[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 01:04

EstherHegt schreef:
Deze mooie dame is door HB doodgegaan.

Zij had steeds koliek zonder eenoorzaak die was te achterhalen en werd geopereerd. na iets meer als een jaar na de operatie en vele kolieken verder werd ze HB.

Ze is maar 6 geworden, mijn punt is een beetje dat HB niet altijd voeding is, ook aangeboren problemen en operaties kunnen een oorzaak zijn. Ik zou het fijn vinden als er in de HB draad ook een beetje naar meer oorzaken gekeken kan worden dan enkel voeding, ik mis haar zo.
Zij is hier geboren en ze was geen dikke pony.

Haar laatste dagen was ze wel dik, door oedeem. En ze was knalgeel.

Ah Esther, wat naar... :(:)
Wat een mooie pony, wat voor soort was ze ?

Is er later nog autopsie gedaan om te kijken waar de koliek steeds vandaan kwam ?

Knalgeel ... Lever ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 01:12

Ze was een IJslander. Per verrassing geboren, meegelift met haar moeder. Ze heette Brella dat betekent grappenmaker, je spreekt uit Bretla. Geen autopsie laten doen, ik heb er spijt van, maar ze kon niet meer, op een vrijdag moesten we haar laten gaan. Ik wilde haar niet aan de weg leggen omdat ik bang was voor vraat aan haar. Als ze door de week dood was gegaan had ik autoptie laten doen. Als een paard een weekend ligt zijn er dingen soms niet meer te achterhalen. Leverfalen kan door veel dingen.
Autoptie is niet eens erg duur, meestal kunnen ze de doodsoorzaak wel achterhalen, maar niet altijd de reden van die oorzaak. Je moet dan ook goed afspreken hoever je gaat als de oorzaak moeilijk is.
Haar kolieken zaten altijd in de verbinding dunne darm naar blinde darm, haar bloed was ook erg vreemd. Ze brak haar eigen bloed af.
We hadden nog leverbiopt en ruggenmergpunctie kunnen laten doen, maar ze holde ineens erg achteruit, het was niet meer eerlijk naar haar, ze kon niet meer goed lopen zonder bute maar ook dat ze het licht vermeed en koos voor de schuilstal met harde bodem en haar vel losliet van haar neus. Dat ging snel maar het was genoeg. Haar tong was zo geel als een citroen en ze ging ondanks haar pijn wel op harde staan als ze maar uit de zon was. Ze at ook wanhopig mest van haar maatje. Ik kan er nog om huilen.

We hebben haar getest voor IR
De waarden waren glucose 4,7 en Insuline 7,1 heel erg netjes dus ondanks haar pijn.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 07:41

lolclub schreef:
@Paars,

Ik denk dat bijna iedereen al :Z , maar jij krijgt van mij in ieder geval ook een enorme :+: ,
Door jou ben ik over mijn twijfels heen gezet vwb graszaadhooi.

Mijn dank is groot, ook namens Hittie ;)

succes morgen (of vandaag al) met de tandarts

Same here :j
Wil deze week mits ik alles geregeld krijg ook het graszaadhooi gaan halen..

Alleen die meneer vertelde dat er alleen nieuw hooi van vorige maand is.
kan ik dat meteen voeren of moet dat ook eerst minimaal 6 weken liggen?
En is het bij graszaadhooi ook beter om overjarig te voeren, of maakt dat niet uit als het van dit jaar is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 07:50

Oefff.. wat akelig Esther..
Jij maakt wel nare dingen mee - herinner ik me goed dat je een aantal jaren geleden ook al eens met een IJsje zo'n moeizaam proces hebt meegemaakt? Er staat me iets van bij uit de tijd dat ik nog wel 's op Klaas Feuth z'n site schreef.

Het is duidelijk dat er met Brella heel wat aan de hand is geweest en dat de HB een gevolg was van een andere oorzaak. Vanuit wetenschappelijk oogpunt was het wellicht interessant geweest om autopsie te laten verrichten, maar of je dat 'bruikbare' informatie had opgeleverd..? Bepaalde bloedbeelden zijn na de dood niet meer te beoordelen, orgaan- en functiestoornissen hadden nog wel onderzocht kunnen worden, maar zelfs dan ..

Wat betreft je verzoek om ook eens op andere oorzaken van HB in te gaan: dat is binnen het kader van een forumtopic niet of nauwelijks mogelijk. HB kan door een lange lijst van mogelijkheden ontstaan en een groot aantal daarvan zijn door ons niet beïnvloedbaar, te voorkomen of te diagnostiseren. Het is niet zo vreemd dat in dit topic voornamelijk voedingsgerelateerde zaken aan bod komen; het is een van de weinige zaken waar de paardeneigenaar daadwerkelijk wat mee kan om het tij te keren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 08:20

Wendy15 schreef:
Same here :j
Wil deze week mits ik alles geregeld krijg ook het graszaadhooi gaan halen..
Alleen die meneer vertelde dat er alleen nieuw hooi van vorige maand is.
kan ik dat meteen voeren of moet dat ook eerst minimaal 6 weken liggen?
En is het bij graszaadhooi ook beter om overjarig te voeren, of maakt dat niet uit als het van dit jaar is?

Zulk vers hooi zou ik niet durven voeren..
Het is weliswaar zo dat graszaadhooi weinig voedingswaarde heeft, maar elk soort hooi moet toch eerst in bepaalde mate besterven - schimmels en andere processen zijn in vers hooi nog volop aanwezig. Ik zou het zeker nog enige tijd laten liggen..

Wendy15

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:23

Jeetje wat een verhaal Esther :(:)

Hoelang moet het dan nog liggen?
Verdorie, denk ik iets gevonden te hebben waardoor ik hem wat meer kan geven als hij het koud heeft gaat die vlieger weer niet op :=

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:30

Ik heb net even gebeld. Als het lukt gaan we vanmiddag die kant op om een paar pakjes te halen.
Hij heeft helemaal niks meer van vorig jaar. En dit ligt nu 5 weken. Wat betreft dat besterven heb ik altijd geleerd dat het 6 weken moet liggen. Maar zou ik dit daarna veilig kunnen geven ivm de bevangenheid of beter toch nog wachten dan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:39

Wendy15 schreef:
Ik heb net even gebeld. Als het lukt gaan we vanmiddag die kant op om een paar pakjes te halen.
Hij heeft helemaal niks meer van vorig jaar. En dit ligt nu 5 weken. Wat betreft dat besterven heb ik altijd geleerd dat het 6 weken moet liggen. Maar zou ik dit daarna veilig kunnen geven ivm de bevangenheid of beter toch nog wachten dan?

ik geef mijn paarden het liefst hooi van twee jaar oud,maar ja...dat moet je net voor handen hebben.
Hooi van 6 weken vindt ik vrij eng,helemaal die goede kwaliteit in nederland.

EstherHegt....wat een vreselijk verhaal!Prachtige pony was het!

capopjecop...volgens mij zijn het poppen van vliegen,die niet uit het paard komen.
Ik vind ze ook weleens in de hondendrollen,op een vochtige dag...ze zijn zowat doorzichtig..de ene helft wit,de andere iets donkerder.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:40

Het gaat dan dus om graszaadhooi he, geen gewoon hooi..
Het gewone hooi wat ik heb is van vorig jaar. Maar hierna kan ik helemaal geen oud hooi meer krijgen :n :\

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:47

Dat is een heftig verhaal Esther. Je pony was idd een plaatje en volgens mij een ontzettend lief dier.

En als je het weekt Wendy? Ik zit zelf met hetzelfde probleem, alleen het hooi dat ik krijg is wel iets ouder dan 6 weken.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:48

Het hooi wat ik van vorig jaar heb week ik ook al :j
Heb jij gewoon hooi of graszaadhooi wat ouder is dan 6 weken? En hoeveel ouder?

Heb er gewoon elke keer buikpijn van, die zoektocht naar geschikt hooi :\

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:52

Ik heb wel gewoon hooi, maar het is heel lang en stengelig. In het IR topic staat ook dat bij ouder hooi de voedingstoffen afnemen, maar de suikers niet. Die kun je eruit weken voor een deel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:03

$#@$%^%^&^
Image draait gisterenavond de box in en ik hoor; klink.
Ja hoor, ijzer los van haar platte hoef, die toch al zo slecht groeit. GRRRRR.
Het ijzer zit alleen nog met 3 nagels vast aan de buitenkant. Binnenkant ligt los. Dus meteen ducktape gepakt en vastgeplakt; op hoop van zegen. De hoefsmid gebeld: hij kan morgenmiddag langs komen om de andere 3 nagels er weer in te slaan. Tot die tijd alleen zandpaddock, niet het land op en niet rijden.
Nu maar hopen dat het ijzer blijft vast zitten tot die tijd. GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 09:08

Oei da's minder Janouk!
Wel slim plan om de boel meteen vast te plakken, gelukkig hoef je niet lang op de smid te wachten..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:11

janouk schreef:
Binnenkant ligt los. Dus meteen ducktape gepakt en vastgeplakt; op hoop van zegen. De hoefsmid gebeld: hij kan morgenmiddag langs komen om de andere 3 nagels er weer in te slaan. Tot die tijd alleen zandpaddock, niet het land op en niet rijden.
Nu maar hopen dat het ijzer blijft vast zitten tot die tijd. GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Ook bij zoiets zou een hoefschoen een (tijdelijke) uitkomst zijn.
Easyboot en Cavallo zijn stevige schoenen die ook OM een beslagen voet kunnen. IJzer kan er dan niet af, ook niet bij regen. En mocht het er toch af gaan, dan heb je altijd bescherming bij de hand.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:15

Dat is minder janouk. Wel slim om het handeltje aan elkaar te plakken. Hopelijk blijft het zitten.

Net even in de poep zitten wroeten. Van iedere hoop een paar bollen open gemaakt, maar 0,0 worm te zien. Waarschijnlijk zijn het toch wormen van de vlieg geweest, maar voor de zekerheid zal ik deze week toch maar eens goed ontwormen. Enne grietje loopt nog steeds goed na haar boksessie :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 10:52

Isapaardje schreef:
Ook bij zoiets zou een hoefschoen een (tijdelijke) uitkomst zijn.

Dat zat ik ook al te denken.. ik vroeg me echter af hoe het nou zit met die hoefschoenen: zijn die 'flexibel' genoeg om de groei van hoeven op te vangen? Ik neem aan dat als je schoenen aanschaft, je de maat bepaalt op de netjes bekapte hoef. Maar hoe gaat het dan als de hoeven groeien - is er voldoende ruimte voor?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:05

Bij mijn schoenen wel, het is zacht materiaal dat je vast maakt met klitteband. Voor echte ritten zitten ze te los, maar voor op stal of in de paddock gaat het prima. Ze zit er dus ook niet super strak in. Maar ik weet alleen niet of de hoef aan de onderkant breder/langer wordt of dat ze gewoon hoger op de hoef komen te staan.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:11

capopjekop schreef:
Ik heb wel gewoon hooi, maar het is heel lang en stengelig. In het IR topic staat ook dat bij ouder hooi de voedingstoffen afnemen, maar de suikers niet. Die kun je eruit weken voor een deel.

Nemen bij oud hooi de suiker niet af? Dat de voedingsstoffen afnemen dat weet ik, dacht de suikers ook..
Ik week het hooi ook nog :j
Zit in graszaadhooi van dit jaar dan nog veel suiker?

Ah wat balen janouk!! :\ Heeft ze er verder geen pijn van nu?

Wat fijn dat Grietje nog goed loopt! :D

Tryggur was vanmorgen ook weer een beetje mal :)) Niet echt hoge bokkesprongen, maar dan komt ie zo schuin als een krab achter me aan huppelen en met z'n hoofd te schudden _O-

Ik zit ook over die hoefschoenen te denken voor de winter als er sneeuw ligt of de grond hobbelig is bevroren. Zat te zoeken op die soft ride, maar zijn die niet in nederland te krijgen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:13

De echte soft-rides niet, maar isapaardje had het er toen eens over dat er wel vergelijkbare easyboots waren.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:15

En jij hebt ze ook uit het buitenland besteld? :) Vind dat toch altijd een beetje spannend of dat wel goed gaat :o

Van welk merk zijn er schoentjes in nederland te krijgen die geschikt zijn? Dan ga ik me er eens in verdiepen :j

Is wel iemand bij de menvereniging die hoefschoenen heeft voor de shetjes, maar die zijn dus alleen voor tijdens het mennen. Weet niet of die prettig zijn om hele dagen op te lopen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:15

Heb nooit problemen gehad met niet passen van de schoen tussen bekapbeurten in. Moet er wel direct bij zeggen dat ik zelf de vijl hanteer om ze zoveel dagen, dus de hoeven nooit echt veel langer/breder worden dan na een bekapbeurt.
Met en zonder ijzer zit er wel een verschil in maat in natuurlijk.

De cavallo's voor Isabella waren sowieso wat te groot, maar met behulp van vilten ondertapijt heb ik een soort binnenzool gemaakt die voorkomt dat de schoen draait en/of makkelijk uitgaat.
Ze zijn wel iets groter dan de easyboots en ogen wat lomp, maar ze zijn wel geschikt voor ritten op straat (in tegenstelling tot de softrides, die alleen voor licht stapwerk en comfort bedoeld zijn).

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TTXQGCDD.jpg

@Wendy: in feite is geen enkele hoefschoen voor continu gebruik geschikt, maar ik heb zelf de ervaring dat de easyboot prima 24 uur per dag (meerdere dagen achter elkaar) om gedaan kan worden. Liefst zonder gaiters, zodat ze in geval van nood ook gewoon uit kunnen schieten. De cavallo's zouden ook wel geschikt zijn denk ik, maar nog niet uitgeprobeerd. Kennis van me had zijn bevangen welsh ook 24 uur op Smit schoenen staan destijds. Ging ook prima.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:19

Bedankt! Ik zal me er eens in gaan verdiepen :j Voor nu is het niet nodig, maar stel dat we weer zo'n strenge winter krijgen is het wel iets om te proberen denk ik :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 11:20

Dat zijn wel sjieke schoentjes op die foto's zeg! Ze kan er zo mee uit dansen gaan. Nog wat roze strikjes in het haar en het beeld is compleet :D

Ik hou het ook even in gedachten voor het komende winterseizoen - als we weer zo'n koude sneeuw- en ijsperiode krijgen is het vast aan te raden om zoiets als reserve te hebben. Ik heb vorig jaar doodsangsten uitgestaan met de ijzers er nog onder..
Stomme vraag misschien, maar heb jij ze alleen voor de voorhoeven of gebruik je ook achter schoenen?

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:27

Pff Esther, heftig :(:)