[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:08

Francis, ik heb een week metacam gebruikt maar daarmee had hij nog te veel pijn. Daarna op de bute en daar reageerde hij wel op. Eerst drie dagen, twee zakjes en daarna al (te snel) afbouwen. Dat ging dus niet en stond hij te zweten, zwaar ademen, niet meer willen lopen en hij had een doffe blik in zijn ogen. Dus we zijn weer snel naar 2 zakjes bute per dag gegaan. Hij is niet pijnvrij, maar hij is vrolijk, eet en scharrelt wat rond. De tijd zal het leren of hij de HB de baas kan. Hoewel langzaam, er zit nog steeds verbetering in.

Zodra hij niet meer vrolijk is en zo'n doffe blik in zijn ogen krijgt dan laat ik hem gaan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:21

Raya zweet niet en heeft ook geen verhoogde ademhaling (hartslag weet ik niet). Vandaag stond ze voor het eerst met zo'n dikke pijnrimpel boven haar opgetrokken neusgaten maar die was weg zodra de metacam weer werkte. Ze staat ook niet in dat hoefbevangen standje maar zet haar voeten juist vierkant onder de massa. Sinds gisteren zie ik haar af en toe 1 voet wat uitsteken maar ook niet veel en niet continu. Ze staat morgen een week op de metacam, maandag heb ik weer contact met de dierenarts... dan dus maar even zien hoe het op een dubbele dosis gaat dit weekend en aan de hand daarvan beslissen. Eigenlijk mogen ze niet langer dan 14 dagen op metacam heb ik begrepen, maar dat gaat zeker te kort zijn voor Raya... of ze moet ineens zo goed opknappen... (dát zou fijn zijn!)

Ja, dat is zo lastig hé... Zodra de metacam werkt is ze positief, ze loopt weinig, deze week ook wel steeds minder maar ik denk dat dat ook door het natte weer komt, ze loopt dus juist liever niet in de modder en ik zorg dat er ook binnen hooi te eten is zodat ze kan staan en eten waar ze wil. Maar vandaag ging ze toen de metacam uitgewerkt was echt op een plekje in zichzelfgekeerd staan wezen, ze ging ook geen hooi eten wat ze normaal wel direct doe als ik de bakken vul... Als ze er zo de hele dag bij zou staan zou ik idd echt stoppen... maar minder dan een uur later werkt de nieuwe dosis metacam, loopt ze vlot voor me weg als ik met het halster aan kom (bang dat we iets naars gaan doen natuurlijk), tilt ze goed voetjes op voor de noodschoenen, helemaal als ze merkt dat het verlichting geeft, en gaat ze daarna vlot hooi staan eten... er zit zo'n groot verschil in bij haar. Dus nu maar zorgen dat ze pijnvrij blijft zodat ze het vol houdt en duimen dat het proces nu es gaat stoppen zodat ze kan herstellen.

Aukelizzy

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:40

Wat doen jullie met de aankomende vorstperiode? Zhuf staat normaal van 7.00 tot 21.00/22.00 buiten. Maar met dat voetje lijkt me dat niet lekker op de harde ondergrond. Maar hele dag opstal lijkt me ook niks. Kan natuurlijk ook niet ff met haar stappen want dan wordt ze duidelijk weer minder. Lastig lastig. Hoe doen jullie dit?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:47

Mijne staat sowieso 24/7 buiten en stiekem ben ik blij dat het wat gaat vriezen want ze lijkt juist de modder niet fijn te vinden. Maar ik heb dan ook Easyboot Cloud's besteld voor haar die als het goed is morgen binnen komen. De vorst maakt dat het droog wordt en geeft mij dus juist meer kans dat het goed gaat om haar 24/7 die schoenen aan te laten houden, met het natte weer had ik daar een beetje een hard hoofd in. Maar ik snap je dilemma. Is van die noodschoenen maken zoals ik nu gedaan heb geen optie?
Ik had geprobeerd om daar foto's van te plaatsen maar op een of andere manier lukt het niet met de (waarschijnlijk niet zo nieuwe maar ik ben al heel lang niet op bokt geweest := ) functie van Bokt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:54

Die van mij staat ook 24/7 buiten en werd de vorige keer met t vriezen winterbevangen. Kreeg stalbenen. Ellende.
Hij krijgt bij mij de equine magnetics om vier benen. Ik hoop dat dat voldoende helpt om doorbloeding te stimuleren, waardoor hij minder pijn heeft en zelf blijft lopen..

Op stal is hier geen optie en wordt mijn paard ook gek van. En in stal staat hij ook voornamelijk stil dus vind ik ook niet ideaal. Dat doet hij nu ook in de schuilstallen.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:14

Even snel .. hier de link naar de bedoelde nood maar zéér doeltreffende selfmade "hoefschoenen" van piepschuim of styrofoam (isolatie materiaal, te koop bij bouwmarkten.. nogmaals, sowieso ook een aanrader om op stal te hebben om hoeven te ontlasten tijdens smid of verzorg werk)
https://www.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:23

Ja, zo heb ik ze dus ook gemaakt, maar met een ander, veel dunner materiaal wat wel mee geeft maar ook terug komt in z'n eigen vorm. Het is maar een cm dik, als je paard heel 'holle' voeten heeft zou je twee lagen kunnen doen, maar het is veel steviger dan tempex en kan beter tegen vocht. Ik vond het wel heel mooi materiaal...
Oh wacht.. zie nu vierkantjes staan, dat zullen m'n foto's zijn? Even testen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Francis op 02-02-18 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:30

Misschien ga ik dat toch ook maar maken morgen.. Het is nu nog wel blubberig bij ons en morgennacht gaat het pas vriezen. Zou het blubber overleven? En kan dit rustig 24-48 uur blijven zitten?
Hoe heet het materiaal van jou Francis?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:34

Ik baal enorm dat het gaat vriezen. Ik heb net de paddock gevlakt dus ik hoop dat hij er redelijk op kan lopen. Maar als de bodem echt hard is, staat die van mij liever in zijn stal. Ik zat al te denken om rubbere matten op het pad te leggen zodat hij daar wat kan scharrelen. Ik hoop dus dat het meevalt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:38

He dat is een slim idee zeg! Ik ga dat ook proberen te maken. Ik denk dat ik haar even buitenlaat maar niet te lang.

Ik ben zo verdrietig. De maag knapt nu wel aanzienlijk op, maar ze liep gister al iets minder en net met binnenhalen liep ze zo slecht. Ze heeft nu in beide voeten een hartslag aan de zijkant bij de aders. Is ook echt gevoelig. Gekke is als ik daarna haar aan het halster pak en de gang op stap ze ineens vlot doorloopt. Daarna laat ik haar los en gaat ze zelf in volle draf naar stal. Wellis waar kreupel maar toch. De ellende is dat ze nu even geen pijnstilling mag. Zowel metacam als buut mag ze nu even niet. De moed is me echt in de schoenen aan het zakken. En dat terwijl ze in Visdonk zo positief waren. Ik weet ook niet hoelang ik het zelf nog trek. Ben zelf hartstikke ziek al 2,5 week. Ik denk ook door stress. Eerst gigantisch buikgriep, toen verkouden wat op m'n longen geslagen is ( astmapatiënt) en inmiddels zelfs een rib stuk door het hoesten.

Damian, ik heb ook de mogelijkheid om ze op rubber matten te laten lopen dus ik lies denk ik voor de middenweg. Sochtens en savonds ff twee uurtjes buiten, verder maar even binnen denk ik.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:38

Geen idee hoe het heet Jotoma, de onderste foto laat het zien, het was een enorme rol waar ik een metertje van mocht hebben. Heb morgen helaas geen tijd om het te gaan vragen maar heb het gekocht bij multimate in Twello, misschien kunnen ze je het vertellen als je mailt of belt. Ik zal straks proberen een foto te maken als ik ga afvoeren, ben dus ook heel benieuwd of het bleef zitten. Heb wel extra sterk tape gebruikt trouwens. Ik hoop dat dit tot morgen avond blijft zitten, ik moet morgen weg dus kan de hoefschoenen er morgen overdag nog niet omheen doen... Ik zou dit met nat weer niet heel lang aaneengesloten laten zitten want het is wel helemaal afgesloten en ademt niet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:47

Ah Auke, het is ook echt super naar. Ik kan me je gevoel erg goed voorstellen. Enige wat ik kan bedenken zijn nu van die noodzooltjes om zodat het lopen iets makkelijker gaat, beschermers a la bot of fedimax om en zelf de keuze geven (als dat kan) of ze in stal wil staan of wil lopen. Stil staan op stal lijkt me de situatie eerder verergeren (tenzij ze liggen las ik in een onderzoek).
Sterkte ook met jezelf :(:)

@francis; Dat is ook zo, daarom wil ik ook niet 24/7 iets om. Wat Damian zegt klinkt wel als een hele fijne tussenoplossing. Ik weet alleen niet of mijn PH zich daarin kan vinden. Had al eerder ook iets van tapijt bedacht.
Wellicht bestel ik nog een yogamat van 1,5cm en ga ik daar met tape hoefschoenen van maken en dan alleen om de hoef heen tapen.
https://www.bol.com/nl/p/tunturi-fitnes ... ype=browse

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:51

Ik lees hier een beetje stilletjes mee, en voel stilletjes mee met iedereen.
Mijn ponietje had toch al hoefschoenen, dus toen ze afgelopen najaar bevangen was heeft ze die 4 dagen non-stop aangehad. Ik zou dat zeker wel aanraden. Ik had er ook wat zachts ingedaan, ze liep meteen beter, en ze was er ook binnen enkele weken weer helemaal bovenop.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:53

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:53

Aukelizzy, waarom mag ze nu even geen bute? Vanwege haar maag?

Ik zat ook al iets van tapijt of kunstgras te denken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:06

Aukelizzy schreef:
He dat is een slim idee zeg! Ik ga dat ook proberen te maken. Ik denk dat ik haar even buitenlaat maar niet te lang.

Ik ben zo verdrietig. De maag knapt nu wel aanzienlijk op, maar ze liep gister al iets minder en net met binnenhalen liep ze zo slecht. Ze heeft nu in beide voeten een hartslag aan de zijkant bij de aders. Is ook echt gevoelig. Gekke is als ik daarna haar aan het halster pak en de gang op stap ze ineens vlot doorloopt. Daarna laat ik haar los en gaat ze zelf in volle draf naar stal. Wellis waar kreupel maar toch. De ellende is dat ze nu even geen pijnstilling mag. Zowel metacam als buut mag ze nu even niet. De moed is me echt in de schoenen aan het zakken. En dat terwijl ze in Visdonk zo positief waren. Ik weet ook niet hoelang ik het zelf nog trek. Ben zelf hartstikke ziek al 2,5 week. Ik denk ook door stress. Eerst gigantisch buikgriep, toen verkouden wat op m'n longen geslagen is ( astmapatiënt) en inmiddels zelfs een rib stuk door het hoesten.

Damian, ik heb ook de mogelijkheid om ze op rubber matten te laten lopen dus ik lies denk ik voor de middenweg. Sochtens en savonds ff twee uurtjes buiten, verder maar even binnen denk ik.

Ik zou de draf (zeker als het op het harde is) zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Als ze slechter wordt nadat ze buiten heeft gelopen dan zou ik dat een paar dagen helemaal laten of iig een kortere periode naar buiten. Blijkbaar doet ze dan toch te veel.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:06

Ik heb hier inmiddels 2 pony's en 1 paard allemaal vierkant op de cavallo sport. Wel gebruik ik altijd sokken ( die wraps). Zonder komt het niet goed, met gaat het helemaal perfect.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:14

Meert schreef:
Aukelizzy schreef:

Ik zou de draf (zeker als het op het harde is) zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Als ze slechter wordt nadat ze buiten heeft gelopen dan zou ik dat een paar dagen helemaal laten of iig een kortere periode naar buiten. Blijkbaar doet ze dan toch te veel.

Ja daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Dat ze zelf te veel doet. Want toen ze met haar maag stond hield ze zich heel rustig en liep ze goed. Nu sinds gister zie je haar duidelijk opknappen wbt de maag maar gaat ze weer slechter lopen. Misschien toch te veel gedaan omdat ze zich goed voelde en is sowieso een paard wat snel door de pijn heen loopt.

Damian indd vanwege de maag niet. DA heeft gezegd dat ze even helemaal Nijs mag tot die maag echt helemaal tot rust is gekomen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:40

Wat naar dat je dan zelf ook nog ziek bent Auke, dan worden dit soort zorgen nog lastiger te dragen. Je zou voor het herstel van de maag eens naar dat product wat ik net noemde kunnen kijken, ik lees er goede dingen over, paarden reageren er ook snel op en het is niet duur. Ik heb geïnformeerd, het kan ook preventief bij pijnstillers gebruikt worden. Wellicht krijg je haar daar mee vlotter hersteld op de maag zodat ze daarna toch op iets pijnstilling kan, eventueel ook samen met dat middel om nieuwe problemen te voorkomen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:46

Jotoma, voor zooltjes kun je het best wel een materiaal nemen waar ze als het ware in kunnen zakken, het zooltje moet de holte van de zool opvullen zodat het zachte tegendruk geeft. Iets vlaks als rubber doet dat niet en zal dan minder pijnstillend werken. Zo'n zooltje werkt wel bik gevoelige voeten door dunne zolen maar bij hb willen de meeste paarden graag tegendruk. Ik ken jou paard natuurlijk niet maar misschien wel iets om in je achterhoofd te houden bij het maken van noodzooltjes.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:49

Roos blijft gewoon s nachts naar binnen gaan met die vorst en bij harde bodem op schoenen met zooltje naar buiten.
Paddock ks half bestraat en dat is dus dat is mooi vlak. Zand wil ik zondag nog even de weidesleep doorheen halen om het vlak te trekken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:59

@francis: ken je de comfort pads die ik eerder linkte? Die gebruik ik nu bij mn paard, maar dat is ook best hard. Ook piepschuim etc wordt geopperd, alleen daar zakken ze ook niet in? :+
Nu is mijn paard op dit moment niet meer bevangen, nog wel gevoelig op het harde. Dus mijn doel is verlichten om te zorgen dat hij blijft lopen. Ook als de paddock bevroren is. Dus wellicht lukt het daarmee.

Ik heb nog even geneusd naar welke hoefschoenen ik zelf 24/7 om zou doen. Maar dan zou ik kiezen voor de equine fusion all terrain ultra: https://www.hoofwear.com/equine-fusion- ... ultra.html
Natuurlijk nergens op voorraad :(

Ze lijken me voor het wandelen ook een stuk fijner dan mn cavallo simpel.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:10

Helpen hoefschoenen ook na hoefbevangenheid verlichtend? Die van mij is ex (winter?) bevangen dus ben ook wel bang voor de koude dagen. Die magneten voor om de hoeven zien er handig uit dus daar ga ik even naar kijken :)
Wat een hoop staan er toch bevangen, heel veel sterkte allemaal!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:13

@deni: ja, dat is wel mijn ervaring. Die van mij is niet meer hb, wel gevoelig en met hoefschoenen loopt hij veel fijner.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:14

Ik snij zelf zooltjes van de afgedankte schuimrubberen matten uit het zwembad waar ik werk. Daar zakken ze idd lekker in.