[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:36

nombrado schreef:
Mijn ervaring met Pavo is trouwens, dat ik veel paarden tegen kom, die last krijgen van hun maag
Hebben meer mensen deze ervaring?
(ik heb het zelf overigens nooit gevoerd)

hier last van jeuk (schuren, en staart ineens kaal na maand Pavo Daily luzerne geven)) en 1x spierbevangenheid bij mijn pony bij de sportbrok. Pony heeft al zomereczeem maar had deken op en schuurde dan niet bij de staart.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:44

EstherHegt schreef:
Mijn paard overleefde niet omdat haar HB met rediciverende kolieken te maken had en met iets vreemds in haar bloed. Haar bloedcellen werden afgebroken voor ze groot genoeg waren om zuurstof te kunnen vervoeren, ze is maar 6 jaar geworden. We weten niet waarom dat gebeurde, we hebben wel meer onderzoek gewild maar ze ging gewoon te snel achteruit. Een ruggenmergpunctie en lever punctie waren opties die ook in de planning stonden. Sectie ging ook niet echt meer lukken omdat ze op een vrijdag werd ingeslapen, maandag zou ze aan de beurt geweest zijn en dan zijn er vaak niet meer dingen terug te vinden omdat het lichaam te oud is.
Omdat ze zo vreselijk ziek was hebben we voor haar gekozen, we blijven wel met vragen zitten, maar het was niet eerlijk naar haar om haar die pijn nog door te laten maken, haar organen gaven het op, er was geen kans meer op herstel.

Ik heb precies dezelfde diagnose gehad bij 1 van mijn honden.
die brak zijn rode bloedcellen af...is helemaal door de mangel gehaald, in Utrecht. Bloedtransfusie, maar uiteindelijk zijn ze er niet uitgekomen.
de leverpunctie en ruggenmergpunctie kwam beide niks uit.
Ik zelf denk nog steeds dat het te maken heeft met een tekenbeet http://nl.wikipedia.org/wiki/Babesiosis. Paste nl goed in het beeld, maar blijkt lastig te achterhalen te zijn. En hier in nederland zijn ze daar nog niet zo ver mee (spanje daarintegen verder)
maar goed, hij heeft het ook niet overleeft. Uiteindelijk geen zuurstof meer en stikken ze.
vreselijk.....

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:50

nombrado schreef:
luve_rozes schreef:
Bliksem: Mijn paard is door een osteopate veelvuldig behandeld. De normale 3 behandelingen brachten haar wel op de goede weg, maar steeds net niet genoeg. Dus is ze afgelopen najaar 3 maal rond de 2 weken behandeld, en toen steeds een langere periode er tussenin, totdat ze bij de laatste 2 maal geen teruggang vond. En daarbij natuurlijk fout voedsel gemeden, niets meer uit geprobeerd om haar dikker te krijgen. Wel een pure prebiotica gevoerd. Ze is nu sinds 3 jaar puzzelen voor het eerst HB vrij, heeft nu wel een mega hoefzweer, wat natuurlijk ook niet positief is met de gedachte aan HB erachter.

die hoefzweer kan ook een uitting zijn van ellende uit het lichaam werken.
kan die hoefzweer er al uitgesneden worden?

De hoefzweer speelde afgelopen vrijdag op, na 2 weken geleden een kleine, die waarschijnlijk te snel dichtgegaan is, want deze zit er maast. Afgelipen maandag is hij uitgesneden, het pus spoot de HS recht in het gezicht :Y) Sindsdien staat ze in verband, en 2 maal daags in de week met dettol, het lopen gaat heel langzaam beter, en erkomt minder troep uit.

Ik weet dat HB eronder kan liggen, de HB aanval is van verleden jaar april/mei, maar die kwam een dikke maand na een hoefzweer, in detzelfde hoef overigens. Maar dan houdt het ook ergens op, want ze krijgt alles wat de paarden hier ook krijgen, op medicatie na, dat heeft ze nooit gekregen, maar dus het juiste voer, hoefverzorging en beweging, alleen geen weide.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 23:24

joyce B schreef:
De Gluco balans is ook binnen maar wacht er nog heel even mee omdat ze nu al zoveel spuiten moet slikken per dag. Morgen weer overleg met de dierenarts en ben benieuwd of de uitslag van de urine-test al binnen is.

Ik wilde eigenlijk uitvinden waarom Vitex ( zoals in Glucobalance) niet gecombineerd zou kunnen worden met pergolide, dus heb die vraag 's neerlegeld bij de medicijnmannen ( wetenschappers, geen kruidentherapeuten) . Hier is het antwoord:

Both pergolide and Vitex stimulate dopamine receptors. Vitex stimulates only one type of dopamine receptor. Pergolide stimulates two. Pergolide is more reliable for controlling ACTH. Horses that have symptoms like the thick coat controlled with Vitex often have to eventually go on pergolide and can be harder to control because their ACTH is very high.
There are people using both but we don't have any good information of what that does to the ACTH - which is the best measure of disease control.

Wat betreft de overige kruiden in Glucobalance betreft is het oordeel helder:
Many of the other ingredients are herbs used to lower blood sugar. Most horses don't have elevated blood sugar so that is unnecessary, potentially even risky.

Dus Joyce, met verwijzing naar je spaarpot... deze uitgave had je je wellicht beter kunnen besparen. :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:27

MiniLoe schreef:
Esterhegt: wat een heftig verhaal zeg, kan me voorstellen dat jullie nog veel vragen hebben, maar vind de keuze erg dapper en het eerlijkste naar je paard toe. Maar zo te lezen speelde er dus meer mee dan hoefbevangen.

Ja het was heel erg, ook was het erg dat Vincenza hier een rol in wilde gaan spelen, ik kan het niet goed uitleggen, maar gebruik eens de zoekfunctie op Bokt op Vincenza en onder haar andere naam Fresco123.
Voor mij is dat nu op dit moment heftig met de 'zomaar middeltjes geven' het is zout in de wonden.
Je moet zo voorzichtig zijn met de oorzaken zoeken, het is echt not done om te beweren dat medicijnen voor een HB paard, of kolieker, of paard wat op een paal sprong en antibiota moest hebben vervangen kunnen worden door een plantje.
Het is heel belangrijk de oorzaak te vinden van de HB.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:32

welke medicijnman (bron) heb jij gecontact?
Dan geef ik zijn adres eens door aan Laarakker....toch wel belangrijke info lijkt me

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:35

Even een pleidooi voor de Gluco Balance
Mijn paard en die van een aantal bekenden van mij, zijn prima geholpen met de Gluco Balance. De Gluco Balance is mij verstrekt door een dierenarts, MET een diploma en niet door een zelfbenoemde kwakzalver.
Ik wil me verder onthouden van de gaande discussie over kruiden, "echte" wetenschappers en kwakzalvers.
Uit ervaring kan ik onderschrijven dat OOK apotheken fouten maken, ondanks het systeem. (ik ben apothekersassistente geweest)

Ik vind het jammer dat bij de frequente posters in dit topic de alternatieve kant van de geneeskunde als achterlijk en dom wordt bestempeld.

En heel misschien genezen onze paarden omdat ze zichzelf kunnen genezen en niet omdat ze speciaal beslag, Metacam en andere zaken toegediend krijgen???

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:40

Buitenzinnig schreef:
Mijn paard en die van een aantal bekenden van mij, zijn prima geholpen met de Gluco Balance. De Gluco Balance is mij verstrekt door een dierenarts, MET een diploma en niet door een zelfbenoemde kwakzalver.
Ik wil me verder onthouden van de gaande discussie over kruiden, "echte" wetenschappers en kwakzalvers.
Uit ervaring kan ik onderschrijven dat OOK apotheken fouten maken, ondanks het systeem. (ik ben apothekersassistente geweest)

Ik vind het jammer dat bij de frequente posters in dit topic de alternatieve kant van de geneeskunde als achterlijk en dom wordt bestempeld.

En heel misschien genezen onze paarden omdat ze zichzelf kunnen genezen en niet omdat ze speciaal beslag, Metacam en andere zaken toegediend krijgen???

Glucobalance mag ook alleen maar door geregistreerde artsen en die de opleiding hebben gevolgd bij Laarakker deze middelen voorschrijven. Dus in die zin wel heel waardevol.
Hoe lang gebruik jij de Glucobalance? en wat merkte je, na hoeveel tijd voor verschil?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:03

Gluco Balance kun je gewoon online bestellen bij een webshop in supplementen.
Komt geen Dierenarts bij te pas...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:32

ik heb het via een paardendierenarts besteld, met de diagnose gesteld door de kliniek en nagevraagd of het kwaad kon in combinatie met de medicijnen (pijnstillers/ontstekingremmers) die het paard krijgt.
Wat ik zelf een risico vind (ondanks dat ik het mocht gebruiken in combinatie) is dat er stoffen in zitten die bloedverdunnend werken terwijl de aspirine ook bloedverdunnend is. Mede daarom heb ik besloten nog even te wachten met proberen.

De glucosewaarden moet ik nog horen.
Wat mee speelt is dat paarden met insulineresistentie juist zoveel insuline aanmaken om die glucosewaarden normaal te houden en dat steeds minder goed lukt vanwege de groeiende ongevoeligheid.
Als je zorgt dat die glucosewaarden zo laag mogelijk blijven, en er geen/zo min mogelijk glucosepieken ontstaan, (en er stoffen in het lichaam komen die een vergelijkbare werking hebben als insuline, ) hoeft het lichaam minder insuline te produceren om die waarden naar aanvaardbaar niveau te krijgen toch? Dat is het hele idee ook achter het aangepast dieet met langzame/lange koolhydraten in plaats van korte snelle (suikers/zetmeel.)

Wat betreft die rekening: De vorige keer herstelde het paard in 3 weken met 1 week metacam en 2 weken aspirine die ik al had liggen, en 2 spuiten en verder zelf bepalen hoeveel ze liep en aangepast dieet.

Deze keer naar de kliniek geweest en een hele batterij aan onderzoeken, stalrust met verbanden, medicijnen, foto's, etc. maar als het gaat om risico op herhaling en uitvinden waarom dit ontstaan is, en hoe het behandeld kan worden, zijn we nog niet veel verder dan "vermageren" Dat voelt wat sneu. Ik had liever gehoord wat de onderliggende oorzaak is: waarom valt het paard zo moeilijk af? Is er een relatie met al die andere lichamelijke klachten waardoor ik al die jaren inmiddels zo ongeveer een abonnement heb op dierenarts, fysio/manueel therapeut, masseur, etc.
Is ze zo gevoelig voor hoefbevangenheid omdat ze al zo lang zere benen heeft en kreupel is geweest? Is het omdat 1van haar organen niet goed zijn werk doet? Lever, nieren, darmen, schildklier? Is het omdat ze te veel op de bestrating moet lopen zonder ijzers en ze daardoor te dunne en gevoelige zolen heeft (pijn/slijtage waar iets aan te doen is) Zijn haar hormonen in de war? (al heel lang bijna niet meer hengstig, laat staan regelmatig.)

Heeft ze tekorten aan bepaalde voedingsstoffen?
Wat reëel zou kunnen zijn aangezien ze sinds 2007 bij mij woont, sindsdien geen noemenswaardige hoeveelheid krachtvoer meer krijgt en alleen maar leeft op ruwvoer van eigen land (voederwaarde/mineralengehalte onbekend) en af en toe een vitaminesupplement.

Magnesiumtekort zou dus een mogelijkheid zijn, maar is moeilijk te testen via bloedonderzoek omdat je lichaam om zichzelf te voorzien van magnesium bot afbreekt in magnesium en calcium om te compenseren voor het tekort. Tegen de tijd dat een magnesiumtekort in het bloed zichtbaar wordt zul je waarschijnlijk al flink osteoporose ( denk aan verschijnselen van artrose) hebben...

Veel geld kwijt, en eigenlijk weet je nog niets. Dat is frustrerend.

Waarom dan wel die gluco-balance proberen straks? Dan vul je in elk geval belangrijke voedingsstoffen en mineralen aan die mogelijk tekort zijn.
Omdat het middel door reguliere artsen die werken met kruidengeneeskunde en/of homeopathie wordt voorgeschreven bij problemen waar mijn paard, door een reguliere arts gediagnosticeerd en met bloedonderzoek bewezen, last van heeft.
Mijn kliniek is niet van de alternatieve geneeswijzen, die is van de reguliere medicijnen en operaties, boxrust met bperkt stappen met peesblessures etc.
En laat ik nu zelf wel goede ervaringen hebben met alternatieve dingen die heel wat minder "bewezen" zijn dan planten met hun werkzame stoffen.

Maar inderdaad. Verkeerd gebruikt kunnen planten heel veel schade aanrichten en sommige planten kunnen gevaarlijke combinaties vormen met bepaalde medicijnen. (wat was het ook al weer met grapefruit?)
Vandaar dat ik wel voorzichtig ben.

wuswa

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 07:33

ervaringsdeskundige: grapefruit mag niet met cholesterolverlagers

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 07:37

esterhegt: hoe ontdek je de oorzaak ervan? is dat iets wat ik moet doen... wat de veearts doet... bloedonderzoek...? hoe word zoiets aangepakt?

Wuswa: dat klopt helemaal, want mn pa mag dat ook absoluut niet hebben!

Mamaloe liep vanmorgen super enthosiast mee naar buiten, moest dr echt tegen houden, en dat nog wel op het verharde en ondanks dat ik gister aaf in pijnstillers gezakt ben. Heb stalletjes gedaan, hooinetten gevuld, geveegd, water gevuld, mamaloe dr beentjes gekoeld en geveegd. was er al om tien over zes haha.

Ik voel bij dr kroonrand heel iets verdikking op dr hoef, ze zijn gelukkig minder warm dan vorige week.
zou dit het begin kunnen zijn van die dikkere randen die de hoef kan krijgen bij HB of is dat nog te vroeg?

hondjewaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:18

Ik heb een aantal vragen over hoefbevangenheid, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Gister is er dmv foto's geconstateerd dat mijn paard die ik nu 5 maanden in bezit heb in het verleden hoefbevangen is geweest met het gevolg een licht gekanteld hoefbeen. Ik heb foto's laten maken omdat ze kreupel liep.

Dinsdag komt de hoefsmid om haar op ijzers te zetten, daar stond ze bij de aankoop ook op, maar die heb ik er af laten halen. Moet ze dan rondom op ijzers of is voor voldoende? Kan het ook in de achterbenen zitten? Daar heb ik geen foto van laten maken.

Ze loopt wat stijf en niet ruim van achter, kan dat van de problemen in haar voorhoeven komen of zit het dan ook in de achterhoeven?

Kan het zijn dat een paard hoefbevangen is en je daar niets van merkt?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:37

Achterbenen komt ook voor, maar is veel zeldzamer. Ik denk dat alleen voor ijzers voldoende zal zijn. Vraag je smid het ijzer van voren breed uit te smeren, zodat de toon enigszins vrij komt te liggen. Het stijfe, soms ook krampachtige lopen met de achterbenen komt meestal door de problemen voor.

En ja, een paard kan licht bevangen zijn, zonder dat je het merkt. Eén van mijn paarden is bij haar vorige eigenaresse bevangen geweest, ik geloof haar op haar woord dat ze het niet gemerkt heeft, paard stond te nixen op wei en paddock met hele zachte ondergrond, dus dan is het te missen als het een lichte bevangenheid is.

Edit: over wat eerder werd gezegd: grapefruitsap versterkt de werking van heel veel medicatie, vraag me wel eens af welke voedingsmiddelen/stoffen, dat nog meer doen, die nog niet in kaart zijn gebracht.
Laatst bijgewerkt door mysa op 29-07-11 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:39

HB kan voorkomen in alle 4 benen, meestal niet, maar het is niet uit te sluiten. Het paard hoeft niet perse op ijzers, ik heb het tijden niet gedaan, alleen het laatste jaar. Het gaat overigens bij zowel ijzers als bloot, om een speciaal ijzer, en een speciale wijze van bekappen. Met het ijzer heb je dan het voordeel, dat dat de afrol vorm beter behoudt, met bekappen, moet je de afrol in de toon heel regelmatig bij laten houden.

Stijf lopen kan van de HB komen, de aanval is niet zolang geleden. Staat ze gewoon weer op gras? Mogelijk speelt er dan een terugval mee? Of ze is spierbevangen erbij. Hoe voer je haar?

Oeps, je hakken, Mysa... :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:48

nombrado schreef:
EstherHegt schreef:
Mijn paard overleefde niet omdat haar HB met rediciverende kolieken te maken had en met iets vreemds in haar bloed. Haar bloedcellen werden afgebroken voor ze groot genoeg waren om zuurstof te kunnen vervoeren, ze is maar 6 jaar geworden. We weten niet waarom dat gebeurde, we hebben wel meer onderzoek gewild maar ze ging gewoon te snel achteruit. Een ruggenmergpunctie en lever punctie waren opties die ook in de planning stonden. Sectie ging ook niet echt meer lukken omdat ze op een vrijdag werd ingeslapen, maandag zou ze aan de beurt geweest zijn en dan zijn er vaak niet meer dingen terug te vinden omdat het lichaam te oud is.
Omdat ze zo vreselijk ziek was hebben we voor haar gekozen, we blijven wel met vragen zitten, maar het was niet eerlijk naar haar om haar die pijn nog door te laten maken, haar organen gaven het op, er was geen kans meer op herstel.

Ik heb precies dezelfde diagnose gehad bij 1 van mijn honden.
die brak zijn rode bloedcellen af...is helemaal door de mangel gehaald, in Utrecht. Bloedtransfusie, maar uiteindelijk zijn ze er niet uitgekomen.
de leverpunctie en ruggenmergpunctie kwam beide niks uit.
Ik zelf denk nog steeds dat het te maken heeft met een tekenbeet http://nl.wikipedia.org/wiki/Babesiosis. Paste nl goed in het beeld, maar blijkt lastig te achterhalen te zijn. En hier in nederland zijn ze daar nog niet zo ver mee (spanje daarintegen verder)
maar goed, hij heeft het ook niet overleeft. Uiteindelijk geen zuurstof meer en stikken ze.
vreselijk.....

even geheel off topic..babesiose is prima te acherhalen...ik kan het zelfs herkenen onder mijn eigen microscoop.
Bij piroplasmose is de lever en andere organen beschadigd/vergiftigt.
De hond(of paard)is binnen 48 uur dood....of als hij tijdig behandelt wordt met carbesia redt hij het.
Maar dat is een erg straf middel en aangezien jij niet van de reguliere medicijnen bent had hij het dan toch niet overleefd.
Ik denk dat je Lyme bedoelt....maar daar gaan ze niet dood aan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:13

Mijn merrie is gisteren ook weer beslagen met een uitgesmeed ijzer met opzet, had het idee dat ze daarna gelijk prettiger liep...

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:16

Ik ben overigens niet tegen de plantenkunde. Wel tegen zelf uitproberen. Mijn 1e paard stond 13 jaar geleden op pension, was toen 2 jaar. Ik had van de fokker meegekregen haar niet rijk te voeren, en had die boodschap ook doorgegeven. Daar hebben ze zich niet aangehouden. Ze kreeg vette kuil, en 2 kilo biks, en weidegang op koeiengras. Dat laatste was indertijd veel minder van bekend, dan nu. Ik wist niets van die wijze van voeren, er werd altijd gevoerd als alle klanten weg waren.

Het paard werd wel steeds stijver, ging krabbelen, als het ware. Daar is ze toen in verschillende klinieken voor geweest, foto's gemaakt, maar er was niets te vinden. Uiteindelijk zeiden ze dat het in het bekken zou zitten, want zo op het oog, zou er wat verschil zitten in de hoogte van het heupbeen. Iets wat wij niet konden zien. Enfin, ik kwam uiteindelijk bij een pendelaar met homeophatie. Stond met de rug tegen de muur, en zeer sceptisch, maar een kennis had goede ervaringen daar met paarden.

Paard is uitgependeld, en er werd verklaard dat ze drie licht verkantelde hoefbeenderen had, en dat haar hele systeem op de kop lag. Ze moest radicaal van al het voer af, mocht alleen stro, en homeophatische middelen ter ontgifting, en ondersteuning van diverse organen. Ze is toen op een andere stal gezet, op een stuk zandgrond, en de behandeling is gestart. Heeft anderhalf jaar geduurd, en ze is meer dan broodmager geweest, om te janken.

Ze is er weer bovenop gekomen, hoeven hebben wel altijd een verbrede witte lijn gehouden, maar geen rare vervormingen ed. Ze is altijd stijver in stap gebleven, draf redelijk, galop slecht, maar ik kijk met oog voor de sport, en dat was voorbij. Ze is overgeens nooit meer terug gevallen.Geen hoefzweren, niets. En ik heb tot drie jaar terug me helemaal niet verdiept, in suikers. Totdat mijn 2e paard begon met stijver lopen, en er een lampje ging branden. Maar goed, ik voer al mijn paarden nu HB gericht. Ben van mening dat dat voor gezonde paarden ook beter is suikers te mijden.

Dit was 13 jaar terug, de knowhow was vele malen minder, en internet (mij iig) veel minder breed dan heden ten dage. Maar toch, dat paard heeft het gered door alternatieve geneeskunst. En wel heel alternatief :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:25

luve_rozes schreef:
Dit was 13 jaar terug, de knowhow was vele malen minder, en internet (mij iig) veel minder breed dan heden ten dage. Maar toch, dat paard heeft het gered door alternatieve geneeskunst. En wel heel alternatief :)

Als ik het zo lees is dat paard niet zozeer gered door alternatieve geneeskunde, alswel doordat het drastisch op dieet is gezet. (beetje te drastisch) En idd 13jr geleden was internet nog vrij minimaal, maar dat er een relatie is tussen hb en gras/veel voer/overconditie was toen bij dierenartsen ook wel bekend.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 10:27

Buitenzinnig schreef:
Mijn paard en die van een aantal bekenden van mij, zijn prima geholpen met de Gluco Balance. [knip].

Ik geloof niet dat iemand hier gezegd heeft dat alternatieve geneeskunde achterlijk of dom is.
Wat mij wel opvalt is dat mensen echter graag geloof hechten aan een mooi, maar in veel gevallen onbewezen verhaal.
Om jouw pleidooi dan maar als voorbeeld te nemen: je zegt dat jouw paard prima geholpen is -- maar kun je aangeven welke van de stoffen in dit middel voor die verbetering gezorgd hebben?
Waren het de bloedglucose verlagende kruiden? Zo ja: is het bloed voordien getest en is daarbij geconstateerd van het glucose|insuline niveau niet in orde was? En is ná gebruik getest of dit verbeterd was?
Waren het de vitaminetoevoegingen? Heb je dan hooi, bodem en ander voedsel en bloed laten testen om te kunnen concluderen dat er door het normale voedingspatroon tekorten waren ontstaan?
Ben je het middel nadien blijven gebruiken? Als er sprake is van IR of (perifere)PPID, dan zou je na het stoppen met toedienen weer een terugval krijgen na verloop van tijd als er inmiddels niets veranderd is aan voeding en beweging. Deze aandoeningen genees je niet zo maar even -het zijn aandoeningen die je hooguit 'onder controle' kunt houden door een gewijzigd management.
Als het bovenstaande niet met meetresultaten beantwoord kan worden, dan is het gebruik van dit middel op z'n best gezegd een gelukkige gok geweest maar weet je in feite nog niks en heb je ook geen feiten om toekomstige problemen te voorkomen of onder controle te houden.

Voor alle alternatieven-aanhangers: Vat dit verhaal nou alsjeblieft niet als aanval op - het enige wat ik ermee wil zeggen is dat de reguliere geneeskunde zich liever van feiten en onderzoek bedient en op grond daarvan medicatie voorschrijft.De serieuze alternatieve geneeskunde doet dat eveneens, dat is ontegenzeggelijk waar. Het probleem is echter de eindgebruiker, en dan met name de eigenaar van de eindgebruiker! Want tussen wetenschap en eindgebruiker ligt een wereld van mooie verhalen, aanbevelingen, goedwillende natuurgenezers en therapeuten zonder onderzoeksprotocollen, artsen die zich van "toverstokjes" bedienen om de meest gruwelijke aandoeningen te constateren.. en vooral commerciële belangen. Websites die bol staan van werfende verhalen die soms échte fouten bevatten of op z'n minst probleemoplossingen slechts éénzijdig belichten en de donkere zijde maar buiten beeld houden.
Op z'n tijd vliegen we er allemaal wel eens in, geven er een hoop geld aan uit. Ik net zo goed als een ander. Want de wanhoop om je dier te helpen kennen we allemaal..
Toch is het aloude credo "meten is weten" iets om in je achterhoofd te houden, met name omdat iedere beslissing die je neemt er één is die - in ons geval - voor een ander levend wezen genomen wordt: je paard. En die praat niet. Die kan hooguit weigerachtig zijn om iets wat niet goed is op te eten. Maar ook dat is geen wet: ik hield gisteren mijn paard een JKK plant voor.. ze probeerde serieus die te pakken te krijgen dus, so far- so good voor het discriminerend vermogen van een paard.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:35

Er is nu eenmaal een groot verschil. Bij de reguliere geneeskunst zijn de behandelingen en medicijnen bewézen effectief door onafhankelijk en wetenschappelijk onderzoek.
Hoe fijn ook de resultaten zijn voor Buitenzinnig (Gluco Balance) en Luve_Roses ook zijn (beleid na uitpendelen), niemand kan bewíjzen dat het resultaat in relatie staat met de alternatieve therapie. En daar werken de alternatieven nu eenmaal niet graag aan mee.....sommige effecten zijn m.i. "gewoon" toevallig. Er zpelen veel te veel andere factoren mee om te kunnen zeggen dat de genezing daardoor in gang is gezet.
Bij reguliere behandelmethodes en medicatie gaat het erom dat er met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan worden gesteld dat het werkt.

Bij allerlei onschuldige kwaaltjes mag met ermee experimenteren wat men wil, maar bij een potentieel levensbedreigende aandoending als Hoefbevangenheid is mijn dringend advies dat de oplossing daarvoor níet moet worden gezocht in de alternatieve hoek.

@JP, ken jij dubbel blind gerandomiseerde onderzoeken naar de effecten van alternatieve geneeswijze dan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 10:47

paars schreef:
@JP, ken jij dubbel blind gerandomiseerde onderzoeken naar de effecten van alternatieve geneeswijze dan?

Die zijn er vast wel - je moet me maar vergeven dat ik die niet à la minute kan oplepelen, ik ken ook de onderzoeksverslagen niet allemaal op m'n duimpje - ik ben er van overtuigd dat allerlei 'natuurlijke' stoffen ( al dan niet met medische claims) ook volgens protocol onderzocht zijn.
Maar één natuurlijk stofje wat onderzocht is, staat hier http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/267002001.html - geheel off-topic natuurlijk en bedoeld als grapje. En het allermooiste vind ik dat één van de onderzoekers meneer|mevrouw de Kruidenier heet. Mijn dag is weer goed! :D _O-
(met excuus voor mijn soms wat bizarre gevoel voor humor)

hondjewaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:54

Mijn paard staat op het land waar bijna geen gras staat en krijgt hooi gevoerd.
Ze krijgt een kilo sportbrok, maar nu ze stil staat krijgt ze dat niet.

Als ze hb hebben gehad blijven ze dan altijd wat stijver?

Voor de korte passen achter heb ik twee keer de osteopaat laten komen. Ze loopt ook al wel wat beter dan in het begin, maar het lijkt alsof ze wat inhoud, op de rem staat.

Als ik dit geweten had had ik haar nooit gekocht, zal nu met rijden altijd denken zal ze pijn hebben als iets niet lukt. Kunnen ze wel echt gewoon pijnvrij leven?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:00

Alternatief kan wel een ondersteuning zijn naast de reguliere behandeling.
Maarten van Visdonk raadde mij aan om Isa via acupuntuur of osteopathie te laten behandelen; valt ook nog steeds deels in het kader 'alternatief' volgens mij.
Of kruiden; een paard in het wild kan zichzelf deels genezen door de juiste kruiden te eten, ben ik van overtuigd. Ook alternatief.
Zelf ben ik voorstander van 'zo natuurlijk mogelijk', dus daar waar ik het kan inzetten komt naast de dierenarts ook een alternatief diergeneeskundige.
Te samen heb ik de puzzel toch een heel eind weten op te lossen volgens mij.
Wat de een niet weet, weet de ander.
Maar om dieren hun noodzakelijke medicatie te ontzeggen omdat je tegen reguliere behandeling bent, vind ik belachelijk ... je kunt in geval van ernstige ziekte zoals bevangenheid, niet wijzen naar 'de natuur', want in de natuur vind je zulke paarden als kadaver terug ergens achter een heuveltje, half opgevreten door wolven en andere roofdieren ... en dat is nu juist wat wij niet willen :o
Wij willen ze beter zien te krijgen en metacam, buut en andere pijnstillers/ontstekingsremmers ontkom je dan eigenlijk (in ernstige gevallen) niet aan.
En ga je dan natuurlijke middelen bij geven, ontkom je er ook niet aan, om dat in overleg met je dierenarts te doen, want niet alles (aan kruiden e.d.) kan bij en met elkaar gegeven worden. Zal logisch zijn (hoop ik).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:00

paars schreef:

Ik val even binnen omdat JP iets had gepost over GlucoBalance in het IR topic.
Ik voel niet echt de behoefte een ellenlang verhaal te typen teneinde te verklaren waarom ik denk dat reguliere en alternatieve geneeswijzen uitstekend hand in hand kunnen gaan en elkaar ook kunnen versterken.
Mijn huisarts heeft mij ook al eens doorverwezen naar een homeopaat, en mijn DA (welke zeer droogstoffelijk is) heeft ook al eens 'alternatieve' wijzen van behandelen voorgesteld...

Dubbel blind gerandomiseerde onderzoeken naar de effecten van alternatieve geneeswijze zijn er natuurlijk niet.
Evenmin zijn er dubbel blind gerandomiseerde onderzoeken naar de effecten van reguliere geneeswijze... onmogelijke klus lijkt me :+

Er worden echter wel dergelijk onderzoeken verricht met 'alternatieve' (tja... wat is alternatief... alles dat niet 'chemisch' is?) 'ondersteunende middelen' (men mag dit geen medicijnen of geneesmiddelen noemen).
Ook moeten alle ingrediënten en hun werking te herleiden zijn, anders krijg je van de VWA een prent waar je de rest van je leven heel ongelukkig van wordt.

De indruk dat sommige mensen lukraak iets bij elkaar mikken in een potje om goedgelovige wanhopigen om de tuin te leiden is dus onzin.

Ik ben WEL met jullie eens dat men niet zelf moet sleutelen met potjes en pannetjes vol onduidelijke substanties ipv van een DA bellen... dat is zeer onverstandig en kan erin resulteren dat je gewoon geen paard meer hebt.
Laarakker is best omstreden.... 'either you love him of you hate him'.
Maar goed, aan het einde van de dag is hij paraveterinair... en geen gebedsgenezer die tijdens een wierookceremonie zijn papiertje heeft gekregen.... alhoewel critici dit wel zo doen overkomen.

Ik ben helemaal PRO mensen die het beste uit 2 werelden verenigen: reguliere en alternatieve geneeswijzen.... maar inderdaad graag met een gedegen achtergrond.