[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yanaa

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:03

Hooi analyse is in mei al gebeurd toen we de hooi voorraad binnen gehaald hebben. Deze was prima qua suikers ivm mijn KWPN'er die PPID heeft. Alles is dus al suiker arm hier.

PPID is hij nog niet op getest, dat is inderdaad nog een optie. Heb ergens ook het idee dat de pony insuline resistent is als ik na de symptomen hiervan kijk.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:15

@ Yanaa ..spijtig dat ook jij je hier aan 'moet' melden.

Ik weet niet of je al tijd hebt gehad om de diverse ervaringen en reacties hier te lezen?
Ik denk nml. dat daar best wel info uit te halen is waar je mogelijk iets aan zou kunnen hebben, maar zoals al vaker gezegd : geen enkel geval is gelijk (oorzaak, gevolg, omstandigheden, mogelijkheden) en helaas is er dus ook niet een (be)handelswijze die in alle gevallen succesvol kan of mag zijn ... maar sommige zaken komen wel in grote lijnen overeen.

Om even het belangrijkste eruit te filteren:

~ Niet te snel de Buut gift staken of te drastisch verminderen ... sommige dieren staan echt máánden op Buut en reageren bij elke verandering met een terugval, bedenk dat Buut niet alleen pijnstillend maar ook ontsteking remmend werkt.

~ Geef direct ten tijde van medicijnen gift als Buut of Metacam/Novacam ook een maagbeschermer om risico op maagklachten, die uiteindelijk tot maagzweer kunnen leiden, te verkleinen.
Ik en andere Bokkers hebben goede ervaringen met Maagsupport van De Paardendrogist, vandaag besteld = morgen in huis.

~ Té snel de aanwezige afvalstoffen willen kwijt raken door Detox/Drainage kuren kan juist de hoefbevangenheid verergeren/in stand houden of bij gezonde paarden zelfs veroorzaken omdat het lichaam/de organen die vergrote hoeveelheid vrijkomende afvalstoffen niet aan kan.
Daarnaast kunnen die kuren bij een niet fit paard juist nét teveel van de al extra belaste organen vragen waardoor deze overbelast raken met alle gevolgen van dien.
Overigens is mijn persoonlijke ervaring dat iets schijnbaar 'onschuldigs' (en normaal nuttig!) als Traumeeldruppels geven helaas ook al dat negatieve effect kan hebben !

~ Ten tijde van HB is er over het algemeen eerder sprake van een teveel aan alles dan een te kort aan iets ... less is more !
Maar waar ik persoonlijk wel voorstander van ben, en goede ervaring mee heb, is met het geven van Probiotica ( Puur) om de darmen hun werk goed te kunnen blijven doen.
Juist ook darmproblemen kunnen HB veroorzaken en/of in stand houden.

~ Ik weet uit eigen ervaring maar al te goed dat er, helaas, vaak al snel beweerd wordt dat een HB dier bij geen kans op herstel maakt of heeft ( net als jouw DA) : ik bestrijd dit!
Ik zal nooit beweren dat elk dier onder alle omstandigheden te redden is want dat ís nu eenmaal en helaas niet zo .. maar er zijn vaak meer opties dan dat er globaal aangeboden worden ..
Schroom daarom nooit om hulp/meningen bij anderen te vragen.
Hou er overigens rekening mee dat eea. echt wel heel wat langer kan duren dan 'men' over het algemeen als deadline (..) instelt ... denk in maanden en jaar ipv. in dagen en weken.

~ Als laatste nog een, uitwendige, tip voor dikke benen/ koker : zachtjes met Traumeelgel masseren, van beneden naar boven, richting hart ..

Nb., er zijn dieren die geen hoef/zoolbescherming in de vorm van hoefschoenen of ijzers nodig hebben .. maar er zijn er ook die dat helaas toch echt wél nodig hebben.
Áls dat zo is dan zou ik je nu direct bij deze aanraden om daarover contact op te nemen met van Nassau ( zie de vele andere berichten hierover) om advies en raad te vragen .. wees voorzichtig met beslissing over soort beslag!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:18

@wanderes: misschien moet je post aan de OP toegevoegd worden. Je vat een heleboel nuttige dingen samen, die je dan niet opnieuw hoeft te herhalen :j

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:21

@ Jotoma : ik denk eigenlijk dat eea. daar ook al zal staan maar niet door iedereen gezien/bekeken wordt ? ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:25

Nou ja, ik zeg het verkeerd. In de OP staat denk ik teveel.
Ik denk dat iedereen die zich hier meldt de vraag heeft: wat kan ik doen en wat kan ik verwachten? Daarna kwam bij mij pas dat ik al die achtergrond info interessant vond.
En jij geeft daarop in een paar bullits het antwoord. Dus misschien moet de OP daarmee beginnen?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:09

@ Wanderers:
Hartstikke bedankt voor de info.
Dit maakt het een en ander duidelijk!
Ik probeer iedere dag een deel van dit topic wat door te spitten, wat toch wat antwoorden en hoop geeft.
Er is veel informatie beschikbaar op internet, maar veel blijft toch te algemeen waardoor je dan toch weer een hoop vragen krijgt.
Vooral als het je eerste ervaring is met HB, en het verloop alleen in grote lijnen kent. Waar ik eerst dacht het in toch paar dagen/weken een stuk beter te laten worden, ben ik er nu wel achter dat het een lang proces kan zijn. Dit was bijv een van de vragen die telkens bij me rond ging, omdat ik zo gefocust was op verschil in enkele dagen te moeten zien.

De bute is vandaag weer gestart, en nu dus voor een langere periode en met een langzaam afbouwschema. Mag nu zelf gaan 'spelen' met de doseringen na behoefte van de pony.
Ik ga eens kijken naar de maagbeschermer, lijkt me toch wel relevant om die erbij te geven gezien de bijwerkingen van de bute.
Hoefsmid wilt nu nog niets gaan bijwerken of veranderen, zij kan er nu nog niets vanaf halen gezien een recente bekap beurt.

Merk wel dat ik er erg mee bezig ben telkens. Ook de vraag van hoever laat ik het komen speelt erg bij me mee. Het is een oudere pony en als het maanden lang gaat duren voordat hij weer pijnvrij is, weet ik nog niet of ik hem dit aan ga doen. Niet ivm de kosten oid, maar puur gezien de pijn.
Hij heeft het flink te verduren nu door de haat liefde verhouding met mijn KWPN'er. Hij word toch een paar keer per dag flink weggejaagd door haar. Al geprobeerd hem apart te zetten met een draad er tussen, zodat hij niet hoeft vluchten voor mijn KWPN'er. Werkt helaas niet, KWPN'er raakt in paniek omdat ze niet bij hem kan komen en gaat vervolgens dwars door het draad waar toch behoorlijk wat stroom op staat.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:39

Pff wat is het toch ellendig dit.. mistral gaat weer achteruit terwijl ze juist zo goed vooruit ging

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:37

Jeetje meiden wat een hoop trieste berichten hier! Wat blijft het toch ook een rot aandoening he. Vooral dat machteloos staan is zo erg.

Dennis, dat is wel een heel fijn bericht!

En Zhuf, tja wat zal ik zeggen. Voetje gaat wel oké, nu ze radicaal van de buut af is loopt ze natuurlijk wel weer iets minder maar in vergelijking met sommige van jullie totaal niet dramatisch. Ze is soms koud van stal licht onregelmatig, op het zachte is ze nagenoeg zuiver. Haar maag is nog wel een heel ander verhaal. Ze heeft het echt slecht, gelukkig heb ik vandaag kunnen starten met de omeprazole, hopelijk knapt ze hier snel van op. Daarnaast geef ik haar maagsupport van de paardendrogist en krijgt ze nu even onbeperkt hooi, alhoewel ze heel weinig eet hiervan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:34

Werkt Buut bij jullie allemaal goed? Wij zijn destijds eerst begonnen met Novacam en toen op advies van de DA overgestapt op Buut wat eigenlijk weinig deed. Volgens de dierenarts heel gek, want Buut zou juist sterker zijn.
Bij terug switchen naar Novacam zagen we ook weer resultaat, soms is het dus de moeite om te switchen. Maagbeschermer heb ik toen niet gedaan, maar zou ik nu wel geven, bij langere tijd geven imo wel belangrijk.

Ik voer nu sinds 6 dagen Lifeforce Elite, dat schijnt erg goed te zijn voor de spijsvertering. Mijn pony's gaan zaterdag van stal verhuizen (stonden voorheen bij mijn ouders aan huis) dus een beetje spannend vind ik het wel, ander hooi, andere wei.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:42

Ook hier een hoefbevangen pony. Merrie is zwaar IR maar ik kon haar door strak management altijd goed houden, nu gaat het in 1 jaar voor de tweede keer mis 'van nagenoeg niks'. Zodra ze hier doorheen is wordt ze dus op PPID getest.
Inmiddels zitten we ruim in week 3. Eerst ging het nog redelijk en heb ik dezelfde behandeling als in juli (eerste keer echt HB voor haar) gehandhaafd, dat leek ook nu weer weer aan te slaan alleen niet zo snel als toen (toen had ik haar binnen een week weer min of meer pijnvrij aan't lopen). Vorige week donderdag leek ze op te knappen maar in de loop van vrijdag ging ze ineens weer achteruit en ook zover dat het met asperine niet meer ging dus is ze op metacam gezet.
Maar ze knapt niet tot nauwelijks op. Ze is niet pijnvrij op de metacam en haalt er ook geen 24 uur mee, sinds vandaag mag ze iets meer dan voor haar gewicht voorgeschreven is.
Ze mag tot dinsdag de Metacam (dan heeft ze het pas 10 dagen terwijl op de bijsluiter 14 staat en ik hier lees dat mensen soms veel langer geven), dan ga ik weer in overleg met de dierenarts.
Bekapper kan even niks doen, ze was net een paar dagen voor ze hoefbevangen werd gedaan en wordt elke 6 weken gedaan. Over 2,5 week is ze dus weer aan de beurt.

Ik maak me inmiddels ernstig zorgen want door een verleden waarin ze al veel voor haar kiezen heeft gehad is dit een paardje wat niet meer zo veel 'trekt' en dus sneller op geeft dan gemiddeld. Ik ben zo bang dat ik haar niet positief kan houden en ze op gaat geven... hoe lang ga je dan nog door... ? Maanden met pijn staan vind ik echt geen optie voor haar.

Ik probeer nu hoefschoenen te regelen maar dat gaat niet zo vlot als ik zou willen. Ik wil voor haar de Easyboot Cloud omdat ze 24/7 buiten loopt op een track en dat kan met deze hoefschoenen.
Is er wellicht iemand van wie ik ze kan lenen / huren tot ik ze zelf heb, of misschien wil iemand ze weg doen? Het gaat om maat 2.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:49

Zou ik hier misschien wat vragen mogen stellen? Toen bij jullie paarden de diagnose hb kregen, waren de benen toen ook warm tot en rondom de kogel? Zijn er mensen bij wiens paard aan 4 benen hb zijn geweest?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:15

Yanaa schreef:
Hij heeft het flink te verduren nu door de haat liefde verhouding met mijn KWPN'er. Hij word toch een paar keer per dag flink weggejaagd door haar. Al geprobeerd hem apart te zetten met een draad er tussen, zodat hij niet hoeft vluchten voor mijn KWPN'er. Werkt helaas niet, KWPN'er raakt in paniek omdat ze niet bij hem kan komen en gaat vervolgens dwars door het draad waar toch behoorlijk wat stroom op staat.

Ik zou hem toch echt hiertegen beschermen. Jij kent de situatie ter plekke, maar denk aan een steviger afscheiding ertussen dus paneelhekken gebruiken bijvoorbeeld. Of (hoge) houten palen op heel korte afstand van elkaar plaatsen en dan met 3, 4 of voor mijn part 5 lagen stroom. Eventueel ook nog een draadje aan afstandshouders erbij. En/of een maatje voor bij je KWPN'er in.

Misschien hard/confronterend, maar je pony kan echt definitief naar de gallemiezen gaan door in deze fase te moeten vluchten (snel wegmoeten, kort moeten draaien etc.). Dus echt, zorg dat je een manier vindt om hem hiertegen te beschermen.

@Charaz: Bute werkte hier prima.
@Timo: geen warme kogels voor zover ik me kan herinneren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:28

timokyana schreef:
Zou ik hier misschien wat vragen mogen stellen? Toen bij jullie paarden de diagnose hb kregen, waren de benen toen ook warm tot en rondom de kogel? Zijn er mensen bij wiens paard aan 4 benen hb zijn geweest?

Nee, zelfs haar hoeven zijn niet warmer dan achter, geen kloppende ader... Ze is alleen voor hb.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:37

Charaz, ik zou indd bij de buut wel een maagbeschermer geven. Mijn paard is heel ziek geworden, al na enkele zakjes buut.

Timokyana, mijn paard heeft nooit warme kogels gehad. Eigenlijk alleen warme voeten en een digitale pols.

Zhuf lijkt heel erg op te knappen van de omeprazole, dus dat is super fijn! Vond haar vanavond alleen iets minder lopen en nu had ze in beide voorbenen digitale pols... Dus na maak ik me daar weer zorgen om |(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:53

Hier op vier benen bevangen gehad. Hier ook geen warme kogels, alleen warme hoeven en pulsatie. Maar elk paard is anders en reageren vast niet allemaal hetzelfde op hb.

@charaz: mijn paard had voor mijn gevoel ook echt niet voldoende aan de bute. Ik denk dat het t randje vd pijn haalde. Neusgaten, lippen en ogen kon ik t aan merken.

@auke: wat ontzettend fijn dat de omeprazol aanslaat!! Wat naar dat je de pols weer voelt, misschien zijn de equine magnetics ook wat voor jullie? Die stimuleren de doorbloeding en dat bevordert dus bij herstel, ontsteking en pijn. Bij mijn paard gaan ze de komende dagen weer op met het vriesweer mbt winterbevangenheid. Ik ben er zo bang voor dat hij weer slechter gaat worden :(
Afbeelding

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:01

Dankjewel voor de reacties. A.s. maandag komen ze de benen/voeten op de foto zetten. Mijn paard sukkelt al langer, loopt niet goed op 4 benen. Vandaag gloeiden ze rondom de kogels als straalkacheltjes. Ze kan amper op 3 benen staan als ik een voetje op til. Dierenarts dacht misschien aan hb maar vond het een raar geval.
Beterschap voor jullie paarden en bedankt voor alle info die jullie inmiddels al verzameld hebben in dit topic.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:05

Jotoma schreef:
Hier op vier benen bevangen gehad. Hier ook geen warme kogels, alleen warme hoeven en pulsatie. Maar elk paard is anders en reageren vast niet allemaal hetzelfde op hb.

@charaz: mijn paard had voor mijn gevoel ook echt niet voldoende aan de bute. Ik denk dat het t randje vd pijn haalde. Neusgaten, lippen en ogen kon ik t aan merken.

@auke: wat ontzettend fijn dat de omeprazol aanslaat!! Wat naar dat je de pols weer voelt, misschien zijn de equine magnetics ook wat voor jullie? Die stimuleren de doorbloeding en dat bevordert dus bij herstel, ontsteking en pijn. Bij mijn paard gaan ze de komende dagen weer op met het vriesweer mbt winterbevangenheid. Ik ben er zo bang voor dat hij weer slechter gaat worden :(
[ [url=m/FM6qyG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan me voorstellen dat je daar tegen opziet met die kou! Hoe werken deze dingen precies? Gaat dat met magneetvelden? En waar kan je die bestellen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:08

Ik kan je de werking niet exact uitleggen, maar het is idd met magneten. Net als de recuptex, ken je die?
Ik heb ze in de uk besteld en had ze met twee werkdagen binnen. Maar ik begreep dat ze ook in nl te koop zijn, zei een bokkernin het topic over therapiedekens :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:12

Jotoma schreef:
Ik kan je de werking niet exact uitleggen, maar het is idd met magneten. Net als de recuptex, ken je die?
Ik heb ze in de uk besteld en had ze met twee werkdagen binnen. Maar ik begreep dat ze ook in nl te koop zijn, zei een bokkernin het topic over therapiedekens :)

Jaa Recuptex ken ik zeker!! Heb er toevallig net een bijscholing over gehad haha. Ik zal eens kijken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:20

Jotoma schreef:

Ik zei hierboven wel dat de bute hier goed werkte/hielp, maar daarmee bedoelde ik niet dat ze helemaal geen pijn meer had trouwens. Ze liep - zeker in eerste instantie - nog steeds op eieren, stond veel stil en zelfs afwisselend ene en andere voorbeen te ontlasten (vreselijk om te zien |( ). Maar helpen deed het wel (tegen de pijn én de ontsteking) en dat kon ik vooral merken als het weer wat beter ging en ik de bute (te snel) afbouwde.

Overigens denk ik niet dat het echt mogelijk is dat er ook maar iets is dat echt voldoende helpt om alle pijn weg te nemen tijdens een heftige HB-aanval.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:48

GDG schreef:
Yanaa schreef:

Ik zou hem toch echt hiertegen beschermen. Jij kent de situatie ter plekke, maar denk aan een steviger afscheiding ertussen dus paneelhekken gebruiken bijvoorbeeld. Of (hoge) houten palen op heel korte afstand van elkaar plaatsen en dan met 3, 4 of voor mijn part 5 lagen stroom. Eventueel ook nog een draadje aan afstandshouders erbij. En/of een maatje voor bij je KWPN'er in.

Misschien hard/confronterend, maar je pony kan echt definitief naar de gallemiezen gaan door in deze fase te moeten vluchten (snel wegmoeten, kort moeten draaien etc.). Dus echt, zorg dat je een manier vindt om hem hiertegen te beschermen.

@Charaz: Bute werkte hier prima.
@Timo: geen warme kogels voor zover ik me kan herinneren.

Vandaag dus met de afrastering bezig geweest, zodat hij een eigen stukje zou krijgen. Palen om de meter met 4 lijnen.. gevolg:
De KWPN'er ook alweer extra zorg nodig. Ze is in volle paniek weer door het draad heen gegaan. Paal afgebroken, deken helemaal kapot, kreupel aan 1 been en 3 benen en haar borst met sneeën. Ze is echt niet tegen te houden, raakt in paniek en daarna dubbel paniek omdat ze zich vast loopt in de lijnen.

Een maatje erbij is helaas geen optie, daar heb ik nu te weinig ruimte voor nu ze 24/7 op de paddock + verharde lopen. Heb ook maar 2 stallen, binnen laten is ook geen optie. Pony sloopt dan de hele deur eruit helaas. Heeft al menig nieuwe deur gehad. Maatje extra bij hem in de stal geeft hem denk ik ook niet genoeg rust. KWPN'er een maatje bij in stal kan helaas ook niet ivm erge voernijd.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:34

Yanaa schreef:
GDG schreef:

Vandaag dus met de afrastering bezig geweest, zodat hij een eigen stukje zou krijgen. Palen om de meter met 4 lijnen.. gevolg:
De KWPN'er ook alweer extra zorg nodig. Ze is in volle paniek weer door het draad heen gegaan. Paal afgebroken, deken helemaal kapot, kreupel aan 1 been en 3 benen en haar borst met sneeën. Ze is echt niet tegen te houden, raakt in paniek en daarna dubbel paniek omdat ze zich vast loopt in de lijnen.

Een maatje erbij is helaas geen optie, daar heb ik nu te weinig ruimte voor nu ze 24/7 op de paddock + verharde lopen. Heb ook maar 2 stallen, binnen laten is ook geen optie. Pony sloopt dan de hele deur eruit helaas. Heeft al menig nieuwe deur gehad. Maatje extra bij hem in de stal geeft hem denk ik ook niet genoeg rust. KWPN'er een maatje bij in stal kan helaas ook niet ivm erge voernijd.

Ach jee! Goed dat je bezig geweest bent maar wat vreselijk balen dat je paard daar anders over dacht, weer extra zorgen :( .

Het is een heel gedoe, maar zou je misschien met iemand van paard kunnen ruilen? Je KWPN'er bij iemand anders en jij een paardje van die ander bij jou? Niet iets wat je graag wil gok ik (zou ik zelf ook niet graag willen), maar een makkelijke oplossing is er niet zo te lezen (en ik denk toch echt dat je je pony moet beschermen).

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:07

Pfffffff, wat een zorgen en angst allemaal -O-
Ik blijf het moeilijk vinden om dat te lezen en dan ook nog te reageren ... maar ik weet ook hoe wanhopig het voelt als je niet weet hoe & waar je het zoeken moet, zal dan ook blijven proberen om op z'n minst te laten weten dat de zorg om en voor begrepen wordt.

Voordat ik reageer op specifieke situaties wil ik wel eerst even kwijt waarom ik reageer zoals ik reageer of waarom ik hier überhaupt zo actief ben.
Ik heb helaas zelf moeten ervaren dat de juiste hulp, ondersteuning en begrip vinden met en voor een hoefbevangen paard verdomde moeilijk is of kan zijn.
Ik en Noah .. wíj hebben het geluk gehad dat we net, maar dan ook nét op tijd de juiste hulp gevonden hebben ... maar die kwam wel pas ( na de nodige missers) een half jaar ná de acute HB uitbraak !!
Kost teveel forum ruimte om hier dieper op mijn eigen verhaal in te gaan, maar misschien kunnen mijn ervaringen (én natuurlijk die van andere Bokkers!) anderen een beetje op weg helpen .. al was het alleen al door het te laten weten dat wij alle gevoelens van angst en onrust maar al te goed begrijpen!

Helaas is natuurlijk niet elk dier te redden .. en ook dát maakt het best wel moeilijk hoor om hier te reageren met een (tot nu toe .., ik ga het snel afkloppen !!) positief verloop.

Geen enkel dier, geen enkel mens, geen enkele situatie is gelijk.
Blíjf kijken naar wat jouw dier aan kan, wat jíj aan kan ... wat de mogelijkheden van jouw dier, jouzelf en de omstandigheden zijn want deze strijd vergt op vele fronten heel veel van mens & dier en die moet in alle eerlijkheid door beiden wel op te brengen zijn !

Jíj en/of de hoofdverzorger kent jouw dier, en alle mee- of juist tegenwerkende omstandigheden het beste .. beter dan wie of wat dan ook.
Maar wees je sowieso wel bewust van alle opties & eventuele mogelijkheden; lees de ervaringen van anderen .. kijk of jij en jouw dier hier iets aan zouden kunnen hebben.
Zorg ervoor dat je op die manier iig. bewust en weloverwogen keuzes en beslissingen kunt nemen, maar blijf alert op het mogelijk moeten switchen in van alles .. of om helaas tot de conclusie te komen dat de opties voor jullie niet (meer) reëel of op zijn :(

Waar je voor kiest of voor (moet ..) besluit(en), zorg dat je die keuze of beslissing voor JOUZELF goed doordacht en onderbouwd hebt : het gaat om jou en jouw dier .. niet om wat een ander daarvan vindt, denkt of zal vinden .. maar laat het je niet gebeuren dat je achteraf moet denken : hád ik dit of dat maar eerder geweten ( en ook dát kan twee kanten op gaan ..)

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:10

@ GDG:
Mijn KWPN'er bij iemand anders neerzetten doe ik liever niet, aangezien zij PPID heeft.
Vind het heel moeilijk om de zorg daardoor aan iemand anders over te laten. Daarbij is ze ook nog blind aan een kant door een ongeluk, dus wil haar niet ook nog uit haar eigen vertrouwde omgeving gaan halen op haar oude dag. Dan gaat zij dadelijk teveel stressen en zijn we met haar ook nog weer verder van huis vrees ik.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:25

@ YANAA :
Even snel, moet nog afvoeren ;)
Wij hebben soortgelijk problemen met onze Alfa Herrie Merrie Merona.
Ook dwars door en over alles en iedereen, echt levensgevaarlijk voor anderen en zichzelf.
Hebben haar toen het op het niet-te-hanteren-heftigs was 1-2 streepjes ( dus geen volle spuit!) Tranquigel een uur voor het buiten zetten gegeven (uiteraard hier ook 3-draads hoge afrastering tussen Noah, Merona & Joppe in... dus Merona had gezelschap van Joppe maar daar neemt een Alfa merrie geen genoegen mee :n )
Over laten gaan in Merrie Support gift en dat heeft hier weer de rust mogen brengen.
Misschien het proberen waard ?
Nb., Tranquigel nooit op moment geven dat ze al knettergek is !