Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:36

kiki1976 schreef:
Hoef krijgt idd wel weer wat lengte, maar zie ook dat de scheur in het midden weer gaat wijken.
Maar schrik eigenlijk wel dat de andere hoef ook steeds slechter word in vergelijking met eerdere foto's

Dat is ook wel enig zins te verklaren. Het been word natuurlijk meer belast, dus meer gewicht op de voeten. Daarnaast is het de laatste weken extreem droog weer wat ook niet mee werkt aan een soepele hoef. Bij mijn eigen paard vlogen de stukken er ook ineens af en ook nog eens aan alle 4 de voeten. En de smid was net 2 weken daarvoor geweest. ( ze zien er nu weer netjes uit omdat ik het strikt bij houd.)

pien_2010

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:17

Om de hoeven goed te houden maken wij modder voor de badkuip waar ze uit drinken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:22

Cowgirl schreef:
kiki1976 schreef:
Hoef krijgt idd wel weer wat lengte, maar zie ook dat de scheur in het midden weer gaat wijken.
Maar schrik eigenlijk wel dat de andere hoef ook steeds slechter word in vergelijking met eerdere foto's

Dat is ook wel enig zins te verklaren. Het been word natuurlijk meer belast, dus meer gewicht op de voeten. Daarnaast is het de laatste weken extreem droog weer wat ook niet mee werkt aan een soepele hoef. Bij mijn eigen paard vlogen de stukken er ook ineens af en ook nog eens aan alle 4 de voeten. En de smid was net 2 weken daarvoor geweest. ( ze zien er nu weer netjes uit omdat ik het strikt bij houd.)

Betreft het wijken van de scheurtjes ben ik het met je eens, het is droog en de ondergrond hard. Maar er moet wel voor gewaakt worden dat deze straks niet weer verder gaat wijken/omhoog scheuren.
Maar als je goed gaat kijken hoe die andere hoef verandert (misvormd) heeft naar mijn mening niets met de droogte te maken.

pien_2010, idd een modderpoel voor de waterbak maken, deden wij ook altijd. Werkte super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:43

Waarom zou ik hier niet blij mee mogen zijn? Als ik deze foto’s vergelijk met de vorige dan is dr hoef al best hard weer gegroeid! Natuurlijk ben ik daar blij mee! :D
De scheurtjes zaten er op de vorige foto ook al in, en zijn behalve ingedroogd niet verder gescheurd, ook daar ben ik blij mee.
Waar zien jullie de misvorming van haar andere hoef? Het is een fries met sokken hè, laat je niet misleiden door het haar. ;)

Ik kan vandaag wel foto’s maken van haar andere hoef?

Ze drinken bij ons vooral uit een poel, waar Bijke ook geregeld midden in staat (of ligt). Bij de automatische drinkbak probeer ik het ook nat te houden, maar met deze droogte zijn die scheuren helaas niet tegen te gaan.. Dus gezien de omstandigheden ben ik tevreden over de scheurtjes in deze hoef.

Even een voor (2 weken geleden/ 26 juni) en een nu foto ter vergelijking;
Voor
Afbeelding
Nu
Afbeelding

Voor
Afbeelding
Nu
Afbeelding

En deze stemt mij ook positief, er is weer enigszins wat hoefwand te zien onderaan!!!
Voor
Afbeelding
Nu
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:55

Wat zijn sommigen mensen hard zeg. De verschrikkelijkste termen komen voorbij.

Het huidige beleid zou mijn keuze ook niet zijn. Maar om zo lelijk te doen over het I net vind ik te ver gaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:00

el enig zins te verklaren. Het been word natuurlijk meer belast, dus meer gewicht op de voeten. Daarnaast is het de laatste weken extreem droog weer wat ook niet mee werkt aan een soepele hoef. Bij mijn eigen paard vlogen de stukken er ook ineens af en ook nog eens aan alle 4 de voeten. En de smid was net 2 weken daarvoor geweest. ( ze zien er nu weer netjes uit omdat ik het strikt bij houd.)[/quote]
Betreft het wijken van de scheurtjes ben ik het met je eens, het is droog en de ondergrond hard. Maar er moet wel voor gewaakt worden dat deze straks niet weer verder gaat wijken/omhoog scheuren.
Maar als je goed gaat kijken hoe die andere hoef verandert (misvormd) heeft naar mijn mening niets met de droogte te maken.

pien_2010, idd een modderpoel voor de waterbak maken, deden wij ook altijd. Werkte super[/quote]

Ik bedoelde dat het goede been meer belast word en daarom minder word.

Ik ben benieuwd hoe het er over een week of 4 uitziet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:00

Afbeelding

ik kon even geen goede hoef foto vinden maar kijk naar de vorm van jouw paards rechter voorvoet ...
bij jouw paard zit daar een flinke knik in.......

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:14

Afbeelding
dit bedoel ik, de hoef lijkt wel beter uit te groeien maar die afwijking is niet goed.....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:16

Shanna schreef:
Waar zien jullie de misvorming van haar andere hoef? Het is een fries met sokken hè, laat je niet misleiden door het haar. ;)

Door die sokken lijkt het of ze een enorme bevangenheids-knik in haar goede hoef heeft. Als je de sok wegdenkt, lijkt de goede hoef nog steeds iets geknikt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:17

Cowgirl schreef:
el enig zins te verklaren. Het been word natuurlijk meer belast, dus meer gewicht op de voeten. Daarnaast is het de laatste weken extreem droog weer wat ook niet mee werkt aan een soepele hoef. Bij mijn eigen paard vlogen de stukken er ook ineens af en ook nog eens aan alle 4 de voeten. En de smid was net 2 weken daarvoor geweest. ( ze zien er nu weer netjes uit omdat ik het strikt bij houd.)

pien_2010, idd een modderpoel voor de waterbak maken, deden wij ook altijd. Werkte super[/quote]

Ik bedoelde dat het goede been meer belast word en daarom minder word.

Ik ben benieuwd hoe het er over een week of 4 uitziet.[/quote]
Oh oke dan begreep ik je verkeerd, dacht dat je het bedoelde dat het door de droogte kwam. Maar ben het met je eens dat deze zwaarder word belast door het ontzien van het andere been.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:29

mirgino heeft het prachtig mooi getekend. Dat wat die voet laat zien is ook zeker niet goed. Maar die lijkt al beter uit te groeien. De wand hoort gewoon recht te zijn, dit word door de sokken zo vertekend dat het irl toch mooi recht is.

Het slechte voetje zou ik zeker nog wel wat hiel en steunsel af, mijn handen gaan er wat van jeuken O:) .

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:18

Waar moet het paard dan op steunen als je er nog meer af wilt halen? Er is geen hoefwand. Dat snap ik niet zo goed, dan blijft alleen de straal en zool over. Dat lijkt me ook niet fijn lopen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:38

Niet alles er af natuurlijk. Maar net wat korter dan dit, op zool nivo, zodat er minder druk op de teen komt en de stand beter word. Hoe stijler ene voetje, hoe meer druk op de teen, en laat die teen nu zo beschadigd zijn waardoor je daar juist zo min mogelijk druk wil hebben.
Een wand hoort niet (veel) uit te steken, en zeker een voet zonder wand aan de teen zou ik de hiel extra goed bij willen houden om de meest optimale stand te krijgen (want helemaal zoals je het zou willen is hierbij erg lastig).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:42

Paardenfann4 schreef:
Waar moet het paard dan op steunen als je er nog meer af wilt halen? Er is geen hoefwand. Dat snap ik niet zo goed, dan blijft alleen de straal en zool over. Dat lijkt me ook niet fijn lopen.

Dennis bedoelt, denk ik, hiel lager en steunsel rond de straal. Hoefwand mag dan gewoon blijven zitten.

Antheman; ik ben t erg met je eens. Maar werd hier ook afgemaakt. Sommige mensen vinden veroordelen nou eenmaal leuker. So be it. En ik geloof echt dat de ts het beste met haar paard voor heeft, dus het is echt niet nodig om haar zo hard te benaderen. Maar dat zegt meestal meer over de dames die dat hier zo hard roepen, dan over de ts zelf. Dus ik hou me er vanaf nu buiten.

Edit; zag dat Dennis me al voor was.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:52

Helemaal eens met Dennis. Vergeet ook niet dat je op bepaalde pezen juist meer druk creëert wanneer de hiel zo hoog staat.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:10

Jeetje dat je hier zo mee blijft aan modderen. Ik had nu toch wel een keer met van nassau een afspraak gemaakt.
Dit duurt al zo lang dat wil je je paard toch niet aan doen.
Wat houd je tegen hun te bellen of te mailen voor advies.
Die van mij heeft beginnend wld. Vorige beslag beurt ontdekt maar als het erger word ipv beter ga ik van nassau bellen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:23

Fabster schreef:
Antheman; ik ben t erg met je eens. Maar werd hier ook afgemaakt. Sommige mensen vinden veroordelen nou eenmaal leuker. So be it. En ik geloof echt dat de ts het beste met haar paard voor heeft, dus het is echt niet nodig om haar zo hard te benaderen. Maar dat zegt meestal meer over de dames die dat hier zo hard roepen, dan over de ts zelf. Dus ik hou me er vanaf nu buiten.

.

Ja, goed filteren is een hele kunst soms op Bokt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:45

Koetjeboe, zoals al meerdere malen besproken heb ik al lang al contact gehad met van Nassau. Hun behandelplan is vergelijkbaar met dat van mijn smid. Ik ga niet naar ze toe omdat ze veel te ver weg zitten voor mij. Daarbij ben ik van mening dat er meerdere goede smeden zijn dan alleen deze broers (anders heeft heel paardenhoudend nederland een probleem als deze broers er niet meer zijn), en gezien hun behandelplan vergelijkbaar is als waar we mee bezig zijn gaan we door zoals we doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:10

Even een update;

Inmiddels lijk ik turf voor in haar stal gevonden te hebben, dat heb ik dus besteld. Ik ben benieuwd als het er is of het inderdaad zo'n wonderbaarlijke bodembedekker is als wat het lijkt (stof-arm, licht vochtig, bacterie-dodend (of bacterie-werend)).
Ook draaft (!!!!) ze tegenwoordig weer door de wei, nog wel gevoelig en ook nog verre van goed, maar niet meer zo stokkreupel dat ze het laat! :D Ik zal kijken of ik het vanavond kan filmen.

Volgende week weer een afspraak met de smid, maar de opstijgende lijn lijkt (eindelijk) door te zetten!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:20

Goed te horen:-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:34

Dat gun ik je zo. Houden zo goede update!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:40

*\o/* ik duim dat dit zo doorzet! Al wat van de Smit gehoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:26

Zo ging ze vandaag de wei in :oo
Donderdag komt de smid, ik ben benieuwd!

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:00

Zo! die had er zin in!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:29

Nou...zou het nu dan toch echt de goede kant op gaan???