[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:41

Inderdaad, telkens weer de balans zien te vinden in dat wankele evenwicht is best wel een 'dingetje' .. maar áls dat dan lukt dan is alles het weer meer dan waard geweest ;)

@ Auke : Fijn dat het weer wat beter lijkt te gaan en dat je begrijpt wat ik bedoelde te zeggen +:)+
Je weet nu iig. waar je paard last van heeft .. is aan jou hoe & wat je daarmee doet natuurlijk.
Misschien een ( betaalbare ;) ) optie om de Maagsupport van De Paardendrogist te gaan gebruiken ?
Ikzelf en anderen hebben daar goede ervaringen mee.
Hoe dan ook : sterkte in het verdere verloop natuurlijk!

@ Jojotoma : ja, zo zie je maar weer hoe verschillend en verscheiden de oorzaak, gevolgen en behandeling van hoefbevangenheid is ..
Bij Noah blijkt uit niets dat gras ( of ander voer) de trigger (geweest) is, gras is voor hem niet verboden of gevaarlijk .. hij heeft het hele weide seizoen dan ook gewoon en probleemloos mee kunnen draaien met de rest ( = hier opbouwend naar max. zo'n 12 uur per dag lintbegrazing).
Maar uiteraard ook hier de nodige voorzichtigheid in voor- en najaar en koude nachten/warme dagen en/of andere groeispurt momenten.
En ook al staan ze nu geen van drieën op het land, grashappen halverwege stapsessies en aan het eind daarvan is hier gelukkig mogelijk en toegestaan Y)(^) .. mét de nodige mits en maars ;)
Noah vat dat 'toestaan' overigens érg ruim op als hij zich goed voelt, hij eigent zich dan bepaalde vrijheden gewoon zelf toe ... is dus een goed teken als hij met touwtje en al (niet voor niets zo kort opgebonden >;) ) ergens zo zijn eigen ding staat te doen :D

@ Deni : nope, geen ervaring mee of eerder over gehoord ... maar ik ga er dan sowieso vanuit dat dat over gepelde zonnebloempitten gaat ?

@ GDG : je hebt helemaal gelijk hoor!
Zo zie je maar weer, ondanks het lange (..) verhaal toch weer niet compleet .. had eerst wel uitleg erbij, maar stonden al zoveel woorden te lezen :list:

Maar goed, ben dus zelf inderdaad ook absoluut geen voorstander van het te veel maar vooral het te snel proberen afvalstoffen kwijt te raken omdat juist dát de organen kan overbelasten en/of hoefbevangenheid kan veroorzaken en/of deze in stand kan houden ...

In Noah's acute fase heb ik dan ook niet aan detox- of drainage kuren gedaan.
( in een later stadium op advies van holistisch werkende behandelaar wel een combi van Equilin Immuno & Balancer gegeven in een door haar aangepaste hoeveelheid).

Echter .. echter, Noah heeft (imo ..) duidelijk altijd al een probleem met zijn lymfeklieren/vatenstelsel en /of afvalstoffen verwerking ( naar mijn idee en gevoel ligt dáár ook de grondslag van zijn HB uitbraak: opeenstapeling van afvalstoffen .. lang op randje kunnen blijven balanceren maar uiteindelijk is balletje de verkeerde kant opgerold) : huidproblemen, snel en vaak dikke benen en koker ..
Uiteraard alles al meer dan eens onderzocht, maar nooit iets uitgekomen ... ook precies een jaar vóór de HB niet, maar ook niet tijdens de HB.
De waarneming is er wel, maar de vaststelling niet :?

Afijn, in het verleden had ik al eens eerder Souplesse mix gegeven en was tevreden over resultaat: drogere benen & koker en ( mede ?) daardoor ook makkelijker bewegen.
Toen herstel van Noah zich eenmaal goed had ingezet durfde ik het aan om wat meer te gaan geven om het lijf verder op weg te helpen, zoals dus de Probiotica maar ook de Souplesse mix (10-2017) .. beiden met goed gevolg, kwam toch weer meer power in alles.
Toen pot en zak op waren weer gestopt met gift om te kijken of er verschil te zien zou zijn.

En nu dus weer begonnen met zowel de Probiotica als de Souplesse mix omdat de achterbenen en koker weer terug ongezond & beangstigend vol en dik waren .. inmiddels gelukkig weer geslonken naar acceptabel en comfortabel.

Dus ja, toch wel weer een weloverwogen afweging :o .. maar goed dat je daarnaar vraagt !

NB., contact met smid gehad, afspraak voor vrijdag staat.

Charaz

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:44

Wanderers, die dikke koker heeft onze ruin ook gehad (volgens mij al lang voor hij bevangen werd), dierenarts kon toen niks vinden maar ik vermoedt ook het slecht kwijt kunnen van afvalstoffen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:51

Wanderers, maagsupport heb ik indd besteld bij de paardendrogist. Die krijg ik als het goed is morgen binnen! Ik vond Zhuf nu weer slechter dus ik ga morgenochtend toch maar de gastrogard ophalen bij de DA. Moet alleen even overleggen wat we doen. Had gelezen dat als ze echt een maagzweer heeft dat ze een spuit per dag moet gedurende de 28 dagen ( a €1100,00 |( ) en dat als ze in mindere mate klachten hebben dat ze dan 1/4 spuit per dag moeten gedurende de 28 dagen (ongeveer € 280,00). Maar ff overleggen met de DA. Ik ben zelf voor starten met 1/4 spuit, kijken of ze met een paar dagen opknapt, zo niet dan overgaan op een hele spuit per dag.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:52

Afbeelding
Zoek de verschillen dat opgeblazen heb ik uiteindelijk opgelost door toen in het begin regelmatig een biertje te geven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:00

@auke: ik heb er vast overheen gelezen, maar waarom zou het een maagzweer zijn? Als gevolg vd bute?
Die van mij begon ook op te zwellen na een jaar ziek van bevangenheid en medicatie. Maar zoals gepb’t ben ik dat met Laarakker gaan bespreken en kwamen we er concreet achter wat er mis is. En konden we dus ook daarop gaan behandelen en werd hij met drie weken beter.
Ik wilde zelf niet zo maar van alles erin gooien met het risico dat je twee maanden verder nog steeds kwakkelt. En dat bleek een terechte keuze.
Bij HB kan je denk ik wel met 100% zekerheid zeggen dat er binnen iets niet goed gaat waardoor het hb wordt, maar waar precies..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:10

Jotoma, De hoefbevangenheid komt bij zhuf voort uit de EMS en insulineresistentie. Dus dat gaat indd sowieso niet goed. DA vermoed haar nu sowieso van maagproblemen door de bute indd. Wat ze nu heeft schijnt een bijwerking te zijn wat dus in sommige gevallen al na enkele zakjes bute kan optreden. En gaf ook aan dat als ze niet snel genoeg opknapt dat ze dus op de gastrogard moet ivm verhoogd risico op maagzweer. Zhuf is niet opgezwollen maar heeft lichte koliekaanvallen de afgelopen dagen. (Zweten, onrustig, algehele malaise en verhoogde ademhaling) Na contact vanmorgen met DA blijkt dat dus bijwerking op de maag te zijn door de buut.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:14

@ Marcella : alcohol durf ik niet aan bij Noah, slechte ervaring met (acute) dosis Traumeel druppels, weten niet zeker waar dat aan lag .. zou alcohol geweest kunnen zijn.

@ Auke : knap s*** dat optimisme meteen al de grond is ingeboord :( Ik weet wel dat er een goedkoper alternatief voor Gastrogard is ... uit mijn hoofd gezegd van Abler ?

@ Charaz : ja hé ?! Dus ik ben niet helemaal %) ?! Ik leg die link ook, maar dat kan blijkbaar niet aangetoond worden met de (gangbare?) onderzoeken?
Maar goed, vandaar dus die Souplesse mix .. durf geen heftigere middelen, speciaal voor lymfevaten werking, te geven :n

@ Jotoma : kopie gedeelte bijsluiter Buut > Pony's zijn zeer gevoelig voor maagzweren met dit product, zelfs bij therapeutische doses
(diarree, zweren in de mond en hypoproteïnemie kunnen ook worden gezien) <

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:17

Die van mij zou nooit hoefbevangen geweest zijn, maar de grootste problemen zaten bij die van mij spierbevangenheid.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:44

Ah ik haal twee berichten door elkaar zie ik :D
My bad!

@auke: super naar hoor. Is je paard al ziek, wordt die nog zieker van de medicatie. Arme jullie :(:) ook voor de portemonnee echt niet grappig. Hopelijk vind je een beter alternatief! Veel sterkte.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:39

Aukelizzy schreef:
Wanderers, maagsupport heb ik indd besteld bij de paardendrogist. Die krijg ik als het goed is morgen binnen! Ik vond Zhuf nu weer slechter dus ik ga morgenochtend toch maar de gastrogard ophalen bij de DA. Moet alleen even overleggen wat we doen. Had gelezen dat als ze echt een maagzweer heeft dat ze een spuit per dag moet gedurende de 28 dagen ( a €1100,00 |( ) en dat als ze in mindere mate klachten hebben dat ze dan 1/4 spuit per dag moeten gedurende de 28 dagen (ongeveer € 280,00). Maar ff overleggen met de DA. Ik ben zelf voor starten met 1/4 spuit, kijken of ze met een paar dagen opknapt, zo niet dan overgaan op een hele spuit per dag.

Dat klopt, ik was een paar jaar geleden toen mijn vorige paard met maagzweren stond voor een weekje kliniek en een maand Gastrogard rond de 2.000 euro kwijt. Een goedkopere oplossing is om via Abler omeprazol te bestellen. Alleen dat heb je pas met 7 a 14 dagen binnen. Je kan voor een spoedlevering kiezen en dat kost dacht ik 25 dollar extra.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:40

Marcella schreef:
Die van mij zou nooit hoefbevangen geweest zijn, maar de grootste problemen zaten bij die van mij spierbevangenheid.

Zijn alle paarden die HB staan niet in mindere mat een beetje spierbevangen? Mijn kereltje heeft bv hele zere broekspieren en borstspieren van het achterover hangen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:53

damian23 schreef:
Aukelizzy schreef:

Dat klopt, ik was een paar jaar geleden toen mijn vorige paard met maagzweren stond voor een weekje kliniek en een maand Gastrogard rond de 2.000 euro kwijt. Een goedkopere oplossing is om via Abler omeprazol te bestellen. Alleen dat heb je pas met 7 a 14 dagen binnen. Je kan voor een spoedlevering kiezen en dat kost dacht ik 25 dollar extra.

Daar kwam ik indd ook achter! Ik heb contact met een hele lieve bokker. Die heeft een bestelling geplaatst en volgens de track en tracé code is haar pakketje al in Nederland. En ik kan 30 spuiten overnemen. Dus het kan nooit lang meer duren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:41

Denk toch dat het anders is. Bij die van mij was het echt met spierbevangenheid dat als je vlakke hand op hem legde hij in elkaar dook. Of samen trekken van de huid.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:46

damian23 schreef:
Marcella schreef:

Zijn alle paarden die HB staan niet in mindere mat een beetje spierbevangen? Mijn kereltje heeft bv hele zere broekspieren en borstspieren van het achterover hangen.

Nee, zeker niet. Niet elke HB is even ernstig en elke HB'er toont zich klinisch weer anders. Vele paarden hangen überhaupt niet achterover tijdens een aanval, laat staan dat ze (daarvan) spierbevangen worden. Het enige wat je dan ook kunt stellen is dat spierbevangenheid een mogelijke complicatie bij HB kan zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:50

Mijn Roos was toen ze echt nog heel stram stond wat hard in haar spieren door het verkrampt staan.
Nu ze fijn op het zachte loopt is ze dat gelukkig kwijt. Wil het niet spierbevangen oid noemen, hooguit spierpijn of wat verzuurd door de pijn.

Ik begin weer voorzichtig positiever te worden. Afgelopen weekeind een kwartje buut er af zonder terugval! En vanmorgen zelfs echt heel aardig (lees 75% goed) over het harde stappen. En ZO stout op het zachte. Ze pakte alles aan om te gaan vliegen. Kuchje van mij, m'n moeder die naar buiten stapte, een vogel die op vloog. Roos is normaal onverstoorbaar, maar heeft gewoon veel energie die er met zere pootjes niet uit kan.
Ons stap rondje was vanmorgen 'longeren' in mijn menbaan (30x60, dus mee lopen op een ovaal van 30 meter doorsnee), maar heb haar toch maar weer kort gepakt en aan de hand gestapt. Want piafferen, rollkur achtige bewegingen, vliegende wissels en een soort spaanse draf was niet wat ik verstond onder rustig stappen :') .
Vanavond maar aan de lange teugel, dan kan ik haar ook kort houden. Dan stopt ze haar energie maar in nagevelijk lopen en wat stelling en buiging, lijkt me verstandiger dan alle hoge school oefeningen ;) .

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:54

Jotoma, ik had ook al eens naar je bezoek aan Laarakker gevraagd (m.n. hoe ze de diagnoses gesteld hebben) en ben daar nog steeds erg benieuwd naar. Mocht je het niet in het topic willen plaatsen, zou ik dan ook een pb mogen?

@wanderes, ik snap je uitleg dat je er goede ervaringen mee hebt alleen snap ik nog steeds niet echt dat je het nu geeft terwijl er iets in de hoef gaande zou kunnen zijn. Wellicht is dat omdat je denkt dat de oorzaak van de hoefpijn nu aan de buitenkant van de hoef ligt (de zweertjes) ipv binnenin bij de lamellen? Maakt verder niet echt uit natuurlijk, ieder zijn keus en het is ook zeker geen aanval oid, puur een vraag om (beter) te begrijpen waarom je dit kiest.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:32

@ GDG : hmm, ik weet niet hoe ik het beter zou kunnen uitleggen ( en neen, ik beschouw je vraag niet aanvallend ;) )
Nog een poging om uit te leggen waarom ik hier NU voor kies :
Die dikke benen en koker wijzen op het niet goed afvoeren van afvalstoffen en dát kan dan weer leiden tot HB aanval/in stand houding, daarom probeer ik nu de afvalstoffenverwerking op een milde manier te helpen omdat ik sterk vermoed dat dáár bij hem in beginsel al de veroorzaker van de HB zit.

Daarnaast kunnen de opgelopen benen & koker op zichzelf al voor grote problemen zorgen .. dit moet dus sowieso echt aangepakt worden.
Bewegen is daarbij eigenlijk een must, daarom nu dan ook ( naast dagelijks stappen, gelukkig kan en wil hij dat) zowel inwendig ( ik blijf het zeggen: milde ) als uitwendige ( BOT beschermers afgewisseld met Traumeelgel) aanpak.

Is overigens niet veel anders dan het geven van bv. Gluco Balance bij IR paarden .. de gevolgen van HB aanpakken is één ding, maar de ( vermoedelijke ?) veroorzaker aanpakken is uiteraard minstens zo belangrijk.

Ik vermoed nu overigens dat het gevoelige lopen van nu inderdaad een, zeg maar, uitwendige/mechanische grondslag heeft ... iets met oud/dood weefsel versus nieuw en gevoelig weefsel, soort van groeipijn vergelijkbaar met het aangroeien van een teennagel bij de mens .. kan ook tamelijk pijnlijk zijn.
Vandaar dat ik ook de smid laat komen om te kijken of hij daar iets in kan betekenen.

Zijn dus eigenlijk weer diverse zaken die elkaar overlappen (what's new?), kunst is dan om ook daar weer je weg in te vinden en dat is inderdaad weer een kwestie van aanvoelen denk ik ...
Eigenlijk de kip en het ei verhaal in veelvoud : hoe, wat en waar begint het & hoe, wat, en waar moet jezelf beginnen ?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:40

Ps., voor diegenen die het niet hebben meegekregen of niet meer weten :
Noah stond op 5-9-2016 van het ene op het andere moment zwaar hoefbevangen met 4 benen op de stalvloer vastgenageld.
Vlak daarvoor nog zonder problemen met hem gestapt ..
Oorzaak is nooit gevonden of achterhaald kunnen worden, maar opvallend was dat hij tegelijkertijd 4 enorme opgelopen dikke volle benen had ( was echt serieus bang dat vooral zijn achterbenen zouden open barsten !) met maar liefst een temp. van 42 :(
Met alles nog ( veel te vers ..) in mijn geheugen, en nu nog altijd geconfronteerd wordende met de gevolgen hiervan, zal ik uiteraard alles in het werk stellen om een eventuele herhaling te proberen te voorkomen .. vandaar het maken van de keuzes die ik maak.

Maar die zijn dus echt persoon/dier/situatie gebonden ... net zoals de keuzes bij anderen gebaseerd zijn op de situatie bij hun.

Denk dat ik nu wel lang genoeg aan het woord geweest ben := , terug naar algemeen topic O:)

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:43

@ Dennis : fijn hé, als ze weer 'gewoon' hun brutale streekjes terug krijgen ! Normaal kun je ze dan wel achter het behang plakken, maar tijdens of na ziekte spring je een gat in de lucht als ze weer 's lekker ouderwets 'stout' zijn :) :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:19

Ik moet er zo om lachen. Roos is nooit zo stout, ze is inmiddels bijna 14 jaar bij me en is gewoon een super makkelijke lieve pony. Tikkie flegmatiek en een dieseltje, maar er wel ALTIJD staan als het moet. Maar vorig jaar rond deze tijd begon ze te kwakkelen. Hele zomer stappen, stappen, stappen. Net voorzichtig aan het opbouwen, eerste wedstrijdje (meteen kampioenschap in een klasse hoger ;) ) en toen eind oktober bevangen. En nu dus nog niet goed....
Maar onkruid vergaat niet! Ondanks al haar gebreken (artrose, gekantelde hoefbeentjes, IR, cushing, 1 oog er uit) zie ik haar nog lang niet als een oude afgeschreven pony. En zij zelf ook niet. Ik denk dat als ik haar nu in span dat ze gewoon op Z nivo te rijden is (maar dat doen we natuurlijk niet).

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:26

Ik meld me hier ook maar eens nu ik voor het eerst te maken heb met HB.

Twee weken terug begon het met een warme en dikke koker en kreupel op 1 voorbeen. Koker dagelijks schoon gaan maken en leek beter te worden. Zo opeens pony helemaal stijf en stram, geen koorts, wel verdikte en warme kroonrand. Dierenarts met spoed erbij, maar deze dacht aan moeilijk lopen door pijnlijke koker.
Dag erna vertrouwde ik het niet, andere dierenarts erbij. En ja hoor, hoefbevangen.
Direct gestart met bute en aspirine. Deed het die dagen stukken beter, begon weer actiever en makkelijker te lopen. Nu is de bute er 2 dagen af en is het weer 10x niks, geen verbetering zichtbaar.
Vandaag dierenarts er weer bij gehad, toch weer op de bute. Deze keer alleen wel voor langere periode en met een langzaam afbouwschema. Kreeg er wel bij te horen dat als er na deze periode geen verbetering zichtbaar is, ik toch na moest gaan denken of het nog waardig voor de pony is.

Hebben geen idee wat de oorzaak voor de HB is.

Pony kreeg eerst hooi en paar brokjes biks. Nu alleen nog maar hooi.
Is al een paar weken niet meer op de weide geweest, alleen 24/7 in paddock + verharde. Paddock is eigenlijk iets modderig, en pony gaat hier zelf ook telkens in staan.

Wat zou ik rondom de voeding nog aan kunnen passen? En wat zou ik nog meer kunnen doen ter verlichting?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:21

Wanderers schreef:
Noah stond op 5-9-2016 van het ene op het andere moment zwaar hoefbevangen met 4 benen op de stalvloer vastgenageld.
Vlak daarvoor nog zonder problemen met hem gestapt ..
Oorzaak is nooit gevonden of achterhaald kunnen worden, maar opvallend was dat hij tegelijkertijd 4 enorme opgelopen dikke volle benen had ( was echt serieus bang dat vooral zijn achterbenen zouden open barsten !) met maar liefst een temp. van 42 :(

Ha, nu snap ik het helemaal. Dit stuk en je post daarvoor geven aan dat je een link ziet tussen het HB worden en de opgelopen benen en koker (en je vermoedt dat dat oplopen te maken heeft met moeite met het afvoeren van afvalstoffen). Nu zie je de benen en koker weer oplopen en wil hem daarom helpen met het afvoeren van afvalstoffen, in de hoop dat hem dat helpt (en hopelijk erger voorkomt).

Bedankt voor de interessante discussie en ik hoop dat het allemaal goed mag gaan en Noah weer opknapt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:17

Roos heeft net haar volte 5 meter in uitgestrekte galop geoefend :j . Toen dat van mij niet mocht waren de passage en piaffe aan de beurt :P . En dat mocht ook niet, toen was ze boos :') .

Even rustig over het land stappen was er niet bij. Toen maar snel in de paddock gezet, bij het voer op het harde om haar weer kalm te krijgen. Leek me verstandiger ;) .
Volgens mij voelt ze zich wel goed op het zachte. En volgens mij mag ze vanaf morgen een kwartje buut in leveren :D .

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:39

Dennis, dat is goed nieuws!!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:50

Yanaa, heb je een analyse van je hooi? Soms zit daar te veel suiker in. Al getest op PPID?