Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:12

Zo gaat dat met die van mij.
En dit is op het moment dat ze een veulen aan de voet had.
En deze loopt er dus achter net als mijn oude pony.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:52

Dat ziet er wel heel lekker uit!!
Jouw pony heeft er duidelijk plezier in, om zo te badderen en te spetteren!!
Zo'n watercirkel mag van mij best opgenomen worden in de welzijnsnota, hihihi
Ik denk dat dit best een aanwinst is voor een stal!!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:04

Ik denk dat heel veel paarden gebaadt zijn bij zo iets. Ook paarden zonder blessure.

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:19

Ik denk het ook!! Ik zie liever paarden in zo'n watercirkel spelen dan zich vervelen op de wei of in stal oid....
En zoals bij jullie, de paarden konden stiekum ff zelf erin lopen......

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:27

Hahahaha ja met tot gevolg dat die van mij regelmatig in de waterbak stond en dat ik haar moest halen omdat ze er niet uit wilde komen. Kan je je voorstellen hoe dat gaat?
Ik loop buiten om de cirkel naar haar toe zij loopt voor mij weg. En op het moment dat we bij de uitgang zijn waar ik niet verder kan omdat ik dan eerst over of door het hek moet klimmen gaat zij in een drafje de ingang voorbij. En staat ze weer doodleuk te kijken.
En dat kon nog wel eens 10 minuten zo door gaan. Hahahaha heb er een hoop lol gehad!

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:47

Ik zie het helemaal voor me... Het zouden nl de streken van mijn paard kunnen zijn....
Die zou ik ook steeds kwijt zijn, denk ik..... Lieverd kom dan, lieverd kom dan..... En mijn lieverd steekt zijn middelvinger op, hihihi.... Vlak voor je hem te pakken hebt, nog ff zijn kop wegdraaien, en idd er tussenuit knijpen....En vooral lekker verder spetteren!! Dat gespetter vind mijn paard prachtig!!! Waren er ook geen honden die steeds zoek waren op die stal?? Die ook steeds stiekum gingen zwemmen??

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:52

De honden bij ons op stal zijn niet zo van het water. Hebben daar alleen maar jack russels.
Dat gespetter doet die van mij ook. Lekker langs je draven want dan wordt jij ook nat.

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:00

Mijn pony heeft ook een peesblessure op gelopen in de zomer. Ik heb na 3 weken de dierenarts erbij gehaald omdat het bultje niet wegging. Ze heeft 1 dag kreupel gelopen. En ik vond de bult niet echt gloeiend heet, het was iets maar dan ook echt ietsje warmer als de rest. Dus daardoor twijfelde ik. De scan heeft wel echt duidelijkheid gegeven! Nu zijn we goed op het revalidatie schema!

Succes met je paardje!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:08

Nerina_97 heb jij in de tussen tijd je pony op rust gehad? Of heb je toen gewoon gereden?

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:15

Dat is in mijn ogen gewoon het mooie moment van lekker dier zijn!! Spetterend duvelen met de baas.....
Ik heb altijd meerdere bordercollies gehad, en de ene helft was gek op water, en de andere helft allergisch voor natte tenen...... Dus op stal was de ene bij het water te vinden, en de ander tijf in mijn buurt....
Daar liepen veel honden vaak drijfnat van het zwemmen... Om vervolgens in een zaagsel/vlasbox te gaan rollen....
Ik kan erg genieten van zulke apenstreken..... Maar ik denk dat die waterbak voor kleinere hondjes ook net te diep is, om daar te gaan zwemmen... Een rondje om is toch best een flink stuk, en tussendoor eruit is lastig.....

Beterschap voor je pony, Nerina!!
Het is een lastige blessure!!! Vooral langdurig...

jellie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:34

Ik kom ook even binnen vallen na het lezen van de laatste paard pagina's. Ook mijn paard is aan het revalideren na een peesblessure. Wij mogen na een lange tijd heel rustig aan beginnen met rijden onder de man. Mijn paard is een echte werker en wil heel graag wat doen, liefst galopperen ed. Dit is nu net wat hij nog niet mag. Ik vroeg me zo af hoe houden jullie je paarden 'rustig'" tijdens het rijden?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:50

Hallo Allemaal,

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet alle 42 pagina's heb doorgelezen, maar ik sluit me toch aan omdat het erg leerzaam is.

Mijn paard heeft een verdikking op het voorbeen knie, boven de knie. Heeft er nooit kreupel op gelopen. Eerst heb ik hem rust gegeven en veel gekoeld, omdat het niet weg ging toch de DA erbij gehad. sportarts, meteen een scan gemaakt (thuis op stal :)) en wat blijkt heeft hij een trauma aan de strekpees aan het voorbeen. Hier lopen ze, volgens DA, zelden kreupel op!!

Maar goed, nu rust in een kleine paddock want draaien in de stal maakt het erger, mag gelukkig wel onder het zadel stappen en moet iedere dag koelen en klei insmeren. DA gaf aan dat zij goede ervaringen heeft met synovium Clay en Cool. dus dat maar besteld. Verder ontstekingsremmers in de vorm van kruiden gekregen ter extra ondersteuning.

DA gaf aan dat dit zeer goed te genezen is en dat het herstel positief is. maar wel 6 tot 12 weken rust en alleen stappen....

Gelukkig komt het goed, jammer dat wij niet zo'n mooie waterbak hebben,

verder iedereen succes!!!

even een tip voor je paard rustig te houden, ik ken mensen die een tranquilizer geven voordat ze gaan rijden. Zo eentje die je zonder recept kunt kopen. En dan natuurlijk een hele kleine hoeveelheid.
Gelukkig mag de mijne wel in een hele kleine paddock, maar als die alleen in de stal zou staan zou het vreselijk worden.

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:11

Jeetje, de meeste pechvogels hier in het topic, waren alweer op de goede weg...
Nu beginnen er andere pechvogels.......

Synovium Clay en Cool?? Ik ken dat helemaal niet, hihihi
Ik begrijp dat dit klei is... Tja, bij ons op stal wordt vooral Staysound klei gebruikt..... (ok, en Equi-N-icE)

Iedereen veel sterktee en beterschap voor de sneue paardjes!!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:29

Ziet er echt goed uit die zwemfoto's en die van PP. Brengt me op de vraag of het ook goed zou zijn om zelf door een crosswatertje te stappen....

Ik wou dat ik het kon betalen om mijn paard daar naartoe te doen naar zoiets,.. maar veel keus is er niet he? Je hoort er wel hele positieve berichten over.

En weer nieuwe pechvogels in het topic. Sterkte met jullie paardjes.

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:44

Qizz, nu rijst mij gelijk de vraag wat er op de bodem ligt......
Ligt er in het crosswatertje bagger op de bodem, zou ik het denk ik niet doen.....
Daar is de bodem meestal niet zo mooi strak en vlak... Ik ben altijd bang voor verstuikingen ed als er bv een kuil of steen op de bodem ligt..... Je bent tenslotte al aan het stoeien met een blessure, en om er dan 1 bij te krijgen......
Ik durf dat niet aan, laat ik het zo zeggen....

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:51

Het is wel speciaal voor koetsen en paarden, weet eigenlijk niet wat er op de bodem ligt,.. gewoon zand volgens mij. Maar je ziet idd nooit wat er op de bodem ligt, dat is weer eng.

Wat is dat zwembad duur!!!!!! 795 euro per maand zag ik pfffff. Toch nog maar even een staatslot kopen.

Als je dat nou eens los zou kunnen doen, als het dichtbij zat,.. per keer daarheen en geen overnachtingen..

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:07

Zo, dat is idd nogal serieus geld........
Maar het moet toch ook anders kunnen?!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:10

Ja dat zou je denken he,.. maar kan er nog maar weinig over vinden.
Als je nou in de buurt woont,.. Volgens mij kun je dan losse sessies voor 30 euro per keer doen als ik het goed lees op hun site.

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:25

Maar er moeten toch nog wel meerderen zijn....
En deze prijs is wel erg venijnig hoor, heeft dat zwembad gouden leuningen en porseleinen tegeltjes ofzo???
Tja, ik woon hier niet ver vanaf het strand, dus ik zou daarvoor kiezen.....
Maar daar zit jij wat kilometers te ver vanaf....

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:40

ja helaas,... en als het nou zomer was dan maakte ik er graag 2 weken vakantie aan het strand van :D
maar nu is dat ook niet wat,..
misschien hier net over de grens in Duitsland,.. vraag em af of Hochmoor zoiets heeft. HIj hoeft natuurlijk niet perse te zwemmen, 'looptraining oid is ook al heel goed en dat lijkt me toch dat dat hier wel zou moeten zijn,.. *** hebben we weer wat nieuws om op te googlen :D ***

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:48

Zo'n lopende band die volstroomt is ook ideaal denk ik....
Ik ben al iets tegen gekomen wat op 600 euro pm blijft hangen, maar kan het adres niet eens achterhalen....
Dat kost 250 euro voor 10 rittenkaart (+1 gratis)
Maar geen idee waar het is... Dus het wordt al goekoper, hihihi
Idd misschien iets over de grens....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:51

Op de stal waar die waterbak van mijn filmpje is nemen ze ook wel eens blessure klanten aan om te waterbakken. En weet in ieder geval dat dat geen 795 euro per maand kost. Overigens kan je daar ook los heen, Maar begrijp dat jij (Qizz) in de buurt van de grens zit?

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:53

Ik meld me ook maar in dit topic. Heb een paard die vanaf begin november een peesblessure heeft aan de oppervlakkige buiger. Een gat van bijna de helft van de pees. Hij is in de kliniek ingespoten met groeifactoren. Daarna moest hij 10 dagen op stal blijven staan en nu hebben we een maand 5-10 min gestapt en vanaf 1 jan. gaan we 2x per dag 5 tot 10 min stappen en na 1,5 maand weer terug voor een scan.... Hij was aan de hand absoluut niet meer te houden. Echt proberen om los te komen en stijgeren en bijten. Uit wanhoop er toch maar met knikkende knieen opgegaan en..... paardje is super braaf!! Zet geen stap meer verkeerd. Dus nu stap ik 10 min over het erf. Wel met een slof, voor het geval hij toch iets te enthousiast wordt. Verder voeren we hem msm bij. baat het niet, dan schaadt het niet :-)
Nog even een vraagje: We kregen van de dierenarts het advies om de stand van de hoeven te veranderen zodat de verzenen zeer laag werden. Ikzelf, de hoefsmit en een fysiotherapeut die ik toevallig sprak snappen deze logica niet. Met lage verzenen komt er juist meer spanning op de pees te staan..... Het paard is van mijn moeder, en toen mijn moeder dit advies kreeg van de da was ik er niet bij, dus kon er ook niet naar vragen. WIl wel bellen, maar wil mijn moeder niet. We hebben nu maar niks aan zijn stand van zijn hoeven gedaan. Iemand ervaring hiermee??

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:54

Kijk dat scheelt iig al wat ;-) Wat gek dat er geen adres te vinden is.
Als we al onze paarden nou opgeven voor zwemles, krijgen we vast korting ;-)

Ik heb Hochmoor hier net over de grens gemaild of zij daar adressen hebben.
Maar meestal duurt dat een week voordat je dan antwoord krijgt, ze zijn nooit zo vlot met antwoorden. Ben wel benieuwd. ALs ik antwoord heb laat ik het zeker weten.

Maar Teegee heeft daar vast ook al naar gekeken (vanuit Enschede)??

PP: ik zit inderdaad aan de grens (Achterhoek/Winterswijk, regio Doetinchem/Enschede)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:58

flower1983 schreef:
Ik meld me ook maar in dit topic. Heb een paard die vanaf begin november een peesblessure heeft aan de oppervlakkige buiger. Een gat van bijna de helft van de pees. Hij is in de kliniek ingespoten met groeifactoren. Daarna moest hij 10 dagen op stal blijven staan en nu hebben we een maand 5-10 min gestapt en vanaf 1 jan. gaan we 2x per dag 5 tot 10 min stappen en na 1,5 maand weer terug voor een scan.... Hij was aan de hand absoluut niet meer te houden. Echt proberen om los te komen en stijgeren en bijten. Uit wanhoop er toch maar met knikkende knieen opgegaan en..... paardje is super braaf!! Zet geen stap meer verkeerd. Dus nu stap ik 10 min over het erf. Wel met een slof, voor het geval hij toch iets te enthousiast wordt. Verder voeren we hem msm bij. baat het niet, dan schaadt het niet :-)
Nog even een vraagje: We kregen van de dierenarts het advies om de stand van de hoeven te veranderen zodat de verzenen zeer laag werden. Ikzelf, de hoefsmit en een fysiotherapeut die ik toevallig sprak snappen deze logica niet. Met lage verzenen komt er juist meer spanning op de pees te staan..... Het paard is van mijn moeder, en toen mijn moeder dit advies kreeg van de da was ik er niet bij, dus kon er ook niet naar vragen. WIl wel bellen, maar wil mijn moeder niet. We hebben nu maar niks aan zijn stand van zijn hoeven gedaan. Iemand ervaring hiermee??

Hmmm de mijne heeft juist weinig verzen en mede daardoor deze blessure. Dat begrijp ik ook niet wat je hierboven schrijft.
BIj de mijne past ie heel langzaam de voeten wat aan, maar superveel kan ie ook niet aan de stand veranderen.
Hij heeft nou eenmaal 2 verschillende slechte (plat)voeten, 1 groter en platter dan de ander.
Ijzers mochten er niet onder vandaan voor. Je mag ook niet teveel ineens veranderen aan de stand anders krijgen ze juist weer problemen. Zou toch nog eens bellen en uitleg vragen,.. Vreemd
Laatst bijgewerkt door Qizz op 28-12-11 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt