Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:56

ACP weet ik niet, bij IRAP moeten ze idd een nachtje blijven. :j

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:35

Hoi allemaal,

Ik heb dit topic door zitten lezen omdat mijn paardje ook een blessure (gaatje in) aan haar ligamentbandje bij het hoefbeen heeft. Ze staat sinds half juni geblesseerd en gelukkig gaat het nu goed. Lange weg al gehad maar vooruitzicht is positief. Beau staat sinds half september op stal en begon met 15 minuten per dag belast stappen. Daarvoor had ik haar aan de hand op het harde 1x 20 minuten en 1x 10 minuten per dag gestapt. Ze stond in die tijd nog alleen bij ons op de paddock maar daar maakte ze toch teveel bewegingen en gekke sprongen dat de genezing niet wilde vlotten. Na haar ergens anders volledig op stal te hebben gezet (dat is wel wennen 23 uur op stal in plaats van minimaal 7 a 8 uur per dag met je vriendjes in de paddock of het land :) ) en haar langzaamaan te gaan belasten is het gelukkig de goede kant op gegaan. Ze heeft speciaal beslag gekregen (stond daarvoor nog op blote voeten) en ik heb haar met Magneetveld therapie behandeld. Over deze therapie is wetenschappelijk niets bewezen maar ik ben er van overtuigd dat het in combinatie met goede gecontroleerde beweging zeker helpt. Na drie weken behandelen bleek op de scan dat het een stuk beter eruit zag. Ik mocht weer wat meer draven van 3x3 minuten naar 4x5 minuten. Ik heb haar toen weer 3 weken behandeld en afgelopen vrijdag is er weer een scan gemaakt (6 weken na de vorige) en nu bleek het gaatje zo goed als dicht. Er zit nog een piep klein plekje maar dat mag geen naam meer hebben. Daar was ik uiteraad erg blij mee. Omdat alles inmiddels zo lang duurt en de stoom ongeveer uit haar oren komt (ze is net 5 en energie voor 10!) staat ze sinds 3 weken onder de muisjes als ik erop ga anders is het niet echt grappig meer. Ze mag nu na het rijden weer los, uiteraard wel in de gaten houden dat ze niet compleet uit haar dak gaat. Kortom ik ben erg blij met de magneetveld therapie. In dit topic kwam ik nog niets tegen over magneetveld therapie (hoop niet dat ik er overheen heb gelezen, heb nml niet alle pagina's gelezen) en dacht laat ik mijn ervaringen delen, wellicht heeft imand er iets aan. Ik blijf wel even meelezen want wellicht kom ik ook weer handige tips tegen (vitamine E / selenium vond ik wel een goede want Beau heeft ook flink wat spieren in moeten leveren) Succes allemaal met jullie paardjes en ik hoop dat we allemaal weer lekker kunnen rijden zoals we willen

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 00:54

Ireen_ schreef:
Bedankt! ga ik nog even proberen, een andere paardentaxi zou me ook nog terug bellen, dus wie weet.. anders moet ik de afspraak verzetten.
Als je paard behandeld wordt (ACP/IRAP etc, weet niet of het een optie is voor Yade en of het nodig is), dan moeten ze een nachtje blijven toch?

De ene dag nemen ze bloed af, dit wordt in een stoof gedaan en dan de dag erna is het klaar om te gebruiken en daarvoor moet ze een nachtje blijven ja. Na de behandeling mag ze weer mee naar huis :) .

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:20

@Emy, fijn dat het opbouwen goed uitpakt!
Ik herken wel wat in je verhaal van het weten waar aan te draven O:)
Wij zijn hier op stal gelukkig gezegend met een aangrenzend natuurgebied waar we zo in rijden.
Ik wissel zoveel mogelijk af van bak, natuurgebied en harde ondergrond.
Maar omdat Adorno de stenen niet heel fijn vind pak ik daarvoor eigenlijk altijd het gras in het natuurgebied.
Is wel hard maar net wat minder.

@AL, ben super blij voor je dat het zo goed gaat!

@WL, :(:) Probeer uit je negatieve spiraal te komen! Ik weet dat het heel erg lastig is.
Na Adorno zijn draai was ik ook echt de kluts kwijt! Heb er nachten van wakker gelegen.
Maar bij controle was hij wel opgeknapt.
Ik ga heel hard voor je duimen!
Heb je er weleens aan gedacht om haar iets te geven voor haar drukke gedrag?
Adorno krijgt van mij deze http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 00/102415/
Niet persee nu voor de blessure hoor, kreeg hij al (Adorno heeft nogal wat meegemaakt).

@Ireen, ik ga voor je duimen.

Vanaf donderdag was ik Dor weer aan het rijden.
Hij liep weer een stuk beter na 1 1/2 week stappen na zijn gekke draai.

Op de kliniek heeft Sander hem eerst op het harde bekeken en hij was enthousiast over de vorderingen die hij gemaakt had.
Maar zei hij.... het linkervoorbeen blijft nu klinisch achter op het rechterbeen.
Omdat zijn rechterbeen vorige keer beduidend slechter was dan zijn linkerbeen hebben we eerst dat been in zowel collaterale banden als knie behandeld.
Zijn linkerbeen is toen alleen in de collaterale banden behandeld.
Maar nu zijn rechterbeen zoveel is opgeknapt is hij zelfs beter geworden dan het linkerbeen.
Dus vandaar dat we zijn linkerknie nu behandeld hebben (ingespoten).

Sander wilde voor mij het been wel uitverdoven en een echo maken om aan te tonen wat hij vermoedde maar omdat het linkerbeen hetzelfde beeld gaf als het rechterbeen heb ik dit niet gedaan. Ik wilde niet nog meer extra spuiten in dat been hebben.

Half januari moeten we weer terug en als hij dan recht is gaat hij de banden weer scannen...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:31

Best goed nieuws dus, toch? :D Ben blij te horen dat er ook met blessures die er al wat langer zitten blijkbaar nog wat te doen is met behandelingen.

Vervoer is helaas niet gelukt voor vandaag, dus heb de afspraak gisteren maar afgezegd.. ga voor volgende week een nieuwe poging doen op maandag of dinsdag := Baal er zo van, heb de hele week lopen te stressen en nu moeten we nog een week wachten (en regelen...). Maar het is niet anders. Echt niemand kon, zelfs alle paardentaxi's niet die ik gebeld/gemailt heb.

Yade geef ik pavo nerv control, maar niet zo zeer voor tijdens het wandelen, dan is ze wel braaf. Ze heeft alleen sinds een paar maanden dat ze op stal erg onrustig wordt als 1 van de andere paarden weg gaat, ook al staan er dan nog andere paarden. Denk dat ze er toch last van heeft dat ze nu veel minder sociaal contact heeft met andere paarden, omdat ze niet meer met andere paarden in de bak gaat.
Als het echt stormt of als ze met bladblazers enz. aan de gang gaan in de buurt van de paddock geef ik een half streepje tranquigel, dat is dan ook gelijk voldoende :D Verder verbaast het me echt hoe rustig ze blijft!

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:12

hoi allemaal....
weer nieuwe ontwikkelingen in dit topic. Blijft altijd spannend om te lezen.

Flo mag inderdaad weer wat doen, maar omdat hij voor zijn blessure eigenlijk pas 2 maanden onder het zadel was is draven op het harde niet echt een optie, omdat dat bij ons op stal alleen op het fietspad kan en daar waag ik me nog maar niet aan.
Dus..... de bak in. Nou meiden, dat was me nog niet zo fijn! heb er tot heden nog niet eens opgezeten omdat hij net doet alsof het zadel voor de eerste keer erop ligt :+ , ben een weekje naar Spanje geweest ( Sicab, spaanse paarden <3 ) en ga dus deze week proberen erop te gaan. Mij is aangeraden door Bart om wat tranquigel te geven , maar weet iemand hoeveel ik dan zou moeten geven? Hij moet natuurlijk niet al zwalkend door de bak gaan. Ik hoop zo dat hij zich nu gaat gedragen, dat geren en gespring is natuurlijk niet fijn voor zijn blessure :n
Verder staat hij ook iedere dag in de molen, en stap ik ook wel op het harde maar durf nog niet het terrein met hem af. Hij raakt ook lichtelijk in paniek als mijn dochter haar pony uit de box haalt , ze staan naast elkaar, en loopt ook in de bak naar hem te schreeuwen. Ik moet zeggen dat ik het allemaal best wel zwaar vind. Het is veel paard zeg maar. :o

Al: fijn dat je merrie toch zo goed gaat! Bizar toch na je laatste bezoek aan Bodegraven?
WL: Ik snap je helemaal, waarom kan je niet gewoon je paard influisteren dat ze rustig moeten blijven? Omdat dat zoveel beter voor ze is? moeilijk hoor!
Ireen: Jammer dat het vervoer niet gelukt is, nu zit je dus nog een week in spanning.en ook bij ACP moeten ze een nachtje blijven. Ik heb dat nl ook bij Flo laten doen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:12

AV, Jeetje kan me voorstellen dat je daar niet graag zomaar op stapt. Ik gaf Zhuf in de tijd dat ze echt knettergek was 3 streepjes, dan was ze niet slap ofzo maar het scherpe was er dan net af. Alles ging dan een beetje vertraagd dus dan voelde ik aankomen als ze gek wou gaan doen. :D Maar je moet denk ik zelf een beetje uitvinden hoeveel je geven moet, ieder paard reageert anders. Zhuf breekt sowieso altijd door alle verdovingen heen. Ik heb er zelfs wel eens een halve spuit in moeten duwen voor ik er op kon haha. Maar ik zou beginnen met 2/3 streepjes, liever iets te veel dan iets te weinig en je nek breken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:14

Ireen, heb je al vervoer kunnen regelen voor volgende week?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:19

En als hij zo aan de pony hangt kan je die dan evt met een ervaren ruiter erop niet ervoor kunnen laten draven?
Ik heb Adorno in het begin ook aan de hand over het harde gedraafd.
Toen ik hem kocht was hij zo goed als onrijdbaar door vluchtgedrag dus zag het ook niet zitten op het harde.
Maar ik begrijp dat jij meteen langs de weg moet, dat maakt het extra lastig.

Leuk dat je op de Sicab bent geweest. Misschien heb je wel familie van Adorno gezien :D

Het is net wat AL zegt, ieder paard reageerd anders. Ik zou de test ook doen met 3streepjes.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:52

Gister zijn dagelijkse stapsessie lekker in het natuurgebied gedaan..
Vind hij heerlijk..
Snel een fototje gemaakt toen we eruit kwamen
Afbeelding

Ach en als je dan zo weinig mag dan wordt je een beetje extra verwend

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:49

Mijn paard kreeg in t begin twee streepjes, later bleek ook 1 streepje genoeg te zijn. Maar dat verschilt natuurlijk per paard dus je kan beginnen tussen de 2 en 3 streepjes misschien?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:08

Ja, ik heb nu vervoer gelukkig!
Lastig am_vanes.. Yade was ook nog maar net onder het zadel, denk dat ik er in totaal zo'n 15 keer opheb gezeten en straks bijna een jaar niet meer, ben ook bang dat we opnieuw moeten beginnen. Geen idee hoe dat gaat! Als ik haar 3 streepjes tranquigel geef is ze totaal van de kaart, ook motorisch gezien, maar zal per paard verschillen en ze is natuurlijk wat kleiner dan jullie paarden. Ik geef een half of 1 streepje. Maar zij is laatst ook bij een gewone sedatie van de veearts door haar benen gegaan, ze krijgt nu voor een shet en dat werkt voldoende..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:06

Heerlijk is dat dat KT :)

Lastig AV! Poon was destijds ook niet te doen.... ik heb sedatie gekregen die ik in het bloed kon spuiten. Maar ook daar brak ie gewoon doorheen. Uiteindelijk hebben we met hem toen besloten om hem langer op boxrust te houden zodat hij nog beter hersteld was en we aan de longe op konden gaan bouwen. Niet dat dat zo'n succes was, want aan de longe sprong ie in het begin steeds over de lijn heen :+ Maar dat was iig veiliger voor mij.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:50

Nou, gister weer met Wootje terug geweest naar de kliniek. Pfoe wat was ik gespannen, ik zag zo op tegen de scan.. Had er helemaal hoofdpijn van, verschrikkelijk.. Wolin is natuurlijk een paar weken terug aan het feest vieren geweest en liep beduidend slechter. Maar daar was niets van te zien op de scan die gemaakt is gister!! *\o/* Het zag er echt een stuk beter uit en de dierenartsen waren zeer tevreden over de scan en hoe haar hoeven eruit zagen. We zijn er nog niet, maar we gaan zeker de goede kant op! Alleen het klinische beeld was nog niet wat het zijn moet. Wo loopt op het harde nog wat gevoelig, maar er was nu bijna geen verschil te zien tussen links en rechts en dat duidt erop dat de band aan het helen is en goed gaat, maar dat er toch nog wat anders is..
En iets wat bij Wo altijd al een moeilijk punt is; haar zool en hoefwand, deze zijn zo verschrikkelijk gevoelig, met name na beslaan.. Op de foto´s was destijds ook te zien dat beide gewoonweg erg dun zijn, en ja.. zeker nu er gecorrigeerd wordt wordt er toch iets meer afgehaald dan anders. En iedere keer als we bij de hoefsmid zijn geweest, duurt het twee dagen voordat ze weer wat ruimer gaat lopen. Waarschijnlijk is het warm beslaan niet zo goed voor haar voeten bedacht Bart. Dus de volgende keer moet ze koud beslagen worden en dan kijken we of dit veel verschil geeft. We hebben nu zakjes Pro-Dynam voor haar voetjes mee, voor haar hoeflederhuid, zodat dit wat rust krijgt, dit moet ze een week krijgen en over 10 dagen de dierenarts bellen met hoe het gaat. Nu eerst nog drie dagen stappen en dan mag Wolin weer wat gaan draven, beetje ´joggen´! *\o/*
De revalidatiefysio c.q.chiropractor van Wolin was er ook bij, ze was er toevallig, maar ze is enorm begaan met Wo, heeft de scans ook bekeken, dus met haar even een afspraak maken, kan ze ons weer helpen met rijden, ging laatst echt goed.
Wolin was echt ontzettend braaf, ze zijn aan het verbouwen op de kliniek en dat betekent onrust, herrie, enge dingen en hoge steigers, Wo was even onder de indruk, maar zat het verder allemaal heel rustig te bekijken, oortjes naar voren. Bij het scannen hoefde ze ook niet gesedeerd te worden.. Ze was erg relaxed en zat ze in Sander z´n haar wat te friemelen :') .
Bart vroeg of Wolin wat rustiger gemaakt moest worden voor aan de longe in de binnenbak, ik dacht dat het niet echt nodig was.. Maar keek even later de fysio aan `Rustig ogen, zegt natuurlijk niet altijd wat bij Wolin :roll: ´.. Meeeennn. Wolin gaf een showtje weg! Springen, steigeren en dan klauwen in de lucht, bokken.. Hihi.. de dierenarts liep gelijk weg om wat te gaan halen := , daarna ging Wolin heel gemoedelijk door de baan, wij grapte wat hij precies gegeven had en of we een flesje mee naar huis mochten nemen voor in sommige situaties _O- .. Het trailerladen ging echt heel erg goed ook, we hebben onze mojo wel gevonden denk ik. Op de kliniek regende het echt pijpenstelen en we konden nergens droog laden, behalve in de binnenbak.. Volgens mij mag dit helemaal niet := , maarja.. we konden echt nergens droog laden en het stopte gewoon niet met gieten. We moesten dus wel even een beetje opschieten en woep Wootje erop en we konden zo wegrijden.. Normaal neem ik er iets meer de tijd er voor, maar Wootje deed het braaf. Wat een geweldig paard :+: . Wolin kwam thuis ook weer heel relaxed van de trailer en ging op stal haar hooinet leeg staan trekken.
Wo kreeg nog de klokhuis van een van de medewerkers; Wo zag haar al eerder door de praktijkruimte lopen met de appel en toen hield Wolin haar een soort van op zodat ze de appel af kon geven :') , wat later kwam ze speciaal de echo ruimte in om Wo de traktatie te geven. Dat gezicht van Wo, helemaal blij verrast!! _O-

Nu nog even een paar dagen stappen met haar en dan mogen we wat gaan ´joggen´.. Was gister best een intensieve en lange (en koude) dag.. Maar gelukkig met goede berichten en tevreden gezichten ( <:) ?)
Straks even bellen om nieuwe afspraken te maken.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:18

Super goed nieuws!!!

Wat een ddrukte he met die verbouwing!
Vind de ruimte binnen nu wel behoorlijk stuk kleiner geworden.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:26

Wat een goed nieuws WL! Super!!

Wat zijn ze nu aan het verbouwen dan? Een jaar of 2-3 geleden, hebben ze ook flink verbouwd.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:29

Het ligt overal vol dus wat ze precies gaan doen :?
Iig binnen maken ze denk een extra operatiekamer.
Als je binnenkomt is rechts verkleind zeg maar.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:37

Heerlijk dat het de goede kant op gaat WL. Echt geweldig. Ook heel prettig dat ze nu zo netjes de trailer in stapt. Dat scheelt ook al zoveel stress.

@mijnzoef: Welkom in ons topic trouwens. :o . Ik ben niet bekent met magneet therapie maar heel fijn om te lezen dat jij er zoveel baat bij gehad hebt. Wie weet brengt het anderen ook weer op ideeën. Ik hoop ook dat de stijgende lijn bij je paard doorzet. Ik hoop ook dat je ons hier op de hoogte wilt houden.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:31

Wl: goed om te horen! keep the spirit zou ik zeggen!

Uh gister tranquigel gehaald, na aanleiding van zijn rare capriolen dacht ik, mwah ik kan wel 3 streepjes geven.uhhhhh was toch wat teveel van het goede. Hij bleef wel heel relaxed met draven aan de hand, toen nog even erop gegaan na een lange tijd. Voelde echt super eng aan, dat gezwabber onder je. Nou is hij natuurlijk al heel slap van het half jaar boxrust, maar nu had ik echt het idee dat hij ataxie had zeg :D
Maar goed, de eerste keer erop ging dus wel goed,maar ben nog steeds wel een beetje angstig dat hij van jetje gaat met mij erop. Is 1 x gebeurd en dat was best scary ;)

Richtje: tja blijft lastig hoor, met stappen aan de hand bleef hij wel braaf, maar nu de draf erbij mag....brrrrrr

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:34

Ik heb mijn paard nooit verdoofd gehad voor het rijden, heb de Tranquigel alleen gebruikt in de weide. Ik was bij vlagen best heel bang op hem in de bak maar het werd voor mij juist beter toen we mochten draven. Elke keer als hij eng wilde doen reed ik hem goed naar voren, in draf. Dan was de spanning meteen weg :j

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:40

Zo vreselijk eng als mijn paard vroeger kon doen (blind vluchtgedrag) onder het zadel dat zal hij nu nooit meer doen…

Ook ik verdoof dus niet.

Enige waar ik ontzettend veel moeite mee heb is opstappen.
Dat heeft hij altijd al heel erg eng gevonden maar nu met een dosis energie erbij wordt het niet makkelijker.
Hij wordt al vastgehouden en een bak voer voor zijn neus maar hij staat echt te shaken op de benen en schiet bij het minste geringste af als een raket…
Als ik zit is het weg.. nog wel wat spanning maar dat is er na een rondje uit..

Even doorbijten.. als hij straks wat meer mag werken zal het minder worden.

Zie wel heel erg op tegen het moment dat hij weer mag galoperen…
Het aanspringen zijn de momenten waarop zijn vluchtgedrag nog de kop op wil steken..
Dus ik kan er de donder op zeggen dat dit ook gebeurd na een lange tijd stilstaan..
Maar heb met Sander al besproken dat ik desnoods over een half jaar pas aangalopeer..
Als een blinde rennen en mij eventueel verliezen is ook geen optie.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:44

Heel verstandig om daar mee te wachten tot het echt goed voelt allemaal.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:47

Of ik doe het aan de longe, dan is het probleem er ook niet :)

Voorlopig duurt het nog wel even tot we bij de galop zijn.

Vavaf de 12e weer de eerste drafjes maken..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:50

Kelly_Taco schreef:
Of ik doe het aan de longe, dan is het probleem er ook niet :)

Voorlopig duurt het nog wel even tot we bij de galop zijn.

Vavaf de 12e weer de eerste drafjes maken..

Of je er nu opzit of niet, het blijft doodeng als ze zo uit hun dak gaan. Ik mocht ook niet kijken van mijn stalgenootjes toen mijn paard weer eens een bok gaf in de wei :)

ja galopperen.....zucht.....dat is lang geleden! :j Maar goed, een beetje draven is ook al heerlijk!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:57

Aan de longe gaat hij niet uit zijn dak.
Het is puur het vluchtgedrag onder het zadel wat het wat moeilijker maakt.

Adorno is echt perfect opgevoed (kunnen ze wel in Spanje) dus als ik zie dat hij spanning bouwt aan de longe dan fluit ik naar hem (spaans fluitje wat ze daar leren om de rust te bewaren) en gaat hij direct een versnelling langzamer. Bij druk op de lijn stopt hij meteen.

De wei of los ben ik ook bang voor!
Hij maakt altijd heel veel vaart, stopt en draait. Net funest voor de blessure.

Hoe doen jullie dat nu?
Staan ze alleen maar op stal of toch in de paddock?
Gelukkig hebben we hier mini paddocks van 4x5 waarin staat.
Zo staat hij lekker een tijd buiten en kan rollen maar doet hij niet gek.
Wil hem niet de hele dag bnnen dus ben blij met deze oplossing