Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:24

Ik denk dat iedere vorm van bekappen wel "goeroes" heeft. Ik heb dat zelfde veel gezien bij een andere vorm van bekappen dus dat zegt niet zo veel.
Bij de cursus waar ik zat was ook een hoefsmid die een andere manier van bekappen had (ook ijzers onder slaat) en die werd gewoon in zijn waarde gelaten. Ook met zijn vragen waar ze overigens ook duidelijk op antwoordde en haar kijk er op gaf. Ik heb totaal niets vijandigs ervaren.
Wat ik heb begrepen is ze zelf ook gegroeid in haar kennis en heeft ze sommige dingen ook bijgesteld.

Hoe lang is het geleden dan dat je bij haar geweest bent?

Ik heb haar cursus als zeer interessant ervaren. Ik ben het niet met alles eens maar ik heb er wel wat dingen uitgepikt die ik waar ik wel een goed gevoel bij heb.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:28

Ja 2 jaar geleden en ik weet van een zeer ervaren bekapper dat hij een flinke discussie met haar heeft gehad en hij haar het een en ander heeft bijgebracht...misschien dat ze nu beter beslagen ten ijs is?
Enfin, ik vond het meer een blabla en toen ik die cm maatjes kreeg en het advies van die slangenklem was ik klaar...doet ze dat nog?

Lees eens dat onderzoek van paarden met chronische hielpijn omdat ze te plat staan... Dat creëer je als je gestandaardiseerd gaat werken

pleiada

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:33

Ben wel benieuwd naar de ervaren bekapper die haar het een en ander heeft bijgebracht..
Op zich vond ik de cursus van Heleen wel interessant en weet niets van een slangenklem..De PN cursus vond ik wel iets prettiger en meer mijn ding,maar heb er zeker dingen uitgehaald..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:41

Sabine: nieuwe klanten indd niet. Maar denk dat ze je wel op weg willen helpen hoor :)

Ik ben iig na de cursus ook gewoon zelf aan de slag gegaan. Kan prima (mits je geen grote problemen hebt)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:15

Ik ben nu 4x op de PN cursus geweest (1x basis, 3x grip op hoeven) en 3x bij Heleen Davies.

Daarnaast af en toe een dagje met een bekapper mee geweest en bij een vriendin in de leer geweest die zowel PN als Barneveld gedaan heeft en al wat jaartjes bekapt.

Ook zij gaf aan dat er tussen Barneveld en PN helemaal niet zo'n verschil zit.

Ik maak de steunsels gelijk met de zool, maar laatst had 1 van m'n meiden een hoefzweer veroorzaakt door steunselmateriaal wat in de zool zat.
Dus toen heb ik wat dieper moeten gaan dan normaal, schrok nog even toen ik bloed tegenkwam, maar dat bleek een pocket door een kneuzing en stopte al snel.
De zweer was daarna zo over.

Bij mijn ruintje kan ik met rijden ook altijd goed voelen wat ik moet doen, vooral linksachter wil bij hem scheef gaan groeien.
Dan kun je beter heel regelmatig kleine stukjes doen, dan het weken zo scheef laten gaan en dan ineens recht willen zetten.

Eigenlijk wat Tcm62 zegt, doe die cursus, leer niet alleen de feiten, maar ook de werking van de hoef, het hoe en waarom.
Verdiep je ook in andere stromingen en beredeneer alles wat je hoort en leest.

Je kunt niet zeggen dat 1 iemand de perfecte methode heeft die je blind kunt volgen.
Het zijn allemaal mensen met ideeën en inzichten gevormd door hun eigen opgedane kennis, ervaringen en omstandigheden.
Ook zij leren nog elke dag bij.

De wat drastischere methodes zijn soms nodig bij paarden waar de hoeven zo slecht zijn, dat je in een alles of niets situatie komt.
Maar bij een gezond paard die relatief goed op de hoeven staat hoef je niet ineens zo ingrijpend te werk te gaan.

Doe liever kleine stukjes en kijk hoe het paard er op reageert.
Als het dan even wat minder goed gelukt is, heb je een paard wat iets minder fijn loopt als anders en dat is er zo weer uitgegroeid.

Als je kleine stukjes doet, de tijd neemt en regelmatig je werk laat controleren door meer ervaren mensen, kun je nooit zoveel schade doen als de overmoedige smid in opleiding zoals Tcm62 hier noemde.

Ik denk ook wel eens 'oh hij heeft wel eens fijner gelopen', maar dat is met een week verholpen en zelfs dan loopt ie nog steeds 1000x beter dan in de tijd dat ik zelf nog niet bekapte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:24

Dank jullie voor alle reacties nog :)
Ik ga sowieso de cursus doen bij PN en dan zien we daarna wel verder wat of hoe. Privélessen lijkt mij super, maar zou dan iemand moeten vinden die daar tijd & zin in heeft en regelmatig in de buurt is. En dan is het nog maar de vraag of dat gaat lukken met de blinde, want dan is er weer een vreemd hoefsmid-achtig-mens bij... :+ Maar dat is sowieso wel interessant voor de gewone pony zeg maar, omdat die geen grote probleemhoeven heeft maar toch wat kleine dingetjes (scheef afslijten, steiler voetje, etc.).

Maar zoals gezegd eerst de cursus, en misschien dat ze mij daar dan ook wel verder kunnen & willen helpen met wat basisbegeleiding :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:27

Bij welke locatie ga je? :-) Voor de omgeving westfriesland kom ik ook wel bij cursisten voor begeleiding, voor het grotere gebied de provincies Noordholland en daaromheen kan ik goede bekappers aanraden. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:28

Bij Spirithorses .. zit zelf in Belgisch Limburg ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:36

Veel plezier doe ze de groeten :-). Steunsels bijwerken kent een aantal uitersten: 1. Strasser - helemaal uitpellen 2. witte lijn methode, globaal de PN methode 3. helemaal niet bekappen, sommige smeden doen dat, maar anderen trouwens bekappen ze juist wel, verschilt erg per smid.

Het volledig uitgraven van steunsels ben ik niet voor, gewoon netjes niet dragend maken, maw dat ze de grond niet raken. Steunsels zorgen dat de hoefwand stevig om de hoef zit, dus zijn wel belangrijk, maar ze hebben als nadeel dat ze de diepe buigpees en zachte weefsels in de achterste helft van de voet kunnen beschadigen als ze dragend zijn. Juist omdat steunsels van hoefwand achtig materiaal zijn, zijn ze niet flexibel genoeg en beperken ook het hoefmechanisme als ze té lang zijn.

Dus het hele verhaal van steunsels ligt iets genuanceerder dan dat de tegenstanders van NB doen geloven. Die zien het verschil niet tussen het steunsels uitgraven van Strasser of het netjes bijwerken door NB.

Informeer je over de verschillende stromingen die er zijn. Ik heb ook 4 meter hoevenboeken hier staan. De PN methode kwam op mij het meest logisch over, maar ben na de eerste ontmoeting daarmee wel verder gaan lezen. Van TB, beslag, tot strasser, Rooney, Bowker, Pollitt, Ramey, Jackson etc zelfs Van Nassau en ook drie dikke boeken met wetenschappelijke literatuur. In elke stroming vind je wel iets dat aanvullend kan zijn op de kennis die je al had.

En bekijk ook vooral wat voor jóuw paard werkt. Rij je veel op gras (wedstrijden) dan kan het handig zijn om juist een driehoekje te laten staan bij de hiel en de steunsels voor meer grip. Rij je veel op asfalt dan is het beter om de steunsels niet-dragend te maken. Het ene paard heeft prima sterke steunsels die rechtop groeien, het andere paard krijgt onmiddellijk kneuzingen als de steunsels iets te lang zijn, het andere paard heeft steunsels die meteen plat over de zool groeien etc. Er is dus niet één keiharde regel die voor alle paarden geldt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:43

Ik zie de steunsels altijd een beetje als een dwarsbalk in een dakconstructie in een huis.

Die balk hoeft niet zo dik te zijn dat ie de grond raakt, want dan kun je niet meer in het huis bewegen en verliest het huis zijn functie.
Maar je moet hem ook niet zo dun maken dat ie het huis niet meer goed kan ondersteunen en het plafond (zool) instort.
Mooiste is als ie mooi gelijk is met het plafond :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:44

LBLGypsyCobs schreef:
Ik zie de steunsels altijd een beetje als een dwarsbalk in een dakconstructie in een huis.

Die balk hoeft niet zo dik te zijn dat ie de grond raakt, want dan kun je niet meer in het huis bewegen en verliest het huis zijn functie.
Maar je moet hem ook niet zo dun maken dat ie het huis niet meer goed kan ondersteunen en het plafond (zool) instort.
Mooiste is als ie mooi gelijk is met het plafond :)

Mooie omschrijving, die houden we erin :j

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:47

En dan is een dubbele zool een verlaagd plafond :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:49

LBLGypsyCobs schreef:
En dan is een dubbele zool een verlaagd plafond :P

:') _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:51

Mooie omschrijving inderdaad, en duidelijk :)
Bedankt ook voor de rest van de uitleg. Waar halen jullie de tijd & energie vandaan om zoveel te lezen & te bekijken en te proberen? Lijkt haast een fulltime job :o

Verder vind ik het ook moeilijk dat die hoeven zo veranderen.. Is normaal uiteraard, maar het maakt het er niet makkelijker op. Krijg je de ene keer een verhaal, bekapping & vervolg, blijkt dit de volgende keer weer helemaal anders te zijn. Laatst is pony 1 bekapt, nu zou hij met een dubbele zool zitten? Heeft een tijd geweldig goed op stenige paden gelopen, ondertussen staakt hij als hij erover moet (stap gaat nog maar is hij niet happy mee, draven gaat niet meer). En dan denk ik: waarom? Wat gaat er mis? Het moet toch juist alleen maar beter gaan?

(weet wel dat er hoefschoenen bestaan enzo om hem te helpen, maar het gaat mij gewoon over het principe dat je bepaalde dingen verwacht en het dan juist alleen maar slechter gaat ipv beter... en dat ligt dan hopelijk niet aan de bekapper want dan kan je weer opnieuw beginnen zoeken en dat is ook nog eens een ramp hier .. :+ ).

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:54

Tja jouw pony heeft steeds de demping van dat verlaagde plafond gehad en nu dat weg is, moet het echte plafond er aan wennen om weer mee te doen en zal uiteindelijk sterker groeien :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:54

Ik lees graag en ik lees snel. Een ander kijkt tv :+. De rest van mijn tijd besteed ik op bokt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:59

Maar hij zou nu die dubbele zool hebben (aan de hand van foto's), terwijl er bij de laatste bekapping niks van gezegd is geweest en ook daarvoor niet ... Kan het dat zo'n dubbele zool er spontaan af komt om het zo te zeggen? En dat de echte zool nu nog niet sterk genoeg is om geen hinder van steentjes te hebben?

@ Arabesk : hier is het werken & de paarden, een beetje bokt (op vrije dagen iets meer) en beetje tv (vaak terwijl ik bok :+ )... dus uh .. beetje tijdsgebrek hier :') En het is niet dat ik niet wil, maar naast de hoeven is er ook nog zoveel anders belangrijk bij een paard dus daar kruipt ook al opzoekings-lees-en-nadenkwerk in ... Doe het graag, maar het is zoveel allemaal :o :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:30

Heeft iemand een foto van teveel weggekapt steunsels?en een foto van correct bekapte steunsels,ik zou graag het verschil naast elkaar eens zien

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:34

Ben ook een paar jaar terug bij Heleen op cursus geweest.
Ik vind niet dat ze moeilijk deed? En ik kan echt hele irritante vragen stellen :P Als ze het niet weet zal ze dat ook zeggen?
IMO werkt zij niet volgens de ABC methode, ok, ze leert er wel van en neemt er van over wat ze goed vind? Maar dat doet ze ook van andere mensen die research doen naar hoeven..

Steunsels bijsnijden tot alles recht is gaat gewoon niet altijd, als je op het hoefbeen zit is er ook niks meer over om recht te zijn. Als je ze regelmatig bijhoudt, dan komt daar wel verandering in maar dat kan gewoon wekelijks/2 wekelijks gelijk maken met de zool en niks graven? Heb ik hier toch gezien bij mijn merrie haar hoefjes. Denk eerder dat dat een 'doel' is om naartoe te werken ipv DIT MOET RECHT ZIJN, NU! Vind het niet zo erg hoor als er klein bochtje in zit, meeste paarden zelf ook niet.
Ik volg ook mee op de ABC pagina, ben daarom niet akkoord met de (volledige) werkwijze maar heb er wel inzichten op gedaan. Soms eng hoor hoe sommige beginners bekappen... Op die abc beware pagina kijk ik ook mee maar daar hebben ze ook eigenlijk niks boeiends te zeggen.. behalve de lelijkste eruit halen en er dan over janken maar niet zeggen hoe ze het zelf gaan doen? Was dacht ik is een topic waar ze zelf hun werk in plaatsten, of was dat in de BOOB'ed groep? Joengens wat daar tussen stond waar ze trots op waren :o? Kan ik ook wel wat schandalige pootjes uit vissen :p

Mooie uitleg met het plafond trouwens :p

En Sabine, cursus idd gewoon doen. Anders ga je het nooit niet weten. Nog steeds geen verplichting om daarna te doen wat er verteld wordt :p

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:36

Tcm62 schreef:
Ja 2 jaar geleden en ik weet van een zeer ervaren bekapper dat hij een flinke discussie met haar heeft gehad en hij haar het een en ander heeft bijgebracht...misschien dat ze nu beter beslagen ten ijs is?
Enfin, ik vond het meer een blabla en toen ik die cm maatjes kreeg en het advies van die slangenklem was ik klaar...doet ze dat nog?

Lees eens dat onderzoek van paarden met chronische hielpijn omdat ze te plat staan... Dat creëer je als je gestandaardiseerd gaat werken

geen slangenklem, wel de cm maatjes. Ook het direct abrupt de stand veranderen is tersprake geweest, dat moest je gewoon zelf bepalen. Als je het geleidelijk doet is ook prima.

De cm dingetjes is overigens niet mijn ding dus die skip ik voor mezelf :D Die discussie ben ik ook niet aangegaan want het is haar kijk op wat zij ideaal vind, net als bv van Nassau ook zo zijn mening/methode heeft.

Die plafonds vind ik geweldig!!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:38

Ik discussieer trouwens heel graag met Heleen :P Ook al ben ik het niet altijd met haar eens hahaha.
Vind het een aangename vrouw :)
Ik begrijp soms ook niet waar Arabesk energie van blijft halen. Ik discussieer graag maar soms pfff :p

Ga is kijken naar steunsels.. of ik wat heb...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:45

Nou wat een voordeel is, is dat ik sommige dingen al zo vaak beschreven heb, dat ik gewoon even een ouder bericht google van mezelf en dat kopieer. Mijn hele profiel hier op bokt bestaat uit samenraapsels van eerdere berichten. Mijn 'opslag' :+

Daarbij lees ik een klein gedeelte van bokt BEH, medisch, stal en weidegang en buitenrijden en soms de 'actieve onderwerpen'. Mooie van bokt is dat je alles zo in kunt stellen dat je alle nieuwe berichten in jouw voorkeursonderdelen van bokt ziet en je dus niet door pagina's 'setjes' heen hoeft te ploegen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:39

Ok.
Om nog even te neuten over steunsels!
Woont je paard in een rotsig terrein en heeft die zelfslijtende hoefjes, zoals deze Welsh A in Portugal met heel veel kei harde rotsige poedersuiker, 7 hectare steen en uitgedroogde bomen, en een stukje gras zo groot als de tuin van een rijhuis, ben je al 3 jaar niet bekapt en ziet het er zo uit, dan moogt ge er van mijn part gewoon afblijven :P Beest sloeg er trouwens nog steeds in om dik te zijn met bijna geen voedsel :')
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A2E854

Deze woonden op dezelfde grond, maar zou ik wel opteren voor vaker steunsels/hoeven bijwerken (gangenpaardje):
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A2C300

Ik heb ook al veel gelezen en oa. ook die dingen zoals 'the bars will find themselves' en 'less is more'. Allemaal goed, als je in Portugal woont bv. In onze halve moeraslanden mweeeh..
Met mijn draver lukte dat niet goed (zie de lelijke langwerpige hoefjes die ik eerder nog gepost heb, met de betere hoefversie een half jaar later :P). Bij mijn merrie maakten de steunsels een jaar niet bijwerken eigenlijk niet zo heel veel verschil, wel een beetje ivm opzij gaan groeien en hielen zelfs wat naar voor, maar zag er allemaal nog goed uit. Draver had echt lelijke voeten gekregen en dat kon echt niet meer :') Liep er ook niet beter van, maar ook niet slechter :p Slijt hier niet genoeg precies om zoiets te kunnen permitteren bij alle paarden..

Hier mocht wel een klein beetje meer af, zodat dat 'vuil' randje ook nog net weg was, maar denk niet dat dat veel uitmaakt voor dit paardje. Hard werkende voeten en steenhard. Loopt ook prachtig over stenen enzo, juist nogal veel flare lateraal en kneuzing maar verder top! Heb ook nog wel zijfoto's, voor & na anders.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A3E80B

Mijn merrie haar pootjes, toen ik ze lang geleden eens bekapt had (ik heb echt veeel te veel foto's van die hoeven) Je ziet hier aan de hielen nog zo een hoek steunsel staan, zou ik nu gewoon weghalen..
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A3C032

Zo dus:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A3A4EC

Langs onder zou het verschil er ongeveer zo uit zien, maar dit is ook beetje mierenneuken denk ik?(een Lusitano trouwens, niet zelfde paard als boven) Dit kan trouwens ook wel bedoeld worden met 'steunsels recht bijsnijden'. Dat er zo geen hoekje voor de hielen blijft staan, lijkt er zo een bocht in te zitten en loopt de lijn niet recht. Op smidschool lieten we dat wel bewust staan voor hoefijzer onder, maar volgens mij kan je dat even goed wel wegsnijden voor een hoefijzer er onder te zetten..
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A3AD9C

Achtervoet van eigen merrie, zie je een grotere bocht in steunsels, maar meer weghalen om ze 'recht' te maken gaat hier niet. Die gaan een cm diep ook nog 'krom' zijn imo.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A3C20F

Poosje later (heb datums niet gecheckt), al rechter.. Afhankelijk van hoe vaak ik die hoeven bijwerk zijn ze krommer/rechter die steunsels.. Had er ergens waar ze perfect recht waren maar vind ze niet terug :')
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A2D9E4

Achterhoeven mijn draver, foto 1 net van ijzers af en tradi bekapt, echt n old school vent :P foto 2 is ergens mss zelfs al 2 jaar later ofzo. Mijn fotoskills en bekapskills zijn er ook wel op vooruit gegaan. Foto 3 is van deze zomer. Probeer te letten op steunsels al is het hier echt niet zo duidelijk.. Vooral middenste foto hmm bleh.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A39C1F

Van 'te veel' weggesneden heb ik geen eigen foto's. Zal is kijken of ik wat vind op internet van wat IK te veel vind.
Bij een normale hoef waar niks overgroeid is, is het wel makkelijk om die dingen mooi bij te snijden..
Heb ook dit bv, steunsels lagen over de hielen helemaal opzij.. Wel al extremer dit..
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A3BC31

Komt ook niet meer goed hoor, DSLD of DLSD of had een andere naam nu, paardje op pensioen op de wei. Lijkt er geen pijn aan te hebben maar die flappen hoef staken bijna in het been ernaast fzo :p
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A41370

Random van internet, ook niet mooi bijgesneden vind ik:
http://33.media.tumblr.com/4eac2063f5e7 ... qfob56.jpg
Laatst bijgewerkt door Gini op 22-01-16 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 02:14

Belangrijkste in deze discussie is dat we de zaak niet onnodig gecompliceerd moeten maken. Het zelf bijhouden van je paard is de beste manier om de hoeven in optimale conditie te houden. Hoe gecompliceerder we het maken, hoe meer mensen weerhouden worden om het zelf te gaan doen.
En dat was nou juist wat we niet wilden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 13:08

Gaelles... bedankt! Heel duidelijk , hier kan ik iets mee! Wat ziet die hoef er dramatisch uit van dat trekpaardachtige dier zonder steunsels ,wat ik kan zien van de voorhoef is de stand ook niet echt goed . Ik zal eens fotos maken van mijn shet, die heeft 1x in zijn leven een hoefsmid gezien ....9 jaar geleden.Hij is 17