[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 17:01

paars schreef:
JP, even met hoofdletters...HOE IS HET MET PAULI?? Laatste keer dat ik het vraag ;-).

Ze loopt wel maar wat zal ik zeggen... het schiet niet erg op.
Misschien dat ik in het weekend weer 's een filmpje ga schieten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:09

janouk schreef:
als het werkt, dan doe ik het. Al moet ik hinkelen naar Parijs en op de step terug.

Hoop dat het nooit zover komt, maar als....dan wel die camera op het stuurtje binden, dan reis ik met je mee ;-) .

Dat is wel weer een heel lange update JP..... Doe maar een filmpje dan!

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 17:18

Dames! Neem toch een electrische fiets!(om naar Parijs te gaan bedoel ik)
De up-date is inderdaad kort maar ik weet gewoon even niet wat ik moet zeggen.. het is op dit moment echt milimeterwerk - haar hals is iets minder dik, iets minder hard, het gaat gewoon zoooo langzaam dit keer. Nu al twee weken op het zand, streng dieet, maar de resultaten zie ik nog niet. Haar oog is soms goed en een dag later weer traantjes.
Ik wacht nu m'n hooi analyse af en ga voor volgende week in overleg voor verder bloedonderzoek. Misschien dat de aanstaande filmpjes jullie iets meer beeld gaan geven.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:19

Jannepauli schreef:
Dames! Neem toch een electrische fiets!(om naar Parijs te gaan bedoel ik)
De up-date is inderdaad kort maar ik weet gewoon even niet wat ik moet zeggen.. het is op dit moment echt milimeterwerk - haar hals is iets minder dik, iets minder hard, het gaat gewoon zoooo langzaam dit keer. Nu al twee weken op het zand, streng dieet, maar de resultaten zie ik nog niet. Haar oog is soms goed en een dag later weer traantjes.
Ik wacht nu m'n hooi analyse af en ga voor volgende week in overleg voor verder bloedonderzoek. Misschien dat de aanstaande filmpjes jullie iets meer beeld gaan geven.

JP, heb je nog iets gehad aan mijn ervaringen? Heb je ook de gegevens over de bloeduitslagen van M. gehad? EN heb je nog contact gehad met de kliniek in Emmeloord?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:12

Vandaag osteopaat bij Isabella gehad.
Ze zat goed vast in de rug en linker rugspier keihard (precies dat wat Maarten en Ellen van Visdonk ook zeiden) en dat is nu dus weer los.
Maar beter lopen ho maar ... bij aansporen gaat ze goed lopen.
Ook bewegingen met de hand is er niets wat hapert.
Blijft dus toch 'het tussen de oren zitten' over. Dat ze mogelijk door pijn in verleden, nu gewoon standaard haar rechterachterbeen zo kort neer zet en daarmee de boel in de rug op slot zet.
Heb wat oefeningen opgekregen nu.

Hier fotootje ... ze is toch wel erg dunnetjes als ik het zo zie (Maarten vond haar nog te dik, maar ik ga toch echt niet minder voeren :o ) en de voeten zijn in 3 weken tijd wel megahard gegroeid. Dat gaat geen 6 weken meer worden vrees ik.

Afbeelding

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:16

Het is jammer dat dit soort discussies nogal merkwaardig verlopen. Het enige dat is gebeurd is dat er een waarschuwing werd gegeven dat je ook bij fytotherapie moet opletten dat er interactie kan zijn bij erkende geneesmiddelen en dat kruiden dat in de weg kunnen staan. Het ging hier om tegelijkertijd gebruiken van Pergolide en Monnikspeper.
Daarna ontstaat er verwarring tussen melkdistel en Mariadistel, in het Engels wordt Mariadistel inderdaad milkthistle genoemd maar het is echt een andere soort als onze Nederlandse melkdistel.
Dáár gaat het om. Reguliere middelen kunnen ook bijwerkingen hebben, maar werkzame stoffen in planten ook. Bij fytotherapie is lang niet altijd de veiligheid aangetoond. Zeker bij paarden is er nog weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan.
Iemand noemde het voorbeeld tea tree oil, katten gaan daar aan dood, zij likken het op. Zie o.a deze link http://en.wikipedia.org/wiki/Tea_tree_oil
We hebben hier ook nog eens met patiënten te maken, een diagnose die hoort gesteld te worden door een dierenarts, anders is het niet in overeenstemming met de Nederlandse wetgeving. http://www.st-ab.nl/wetten/0702_Wet_op_ ... 90_WUD.htm

Geneesmiddelen horen geregistreerd te zijn als geneesmiddel. Hier een korte uitleg uit Medisch contact.
http://medischcontact.artsennet.nl/Tijd ... banden.htm

Een
Citaat:
Verplichte EU-registratie scheidt kaf van koren

De Europese regeling voor traditionele kruidenmiddelen is, na een lange aanloop, sinds 1 mei definitief van kracht. In Nederland hebben twaalf van deze middelen een registratie gekregen. De rest is vanaf nu in de ban. Volkomen terecht.

Planten kunnen werkzame stoffen hebben, de veiligheid is niet altijd aangetoond, dat is het punt waar het om draait. Ieder moet voor zichzelf uitmaken of ze dat wel of niet willen.
Bokt moet naar de eigen regels kijken, is dit binnen de wet?
Wat mag er absoluut niet op Bokt
11 - Het is op Bokt niet toegestaan om posts te plaatsen die in strijd zijn met de wet.

Ook de reclame code commissie is er duidelijk over, je mag geen claims hangen aan onbewezen 'geneesmiddelen'
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 29-07-11 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:25

woeha..
vrijheid van meningsuiting mag toch zeker wel op bokt?
Over de maria distel, dat was een discussie dat mijn paarden nu in begin juli de paarse bloemetjes eruit aten, doen ze zelf......blijkt lever reinigend te zijn oa. dat doen ze zelf. Ga ik ze niet in tegenhouden.
Ook ga ik echt geen paarse bloemetjes plukken en dit in hun voerbak gooien.
ik geloof heel erg in het paard, die weet wat goed voor hem /haar is en weet hoe hij zichzelf gezond kan houden.
Ik denk dat de paarden hard beginnen te lachen, als je ze zegt dat dat niet mag, want het staat in de wet als niet geregistreerd geneesmiddel en dat is strafbaar hihi.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:44

Nouvel schreef:
Ik denk dat niemand zich iets moet laten verwijten, iedereen doet op z'n eigen manier z'n uiterste best om m'n HB paardje weer op de rit te krijgen, de een doet het zus en de ander doet het zo...
En door die ervaringen te delen kun je in dit topic een schat aan informatie vinden! +:)+
Respecteer en help elkaar met de kennis die je hebt, en samen komen we er wel!

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Nu dus lekker terug ontopic en alle ervaringen delen met respect voor elkaar.
Voor echt ontopic discussies kan altijd een topic geopend worden natuurlijk.
Dit topic is voor alle HB vragen en ervaringen.

hondjewaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:45

Ik heb twee rontgenfoto's is er hier iemand die kan beoordelen in welke mate het hoefbeen is gekanteld? Hoe ernstig het is?

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:51

daarom heten die dingen "voedingssupplementen" ;)
en verder helemaal met je eens dat zelf combineren onverwachte problemen op kan leveren en een diagnose gesteld moet worden door een dierenarts (maar hoe zit het dan met al die homeopaten die geen reguliere opleiding geneeskunde gehad hebben? Maar wel zoveel jaar opleiding (klassieke) homeopathie?

Zal verder on topic gaan.

Ik heb in elk geval voorzichtig goed nieuws dat mijn paard nu ook al weer kan steunen op haar meest zere voet en ze steeds beter gaat lopen. Zelfs op het harde loopt ze nu niet meer elke pas stokkreupel. Soms vergist ze zich even en doet het zeer, maar andere keren loopt ze zonder problemen over de stenen richting stal of zandpaddock. Zondag mag ik weer afbouwen met de buut naar 2x per dag 1/2 zakje.
Maandag weer bellen met de (reguliere ;) ) dierenarts voor overleg of ze goed genoeg is voor speciaal beslag. Dat wordt dan weer besproken met de (reguliere, lid van vereniging van hoefsmeden) hoefsmid en dan neem ik alle bij elkaar gelezen kennis (o.a. van de site van Van Nassau) mee om te voorkomen dat er een omgekeerd ijzer onder gezet wordt en kijken wat dan wel een goede optie zou zijn...

Ik houd jullie op de hoogte!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:58

@Isa: dat verschilt zo per d.a., wat de 1 een te dun paard noemt, noemt de ander glashard een te dik paard. Ik word er helemaal gek van, af en toe. Als ik zo deze foto zie, is Isa ong. hetzelfde als Tyra, ook duidelijk zichtbare ribben en ingevallen flanken. Maar als ik Tyra van achteraf gezien bedoordeel heeft ze nog een normale kont, niet bottig ofzo.

@hondje: het beoordelen van de foto's laat ik aan anderen over, wat me wel opvalt is dat deze foto's zijn genomen vanuit een andere hoek dan ik gewend ben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:10

hondje@het valt erg mee volgens mij....Waar is Lolclub?...die heeft rontgen ogen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:14

joyce B schreef:
daarom heten die dingen "voedingssupplementen" ;)
en verder helemaal met je eens dat zelf combineren onverwachte problemen op kan leveren en een diagnose gesteld moet worden door een dierenarts (maar hoe zit het dan met al die homeopaten die geen reguliere opleiding geneeskunde gehad hebben? Maar wel zoveel jaar opleiding (klassieke) homeopathie?

Bij de wet is dat verboden. Een erkend dierenarts mag een diagnose stellen. Ik zie ookbest het punt dat je als eigenaar zelf ook wel een diagnose kan stellen bij HB, maar dan hoort die diagnose toch bevestigd te worden door de dierenarts en liever nog röntgenfoto's. Bij EMS ( EMS is equine metabool syndrome dat is HB+ IR= EMS ) kan de diagnose enkel gesteld worden door een erkend dierenarts door bloedwork.
Op IR topic zie je nu een wat merkwaardig onderzoek staan. gluco balance geeft nu een zogenaamd dubbelblind onderzoek aan , helaas was er geen verplichte vaststelling voorafgaand aan de test over bloedwaarden en insulinewaarden en bestaan de meeste waarnemingen uit eigenaars bevindingen en die zijn toch anders van waarde dan door een onderzoekswerk geschoold onderzoeker. wat ik heb kunnen volgen op bokt en ijf was dat er zowel zomereczemers als ir paarden als diagnose onbekende dikzakken gebruikt zijn. ik ben bang dat er teveel ontbreekt om dit werkelijk een aanvaardbare wetenschappelijke beoordeling te laten zijn en zelfs daarmee is het nog steeds geen medicatie, maar een voedingssupplement.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:17

ik lees ook even mee, net alle info in de openings post gelezen.
Helaas hier sinds woensdag ook een hoefbevangen pony. Nog in de acute fase.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:37

hondje, mijn veearts had heel mooi lijntjes getrokken op de foto's met het aantal mm'ers erbij van de afstand van het hoefbeen tot de wand, onderaan en bovenaan, zo kan je zien hoeveel mm het hoefbeen was gekanteld...

die van mij was bij de ene hoef 1 mm en bij de andere 2 mm, die van jou is misschien ietsje verder op de onderste foto, maar niet veel denk ik...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:05

ik zit even te kijken op je eerste link van NML health en kom dan op de pagina over Hb terecht...
http://www.nmlhealth.com/c,5650,,/Hoefbevangenheid.aspx

kun je bijv drainagecomp of levercomp nou sowieso probleemloos geven aan een HB paard zonder bijwerkingen?
mijn merrie kan ontzettend heftig reageren op homepatische druppels wat gedrag betreft, dus na een paar 'missers' die ik op advies van mensen ben gaan geven ben ik er een beetje bang voor geworden eigenlijk...
maar ik lees zoveel over de lever in combinatie met HB...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:14

Nouvel schreef:
ik zit even te kijken op je eerste link van NML health en kom dan op de pagina over Hb terecht...
http://www.nmlhealth.com/c,5650,,/Hoefbevangenheid.aspx

kun je bijv drainagecomp of levercomp nou sowieso probleemloos geven aan een HB paard zonder bijwerkingen?
mijn merrie kan ontzettend heftig reageren op homepatische druppels wat gedrag betreft, dus na een paar 'missers' die ik op advies van mensen ben gaan geven ben ik er een beetje bang voor geworden eigenlijk...
maar ik lees zoveel over de lever in combinatie met HB...

Ik zou dat in jou geval niet zomaar doen... en misschien beter in overleg met een arts die tevens met deze producten werkt. Bij haar is het vermoedelijk een overbelasting bij vele medicatie en andere oorzaken.., en ik zou het verstandig vinden, via een arts , die ook kennis heeft van de medicatie die ze gehad heeft of nog krijgt.
Ik weet dat sommige heel heftig kunnen reageren op drainage compositum. Ik zelf doseer altijd iets minder, of bouw het langzaam op (in overleg)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:16

oke, bedankt voor je snelle reaktie!

ik had zelf ook al erge twijfels inderdaad...
wilde ook niet zomaar iets gaan proberen om die reden...
het gaat nu heel goed met 'r verder, en dan wil ik geen dingen uit gaan lokken door zo maar iets te proberen inderdaad...

edit: ik heb destijds eens contact gehad met iemand van NMH health over mijn merrie en die heeft mij toen ook goed advies gegeven, die kan ik wel eens vragen wat zij aanraadt in dit geval...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:34

http://www.bkhd.nl/

Citaat:
De BKHD is een vereniging die staat voor homeopathische geneeskunde die uitgeoefend wordt door goed geschoolde en door de vereniging geregistreerde therapeuten oftewel klassiek homeopaten voor dieren. De BKHD stelt voorwaarden aan het kwaliteitsniveau van haar leden en stimuleert de verdere ontwikkeling van de homeopathie voor dieren.

In de wet is vast gesteld dat alleen dierenartsen een diagnose mogen stellen en dieren mogen behandelen. Een klassiek homeopaat zal u voor een diagnose dan ook doorverwijzen naar een dierenarts, indien dit noodzakelijk is voor de consultatie van het dier.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:53

Ik lees al heel lang in dit topic mee maa reageer amper..ben niet zo'n fanatieke schrijver.

Ik leer ontzettend veel van dit onderwerp. Het kennisniveau is ontzettend hoog en iedereen is welkom en kan advies vragen! Ik verwijs ook heel graag naar dit topic als iemand een vraag heeft over hoefbevangenheid.

Maar nu lijkt de kennis ondergesneeuwd te worden door de discussie over reguliere en 'alternatieve' geneeskunde en dat vind ik zo ontzettend jammer!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:57

Dat snap ik wel sassie, maar deze discussie bijna onontkoombaar, aangezien er soms onverstandige dingen worden aangeraden door deze of gene. Hele periodes hebben we het trouwens niet over regulier/alternatief, en dan opeens speelt het weer. Is niet blijvend, maar wel noodzakelijk af en toe, houd maar voor ogen dat iedereen hier plaatst wat hij/zij denkt dat in het belang van de paarden is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:07

@Sassie, ik begrijp je wel, het is echt jammer dat dit nu nodig is. Het gaat om de paarden en helaas worden er soms ineens uit het niets hele vreemde dingen aangeraden. Dat is iets waar de paarden mee van de wal in de sloot kunnen komen. Zeker voor nieuwkomers is het van belang dat ze eerlijke informatie krijgen waar ze mee verder kunnen. De weg die ze dan kiezen dat is hun eigen verantwoording. Een juiste diagnose door een erkende dierenarts mag dit niet in de weg staan. Dat is wel iets wat er nu helaas is gebeurt.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 29-07-11 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:10

als nieuwkomer is het wel heel lastig om nu uit te vinden waar je goed aan doet en waar aan juist niet...
er zijn zoveel middeltjes, zoveel manieren...
lastig hoor...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:19

Nouvel schreef:
als nieuwkomer is het wel heel lastig om nu uit te vinden waar je goed aan doet en waar aan juist niet...
er zijn zoveel middeltjes, zoveel manieren...
lastig hoor...

Voor een nieuwkomer is het van belang de oorzaak van de HB te achterhalen, dit kan door bloedonderzoek en röntgen en in ieder geval gras weg te laten tot die oorzaak is gevonden. Soms vind je de oorzaak niet zoals bij mijn paard, maar bij mijn paard was wel overduidelijk dat er een chronische iets aan ten grondslag heeft gelegen, waarom dat was dat zullen we nooit weten, maar dat was wel uit bloodwork op te maken.

Er bestaat geen middeltje tegen HB, er bestaan geen wondermiddeltjes dat een paard wat te dik is doet afvallen, tenzij bijv het paard van Geertje iets met schildklier heeft. Management en beweging dat is de sleutel. Dat telt ook bij mensen die te dik zijn.
Dieet en goed voer management dat is de sleutel bij de meeste paarden, als een paard HB is door een andere oorzaak dan heeft dat ook geen nut.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:20

nee dat begrijp ik...
en dat lijkt me ook logisch...