@ Auke : Fijn dat het weer wat beter lijkt te gaan en dat je begrijpt wat ik bedoelde te zeggen

Je weet nu iig. waar je paard last van heeft .. is aan jou hoe & wat je daarmee doet natuurlijk.
Misschien een ( betaalbare

Ikzelf en anderen hebben daar goede ervaringen mee.
Hoe dan ook : sterkte in het verdere verloop natuurlijk!
@ Jojotoma : ja, zo zie je maar weer hoe verschillend en verscheiden de oorzaak, gevolgen en behandeling van hoefbevangenheid is ..
Bij Noah blijkt uit niets dat gras ( of ander voer) de trigger (geweest) is, gras is voor hem niet verboden of gevaarlijk .. hij heeft het hele weide seizoen dan ook gewoon en probleemloos mee kunnen draaien met de rest ( = hier opbouwend naar max. zo'n 12 uur per dag lintbegrazing).
Maar uiteraard ook hier de nodige voorzichtigheid in voor- en najaar en koude nachten/warme dagen en/of andere groeispurt momenten.
En ook al staan ze nu geen van drieën op het land, grashappen halverwege stapsessies en aan het eind daarvan is hier gelukkig mogelijk en toegestaan

Noah vat dat 'toestaan' overigens érg ruim op als hij zich goed voelt, hij eigent zich dan bepaalde vrijheden gewoon zelf toe ... is dus een goed teken als hij met touwtje en al (niet voor niets zo kort opgebonden

@ Deni : nope, geen ervaring mee of eerder over gehoord ... maar ik ga er dan sowieso vanuit dat dat over gepelde zonnebloempitten gaat ?
@ GDG : je hebt helemaal gelijk hoor!
Zo zie je maar weer, ondanks het lange (..) verhaal toch weer niet compleet .. had eerst wel uitleg erbij, maar stonden al zoveel woorden te lezen

Maar goed, ben dus zelf inderdaad ook absoluut geen voorstander van het te veel maar vooral het te snel proberen afvalstoffen kwijt te raken omdat juist dát de organen kan overbelasten en/of hoefbevangenheid kan veroorzaken en/of deze in stand kan houden ...
In Noah's acute fase heb ik dan ook niet aan detox- of drainage kuren gedaan.
( in een later stadium op advies van holistisch werkende behandelaar wel een combi van Equilin Immuno & Balancer gegeven in een door haar aangepaste hoeveelheid).
Echter .. echter, Noah heeft (imo ..) duidelijk altijd al een probleem met zijn lymfeklieren/vatenstelsel en /of afvalstoffen verwerking ( naar mijn idee en gevoel ligt dáár ook de grondslag van zijn HB uitbraak: opeenstapeling van afvalstoffen .. lang op randje kunnen blijven balanceren maar uiteindelijk is balletje de verkeerde kant opgerold) : huidproblemen, snel en vaak dikke benen en koker ..
Uiteraard alles al meer dan eens onderzocht, maar nooit iets uitgekomen ... ook precies een jaar vóór de HB niet, maar ook niet tijdens de HB.
De waarneming is er wel, maar de vaststelling niet

Afijn, in het verleden had ik al eens eerder Souplesse mix gegeven en was tevreden over resultaat: drogere benen & koker en ( mede ?) daardoor ook makkelijker bewegen.
Toen herstel van Noah zich eenmaal goed had ingezet durfde ik het aan om wat meer te gaan geven om het lijf verder op weg te helpen, zoals dus de Probiotica maar ook de Souplesse mix (10-2017) .. beiden met goed gevolg, kwam toch weer meer power in alles.
Toen pot en zak op waren weer gestopt met gift om te kijken of er verschil te zien zou zijn.
En nu dus weer begonnen met zowel de Probiotica als de Souplesse mix omdat de achterbenen en koker weer terug ongezond & beangstigend vol en dik waren .. inmiddels gelukkig weer geslonken naar acceptabel en comfortabel.
Dus ja, toch wel weer een weloverwogen afweging

NB., contact met smid gehad, afspraak voor vrijdag staat.