[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gaapje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:21

toppa heeft ook net een poos op het land gestaan , zou het er toch mee te maken hebben dan ?
heb trouwens goed hooi gevonden nu .

ze is ook balletje lijp , ze springt zowat der stal uit , teken dat het goed gaat volgens mij haha

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:22

Van de Faculteit Diergeneeskunde te Utrecht kreeg ik eens onderstaand antwoord over 'fructanen in gras'.

De fructanen komen als reserve materiaal (koolwaterstof
verbindingen) voor in de wortels, stam, bladeren en zaden van verschillende planten. De verdeling over de plant kan sterk verschillen en de aanmaak en afbraak van fructanen is onderhevig aan velerlei factoren (zowel omgevingsfactoren als factoren binnen de plant zelf). Het zijn zg. polysacchariden (suikers; aan een gekoppelde fructose moleculen), die in drie groepen verdeeld kunnen worden, namelijk de levan-groep, de inuline-groep en een groep van sterk vertakte fructanen.

Fructaan gehalten in het gras zijn het hoogst in december en de aanmaak van fructanen vindt dan ook voornamelijk plaats in herfst en winter. De opslag van fructanen in het gras is het hoogst in die perioden wanneer de plant weining of niet meer groeit. In de maanden januari tot april wordt een groot deel van deze fructanen opslag weer afgebroken. Tijdens de groei periode vindt er voornamelijk opslag van fructanen plaats in de wortels van de plant.
De opslag van fructanen wordt positief beinvloed door een daling in de vraag naar zg. "fixed carbon", wat bijvoorbeeld voorkomt bij het sterke verlaging van de temperatuur.
De fructanen zouden voornamelijk voorkomen in grassoorten die groeien in gematigde klimaten (cool-season grasses: Gramineae, groep C3).

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:28

Mijn ijslander heeft al die keren dat hij bevangen raakte geen gras gezien.... Staat op hooi,geen extra's enz... Het hoeft dus niet altijd aan het fructaan te liggen.
Hij is getest op IR maar ook dat is het niet. Dus iedereen staat voor een raadsel ? Zolang ik niet weet waarvan hij bevangen wordt zal ik het nooit kunnen voorkomen (denk ik) Hij is mooi op gewicht (iets te smal vind ik voor een ijslander) losse manekam ...MIsschien nu toch te maken met te weinig beweging door het slechte weer.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:42

toppa heeft ook een losse manenkam .
mijn dochter der vorige shetje was ook bevangen , maar zit echt maga verschil in hoe die was en hoe toppa nu is .

ze loopt trouwens als een speer weer , ook door de pijnstillers denk ik wel hoor .

al hoewel die shet had toen dezelfde pijn stillers , maar ondanks dat duurde het heeel lang eer die weer een beetje normaal liep .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:12

teveel hooi kan ook de boosdoener zijn.
Tenminste bij mijn paard wel.
In september had hij twee keer gekucht,dus ik het hooi natmaken.
Toen dacht ik meer te kunnen geven omdat het fructaan eruit zou spoelen...niet dus.

Het gaat in pablo's geval niet meteen mis,maar pas na een week of drie.
Eerste signalen,een dunne drol tussen de rest van de drollen...benen ontlasten,daarna pulsatie...eerst 1 been daarna 2 benen.

Dan ben je dus al flink opweg.
Zodra er pulsatie is gebeurt er iets in de hoef.
Dus ik heb toen meteen de hoeveelheid hooi drastisch vermindert,hem van stro afgehaalt en op krullen gezet.
(en de levothyroxine iets verhoogt).

Toen knapte hij snel op,binnen twee weken was hij weer de oude.
Zonder buut ofzo.

Hij is niet echt bevangen geweest...tenminste niet in een gevordert stadium...ik kon het met minderen van hooi weer onder de knie krijgen.

Het blijft dus uitkijken,zelfs met hooi.
Ik heb ook de neiging om teveel te geven.
Ik heb z'on grote ronde baal,dan is het gewoon moeilijk om de juiste hoeveelheden op je vork te nemen.
En zeker met die kou wil je toch dat ze wat te eten hebben.

Dat zal met plakjes makkelijker gaan.

In pablo's geval...die kan dus zelfs bevangen worden van overjarig hooi...zelfs al krijgt hij medicijnen.
Maar pablo heeft dus vrij ernstige IR.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:14

oke nou misschien een hele blonde vraag ?

wat is IR ?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:17

Gaapje: IR is Insulineresistent :)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:18

oke ga ik is even op googlen haha

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:38

@geerke, heb jij het over hooi of voordroogkuil? Omdat je zegt dat het op een grote ronde baal zit..?

Jij geeft als een van de eerste verschijnselen aan pulsatie en (ik denk) ook iets warmer aanvoelen van hoef/kroonrand..?
Is het gek dat ik dat bij mijn shet(voel haar hoeven iedere dag) juist toen ze eigenlijk weer prima liep pas warmte gevoeld heb? Voelde geen pulsatie, enkel warmere kroonrand en warmer in dat kuiltje waar je pulsatie zou kunnen voelen.. Toen ze zo stijf en slecht liep in de eerste dagen waren haar hoeven gewoon steenkoud, maar liep ze wel slecht..

Ik geef momenteel ook onbeperkt hooi aan mijn shet, maar moet hier dus misschien toch voorzichtig mee zijn..

Ze loopt gelukkig wel weer helemaal goed! En wil ook graag lopen, is lekker actief als ik met haar wandel :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:00

ik heb oud hooi,twee jaar oud.
Hier doen ze ook gewoon hooi op grote ronde balen.
Ik voel altijd aan de binnenkant van het been net boven de kogel de pulsatie(of liever,geen pulsatie...)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:02

ik heb nu oud hooi , en onbemest .
lijkt net stro maar dan dunner , ze vind het prima te eten .

had net 100 balen besteld , nu nog maar 10 van die oude genomen .
hooi komt vast ooit op haha, gelukkig eet shetje er ook van .

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:47

goede morgen

nou mag ze vandaag voor het eerst weer even naar buiten , hebben we weer die ....... sneeuw pffff

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:42

Ik betaal hier 4 E per baaltje.....shocking duur hoor, maar heb dan wel mooi graszaadhooi (rietzwenk), of weidehooi of dijkhooi. Altijd een voorraadje. Gebruik het gemengd met het hooi van de SH, en doe er een dag of 6 met een baaltje. Helaas is het arme hooi van de SH nu op en gaan de kosten flink omhoog.....moet dus even met hem om de tafel.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:36

ik betaal 4,50 per baal , zijn wel flinke balen

nou ze is buiten geweest vanaf dinsdag , en hoe bedoel je gek haha
lekker bokken en heerlijk rollen .

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:07

De baaltjes weidehooi hier zijn ook wel 30 kg denk ik. De graszaadhooibalen echter zijn 10 kg lichter!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:36

Yellowfish schreef:
Hoi meiden! even een vraagje, heeft er hier iemand ervaring met Hoof comp Phytonics?

Nog maar even een keer opnieuw, geloof dat eroverheen wordt gelezen onderaan de vorige bladzijde :D of wellicht heeft er gewoon niemand ervaring, kan natuurlijk ook..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:52

ik ken het niet...

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 00:04

Het schijnt de 'nieuwe' lijn van Laarakker te zijn als ik het goed heb begrepen...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 00:39

Ken het ook niet, yellowfish....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:57

capopjekop schreef:
Hoe denken jullie over erfelijkheid?

Op een ander forum zit iemand met een shet die ook gevoelig is voor hoefbevangenheid. We hebben in de stamboom gekeken en daar zitten best wel wat overeenkomsten in qua bloedlijnen. Toeval?

Hmm, erfelijkheid, het zou best kunnen.
Ik denk wel dat min of meer genetisch bepaald is... Of hoe zeg je dat precies?

Waarom wordt de een wel hoefbevangen, en een ander niet? Ik heb mijn pony een paar weken geleden verloren aan een ernstige acute bevangenheid. En ja, ze was dik, maar niet zo moddervet als sommige andere pony's. En toch raakte de mijne zo bevangen dat we haar in moesten laten slapen.

Vaak spelen er ook andere dingen een rol volgens mij, dan alleen voeding/te dik zijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:50

Vash' moeder was slakvet....27 jaar geworden. Daarom dacht ik ook dat hij qua model op zijn moeder leek en negeerde het stemmetje in mijn hoofd 8)7 . Vader Haarlem is ook niet hoefbevangen geweest (voor zover ik weet). Dus bij ons speelt dat iig geen rol.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:11

De ouders van Grietje weet ik ook niet. Die ken ik niet persoonlijk en ik kan er niks over vinden. Maar die andere vrouw en ik vonden het wel frappant dat de zelfde bloedlijn door onze pony's loopt en dat ze beide gevoelig zijn om bevangen te worden. En zij had blijkbaar ontdekt dat een fiks aantal nakomelingen hadden die er ook vatbaar voor zijn. Dus ik bedoel dan niet dat hoefbevangenheid zelf erfelijk is, maar meer het vatbaar zijn voor.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:11

Yellowfish schreef:
Yellowfish schreef:
Hoi meiden! even een vraagje, heeft er hier iemand ervaring met Hoof comp Phytonics?

Nog maar even een keer opnieuw, geloof dat eroverheen wordt gelezen onderaan de vorige bladzijde :D of wellicht heeft er gewoon niemand ervaring, kan natuurlijk ook..

Ik gebruik podo comp phytonics, ik geef het al een tijdje en opzich gaat het best goed, in hoeverre deze druppels daarmee te maken hebben weet ik niet..

Heb wel de hoeveelheid druppels wat opgevoerd van 10 naar 15 (2x per dag) maar hij krijgt nu ook een half zakje buut per dag erbij.
Met de buut gaat het weer heel erg goed, hij was maandag flink aan het rennen met de shet hengst. Me zus heeft hem in tijden niet meer zo zien rennen (natuurlijk vertekend dit beeld omdat hij buut krijgt maar dat kleine beetje buut zorgt er toch voor dat hij beter in zijn vel zit.)

Ik hoop aan de ene kant dat de sneeuw snel weg is zodat we weer lekker kunnen lopen.
aan de andere kant mag het van mij wel weer sneeuwen want het sleeen met de shet hengst is toch wel erg leuk!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:51

Ik hoop dat het snel gaat dooien. Grietje staat nu al een week op stal en op het uitloopstukje. Niet dat ze veel meer wil lopen. Vandaag de dierenarts er nog eens bij gehad, hij heeft de hoef wat bijgeveild, zodat hij beter afrolt en ik heb ook buut gekregen. Verder kunnen we op dit moment niet zoveel doen, dus het voelt weer erg machteloos aan.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:28

ja het dooit en goed ook haha

hier gaat het ook redelijk .
nu nog maar 1 keer metacam per dag , morgen is het op en laat ik de veearts nog even komen .

ik merk het goed hoor van 2 keer naar 1 keer per dag metacam .
gelukkig loopt en rent ze wel , niet kreupel maar zeker ook niet rad .

ze mag nu 2 uurtjes per dag in de bak .
laat de veearts maar komen , weet zelf eigenlijk niet goed hoe verder anders