Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:34

Zoals belooft nog even wat betere fototjes van de zeikanten van haar hoeven.
Vandaag niks geks gezien op het harde en op bevroren grond gelukkig! Ook slijt het harde maanlandschap nog een beetje troep van de onderkant af :o

Poging tot half boven foto. Hielen nog een beetje hoog? Maar verder hoefwand wel gelijk aan de zool
Haar mooie 'V' aan de voorkant...
Zeikant Lv. Hielen lijken mij een beetje ondergeschoven? Komt dat vanzelf goed als we de hielen gewoon laag houden en niet steeds hoog laag hoog laag ?
Rechtsvoor dacht ik
Rechts achter Mooi gat waar hij het losse stuk hoefwand heeft weggesneden. Steun aan de achterkant nu op een klein stukje dat niet was afgebroken
Links achter Lijkt mij ook vrij ondergeschoven ?
Verder schrok ik wel hoe erg de flare nog was aan haar achterhoeven, ga misschien een klein beetje zelf eraan vijlen en anders de hoefsmid een schop onder zijn kont geven dat ik het er allemaal af wil :') Gelukkig voelt hij zich niet zo snel beledigd als ik het graag anders wil

@The_Cat
Heb hier op stal ook een paardje met spat staan. Staat op ijzers met een (siliconen?) zooltje. Moet eerlijk zeggen, paardje loopt niet goed hoor... Weet niet of het aan de ijzers met het zooltje ertussen ligt of gewoon aan de smid die het eronder heeft gedaan.
Ben verder ook geen expert hoor, maar ik zou het lekker blootvoets proberen :o Scheelt een stuk in kosten en je houd ook mooiere voetjes over

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:42

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:56

DubbelDun schreef:
Zijn de achterkanten van de hoeven hier ongelijk qua hoogte of vertekend dit door de foto ??
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A04473

Hier zit zo te zien nog een behoorlijk stuk overgroeid steunsel
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A026E7

Ook hier voor mijn gevoel ongelijke hielen en zit er vlak onder de kroonrand nu een dip of vertekend dit ook?
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56A06E68

Ja haar hoeven waren voor énorm ongelijk...
In hoogte én in breedte. Nu is het nu ook nog niet helemaal recht moet ik zeggen, maar het vertekent ook wel een beetje op de foto geloof ik omdat ze met een hoef naar buiten gedraaid stond omdat ze maar niet stil bleef staan toen ik de fotos wou maken haha

Ja steunsels heeft ie niet helemaal weggehaald.. jammer. Het is gelukkig zelf een beetje opgeruimd maar hij vind dat alles "stukje voor stukje " moet aangezien ze nu al een half jaar op haar hoefwand alleen loopt met een zool vol met dode troep dus hij wilt niet in een keer alles weghalen omdat ie bang is dat ze dan geen stap meer zet.
Ze moest ook wel echt even wennen dat een deel van haar zool nu weer de grond raakt ipv alleen de hoefwand.
Ben wel benieuwd of er niet nog meer kneuzingen zitten onder al het dode zool en steunsel dat er nog zit... Heb zelf geen mesje om er een beetje vanaf te halen jammer genoeg.

Die dip kan wel kunnen denk ik ? Kan dat komen doordat daar de hoefwand van de hoef los liet? in dat grijze zanderige randje in de hoef kwam een heel gat en toen liet de hoefwand los.
Of daar de hielen ongelijk zijn weet ik zo 123 niet. Ze staat echt nog een beetje als een eend achter, helemaal naar buiten gedraaid met haar hoeven -O-
Hij wilt het allemaal niet in 1x corrigeren maar als hier sommige al zeggen dat dat wel gewoon kan, begin ik wel te twijfelen of ik nou wel de goede hoefsmid heb gevonden :') :') Zo moeilijk allemaal als je het niet zelf kan

DubbelFun

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:21

Het zou best kunnen dat ze even gevoelig loopt als de zool is leeggehaald, maar nu krijgt de zool nooit de kans om dikker te worden. Dan ben ik eerder voorstander van even doorbijten, desnoods met schoenen, maar dan kan de hoef iig helemaal aan het herstel werken.

Mijn paard had een scheur in de hoef van boven tot onder en in 4 jaar had geen enkele smid die er uit gekregen. Toen kreeg ik een smid die heeft hem er in 3x bekappen uitgekregen. Rigoureus, maar ik ben er nu al wel jaren vanaf.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 08:42

Ahryah schreef:
@The_Cat
Heb hier op stal ook een paardje met spat staan. Staat op ijzers met een (siliconen?) zooltje. Moet eerlijk zeggen, paardje loopt niet goed hoor... Weet niet of het aan de ijzers met het zooltje ertussen ligt of gewoon aan de smid die het eronder heeft gedaan.
Ben verder ook geen expert hoor, maar ik zou het lekker blootvoets proberen :o Scheelt een stuk in kosten en je houd ook mooiere voetjes over

Heb het gisteren besproken met mijn vaste hoefsmid en dan nog een andere die er ook was, Het zal van men paard afhangen of hij zonder ijzers blijft of niet. Momenteel groeien zijn hoeven steeds ongelijk, en zo hard ook dat hij na een maand al terug scheef begint te staan. Ongeacht de spat of niet, ze waren het er over eens dat het gewoon al niet goed is voor zijn gewrichten. Dus ze hebben hem gisteren extra corrigerend bekapt, maar als hij terug scheef groeit, was het beter om daarna te corrigeren met ijzers.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 08:48

The_Cat schreef:
Ahryah schreef:
@The_Cat

Heb het gisteren besproken met mijn vaste hoefsmid en dan nog een andere die er ook was, Het zal van men paard afhangen of hij zonder ijzers blijft of niet. Momenteel groeien zijn hoeven steeds ongelijk, en zo hard ook dat hij na een maand al terug scheef begint te staan. Ongeacht de spat of niet, ze waren het er over eens dat het gewoon al niet goed is voor zijn gewrichten. Dus ze hebben hem gisteren extra corrigerend bekapt, maar als hij terug scheef groeit, was het beter om daarna te corrigeren met ijzers.

Ben erg benieuwd heb je foto,s van zijn hoeven?
Zou dit wel eens willen zien..

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:22

Marjo89 schreef:
The_Cat schreef:

Ben erg benieuwd heb je foto,s van zijn hoeven?
Zou dit wel eens willen zien..

Het probleem is nu dat ze gisteren al gecorrigeerd zijn geweest, dus met foto's zal ik nu niet veel meer kunnen doen. Best stom dat ik het vergeten ben, want het was wel een groot verschil achteraf. Als ik pech heb, en hij staat over 7 weken terug scheef, zal ik een foto nemen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:39

Misschien foto nu msken en over 7 weken.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:45

Marjo89 schreef:

Zal ik doen ;)!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:53

The_Cat schreef:
Marjo89 schreef:

Zal ik doen ;)!

Ik ben wel benieuwd naar de foto's van nu net na het bekappen..Als je de hoeven beter in balans zou willen houden is het misschien aan te raden zelf een cursus te doen zodat je het tussendoor zelf bij kan houden..

Ps.Ik zag dit topic voorbij komen en lees graag mee,interessant!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:02

Ik zal deze avond wat foto's maken. IK zal enkel de voorste nemen, want daar was het verschil het duidelijkst, vanachter waren ze ook scheef, maar niet zo erg als vanvoor.

pleiada schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de foto's van nu net na het bekappen..Als je de hoeven beter in balans zou willen houden is het misschien aan te raden zelf een cursus te doen zodat je het tussendoor zelf bij kan houden..

Ja dat zou ik kunnen doen, maar eerlijk gezegd vind ik dat nogal delicaat om aan te prutsen, en heb ik bang om het fout te doen. De hoefsmid komt om de 7 weken om te kappen. Hij heeft me nu gisteren wel uitgelegd hoe het zit, maar het zelf iets doen is toch nog iets anders. Liever een stielman met veel opleidingen eerlijk gezegd, dan ik die misschien meer fout kapt dan goed

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:53

Ik ben benieuwd!
Als je een cursus doet leer je de hoeven zelf bijvijlen,er kan dan weinig mis gaan in tegenstelling tot wanneer je met een tang oid aan de slag zou gaan..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:59

Ik blijf 'bijvijlen' een leuk woord vinden ;)
Ook met vijlen/bijwerken moet je wel een beetje een timmermansoog hebben om te zien of de boel recht is :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:08

Het is dat afvijlen een beetje een raar woord is ;)

Als je een cursus volgt leer je dat natuurlijk wel om te zien of de hoef in balans is..Je hebt ook mooie meet dingetjes en je kan ook hoofmappen(is dat een woord :P ),dus dat maakt het allemaal wel overzichtelijk..Zonder cursus moet je natuurlijk ook nooit aan de slag gaan..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:19

Als leek leer je bij de cursus zeker een hoop.
Als je mens meer kijk heeft op de hoeven zou dit voor veel paarden een hoop ellende kunnen schelen.
Ben echt dol blij dat er al jaren geen prutsers meer aan mijn paard zijn voeten komt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:22

Ja precies alleen om die reden is het al aan te raden om een cursus te doen..Ik vind het ook echt super interessant :j ..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:24

Ik wil zelf dolgraag de opleiding doen bij jaime Jackson. Hopelijk dit jaar anders volgend jaar.
Die hoeven zijn echt verslavend.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:25

Echt wel verslavend ja :j Ik heb vorig jaar drie keer een cursus gedaan en wil ook nog wel veel meer bij leren :D

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:35

pleiada schreef:
Ik ben benieuwd!
Als je een cursus doet leer je de hoeven zelf bijvijlen,er kan dan weinig mis gaan in tegenstelling tot wanneer je met een tang oid aan de slag zou gaan..

Maar het gaat hier niet over vijlen, maar echt over kappen. De hoefsmid moet als het ware scheef kappen, zodat mijn paard zijn hoef recht komt. Ik ga dat werkje niet achterna doen. Als ik teveel wegkap of te weinig, zijn we verder van huis

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:54

Wij laten cursisten altijd nadat ze de oefenhoef bekapt hebben de hoef "slopen". Ga maar eens twintig minuten vijlen op hetzelfde stuk of met je mesje in de zool graven. Dan merken mensen dat het zweet op hun rug staat voordat je echt iets desastreus bereikt hebt. Met het gereedschap dat de cursisten hanteren : een rasp en reinetten is de kans groter dat je je eigen polsen doorsnijdt bij wijze van spreken dan dat je bij een paard schade aan zou richten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:56

Cheryl van abc methode komt in september naar nederland bij voldoende animo. Geen idee of mensen daar naartoe willen is een driedaagse cursus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:00

Abc maakt bekappen nodeloos ingewikkeld. Ziet er indrukwekkend uit die cirkels, maar die heb je helemaal niet nodig om een goed bekapper te worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:04

Ik lees wel eens stukjes van Cheryl op Fb... wat is de mening van haar manier van bekappen hier ??
Sommige dingen ben ik het absoluut niet mee eens. Zoals het gebruik van haar wijsvinger als maatstaf voor de lengte van een hoef. Alsof iedereen haar lengte wijsvinger heeft ?? :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:22

Ik ben er niet kapot van, bekappen met semi standaard maten is nooit een goed idee. De grootte van de hoef wordt gerelateerd aan de stokmaat van het paard, maar mijn arab heeft veel grotere hoeven dan de draver die zeker 20 cm groter is. Je moet per paard en per hoef kijken. Standaardmaten en afmetingen vind ik een enorm risico. De zool aanhouden is veel duidelijker en veel eenvoudiger.

Wie zich verder wil verdiepen in hoeven kan ik zonder meer de dvd's van Pete Ramey aanraden :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:23

Bokker Tcm62 had ook een aardige visie op de ABC hoeftrim