Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:36

ElineGC schreef:
Hoi! Ik heb sinds een maand nu een draver erbij, hij is klinisch goedgekeurd alleen de dierenarts vertelde dat hij ijzers die voor achter bedoeld zijn voor heeft. Weet iemand waarom dit is? De vorige eigenaar wist dit niet maar hij kon ook prima zonder ijzers bij haar. Weten jullie waarom dit zou kunnen gebeurd zijn? Ik zal proberen morgen foto's te maken en deze hier plaatsen

Dat het paard voor zo is beslagen (een terug gelegd ijzer met dubbele lippen) zou voor mij een reden zijn om de voorvoeten en kogels op de foto te zetten. Het kan bedoeld zijn als een "brake over" beslag om het paard zijn voet makkelijker te laten afrollen. Een opzet geven kan ook met een goed gesmeed ijzer met een enkele lip, maar dat kan maar beperkt. Het hoeft natuurlijk niet, maar het ijzer kan orthopedisch bedoeld zijn om te ontlasten bijvoorbeeld bij artrose of peesproblemen. Ik zou per definitie niet uitgaan van verhalen van de "vorige eigenaar"

Maartje1990

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:37

Ik bekap zoals PN maar ben van mening dat je van alle verschillende stromingen iets kunt leren en daaruit kan ophalen wat jij nuttig en fijn vindt. Verder heb ik geen ervaring met die abc methode lees alleen op facebook mee

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:30

*\o/* ik heb mijn raspen!!
Deze is geweldig! Zelfs de stalen steunsels van mijn fjord gaan er mee af :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de radius rasp (of zo)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:53

Ik ben heel benieuwd hoe je die radius rasp vindt, die was ik ook al eens tegengekomen en lijkt me erg handig. Het gaat mij er om dat ik zelf de hoefwand rond kan houden, voor het grote werk komt de hoefsmid gewoon.
Ik ga binnenkort de cursus bij PN volgen en ben dus wel benieuwd hoe en wat qua gereedschap.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:00

die radius rasp heb ik ook en die is geweldig, heel handig dingetje

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:10

Die radius rasp heb ik ook,vind hem erg handig om de afronding mooi te krijgen na het vijlen..De sole rasp heb ik ook en vind hem vooral handig als de steunsels in de zomer erg hard zijn..Ik vind het wel jammer dat je er niet heel precies mee kan werken?Dus dan doe ik altijd nog wat plekjes waar hij niet bijgekomen is met een mesje

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:20

No_No schreef:
[ [url=m/9kSwlm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3Yo1WV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2HwEkO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was degene die ik je liet zien, en die zocht je toen niet ??

Ik werk liever met mesjes. Heb sinds kort een paar die zijn echt perfect.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:22

Wat voor mesjes heb je nu?En waarom zijn ze fijner?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:24

DubbelDun schreef:
Ik lees wel eens stukjes van Cheryl op Fb... wat is de mening van haar manier van bekappen hier ??
Sommige dingen ben ik het absoluut niet mee eens. Zoals het gebruik van haar wijsvinger als maatstaf voor de lengte van een hoef. Alsof iedereen haar lengte wijsvinger heeft ?? :D

Serieus, dat is toch 0,0 betrouwbaar ?
Ik ben zelf fan van Jaime Jackson, enige nadeel vind ik dat mijn engels niet heel denderend is.
Hierdoor kost het soms vreselijk veel energie.
Ik heb in oktober de cursus bij arabesk gedaan. Wel ea bijgeleerd.
maar wil mij nu verder verdiepen in hoefproblemen.

Zo heb ik zelf nu een paard met een hele hardnekkige hoefzweer..

Pleiada, als je handig bent kun je met mesjes veel preciezer werken.
Die grote rasp op de hoef, (bij 2 van mijn ponys zie je dan denk bijna geen hoef meer)
Ik heb Dick renetten en dan champion gebogen. Die heeft een dik handvat(ik heb rechts een zere hand die ik moeilijk samen kan knijpen)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:32

Die wijsvinger richtlijn is wel heel erg onbetrouwbaar lijkt me..Die hielmatjes vind ik ook niet echt betrouwbaar om de hielhoogte te bepalen..Op de cursus grip op hoeven hebben we ook wel het ea opgemeten bij de hoeven en dat vind ik dan wel weer nuttig,dat is niet aan de hand van standaard maten..

Ik gebruik normaal ook altijd mesjes,omdat het net als wat je aangeeft veel preciezer werkt..Ik ben gewoon wel altijd benieuwd naar of er veel verschil is tussen verschillende types mesjes..Ik heb nu gewoon de PN mesjes en die vind ik ook niet verkeerd..

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:34

Nadia schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe je die radius rasp vindt, die was ik ook al eens tegengekomen en lijkt me erg handig. Het gaat mij er om dat ik zelf de hoefwand rond kan houden, voor het grote werk komt de hoefsmid gewoon.
Ik ga binnenkort de cursus bij PN volgen en ben dus wel benieuwd hoe en wat qua gereedschap.

Ik gebruik zelf de messen, slijper en vijl van PN. Hoefsteun heb ik toen via bol.com besteld voor €40,00 en die bevalt me prima. Gebruik die nl alleen voor het afronden, als ik de steunsels enz doe, zit ik ernaast op een verlaagde bureaustoel en leg de hoef in mijn schoot.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:37

pleiada schreef:
Die wijsvinger richtlijn is wel heel erg onbetrouwbaar lijkt me..Die hielmatjes vind ik ook niet echt betrouwbaar om de hielhoogte te bepalen..Op de cursus grip op hoeven hebben we ook wel het ea opgemeten bij de hoeven en dat vind ik dan wel weer nuttig,dat is niet aan de hand van standaard maten..

Ik gebruik normaal ook altijd mesjes,omdat het net als wat je aangeeft veel preciezer werkt..Ik ben gewoon wel altijd benieuwd naar of er veel verschil is tussen verschillende types mesjes..Ik heb nu gewoon de PN mesjes en die vind ik ook niet verkeerd..

Ik vind heel veel verschil, ik ben zelf fan van gebogen mesjes.
heb ook wel rechte, maar die gebruik ik nu als reserve.
En de hoek waarin de messen geslepen zijn dat is belangrijk.

Vijl heb ik black legende en save edge.
Met die van Pn zat ik er telkens naast, vijlde ik in het midden.
Daarom nu weer terug bij gewone vijl..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:50

Ja dat is wat ik wilde weten,ik ga ook eens andere mesjes proberen..Vind ik leuk haha :D
Die PN vijl heb ik een keer gebruikt en daarna weer verkocht,vond hem erg onprettig werken..Ik vind heller raspen tot nu toe ook super fijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:53

Mag ik mij hier ook melden? Na de zoveelste keer een kreupele pony na het bekappen heb ik besloten meer zelf te gaan doen. Ik heb een S rasp, gewone rasp en mesjes liggen, maar heb nog een hoefstandaard nodig. Hoe is jullie ervaring met de goedkopere versies van rond de 30-40 euro voor shetlanders? Of is dat altijd te hoog?
https://www.ruiterhart.nl/hoef-verzorgi ... steun.html
(bijvoorbeeld)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:10

[***] schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Na de zoveelste keer een kreupele pony na het bekappen heb ik besloten meer zelf te gaan doen. Ik heb een S rasp, gewone rasp en mesjes liggen, maar heb nog een hoefstandaard nodig. Hoe is jullie ervaring met de goedkopere versies van rond de 30-40 euro voor shetlanders? Of is dat altijd te hoog?
(bijvoorbeeld)

Weet niet hoe groot je shetlanders zijn, maar ik vrees dat het te hoog is.

Weetje wat ook werkt, een houten plaatje ong 40 x 40 ofz, en een paaltje erop monteren.
Leuk dat je je zelf erin wil verdiepen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:01

Erin verdiept heb ik me jaren geleden al :o maar nu nog zelf wat fanatieker aan de slag. Heb vrij snel rugpijn dus wil het zo ergonomisch mogelijk. Ik heb wel grote shetten, 100, 104 en 1.07 cm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:26

Kun je beter je shetten leren om op een verhoog te gaan staan. Dat is een stuk beter voor je rug :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:42

[***] schreef:
(bijvoorbeeld)

Ik heb deze steun gehad en verkocht aan iemand die hem gebruikt voor het kleine spul..Hij is vrij laag en van wat ik heb gehoord bevalt hij haar goed..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:06

Marjo89 schreef:
No_No schreef:
[ [url=m/9kSwlm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3Yo1WV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2HwEkO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was degene die ik je liet zien, en die zocht je toen niet ??

Ik werk liever met mesjes. Heb sinds kort een paar die zijn echt perfect.

Dat was die van pn toch? Deze heeft rubber er omheen en nog een puntje er aan om steentjes oid uit de hoef te halen.

EDIT: ik heb even terug gebladerd maar dat is inderdaad de zelfde alleen heb ik die post dus gemist 8)7 die van pn was niet die gene die ik bedoelde :o

Ik vind de raspen heel handig! Zelf ben ik niet heel handig met de vijl, deze raspen zijn heel handzaam. Passen mooi in je handpalm, kost geen kracht en ligt van gewicht.
Bij de hielen vind ik het iets lastiger maar misschien moet dat wennen.
De steunselrasp is niet lomp en ook erg handzaam dus de steunsels raspen gaat prima! Moet je het niet verkeerd om gebruiken net als ik de eerste keer want dan duurt het heel lang :o
Ik heb vrij kleine handen, voor mij perfect!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:49

Haha , heb je deze ook late zien. Dat wist ik zeker.
Ik doe alles met de vijl, oefening baard kunst. Maar moet zeggen die rasp is wel een mooie.
Misschien ooit als ik geld teveel heb haha.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:01

Arabesk schreef:
Ik ben er niet kapot van, bekappen met semi standaard maten is nooit een goed idee. De grootte van de hoef wordt gerelateerd aan de stokmaat van het paard, maar mijn arab heeft veel grotere hoeven dan de draver die zeker 20 cm groter is. Je moet per paard en per hoef kijken. Standaardmaten en afmetingen vind ik een enorm risico. De zool aanhouden is veel duidelijker en veel eenvoudiger.

Wie zich verder wil verdiepen in hoeven kan ik zonder meer de dvd's van Pete Ramey aanraden :j

Ik bekap juist veel paarden waarbij de zool aanhouden alleen maar verslechtering zou betekenen en waarbij ze nooit rechte hoeven zouden krijgen... Ik vind de hielmaatjes en de cirkels erg handig als richtlijn. Per paard bekijk je of dat iets haalbaars is (of dat je misschien iets groter of kleiner in moet zetten) en in hoeveel stappen je daar naartoe werkt...

Ik ga in sept naar Cheryl trouwens :) Ben benieuwd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:42

Rianne11_42 schreef:
Arabesk schreef:
Ik ben er niet kapot van, bekappen met semi standaard maten is nooit een goed idee. De grootte van de hoef wordt gerelateerd aan de stokmaat van het paard, maar mijn arab heeft veel grotere hoeven dan de draver die zeker 20 cm groter is. Je moet per paard en per hoef kijken. Standaardmaten en afmetingen vind ik een enorm risico. De zool aanhouden is veel duidelijker en veel eenvoudiger.

Wie zich verder wil verdiepen in hoeven kan ik zonder meer de dvd's van Pete Ramey aanraden :j

Ik bekap juist veel paarden waarbij de zool aanhouden alleen maar verslechtering zou betekenen en waarbij ze nooit rechte hoeven zouden krijgen... Ik vind de hielmaatjes en de cirkels erg handig als richtlijn. Per paard bekijk je of dat iets haalbaars is (of dat je misschien iets groter of kleiner in moet zetten) en in hoeveel stappen je daar naartoe werkt...

Ik ga in sept naar Cheryl trouwens :) Ben benieuwd.

Mijn vriendin (ook een bokker) gaat er ook naartoe. Ze heeft de Basis PN cursus gedaan en gaat de grip op hoeven cursus ook doen (ik overigens ook). Maar zij heeft toch wel de ambitie om uiteindelijk wat professioneler te bekappen en wilt zoveel mogelijk cursussen doen om zo toch zichzelf een zo goed mogelijke basis te geven. En zal dus ook daar naartoe gaan, en waarschijnlijk ook naar de cursussen van paddockparadise. Mijn (en haar) mening is dat je van alles wat kan oppikken en in verschillende situaties van verschillende stromingen iets kan gebruiken (of juist niet ;) ).
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 20-01-16 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:46

Leuk! Ja precies, zo sta ik er ook in :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:50

Dat vind ik zeker ook !! Bekappen is zo kei leuk om te doen,. En nog zoveel te leren.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:44

Arabesk schreef:
Bokker Tcm62 had ook een aardige visie op de ABC hoeftrim

Er loopt een heel groot forum van alle ellende wat dit abc systeem bij paarden heeft veroorzaakt, inclusief foto's waar je echt van gaat huilen inclusief de paarden die zo veel pijn hebben gehad, tot aan slacht toe.

Ik zie al dat ik bij mijn anda die elipsvormige hoeven heeft zo een slangenklem er op leggen en snijden om maar om mooie ronde voeten te creereen.

Teneerste bepaald de kroonrand de vorm van de voet en niet een slangenklem.

Net alsof paarden standaardvoeten hebben en dat hielhoogte aan de hand van de stokmaat gemeten moet worden. Beenstanden, voetassen was een verzonnen iets van hoefsmeden werd er dan gelachen....ja vast wel....

Overigens moest ik mijn anda lekker plat gaan zetten, ongeacht zijn bouw, dat alles volgens het abc principe en het mevrouw Davies principe...niet te moeilijke vragen stellen aan deze dames want dan breekt er oorlog uit. Dat paard daar kreupel van is geworden mocht niet gezegd worden..dus pas op met principes, leer kijken naar hoe je paard is.

Als je echt veel wil leren gaan eens investeren in een 10 avonden lange cursus in Barneveld, dan heb je de tijd om goed met heel veel soorten dode voeten te werken en dan zal je zien dat TB nauwelijks verschilt van NB...daarna ga je met andere ogen kijken naar haast en vliegwerk naar je eigen bekapper.

De docent van Barneveld is ontzettend kritisch en heeft een keer een hele klas afgekeurd voor het examen...omdat de jonge hoefsmeden vaak met veel air nog in de opleiding bij klanten hun werk doen, maar op school nog niks hebben gepresteerd, klanten hebben geen idee.
Hij zegt ook als je niet goed kunt bekappen, kun je ook geen ijzers zetten..
TB is vooral gericht op ijzers zetten, omdat dat nl zo leuk verdiend...deze gasten hebben nooit mooi werk geleverd met bekappen en hun werk is uiteindelijk dan ook zo slecht dat je ineens aan ijzers moet voor je paard.

Ga je voor de bekapcursus dan leer je echt goed bekappen op dood en levend materiaal...het slopen van de hoef mag natuurlijk, als je werk is beoordeeld, dan ga je nog even door met je renet, tang en vijl en dan zie je hoe snel je door een zool gaat..juist omdat je bv alleen maar een standaard maat aanhoudt? En dan ga je zo ver snijden dat je tot bloedens toe gaat zoals bij ABC om een zool dikker te maken? Om een hoef te amputern omdat hij rond moet zijn?

Er zijn een aantal ontzettend goede bare foot trimming sites uit Amerika bv die alles zo haarfijn mooi uitleggen en die zullen nooit never nooit met maatjes werken. Die respecteren een voet zoals hij is..en teveel steunen wegsnijden pas daarmee op, ze zitten niet voor niks in de hoef.

Wij doen al 2 jaar alles zelf en hebben onze anda goed opgeknapt..ook het prutswerk van een ervaren smid die de hoeven totaal wilde veranderen omdat dat beeld hem bekend was en toen begon te zeuren over ijzers, dat wat hij denkt te weten..de maat van de ijzers zouden dan de lengte van zijn hielen gaan worden als je het goed bekijkt, dan snap je niet wat je doet..

Conclusie: het is niet moeilijk, maar wel complex als je beginner bent...houd de bouw van je paard goed in de gaten..wij kijken bv altijd of paard uit zich zelf vierkant gaat staan..als blijkt dat bij een voervoet er een steeds naar voren of naar achteren gezet wordt dan even goed kijken of de voet dan niet net ietsjes te plat of te stijl staat..evenzo met de achtervoeten, zet hij steeds hetzelfde voetje buiten de massa of naar binnen..
Dat heeft allemaal met de balans van het paard te maken en hij gaat compenseren, wat uiteindelijk voor rug, lende problemen gaat zorgen, scheefheid in het paard, scheefheid in de schouder..

Dus bekappen is een totaalbeeld in het paard, de gewrichten moeten in rust recht op elkaar staan...de buigpees en de strekpees mag niet overstrekt zijn

Lees ook eens medische onderzoeken, zoals ongelijke voeten wat ook veel paarden hebben, het graasvoetje, wat dat weer voor invloed heeft op gewrichten en beweging in de rug..

Kortom wij komen er steeds meer achter dat alles in verband moet staan.
Wij hebben ook verschillende keren een osteopaat ee bij gehad die ziet ook weer meer en blokkades hadden ook weer te maken met uit het lood gaan van het lichaam door compensatie..ons paard is heel anders gaan bewegen en zo ontzettend los in zijn lijf, eerst was hij een houten klaas...maar de hoeven is iets waar we steeds mee bezig zijn, steeds kijken, steeds even optillen, steeds beoordelen als ik hem rijdt...steeds meer zijn we er achter hoe ontzettend belangrijk goede voeten is...en ik heb spijt nooit aan gedurft te hebben mijn vorige paard te doen...die had bagger voeten en liep nooit goed en dat schrikte mij af zelf te gaan leren, eeuwig spijt....

Zelf doen is heel fijn en ik voel meteen of peerd weer even de tenen gevijld moet worden, iets wat je vroeger nooit wist, dan maakte je om de 8 weken een afspraak, nu weet ik dat dat heel onprettig is voor een paard.

En bij Arabesk weet ik zeker dat je ook heel veel gaat leren, zij kijkt ook verder dan haar neus lang is en denkt na over consequenties.
Ik zwlf ben blij dat ik een grote hoeveelheid dode voeten hem kunnen bekappen in Barneveld omdat ik de eerste 4 avonden er eigenlijk niet echt veel van snapte, was zo veel..het waren ook enorm verwaarloosde voeten hoor en velen hadden echt problemen...de rotstraal die ik gezien heb om te huilen of echte platoolvoeten die hebben vast een jaar geen smid gezien, maar daar leer je heel veel van en dan de ponies, dat viel ook niet mee :D , doodmoe en drijfnat was ik, door die etters :D :+