Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:26

Wanneer kanker slechts een ontsteking is, zou dat een doorbraak zijn in de aanpak ervan Clown

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 14:00

Eleonoor schreef:
LV Afbeelding

RA Afbeelding

RV Afbeelding

Mat Arabesk eens: de hoeven zijn niet leeggemaakt/schoongemaakt/flaky material niet verwijderd/ zoolmateriaal rondom de straal verwijderd, steunsels zijn te lang op met name de achterhoefjes.
Het lijkt of RA kampt met een dubbele zool zo op de foto.
RV heeft ondergeschoven verzenen (hielen zijn nauwer dan de hoefballen).
Arabesk gaf aan dat de afstand puntje straal - teen wel OK is bij deze hoefjes. Wellicht vertekenen de foto's, maar wat ik zie op de foto's is dat deze afstand verschillend is op LV en RV.

Heeft betreffend paardje een blessure op RV, Eleanoor?

Edit: nog een vraagje overigens. Valt me ook op dat de voorhoeven een vervormde omtrek hebben zeg maar: niet rond van vorm, maar een soort insnoering op twee uur en elf uur.
Heeft dit dier op beslag gestaan met zijlippen?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 02:01

http://www.youtube.com/watch?v=hjsvjAI- ... re=related

Mocht iemand zich zorgen maken over paardenhoeven x kiezels, danwel paardenbenen op asfalt. Na bovenstaand gezien te hebben ben je genezen Knipoog Tong uitsteken
P.S. geen zweep, geen sporen, slechts af en toe beenbeschermers en de beste klimmers zijn de ruiters die hoog vastpakken in de manenkam.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:25

jee...dat filmpje....ik vraag me dan af ...als ze niet gedwongen zouden worden door de ruiter of de paarden dan niet een andere weg zouden nemen.
de ruiters moeten duidelijk veel drijven...of zie ik weer spoken?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:27

Je ziet niet overal spoken. Het gaat goed, tot ..... het goed fout gaat, maar eigenlijk geldt dat voor alles in de omgang met paarden.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:33

wow VET... echt gewaagd, dan moet het vertrouwen tussen beiden ook goed zitten Knipoog... wat betreft de hoeven, volgens mij is zon afwisselende ondergrond idd erg goed voor de benen. maar ook voor de evenwicht en dat ze gaan opletten waar ze hun benen planten zeg maar Knipoog heel mooi filmpje

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:34

Ik denk dat degenen die hun paarden in galop naar deze helling sturen gediskwalificeerd zouden moeten worden!Een paard kan heel goed zo'n helling nemen,zonder drijven maar heeft de tijd nodig om te kijken waar hij zijn voeten neerzet.(ik heb hier ook wel van dat soort 'paadjes')

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:35

jah ok dat dan weer wel Knipoog

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:37

maar af en toe (als je getraind bent )zon helling nemen op een rustige manier lijkt me helemaal niet verkeerd..
wel doodeng lijkt me voor de eerste paar keren..

omhoog lijkt me trouwens makkelijker dan omlaag (maar ik heb dan ook ernstige hoogtevrees (A) )

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:47

jodi schreef:
Ik denk dat degenen die hun paarden in galop naar deze helling sturen gediskwalificeerd zouden moeten worden!Een paard kan heel goed zo'n helling nemen,zonder drijven maar heeft de tijd nodig om te kijken waar hij zijn voeten neerzet.(ik heb hier ook wel van dat soort 'paadjes')

Ik vind dat ook te ver gaan, maar dat is het wedstrijdelement wat ruiters soms drijft paarden dingen te laten doen, wat ze anders niet zouden doen Clown

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:05

Diskwalificatie wegens dom/gevaarlijk gedrag zou een standaard 'wedstrijdelement' moeten zijn. Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:07

jodi schreef:

ben ik helemaal met je eens....ik dacht al dat het weer aan mijn "watjes"manier van denken lag...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:56

En ik kan het niet zien hier... Boos!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:16

he, de hoefsmid is geweest bij de appaloosa... maak daar morgen fototjes van Lachen nu was ze zelfs zo stijl dat hij dacht dat ze enorm had lopen schrapen :S wat ze dus totaal niet doet, ook sloft ze niet en al helemaal voor niet... dus waarschijnlijk is ze volgens hem een toonlander :S dat lijkt mij niet zo fijn... ik vind altijd dat ze vaak vrij hoog op haar hielen staat, denk dat ik ook hier zelf af en toe wat bij ga houden met fijlen, want toonlanden kan tog ook komen omdat ze te hoog op de hielen staan waardoor die zeer gaan doen?? of zit ik er nu naast?? en is toonlanden ech schadelijk of kan het ook gewoon de manier van lopen zijn???

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:56

Hoi!

Ik heb vandaag even 2 foto's gemaakt. Zijn van de onderkant van zijn voorhoeven. Dit zijn de enige foto's de gelukt zijn.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Kleine toevoeging: Ik rijd elke dag wel over asfalt en hij is nu 9 weken geleden normaal bekapt.

Links voor: Klein stukje aan het brokkelen(links)

http://img296.imageshack.us/my.php?image=lvoorin1.jpg

Rechts voor:
http://img296.imageshack.us/my.php?image=rvooryb5.jpg

Haha!

(edit: ik ben 3 weken geleden ook nog van Stompwijk naar Wassenaar gereden)
Laatst bijgewerkt door _Mel op 19-12-08 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 18:04

@ Mel:
Waarschijnlijk staat RV toontredig en LV niet. Klopt dat? In ieder geval in beweging toontredig met RV.
RV slijt nml toontredig af en de binnenhiel RV is hoger dan de buitenhiel RV. Hielen RV zijn niet recht.
RV ffkes recht laten bekappen.

Mooie diepe hoef, ik kan me voorstellen dat deze hoefjes het prima doen op asfalt Knipoog

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:10

Rechts staat inderdaad iets toontredig. Over 2 weekjes komt te hoefsmid weer.
Hij hoeft nooit veel weg te halen, hier en daar wat wegsnijden maar er hoeft niet veel bekapt te worden. En recht maken. Door dat ik vaak op asfalt rijd wordt de hoef nooit té lang. Is het alleen een beetje onderhoud wat gedaan moet worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:24

hier nog weer even wat griezel foto's

de nagels zijn er al uitgehaald door arno, zo op het oog vanaf de voorkant lijkt het een prima netjes beslagen hoef

Afbeelding

dit is waar het paard op stond, de straal raakt dus in de verste verte de grond niet Scheve mond

het echoöt zowat daarbinnen en vanaf de zijkant gezien krijg je bijna hoogtevrees.

AfbeeldingAfbeelding

en zo ziet de hoef eruit met het ijzer eraf

Afbeelding

niemand van de cursisten kwam er aan toe om déze hoef te bekappen, maar als ik er aan denk, zal ik foto's plaatsen van na de bekapping als de hoef volgende keer wel aan de beurt komt

Er waren nog wel meer van die naaldhak voetjes bij dit keer:
AfbeeldingAfbeelding

ik heb niet zoveel na-foto's gemaakt dit keer, het was te donker en met flitsen raakte de hoeven overbelicht Zij zijn groot en ik is klein!

dit is nog wel een aardige voor- na (de straal is kennelijk door een smid nog bijgewerkt vlak voor de slacht)
deze hadden gelukkig niet van die enorme hielen
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:38

Ik ben werkelijk compleet geshockeerd door die eerste voet. Wat moet dat arme beest daar een last van hebben gehad.

Die andere voeten hebben ook alles behalve onderhoud gehad.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:40

tja je vraagt je af of die hoefsmid werkt met een blindegeleide stok ofzo. Dat zíe je toch Gestoord.

Cursisten denken vaak dat we expres ramphoeven voor ze uitzoeken, maar we trekken er gewoon willekeurig een aantal uit de vriezer. Zonder uitzondering zijn ze allemaal slecht onderhouden. Een enkele kan je zien dat het paard vlak voor de slacht nog opnieuw beslagen is geweest. Daaruit maak ik op dat mensen het dan nog één keer proberen, maar dat het aangepaste beslag niet geholpen heeft en dat het paard dan toch maar afgemaakt is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:49

Die eerste paar hoeven zijn wel heel erg zeg.....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:54

Niet alleen de smid...maar JIJ als eigenaar toch ook...of DA (want aan de hoef te zien is dit dier wel ietjes langer goed ziek geweest dan een paar weken).
Sla elk willekeurig paardenboek open en je zult zien dat een paardenhoef er zo NIET uit hoort te zien, al dan niet met beslag.

Bah...wordt er gewoon nog beroerder van dan dat ik nu al ben (zit met griep thuis Ziek )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:55

je mag ook nog even komen ruiken hoor Extreme duivel

Misselijk

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:00

Het enige wat ik nog niet ben is misselijk...dus laat het ruiken even achterwegen Duivel

Geef je ook cursus op locatie?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:01

ja mits er voldaan kan worden aan bepaalde voorwaarden zoals de aanwezigheid van een plek waar we een presentatie, laptop en beamer kunnen neerplanten.

Maar we gaan nu offtopic denk ik, dus laten we daarover verder gaan per pb. Cool