Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:23

Poeh he, nooit kreupel geweest en als hij over 5 weken niet zuiver is laten afkeuren? Dat vind ik dan wel heel snel gaan. Paard hoeft niet per definitie afgekeurd te worden hoor met HKO, zeker niet als hij nooit slecht heeft gelopen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:42

Goof schreef:
Poeh he, nooit kreupel geweest en als hij over 5 weken niet zuiver is laten afkeuren? Dat vind ik dan wel heel snel gaan. Paard hoeft niet per definitie afgekeurd te worden hoor met HKO, zeker niet als hij nooit slecht heeft gelopen.

5 weken?? er staat 8 weken....hij wordt afgekeurd voor de sport ik heb hem ook voor de sport. Gister speciaal beslag eronder gekregen. Kon gister met stappen goed merken dat hij er last van heeft zet zn voetjes erg voorzichtig neer en na 20 min stappen wil hij ook echt naar zn box terug. Ik hoop zo dat we deze strijd gaan winnen hij is zo bikkel hard voor zichzelf.

niet kreupel lopen wil niet zeggen dat hij geen last heeft aangezien zijn linker voorbeentje mega overbelast is en er iedere keer vocht inzit en de pees in dat beentje strak gespannen staat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:12

Mmm, ik weet ook niet hoe ik aan 5 weken kom Verward
Je schrijft in ieder geval wel dat er over 4 weken al gekeken wordt of hij afgekeurd word, is dat niet vrij kort dag??
Ik snap idd wel dat hij als sportpaard afgekeurd zou worden als hij niet 100% goed is, maar je hebt het ook over kwijt raken. Ik hoop voor je dat dat toch niet hoeft te gebeuren nog.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:32

Laura1982 schreef:
helaas is er gister ook bij mijn paard HKO geconstateerd. Hij heeft klasse 4. Hij is 9 jaar oud en heeft nooit een pas kreupel gelopen....
Omdat zijn linkerbeentje wat overvuld was en dat al langere tijd het geval was zijn we gaan kijken wat het was. Echter kwam de HKO in zijn rechter voor voetje eruit. Voel me als of de grond onder me voeten vandaan geslagen is.

Vanmorgen is hij op speciaal beslag gezet door mijn smid. over 8 weken moeten we terug komen. Mogen de eerste 4 weken 2 keer per dag 20 min stappen en de laatste 4 weken ook wat gaan draven. Hij heeft echt pijn mocht er geen verbetering zijn over 4 weken wordt hij afgekeurd. Zo raar ene moment denk je over belast en dan hoor je dat je vriendje zo erg ziek is dat je de kans hebt dat je hem kwijt gaat raken.... heel onwerkelijk

Ik denk dat je het stukje niet goed gelezen hebt we hebben een 8 weken plan ja ik hoop ook dat het goed komt, en anders wordt die grasmaaier bij me en als dat geen optie is dan ga ik eerst ff huilen hahaha. Maar nu eerst deze 8 weken door komen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:35

Ja, had ik gelezen ja, maar eronder schrijf je dit:
Citaat:
Hij heeft echt pijn mocht er geen verbetering zijn over 4 weken wordt hij afgekeurd.

Maar goed, het doet er ook niet toe, ik hoop gewoon dat hij nog even mee kan voor je Knipoog

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:08

ja je hebt gelijk moet 8 weken zijn Clown

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:17

Laura, bij mijn haflinger is vijf jaar geleden ook HKO fase vier geconstateerd (cyse op straalbeen). Ze is in eerste instantie door de hoefsmid die bij de dierenarts kwam onder handen genomen. Geen speciaal beslag, maar wel stijler bekapt en het ijzer iets naar achter gelegd waardoor de hoef wat gemakkelijker afrolt. Daar knapte ze al erg van op maar ze bleef ook na een paar weken iets onregelmatig. Op advies van de direnarts ben ik haar glucosamine gaan geven. Na twee weken liep ze helemaal goed. Ik heb haar nog steeds. Ik heb wel de arbeid wat aangepast.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:10

Sammyoo schreef:
Laura, bij mijn haflinger is vijf jaar geleden ook HKO fase vier geconstateerd (cyse op straalbeen). Ze is in eerste instantie door de hoefsmid die bij de dierenarts kwam onder handen genomen. Geen speciaal beslag, maar wel stijler bekapt en het ijzer iets naar achter gelegd waardoor de hoef wat gemakkelijker afrolt. Daar knapte ze al erg van op maar ze bleef ook na een paar weken iets onregelmatig. Op advies van de direnarts ben ik haar glucosamine gaan geven. Na twee weken liep ze helemaal goed. Ik heb haar nog steeds. Ik heb wel de arbeid wat aangepast.

wat is de arbeid die ze nu bij jou kan doen? Bij eros zijn twee flinke gaten op de foto te zien in het botje. is jou hafje ook ingespoten?

Radisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:14

Ik heb even heel dit topic doorgelezen, en 'schrik' toch nog wel een beetje van sommige reacties... Sommige zijn dan wel vrij oud, maar dan nog..
Bijvoorbeeld, sommige mensen springen nog met hun paard die HKO heeft (soms zelfs M niveau) zijn jullie dan niet heel erg bang voor de gevolgen?

Ik heb ook een paard met HKO, loopt niet kreupel en kan ook alles nog.. Harde ondergrond etc allemaal geen probleem, maar dat springen durf ik toch niet aan.. Stel dat het verkeerd gaat en het paard ineens harstikke last krijgt van zijn HKO, zijn jullie daar niet bang voor? Of denken jullie dat het springen geen kwaad kan?

Ben wel benieuwd naar de meningen/ervaringen.. Lachen

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:35

Mijn dierenarts heeft echt afgeraden om nog te springen en te longeren en ik doe dit dus ook echt niet meer.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:40

samantha5 schreef:
Mijn dierenarts heeft echt afgeraden om nog te springen en te longeren en ik doe dit dus ook echt niet meer.

Niet springen - dat begijp ik, maar waarom ook niet longeren?

Radisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:49

Hoe komt het dan dat er zoveel mensen nog springen? ik denk dat iedere VA wel verteld dat het slecht is.

Maar longeren kan toch ook niet meer wegens overbelasting? Het paard belast zijn hoef met hko meer op een volte dan op stukken rechtuit. Ik merk ook dat mijn paard er moeite mee heeft tijdens het longeren, ben er dus ook mee gestopt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:49

Omdat lopen op een kleine volte teveel belasting geeft aan de voeten.
Ik longeerde en sprong idd ook niet meer met mijn paard na de diagnose.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:22

@Laura: Mijn Haf is nooit ingespoten. Ook heeft ze nog steeds normaal beslag (equilibrium ijzers) waarbij ze wat stijler wordt gezet. We rijden om de dag (western). Daarbij zorg ik ervoor dat ze vanuit de achterhand goed actief loopt zodat ze de voorhand niet teveel belast. Springen doen we niet meer. Verder loopt ze aangespannen en wordt ze gelongeerd. Op slechte dagen maakt ze links een iets kortere pas. Ze is de laatste vijf jaar nooit meer kreupel geweest.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:11

Sammyoo schreef:
@Laura: Mijn Haf is nooit ingespoten. Ook heeft ze nog steeds normaal beslag (equilibrium ijzers) waarbij ze wat stijler wordt gezet. We rijden om de dag (western). Daarbij zorg ik ervoor dat ze vanuit de achterhand goed actief loopt zodat ze de voorhand niet teveel belast. Springen doen we niet meer. Verder loopt ze aangespannen en wordt ze gelongeerd. Op slechte dagen maakt ze links een iets kortere pas. Ze is de laatste vijf jaar nooit meer kreupel geweest.

welke klasse heeft die van jou? en waarom is ze nooit ingespoten? Ik hoor ook van alle kanten dant de antoine de both methode wonderen zou doen maar ik heb me hier even in verdiept maar geeft mij geen goed gevoel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:42

Mij gaf het idd ook geen goed gevoel. Ik vond het simpelweg vreselijk cru om op mijn steenkreupele paard te stappen om hem weer (goed) te gaan rijden.

Neemt niet weg dat ik zeker wel geloof dat hij erg goede dingen voor elkaar krijgt (met minder slechte paarden).

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:43

ja ind mijn gevoel zegt niet op een kreupel paard gaan zitten....en zag wat plaatjes over de handen van ruiters enz dak echt zoiets had van als ik zo moet gaan rijden liever niet.

ja ik hoor ind goede berichten over andere paarden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:47

Lopen die van jullie buiten,en lopen ze ook zo slecht op de bevroren grond?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:44

Die van mij loopt op het moment niet buiten,de paddocks zijn erg ongelijk en ik weet zeker dat hij zich niet rustig houd,dus ik neem het risico niet.
Onze buitenbak is wel te rijden maar voor mijn paard toch net te hard,ik merk dat hij minder lekker loopt dus ik rijd hem nu in onze binnenbak.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:07

de mijne gaat naar buiten en loopt op het ongelijke stuk moeilijk op het vlakke loopt ze normaal

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:33

we hebben het geluk dat ze op het land kunnen lopen. die van mij loopt op een apart stukje en houdt zich rustig op het moment.

ongelijke bodem heeft hij ind moeite mee

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:05

Goof schreef:
Mij gaf het idd ook geen goed gevoel. Ik vond het simpelweg vreselijk cru om op mijn steenkreupele paard te stappen om hem weer (goed) te gaan rijden.

ja dat is nou ook net mijn bezwaar Sigaar

wat kapot is rij je niet weer 'aan elkaar'

Citaat:
Neemt niet weg dat ik zeker wel geloof dat hij erg goede dingen voor elkaar krijgt (met minder slechte paarden).

hij leert mensen fatsoenlijk rijden, dat is al heel wat tegenwoordig No Cheer

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:32

@Laura: De HKO van mijn haf werd met een vier geklasseerd. Overigens longeer ik juist wel (met pessoa of balkjes) om de rest van haar lijf soepel en bespierd te houden. Ik moet wel opletten dat ze goed actief vanuit haar achterhand loopt, maar dan gaat het prima.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:28

Radisha schreef:
Ik heb even heel dit topic doorgelezen, en 'schrik' toch nog wel een beetje van sommige reacties... Sommige zijn dan wel vrij oud, maar dan nog..
Bijvoorbeeld, sommige mensen springen nog met hun paard die HKO heeft (soms zelfs M niveau) zijn jullie dan niet heel erg bang voor de gevolgen?

Ik heb ook een paard met HKO, loopt niet kreupel en kan ook alles nog.. Harde ondergrond etc allemaal geen probleem, maar dat springen durf ik toch niet aan.. Stel dat het verkeerd gaat en het paard ineens harstikke last krijgt van zijn HKO, zijn jullie daar niet bang voor? Of denken jullie dat het springen geen kwaad kan?

Ben wel benieuwd naar de meningen/ervaringen.. Lachen

Ik denk dat dit een reactie is op mij. Ik snap de bezorgdheid om het springen wel maar mijn paard heeft nog nooit een pas kreupel gelopen op zijn HKO. Hij is zo verschrikkelijk energiek en voelt zichzelf helemaal top (aan zijn uitlatingen te zien) dus ik (en ook mijn DA) zegt dat ik vooral niet moet stoppen als het goed gaat.

Mocht het nu helemaal de verkeerde kant op gaan dan ga ik zo niet door natuurlijk. Ik denk dat de HKO onder controle is en hij heeft er geen last van anders zou ik dat wel merken.
Hij vind springen erg leuk en het is voor hem een manier om zijn energie kwijt te raken. Als ik hem los in de bak laat met een hindernis springt hij er zelf overheen zonder dat ik hem push of iets dergelijks.

Mijn mening is dat je gewoon kan doen wat je altijd hebt gedaan als hij er niet slechter van wordt. In mijn geval is dat ook springen.
Dit is natuurlijk mijn mening en ieder anders mening respecteer ik en begrijp ik ook. Ik denk dat ieder voor zich prima weet wat oke is voor zijn/haar paard.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:33

Mijn paardje heeft het ook. Ze heeft jaren met speciale ijzers gelopen, maar sinds even heeft ze er ook artrose bij. Dus ze staat nu al bijna 2 jaar op de wei van haar oude dag aan't genieten Lachen