Buitenzinnig schreef:Even een pleidooi voor de Gluco Balance
Mijn paard en die van een aantal bekenden van mij, zijn prima geholpen met de Gluco Balance. [knip].
Ik vind het jammer dat bij de frequente posters in dit topic de alternatieve kant van de geneeskunde als achterlijk en dom wordt bestempeld.
En heel misschien genezen onze paarden omdat ze zichzelf kunnen genezen en niet omdat ze speciaal beslag, Metacam en andere zaken toegediend krijgen???
Ik geloof niet dat iemand hier gezegd heeft dat alternatieve geneeskunde achterlijk of dom is.
Wat mij wel opvalt is dat mensen echter graag geloof hechten aan een mooi, maar in veel gevallen onbewezen verhaal.
Om jouw pleidooi dan maar als voorbeeld te nemen: je zegt dat jouw paard prima geholpen is -- maar kun je aangeven welke van de stoffen in dit middel voor die verbetering gezorgd hebben?
Waren het de bloedglucose verlagende kruiden? Zo ja: is het bloed voordien getest en is daarbij geconstateerd van het glucose|insuline niveau niet in orde was? En is ná gebruik getest of dit verbeterd was?
Waren het de vitaminetoevoegingen? Heb je dan hooi, bodem en ander voedsel en bloed laten testen om te kunnen concluderen dat er door het normale voedingspatroon tekorten waren ontstaan?
Ben je het middel nadien blijven gebruiken? Als er sprake is van IR of (perifere)PPID, dan zou je na het stoppen met toedienen weer een terugval krijgen na verloop van tijd als er inmiddels niets veranderd is aan voeding en beweging. Deze aandoeningen genees je niet zo maar even -het zijn aandoeningen die je hooguit 'onder controle' kunt houden door een gewijzigd management.
Als het bovenstaande niet met meetresultaten beantwoord kan worden, dan is het gebruik van dit middel op z'n best gezegd een gelukkige gok geweest maar weet je in feite nog niks en heb je ook geen feiten om toekomstige problemen te voorkomen of onder controle te houden.
Voor alle alternatieven-aanhangers: Vat dit verhaal nou alsjeblieft niet als aanval op - het enige wat ik ermee wil zeggen is dat de reguliere geneeskunde zich liever van feiten en onderzoek bedient en op grond daarvan medicatie voorschrijft.De
serieuze alternatieve geneeskunde doet dat eveneens, dat is ontegenzeggelijk waar. Het probleem is echter de eindgebruiker, en dan met name de eigenaar van de eindgebruiker! Want tussen wetenschap en eindgebruiker ligt een wereld van mooie verhalen, aanbevelingen, goedwillende natuurgenezers en therapeuten zonder onderzoeksprotocollen, artsen die zich van "toverstokjes" bedienen om de meest gruwelijke aandoeningen te constateren.. en vooral commerciële belangen. Websites die bol staan van werfende verhalen die soms échte fouten bevatten of op z'n minst probleemoplossingen slechts éénzijdig belichten en de donkere zijde maar buiten beeld houden.
Op z'n tijd vliegen we er allemaal wel eens in, geven er een hoop geld aan uit. Ik net zo goed als een ander. Want de wanhoop om je dier te helpen kennen we allemaal..
Toch is het aloude credo "meten is weten" iets om in je achterhoofd te houden, met name omdat iedere beslissing die je neemt er één is die - in ons geval - voor een ander levend wezen genomen wordt: je paard. En die praat niet. Die kan hooguit weigerachtig zijn om iets wat niet goed is op te eten. Maar ook dat is geen wet: ik hield gisteren mijn paard een JKK plant voor.. ze probeerde serieus die te pakken te krijgen dus, so far- so good voor het discriminerend vermogen van een paard.