Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:27

FaberSmid schreef:
Daar voor zou het juist besmettelijk voor mensen moeten zijn.

Ben geen wetenschapper, maar ook bij mensen heb ik het idee dat de één er gevoeliger voor is dan de ander. In het boek van van Nassau staat een mooie foto van iemand die dus echt uitgebeten handen heeft van de WLD, mijn vroegere smid had dat ook. Zelf gelukkig dus geen last van.

Suzan1: heb je misschien foto's van de hoeven van je paard, ben ik zeer geïnteresseerd in.

FaberSmid

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:31

Begrijp mij dan goed, het moet niet de hoefsmid zijn, maar die de hoefverzorging heeft laten verwaarlozen.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:36

Ach so, ook mannen kunnen soms blond zijn, kwartje valt nu pas ;) Tja, helaas komen veel eigenaren er helaas te laat achter dat regelmatige hoefverzorging belangrijk is. Ik leer mijn klanten allemaal hoe ze zelf hoeven even rond kunnen raspen (heb je geen dure cursus voor nodig) en problemen snel kunnen lokaliseren. Betekent misschien dat ik een keer minder in het jaar langs moet komen (als ze het raspen goed onder de knie hebben), maar betekent ook dat de hoeven er veel beter uitzien en dat is het belangrijkste!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:43

Hoeveel vraag jij voor jouw cursus natuurlijk bekappen? Of doe jij dat net als ik gratis?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:44

Hephaistos schreef:
FaberSmid schreef:
Daar voor zou het juist besmettelijk voor mensen moeten zijn.

Ben geen wetenschapper, maar ook bij mensen heb ik het idee dat de één er gevoeliger voor is dan de ander. In het boek van van Nassau staat een mooie foto van iemand die dus echt uitgebeten handen heeft van de WLD, mijn vroegere smid had dat ook. Zelf gelukkig dus geen last van.

Suzan1: heb je misschien foto's van de hoeven van je paard, ben ik zeer geïnteresseerd in.

nee, helaas.. en dat vind ik nu wel jammer.

Ik schrok me werkelijk wezenloos, er is echt veel afgegaan.
Dankzij het beslag heeft hij gewoon door kunnen lopen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:49

Beter was zonder ijzers, gewoon trainen worden de hoeven hard van. Dat zijn niet mijn woorden, dat is mij ook maar geschreven.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:49

FS: meestal in ruil voor een bakkie koffie :D En als dat er niet is voor niks. Ook oude raspen (die nog altijd behoorlijk scherp zijn) geef ik weg aan klanten.

Suzan1: vergelijkbaar met de hoeven van de Shet + ijzers? En hoe zien de hoeven er nu uit?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:51

Hoe snel ontwikkeld WLD zich dan? Van plekjes in de witte lijn tot het voorbeeld in de foto's?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:55

Fabersmid, het zou je sieren als je de sneren achterwege zou laten. Laten we dit topic gewoon open houden en elkaar respecteren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:56

Hephaistos schreef:
FS: meestal in ruil voor een bakkie koffie :D En als dat er niet is voor niks. Ook oude raspen (die nog altijd behoorlijk scherp zijn) geef ik weg aan klanten.

Suzan1: vergelijkbaar met de hoeven van de Shet + ijzers? En hoe zien de hoeven er nu uit?

Moet jij werken voor je koffie dan, die staat al klaar voor mij.
Raspen weg geven voor een goed doel is dat toch?

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:57

FaberSmid schreef:
Beter was zonder ijzers, gewoon trainen worden de hoeven hard van. Dat zijn niet mijn woorden, dat is mij ook maar geschreven.

Pas op FS: straks denkt men dat je een echte NB-er bent ;)

Reden waarom naar mijn idee de Shet op ijzers moest: met de hoeveelheid teen die ik af moest nemen was het voor het dier haast ondoenlijk om nog comfortabel te lopen. Je tast best rigoureus het evenwicht aan. Zonder ijzer had ik niet zoveel af kunnen nemen en zou het langer duren voor de WLD weg was. Punt 2 is dat bij een hoefbevangen dier de hoef de neiging heeft naar voren te groeien, dit moet je corrigeren, makkelijkste manier (voor het paard!) is d.m.v. een ijzer.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:57

Needje schreef:
Fabersmid, het zou je sieren als je de sneren achterwege zou laten. Laten we dit topic gewoon open houden en elkaar respecteren.

Het maakt niet uit hoe of wat ik schrijf, het is toch altijd fout.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:00

Valt wel mee toch FS?!

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:01

Zammie schreef:
Hoe snel ontwikkeld WLD zich dan? Van plekjes in de witte lijn tot het voorbeeld in de foto's?

Bij het ene paard sneller dan bij het andere paard, daar kun je geen wiskunde op los laten. Bij een erg verbrede witte lijn zal het sneller gaan dan bij een gaatje van een nagel, maar het kan allebei net zo kwalijk zijn. Als je zelf de hoeven van je paard bij houdt (jazeker, daar heb ik niks op tegen ;) ) leer je de hoeven heel goed kennen en zie je elke verandering die er plaatsvindt. Zo ontdek je dus ook sneller WLD en kun je sneller ingrijpen en dan hoeft het niet zo ver te komen.

Needje: laat dat smidje lekker kletsen, des te meer aandacht je daaraan geeft .... ;)

FS: de meeste klanten heb ik wel zo goed opgevoed ja, soms zelfs een ontbijtje of snackbar :Y) :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:02

Het was een leuk topic voordat de heren hier kwamen ^) prima dat jullie komen voor kijk en vergelijk, maar de steken onder water mogen jullie thuislaten :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:07

Hephaistos schreef:
Needje: laat dat smidje lekker kletsen, des te meer aandacht je daaraan geeft .... ;)
FS: de meeste klanten heb ik wel zo goed opgevoed ja, soms zelfs een ontbijtje of snackbar :Y) :D

Precies laat die hoefsmeden maar kletsen, kunnen toch alleen maar onzin vertellen.
Dan boffen wij hoefsmeden maar, wat worden wij hoefsmeden toch goed verzorgd.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:07

Arabesk: Zou je alseblieft niet in het meervoud willen praten, zie in dit topic niet zo gauw een steek onder water van mij. Wel veel info, waar door jou niet op gereageerd wordt.

Kan me niet voorstellen dat dit topic jouw eigendom is, heb al eerder gemerkt dat jij hier dingen naar jouw hand probeert te zetten. Ik schrijf hier niet voor jou of andere NB-ers, wel voor mensen die iets op willen steken.

Dus of je nu maar weer gauw naar je andere forum verder wilt gaan om daar over 'ons' te gaan roddelen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:11

Meervoud omdat jij ook hoefsmid bent, pech hebben meneer/mevrouw de hoefsmid. Er zijn ook gelukkig dames onder de lompe hoefsmeden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:13

Mensen hat gaat hier niet om NB. Maar om paardenvoeten. MET en ZONDER beslag.
Dusss, back to business!! :D

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:15

Ik doe m'n best :D Heb toch al aardig wat uitgelegd over WLD, maar dat wordt schijnbaar niet door iedereen op prijs gesteld.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:19

Door mij wel :j
Vind dat heel interessant om te lezen.
Mara ik vraag me af, kan je zonder "gevaar" zomaar in de witte lijn purren om te kijken of deze "schoon" is?

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:25

Vraag aan je smid/bekapper of hij je eens voor kan doen hoe je de witte lijn het beste schoon kan krabben. Zolang je geen halve cm diep gaat kun je niet zoveel kwaad ;) In principe is het zo dat bij een echt gezonde witte lijn je er niet eens iets af kan krabben, dat kan alleen met de scherpe kant van een hoefmes. Een wat meer brokkelige witte lijn kun je met een hoevenkrabber of het kleine rondinkje in je hoefmes mooi schoonmaken. Zie je zwarte streepjes in de witte lijn? Dat is vaak de 'mest' van de bacterie/schimmel waardoor de lamellen in de witte lijn uiteen gaan staan, de verbreding van de witte lijn.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:25

Hephaistos schreef:
Ik doe m'n best :D Heb toch al aardig wat uitgelegd over WLD, maar dat wordt schijnbaar niet door iedereen op prijs gesteld.

Wordt hier zeer zeker op prijs gesteld. Hoe meer info ik tot mij kan nemen hoe beter....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:27

Dan praat je toch over een minime verbreding van de witte lijn of niet?

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:32

Bij elke verbreding van de witte lijn, elke beschadeging, hoe miniem ook kan WLD ontstaan. Je hebt geen idee hoe blij ik ben als ik eens een dag geen paard met WLD heb gezien.