[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:59

Jammer van de dooi.....de paddock bevroren met sneeuw gaf een mooie koele en schone bodem. Al het nat straks is een stuk minder ....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:39

Ik ben eigenlijk ook wel een beetje blij met de huidige dooi alhoewel het wat mij betreft rondom de paddock best wit had mogen blijven. Ik heb echt genoten van het ouderwetse hollandse wintertje. Maar minder leuk was om Pauli dagelijks rond te zien lopen met telkens opnieuw vormende ijsklompen onder haar beslagen voorhoeven en dat gaf nogal extra werk omdat ik met regelmaat de ijsklompen met een hakbijltje onder de hoeven uit moest slaan. Oh gruwel, echt een bijltje, geërfd uit de nalatenschap van mijn man's vader die het ding kennelijk ooit gebruikte om kippen de kop af te slaan. Tja, dat waren nog eens andere tijden.. :)
Nog een paar dagen en dat gaat 't peerd weer richting Roosendaal om nieuwe ijzertjes te halen. Ben benieuwd wat het smidje er van te zeggen heeft. Met dat klompjesgebeuren is ze wel wat minder gaan lopen maar voor het overige gaat het eigenlijk best wel goed.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:15

Grietje vind de dooi wel fijn. Ze stond daarstraks naast het beton in het vochtige hooi/modder. Nu kan ze eindelijk een beetje rondlopen.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:43

raden jullie mij nu ook een ander beslag aan ?
of kan ik dat beter met me vee arts overleggen.

ze heeft altijd al beslag nodig gehad voor , omdat ze heel gevoelig was al

gvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 01:38

gaapje schreef:
raden jullie mij nu ook een ander beslag aan ?
of kan ik dat beter met me vee arts overleggen.

ze heeft altijd al beslag nodig gehad voor , omdat ze heel gevoelig was al

Het is inderdaad goed om door een deskundige hoefsmid speciaal beslag te laten doen omdat dit wonderen doet en het pijnlijke deel in de voet kan ontlasten.
Ik zou het dus met de hoefsmid overleggen ipv de dierenarts.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:35

Je hebt idd speciaal beslag voor hoefbevangen paarden waardoor de afrolling beter wordt en de hoef ontlast wordt. Ik heb het er toen met mijn smid over gehad, we hebben het bij Grietje nog niet overwogen, omdat we het eerst met bekappen wilden oplossen en ze van zichzelf goede hoeven heeft. Maar hij heeft me wel over het orthopedisch beslag vertelt. Dus ik zou het aan je smid vragen, die kan het je waarschijnlijk haarfijn uitleggen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:44

Die van mij heeft ook een iets anders beslag maar niet orthopedisch en ook niet speciaal voor hoefbevangen paarden maar het werkt wel. Het is een gewoon ijzer zonder li aan de voorkant. Hij is iets meer afgerond aan de voorkant dan normaal en iets teruggepast (d.w.z. iets verder naar achter geplaatst maar dan hebben we het over nuances). De toon van de hoef wordt vervolgens mooi rond gevijld en voila; een makkelijker afrollende voet. Kost niks extra en werkt prima!

Even een fotootje ter illustratie;
Afbeelding

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:53

nou veearts is geweest

ging heel goed zei hij !!!
elke dag 2 uurtjes buiten , en een uur stappen aan de hand .
heb nog klein flesje metacam gehad , voor 1 keer per dag .

hij zei dat ze gewoon beslag mag hebben , niets speciaals .
nu ben ik alleen bang dat als het weer gaat sneeuwen ik weer ijsballen kweek bij der .

hoefsmid heb ik ook al gebeld , we overleggen nog even van de week als hij komt .
al met al heel goed nieuws dus .
vandaag precies 2 weken geleden dat ze het heeft gekregen .

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:34

Image staat op breakover beslag van Van Nassau. Haar heeft het super geholpen.
www.hoofcare.nl

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:38

veearts zei dat het bij toppa echt niet nodig was speciaal beslag .

volgens mij zit er toch een hoop verschil tuusen van in welke maten ze het hebben ..... of zeg ik nu wat heel raars ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:53

Pauli staat ook op breakovers van Van Nassau, maar met speciale balkjes onder de hoefballen. Ben benieuwd of die er bij de ijzerwissel ook weer onder gaan of dat ze het nu zonder mag proberen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:24

Als ik het me goed herinner zijn er hier in het topic mensen die gebruik maken van hoefschoenen.. wie ookalweer? :) Ik overweeg om een paar aan te schaffen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:08

Isapaardje heeft er veel ervaring mee!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:08

En Geerke ook toch? Ik wil binnenkort ook hoefschoenen aanschaffen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:16

Al enig idee welke, Capopjekop?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:21

capopjekop schreef:
En Geerke ook toch? Ik wil binnenkort ook hoefschoenen aanschaffen.

nee hoor...pablo staat op ijzers... :o
Isapaardje weet veel van hoefschoenen,in allerlei soorten en maten :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:38

onze balou gaat inmiddels zijn 3e week in op stal.
Hoelang duurde het voor jullie paarden weer de wei op mochten?
( althans buiten)
Onze veearts is deze week op vakantie, balou staat nu op 1 zakje equipalazone per dag, s ochtends een half en s avonds.
Nog steeds koelen we zijn voetjes. ik heb wel het idee dat het beter gaat met hem, hij is echt vooruitgegaan en inmiddels ook aardig wat afgevallen.
ik hoop zo dat we volgende week groen licht krijgen dat hij buiten mag indien de grond ontdooit is, kan hij weer lekker bazen over zijn dames :-)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:43

toppa mocht na een week weer naar buiten , een uurtje per dag .
nu 2 weken later mag ze 2 uur per dag .

ook moet ik nu elke dag een uur stappen aan de hand

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:51

Jullie verwarren Geerke met Gemske :)

Aurora heeft hoefschoenen, de meest simpele versie van de easyboots. Toen ze nog gevoelig liep was het verschil heel duidelijk merkbaar, ze kon er goed mee uit de voeten. Ik heb ze veel gebruikt met wandelen over de harde weg, ben er erg tevreden mee.

Het nadeel van easyboots (waarschijnlijk ook met andere merken) is dat ze minder goed passen als de hoefvorm verandert. Aurora heeft een stuk kleinere hoefjes als ze net bekapt is, en dan gaan ze sneller uit, of iets draaien tijdens het lopen. Ik gebruik dan een oude sok van mezelf zodat het beter aansluit.
In diepe modder gingen ze trouwens ook uit. Ik wil ze niet te strak doen want daar kreeg ze deuken van in d'r hoeven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:59

@tymokyana
Image heeft 6 weken volledige boxrust gehad na de hoefoperatie en daarna heeft ze maanden in de paddock gestaan. Image is echt slecht geweest: ze heeft maanden op 4 zakjes Equipalazone gestaan. Ze is in augustus bevangen geraakt na een hoefbeen ontsteking. In november is ze geopereerd. En ze is pas in april weer 1/2 uur per dag het land opgegaan. En nu nog mag ze niet langer dan 2 uur per dag op het land.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:00

gaapje schreef:
toppa mocht na een week weer naar buiten , een uurtje per dag .
nu 2 weken later mag ze 2 uur per dag .
ook moet ik nu elke dag een uur stappen aan de hand

Naar buiten als in "in een paddock"?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:01

Ik heb zelf de Cavallo Simple Boots op het oog... die líjken me erg prettig in gebruik. Ik heb ze in principe alleen nodig voor wandelen :) Perdy heeft namelijk moeite met grind en losse steentjes en dat hoop ik hiermee dus te verminderen.. Iemand toevallig ervaring met die hoefschoenen?

marleen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:02

Die van mij wordt ook door van nassau gedaan en heeft ook een breakover met balkje en nog 3 lippen om de wand bij elkaar te houden. die van mij is nu 7 keer gedaan door hem en nog steeds hetzelfde beslag ik moet donderdag weer naar visdonk. Maar ze loopt nu weer super ik kan er weer alles mee.
Jannepauli schreef:
Pauli staat ook op breakovers van Van Nassau, maar met speciale balkjes onder de hoefballen. Ben benieuwd of die er bij de ijzerwissel ook weer onder gaan of dat ze het nu zonder mag proberen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:06

Oh wat grappig - ik sta ook voor Donderdag op de lijst!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:13

Vanwege een te dunne zool + verzonken hoefbeentjes hebben we mijn Fjordenman weer op plakbeslag gezet. 2e set mislukte, de lijm hield niet goed met die kou en sneeuw. Na 11 dagen lag nr 1 eraf, een paar dagen erna heb ik nr 2 er zelf afgehaald.
9 weken zool groeien was blijkbaar wat hij nodig had, wonder boven wonder liep hij goed. Hij heeft een tijdje niets gedaan, en erop ga ik niet (wil zijn voetjes niet overbelasten), maar ernaast lange teugelen ging prima, ondanks de nogal lange tonen (witte lijn is nog erg breed). Gisteren kwam de hoefsmid weer, en ze is van de zool afgebleven, heeft alleen de straal + steunsels + toon wat bijgewerkt. Daarna ben ik gaan wandelen en hij bleef goed lopen. We zagen zelfs dat de zool iets begint op te trekken.... Ik ben voorzichtig blij...