[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:39

Als jij achter de koop staat dan wens ik je vooral veel rijplezier. Ik denk dat 9 van de 10 paarden rontgenologisch wel ergens een bemerking hebben. En dat hoeft helemaal niet te betekenen dat het paard ooit ergens last van krijgt.
Het hangt er ook vanaf welk bedrag je hebt moeten neertellen voor het paard.
Als ik een duur paard koop (wat is duur, ik vind 10.000 euro of meer veel geld) dan zijn mijn eisen wel anders dan dat ik een paard van zeg 3500 euro koop.
Verder hangt het er vanaf waarvoor je het paard wil gaan gebruiken. Ook als je ambitie is om er internationaal mee te willen gaan rijden heb je andere eisen dan dat je recreatief rijdt met zo nu en dan een landelijk wedstrijdje.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:45

Mijn paardje was voor de 2de keer kreupel aan hetzelfde been in 3 maanden tijd, dus hebben we fotos laten maken. Hij was niet ernstig kreupel maar liep niet goed. Ik dacht aan iets simpels dacht wel dat het iets was maar had het niet verwacht, het is spat....dit heb ik vorige week dinsdag te horen gekregen. Wij gaan de tildren proberen, aanstaande dinsdag krijgt hij die in 1 keer een half uur lang. En daarna speciaal beslag. Ik heb pas de eerste pagina gelezen van dit topic dus heb er nog vele te gaan....Ohja misschien ook handig om te zeggen hij is in het beginstadium van spat dus we zijn er goed optijd bij, geeft nog geen garantie dat de medicijn zal aanslaan maar ik hoop het wel. De veearts was niet negatief maar ook niet positief het ligt er natuurlijk heel erg aan of de medicijn dus aanslaat dan kan het pijnvrij worden of de pijn erg verminderen. Me paardje is nog maar 6 jaar..

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:19

@ Dagmar-K: Gefeliciteerd met je nieuwe paardje!

@ TigerBD: Wat jammer dat bij jouw paardje ook spat is geconstateerd, en dat hij nu nog maar 6 jaar is. Mijn paardje wordt bijna 19, dus dan kan je er wel iets meer 'vrede' mee hebben dat het op een gegeven moment een keer te erg zal worden. Ík hoop dat de Tildren aanslaat bij hem, en je er in ieder geval nog heel lang van kunt genieten!

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:13

@ Dagmar_k; Gefeliciteerd met je nieuwe paardje, als jij er vertrouwen in hebt dan heb je een goede beslissing genomen. Veel plezier samen Go jij! Go jij! .

@ TigerBD: Vervelend nieuws! Hopenlijk slaat Tildren aan Ach gut .

Dan heb ik zelf nog een vraagje. We houden allemaal ontzettend veel van onze paarden. Dat blijkt ook wel uit alle verhalen hier. Maar we hebben ze gekocht omdat we van paardrijden houden (hoewel wat mij betreft de verzorging de helft van het plezier is..). En met een spat paardje betekent dit dat we dat gedeelte en eventuele andere ambities op een laag pitje moeten zetten. Hoe gaan jullie daarmee om.

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:02

Tjah, dat is denk ik voor mij iets makkelijker. Annemiek wordt 19, en je kan op een gegeven moment gaan verwachten dat je minder kunt gaan rijden e.d (ook omdat ze vroeger peesproblemen heeft gehad en lange tijd manegepony is geweest). Bij mij loopt ook langer het plan om binnen nu en een jaar een tweede paard erbij te kopen. NIet alleen omdat Annemiek ouder wordt en spat heeft, maar ook omdat ik graag weer wedstrijden zou willen gaan rijden.

Echter weet ik wel hoe moeilijk het is om je plannen en ambities in de ijskast te moeten zetten, een maand nadat ik Annemiek had gekocht (bijna 9 jaar geleden) bleek ze een zware ontsteking in haar pezen te hebben. Lichtelijk om de tuin geleid door de toenmalige manege-eigenaar waarvan ik haar had gekocht, en door haast niet goed laten keuren. Dus vanaf het begin heb ik nooit echt met haar kunnen rijden, en ben lange tijd aan het kwakkelen geweest. En dat is heel moeilijk, maar op de een of andere manier ga je toch gewoon verder en ga je iedere x weer werken naar wat je wél kan.

Eigenlijk kan je gewoon niet anders en ga je gewoon door, met de verzorging van je paard en de revalidatie van eventuele blessures. Je gaat er mee om omdat je gewoon eigenlijk niet anders kan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:14

pollewops schreef:
@ Dagmar_k; Gefeliciteerd met je nieuwe paardje, als jij er vertrouwen in hebt dan heb je een goede beslissing genomen. Veel plezier samen Go jij! Go jij! .

@ TigerBD: Vervelend nieuws! Hopenlijk slaat Tildren aan Ach gut .

Dan heb ik zelf nog een vraagje. We houden allemaal ontzettend veel van onze paarden. Dat blijkt ook wel uit alle verhalen hier. Maar we hebben ze gekocht omdat we van paardrijden houden (hoewel wat mij betreft de verzorging de helft van het plezier is..). En met een spat paardje betekent dit dat we dat gedeelte en eventuele andere ambities op een laag pitje moeten zetten. Hoe gaan jullie daarmee om.

Het is niet gezegd dat mijn paard door de spat niet meer in de sport zou kunnen presteren. Hij gaat nu eigenlijk hartstikke goed en ik ben dan ook van zins een startkaart aan te vragen.
Mocht blijken dat dit te hoog gegrepen is voor hem op een bepaald punt dan wordt het toch recreatie. Mijn paard is mijn maatje en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem dan in te ruilen voor een "beter" exemplaar. Ook al heb ik andere ambities. Dan zou ik gaan kijken of ik er eentje van een ander kan uitbrengen in de wedstrijden. Mijn vorige paard heeft 5 jaar lang alleen maar op de wei kunnen lopen. Die kon niet meer onder de man. Maar hij heeft mij toch 8 jaar lang een geweldige tijd gegeven met wedstrijden. Financieel kon ik het niet rondbreien om een tweede erbij te nemen voor de sport dus heb ik 5 jaar niet gereden op een enkele keer de paarden van een vriend na.
Maar goed, ik ben daar wel heel zwart-wit in moet ik eerlijk zeggen. Bij ons komt een dier en die blijft gewoon tot het eind. In voor en tegenspoed dus. Maar ik kan me voorstellen dat anderen daar anders over denken. Alleen een ander thuis vinden voor een paard dat wat mankeert lijkt mij nogal moeilijk. Want je hebt dan zelf niet meer in de hand wat er met dat dier gebeurt. Die gedachte is voor mij ondenkbaar, maar dat is heel persoonlijk.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:16

Less, heel veel sterkte.. dat is erg jong zeg Verdrietig Maar zo te horen is het het beste geweest voor jouw paard.

Dagmar_k; gefeliciteerd! Ik denk dat er best wel wat paarden rondlopen die op de foto spat hebben, maar nergens last van hebben.

Ik zou het zelf niet kunnen om Evita aan de kant te zetten voor een paard waar ik wel wat mee kan. Maar het scheelt denk ik wel dat zij al 22 is en dat ik geen grote ambities heb in de sport.
Ik heb Evita al ruim 10 jaar (vanaf mijn 11e, het eerste jaar alleen als verzorgspony) en heb best wel een sterke band met haar.
Op dit moment heb ik geen tijd en geld voor een 2e paard, dus dan houdt dat gewoon op.. Misschien komt dat nog wel in de toekomst.
Ik mis het rijden wel, maar lang niet zo erg dat ik Evita er voor zou willen/kunnen missen.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik geen respect heb voor paardenliefhebbers die een andere keuze maken! Het lijkt me ontzettend moeilijk wanneer je een jong paard hebt of als je wel wedstrijdambities hebt. En het blijft natuurlijk veel geld kosten allemaal..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:30

Ik ben in de luxe positie dat mijn spatpaard nog prima meeloopt in de sport, maar anders zou ik haar als fokmerrie inzetten. Ik moet erbij zeggen dat wij altijd minstens 2 paarden hebben, en dat ik anders ook altijd wel voor iemand anders een paard kan rijden, dus ik hoef geen moeilijke keuzes te maken.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:52

Toen ik mijn pony kocht was het ook met de intentie dat ze voor altijd bij mij zou blijven. Bij mij in de omgeving is stalling vrij duur. Een tweede paard kan ik echt niet onderhouden. Of wel, maar dan kan ik verder ook geen leuke dingen meer doen. Dat hou ik niet lang vol denk ik. Het is ook niet een beslissing die me makkelijk valt. Had ook niet van mezelf gedacht dat dat ooit in me op zou komen. Maar heb nog geen beslissing gemaakt. Vindt het een lastige keuze. Heb wel een advertentie hier op bokt gezet om eens te zien wat voor mensen er zouden reageren. 1 goede reactie gehad maar dat is uiteindelijk niets geworden en neig nu ook meer naar houden. Moest het gewoon doen om ook voor mezelf te weten dat ik het geprobeert heb en dat ze beter af is bij mij. Anders denk ik dat deze twijfel geregeld de kop op blijft steken. Ben er nog niet helemaal uit. Als het financieel kon had ik er ook 1 bij gekocht maar dat gaat nu eenmaal niet. Ik wou dat ik ook die van zelf sprekenheid voelde die sommige van jullie beschrijven dat ze uiteraard blijven in goede en slechte tijden. We zullen zien wat de toekomst brengt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:16

maikeltje schreef:
Het is niet gezegd dat mijn paard door de spat niet meer in de sport zou kunnen presteren. Hij gaat nu eigenlijk hartstikke goed en ik ben dan ook van zins een startkaart aan te vragen.
Mocht blijken dat dit te hoog gegrepen is voor hem op een bepaald punt dan wordt het toch recreatie. Mijn paard is mijn maatje en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem dan in te ruilen voor een "beter" exemplaar. Ook al heb ik andere ambities. Dan zou ik gaan kijken of ik er eentje van een ander kan uitbrengen in de wedstrijden. Mijn vorige paard heeft 5 jaar lang alleen maar op de wei kunnen lopen. Die kon niet meer onder de man. Maar hij heeft mij toch 8 jaar lang een geweldige tijd gegeven met wedstrijden. Financieel kon ik het niet rondbreien om een tweede erbij te nemen voor de sport dus heb ik 5 jaar niet gereden op een enkele keer de paarden van een vriend na.

Ik denk ook dat het afhangt in welke periode je in je leven bent. Mijn eerste paard werd na 3 weken kreupel. Hij bleek ernstige hoefkatrolontsteking te hebben. Toch heb ik hem gehouden en dus 14 jaar niet kunnen rijden. Hij was echt mijn maatje!

In 2006 woonde ik samen, huisje gekocht en er was geld voor een tweede paardje. Dat was Twister. Nu kon ik eindelijk rijden en wedstrijden gaan starten. Helaas bleek Twister dus spat te hebben. Inmiddels waren mijn vriend en ik uit elkaar en mijn eerste paardje overleden.. Ik heb er toen wel voor gekozen om al mijn geld aan de paarden te besteden. En heb een 2e paard gekocht namelijk mijn IJslander.

Maar nu gaat binnenkort mijn finaciële situatie nog verder achteruit. En kan ik niet meer 2 paarden onderhouden. Nu kan ik natuurlijk mijn gezonde paard verkopen en Twister houden. Maar inmiddels ben ik 36 jaar. En als ik Twister houdt en hij wordt 25 jaar, dan kan ik pas over 20 jaar weer rijden. Maar dan ben ik al bijna 60 jaar en wedstrijden zitten er dan zeker niet meer in.

Dus ik denk dat de keuze ook afhankelijk is van de levensfase en omstandigheden. En natuurlijk zal ik Twister nooit weg doen aan een adres waar hij niet gelukkig is! Dan maar droog brood eten Tong uitsteken

Dus ik denk dat we inderdaad niet moeten oordelen als iemand besluit om een ander huis voor zijn paard te zoeken en weer een ander dat niet doet Pling

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:21

Daar kan je ook niet over oordelen denk ik, ieders situatie (ook financieel) is weer anders. Denk ook niet dat er nu iemand echt negatief over oordeelt, als iemand de keus maakt om een paardje weg te doen naar een plek waar hij/zij gelukkig is en nog fijn verder kan leven? Alleen is het zo jammer dat dat soort plekken niet te vinden zijn, ik kan me namelijk goed voorstellen dat mensen niet snel een paardje kopen wat echt een duidelijke blessure heeft en waar echt een beperking op zit qua beweging..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:31

Jennyxx daarom zeg ik ook in mijn post dat ik me heel goed voor kan stellen dat een ander een andere keuze maakt dan ik. Ik zal de laatste zijn die iemand daarop veroordeelt. We hebben tenslotte allemaal het beste met onze dieren voor, zeker de mensen die in dit topic posten zo te lezen. Lachen

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:06

Ach weet je wat het is. Als je met deze gedachte rond loopt voel je je al zo schuldig ten opzichte van je paardje. En dan voel je je al gauw aangesproken... Bloos . Het liefst wil je dat iedereen tegen je zegt dat je gelijk hebt en dat het ook allemaal wel goed komt met je paardje. En vooral dat er ergens een goed huisje voor hem is waar ze op hem zitten te wachten Knipoog . Niks persoonlijks alleen maar een beetje frustratie.. Ach gut

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:18

Jennyxx schreef:
Dus ik denk dat we inderdaad niet moeten oordelen als iemand besluit om een ander huis voor zijn paard te zoeken en weer een ander dat niet doet Pling

Dat was zeker niet mijn bedoeling, als dat zo opgevat is..

Mijn reactie ging even puur over hoe ik er tegenover sta op dit moment en met dit paard. Ik heb nooit in een andere situatie gezeten, dus daar kan ik gewoon niks over zeggen.. Ik zou niet weten wat ik had gedaan als ik een jong paard had gehad. Of als ik nu een 2e paard zou kopen met een gebrek.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:31

Ireentjuh schreef:
Dat was zeker niet mijn bedoeling, als dat zo opgevat is..

Ik had het ook niet zo opgevat hoor Haha! In tegen deel juist! Dat had ik ook niet van jullie verwacht na al die bladzijdes lief en leed te hebben gedeeld Knipoog

Ik vertelde gewoon mijn verhaal Bloos En dat ik uit eigen ervaring kan begrijpen dat je je manke paardje nooit weg doet. Maar dat ik, ook uit eigen ervaring, ook Pollewops erg goed begrijp Ja

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:13

Dank jullie wel allemaal! En inderdaad heb ik er alle vertrouwen in!
We zien wel hoe het gaat, en wat de tijd ons leert, ik ga in ieder geval de komende tijd heerlijk genieten!

Hij heeft tot nu toe L2 gelopen zonder problemen. Ik ga hem van de zomer starten in de B. Lekker opnieuw beginnen!

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:22

@ Dagmar: Heel veel succes met je nieuwe paardje, en geniet ervan.

Mij maakt het niet uit of ik ooit nog op hem kan rijden. Ik heb hem nu elf jaar, en idd, vind maar eens iemand die een ouder, kreupel paard zou willen hebben, laat staan kopen.

Ik ben nu ook in een fase van mijn leven dat ik geen tweede paard erbij zou kopen. Financieel is dat gewoon zwaar, qua tijd zal ik het zeker niet redden en over een niet al te lange tijd wil ik ook na gaan denken over het krijgen van kindjes. Voor mij allemaal redenen om er niet eentje bij te kopen. En als ik zo graag wil rijden zijn er altijd een aantal meiden op stal die hun paard wel voor een dagje uit willen lenen. Alleen is die behoefte bij mij helemaal weg. Voor mij staat nu een pijnloos leven van Beauty voorop.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:59

pollewops schreef:

Toen bij mijn paardje spat geconstateerd was, heb ik het meteen met de DA over het eventuele dekken gehad en dit ook met mijn vriend besproken.
En had ik koste wat het kost haar niet weg gedaan, maar het scheeld dat ik een vriend heb die er ook zo over denkt.
(Wel betaal ik mijn paarden volledig zelf).

Met betreft het rijden, ik kan met mij haf bijv. nog dressuur starten, is het wel zo dat het allemaal iets minder soepel gaat.
Nu staat het allemaal op een laag pitje in verband met bijna einde dracht.

Maar net na dat de spat geconstateerd was heb ik ook het geluk gekregen dat er een ander paard op mijn weg is gekomen (met andere problemen niet lichamelijk trouwens).
Die uit eindelijk ook van mij is geworden en daar rij ik nu ook veel op.

Als hij niet op mijn weg was gekomen, had ik vast nog wel andere paarden bij mij van stal kunnen rijden dat scheelt wel.

Maar voor andere vind ik dat je inderdaad nooit kan oordelen, want hun hebben een andere financiele omstandigheden.
En niet alleen dat, ook een kennisen kring met mensen waarvan ze een paard kunnen rijden.

Met dat als je toevallig een super tehuis voor je spat paardje kan vinden waar hij/zij het super naar zijn zin zou hebben, ik er ook over na zou denken om mijn paardje dat tehuis misschien wel te geven.
En dan zelf eventueel ook voor een ander paardje sparen en een ander kopen Knipoog

Zo dat was weer een lang Bloos verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is Haha!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:40

Polewobs: ik begreep je vraag/stelling heel goed. Toen ik mijn hengst kocht als jaarling had ik grote ambities. Tot we vorig jaar hoorden dat hij spat (3) had en zoals geschreven recent hebben laten in laten slapen. Mijn man en ik hebben alles gedaan, ook financieel om hem te kunnen houden. De dromen die ik had, orun opleiding en de sport in waren al helemaal verdwenen als het met hem maar beter zou gaan! Nu zou ik dat niet meer zo doen. Ik zou verder kijken dan de roze bril en niet meer alleen maar zien wat ik wil zien. Bij sommige ernstige aandoeningen houdt het op, hoe triest ook.
Als het goed gaat met je paard, dan zit je nog op de goede weg maar van kreupelheid naar stijfheid naar weer een van die spuiten zou ik niet meer gaan met zo'n jong dier. Ook voor mezelf niet. Steeds weer die teleurstellingen.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:47

Less, je hebt helemaal gelijk. Steeds weer die teleurstellingen die maken het zo lastig. Gelukkig gaat het verder lichamelijk nog heel goed met mijn pony en is ze nog fris en opgewekt. En daarmee zijn de teleurstellingen ook meteen zo groot als ze in een dipje zit met haar beentje. Ga je nu eigenlijk nog wat doen met je ambities of eerst maar eens bij komen van alles.

Zamero, fijn om te horen dat jou vriend zo achter je beslissing staat. Mijn vriend heeft helemaal niets met paarden. Hij vindt mijn pony wel lief. Maar als het gaat betekenen dat we naast paarden niets anders kunnen doen vindt hij het toch minder leuk. En moet eerlijk zeggen dat begrijp ik ook wel. Dus een 2e paard erbij is voor mij geen optie.

Voorlopig heb ik nog geen nieuw baasje voor haar kunnen vinden. En ben ook weer even uit mijn dipje omdat het weer goed met haar beentje gaat (voorlopig) Bloos . Gister deed ze ook weer zo lief en vond ik haar weer zo mooi..... pff misschien stop ik ook wel moet zoeken.. Tong uitsteken. Ben ook een echte weegschaal wat dat betreft, wikken en wegen.... Haha!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:06

Polewobs: nee, ik mis mijn paard nog heel erg en heb voorlopig geen ambities die ik achterna ga. Maar ik zal ze op termijn wel weer oppakken en kijken wat ik nog wil. Dit is het tweede paard binnen drie jaar die we vanwege artrose/spat moeten weg brengen vandaar.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:55

Jeetje de tweede al.....!! Das wel heftig zeg. Wat had je eerste paardje dan?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:49

@Less Moeilijk is dat dan hè om voor een derde te kunnen gaan. Mijn eerste paard had hoefkatrolontsteking en mijn tweede dus spat. Mijn nieuwe paard rij ik bv vierkant in de beschermers. Ik ben zo bang dat zij ook wat krijgt Bloos

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:30

Ja je heb er geen vertrouwen meer in.
Ik heb er 2 in laten slapen met beengebreken in een jaar tijd, en toen kocht ik jessie, die nu ook niet goed is.
Die heb ik natuurlijk nog en een veulen erbij gekocht.
Maar ik blijf als de dood dat het veulen ook wat gaat mankeren.
Soms word je daar wel is gek van.
Ik les nu eens in de 2 weken op de manege om het rijden een beetje bij te houden.
Ik loop sinds 2004 dat ik weer paarden heb er alleen maar naast.
Heb denk ik een half jaar gereden in die tijd.
Maar ik zou ook niet zonder paarden willen.
Ik denk soms ook wel is, kon ik het maar over mijn hard verkrijgen om voor jessie ook een ander baasje te vinden, maar ik kan dat gewoon echt niet.
Ik moet er niet aan denken dat ze ergens anders staat, en wat een ander er misschien mee gaat doen.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:46

Er is niet echt een oorzaak voor spat toch? Elk paard kan het krijgen? Las wel zoiets dat de beenstand er wel te maken mee kan hebben dat er artrose kan ontstaan.