[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:42

Krijgt ze nog steeds bute?
Ik zou het toch eens zonder de bandjes proberen. Kijken of dat verlichting geeft?

Wel typisch, ze is in zo’n beetje dezelfde tijd als Sedje bevangen geraakt, ook kleine pony, ook niet echt te dik, ook kleine kanteling, en ze krijgt in dezelfde periode een terugval qua lopen..

Ik heb mezelf ook afgevraagd tot hoe ver ik wil gaan, daarom ook nieuwe foto’s laten maken. Als het grote kanteling richting sinker was dan was het einde verhaal geweest voor mij, maar de foto’s vallen mij persoonlijk genoeg mee dat ik nog wel verder wil gaan, en de pijnstillers maar weer omhoog heb gedaan. Sed krijgt nu dus 2x d 1/2 zakje bute, reageert hij een stuk beter op dan op de previcox.

Deni11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:04

Hoeveel hooi geven jullie hb gevoelige shets? Die van mij krijgt nu in de nacht op stal een likblok met een kleine slowfeeder met 1 tot 2 plakjes hooi erin. Ze is altijd al erg rank model geweest, maar ze is nou niet veelste dun ofzo. Hoefsmid zegt ook altijd dat je haar beter zo kan hebben dat met niet te dik. Maar als ik nu lees (andere topics) dat sommige shet 8-10 kg per dag krijgen, dan twijfel ik we want daar komt de mijne zeker niet aan. We doen ongeveer een week per baaltje (zo een met stro touwtjes). Is dit niet te weinig dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:17

Sed is nooit een grote eter geweest, die krijgt onbeperkt. Hij is 90 cm, en omdat hij zo slecht eet krijgt hij nu seniores priores bij. Toen hij nog gezond was en ook beter at waren c.a. 2 a 3 plakjes (afhankelijk van de dikte) voor de nacht gelijk aan onbeperkt bij hem. Dan had hij ‘s ochtends dus nog (ruim) over. Afhankelijk van hoeveel hij over had kreeg hij weer 2 a 3 plakjes erbij om het net te vullen.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:27

Sky is ook geen grote (en vooral geen goede) eter en de vlag gaat uit als ze goed hooi heeft gegeten, dus ook die krijgt onbeperkt met seniores priores/luzerne digest en Hartog compactgras erbij. Voor die laatste drie kijk ik hoeveel hooi ze heeft gegeten en daar pas ik dat dan op aan. Afgelopen dagen eet ze erg goed hooi en krijgt ze de overige dingen dus bijna niet.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 00:00

Shanna schreef:
Krijgt ze nog steeds bute?
Ik zou het toch eens zonder de bandjes proberen. Kijken of dat verlichting geeft?

Wel typisch, ze is in zo’n beetje dezelfde tijd als Sedje bevangen geraakt, ook kleine pony, ook niet echt te dik, ook kleine kanteling, en ze krijgt in dezelfde periode een terugval qua lopen..

Ik heb mezelf ook afgevraagd tot hoe ver ik wil gaan, daarom ook nieuwe foto’s laten maken. Als het grote kanteling richting sinker was dan was het einde verhaal geweest voor mij, maar de foto’s vallen mij persoonlijk genoeg mee dat ik nog wel verder wil gaan, en de pijnstillers maar weer omhoog heb gedaan. Sed krijgt nu dus 2x d 1/2 zakje bute, reageert hij een stuk beter op dan op de previcox.

Ja ze krijgt nog steeds buut. Was het wel aan het afbouwen, wat tot eergisteren goed ging.. Het is inderdaad raar dat ze alle twee tegelijk lopen.. Hopelijk knappen ze beide weer snel op.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 01:52

Wat moeilijk die terugvallen... Doe je zo je best. Nare aandoening hoe meer ik mij er in verdiep.

Betreft hooi, pony kreeg onbeperkt voordroog. Geen idee hoeveel maar samen met mn kwpn merrie ongeveer rond de 20. Van de zomer at ze in haar up 2 hooi balen per week.
Nu krijgt ze onbeperkt graszaadhooi en een plakje weidehooi. Ze eet karig en heeft niet een heel volle buik, denk dat ze tegen de 4 kilo over 24 uur eet. Alleen of meer weidehooi vind ik een beetje eng.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 05:50

Ik durf het eigenlijk niet meer te zeggen omdat het niet door iedereen in dit topic gewaardeerd wordt maar heb je niet de mogelijkheid om naar van nassau te rijden met haar? Die hebben toch al heel wat paardjes in dit topic op de rit gekregen

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 08:57

Ik wil mij graag melden.
Helaas ook een hb pony. A welshje van 20 jaar.
Ongeveer 5 jaar geleden is ze voor het eerst hoefbevangen geweest.
Hoogstwaarschijnlijk door een ontsteking ergens in haar lichaam.
Ze is daardoor ernstig ziek geweest. We vreesden voor haar leven.
Gelukkig is ze na twee hele spannende dagen weer helemaal opgeknapt.
Wel een aantal weken nog hoefbevangen.

Sinds drie weken is ze hoefbevangen. Waarschijnlijk door het korte gras.
Ik heb haar direct naar stal gehaald.
Inmiddels behandeld door de hoefsmid.

Ik geef haar buut tegen de pijn. Verder schraal onbemest hooi zoveel als ze wil.
Priores en een minihandje musli met lucerne.

S nachts staat ze in een stal van 3 x 3m. Overdag in een overdekte stal/paddockje van 10 x 5 m.
Van daaruit mag ze in een grote zandpaddock, maar dat is ivm de vorst te hard en dus pijnlijk voor haar. Ze staat liever in de grote stal.

Ik heb drie dagen de buut weggelaten om te kijken hoe dat zou gaan. Helaas nog heel pijnlijk.
Dus direct weer een zakje gegeven.

Mijn vraag is: Hoeveel geven jullie per dag en hoeveel dagen achtereen mag een pony dit gebruiken?
Ik heb zakjes van 1g.
Eventuele tips zijn zeer welkom.

Ik blijf zeker in contact met onze da, maar hoor graag ervaringen.
Alvast bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:36

Volgens mij zijn er enkel zakjes van 1g. Ik geef er maagcompositum bij om de maag een beetje te beschermen, want langdurig gebruik kan maagzweren veroorzaken. En omdat bij mijn pony eten niet de oorzaak is krijgt hij onbeperkt hooi, wederom om de maag te beschermen.
Hij begon op 2xd 1 zakje, wat ik na enkele dagen moest afbouwen naar 2xd 1/2e zakje. Hier staat hij nu nog steeds op, dan heeft hij nog wel pijn (zie mn filmpje), maar ook genoeg looplust en levenslust. Denk dat hij met 2xd 1 zakje vrijwel zonder pijn zal tonen? Sed staat vanaf ik geloof 1 december bevangen. Kan ook eind november zijn maar dat zou ik even terug moeten zoeken om het precies te weten.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:11

Shanna schreef:
Wel typisch, ze is in zo’n beetje dezelfde tijd als Sedje bevangen geraakt, ook kleine pony, ook niet echt te dik, ook kleine kanteling, en ze krijgt in dezelfde periode een terugval.

Zou dat met het weer te maken kunnen hebben. Mijn paard kreeg eergisteren ook weer een terugval. Stond al een week niet meer op pijnstillers. Nu weer 2x 1 zakje en hij doet weer gek in de paddock. Of zou na een week de “voorraad” pijnstilling in zijn lichaam op zijn?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:02

Begreep dat kou er wel mee te maken kan hebben? En harde ondergrond misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:19

Ik heb zelf het idee dat de bevroren (ongelijke) grond inderdaad funest is geweest voor Sedje. De wei (nja, winterstuk grond) lijkt natuurlijk op allemaal uitstekende bakstenen als hij bevroren is, en dat probeer ik wel te minimaliseren maar voorkomen lukt helaas nooit.
Dat de vrieskou en sneeuw kwamen is ook precies de tijd geweest dat Sed slechter werd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:11

Ja hier hetzelfde. Met de dooi ging hij met sprongen vooruit. Lekker weer samen naar het bos, bokken en gek doen op de wei. Galop weer teruggevonden.
Toen kwam er vorst, harde grond en hij was gelijk weer wat minder actief. Gister sneeuw erop en vandaag weinig zin in lopen, wiebelig, voeten om en om weer ontlasten. Dus tja … ook hier maar weer ietsje buut gegeven. Denk dus zeker dat de kou er wat mee te maken heeft.
Wel weet ik bij de mijne dat hij artrose heeft in zijn voorbeen, dus dat telt nu bij kou en stilstaan ook zeker mee.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:13

capopjekop schreef:
Ik durf het eigenlijk niet meer te zeggen omdat het niet door iedereen in dit topic gewaardeerd wordt maar heb je niet de mogelijkheid om naar van nassau te rijden met haar? Die hebben toch al heel wat paardjes in dit topic op de rit gekregen

Ik heb ze in het oude jaar gebeld en hadden toen geen plek. Toen ben ik op zoek gegaan naar een hoefsmid die dat speciale beslag doet en dus is opgeleid door van Nassau. Deze heb ik nu als hoefsmid maar hij geeft aan dat ze een te kleine voet heeft. Er zijn geen ijzers voor. Haar hoefje is maar 6,5 cm...

In overleg met de dierenarts besloten om te stoppen met de magnetische bandjes. Hij denkt dat dat eventueel de trigger is geweest, aangezien ze net zo in een stijgende lijn zat...

Ook vandaag loopt ze slecht. Hoewel ze wel rolt, wilt rennen en bokken en gelukkig in der koppie goed is maar het lopen is belabberd..

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:29

Ik meld me ook weer een keer :)
Was even stil maar alles wel gelezen..

Hoop dat het bij iedereen een beetje stabiel is..

Als reactie op Kainda:
Mijn merrie staat al vanaf 28 december (denk ik) op de bute.
Dat is lang en niet gezond maar ik geef wel vanaf begin al Aborazole erbij en zij heeft daardoor geen maagklachten.

Inmiddels, dankzij de hoefschoenen wel 1 zakje kunnen afbouwen, ze is niet verslechterd, ze is stabiel en komt nu weer enkele uren per dag buiten.
Echter ben ik niet 100% blij met de schoenen die ze nu heeft dus vandaag de All Terrain Ultra binnen gekregen.
Dure grap 2 paar hoefschoenen maar heb het ervoor over.

Hoop dat we de goede kant op blijven gaan.

En een dikke :(:) voor iedereen die het kan gebruiken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:56

Sterkte allemaal... Ik duim mee vorm iedereen.

Hopelijk blijft het stabiel lotus....

Lauret, dat ze in dr koppie wel wilt is lastig maar wel een goed teken denk ik. Verstandig die bandjes even achterwegen te laten als dat een trigger heeft kunnen zijn...

Durf het bijna niet te zeggen. Maar mijn pony gaat goed! Weinig te zien eigenlijk... Vooral wild en heet. Morgen stukje wandelen, dat konden we rustig oppakken. Tot een paar huizen verderop en terug, is ze er even uit.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 09:43

Lotus83 schreef:
Ik meld me ook weer een keer :)
Was even stil maar alles wel gelezen..

Hoop dat het bij iedereen een beetje stabiel is..

Als reactie op Kainda:
Mijn merrie staat al vanaf 28 december (denk ik) op de bute.
Dat is lang en niet gezond maar ik geef wel vanaf begin al Aborazole erbij en zij heeft daardoor geen maagklachten.

Inmiddels, dankzij de hoefschoenen wel 1 zakje kunnen afbouwen, ze is niet verslechterd, ze is stabiel en komt nu weer enkele uren per dag buiten.
Echter ben ik niet 100% blij met de schoenen die ze nu heeft dus vandaag de All Terrain Ultra binnen gekregen.
Dure grap 2 paar hoefschoenen maar heb het ervoor over.

Hoop dat we de goede kant op blijven gaan.

En een dikke :(:) voor iedereen die het kan gebruiken

Bedankt! :)

Het gaat nu weer goed met Loesje. Ze reageert goed op de bute.
Heb jij uit voorzorg de Aborazole gegeven? Of merkte je dat ze maagklachten kreeg?

Loesje eet goed en ziet er vrolijk uit. Voor nu heb ik niet het idee dat ze maagklachten heeft.
Ze mag de hele dag hooi en krijgt een beetje lucerne. Dat schijnt ook goed tegen maagklachten te werken. Verder krijgt ze musli en Priores bijgevoerd. Ze is geen dikke pony.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:58

Ik geef dit nu preventief. Voorkomen is beter dan genezen en maagklachten zijn ook niet bepaald onschuldig.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:23

Hoe gaat het met jullie paardjes?

Hier helaas nog bar slecht... Word er zo verdrietig van als ik der zie. Het lopen gaat weer nauwelijks.. morgen maar weer is overleggen met de dierenarts.. Het lastige is dat ze eerder dan opeens weer goed ging lopen, waardoor de knoop doorhakken zo moeilijk is. Maar dit gaat zo ook niet meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:24

Sed gaat nog steeds het zelfde, op 2x d een half zakje bute en schuimslofjes gaat het best oke, ben hard aan het hopen dat de vrieskou weg gaat en weg blijft. Ik hoop dat het dan snel beter zal gaan.

Heb je al foto’s van dr hoefjes? Dat kan de keuze makkelijker maken. Dan weet je hoe het er voor staat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-19 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foutje gecorrigeerd

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:26

Shanna schreef:
Sed gaat nog steeds het zelfde, op een half zakje bute en schuimslofjes gaat het best oke, ben hard aan het hopen dat de vrieskou weg gaat en weg blijft. Ik hoop dat het dan snel beter zal gaan.

Die van mij staat zelfs op een zakje.. loopt hij Weer een beetje?

Ik hoop ook dat de vrieskou weg blijft en de zon gaat schijnen. Dat zal ze allicht al iets beter doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:31

Sed krijgt 2xd een half zakje, een heel zakje per dag inderdaad. Hij loopt zoals op het laatste filmpje, acceptabel door de bute maar nog lang niet goed

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:53

Shanna schreef:
Links:
[ [url=m/aUkDTi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rechts;
[ [url=m/dioPlv.jpg]Afbeelding[/url] ]

De kliniek zegt de teen nog heel veel inkorten, en dan speciaal beslag er onder. Ik heb echter geen vertrouwen meer in de smid van de kliniek, dus heb ze ook even naar mn eigen smid doorgestuurd.

Ik zou wél teen er af maar geen ijzer. De druk op de teen is wat pijn doet, haal je die er af (en je ziet op de foto dat er nog heel wat af kan) dan kan hij makkelijker afrollen, haal je de druk van de hoefwand af zodat het nu minder pijn doet, maar ook zodat de nieuwe hoefwand weer strak kan aangroeien zonder dat er aan de onderkant continu druk op staat. Dat is waarom het vaak zo lang duurt...
Dus echt de realiginingtrim van de ECIPgroep. Dit is wat er bij Raya ook lang mis ging, mijn bekapper doet dit wel maar met Raya waren we voorzichtig omdat ze na het bekappen steeds toch weer gevoelig werd. Maar dit moet je niet 'voorzichtig' doen, dit moet je eigenlijk in één keer goed doen... dat hebben we dus eind vorig jaar gedaan toen ik haar bijna had laten inslapen en nu gaat ze als een speer...

https://www.ecirhorse.org/realigning-trim.php

Verder is kou bijna altijd rede voor verslechtering omdat de doorbloeding van de hoef door de kou minder wordt en bij HB paarden die doorbloeding al beschadigd is en onder druk staat. Voeten dus niet alleen beschermen tegen harde hondergrond maar ook als ze op zachte grond staan beschermen tegen kou. Hoefschoenen zijn dus een goede optie (Raya die het slechtst was direct bij dalende temperaturen op hoefschoenen gezet, die heeft geen pas slecht gelopen met de vorst en sneeuw. Pippa, die eigenlijk volledig hersteld leek en zelfs weer draafde is afgelopen dagen echt 'slecht' geweest, voor haar heb ik geen hoefschoenen (mocht er toch nog weer langere periode met kou aankomen dan ga ik dat alsnog doen, maar zij is eigenlijk al zo goed als hersteld dus kwam dit nu even rottig uit maar zal ze hier waarschijnlijk al snel geen last meer van hebben).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:04

Ja hier ging het toen het dooide best aardig, maar nu met de kou speelt naast de pijnlijke hoeven, ook zijn artrose mee vermoed ik en dat geeft dan door zijn hele lijf weer haperingen (zoals ook belaste achterhand).
Het ziet er zo beroerd uit als hij op gang moet komen.
Maar eenmaal op gang, en zeker met hoefschoenen, is hij zo gek als een deur en dat gestuiter houdt hij nog lang vol ook. Maar hij kan niet continu op hoefschoenen, ijzers wil ik (nog) niet, dus ik hoop net als velen hier dat de dooi nu een tijdje wegblijft zodat die harde bodem verdwijnt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:10

Mijn shet heb ik van de hoefschoenen af nu. Hopelijk kan dat ook zo blijven. Paard leek gister wel ok te stappen (ging ze zelf draven de mafkees, zag er niet uit).