[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:45

luve_rozes schreef:
nombrado schreef:
er zijn nog enorm veel vraagtekens over bevangenheid. Het zou me niets verbazen als de oorsprong van deze aandoening komt vanuit de darmfunctie. (en de daarin ontstane disbalans)

Bij mijn paard, was dat de enige te vinden reden. Niet op gras, paddock P, niet te dik. Wel een slecht werkende blinde darm, wat meer problemen veroorzaakte.
Hier zou dat eigenlijk ook best een logische verklaring kunnen zijn.
Pony is goed uit z'n wintervacht gekomen dit jaar, behálve op het gebied rond de dikke darm (aan beide kanten), daar is het nog steeds pluizig en zit een beetje lang oud haar van de wintervacht.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:50

Marcella schreef:
nombrado schreef:
Mijn ervaring met Pavo is trouwens, dat ik veel paarden tegen kom, die last krijgen van hun maag
Hebben meer mensen deze ervaring?
(ik heb het zelf overigens nooit gevoerd)

Die van mij krijg mok van pavo voer. ;)
Mijn pony kreeg ontzettende jeuk van die pavo summerfit 'speciaal voor sobere rassen'.
Pony schuurde zichzelf helemaal kaal en kreeg een keiharde manenkam. Snel mee gestopt dus.
Nu voer ik weide brok van 'healthy herbs' (voergezond.nl) en hiervoor voerde ik altijd Safe&Sound van Dodson&Horrel en daar ga ik na deze zak healthy herbs ook weer naar terug, vond ik veel fijner voeren.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:51

Maar die pavokoeken hebben toch best nog een hoog gehalte aan suiker/zetmeel?

Bliksem: precies datgene had mijn paard ook, werd ik ook op gewezen. Ook kan de flank bovenaan wat opgeblazen zijn, ook een teken van slecht functioneren van de blinde/dikke darm. Dan werd het zaak aan de bel te trekken, want dan werd de darmwerking waarschijnlijk weer instabiel.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:55

Ik heb er nog nooit bij stil gestaan dat er een verband tussen zou kunnen zijn. Mijn pony was al 9 jaar niet meer hoefbevangen geweest dus ik was helaas minder oplettend dan ik blijkbaar had moeten zijn.

En dat klopt ja van die pavokoeken, en dat terwijl ik vind dat ze het totaal anders presenteren/mee adverteren (totdat je zelf naar de voedingswaarden gaat kijken).

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:00

Pavokoeken bevatten 30% suiker/zetmeel en zijn dus niet direct het 'ideale' voer voor HB paarden of paarden die schuren door te veel suiker/zetmeel.
Maar tja ... als je paardje echt niets anders lust zoals het geval van de mijne, en je toch iets wilt/moet voeren om de mineralen/vitaminehuishouding op peil te houden, dan was de keus hier makkelijk.
Moet er ook bij zeggen dat ze niet schuurt of zo van die koeken.
Het zal ook vaak niet van die koeken alleen zijn. Mogelijk zit er nog een ander iets in de voeding waar wat te veel suiker/zetmeel in zit, en dan telt het beetje extra natuurlijk wel mee.
Hou je met alles rekening en het totaal door de dag heen laag, dan kan zo'n stukje koek niet zoveel kwaad lijkt mij op dat punt, en vult het wel echt de mogelijke tekorten aan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:02

MiniLoe schreef:
Ben vanaaf gezakt in metacam, morgen vroeg krijgt ze ook minder en dan heb ik denk ik alleen nog voor een keertje.
Ze loopt op zand al vrij stabiel,harde grond nog gevoelig maar dat is normaal denk ik?

Denken jullie dat ik voor de zekerheid mn veearts nog ff moet bellen voor metacam voor als ze van het weekend weer slecht gaat lopen doordat ik ermee ben gestopt of kan je zoiets niet te lang geven? Moest het flesje wel opmaken wat ik had gehad, verwacht mrgn aaf laatste beetje te kunnen geven

Blijf in contact met je dierenarts, kijk goed naar je paard. Mijn paard liep acuut heel erg slecht met verminderen bute, het was niet om aan te zien. ( Metacam is geen Bute, maar ook een ontstekingsremmer) Metacam kun je net zoals Bute best lang geven. Zo lang als nodig is. Bute kan voor de maag slecht zijn, maar voor mijn paard was dat toen de beste optie buiten het kostenplaatje.
Ik kan je wel vertellen als je vermindert met de pijnstilling het ongeveer een uur of nou zeg 8 a 12 duurt dat die Bute is uitgewerkt, hier was dat echt geen fraai gezicht. Ik heb me voor mijn kop willen slaan dat ik te vroeg de pijnstilling wilde verminderen. Bij ieder paard is het verschillend ook afhankelijk van de oorzaak. Mijn paard overleefde het niet.
Hoe gaat ze nu? Je doet het zo goed met je vragen en zorgen!!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:02

Bliksem: Mijn paard is door een osteopate veelvuldig behandeld. De normale 3 behandelingen brachten haar wel op de goede weg, maar steeds net niet genoeg. Dus is ze afgelopen najaar 3 maal rond de 2 weken behandeld, en toen steeds een langere periode er tussenin, totdat ze bij de laatste 2 maal geen teruggang vond. En daarbij natuurlijk fout voedsel gemeden, niets meer uit geprobeerd om haar dikker te krijgen. Wel een pure prebiotica gevoerd. Ze is nu sinds 3 jaar puzzelen voor het eerst HB vrij, heeft nu wel een mega hoefzweer, wat natuurlijk ook niet positief is met de gedachte aan HB erachter.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:05

luve_rozes schreef:
Bliksem: Mijn paard is door een osteopate veelvuldig behandeld. De normale 3 behandelingen brachten haar wel op de goede weg, maar steeds net niet genoeg. Dus is ze afgelopen najaar 3 maal rond de 2 weken behandeld, en toen steeds een langere periode er tussenin, totdat ze bij de laatste 2 maal geen teruggang vond. En daarbij natuurlijk fout voedsel gemeden, niets meer uit geprobeerd om haar dikker te krijgen. Wel een pure prebiotica gevoerd. Ze is nu sinds 3 jaar puzzelen voor het eerst HB vrij, heeft nu wel een mega hoefzweer, wat natuurlijk ook niet positief is met de gedachte aan HB erachter.

die hoefzweer kan ook een uitting zijn van ellende uit het lichaam werken.
kan die hoefzweer er al uitgesneden worden?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:11

Het wordt dus echt een uitdaging om hierna weer 9 jaar HBvrij te worden als ik het allemaal zo lees.
Hier hadden we de pony's gewoon niet om moeten weiden, dat is een stomme zet geweest.
Mijn shet heeft in de jaren hiervoor altijd met 1 of meerdere grote paarden gestaan waardoor ons land eigenlijk altijd héél schraal was. Nu staat hij samen met 1 andere mini en was het eigenlijk wel te verwachten dat er nu veel meer gras over zou blijven voor Bliksem.
Maar dat is altijd achteraf praten.

Hij gaat in ieder geval echt niet meer terug naar dat stuk land voordat er wat flinke paarden overheen zijn geweest. :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:13

een hoefzweer na of tijdens hoefbevangenheid is voornamelijk de ellende en necrotisch weefsel in de hoef zelf die er uit wil.
Of ontstoken bloedstolsels na en zoolkneuzing.
Verder denk ik persoonlijk dat hoefbevangenheid een probleem is in de stofwisseling,en daar is de schildklier (o.a...schildklier regelt nog veel meer functies) verantwoordelijk voor.
Maar ja....geen da komt op het idee die waarden te testen.
Een secondair probleem noemen ze het....je wil niet weten wat er allemaal fout gaat als dat kliertje het niet naar behoren doet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:25

MiniLoe schreef:
Paars: thnx voor de info, zal eens kijken of ik wilgentakken kan scoren als tijdverdrijf

Wuswa: fotos voor de bekapping ben ik vergeten, stom he.
Kan wel fotos maken van hoe het nu is?

Ben vanaaf gezakt in metacam, morgen vroeg krijgt ze ook minder en dan heb ik denk ik alleen nog voor een keertje.
Ze loopt op zand al vrij stabiel,harde grond nog gevoelig maar dat is normaal denk ik?

Denken jullie dat ik voor de zekerheid mn veearts nog ff moet bellen voor metacam voor als ze van het weekend weer slecht gaat lopen doordat ik ermee ben gestopt of kan je zoiets niet te lang geven? Moest het flesje wel opmaken wat ik had gehad, verwacht mrgn aaf laatste beetje te kunnen geven

Zandstuk is voor de helft klaar, helaas gooide hoosbuien en onweer roet in het eten.
Morgen aaf kan ze erop en dan kan ze weer lekker heel wat uurtjes naar buiten en meer bewegen

Ik heb ook altijd (pfff, altijd.....) bute gehad ipv metacam, maar ook hier gold: heel langzaam minderen, eerst 2x daags, daarna 1x daags, daarna om de dag, dat laatste soms wel een week of langer.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:28

EstherHegt schreef:
Blijf in contact met je dierenarts, kijk goed naar je paard. Mijn paard liep acuut heel erg slecht met verminderen bute, het was niet om aan te zien. ( Metacam is geen Bute, maar ook een ontstekingsremmer) Metacam kun je net zoals Bute best lang geven. Zo lang als nodig is. Bute kan voor de maag slecht zijn, maar voor mijn paard was dat toen de beste optie buiten het kostenplaatje.
Ik kan je wel vertellen als je vermindert met de pijnstilling het ongeveer een uur of nou zeg 8 a 12 duurt dat die Bute is uitgewerkt, hier was dat echt geen fraai gezicht. Ik heb me voor mijn kop willen slaan dat ik te vroeg de pijnstilling wilde verminderen. Bij ieder paard is het verschillend ook afhankelijk van de oorzaak. Mijn paard overleefde het niet.
Hoe gaat ze nu? Je doet het zo goed met je vragen en zorgen!!

Ik zal hem morgen even bellen aangezien ik dus voor het weekend stop, zul je zien dat ze van het weekend daardoor weer slecht word en dan zit ik zonder, eens even zijn mening aanhoren dus. ( hij zal wel denken heb je haar weer met dr vragen haha )

Waardoor ben je te vroeg met de pijnstilling gestopt? en lees ik het nou goed dat je paard het uiteindelijk niet heeft overleeft ? |(

Vanmorgen liep ze redelijk, duidelijk nog wel gevoelig op de harde stenen vloer, maar in het zand op het erf weer goed. Daar staat ze dan te genieten van wat handjes hooi gemengt met stro, terwijl ik haar stal uitmest en opstrooi. Erna spuit ik tien minuten dr voorbenen af die tijdens het afspuiten in de modder staan en erna kreeg ze voor 200 kilo metacam en weer op stal met geweekt hooi.

Smiddags gaan de andere ff twee uurtjes het land op en krijgt ze weer wat hooi en rond zes uur ben ik weer uit mn werk, dan mag ze weer ff in het zand staan, doe ik dr stal, poets ik dr, krap dr hoefjes voorzichtig uit, koel ik dr hoefjes en krijgt ze op stal weer geweekt hooi.

ben vanavond terug gegaan in metacam naar 150 kilo, morgen vroeg krijgt ze ook voor 150 kilo en dan ff zien hoe ze erop reageerd op die verlaging. ik was begonnen met 1x per dag voor 200 kilo metacam maar dat sloeg niet genoeg aan, na de verhoging van twee keer per dag voor 200 kilo zag ik verbetering.

als ze volgende week nog zo gevoelig loopt dan komt de veearts fototjes maken, maar hoop dat dr zandstukje die we nu aan het aanleggen zijn goed zal doen

het ene moment voel ik me wel optimistisch van het komt uiteindelijk wel weer goed, maar het andere moment voel ik me echt rot en zie het somber in en kan wel janken en haal de ergste dingen in mn hoofd ;(

maar het is zoals ik lees wel normaal dat ze nogsteeds gevoelig loopt op het harde? ben inmiddels op pagina tien van dit topic hihi

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:36

Zit er een reden achter dat jullie met je HB pony's op de stenen/asfalt lopen of is dat uit noodzaak?
Ik had namelijk bedacht dat ik zo lang mogelijk met hem op het land blijf stappen (= zacht) ipv op het harde.
De schuilstal is wel betegelt, maar daar gaat hij ook niet in staan.
Laatst bijgewerkt door Bliksem op 28-07-11 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:38

Ik heb met die van mij juist niet gestapt, maar alleen losgelaten in het zand. Haar zelf de keuze gegeven om te bewegen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:38

ik blijf voorlopig juist van de stenen af, op het harde loopt ze slechter, vandaag viel het wel mee maar mn smit raade wel af om haar op harde ondergrond te zetten voorlopig

straks in haar zandstukje kan ze zelf bepalen of ze loopt, om dr wel te motiveren verspreid ik het hooi
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 28-07-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:39

Miniloe@...het klinkt helemaal niet slecht hoor!
Ze komt er wel door!
Het is heel normaal dat ze nog gevoelig loopt op het harde....het feit dat ze uberhaupt loopt is al super!
Mijn paard heeft ongeveer drie weken meer gelegen dan gestaan. |(

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:44

echt waar geerke? whow das wel heftig,hoelang ben je nog doorgegaan met pijnstillers? inmiddels alles onder controle? mamaloe heeft al die tijd wel gewoon gestaan zover ik kon zien, lag niet overdreven meer dan normaal gesproken, wel zakte ze door dr voorbenen die eerste avond dat ik dr aantrof en afgelopen dinsdag ook nog eens bij voetje geven op het verharde, sindsdien dus op zand ook met poetsen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:52

MiniLoe schreef:
Waardoor ben je te vroeg met de pijnstilling gestopt? en lees ik het nou goed dat je paard het uiteindelijk niet heeft overleeft ? |(

Ik schreef het wat fout op, ik ben te snel met een poging de pijnstilling te verminderen gestopt, ik halveerde. Dat ging niet goed.
Mijn paard overleefde niet omdat haar HB met rediciverende kolieken te maken had en met iets vreemds in haar bloed. Haar bloedcellen werden afgebroken voor ze groot genoeg waren om zuurstof te kunnen vervoeren, ze is maar 6 jaar geworden. We weten niet waarom dat gebeurde, we hebben wel meer onderzoek gewild maar ze ging gewoon te snel achteruit. Een ruggenmergpunctie en lever punctie waren opties die ook in de planning stonden. Sectie ging ook niet echt meer lukken omdat ze op een vrijdag werd ingeslapen, maandag zou ze aan de beurt geweest zijn en dan zijn er vaak niet meer dingen terug te vinden omdat het lichaam te oud is.
Omdat ze zo vreselijk ziek was hebben we voor haar gekozen, we blijven wel met vragen zitten, maar het was niet eerlijk naar haar om haar die pijn nog door te laten maken, haar organen gaven het op, er was geen kans meer op herstel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:53

MiniLoe schreef:
echt waar geerke? whow das wel heftig,hoelang ben je nog doorgegaan met pijnstillers? inmiddels alles onder controle? mamaloe heeft al die tijd wel gewoon gestaan zover ik kon zien, lag niet overdreven meer dan normaal gesproken, wel zakte ze door dr voorbenen die eerste avond dat ik dr aantrof en afgelopen dinsdag ook nog eens bij voetje geven op het verharde, sindsdien dus op zand ook met poetsen.

mijn paard reageerde niet op but.Ik gaf het wel maar het deed niet veel.
En toen bestond er nog geen metacam....tenminste niet voor paarden.
Mijn paard is in het totaal ongeveer 10 x bevangen geweest met hoefbeenkantelingen aan vier hoeven en een zoolbreuk.
Ik heb al zeker acht jaar niet meer op pijnstillers.Hij krijgt nu wel al 6 jaar schildklierhormoon dagelijks omdat uit een bloedtest bleek dat zijn schildklier te traag werkte.
De schildklier zorgt voor de afvoer van afvalstoffen in het lichaam....als die het niet goed doet loopt het paard over van de afvalstoffen en wordt die van mij bevangen.
Maar ik heb een speciaal geval :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:04

MiniLoe schreef:
ik blijf voorlopig juist van de stenen af, op het harde loopt ze slechter, vandaag viel het wel mee maar mn smit raade wel af om haar op harde ondergrond te zetten voorlopig

straks in haar zandstukje kan ze zelf bepalen of ze loopt, om dr wel te motiveren verspreid ik het hooi

Mijn paard is denk ik wel een paar maanden gevoelig gebleven op het harde. Hij bleef ook in de zandpaddock, toen de herfst inviel moest hij wel 2 x daags over de stenen van en naar zijn box, zo'n 15 meter. Een mooie graadmeter. Heeft echt lang geduurd voordat we weer de oprijlaan op en neer konden. Maar: hou je roer recht, je bent goed bezig +:)+ , hebt je stalhouder mee, je DA en smid en ze lijkt goed te reageren op je aanpak. Zou idd wel een spuit Metacam voor de zekerheid het weekend ophalen, je kan vragen of je die eventueel weer terug mag brengen als je 'm niet nodig meer hebt. Het zijn tenslotte dure dingen ;-) .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:09

Zammie schreef:
Volgens mij is dat nog steeds scheef, maar ik voer zemelen (beetje) bij, dus wordt dat weer recht getrokken..En volgens mij wordt dit suplement weer aangepast, wat ik heb gehoord bij de verkoper...Ze zijn met meer voedingsveranderingen bezig daar..

edit: was ff reactie op dyonne

In elk geval is de smaak ook veranderd :P
Heb een emmer uit de nieuwe serie verpakkingen en mijn merrie zat er echt even anders op te kauwen. Dat is ook zo'n miep met supplementen, en aangezien ik altijd al weinig tot geen krachtvoer gaf (wel pavo vital, zo'n zelfde bekertje muesli of granenmix alleen na het rijden, gemengd met een handje luzerne om het meer volume te geven en dat ze er lekker goed op kauwen en langer over doen.

Met zo weinig voer kreeg ik dingen als supplementen poeders of medicijnen er nooit in. Zelfs met appelmoes liet ze het liggen. Dus nu voer ik medicijnen gewoon met een spuit. Ofwel opgelost in water (met desnoods beetje limonade als het erg bitter is zoals de aspirine), ofwel gemend met appelmoes (afhankelijk van het middel en advies dierenarts).

Hier lijkt er een klein lichtpuntje te gaan schijnen Vanaf vanmiddag zie ik mijn merrie weer vlotter vooruit komen en zitten er hele stukken bij dat ze niet meer hinkt, maar normaal stapt. Zelf stukjes over de stenen die er goed uit zien (wel afgewisseld met mindere momenten)
Voorzichtig positief nieuws dus maar. Nog een paar dagen 1 zakje buut, 2x per dag, en dan moet ik afbouwen met nog 5 dagen 2x per dag een half zakje.

De Gluco balans is ook binnen maar wacht er nog heel even mee omdat ze nu al zoveel spuiten moet slikken per dag. Morgen weer overleg met de dierenarts en ben benieuwd of de uitslag van de urine-test al binnen is.
De rekening van vorige week die 3 dagen met onderzoek, behandeling in kliniek en overnachtingen ook...Slik... Dat is een nieuw "all-time record" dierenartsrekening... Mijn spaarpotje gaat rap leeg zo.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:21

Die van mij staat nu op de metacam.
Op het harde is ze erg gevoelig, in het zand zie je praktisch niks.
Mijn werd ook aangeraden om harde bodem zoveel mogelijk te mijden zolang ze daar gevoelig op is, gaat het goed, mag ze ook weer op harde bodem stappen.
Ook werd mij aangeraden om er voor te zorgen dat ze wel beweegt in het zand, zodat de bloedsomloop bevorderd wordt (omdat ze geen tot heel weinig last lijkt te hebben in het zand).
Ik heb vandaag dus voor het eerst aan de lange teugel (erachter dus, niet erop) rechtuit over de hoefslag met haar gestapt, dat ging heel goed en vond ze ook helemaal leuk om te doen!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:22

Esterhegt: wat een heftig verhaal zeg, kan me voorstellen dat jullie nog veel vragen hebben, maar vind de keuze erg dapper en het eerlijkste naar je paard toe. Maar zo te lezen speelde er dus meer mee dan hoefbevangen.

Geerke: zoolbreuk heb ik inmiddels ook het een en ander over gelezen, klinkt heel naar.
wat is daarvan de behandeling geweest? Lees ook veel over bloedtesten, als ik toch fotos moet laten maken kan ik misschien net zo goed meteen een bloedtest laten doen... laat dat dan zien welke organen niet goed werken en waar ze eventueel tekorten aan heeft? Wat kost zoiets ongeveer en is dit aan te raden in combi met hb?

Paars: idd een mooi stuk om te lopen op het harde en als je paardje de weide wilt bereiken moet ie wel erover dus motiverend haha. Ik moet denk ik acht meter over verharde stenen tot de weide, valt gelukkig mee dus.
Nu kan ik via zand omdat er een stuk stenen opnieuw word gelegt en er nog niet ligt, dus hoeft ze maar vier meter over het harde. Van die spuit is slim bedacht, ga ik cker vragen, weet de kosten niet, nog geen rekening gehad van afgelopen donderdag aaf, maar alleen voorrij was al vijftig a zestig....

En inderdaad gelukkig heb ik de stalhouder mee, hij doet de ponys zelfs op aangepaste tijden buiten, heeft het adresje van het zand gegeven en toestemming te storten terwijl het voor bv een longeercirkel absoluut niet mocht.

Nu een goede kliniek gevonden die klaar staan wanneer nodig en verstand van zaken hebben. Mn vriendinnen en stalgenoten die bijspringen in de hulp voor mamaloe en mn vriend die nu toch wel inziet dat zand nodig was, hij had eerst zoiets van kan toch prima op stal blijven voorlopig.... die heeft driftig staan scheppen vanaaf en vond de plastic weidepaaltjes maar niets en wilt mooie houten palen om haar stukje zetten en heeft gister dr benen gekoeld.

En niet te vergeten info in dit topic en jullie motivatie, tips en adviezen en ervaringen
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 28-07-11 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:26

EstherHegt schreef:
MiniLoe schreef:

Ik schreef het wat fout op, ik ben te snel met een poging de pijnstilling te verminderen gestopt, ik halveerde. Dat ging niet goed.
Mijn paard overleefde niet omdat haar HB met rediciverende kolieken te maken had en met iets vreemds in haar bloed. Haar bloedcellen werden afgebroken voor ze groot genoeg waren om zuurstof te kunnen vervoeren, ze is maar 6 jaar geworden. We weten niet waarom dat gebeurde, we hebben wel meer onderzoek gewild maar ze ging gewoon te snel achteruit. Een ruggenmergpunctie en lever punctie waren opties die ook in de planning stonden. Sectie ging ook niet echt meer lukken omdat ze op een vrijdag werd ingeslapen, maandag zou ze aan de beurt geweest zijn en dan zijn er vaak niet meer dingen terug te vinden omdat het lichaam te oud is.
Omdat ze zo vreselijk ziek was hebben we voor haar gekozen, we blijven wel met vragen zitten, maar het was niet eerlijk naar haar om haar die pijn nog door te laten maken, haar organen gaven het op, er was geen kans meer op herstel.

Jeetje, wat ellendig... Voor het paard en voor jullie om mee te maken...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:32

geerke schreef:
MiniLoe schreef:

mijn paard reageerde niet op but.Ik gaf het wel maar het deed niet veel.
En toen bestond er nog geen metacam....tenminste niet voor paarden.
Mijn paard is in het totaal ongeveer 10 x bevangen geweest met hoefbeenkantelingen aan vier hoeven en een zoolbreuk.
Ik heb al zeker acht jaar niet meer op pijnstillers.Hij krijgt nu wel al 6 jaar schildklierhormoon dagelijks omdat uit een bloedtest bleek dat zijn schildklier te traag werkte.
De schildklier zorgt voor de afvoer van afvalstoffen in het lichaam....als die het niet goed doet loopt het paard over van de afvalstoffen en wordt die van mij bevangen.
Maar ik heb een speciaal geval :D

Jeetje, en je paard loopt nu weer vrolijk rond, ondanks die zoolbreuk, kantelingen van 10 bevangenheden? Kun je nog iets met hem doen of loopt hij alleen in de paddock?
Ze hadden bij de kliniek op basis van de foto's mijn merrie afgeschreven als rijpaard. Nu heeft ze ook peesblessures die haar al ongeschikt maakten voor de sport, maar ik hoopte wel dat ik nog wat met haar in het bos kon stappen onder het zadel de komende jaren. Na de vorige bevangenheid kon ze ook weer pijnvrij stappen, dus ik blijf een beetje hoop houden als ze hiervan hersteld...