Zet 10 NB's/TB's op een rij bij je pony en je krijgt 10x een verschillende uitleg & bekapping. Neem daarnaast alle mogelijke info via internet, cursussen & filmpjes en het wordt helemaal een oerwoud. Hoe weet je als leek ooit hoe het moet? Via trail en error heb ik niet zo'n zin in ... "Kijken naar je paard", maar hoe weet je waar naar te kijken als je geen flauw idee hebt hoe het allemaal hoort, want iedereen heeft een andere mening .. Hoe geraak je in hemelsnaam ooit uit dat woud? Daar gaat mijn moed weer, want ik weet echt niet wat te doen

Cursus wilde ik vooral gaan volgen voor 1 pony, want die heeft zo'n enorm smid/bekapper-trauma opgelopen dat het niet leuk meer is (resulteerde ook in periodes van jaren niks doen aan de hoeven oa, maar gelukkig zorgt hij er zelf ook heel goed voor en heeft hij prachtige sterke hoeven). Ik kan ondertussen zonder problemen vijlen en ben nu ook bezig met een mesje wat snijden .. heb sinds een paar dagen zo'n dubbelzijdig mesje (is ook niet goed dacht ik? Waarom juist weer?) maar puur om te oefenen dat ik wat prul aan zijn hoeven, want echt snijden durf ik toch niet, al is het maar steunsel (waarvan ik ook lees dat je die niet mag wegdoen want ze zitten er niet voor niks?!). Maarja, uiteindelijk blijf ik wel steeds twijfelen of ik het wel kan en of het allemaal wel goed gaat aflopen eens ik echt begin ... ik probeer veel te lezen en te bekijken, maar daar wordt het echt niet beter van helaas

Hoe hebben jullie dit bereikt? Welke weg hebben jullie bewandeld en hoe weten jullie zo zeker dat wat jullie doen wel ok is voor jullie (of andere) paarden?