[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:54

Jotoma, dat piepschuim zakken ze wel degelijk in, check het filmpje maar wat hier geplaatst werd. Niet direct maar door het lopen klinkt het in en krijg je een perfecte hoefafdruk in het piepschuim.

Volgrns de site heeft Klaas de Equine Fusions gewoon op voorraad ( heb niet alle maten gecheckt). Daar heb ik de Clouds ook besteld. Ik heb getwijfeld tussen die en de Easyboot Cloud, maar de Cloud is een stuk makkelijker aan te trekken, wat ik een groot voordeel vind met een paard wat liever geen voet wil optillen vanwege de pijn en ze zien er minder stug uit waardoor ik denk dat ze met name bij 24/7 gebruik minder problemen met schuren gaan geven. Ook zullen ze wat vlotter drogen als ik ze een paar uur af doe. Hoop ik....

Deni, hoefschoenen geven zeker verlichting, ook bij gevoelige voeten. Let dan op of je met een harde of zachte zool neemt, bij heel gevoelige paarden kan een dikke steen onder een zachte zool nog steeds pijn doen. Hangt er dus ook vanaf in welke situatie en op wat voor ondergrond je ze wilt gebruiken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 00:15

Ja, mijn maat is niet op voorraad :(
Ik las op amazon wat negatieve ervaringen over de kwaliteit en levensduur van de easyboot cloud, dus daarom ben ik juist weer geswitched naar de equine fusion..

Edit: klaas mailt net dat ze toch op voorraad zijn :D

Dennis

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 01:07

Hoefschoenen kunnen echt fijn ondersteunen. Ik de accute fase, ook bij het terug opbouwen.
Ik verkoop ze relatief veel voor bevangen (geweestr) pony's.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 01:44

Jotoma schreef:
Ja, mijn maat is niet op voorraad :(
Ik las op amazon wat negatieve ervaringen over de kwaliteit en levensduur van de easyboot cloud, dus daarom ben ik juist weer geswitched naar de equine fusion..

Edit: klaas mailt net dat ze toch op voorraad zijn :D

Ok, het is natuurlijk geen schoen om mee te rijden, ik vraag me dan dus wel direct af hoe mensen de schoen gebruikt hebben. Ze hoeft er alleen mee over de track (onverhard) te lopen en pijnvrij te worden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 02:00

Tadaaa...
Afbeelding

Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:41

@francis: zoals ik t las was t juist niet met rijden gebruikt. Maar goed, dat is niet alles zeggend he? Een handjevol ervaringen en dat wil niet zeggen dat t bij jou ook zo gaat :)
Ziet er goed uit zo!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:58

Nee, dat is waar en wat mij betreft hoeven ze het maar een paar weken uit te houden, tot ze weer pijnvrij is... We gaan het zien, ze worden helaas geleverd als ik niet thuis ben (vriend wel dus ze zijn er vandaag wel) dus ik kan ze pas vanavond uitproberen...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:11

Ik kan ze vandaag pas bestellen en baal er van dat het zondag is morgen :(
Ik hoop dat er een mogelijkheid is tot spoedzending en anders de noodzooltjes. Ga jij die nu dagen achtereen aan doen francis?

Voor mij zijn ze bedoelt om nu door het vriesweer te komen en om buiten mee te wandelen.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:30

Ik heb hele goede ervaringen met de equine fusion alle terrain. Heb ze ook hele dagen aan laten zitten, geen enkel probleem.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:35

Ook geen last van zwetende voeten dat ze moeten drogen?
En wat ik wat spannend vind: toen bij mijn paard een diepe zweer was opengesneden stond hij met animalintex en hoefzak. De hele hoef was toen week geworden en stukken zool eruit gevallen. Een hoefschoen dagen oplaten knijp ik hem dus wel een beetje voor.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:45

Nee hier juist hele mooie droge voeten in de schoenen.

Kunstig gedaan Francis!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:56

Absoluut niet, zijn voeten waren juist knetterhard. Maar hij staat s nachts op stal op vlas en dat droogt ook heel hard.
Dus s nachts niet aan maar overdag hele dag.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:02

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:42

Thnx Meert, had er nog niet over nagedacht dat sokken ook kunnen absorberen :)*

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:49

Schoenen zaten nog super.

Afbeelding

Maar gloeiendegloeiende! Nadrukkelijk aangegeven dat ik TWEE (2) hoefschoenen nodig heb (je bestelt ze per stuk), krijg ik er toch maar 1 geleverd! Sodeju wat een ge@#$@*& , mailcontact ging ook al trager dan nodig (telefonisch schijnt niet te kunnen) en uiteraard de enige in Nederland die ze op voorraad heeft. Vanavond of morgenochtend dus nieuwe zelfmaaksels maken, durf ze er niet oneindig lang om te laten en hopen dat die tweede voor de strenge vorst geleverd wordt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:03

Wat goed dat jouw home made schoenen nog zitten! Maar potverdikke, wat een enorme tegenvaller maar 1 schoen! Ik heb app contact met Klaas (daar heb jij ze niet besteld?) en die kan helaas geen spoedverzending doen. Dus die van mij zijn ook dinsdag pas binnen :(

Ik overweeg om nu eerst een stuk stok aan het zooltje plakken en dan tape te doen. Morgen eens testen of dat werkt.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:58

Even een kleine aanvulling over tegendruk op/onder zool :
Er zijn situaties waar dat juist absoluut niet gewenst is, zoals sowieso bij zoolbreuk/perforatie zool waar Noah dus last van had.

Vergelijk dat even met een likdoorn/eksteroog onder je eigen voet: zolang dat plekje vrij is is pijn goed te doen, als er echter vol op gestaan wordt cq. druk van buitenaf op wordt gegeven dan is dat zéér pijnlijk!

Bij een dier met zoolbreuk is het juist noodzakelijk om álle druk van zool weg te houden, bij Noah is juist daar een enorme fout gemaakt.
Hij heeft wéken op beslag met dichte zolen gestaan, dat is hem bijna fataal geworden .. pas toen hij, in combi met correct bekappen, het juiste beslag kreeg ( Break Over's, zónder zooltjes, iom. en in de van Nassau stijl) werd zijn pijn eindelijk minder en kon herstel zich in gaan zetten.

Ik heb meer dan eens de isolatieplaat-hoefschoenen gebruikt, maar altijd de dikke versie ( hebben het hier wel over een Fries van 1.70 ..) en dezelfde nooit langer dan zo'n 48 uur achtereen : ten eerste vanwege het afsluitende effect maar ook vanwege juist het ( in zíjn geval!) ongewenste in de zool drukken effect.

Nog een extra waarschuwing : druk van/op draagrand kan ook zéér pijnlijk zijn, drukvermindering cq. 'verplaatsing'/verspreiding van zwaartepunt druk kan daarom ook van belang zijn ( zo zijn Break Over's daarom vooral op teen breder uitgesmeed)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:12

Eens met Wanderers, als mijn pony zand onder haar hoeven heeft, kan ze heel slecht lopen, bij haar werkt zoolvrijheid wel, want zodra de hoeven weer schoon zijn gemaakt loopt ze opeens veel beter. Ik weet niet hoe erg haar hoefbeen is gekanteld en/of gezakt, wil het niet eens weten, ze kan nog normaal lopen tussen de bevangenheden door, ze heeft wel erg dunne zolen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:10

Ja, uiteraard moet je vooral kijken naar je paard en waar hun voorkeur naar uit gaat. Mijn merrie is er heel duidelijk in, maar ik ga morgen idd nieuwe maken die dikker zijn, vriendlief heeft bij de action matjes gehaald die wat dikke zijn. Ik heb het zooltje overigens aan de voorkant iets ingekort zodat ze juist een soort break-over krijgt.

Jotoma, ik heb ze wel bij Klaas bestelt, heb gemailt vanmorgen maar nog geen antwoord gehad. Moest weg, stond vandaag op de Gezondheidsbeurs in de homeopathie-stand dus geen tijd gehad om te bellen met hem. Ik ga even kijken hoe de nieuwe versie tijdelijke schoenen werken en hoe ze morgen in z'n geheel is, maar 't kan maar zo zijn dat ik maandag deze ene terug stuur en hij ze fijn mag houden. Ben érg ontevreden over het hele gedoe, ben al 4 dagen bezig geweest voor ik deze in huis had omdat communicatie per mail slecht loopt. Typisch kerels... je stelt 3 vragen in je mailtje, krijgt een mail met antwoord op één vraag, meestal de laatste, en dan ben je minstens 4 mailtjes bezig om je andere 2 vragen beantwoord te krijgen. Om knettergek van te worden. De dag er op wordt er gewoon helemaal niet gereageerd op mail... weer een dag verder.
1 Telefoontje en alle vragen zijn beantwoord en bestelling is geregeld... maar dat kan niet aangezien hij niet te bellen is.
Deze die vandaag binnen kwam is gisteren verstuurd, dat kon dus wel vlot, maar de tweede is er niet voor dinsdag nee.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:25

Jammer, ik heb hele goede ervaringen met Klaas.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:27

Wil je een tip voor het mailen met kerels? Ik doe het dagelijks, werkgerelateerd: heel simpel:
1. Aan wie moet ik factureren?

2. Wil je een B/E of A/E vertaling?

3.Wanneer moet hij ingeleverd?

(vooral ook spaties tussen de vragen)
Op deze manier krijg ik bijna altijd volledige antwoorden. ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:51

Haha, ja daar had ik idd aan moeten denken. Zal 'm onthouden voor de volgende keer ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 01:46

Meert schreef:
Ik heb van de zomer deze gebruikt voor pads:
https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/1962/1962404.jpg
Kan je bij de Action kopen. Het is EVA foam.

Mijn vriend heeft deze vanmiddag voor me opgehaald, hier ga ik morgen nieuwe noodschoenen mee maken. Is iets dikker dan het spul van de bouwmarkt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:13

Afbeelding
@francis: dat van die mail viel mij ook op. Maar ik zag een 06nr waar op geappt mocht worden en daar kreeg ik gelijk reactie op. Was heel prettig communiceren :j
Hoe haal jij de tape overigens los?

Hier zo ook aan de bak met de yogamat :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:30

Gisterenavond laat waren beide schoenen af, ik had twee mooie schoentjes in de modder staan, ze waren nog helemaal heel.

Afbeelding

Toen ik bij de wei kwam maakte ze gelijk aanstalten om te komen (normaal komt ze naar het hek zodra ik aan kom, nu heeft ze dat al ruim 2 weken niet meer gedaan en blijft ze ook op de plek staan waar ze staat. Vandaag dus voor het eerst weer iets meer 'wil' om te bewegen. De beweging is niet echt beter, maar toch vind ik dat een positief iets. Ze heeft ook voor het eerst in de schuilstal gelegen... of ik dat als iets positiefs kan zien weet ik niet maar houd me maar even vast aan het feit dat ze zonder schoenen wel naar me toe wilde komen.

Ga er nu weer heen om met die Action-matjes nieuwe tijdelijke schoenen te maken, ik overweeg om het maar zo te blijven doen, dit werkt op zich prima en kan ook geen geschuur en gedoe opleveren, wat schoenen wel doen.

Even iets anders... Ik ben vandeweek door iemand benaderd die me aanraadde lymphedrainage toe te passen. Het lijkt me idd iets wat kan werken maar ik kan en wil niet alles tegelijk op m'n merrie los laten, die wordt dat heel snel zat (ben al met de Schüsslerzouten geminderd omdat ze al die pilletjes zat werd) en er zijn nu dingen die belangrijker zijn (pijnstiller, maagbeschermer, hoefbescherming). Daarnaast moet ik ook financieel keuzes maken, zo simpel is het.
Maar op zich sta ik er niet negatief tegenover en is zeker iets wat ik misschien nog wil proberen.

Nu krijg ik vandaag een berichtje van haar met o.a. deze tekst
Citaat:
In lymfedrainage ligt echt een onmisbare sleutel tot genezing. Laat haar alsjeblieft behandelen als je haar niet kwijt wil.

Ik weet niet hoe jullie daar tegenaan kijken maar ik noem dit emotionele chantage... Ik heb al moeite genoeg om positief te blijven zonder dat mensen me dit soort verwijten voor de voeten gooien.

Maar goed, even los van dat berichtje, ik had al iemand in de buurt benaderd hierover... kan eventueel ook met lymphe taping nog langduriger werkzaam zijn. Heeft iemand hier ervaring met lymphedrainage in combinatie met hoefbevangenheid en dan met name in dit acute stadium?