[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:49

Met Miri eens! Super topic.
Vooral dat zoveel paarden er weer helemaal bovenop gekomen zijn, en weer, misschien licht, bereden kunnen worden.

Bij dit paard speelt ermee dat hij al behoorlijk ziek was voor het gebeurde en veel energie, power en conditie al kwijt was. Wat medicatie krijgt hij hetzelfde, ook bloedverdunners, pijnstillers, is een stukje van de voorkanten van de hoef afgehaald, hij heeft speciale plastic dingen onder zijn hoef die vastgetaped zijn, etc. (ijzers had hij niet onder voor het gebeurde) Wat ik zo lees doen ze het hier hetzelfde als in Nederland. Dat is zo fijn aan dingen vragen op bokt, dat je dan bevestigd kunt zien dat het de juiste kant op gaat. Want 10 dierenartsen erbij, is vaak 10x een aangepast advies...

Het enige wat misschien anders is:
De eigenaar heeft in overleg met de DA besloten om over de max te gaan wat pijnstilling betreft. Hij zat nu aan de max maar had nog steeds veel pijn en kwam niet meer overeind. Die extra dosis brengt ook risico´s met zich mee, maar mocht hij het niet halen dan zijn zijn laatste dagen tenminste geen grote kwelling geweest. Omdat hij nu door de pijn niet meer op wilde staan, niet veel meer at, 24/7 in zijn stal lag, dat is natuurlijk ook zeer slecht en krijg je weer andere complicaties van. De complicaties van dagelijks een extra dosis pijnstillers wogen op tegen de complicaties van amper eten en niet meer willen/kunnen staan, wetende dat beide opties een risico met zich meebrengen. Nu gaat het veel beter met hem, (gemaskerd door de medicatie), hij ligt nu 'rechtop' (voorheen lag hij helemaal plat), is interactie mogelijk met hem, eet weer en heeft gisteravond zelfs een paar keer uit zichzelf gestaan. Water wordt steeds met emmers aan hem gegeven, zodat ze goed in de gaten kunnen houden hoeveel hij drinkt. En hij kijkt ook weer wat frisser.

Ik heb hem gister losjes ingevlochten, zodat hij zijn warmte beter kwijt kan (Brazilie), en als afsluitertje: Met zijn vlechtjes is hij dus nu wedstrijdklaar! De wedstrijd tegen de hoefbevangenheid!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:45

@rivano
goed dat pijnstilling helpt, deze heeft het ook zwaar lijkt me?
Ik moet zeggen dat Jana nog pijn heeft maar ze blijft recht staan, alleen 's avonds op haar uurtje van "gewoonte" ligt ze neer.

Ik laat haar binnen tot 's middags en in de namiddag mag ze wat bij de rest staan...ze wordt wel vaak weggepest, echt erg om te zien dan.
Hier wordt ook minder hooi gegeten, zal inderdaad door de hogere temperatuur zijn...nu dat ze droog hooi krijgt smaakt het haar minder, ik merk wel dat ze liever voordroog eet maar ja...volhouden ;)
Vanaf vandaag moet ik de pijnstillers al gaan halveren...ik vind het eigenlijk nog te vroeg na drie dagen.
Hoe loopt dat bij jullie?
Als ze morgen meer pijn heeft met de halve dosis ga ik bellen.

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:11

Hallo

Ik heb ook een pony wat sinds kort een paar keer hoefbevangen is geweest. DA geweest, medicijnen gehad, hoefsmid,.. het helpt jammer genoeg maar tijdelijk.
Maar nu zie ik dat ze best vaak aan hout knabbelt, en dacht ik dat dat misschien ook een reden kan zijn dat ze er last van heeft. Misschien ook helemaal niet..
Kan iemand mij hiermee helpen?

Dennis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:09

Dennis liet me net schrikken.....
Beetje stijf lopen dat ik kwam voeren.

Heb gister nieuw hooi gehaald waar ze een heel klein beetje van krijgen (half plakje weide hooi verdeeld over 4 pony's, met daarbij graszaadhooi) en hij heeft 10 minuutjes aan de hand gegraast.
Voetjes waren niet warm, heb ze ff uitgekrapt en daarna liep hij al beter. Heb ze dus nu alleen maar graszaadhooi gegeven en hoop dat het niets was.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:44

sndr_vdb schreef:
Hallo

Ik heb ook een pony wat sinds kort een paar keer hoefbevangen is geweest. DA geweest, medicijnen gehad, hoefsmid,.. het helpt jammer genoeg maar tijdelijk.
Maar nu zie ik dat ze best vaak aan hout knabbelt, en dacht ik dat dat misschien ook een reden kan zijn dat ze er last van heeft. Misschien ook helemaal niet..

weet je ook waardoor ze hoefbevangen is geraakt?
Is ze te dik?
Na hoefbevangenheid is het heel belangrijk wat 'dingen' om te gooien in de zin van even geen weidegang meer,ander of geen voerbeleid.
Als er niets verandert dan heb je kans dat het gewoon terugkomt.
Ik zeg altijd maar....eens hoefbevangen altijd hoefbevangen ;) (er zijn natuurlijk paarden die het na 1x nooit meer krijgen maar daar ken ik er niet veel van hoor)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:05

iana schreef:
@rivano
goed dat pijnstilling helpt, deze heeft het ook zwaar lijkt me?

Hij was al behoorlijk ziek voor het gebeurde... dus dan komt het extra hard aan. En dan ook nog alle 4 de benen, dus geen been om als steun te gebruiken.
Wat ze hier ook gedaan hebben is zo´n breakover ijzer van plastic, en dan daar nog babyluiers tussen. Dat zit dan met tape vast. Dat is zachter om op te staan, zo kan er geen vuil in komen, en de luier absorbeert het lekkende vocht. Dan elke dag in een emmer met water+ontsmettings middel, en dan kunnen de luiers verwisseld worden. Wordt door 3 man gedaan. Bijvoorkeur liggend, zodat hij niet op 3 benen hoeft te staan.
Hij stond gister zeker 4 uur lang (uit zichzelf). Maar wel te trillen op zijn benen, want heeft veel conditie verloren. Hij heeft ook al oppervlakkige doorligwonden gekregen, wat gaat dat snel bij een paard! Dus nu ook met zalfjes in de weer. Hij staat nu veel dus komen ze regelmatig de box oprullen en gelijk trekken, zodat hij zachter ligt, en de bedekking gelijk is. (niet schuin, of met bergjes)

>> Vanaf vandaag moet ik de pijnstillers al gaan halveren...ik vind het eigenlijk nog te vroeg na drie dagen.
>> Hoe loopt dat bij jullie?

Hij is nog steeds op volle dosis, en soms meer dan dat. Maar denk dat hij ook een ander geval is, en dat het bij elk paard zal verschillen. Maar is in zijn geval een afweging tussen twee kwaden.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:24

@rivano
amai zeg dat is niet niks, Jana heeft het "gelukkig" niet zo erg.
Wat voor paardje is het bij jou? Hoe oud is hij?
Het doet me veel verdriet, gewoon al dat we mss geen tochten meer kunnen doen.
Ik heb nu zo'n driehoekige schokdempers op haar straal zitten vooraan.
Na een paar dagen langer stal staan vond ik de hoeven al ruiken binnenkant, nu blijven ze iets properder met het verband errond.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:30

@Rivano: heb je een foto van dat breakover/luier gebeuren? Heb het nog nooit gehoord en ben wel benieuwd hoe dat dan in elkaar zit!
Sterkte aan iedereen die het nodig heeft.

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:08

geerke schreef:
sndr_vdb schreef:
Hallo

weet je ook waardoor ze hoefbevangen is geraakt?
Is ze te dik?
Na hoefbevangenheid is het heel belangrijk wat 'dingen' om te gooien in de zin van even geen weidegang meer,ander of geen voerbeleid.
Als er niets verandert dan heb je kans dat het gewoon terugkomt.
Ik zeg altijd maar....eens hoefbevangen altijd hoefbevangen ;) (er zijn natuurlijk paarden die het na 1x nooit meer krijgen maar daar ken ik er niet veel van hoor)

Ja het komt waarschijnlijk door haar dikte. Ik ben nu bezig met haar meer beweging te geven. Maar ik wil haar niet te lang laten lopen, omdat ze er nog wat last van heeft. Qua eten krijgt ze niet veel. Geen korrels, alleen hooi en bieten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:46

Hoeveel hooi en wat voor een kwaliteit heeft het? Mijn shet viel ook moeizaam af, achteraf gezien kreeg ze ook gewoon teveel hooi van goede kwaliteit.

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:49

capopjekop schreef:
Hoeveel hooi en wat voor een kwaliteit heeft het? Mijn shet viel ook moeizaam af, achteraf gezien kreeg ze ook gewoon teveel hooi van goede kwaliteit.

Ik zet haar voorlopig 's nachts op stal, zodat ik haar minder kan geven dan m'n ander paard. Ze krijgt dan minder als de helft van zo'n plak hooi. Maar qua kwaliteit zou ik niet kunnen zeggen.. Kan je dat testen of zien op een of andere manier?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:32

iana schreef:
@rivano
Wat voor paardje is het bij jou? Hoe oud is hij?

Het is een Lusitano, zo rond de 1.66m uit 2004. Hij was alles behalve dik, in super sport conditie, was een elegant paard. toen hij ziek werd na de operatie zwakte hij af, verloor gewicht, en kreeg dus daarna dit.

>>> Het doet me veel verdriet, gewoon al dat we mss geen tochten meer kunnen doen.

Heel veel succes!! Hebben ze fotos gemaakt?

>>langer stal staan vond ik de hoeven al ruiken binnenkant, nu blijven ze iets properder met het verband errond.

Hoe vaak wordt het verband gewisseld?
Bij hem 1x per dag, maar is geen snelle truc als hij niet op de grond ligt. Want op 3 benen staan (als je aan 4 benen pijn hebt) om het te verwisselen is lastig, dan komt er meer druk op de andere 3 pijnlijke voeten, hij gaat dan enorm op de "beenophouder" hangen en die kan geen volwassen paard omhoog houden.

SpikyBlue schreef:
@Rivano: heb je een foto van dat breakover/luier gebeuren? Heb het nog nooit gehoord en ben wel benieuwd hoe dat dan in elkaar zit!

Zal morgen fotos maken, maar hoop dat ze net gaan verwisselen als ik er ben, want als het klaar is zie je niet duidelijk hoe het zit. Behalve dan het gele brede tape waarmee het vast zit. Zo´n breakover ding gebruiken ze in Nederland ook, maar misschien niet van plastic (kunststof).

Iedereen heel veel succes en hoop dat er voor jullie paarden snel weer vele lichtpuntjes zullen zijn!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:24

Dennis is gister middag gewoon gereden, maar is nu weer gevoelig.
Voeten zijn warm en kan geen puslatie vinden, maar hij staat nu het liefst op het zand en loopt wat gevoelig.
Kan geen zweertje of andere rare dingen vinden. Heb wel z'n voetje net even rond geveild, maar eigenlijk was dat niet nodig (hij heeft echt model voetjes, mooi recht en hoeft bijna nooit wat aan gedaan te worden, heel soms een flubbertje straal of een mini randje steunsel, maar verder niets).

Zo de VA maar ff bellen voor overleg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 12:34

Da's best zorgelijk... benbenieuwd wat je VA er van zegt..

Ondanks de kleine opleving hier, gaat het niet veel beter met Pauli. Ben naar mijn gevoel weer terug bij af.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:34

Hij krijgt een supplement bij, MSM oid had hij het over. Kan het vanmiddag op halen, dus weet het niet exact nog.
M'n vriend zag weinig aan Dennis z'n lopen, ik zelf wel. Dus de combinatie van zo'n klein verschil, geen warme voeten en geen pulsatie wil ik nog niet zeggen dat hij weer bevangen is. Maar ben er zeker niet gerust op.

Wou hem weer op de glucobalance zetten, maar wil niet alles door elkaar heen voeren, dus eerst dat van de VA maar proberen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:04

Jannepauli schreef:
Da's best zorgelijk... benbenieuwd wat je VA er van zegt..

Ondanks de kleine opleving hier, gaat het niet veel beter met Pauli. Ben naar mijn gevoel weer terug bij af.

He bah JP, wat rot!
Krijgt Pauli nog steeds dezelfde medicatie als toen het begon of niet?
Hoe kan het toch dat het niet verbeterd? :(:)

@Dennis, dat klinkt niet goed... de VA al gesproken inmiddels?

creatin schreef:
succes

je moet aan je 25 berichten komen zeker? :')

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 15:22

Ja, nog steeds dezelfde medicatie: vorige week dacht de DA dat ik kon gaan minderen met buut ( van 4 naar 2) maar ben nu alweer terug naar hogere dosis omdat ze na 2 dagen niet meer kon lopen. Morgen komt de DA voor uitgebreid bloedonderzoek. Zekraakt aan alle kanten.

Intussen probeer ik de moed erin te houden en ja, dan ga je wel 's internetten en dan vind je dit: ( geheel off topic) http://www.froot.nl/posttype/froot/jode ... =&refNext=
maar ben wel van m'n stoel afgevallen van het lachen, met name omdat wij 7 van die witte exemplaren hebben rondlopen. En lachen is af en toe hard nodig!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:59

Jannepauli schreef:
Ja, nog steeds dezelfde medicatie: vorige week dacht de DA dat ik kon gaan minderen met buut ( van 4 naar 2) maar ben nu alweer terug naar hogere dosis omdat ze na 2 dagen niet meer kon lopen. Morgen komt de DA voor uitgebreid bloedonderzoek. Zekraakt aan alle kanten.

Intussen probeer ik de moed erin te houden en ja, dan ga je wel 's internetten en dan vind je dit: ( geheel off topic) http://www.froot.nl/posttype/froot/jode ... =&refNext=
maar ben wel van m'n stoel afgevallen van het lachen, met name omdat wij 7 van die witte exemplaren hebben rondlopen. En lachen is af en toe hard nodig!

verdorie....ik was juist zo blij dat het iets beter ging |(
Laat je ook weer insuline/glucose testen?
En de spierwaarden....(Die waren bij pablo toen ook niet goed,en de ldh was ook hoog)
Maar goed.de buut moet ook tegen eventuele verzuurde spieren werken.
De buut doet dus wel wat,als ze niet meer loopt als je mindert.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 17:03

Ik wil een algemeen bloedbeeld: orgaanfuncties, spierwaarden, spoorelementen, vitamine E etc.
Ik laat nu niet opnieuw op IR testen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:05

Jemig, ik had zo gehoopt dat Pauli in stijgende lijn zou verbeteren :(:) Dikke knuffel voor Pauli en voor jou, want ik weet hoe ongelooflijk zwaar deze rollercoaster van emoties is, net als zoveel hier in het topic.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:05

jp@jammer....het zou wel nu een indicatie kunnen zijn dat ze door haar te hoge insuline gehalte bevangen is geworden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:17

Acth, dat was al wel bepaald?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:09

ACTH wordt bepaald als je wil weten of je paard Cushing heeft. Dat is ook een aparte (ingewikkelde) test.
Pauli is daarop getest overigens en ze heeft geen Cushing.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:58

Ja, weet dat t cushingtest is, maar cushing moet wel uitgesloten worden in geval van terugkerende bevangenheden. Maar goed, is dus gebeurd. Ga t hier ook nog eens opnieuw laten doen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:02

Dennis krijgt er een supplementje bij. Vanmiddag liep hij weer prima, rare pony.
Morgen supplementje ophalen. VA was vergeten het op de juiste lokatie neer te zetten, dus kon het vanavond pas later halen.

Je zou ook denken dat als hij 's ochtends wat slechter loopt dat hij stijf van stal komt oid, maar hij staat 24/7 buiten. En zo koud en guur zijn de nachten niet (en hij heeft gewoon 2 goede dekens op).