[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wanderers

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 02:15

@ DAPHNE :
Schrikken om te lezen dat Mistral terugval heeft, ernstig en aanwijsbare mogelijke reden?
Sterkte ..

@ AUKE :
Is het een optie om je merrie ( uiteraard in overleg met DA) over te zetten op Buut ... is sowieso een 2x daags gift, kan misschien schelen.
Maar ook voor jij: bekijk de mogelijkheid om een maagbescherming te geven ten tijde van pijnstilling gift.
Al contact gehad met DA om te overleggen over mogelijkheid weer opbouwen Buut gift nu Omeprazol schijnt aan te slaan ( hiep hoi!!) ?
Anders meningen/ervaringen vragen op Maagzweer topic?

Noah wilde overigens ook geen hooi eten; héél fijn als je constant alleen maar te horen krijgt dat ze alleen maar hooi mogen en moeten eten :(
Omdat Noah daardoor echt schrikbarend afviel ( kon zo op de foto voor Brook Hospital:( ) en medicijnen op onvoldoende gevulde maag nu eenmaal niet goed is (nooit, maar zéker niet in Zhuf's toestand) ben ik daarin mijn eigen weg gevolgd : Lucernemix van Hartog aangevuld met Seniorenmix van Subli ( oa. bietenpulp dus ruimschoots weken!) Hij was daar al bekend mee maar niet in die hoeveelheden ( 4-5 x per dag) en daar dus langzaam aan laten wennen .. Bij Noah is nooit IR vastgesteld dus ik heb meer voer mogelijkheden, maar onvoldoende voeding in deze omstandigheden is óók niet goed. Misschien tips bij centraal IR-Topic?

@ CHARAZ :
nNiet elk dier reageert hetzelfde op zowel de Buut als de Novacam/Metacam of de hoeveelheid daarvan .. overigens zouden sommigen ook beter resultaat geven bij het zo nu en dan afwisselen hiervan.
Noah regeerde noch op de Buut ( waarbij ik wel moet opmerken dat hij eerst op een veel te lage dosering was ingesteld :roll: noch op de Novacam.
Pas toen hij op het juiste beslag stond kon de Buut z'n werk doen en kon deze zelfs binnen een maand van 4 (!) per dag afgebouwd worden naar nu nog altijd 0,0
VWB. de verhuizing: zorg dat je voldoende hooi ( en eventueel ander voer) van nu meeneemt naar nieuwe adres zodat je bekend en nieuw kunt mengen om gewenning geleiderlijk te laten verlopen.
Succes vooral ook zaterdag!

@ FRANCIS :
Helaas dat je je hier 'moet'melden , maar ook welkom uiteraard!
Is het niet een optie om over te stappen op Buut ( uiteraard in overleg met je dierenarts)?
Zou misschien verschil kunnen maken?
Ik zou sowieso wel ook denken over het geven van een maagbescherming.
Over wat en hoe lang jouw dier kan verdragen is natuurlijk aan jou ter beoordeling, sterkte !
Nb. hoefsmeden die ruimschoots ervaring hebben met hoefbevangen paarden zien vaak net iets meer mogelijkheden dan collega's die hier minder mee te maken hebben gehad.

@ TIMOKYANA :

Er zijn deskundigen die beweren dat meestal de hoefbevangenheid alle 4 de hoeven aantast maar dat de gevolgen daarvan vooral in de voorhoeven/voeten zich (zicht- en merkbaar) manifesteren.
Ikzelf heb dat ook zo ervaren .. gevolgen zijn minder heftig , maar achter was ook echt niet oké.
Mijn Noah overigens 4 dikke warme benen van kroonrand tot ( zeg maar) oksels, ook zware koorts maar heel bizar : geen opvallende pulsatie!
Onmisbaar hulpmiddel tijdens behandeling van pijnlijke voeten : 4-5cm. dikke piepschuim/tempex isolatie platen, bij elke bouwmarkt te koop.
Tijdens behandeling smid, maar ook bij simpel hoeven uitkrabben ( minstens 1x per dag, elke strooiselpropje of mestbal onder zool kan pijn opleveren!) standbenen op plaat zetten kan dier enorm goed beschermen tegen belastingspijn.

En nog een laatste opmerking voordat ik afsluit en ga :z : ik ben tot nu toe zéér tevreden over de BOT Royal stalbeschermers om de benen lekker warm en goed doorbloed te houden !

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 03:42

Ik zou maandag weer bellen met de dierenarts, dan staat ze 10 dagen op de metacam, maar dan ga ik idd vragen of ze over kan op Buut, als ze dan nog steeds niet beter is. Maagbescherming ga ik idd ook bestellen, maar ik behandel haar uiteraard (ik ben zelf homeopaat) ook homeopathisch dus op dat vlak gebeurt ook al veel.
Mijn bekapper heeft heel veel ervaring met bevangen paarden en heeft ook al heel wat moeilijke gevallen weer op de been gekregen, dus dat zit wel goed. Toen ze in juli bevangen is geweest heeft ze daar geen blijvende schade aan over gehouden, witte lijn was nog mooi smal dus dat viel gelukkig mee toen, ik hoop van harte dat dat nu weer zo blijft. Foto's maken gaat niet lukken, ik wil haar niet op de trailer met deze pijn (ze heeft al een trauma van de trailer en is lastig te laden) en mobiel gaat in mijn schuilstalletje waarschijnlijk ook niks worden. Het zal dus voorlopig zonder moeten, tenzij er echt rare dingen gebeuren of ze gaat echt niet opknappen. Mijn bekapper heeft ze ook niet perse nodig om te weten wat hij moet doen dus dat doen we voorlopig maar gewoon zo.

Vanavond laat met afvoeren toch even met z'n tweetjes opnieuw foto's gemaakt voor de hoefschoenen, zodat ik foto's met meetlint kon sturen. Ze wilde maarzo beide voetjes optillen! Dat lukte me vanmiddag nog niet, toen wilde ze links echt niet optillen. Daar ben ik dan toch wel blij mee.
Vanmiddag stond ze buiten en was ik in de schuilstal met m'n shet en die heeft net vorige week d'r eerste lesje targettraining gehad. Omdat ze nu een beetje onder sneeuwt qua aandacht, besloot ik even in de stal met haar te oefenen met iets kleins. Ik was nog maar net bezig toen Raya ineens de stal in kwam. Die had de clicker gehoord en wilde ook wel een oefeningetje doen voor snoep (uiteraard iets verantwoords). Dat vond ik toch wel een heel positief teken, ze lijkt wat positiever dan begin deze week. Daar houd ik me dus voorlopig maar even aan vast...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 07:50

Bedankt voor de tip daar had ik zelf nog niet aan gedacht om het hooi te mengen. Ik heb afgesproken dat de mijne niet gewoon biks krijgen maar ik bakjes klaar zet met de vitamine korrel en supplementen erin.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:57

GDG schreef:
Jotoma schreef:
@charaz: mijn paard had voor mijn gevoel ook echt niet voldoende aan de bute. Ik denk dat het t randje vd pijn haalde. Neusgaten, lippen en ogen kon ik t aan merken.

Ik zei hierboven wel dat de bute hier goed werkte/hielp, maar daarmee bedoelde ik niet dat ze helemaal geen pijn meer had trouwens. Ze liep - zeker in eerste instantie - nog steeds op eieren, stond veel stil en zelfs afwisselend ene en andere voorbeen te ontlasten (vreselijk om te zien |( ). Maar helpen deed het wel (tegen de pijn én de ontsteking) en dat kon ik vooral merken als het weer wat beter ging en ik de bute (te snel) afbouwde.

Hier werkte metacam niet en op bute doet hij het iets beter. Hij is nog steeds pijnlijk en loopt nog helemaal niet goed, maar hij gaat overdag niet meer liggen, staat niet meer te zweten en scharrelt wat door de paddock. Hij gaat vooruit, maar het gaat zo ontzettend langzaam. We zijn nu bijna 4 weken onderweg. En soms gaat het wel eens door mijn hoofd, hoe ver moet je gaan. Is dit nog paardwaardig? Daarom vind ik het erg fijn dat we hier ervaringen delen. En bij sommige duurt het gewoon erg lang voordat je pas goede verbeteringen te zien zijn. Ik geef ook omeprazal bij.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:18

Wanderers schreef:
@ YANAA :
Even snel, moet nog afvoeren ;)
Wij hebben soortgelijk problemen met onze Alfa Herrie Merrie Merona.
Ook dwars door en over alles en iedereen, echt levensgevaarlijk voor anderen en zichzelf.
Hebben haar toen het op het niet-te-hanteren-heftigs was 1-2 streepjes ( dus geen volle spuit!) Tranquigel een uur voor het buiten zetten gegeven (uiteraard hier ook 3-draads hoge afrastering tussen Noah, Merona & Joppe in... dus Merona had gezelschap van Joppe maar daar neemt een Alfa merrie geen genoegen mee :n )
Over laten gaan in Merrie Support gift en dat heeft hier weer de rust mogen brengen.
Misschien het proberen waard ?
Nb., Tranquigel nooit op moment geven dat ze al knettergek is !

Heb je dat eenmalig gedaan? Of iedere keer voordat ze naar buiten ging?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:15

damian23 schreef:
GDG schreef:
Ik zei hierboven wel dat de bute hier goed werkte/hielp, maar daarmee bedoelde ik niet dat ze helemaal geen pijn meer had trouwens. Ze liep - zeker in eerste instantie - nog steeds op eieren, stond veel stil en zelfs afwisselend ene en andere voorbeen te ontlasten (vreselijk om te zien |( ). Maar helpen deed het wel (tegen de pijn én de ontsteking) en dat kon ik vooral merken als het weer wat beter ging en ik de bute (te snel) afbouwde.

Hier werkte metacam niet en op bute doet hij het iets beter. Hij is nog steeds pijnlijk en loopt nog helemaal niet goed, maar hij gaat overdag niet meer liggen, staat niet meer te zweten en scharrelt wat door de paddock. Hij gaat vooruit, maar het gaat zo ontzettend langzaam. We zijn nu bijna 4 weken onderweg. En soms gaat het wel eens door mijn hoofd, hoe ver moet je gaan. Is dit nog paardwaardig? Daarom vind ik het erg fijn dat we hier ervaringen delen. En bij sommige duurt het gewoon erg lang voordat je pas goede verbeteringen te zien zijn. Ik geef ook omeprazal bij.

Mijn pony heeft helaas meerdere keren HB gestaan, in wisselende mate van ernst. De ergste keren duurde het ook echt lang voordat ze echt minder pijn had, het heeft helaas gewoon echt tijd nodig. Het lastigste (naast dat het vreselijk is om te zien) is de onzekerheid over de uitkomst: weet je zeker dat je pony er weer bovenop komt dan is de beslissing om door te zetten veel makkelijker dan met twijfel of het überhaupt nog goed komt (en dus of dit het wel waard is).

Ik heb weleens gedacht "Ik denk dat het beter is als ze er niet doorheen komt en ik haar in moet laten slapen". Vooral omdat ik het blijkbaar maar niet wist te voorkomen (drie jaar op rij HB :( ) en ze nu door mij weer zo'n vreselijke pijn leed :( . Gelukkig is ze er toch weer helemaal bovenop gekomen en heb ik het nu veel beter in de smiezen; het is nu twee jaar sinds de laatste aanval begon (en ik hoop daar nog héél veel jaren aan vast te plakken).

Je moet natuurlijk naar je eigen paard/situatie kijken, maar als je paard verder nog goed is en je denkt dat je de aanvallen in de toekomst kunt voorkomen dan denk ik dat het het zeker waard is. Sterkte in elk geval.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:07

@ YANAA :
Heb het even in mijn logboek opgezocht ( een absolute aanrader voor iedereen met zorgintensieve dieren: hou een logboek bij over hoe, wat en wanneer om zaken terug te kunnen vinden indien nodig en gewenst) Bij Merona hebben we 6 dagen de Tranquigel nodig gehad.
Direct ook begonnen met druppels van Best Animal Care (door hun samengesteld, weet zo niet de werkzame bestanddelen) om hormonen oorlog in te dammen en daarna (succesvol) overgestapt op Merrie Support van De Paardendrogist.
Ze blíjft natuurlijk de Alfa merrie die ze altijd al was, maar haar gedrag is nu weer terug hanteerbaarder voor haarzelf en ons.
Oók zelfs toen onze jaarlijkse oud & nieuw logé's weer opgehaald werden : 2 jaar terug heeft ze letterlijk de stal afgebroken toen de trailer wegreed en vorig jaar dacht ik slim te zijn om haar buiten te zetten ter afleiding : foutje van mijn kant .. letterlijk finaal door het lint en inderdaad, ook hier palen die afbraken als luiciferhoutjes.
'Leuk' hoor, zo'n herriemerrie erbij }>
Hoop dat eea. jullie ook kan helpen ..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:31

GDG schreef:
Mijn pony heeft helaas meerdere keren HB gestaan, in wisselende mate van ernst. De ergste keren duurde het ook echt lang voordat ze echt minder pijn had, het heeft helaas gewoon echt tijd nodig. Het lastigste (naast dat het vreselijk is om te zien) is de onzekerheid over de uitkomst: weet je zeker dat je pony er weer bovenop komt dan is de beslissing om door te zetten veel makkelijker dan met twijfel of het überhaupt nog goed komt (en dus of dit het wel waard is).

Ik heb weleens gedacht "Ik denk dat het beter is als ze er niet doorheen komt en ik haar in moet laten slapen". Vooral omdat ik het blijkbaar maar niet wist te voorkomen (drie jaar op rij HB :( ) en ze nu door mij weer zo'n vreselijke pijn leed :( . Gelukkig is ze er toch weer helemaal bovenop gekomen en heb ik het nu veel beter in de smiezen; het is nu twee jaar sinds de laatste aanval begon (en ik hoop daar nog héél veel jaren aan vast te plakken).

Je moet natuurlijk naar je eigen paard/situatie kijken, maar als je paard verder nog goed is en je denkt dat je de aanvallen in de toekomst kunt voorkomen dan denk ik dat het het zeker waard is. Sterkte in elk geval.

Het blijft inderdaad lastig. De eerste keer dat Bennie HB stond, was 4 jaar geleden en toen was gras de oorzaak. Dus na twee weken geweekt hooi en medicatie liep hij weer als vanouds. Vanaf dat moment werd hij jaarlijks op cushing getest. En ieder jaar zat hij binnen de waardes. Dit voorjaar begon hij met kwakkelen. In mei begon hij gevoelig te lopen, dus weer van het gras afgehaald, geweekt hooi en medicijnen. En na 2 weken was hij weer de oude. De rest van de zomer heeft hij geen gras meer gezien. In augustus weer op cushing laten testen en die bleek nu op 150 te zitten. Dus op de prascend. 1/4 pilletje per dag en in oktober zat hij netjes op de 28. In november begon hij wisselend gevoelig te lopen en eind december stond hij dus HB. En ik weet dus echt de oorzaak niet. En deze keer duurt het ook lang voordat hij uberhaupt een verbetering toont. Maar zolang hij nog scharrelt en vrolijk is, hou ik nog hoop. Maar ik blijf het echt moeilijk vinden om hem zo te zien. En ja, hoe lang moet je het blijven proberen. Lastig..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:39

Komt het wel eens voor dat een hb paard daarna niet meer hb wordt?
Ik dacht na de eerste hb: nooit meer gras, dan wordt hij ook niet meer hb. Nadat hij per ongeluk een nacht gras had gehad was hij op vier benen hb. Toen dacht ik: opnieuw geen gras, nooit meer hb. En toen kwam de winter... en winterbevangenheid. Nu nog iets gevoelig op t harde, maar verder oke. Maar er komt weer vriesweer aan, dus ik hou mn adem alweer in.
Maar dit is toch niet te doen als dit elk jaar weer terug komt.. :?

Ik vind het al vreselijk dat mn paard niet meer gewoon in een wei kan en het met een paddock (paradise) moet doen. Even makkelijk dichterbij huis zetten kan daardoor ook niet..

Kennen we ook gevallen die na hb daarna gewoon een paar jaar goed bleven?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:47

Ja dat kan ook! Onze ruin is bevangen geworden door een schep granen, heel ziek geweest, nadat hij opgeknapt was nog weleens lichte symptomen en dan ging hij gelijk weer op enkel arm hooi en novacam. Nu is de laatste keer gelukkig al jaren geleden en hij heeft het zomerseizoen ook op de wei gestaan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:52

Charaz schreef:
Ja dat kan ook! Onze ruin is bevangen geworden door een schep granen, heel ziek geweest, nadat hij opgeknapt was nog weleens lichte symptomen en dan ging hij gelijk weer op enkel arm hooi en novacam. Nu is de laatste keer gelukkig al jaren geleden en hij heeft het zomerseizoen ook op de wei gestaan.

Thanks for sharing *\o/* alleen al dit bericht geeft mij weer wat moed :j

Vandaag hebben wij even gewandeld met hoefschoenen om (die nog maar net pasten met de wintervacht). Ik had verwacht dat we wat verder kwamen, maar binnen 50m ging hij al af en toe stil staan en zeiden zn neusgaten genoeg. Maar t geeft niet, wel even lekker fris voor onze koppies.
En 5x rollen in de binnenbak is ook fijn :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:56

Ja hoor, dat kan. Mijn vorige paard stond met 4 benen zwaar hoefbevangen na een koliekoperatie. Daarna is hij nooit meer bevangen geraakt en stond gewoon weer op het gras.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:05

*juicht nog een keertje zachtjes

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:11

Mijn Roos heeft gewoon weer ZZ dressuur en ZZ vaardigheid gelopen nadat ze bevangen geweest is. Zelfs mendurance op blote voetjes! (wel mooi terrein hoor ;) ).

Het is 7 jaar goed gegaan daarna, netjes op dieet, weinig gras, altijd masker, zo veel mogelijk beweging enz.
Dennis gaat ook al 7 jaar goed en is na jaren ook op het harde weer 100% goed geworden (hij kon gewoon 6x per week voor de wagen mee de weg op op zijn blote voeten vroeger, dat kunnen ook lang niet alle gezonde paarden). Hij draaft nu als een malle over het harde als hij z'n feestneus op heeft.

Van mijn andere pony's die 7 jaar geleden bevangen geweest zijn doen de andere 2 het (bij nieuwe eigenaren) ook prima, nooit meer last gehad. Ik had dat jaar echt heel veel pech, moet het weer geweest zijn waardoor het gras raar deed. Allemaal netjes op gewicht, in het werk, beperkt op het gras en had er toen 4 bevangen staan.....

Roos heeft gister haar uitgestrekte galop op een volte 5meter geoefend. En toen dat niet mocht van mij werden het de passage en piaffe die even netjes onderhouden werden. En dat mocht ook al niet van mij, wat een rotbaas heeft Roosje toch :j . Moest ze vandaag (lekker puh) een kwartje buut in leveren. Leek mij wel een verstandig idee ;) .
M'n moeder viel het zelfs op dat ze gister gewoon stout en blij uit haar ogen keek. Normaal is ze heel introvert en nooit zo uitgesproken in haar buien

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:45

En ik juich weer wat meer. Toch fijn om zulke bemoedigende verhalen te lezen!

Wat een fijne berichten ook van Roosje :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:01

Roosje was gister avond iets minder aan het laag vliegen (gelukkig, met zo'n pony stappen is ook niet alles :P ). Vanmorgen aan de lange teugel gepakt en zodra ze begon flink aan de stelling en buiging gewerkt ipv aan rennen, vliegen en piafferen, energie omzetten in brave oefeningen ipv belastende dingen voor de voetjes.
Maar vanmorgen wel weer braaf stappen, blij, oortjes er op. Keertje aandribbelen omdat er een duif opvloog.
Wel nog op 1 zakje buut, maar 3,5 week geleden kwam ze op 2 zakjes nauwelijks vooruit.
Roos wil weer ZZ als ze straks weer goed is, maar we hebben echt alle tijd, volgend indoor seizoen is vroeg genoeg.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:05

Ik had het toen hij zo ziek was nooit verwacht dat hij weer op het gras kon en ben ook altijd heel voorzichtig geweest met opbouwen (per kwartier).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:52

@Damian, hoe lang heb je de metacam geprobeerd? Mijne staat daar nu 6 dagen op maar ik vind het niet geweldig gaan, ze haalt de 24 uur niet en waar ik gisteren avond voorzichtig positief was sta ik nu weer met tranen in m'n ogen naast m'n paard. Maandag stast ze er 10 dagen op, dan zou ik de dierenarts weer bellen voor overleg. Hoefschoenen komen hopelijk morgen binnen, ik wil straks proberen zooltjes met ducktape te maken maar het is zo nat hier dat ik vermoed dat dat niet blijft zitten.

@ GDG, dat dus... Die onzekerheid omdat je niet weet hoe lang het gaat duren. Ik zit vooral met het idee dat ik wel weet dat het goed kan komen, dat vertrouwen heb ik ook wel, maar wat als je paard depressief wordt en op begint te geven... Ga je dan door omdat je weet dat het kan, of luister je naar je paard (met het gevolg dat je jezelf blijft afvragen of je niet te snel hebt opgegeven). Ik wil absoluut niet kost wat kost door gaan alleen omdat het kan terwijl het voor mijn paard niet meer zo nodig hoeft. Ze heeft genoeg doorstaan in haar leven, ik wil niet dat ze het gevoel heeft dat ze 'moet' van mij. Voor nu eet ze nog goed en houd ik me maar even vast aan het positieve van gisterenavond, maar als ik dan net met haar hoofd in m'n armen sta en ze het gewicht van haar hoofd aan mij geeft, dan slaat de twijfel wel weer keihard toe...

Vandaag stond ze echt met een pijnriggel boven haar neus en wilde ze geen hooi eten.
In overleg met de dierenarts mag ze nu een dubbele dosis metacam, of in één keer, of 2 x daags een volle dosis. Ik ga dus dat laatste doen, zo zijn we begonnen, zaterdag avond en toen zondag ochtend weer en toen ging ze eigenlijk heel goed. Pas toen ze van maandag op dinsdag 24 uur met een dosis moest doen werd het minder.
Als de pijnstilling werkt dan is ze best goed te pas, heeft ze een zacht gezicht, is alert op haar omgeving en eet goed en gisteren kwam ze uit zichzelf meedoen met de target training die ik met Pippa aan't doen was. Dat vond ik wel heel bijzonder <3 want normaal blijft ze dan op een afstandje.
Gisteren avond wilde ze ook goed beide voetjes optillen om te meten voor de hoefschoenen die hopelijk morgen binnen gaan komen, dat lukte eerder deze week nog niet. Het is dus vooral zaak om haar pijnvrij te houden, dan trekt ze het allemaal wel.
Om de tijd tot de hoefschoenen te overbruggen ben ik dus vandaag creatief geweest met ducktape en een of ander schuimplastic (ik wilde tempex halen maar er lag iets wat denk ik nog beter werkt omdat het veerkrachtig blijft maar wel stug dus tegendruk geeft) Raya heeft dus hippe voeten en toen ze de eerste om had zag je ook dat ze merkte dat het comfortabel was. Tweede voetje gaf ze toen ook een stuk makkelijker. De pijnribbel boven haar neus was direct weg. Hopelijk blijft het zitten tot morgen de hoefschoenen binnen zijn.
Overigens werkte de pijnstiller tegen de tijd dat ik aan't fröbelen ging ook wel weer denk ik want omdat ik haar even in stal wilde hebben kwam ik met het halstertje aan... daar kon ze ineens de halve track over voor weg lopen. Terug aan het halster ging een stuk langzamer, maar toen ze eenmaal door had dat wat ik deed verlichting ga, werd ze heel meewerkend en vond ze het ook best interessant wat ik aan't doen was.
Ik blijf me dus voorlopig maar aan die positieve momentjes vast houden...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:10

De hoefschoenen zullen ook verlichting geven, ik doe er zelf ook nog zooltjes in.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:21

Wanderers schreef:
@ YANAA :
Heb het even in mijn logboek opgezocht ( een absolute aanrader voor iedereen met zorgintensieve dieren: hou een logboek bij over hoe, wat en wanneer om zaken terug te kunnen vinden indien nodig en gewenst) Bij Merona hebben we 6 dagen de Tranquigel nodig gehad.
Direct ook begonnen met druppels van Best Animal Care (door hun samengesteld, weet zo niet de werkzame bestanddelen) om hormonen oorlog in te dammen en daarna (succesvol) overgestapt op Merrie Support van De Paardendrogist.
Ze blíjft natuurlijk de Alfa merrie die ze altijd al was, maar haar gedrag is nu weer terug hanteerbaarder voor haarzelf en ons.
Oók zelfs toen onze jaarlijkse oud & nieuw logé's weer opgehaald werden : 2 jaar terug heeft ze letterlijk de stal afgebroken toen de trailer wegreed en vorig jaar dacht ik slim te zijn om haar buiten te zetten ter afleiding : foutje van mijn kant .. letterlijk finaal door het lint en inderdaad, ook hier palen die afbraken als luiciferhoutjes.
'Leuk' hoor, zo'n herriemerrie erbij }>
Hoop dat eea. jullie ook kan helpen ..

Ik denk dat ik jou tip maar eens ga proberen, madam hier is ook altijd de alfamerrie geweest. Of ze nou in een kudde stond als oudste dame of met maar 1 paard, altijd de draak!

Ik heb net even een vreugde dansje op stal gedaan!
Ging de paarden even voeren, riep ze naar binnen toe.. en de pony komt me toch in een flink tempo en behoorlijk zuiver aangestapt.. en dat over het harde!
Mijn dag vandaag is weer goed, durf nu toch optimistisch te zijn!

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:23

@ Dennis:
Wat fijn dat het de goede kant op gaat met Roosje! Moet zeggen dat ik hier toch ook wel hoop uit haal!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:32

mysa schreef:
De hoefschoenen zullen ook verlichting geven, ik doe er zelf ook nog zooltjes in.

Ze krijgt de Easyboot Cloud, die zijn standaard met dikke zolen, zijn therapeutische hoefschoenen speciaal voor dit soort situaties waarmee ze 24/7 kunnen lopen. Raya staat op een privé track dag en nacht buiten dus ik moest iets verzinnen. Had ook nog gekeken naar plakschoenen/beslag of equicast, maar de laatste wordt wel weer zo keihard dat het hoefmechanisme opgesloten raakt en de eerste zal met dit natte weer en mijn beperkte mogelijkheden niet goed aangebracht kunnen worden. Daarnaast is ze over 2 weken weer aan een bekapbeurt toe, dan zou de hele boel er weer af moeten. De hoefschoenen geven wat meer opties... Duur maar als dat m'n meisje er doorheen trekt heb ik het er meer dan voor over. Hoop dat d'r ducktapeschoenen het houden tot de echte binnen zijn.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:49

Ik gaf de Novacam ook 2x per dag, had niet het idee dat het 24 uur werkte

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:02

@francis: super heftig hoor. Heb te doen met jou en je paard. Ik zou wel een beetje oppassen met bekappen zo snel als het nog zo gevoelig is.
Heel veel sterkte :(:)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:07

Jotoma, ik denk ook niet dat hij haar volledig gaat bekappen maar hij kan in ieder geval even kijken of hij er überhaupt wat aan kan doen al. Hij komt standaard elke 6 weken, dan zit ik gewoon in een vaste route dus die afspraak laat ik gewoon staan, Pippa moet sowieso ook en dan kijken we wel of en wat hij met Raya kan.

Even wat anders.. Zijn hier ervaringen met Mastic Horse treatment als maagbeschermer? Lees er goede ervaringen over en wordt als volwaardig vervanger van GastroGuard genoemd. Ik kan het morgen meenemen vanaf de gezondheidsbeurs omdat ik daar toevallig zelf ook in een stand sta dus dat komt wel mooi uit...