Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:46

Was ik er net uit dat ik toch de cursus van PN ging doen (want ik durf eigenlijk niks zelf aan de hoeven doen), krijg je weer zo'n dingen te lezen ... Nu weet ik helemaal niet meer wat goed is :x

Zet 10 NB's/TB's op een rij bij je pony en je krijgt 10x een verschillende uitleg & bekapping. Neem daarnaast alle mogelijke info via internet, cursussen & filmpjes en het wordt helemaal een oerwoud. Hoe weet je als leek ooit hoe het moet? Via trail en error heb ik niet zo'n zin in ... "Kijken naar je paard", maar hoe weet je waar naar te kijken als je geen flauw idee hebt hoe het allemaal hoort, want iedereen heeft een andere mening .. Hoe geraak je in hemelsnaam ooit uit dat woud? Daar gaat mijn moed weer, want ik weet echt niet wat te doen -O-

Cursus wilde ik vooral gaan volgen voor 1 pony, want die heeft zo'n enorm smid/bekapper-trauma opgelopen dat het niet leuk meer is (resulteerde ook in periodes van jaren niks doen aan de hoeven oa, maar gelukkig zorgt hij er zelf ook heel goed voor en heeft hij prachtige sterke hoeven). Ik kan ondertussen zonder problemen vijlen en ben nu ook bezig met een mesje wat snijden .. heb sinds een paar dagen zo'n dubbelzijdig mesje (is ook niet goed dacht ik? Waarom juist weer?) maar puur om te oefenen dat ik wat prul aan zijn hoeven, want echt snijden durf ik toch niet, al is het maar steunsel (waarvan ik ook lees dat je die niet mag wegdoen want ze zitten er niet voor niks?!). Maarja, uiteindelijk blijf ik wel steeds twijfelen of ik het wel kan en of het allemaal wel goed gaat aflopen eens ik echt begin ... ik probeer veel te lezen en te bekijken, maar daar wordt het echt niet beter van helaas :o

Hoe hebben jullie dit bereikt? Welke weg hebben jullie bewandeld en hoe weten jullie zo zeker dat wat jullie doen wel ok is voor jullie (of andere) paarden?

Pumpkins

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:59

Ik vind de uitleg van TCM62 juist heel helder. Het maakt niet uit of je voor natuurlijk bekappen gaat of traditioneel. Als ze kwaliteit bieden zit er niet zo veel verschil in de uitvoering/methode. Laat je niet verleiden tot tunnelvisie (het volgen van één methode), maar denk zelf na wat logisch is en kijk naar de feiten. Hoe is je paard gebouwd, op welke ondergrond loopt, hoe staat het op de hoeven en hoe beweegt het paard. Wat een goede cursus is en wat een slechte geen idee. Er zijn goede NB cursussen en goede TB cursussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:03

Maar dat bedoel ik juist .. Hoe weet je nu wat goed is voor jouw paard? Hoe kan je dat ooit weten? Wat zijn de feiten? Ik kan nu vinden dat mijn pony's goed op hun hoeven staan, iemand anders kan er naar kijken en het rotslecht vinden ... Iedereen kijkt door zijn eigen (roze) bril en baseert zich daarop mbt jouw dieren. Is het dan gokwerk? Gevoelswerk? Totaal geen handvaten die je helpen? Ik vind het maar eng ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:21

Jij kent je paard het beste en weet wanneer hij lekker loopt en wanneer niet. Verder is het handig om te leren hoe een hoef in elkaar zit, welke delen waar voor zijn. En mocht het eens nodig zijn om een simpele noodingreep te doen dan hoef je niet op een smid te wachten.

Ik ben de naam van die hele omstreden Duitse mevrouw even kwijt. die de hele wereld over zich heen kreeg met haar ideeën , maar haar manier van bekappen (vooral de lage hielen bij een HB'er) heeft er wel voor gezorgd dat mijn HB'er ondertussen 30 jaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:25

Strasser?

En ik zal wel een ongeloofelijke beginner zijn .. maar ik heb geen idee wanneer mijn pony's lekker lopen of niet :o Ja, ik kan zien of ze stokkreupel zijn of niet, maar verder dan dat ... Ik zie niet of ze ergens gaan compenseren omdat het op een ander plaatsje net niet lekker zit bv. Misschien komt het ook allemaal doordat ik al heel veel straatjes bewandeld heb (pony heeft beetje complex lichaam) en al veel heb kunnen oplossen maar nooit meer 100% zeker durf zijn dat nu wel alles ok is ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:28

Juist die :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:31

Ik ben van mening dat steunsels weldegelijk weg gehaald moeten worden.
Mijn paard heeft verschrikkelijk harde steunsels, vooral aan de buitenkant van de hoef. Laat hij nou vooral aan de buitenkant van de hoef enorme verbening van het hoefkraakbeen hebben gekregen..! De smeden hier in de omgeving doen daar niets aan dus ben ik gaan kijken naar welke manier van bekappen mij bevalt.

Gewoon de cursus doen. Je kan daar voelen wat je doet en handigheid krijgen in het gebruik van je materiaal en krijg je meer inzicht.
Met een cursus ben je er ook niet, het beste is om regelmatig ergens een cursus te doen en je gezonde verstand te blijven gebruiken. Overal pik je weer iets op.
Laat wel je smid nog komen voor controle.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:56

Ik ga met No_No mee, ga gewoon de cursus doen, kennis is altijd goed. Maar staar je niet blind op 1 methode, maar haal er uit wat voor jou klopt.
Mijn merrie van bijna 22 staat nu ongeveer 2 jaar ijzerloos, vorig jaar bleef ze niet heel lekker lopen. Niet kreupel, maar struikelend. Vlak na het bekappen was het erger en hoe langer de tijd na het bekappen, des te beter ging ze lopen. Ze heeft geen makkelijke voeten, maar ik merkte wel verbetering. Dus met de smid besproken dat het me op was gevallen dat ze beter liep naar mate de hoef iets platter stond. En nadat hij haar iets steiler had gezet, dat ze weer ging struikelen. Hij vond het een goede observatie en we hebben gesloten de stand iets platter te laten door niets van de teen af te halen. Dan kijken hoe het ging en anders kon ik hem bellen en kwam hij weer langs. Merrie heeft daarna nooit meer een stap gestruikeld, blijkbaar is het voor haar nodig om de stand van haar voeten wat platter te houden om haar goed te laten lopen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:11

[***] schreef:
Was ik er net uit dat ik toch de cursus van PN ging doen (want ik durf eigenlijk niks zelf aan de hoeven doen), krijg je weer zo'n dingen te lezen ... Nu weet ik helemaal niet meer wat goed is :x

Zet 10 NB's/TB's op een rij bij je pony en je krijgt 10x een verschillende uitleg & bekapping. Neem daarnaast alle mogelijke info via internet, cursussen & filmpjes en het wordt helemaal een oerwoud. Hoe weet je als leek ooit hoe het moet? Via trail en error heb ik niet zo'n zin in ... "Kijken naar je paard", maar hoe weet je waar naar te kijken als je geen flauw idee hebt hoe het allemaal hoort, want iedereen heeft een andere mening .. Hoe geraak je in hemelsnaam ooit uit dat woud? Daar gaat mijn moed weer, want ik weet echt niet wat te doen -O-

Cursus wilde ik vooral gaan volgen voor 1 pony, want die heeft zo'n enorm smid/bekapper-trauma opgelopen dat het niet leuk meer is (resulteerde ook in periodes van jaren niks doen aan de hoeven oa, maar gelukkig zorgt hij er zelf ook heel goed voor en heeft hij prachtige sterke hoeven). Ik kan ondertussen zonder problemen vijlen en ben nu ook bezig met een mesje wat snijden .. heb sinds een paar dagen zo'n dubbelzijdig mesje (is ook niet goed dacht ik? Waarom juist weer?) maar puur om te oefenen dat ik wat prul aan zijn hoeven, want echt snijden durf ik toch niet, al is het maar steunsel (waarvan ik ook lees dat je die niet mag wegdoen want ze zitten er niet voor niks?!). Maarja, uiteindelijk blijf ik wel steeds twijfelen of ik het wel kan en of het allemaal wel goed gaat aflopen eens ik echt begin ... ik probeer veel te lezen en te bekijken, maar daar wordt het echt niet beter van helaas :o

Hoe hebben jullie dit bereikt? Welke weg hebben jullie bewandeld en hoe weten jullie zo zeker dat wat jullie doen wel ok is voor jullie (of andere) paarden?

Tcm heeft het in haar post alleen over abc methode die haar niet aanspreekt. Als je iets verder leest lees je dat ze zegt dat je bij arabesk (die 1 van de cursuslocatie doet bij PN) wel veel kunt leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:17

Dat heb ik gelezen ja, dat het vooral daarover gaat, maar het gaat ook over het niet teveel wegsnijden van steunsels (wat ze bij PN wel doen als ik mij goed herinner & is ook wat mijn bekapper doet) en het gaat bv. ook over Davies die moeilijk doet als je vragen stelt, waarbij Davies dan volgens mij die persoon is met de site waar heel veel naar verwezen wordt als zijnde super informatie (paardenhoeven.info). Ik heb iets uitgebreider gelezen dan alleen over de abc methode in die post ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:42

Marjo89 schreef:
Dat vind ik zeker ook !! Bekappen is zo kei leuk om te doen,. En nog zoveel te leren.

leuk??Ik vijl de hoeven wel eens iets korter en haal het teveel aan steunsels weg.Eerst de voorhoeven,dan na een aantal dagen de achterhoeven....met de nodige zware ontstekingsremmers in de tussentijd. :+
Maar mijn rug is niet best :7

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:53

geerke schreef:
Marjo89 schreef:
Dat vind ik zeker ook !! Bekappen is zo kei leuk om te doen,. En nog zoveel te leren.

leuk??Ik vijl de hoeven wel eens iets korter en haal het teveel aan steunsels weg.Eerst de voorhoeven,dan na een aantal dagen de achterhoeven....met de nodige zware ontstekingsremmers in de tussentijd. :+

Ik ga altijd op krukje zitten.
En heb nergens last van tot nu toe. Doe mijn eigen altijd 3 op 1 dag

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:01

[***] schreef:
Dat heb ik gelezen ja, dat het vooral daarover gaat, maar het gaat ook over het niet teveel wegsnijden van steunsels (wat ze bij PN wel doen als ik mij goed herinner & is ook wat mijn bekapper doet) en het gaat bv. ook over Davies die moeilijk doet als je vragen stelt, waarbij Davies dan volgens mij die persoon is met de site waar heel veel naar verwezen wordt als zijnde super informatie (paardenhoeven.info). Ik heb iets uitgebreider gelezen dan alleen over de abc methode in die post ;)

Pn maakt ze gelijk met de zool. Abc, de methode die heleen davies ook volgt en vanuit waar zij werkt. Doen (volgens mij!) "graven" naar steunsels als ze "uitgesmeerd" zijn (tenminste zo begrijp ik het als ik hen op facebook volg?) PN doet dat iig niet. Wel regelmatig bijhouden.

Bij welke locatie zou jij gaan?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:06

geerke schreef:
Marjo89 schreef:

Hier ook hoor.
Ik vind het ook heel leuk maar heb gewoon een verrot lijf daarvoor.
Mijn fjord doe ik wel helemaal zelf (draagt schoenen) en bokker Dennis komt zo nu en dan mijn oudje bekappen als ik het zelf niet meer red.

Ik heb sinds niet al te lange tijd een verhard stukje in de paddock dat scheelt enorm.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:16

Ik ben blij dat mijn meiden elektrisch accepteren want anders zou mijn rug het ook niet trekken.
en ik heb groot ontzag voor smidjes die dit de hele dag staan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:28

Maartje1990 schreef:
[***] schreef:

Pn maakt ze gelijk met de zool. Abc, de methode die heleen davies ook volgt en vanuit waar zij werkt. Doen (volgens mij!) "graven" naar steunsels als ze "uitgesmeerd" zijn (tenminste zo begrijp ik het als ik hen op facebook volg?) PN doet dat iig niet. Wel regelmatig bijhouden.

Ah ok, dat soort dingen bedoel ik dus, is ook maar iets wat je moet weten (of ergens moet lezen ;) ) want anders is het allemaal best onduidelijk en moeilijk om te weten wat nu juist is. Dus bij PN is het, als ik het goed begrijp, zorgen dat ze niet gaan uitsteken zodat je paard op steunsel loopt ipv op straal/zool/wand .. en dan bij abc echt ze uitgraven zoals je zegt, dus alles zover mogelijk verwijderen (tot bloedens toe soms?).

Ik zou gaan bij SpiritHorses .. ligt hier niet zo heel ver vandaan ;)
Ben nu aan het twijfelen tussen 6/2 en 5/3 .. 6 februari is al snel, maar heb het boek & de dvd wel al eens gelezen/bekeken dus compleet nieuw is het niet .. 5 maart geeft iets meer ruimte, maar ook weer veel twijfelgelegenheid :P

En ja, hier is nek & rug ed ook niet gezond, maar hetgeen ik nu doe lukt nog wel dus hopelijk als ik steeds kleine beetjes doe komt dat wel goed :Y)

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:35

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, heb ook niet alles gelezen. Maar zag dat het over cursussen gaat.
Ik heb de cursus bij bjorn rhebergen van paddock paradise gedaan (bekapt volgens jamie jackson). Dat is goed bevallen en nu helpt hij ook met privelessen zodat ik het helemaal zelf kan gaan doen. Fijne aan de cursus was dat we ook heel veel hoeven hadden om te oefenen. En veel gelegenheid alles te vragen wat je wil vragen. Ook het veilig bekappen 'onder' een paard is nog aan bod gekomen. Ik ben erg tevreden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:48

Nee je begrijpt het niet helemaal goed. Ze horen niet op de steunsels te lopen. Deze moeten gewoon gelijk gemaakt worden met de zool. Alles wat uitsteekt gaat er af. Net zoals te lange hoefwand alles wat uitsteekt gaat eraf. Want dag heeft helemaal geen nut. Paarden lopen wel gewoon op straal, zool (deel van) hoefwand.

Spirithorses zijn echt super fijne en bekwame mensen. Ze hebben zslf een stuk of 20 paarden die ze zelf bekappen en die daar goed mee lopen. Jack bekapt zelf al minstens 12 jaar en is echt een vakman. Ze zullen je evenmin iets opdringen als jij daar (nog) niet klaar voor bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:05

Dat zei ik dus ;) Misschien wat onhandig geformuleerd maar dat bedoelde ik in ieder geval :) Maar ik zag dan geen verschil tussen steunsel weghalen volgens PN of bij andere manieren, op papier dan, maar begrijp nu dat je dus nog dieper steunsel kan weghalen dan puur gelijk met de zool. Dat wist ik niet :)

Fijn om dat te horen over Spirithorses. Ik ben wel oprecht geïnteresseerd maar vooral heel bang om zelf wat te doen.. Maar hopelijk is dat gevoel na de cursus al anders :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:13

Nou, dat weet ik dus niet 100% zeker maar zo begrijk ik het als ik daar lees. pN iig niet.

Jack is bij mij toen de eerste keer gekomen en komt sowieso nog jaarlijks. Ik vind het fijn die controle te hebben en om dan dingen te vragen die me opvallen.

Is het wellicht een optie dat jack de eerste (paar) keer komt? Ik weet wel dat ze genoeg klanten hebben maar ze willen je vast wel op weg helpen als je het nog wat spannend vindt. En voel je je er niet prettig bij, dan doe je het toch niet?

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:15

Ik heb wel heel bewust gekozen om na een cursus privelesse te blijven doen. En zo steeds meer zelf te doen. Pas ook op dat je jezelf niet teveel gaat belasten. Voor mij is 2 hoeven doen nu wel genoeg. Bjorn doet dan de andere 2. Komt ook omdat het gewoon nog niet zo snel gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:27

Moet even kijken inderdaad, had hen al eens gecontacteerd maar dacht begrepen te hebben dat ze geen nieuwe klanten meer aannamen. Ofwel was dit enkel in die periode, kan ook.

En wat niet doen? Het bekappen? Wie gaat het dan doen? De goeden die nog iets of wat in de buurt zitten (en dat is al erg relatief) zijn zo volgeboekt.. en het blinde paard is echt wel een "probleem" (kan hij natuurlijk niks aan doen maar is nog werk van lange adem zeg maar) dus de oplossing is net om het zelf te gaan doen.. Maarja, no feet no horse hé.. en ik ben in het algemeen een schijtluis, zeker voor nieuwe dingen ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:01

Maartje1990 schreef:
[***] schreef:

Davies ziet de de hoornstaafjes graag recht groeien. Dus die snijd de steunsel zo ver af tot de hoornstaafjes recht staan. Dat is wat ik heb begrepen bij haar cursus.

Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je naar haar cursus geweest bent maar ik heb niet gemerkt dat ze lastige vragen ontweek oid.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:07

Ik ben met een simpele vraag op facebook volkomen plat geracht op zo een manier dat ik meteen er af ben gegaan, ze heeft een groepje groepies in haar schaduw die voor haar op een erg zure manier in de bres springen..als je zegt dat je TB hebt gedaan, dan wordt je kleihard afgezeken en uitgelecachen.

Op de cursus zelf kreeg ik ook een sneer toen ik uitleg vroeg over een statement...Heleen heeft een mooie presentatie, doet haar eigen paarden, laat een demonstratie zien op goed onderhouden paarden en verder denk ik dat ze ook nog heel wat te leren heeft, maar dat valt niet op...ze blijft in de veilige modus...en je modht zeker geen bloederige foto's op je facebook zetten..

Haar presentatie is zeker zeer leerzaam voor mensen die überhaupt geen idee hebben hoe een hoef er uit ziet, maar veel plaatjes komen van internet van andere sites...mooi samengevoegd tot een verhaal.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:14

Sabine ga gewoon die cusus doen, maar ga niet eigengereid te werk..ik ben ook eerst een paar keer samen met een goede smid bezig geweest en na een paar keer thuis ook weer een goede bekapper erbij..mijn paard was verigens volkomen verpest, dus daar was opknaowerk aan nodig

Verder kijken naar je paard is leren wat goed is, daarom ook bv de osteo er bij die zag meteen dat hij een achtervoetje snel even buiten de massa zette...ze heeft hem recht gezet in zijn bekken en wij zijn meteen kritisch gaannkijken naar de voet waarom hij dat deed..net zoals er paarden zijn die een kleine draai maken met hun achtervoeten met neerzetten...ook dat hebben we er uit gehaald met bekappen..

Sabine, ergens gaan beginnen en dat is cursus, dan veel lezen, verdiepen, kijken naar paarden, voeten, hun locomotion snappen...zien waarom een paard korte passen maakt, zijn pas afmaakt, of juist niet, of hij snel genoeg weg kan komen met voorbeen als achterbeen er aan komt...etc...
Zorg dat je samen met een goede bekapper je pard zo zet dat hij gied is, neem foto's van de hoeven en de stand van je paard..dan ga je zelf proberen,steeds een heel klein stukje, niet te drastisch en laat weer die bekapper komen om te beoordelen voor je zelfvertrouwen...

Ik heb ook verschillende methoden bestudeerd..en ik vind het eigenlijk een noodzaak om het zelf te kunnen..