Megasus horse runners... jouw mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:40

Mijne zijn binnen! *\o/* :oo
Spontaan out of the blue, ik heb maat 100 en 110. :)
Echt ik had zo’n onwijze poedersuiker, dit maakt het goed! :+:

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:50

moonfish13 schreef:
Mijne zijn binnen! *\o/* :oo
Spontaan out of the blue, ik heb maat 100 en 110. :)
Echt ik had zo’n onwijze poedersuiker, dit maakt het goed! :+:

Dat klinkt als een klein maatje, Moonfish. Klopt dat?

Ik hou dit topic al vanaf het begin bij, omdat ik (toen) net mijn pony voor de kar aan t zetten was en tzt ook iets als schoenen of ijzers zou moeten. Dat tzt is inmiddels aangekomen, want pony loopt nu gevoelig, omdat voeten harder slijten dan aangroeien. Smid raadt ijzers aan (schoorvoetend, want hij weet dat ik daar niet van ben), maar ik ben zo benieuwd naar deze resultaten. Want dit lijkt me echt wel wat.

Dus Moonfish; laat vooral je ervaringen weten!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:55

Klopt, het is een C pony met dunne pootjes.
Van beschermers heeft hij maar shet.
Zijn voetjes waren met meten 9,5 cm breed achter.
Ik ga zo naar stal om te bekappen en te passen.
Meneer is recent uitgegleden voor en dat is zijn platvoetje, dus ik wil als het meezit voor ze erop zetten.
Zodat ik hem wat steiler kan zetten voor dat beentje.
Ik hoop alleen dat ik het niet hopeloos onderschat haha

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:05

moonfish13 schreef:
Klopt, het is een C pony met dunne pootjes.
Van beschermers heeft hij maar shet.
Zijn voetjes waren met meten 9,5 cm breed achter.
Ik ga zo naar stal om te bekappen en te passen.
Meneer is recent uitgegleden voor en dat is zijn platvoetje, dus ik wil als het meezit voor ze erop zetten.
Zodat ik hem wat steiler kan zetten voor dat beentje.
Ik hoop alleen dat ik het niet hopeloos onderschat haha

Die van mij is een B pony. Dus komt wel overeen. Ik ben heel benieuwd!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:29

Hier ook binnen maatje 90
Zonder enige aankondiging van track and trace oid.

Afbeelding

Afbeelding

Fabster

Re: Megasus horse runners... jouw mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:46

Ach, wat een schatjes! Laat je je ervaringen weten? En foto’s als ze er op zitten?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:51

mooi dat de ervaringen langzaam aan een beetje binnenstromen in het topic.

Ben vooral benieuwd hoe ze zich jouden wat betreft slijtage, hoe ze het doen op bv nat gras (en vooral ook hoe ze het doen op nat gras als ze al een tijd in gebruik zijn en er dus al enigszins sprake is van slijtage).

Paard staat nu op ijzers, maar nog steeds erg geinteresseerd in de horserunners. Hoeven groeien echt mega langzaam, zo langzaam dat het eigenlijk problemen geeft met nieuwe ijzers; als in; na 13 weken zijn de hoeven nog maar amper een halve cm gegroeid (als het al zoveel is zelfs) en de volgende set ijzers dus via dezelfde gaten vast gezet moeten worden. Ik wil dus eigenlijk wel weer van de ijzers afstappen en dus zouden de horserunners ideaal zijn. Want hoe het nu moet vanwege de extreem langzame groei kan niet goed zijn voor de hardheid van de hoeven. Wil toch graag z'n mooie en harde voeten zo houden.

en voordat ik commentaar krijg dat 13 weken op 1 set ijzers te lang is; ja dat weet ik. Had bij de eerste set netjes de hoefsmid laten komen na 9,5 week....gelukkig was er nog een paard op stal die bekapt moest worden, want anders was hij voor niks gekomen, want bij de mijne viel er niks af te halen...ijzers zaten ook nog perfect, dus vandaar nu langere periode.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 31-05-18 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:53

xxCYNNxx het kan best als jouw paard van de ijzers af de hoef wel beter gaat groeien dat zie je wel vaker.

Vind dit hele concept nu toch steeds interessanter worden

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:00

helaas, was dat maar zo. Hij is juist om die reden op ijzers gezet. Z'm hoeven zijn keihard en slijten langzaam, maar ze slijten wel natuurlijk...zeker met de vele buiten km's die we maken.
Maar zijn hoeven groeien zo langzaam dat uiteindelijk ze toch sneller slijten dan dat ze aangroeien, ondanks dat ze langzaam slijten.
Heb uiteindelijk na 3 kwart jaar buitenrijden toch echt er aan moeten geloven om er ijzers eronder te doen, want toen werden ze toch echt te kort en dus gevoelig. Het was ijzers of de handdoek in de ring gooien wat betreft endurance en in de bak blijven.
Bakwerk beleven we beiden geen plezier aan, dus de keuze was snel gemaakt.

zijn hoeven zijn van het type; als je alleen in de bak rijd hoef je maar 1 a 2 keer per jaar naar de hoefsmid....zo langzaam groeien ze....maar tegelijkertijd zijn ze keihard dus ze blijven mooi.

Zou de groei normaal zijn, zou je met gemak blootsvoets op asfalt kunnen rijden dag in dag uit, bij wijze van spreken.

Op de verschrikkelijk langzame groei na, heeft hij de perfecte voeten.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 31-05-18 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:08

Ik was al met mijn hoefsmid in overleg voor de beste optie voir Barney. Zelf hou ik niet zo van ijzers, omdat hij in de groep staat en met spelen of dwarsheid nog wel eens losse voorpootjes heeft. Zie bij mijn andere paard dus al een gat in zijn poot. Kunststof inzers was de hiefsmid niet gek van. Had hij bij een klant gedaan die endurancepaarden heeft en die dat graag wou. Maar kunststof is bij de stappen op de grond stroef en het been gaat dan nog even doir, met als gevolg, flinke peesblesures (zijn ervaring. Ik weet er zelf niks van. Heb nog nooit iets op inzers of schoenen gehad). Aangezien dit ook kunststof is, ben ik venieuwd hoe dat dan gaat. In theorie zou dat natuurlijk ook kunnen gebeuren. Aan de andere kant: deze haal he er wel weer onder uit na de rit. Dus ik ben erg benieuwd. Heb mijn smid alvast ingelicht dat ik eigenlijk dit wil proberen en of hij ze er dan voor me eronder wil zetten. Voor hem ook weer een goeie ervaring om door te brieven aan zijn klanten :D . Ben benieuwd wat hij zegt... :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:42

Bij mij ook totaal geen aankondiging hoor dat het pakket zou komen.
Dat vind ik wel echt slordig hoor, maar ik ben al blij dat ik ze heb!
Net mijn pony bekapt en de horserunners afgetekend, de takken moeten korter en achter moeten ze wat smaller gezaagd worden.
Maar ondanks dat ik echt dacht shiiiiit dit kan ik niet is het gelukt. :')
Ik begon met bekappen, staat een van de hoefsmeden voor mijn neus, die kwam er 3 beslaan en hij kwam met de vraag of ik ze eronder ging knutselen. :')
Ik net begonnen met bekappen, 5x zo traag als hij natuurlijk.
Maar dat was niet erg volgens meneer want ik was lekker aan het knutselen en hij moest er toch nog 3 doen. _O-
Nouja het was nog gezellig ook, ik kon gelijk zijn aambeeld en hamer jatten om de sideclips aan de voorkant erin te slaan haha.
Wel een waarschuwing, ECHT eerst op maat maken! Die clips zitten zo muurvast ik zie echt niet in hoe je dat er ooit weer uit moet krijgen als ze erin vast zitten.
Ik ben wel positief over de uitvoering, ik had verwacht dat het op maat maken echt gedoe zou zijn, net zoiets als met ikea dingen in elkaar zetten. :+
Maar zéker als je zelf je paard kunt bekappen voor je ze aanmeet is het echt prima te doen hoor.
Ik heb letterlijk thuis het filmpje nog een keer gekeken en toen kon ik zo aan de slag zonder dat ik nog twijfels had.
Mijn pony heeft alleen dus voor de 100, en achter 110.
Achter heeft hij platvoetjes die langer zijn en dat pastte met de 100 niet, maar ze kunnen voldoende op maat gezaagd worden dat de 110 achter past.
Mijn pony heeft van de Equine fusion schoenen ook de slim variant achter, die zijn smaller, maar die blijven door zijn stand maar draaien.
Vandaar nu dit.
Ik wil ze er morgen onder doen, dan kan ik zijn peesaanhechtingen wat ontlasten.
Als ik ze dan toch heb maken we er gebruik van ook toch?

Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:53

Check!
Afbeelding
De decoupeerzaag had nogal moeite met het harde plastic hier, paps boos. :')
Dus ehhh het plastic is hárd. _O-
Met een slijpmachine heb ik het afgemaakt en dat gaat prima, nu morgen passen!
De sideclips kreeg ik met een simpele cheapo nijptang ook niet door, dat ga ik met mijn hoeftang doen morgen.
Achter moet ik de clips wat inkorten, best een stuk af moeten zagen.
Ik ben er echt heel, heel erg blij mee!
De sideclips moet je er ook flink inrammen, dat gaat echt nergens heen.

Afbeelding

Afbeelding

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 06:46

Mh fijn om positieve verhalen te horen. Zijn hier ook bokkers die er al lange afstanden meegelopen hebben?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 07:44

Ik ben echt zo benieuwd moonfish. Jouw omschrijving klinkt tot nu toe wel echt goed.

Ik heb ze niet meer nodig ;( (en ook nog steeds niet binnen for that matter) Maar blijf het idee heel mooi vinden. Blijf hopen dat ze uiteindelijk ook geschikt gaan zijn om sgw's mee te rijden. Dat ze vast genoeg zitten daar voor en dat er schroeven in kunnen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 07:54

Dat ziet er wel goed uit, Moonfish!

Mijn hs heeft nig niet gereageerd, maar ik denk dat ik begin met ijzers. Dan kan ik binnenkort tenminste weer rijden. En dan bestel ik ook meteen die dingen. Verzending zal wel even duren, maar dat is dan niet erg.

Is er iemand die er ook 2 heeft besteld (voor alleen voor)? Of iedereen voor alle 4 de voeten?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 07:55

Als iemand ze ooit niet meer nodig heeft wil ik ze wel overkopen. Moet alleen nog nakijken welke maat meneer heeft

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:20

Fabster schreef:

Mijn hs heeft nig niet gereageerd, maar ik denk dat ik begin met ijzers. Dan kan ik binnenkort tenminste weer rijden. En dan bestel ik ook meteen die dingen. Verzending zal wel even duren, maar dat is dan niet erg.

Is er iemand die er ook 2 heeft besteld (voor alleen voor)? Of iedereen voor alle 4 de voeten?

Ik heb ze alleen voor.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:31

Ik ook alleen voor.
Mede doordat ik twijfelde of het zou gaan passen omdat hij voor al de kleinste maat heeft maar als ik zie wat je ervan af kan halen denk ik dat hij ze voor achter ook kan hebben.
Maar eerst maar eens voor uit proberen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:54

Weet iemand toevallig hoe dat opzet stuk heet wat ze met de boormachine gebruiken om te schuren?
Lijkt me nml sws wel handig om te hebben.
Of is het speciaal voor smeden?
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:59

Kun je daar niet beter een slijptol voor gebruiken?

Ik heb een hele fijne van metabo op accu. :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:02

Zou ook kunnen maar die kan je niet vast houden aan 1 kant toch?
Bedoel met slijptol is zo’n groot vlak en hij is maar shettie.
Lijkt me handig om extra te kunnen sturen maar wellicht gaat t wel veel te hard :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:35

Dat hangt af van hoe grof de korrel is die je gebruikt. Mijn welshje doe ik er ook mee.

Je kweekt wel spierballen ja hihi maar ik ben er nu best handig mee.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:53

Geloof dat ik dan toch eerder neig naar de schuur opzet stukken voor een boor..
Slijptol is zo groot.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:32

Delphi2 schreef:
Fabster schreef:

Ik heb ze alleen voor.

Gebruik je ze al?

Criollogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:58

Tip aan jullie die ze monteren, let op dat je de clips niet te ver inslaat. Vleugel moeten vooraan precies op het randje. Deed ik de eerste keer fout waardoor de hoef niet helemaal tot vooraan kwam bij de ene voet.