[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:09

By-the-way:
Ik ben op dit moment zeer te spreken over Safe & Sound van Dodson & Horrell.

Handig zijn ook de geperste bolletjes (brokjes) die in het voer zitten van ca. 1 cm doorsnee. Deze zijn ideaal als gezonde beloningssnoepjes te gebruiken Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:43

Ik ben weer terug van vakantie en heb net even de laatste posts (wat een raar woord) gelezen.
Indiana is februari/maart 2005 begonnen te kwakkelen. Ze stond toen niet in het gras en kreeg erg weinig krachtvoer en veel ruwvoer. Wel kreeg ze een paar kilo winterwortels per dag, met het idee dat daar niets in zit en ze lekker lang bezig is.
Nu weet ik dat ze insuline resistent is en dat ik haar absoluut geen wortels moet geven.

Ik denk persoonlijk dat een fikse ontsteking best tot hoefbevangenheid kan leiden. Waarom zou een baarmoederontsteking dat wel doen en een castratie ontsteking niet. Bij een ontsteking komen gifstoffen vrij, als die niet goed worden afgevoerd dan kan dat tot hoefbevangenheid leiden.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:52

Precies, en ook verandering in t bewegings/voer patroon kunnen hoefbevangenheid tot gevolg hebben toch? Beestje was kreupel en misschien wel gewoon doorgevoerd? Ook daar kan de oorzaak in zitten volgens mij Ja

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:04

Isapaardje schreef:
By-the-way:
Ik ben op dit moment zeer te spreken over Safe & Sound van Dodson & Horrell.

Handig zijn ook de geperste bolletjes (brokjes) die in het voer zitten van ca. 1 cm doorsnee. Deze zijn ideaal als gezonde beloningssnoepjes te gebruiken Haha!

Ja ik ook en mijn pony is er echt dol op. Ze ziet er nu goed uit.

Die van mij was altijd al zwaar en ze kreeg het februari/april dit jaar, toen het zo koud was. Daarom verdenk ik dat ze teveel fructaan heeft binnen gekregen dat de emmer deed overlopen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:26

Jitske_ schreef:
@Geerke, wat zijn de symptomen van een te trage schildklier?
Aan welke bloedwaardes zie je dit dan?

Symptomen zijn:algehele stijfheid,kreupelheid(meestal voor,wisselend),zomaar hoefbevangen zonder gras,biks en zonder te dik te zijn,bulten boven ogen in plaats van kuiltjes,speknek,bulten op de kont(eigelijk meer deuken...)rond de staartinplant.
Spijsverteringsstoornissen,zomaar ineens mest die iets dunner is ,en de dag daarop weer goed(zonder dat je iets verandert aan het voer)
Eigelijk ben ik van mening dat als een paard s,winters hoefbevangen word zonder te dik te zijn dat het waarschijnlijk aan de schildklier ligt.
Het vervelende is dat bij hoefbevangenheid meestal phenylbutazone gegeven word,het blijkt dat de schildklier daar nog langzamer gaat werken.

Veel dierenartsen zijn ook niet blij met me want ze spreken het allemaal tegen,maar het bewijs staat bij mij in de wei...vorig jaar hadden we zijn medicijnen gehalveerd en ja hoor,na een dag of 10 de eerste symptomen,voorbenen steeds ontlasten en met omdraaien naar achterhangen.
Dus weer zijn oude dosis en hij gaat nu goed.

Je kunt een simpele bloedproef laten doen,dat weet de dierenarts wel,gewoon voor de schildklier,let wel op!!Mijn paard zijn waarden waren maar iets te laag en hij was doodziek!!!!Dus zei de da dat dat het niet was,maar als je moet kiezen tussen inlaten slapen en een schilklier hormoon,dan probeer je het laatste...Na 9 dagen rende hij weer door de wei,zo soepel had ik hem nog nooit zien lopen...
Maar als je denkt dat het bij je paard aan de schilklier ligt moet je wel een volhouder zijn,dierenartsen zijn allergisch voor mensen die iets op internet hebben gelezen!Maar volhouden het is jou paard en je wilt niets liever dan dat het weer beter wordt.

Het grappige is ook dat ze vanalles onderzocht hadden bij mijn paard,leverfunctie ,nieren enzo nou alle waarden waren goed(behalve dus schildklier)alleen het paard was klaar om in te slapen......

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:49

Symptomen herken ik eigenlijk wel. Zal het zeker in mijn achterhoofd houden die schildklier.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:31

Ik herken een heleboel symptomen ook, behalve het niet te dik zijn en de bulten boven de ogen.
Bij Indiana heeft (volgens mij) de magnesium echt verschil gemaakt.
Ik zeg tegen iedereen die een te dik paard heeft, wat niet lukt om af te vallen, probeer een magnesium kuur. Als je paard geen slechte nierfunctie kan dit geen kwaad. In gras en hooi zit tegenwoordig te weinig magnesium

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:37

hier in frankrijk kun je van die speciale zoutblokken kopen met calcium en magnesium erin,of zou dat te weinig zijn.....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:26

Ik vind toevoegen in de vorm van een zoutblok niet echt werken. Mijn pony likt nauwelijks aan de steen, kennelijk houdt ze niet zo van zout. Kan me niet indenken dat ze tijdens haar ziekzijn geen extraatje nodig had.

Maar ik herken het te dik zijn wel, met name de bulten boven de ogen en de vetbobbels op de billen. Niettemin ken ik veel paarden die dit hebben, die nog nooit bevangen zijn geweest.

Maar het is dus wel een aandachtspunt. Maar ben nu nog bezig met de inwendig organen om die op orde te krijgen (lever, nieren)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:38

Update 29.11
Positief nieuws over Image vanuit de kliniek. De wond in haar rechterhoef is al bijna dicht Zo snel hadden wij dat niet verwacht, want het is een behoorlijk groot gat aan de voorkant in haar hoef.
Maandag of dinsdag is de volgende verbandwissel en dan gaan ze kijken naar de zool in de hoef. Daar konden ze eerst niets aan doen, omdat de behandeling van het hoefbeen voorrang had.
Als de zool droog is en geen ontsteking vertoont, dan laten ze de zool heel en mag Image nog voor de kerst naar huis als alles zo goed blijft gaan.
Als de zool toch niet voldoende droog is, dan gaat er toch gesneden worden in de zool. En moet Image eerst wachten tot de zool weer dicht is en dan moet ze nog blijven.
Veiligheid voor alles, pas als alles goed is, komt ze naar huis. Dan volgt nog een lange revalidatie, want ze staat al een maand op boxrust.

Ik ga nu heel hard door duimen, hopen, bidden, dat ze voor de kerst lekker thuis is.
Zaterdag ga ik op ziekenbezoek en ga ik haar lekker gruwelijk verwennen. Mijn dappere meisje!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:55

Goed nieuws over Image.
Hopelijk is/blijft de zool droog en kan ze snel naar huis. Niets boven de eigen vertrouwde omgeving.
Geef je dappere meisje maar een extra knuffel van mij. Heeft ze wel verdiend.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:26

Nou, tweede poging...ingelogd en wel!

Ik weet niet of jullie het "leuk" vinden om te lezen, maar ik wil het toch even kwijt. Bloos Mijn mening is dat je veel kunt leren van verhalen (en fouten...) van andere mensen. Ik vind het erg interressant om verhalen van "mede(ex)hoefbevangenpony/paardeigenaren" te lezen en vooral om hier elke keer van te leren.
Het blijft een kl#te aandoening en het verrast je soms toch weer. Na de dood van een pony van een vriendin door hoefbevangenheid zei ik tegen mezelf: dit laat ik nooit met Vick gebeuren! Maar het overkwam me toch. En toen zei ik: dit overkomt me geen tweede keer! Maar helaas...weer zat ik ernaast. Verdrietig
Het is mentaal ontzettend zwaar en dan heb je ook nog zoveel mensen die zeggen: breng hem naar de slachter, want het wordt toch nooit meer wat. Het leek soms wel of Vick en ik tegen de hele (paarden)wereld moesten vechten! Mensen begrepen niet dat ik voor mijn pony wilde vechten ipv de makkelijkste weg te nemen, hem af te laten maken en een nieuwe (lees goede) pony te kopen. Deze was toch weggegooid geld....

Victor's verhaal deel 1: Eerste keer hoefbevangen.

18 mei 2001:
Victor loopt moeilijk na het longeren. Eerste gedachte: ik zal hem waarschijnlijk wat overnomen hebben. De volgende dag (eerste Pinksterdag) loopt Vick nog wat moeilijk, maar hij heeft geen warme hoeven en ook kloppen op de hoeven geeft geen reactie. Mogelijk nog wat spierpijn?
Tweede Pinksterdag loopt hij nog steeds moeilijk, maar naarmate ik langer met hem loop gaat het beter. Voor de zoveelste keer de hoefsmid gebeld, maar geen reactie.
En dan....21 mei 2001! Vick wil bijna niet meer lopen. Snel de DA gebeld en die diagnosteerde hoefbevangenheid. oliebol...daar was een pony van een vriendin kort tevoren aan doodgegaan. Paniek dus.
Vick kreeg een pijnstillende injectie, hij moest op stal blijven met hoefzakken om z'n hoeven om te koelen. Eindelijk belde de hoefsmid terug en hij stelde voor om Vick met spoed naar een Duitse kliniek te brengen waarvoor hij af en toe werkt. Hij regelde alles en om 17.00 stonden we met Vick in de kliniek.
De foto's lieten zien dat het hoefbeentje in z'n linkerhoef 1 mm en in z'n rechterhoef 3 mm was gekanteld. Ook had hij hoefkraakbeenverbening.

Vick werd opgenomen voor 3 dagen en werd diezelfde avond nog geopereerd volgens de "Huskampmethode", oftewel z'n toongedeelte werd eraf gehaald. Dit gebeurde bij alle 4 de hoeven, alleen bij de voorhoeven tot in het leven.
Z'n voorhoeven moesten dus in het gips voor ongeveer 6 weken.
Op 23 mei om 19.30 Vick weer opgehaald uit de kliniek. Hij moest elke dag 5 gr bloedverdunners toegediend krijgen. Verder mocht hij absoluut geen brok meer (hij was te dik Bloos ), ongeveer 1 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht en heel langzaamaan weer wennen aan het gras. Verder mocht hij bijna onbeperkt wortels hebben en het medicijn mocht in een appel.

Vick z'n gipspootjes mochten niet nat worden en hij mocht alleen stappen. Dus een stukje bak afgezet en met regen snel Vick naar binnen en een zeiltje over het zand. Wat een gedoe! Tong uitsteken
Op 1 juni trapte Vick voor de eerste keer het gips eraf (toch knap van hem dat ie een week gewacht heeft Clown ).
Dus weer met spoed naar de kliniek voor een nieuw gipspootje. Het medicijn mocht gehalveerd worden en na nog een week mochten we zelfs stoppen.
Op 13 juni trapte Vick voor de tweede keer z'n gips eraf. Ditmaal mocht het gips eraf blijven (de DA vond hem vrij lastig Knipoog ) en kreeg hij voor omkeerijzers (openteen). Hij kreeg weer 5 gr medicijn en ik moest meteen weer op hem rijden.
Na ongeveer 2 weken het medicijn weer gehalveerd.
Op 4 juli begon Vick weer lusteloos te worden, wilde nauwelijks meer eten en lag veel. De volgende dag ging beter, maar op 6 juli was het weer slecht. Weinig eten, veel liggen met de pootjes in de lucht en wat koliekachtige verschijnselen.
Dus de DA weer gebeld en die kwam 'sochtends langs. Vick kreeg weer een injectie en ik moest hem elke dag een handje brok geven. Ook hoefde hij niets meer af te vallen en moest hij meer op het gras, elke dag 10 min langer tot 2x 1,5 uur.
'Savonds kwam de DA weer langs, maar alles leek goed. Vick knapte zienderogen op! Ja Hij hoefde ook geen medicijn meer.
Met de brok ben ik vrij snel weer gestopt en sindsdien heeft hij nooit meer brok gehad.

De hoefsmid kwam om de 4 weken. Op 25 oktober werden de openteenijzers vervangen door gewone ijzers met een opzetje achter. (Voor de hoefkraakbeenverbening). Eèn week erna had ie al een ijzer verloren en na nog een (zeer snel) verloren ijzer en een nare valpartij waarbij Vick met z'n voorbeen vast kwam te zitten in het schriklint, besloot ik om de ijzers eraf te halen.
De hoefsmid nam ook de foto's mee van Vick en hieruit bleek dat hij niet alleen de kanteling en de verbening had, maar ook nog eens een losse botsplinter in z'n been. Verdrietig
Dit hoefde echter geen problemen te geven, zolang het maar niet in een gewricht terecht zou komen. Tja...dat kon er ook nog wel bij. (En hier bovenop werd ook nog eens m'n hond doodziek, ik was toen echt een emotioneel wrak...)

Maar gelukkig liep alles verder goed en bleef goed gaan tot 15 september 2005. Maar dat komt in deel 2. Haha!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:34

Goed van je, dat je het zo uitgebreid opschrijft. Ben het met je eens, dat andermans verhalen nuttig kunnen zijn, en je er altijd iets van kunt opsteken. Ik kijk uit naar deel 2

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:14

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:01

mysa schreef:
Goed van je, dat je het zo uitgebreid opschrijft. Ben het met je eens, dat andermans verhalen nuttig kunnen zijn, en je er altijd iets van kunt opsteken. Ik kijk uit naar deel 2

G#DVERD#@%MME...heb ik net deel 2 getypt, een nog langer verhaal dan deel 1, wil ik op versturen drukken.....ben ik wèèèèr uitgelogd. Stomme rot computer! Boos!
Nou ja, ga morgen 2 middagdiensten in en daarna de nachtdiensten, dus ik zie wel wanneer ik weer tijd heb. Verdrietig

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:09

Op verzoek plaats ik hier de foto's van de hoef van Image. De foto's worden met toestemming van de heer Van Nassau geplaatst.

In het kort: Image haar hoefbeen rechtsvoor is gekanteld 18.8.07 en ontstoken geraakt. Diagnose was hoefbevangen. Nu is de diagnose ontstoken hoefbeen. Oorzaak niet bekend.

Update 30.11 Image
Ik heb net een foto van Van Nassau (www.hoofcare.nl) gekregen hoe Image haar hoef er nu uit ziet.
Het is al veel rustiger en al bijna dicht. Er moet nog veel gebeuren aan haar hoef. Vooral de zool moet nog onder handen genomen worden. Ze is er nog lang niet, maar de hoefsmid, veearts en wij zijn positief gestemd.

Het zijn geen prettige foto's. Wel interessant, alleen niet als je weet, dat het jouw paardje is die bij deze hoef hoort.

Foto van 14.11 gemaakt door R. van Nassau
In het rode gedeelte (curretage hoefbeen) is nu al weefselvorming bezig(witte vlekken)
Naast dit gedeelte is de lederhuid ook a bezig om dit gedeelte in te kapselen.(witte rand)
Onder de zool is nog het rotte gedeelte te zien van de ontsteking onder de zool, deze wordt als de wond is ingekapseld alsnog verwijderd, dit gedeelte zal nu geen problemen gaan geven.
Het paard staat op een hoofcare breakover met een carre zool daar de hoornwand (schoen) veel te kort en te rond was weggevijld.
Afbeelding

Foto van 29.11
Je kunt goed zien (vergelijk het met de vorige foto) dat de voorzijde van het hoefbeen al zeer goed aan het inkapselen is. Dus de genezing gaat voorspoedig.
De hoornzool wordt volgende week donderdag bekeken en behandeld, maar dan moet de wond verder gesloten zijn.
Afbeelding

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:47

@Janouk: Wow! Wat is dat hoefbeen snel weer ingekapseld! Ziet er goed uit!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:55

Victory-Boy schreef:
Vick werd opgenomen voor 3 dagen en werd diezelfde avond nog geopereerd volgens de "Huskampmethode", oftewel z'n toongedeelte werd eraf gehaald. Dit gebeurde bij alle 4 de hoeven, alleen bij de voorhoeven tot in het leven.
Z'n voorhoeven moesten dus in het gips voor ongeveer 6 weken.
Op 23 mei om 19.30 Vick weer opgehaald uit de kliniek. Hij moest elke dag 5 gr bloedverdunners toegediend krijgen. Verder mocht hij absoluut geen brok meer (hij was te dik Bloos ), ongeveer 1 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht en heel langzaamaan weer wennen aan het gras. Verder mocht hij bijna onbeperkt wortels hebben en het medicijn mocht in een appel.

Tjonge jonge, dat klinkt erg drastisch! Nog nooit eerder gehoord dat ze dat op die manier behandelen! En ook weer typisch dat deze dierenarts weer zei dat je onbeperkt wortels mocht voeren Verward Ik weet niet..... maar als ik jouw verhaal zo lees dan spreekt de manier waarop ze je paard hebben behandeld niet aan. Open teenijzers zijn volgens mij ook achterhaald, ik zou ze in ieder geval weigeren... Maar goed, da's wat ik er persoonlijk bij voel hoor, ook niet aanvallend naar jou bedoeld ofzo.

Ik ben wel benieuwd hoe het verhaal verder gaat, jammer dat je computer je er steeds uitgooit als je zo'n lang verhaal hebt getypt Ach gut

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:10

@victory boy
Jemig wat een verhaal. Ik ben heel benieuwd naar deel 2. (grrrr balen als je zo'n stuk schrijft, dat de computer zich dan niet even wil gedragen).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:25

Janouk: geweldig dat het zo goed gaat met Image!!!

Victory-Boy: Wat een verhaal, ik kijk ook uit naar deel 2. Wat ook heel herkenbaar is voor mij: Toen Indiana hoefbevangen werd, was onze boxer Jasmijn net aan haar knie geopereerd (kapotte kruisbanden, kapotte meniscus) en onze labradorkruising Youri, van toen een jaar oud is die zomer geopereerd aan 2 ellebogen, elleboogdysplasie. Ik heb toen wel eens geroepen dat ik alle beesten weg zou doen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:31

Uhm... ik voeg me ook bij het rijtje! Toen Kylian hoefbevangen werd was mijn hondje 2 maand daarvoor onder de auto gekomen. Z'n heup was uit de kom en kon niet meer terug geplaatst worden. Ze hebben toen de kop van de heup gezaagd, en na 2 maand revalideren liep hij weer op vier poten. De dag dat m'n hondje weer goed ging lopen was de dag dat Kylian hoefbevangen werd. Ik heb toen geroepen dat ik waarschijnlijk dat jaar de hoofdsponsor van de kliniek zou zijn qua rekeningen... Wel typisch dat altijd alles tegelijk komt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:56

Dat hoefbeen kapselt goed in inderdaad. Knap dat ze de wond ook zo mooi schoon houden. Ze besteden duidelijk wel aandacht aan de (zieke) paardenhoef daar in die kliniek.

@Victory-Boy; wat een verhaal heb jij ook zeg. Ik heb eigenlijk nog geluk gehad als ik zo jullie verhalen wel eens lees van alles wat jullie met de paardjes hebben doorgemaakt.

Wat het typen betreft ... ik ken het. Heb ook best vaak vooral bij lange verhalen dat meegemaakt. Net voor je wilt verzenden, hup weg. Daarom kleine tip; maak om de zoveel tijd even een (geheugen)kopie (ctrlA, ctrlC; eenvoudig en het staat dan in ieder geval in het geheugen van je pc). Mocht je om wat voor reden ook ineens bokt uitgaan, dan kun je het al getypte met plakken weer terughalen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:23

Wat een ingreep zeg. Hopelijk knapt ie snel op.

Met Nitro gaat het onwijs goed...ik denk dat we kunnen zeggen dat ie al voor 95% hersteld is. Hij bokt alweer door de bak en heeft zin in spelletjes met vriendjes.

Naast dit wonder hadden we nog een wonder op stal. Dat paard was getrapt en bleek zijn poot gebroken te hebben.
De 1ste DA zag het heel erg somber in...echter nadat de DA in emmeloord ook nog naar de foto's hadden gekeken konden ze zeggen dat dit paard volledig zal herstellen.

2 wondertjes..nog geen 2 weken geleden zag het ernaar uit dat we binnen een week 2 dode paarden zouden hebben. Verdrietig

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 01:01

Vandaag de nieuwe hoefschoenen binnen en ze liep er buiten op straat goed mee te draven ...
Enige minpuntje hier blijft dat Isabella in een kleine bocht (in draf) kreupel blijft. Linksom erger als rechtsom. Op een grotere volte of rechtdoor zie je niets; ook niet in gestrekte draf.
Maar iets zit er nog niet goed, maar of dat nu in de hoeven zit, in de gewrichten of de spieren; daar hoop ik nog achter te komen (ooit eens een keertje).

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 01:43

Fijn dat ze zo goed vooruit gaat Janouk, hopelijk gaat het lukken om d'r thuis te krijgen voor de kerst.