maken met bijv. een dubbele zool.
Dr. Strasser heeft er een artikel over geschreven.
Er zijn paarden die aanleg hebben voor een te dunne zool en zo zijn er ook paarden die aanleg hebben voor een dikke zool.
Nadeel is dat als ik niet geregeld de zool bijkap, deze dikke zool een belemmering geeft op het hoefmechanisme en pijnlijk gaat worden.