Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Goof schreef:Poeh he, nooit kreupel geweest en als hij over 5 weken niet zuiver is laten afkeuren? Dat vind ik dan wel heel snel gaan. Paard hoeft niet per definitie afgekeurd te worden hoor met HKO, zeker niet als hij nooit slecht heeft gelopen.
Laura1982 schreef:helaas is er gister ook bij mijn paard HKO geconstateerd. Hij heeft klasse 4. Hij is 9 jaar oud en heeft nooit een pas kreupel gelopen....
Omdat zijn linkerbeentje wat overvuld was en dat al langere tijd het geval was zijn we gaan kijken wat het was. Echter kwam de HKO in zijn rechter voor voetje eruit. Voel me als of de grond onder me voeten vandaan geslagen is.
Vanmorgen is hij op speciaal beslag gezet door mijn smid. over 8 weken moeten we terug komen. Mogen de eerste 4 weken 2 keer per dag 20 min stappen en de laatste 4 weken ook wat gaan draven. Hij heeft echt pijn mocht er geen verbetering zijn over 4 weken wordt hij afgekeurd. Zo raar ene moment denk je over belast en dan hoor je dat je vriendje zo erg ziek is dat je de kans hebt dat je hem kwijt gaat raken.... heel onwerkelijk
Citaat:Hij heeft echt pijn mocht er geen verbetering zijn over 4 weken wordt hij afgekeurd.
Sammyoo schreef:Laura, bij mijn haflinger is vijf jaar geleden ook HKO fase vier geconstateerd (cyse op straalbeen). Ze is in eerste instantie door de hoefsmid die bij de dierenarts kwam onder handen genomen. Geen speciaal beslag, maar wel stijler bekapt en het ijzer iets naar achter gelegd waardoor de hoef wat gemakkelijker afrolt. Daar knapte ze al erg van op maar ze bleef ook na een paar weken iets onregelmatig. Op advies van de direnarts ben ik haar glucosamine gaan geven. Na twee weken liep ze helemaal goed. Ik heb haar nog steeds. Ik heb wel de arbeid wat aangepast.
samantha5 schreef:Mijn dierenarts heeft echt afgeraden om nog te springen en te longeren en ik doe dit dus ook echt niet meer.
Sammyoo schreef:@Laura: Mijn Haf is nooit ingespoten. Ook heeft ze nog steeds normaal beslag (equilibrium ijzers) waarbij ze wat stijler wordt gezet. We rijden om de dag (western). Daarbij zorg ik ervoor dat ze vanuit de achterhand goed actief loopt zodat ze de voorhand niet teveel belast. Springen doen we niet meer. Verder loopt ze aangespannen en wordt ze gelongeerd. Op slechte dagen maakt ze links een iets kortere pas. Ze is de laatste vijf jaar nooit meer kreupel geweest.
Goof schreef:Mij gaf het idd ook geen goed gevoel. Ik vond het simpelweg vreselijk cru om op mijn steenkreupele paard te stappen om hem weer (goed) te gaan rijden.
Citaat:Neemt niet weg dat ik zeker wel geloof dat hij erg goede dingen voor elkaar krijgt (met minder slechte paarden).
Radisha schreef:Ik heb even heel dit topic doorgelezen, en 'schrik' toch nog wel een beetje van sommige reacties... Sommige zijn dan wel vrij oud, maar dan nog..
Bijvoorbeeld, sommige mensen springen nog met hun paard die HKO heeft (soms zelfs M niveau) zijn jullie dan niet heel erg bang voor de gevolgen?
Ik heb ook een paard met HKO, loopt niet kreupel en kan ook alles nog.. Harde ondergrond etc allemaal geen probleem, maar dat springen durf ik toch niet aan.. Stel dat het verkeerd gaat en het paard ineens harstikke last krijgt van zijn HKO, zijn jullie daar niet bang voor? Of denken jullie dat het springen geen kwaad kan?
Ben wel benieuwd naar de meningen/ervaringen..