Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:49

google is your best friend

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:53

Ik heb en ben toch bezig met onderzoek doen, ik lees hier mee en heb hier om raad gevraagd. Maar ik zal iniedergeval morgen de hoefsmid bellen, meestal kan hij diezelfde week nog. Zal ik dan nog weer foto's plaatsen hier na die tijd plaatsen?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:58

ElineGC schreef:
Ik heb en ben toch bezig met onderzoek doen, ik lees hier mee en heb hier om raad gevraagd. Maar ik zal iniedergeval morgen de hoefsmid bellen, meestal kan hij diezelfde week nog. Zal ik dan nog weer foto's plaatsen hier na die tijd plaatsen?

Leuk ! wie laat je komen ?
Zie dat je in overijssel woont

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:04

Ik laat altijd Joris noordman komen, hij gekapt goed, niet duur en kan snel komen. Volgens jill rietman (?) een natuurlijk nekapper gekapt hij netjes.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:10

ElineGC schreef:
Ik laat altijd Joris noordman komen, hij gekapt goed, niet duur en kan snel komen. Volgens jill rietman (?) een natuurlijk nekapper gekapt hij netjes.

oke, :o die ken ik zo niet.. Genoeg prutsers helaas hier in de omgeving.. -O-

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:12

Ja klopt, vind het erg lastig. Heb bij hem soms ook mijn twijfels want hij vind het shetlandersbekappen niet zo leuk en slaat dit liever dan ook een keer over. Maar hij bekapt mijn haflinger wel goed, zij heeft HB.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:19

Ik begrijp dat jullie dus ook uit Overijssel komen, wie hebben jullie als bekapper. Ik zoek nog een goede

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:05

Ik vind Joris noorman fijn. Voor natuurlijk bekappen jill uit apeldoorn

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:07

koetjeboe schreef:
Ik begrijp dat jullie dus ook uit Overijssel komen, wie hebben jullie als bekapper. Ik zoek nog een goede

Ik woon idd in overijssel

Gewone smid Jelle de vreden vind ik erg fijn. Maar is mij iets te dol op ijzers :o
Verder ben ik erg Fan van Arno Gouw(natuurlijk bekapper)
En dat volg ik zelf ook, doe ook soms paardjes van anderen. Kei leuk om te doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:09

Arno gouw is indd een goede die heeft mn vriendin ook eens gehad (toen heeft ze het zelf geleerd)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:17

Ahh ja arno. Niet eens meer aan gedacht. Daar heb ik nog les van gehad.
Ik ga nu 28 feb de natuurlijk bekappen cursus doen......eindelijk.
beentjes van kiki lijken het nu prima te houden blootvoets. Gisteren me normale draf schema weer opgepakt. Ben benieuwd hoe de benen er nu uit zien.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:25

Ik heb de afrondings en steunselraspen besteld die ik zocht. Toch maar de bestelling gedaan waar ik ze gezien had. Woensdag krijg ik ze hopelijk en dan krijg ik direct een cursusje trimmen en gebruik van die raspen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:38

Uiteindelijk wel op een en hetzelfde adres?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:31

No_No schreef:
Ik heb de afrondings en steunselraspen besteld die ik zocht. Toch maar de bestelling gedaan waar ik ze gezien had. Woensdag krijg ik ze hopelijk en dan krijg ik direct een cursusje trimmen en gebruik van die raspen.

Ben benieuwd welke je nu besteld hebt ?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:34

Ja beide het zelfde adres. Ik weet niet hoe die steunselrasp heet, kan er ook niets over vinden op internet maar zal een foto plaatsen als ik het heb :o

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:53

Welke winkel als ik vragen mag?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:05

Dubbel zooltje.. Vandaag eens goed naar de voeten van een merrie op stal gekeken. Je ziet overigens ook haar algehele conditie in haar voeten terug (dampig, aan het hoesten waarvoor ze al verschillende medicatie heeft gehad maar wil niet over gaan, cushing waarvoor aan de medicatie, 23 jaar)

Afbeelding

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:16

Marjo89 schreef:
ElineGC schreef:

oke, :o die ken ik zo niet.. Genoeg prutsers helaas hier in de omgeving.. -O-

Jill is een hele fijne goede bekapster .
Werkt volgens het Natural balance principe

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:25

Even een update van mijn kant: yardo zijn ijzers zijn eraf en hij is bekapt..

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:55

Ik wil wel graag jullie mening hebben over de voetjes van mijn merrie, aangezien ik na al die prutsers het niet meer vertrouw haha

Even wat achtergrond informatie:
In mei kwam opeens mijn hoefsmid niet meer opdagen, reageerde niet meer op whatsappjes en bellen.
Uiteindelijk had ik deze voetjes over:
Afbeelding

Toen naar de hoefsmid bij mij op stal geswitched. Hij doet bijna alle paarden op stal en vroeger ook de paarden van mijn moeder, dus het moet goed zitten dacht ik.
Ben er de eerste paar keer niet bij geweest aangezien ik op vakantie was of hij vroeg kwam wanneer ik op school was, dan deed hij alles in 1 keer.
In de zomer vakantie had ik deze voetjes:
Links voor
rechts achter
zijaanzicht voor

Ik was er totaaaal niet tevreden over, dus de volgende keer zou ik erbij zijn.
Uiteindelijk kwam hij tussendoor voor mij omdat ik zijn normale tijdstippen steeds niet kon komen, nou wat een drama was dat!
Mijn merrie toonlandde (hoge hielen ? ) wat ze voorheen nooit deed, nou dat was gewoon een gebrek dat mijn merrie had...
Hij heeft toen op aandringen van mij haar hielen wel lager gemaakt dan de vorige keer en achter zou hij haar goed binnendoor bekappen (moet ivm kniebanden) Maar hij vond haar hoeven te kort om ze echt helemaal binnendoor te doen, dus moest er maar een ijzer onder.

Ik had toen dit beeld (rond oktober)
rechts voor
Rechts achter, nogsteeds niet goed binnendoor
zij aanzicht voor, hielen ongelijke hoogte links en rechts

Ik was er daarna klaar mee, knie sloeg steeds erger op slot en pony liep gewoon niet fijn. Heeft kreupel gelopen op het harde na zijn laatste bekapping maar alles was maar een gebrek dat mijn pony had. Pony heeft altijd hele schattige kleine voetjes gehad dus nu werden het gewoon klompen aan haar benen. Ook kwamen er gekke bobbels op de hoef en die "v" tjes die hij maakte omdat er zogenaamde schimmels in haar hoefwand zaten scheurde alleen maar verder door.

Haar voeten groeide ondertussen als kool en ze zagen er steeds slechter uit, maar ja hij mocht niet meer aan haar voeten zitten en blijkbaar zijn de hoefsmeden hier in de buurt niet zoo snel met terugbellen en reageren..
no comment...

Flare die binnen 2/3 dagen tijd zo van haar hoef af rekte
Kwam een heel gat op de plek van de flare, waar uiteindelijk haar hoefwand? er gewoon af scheurde.

Heb nu eindelijk in januari haar oude hoefsmid weer te pakken gekregen, dus hij gekomen. Hij vond het werk van de vorige hoefsmid niet zo heel verkeerd? maar ja hij mag natuurlijk niemand afkraken :P

Ik zit nu met dit beeld:
Rechts voor
Rechts achter, Kneuzing bij de toon en hij heeft het afgebroken stuk eruit gesnedenp
Links achter, ook een kneuzing bij toon en een verbrede witte lijn links??
schuin boven lv,beetje een maanlandschap

Dit was het na een dagje op de bevroren grond in haar paddock

Ik snap dat het natuurlijk niet allemaal in 1x goed gezet kan worden, maar ik vraag me af wat jullie hier van vinden, Of we nu een beetje op de goede weg zijn met hem ?
De flares en het binnendoor kon hij pas in een paar bekap beurten doen omdat hij niet haar gewrichten opeens in een andere stand wilt zetten. Hij had erg veel moeite met al het steunsel materiaal weg te halen dus er zitten een beetje "hakken" in haar zolen. Dat was gelukkig na een dagje op de bevroren paddock een beetje weggesleten.
Haar zool loopt nu weer deels gelijk aan de hoefwand maar pony liep vandaag op de bevroren grond erg gevoelig.. ( zouden er onder al dat dode zool dat er nog zit meer kneuzingen zitten? )
Hoefsmid wou niet alles in 1x weghalen omdat hij bang was dat ze dan geen stap meer durfde te verzetten na bijna een half jaar op alleen haar hoefwand te lopen.
Ik ben benieuwd naar jullie mening, want ik zie nu door alle uitleggen en meningen door de bomen het bos niet meer! :')

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:01

De bevroren paddock zouden de hoeven gewoon tegen moeten kunnen. Hier staan zeven paarden van verschillende rassen en verschillende leeftijden gewoon op het maanlandschap, zonder dat er ook maar een flintertje afbreekt. Alles heeft te maken met frequent hoefonderhoud. Hoeven moeten vaker bekapt worden dan eens in de zes a acht weken, anders wordt de hoefwand te lang en gaat die afbreken. Ook steunsels groeien als een malle omdat die niet slijten.

Binnendoorzetten is flauwekul, in het buitenland zetten ze voor dezelfde klachten buitendoor. Gewoon goed bekappen kan best in één keer. Alles netjes op lengte en ook vooral zelf leren onderhouden.

Liep je paard gevoelig ook op de straat? Misschien liep hij in de bak gewoon voorzichtig omdat ze merken dat het ook best glad kan zijn.

Bij een flare maak je de hoefwand ietsje korter dan de zool zodat de flare vrij is van druk, en hier ook weer zelf bij houden, anders heb je na twee weken dat de wand alweer de grond raakt en er weer druk op komt te staan en ben je weer terug bij af.

Afbeelding
Afbeelding

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/quarters.html

Afbeelding

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:39

Op bevroren grond liep ze 2/3 dagen na de bekapping gewoon prima! Vandaag erg voorzichtig op de stukken dat het een maanlandschap was en in de longeerbak die knoert hard was wou ze liever niet draven. Denk dat het eerder heel voorzichtig was omdat het glad was want op de verharde stukken liep ze prima.

Dat van die kwatier boogjes(zo heten ze toch? :o ) heb ik inderdaad al eens gelezen, Ik heb helaas geen nb en aangezien mijn ouders betalen en níks met natuurlijk hebben moet ik het doen met een tradi smid.

De vorige hoefsmid heeft haar hele stand verranderd, stond als een eend achter en trapte nonstop haar benen aan. Daarom wou hij eigenlijk niet in 1x haar hele hoef recht zetten omdat de gewrichten dan opeens zo anders belast worden, maar dat kan je dus makkelijk in 1x doen ?

Ik heb een hoefvijl dus ik kan zelf een beetje de buitenkant bij vijlen als het te lang word, maar ergens vind ik dat toch een beetje een eng idee op mijn eigen paard want wie weet maak ik het scheef of te kort 8)7

Ook kan ik nu die kneuzingen bij de toon niet meer vinden, paard heeft geen moment kreupel gelopen en je kan er ook op tikken wat je wilt zonder reactie, zouden die zo snel weggetrokken zijn, aangezien normaal een paard dan toch stokkreupel is...?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:47

Kneuzingen zie je meestal pas een hele tijd nadat ze gebeurd zijn. Als je zoolprut/steunsel bij snijdt dan zijn het rode vlekken, maar denk oiv lucht enzo gaat de rode kleur weg en ga je het idd niet meer zien.
Bloed is dan al tijden geleden in de hoefwand getrokken en zit daar tot het aan de oppervlakte groeit.
Ik wou ook vragen 'wtf is dat gat aan de teen elke keer'.
Kan je ook een foto maken van voorkant scheur? Kan zijn dat als het effectief schimmel is, hij het niet diep genoeg weg snijdt (als er dus gewoon nog zwart blijft staan, alles moet mooi gelig/wit zijn na weghalen), + dan is het handig om zelf ook te behandelen met schimmelwerend spul. Kan ook wel dat het gewoon blijft door te lange wand maar aan de teen lijkt mij die juist kort genoeg.
Als ik moest bekappen zou ik zeker steunsels wat beter willen bijsnijden en, de hielen ook inkorten, vnl vooraan. Die zitten ver naar voren toe maar de oude smid lijkt dat beter te doen heb ik de indruk?

Wat ook wel wil eens helpen tegen op slot gaan is tenen goed afronden.. Voor & achter tenen afronden kan ook helpen tegen het aantrappen :p Ik zou het ook gewoon allemaal in 1 keer doen want binnen x aantal weken staat er toch weer hoefwand en kan je weer opnieuw beginnen :P

Als je schrik hebt om het te zelf te kort te vijlen (voor die flare en kwartierboogjes) kan je de hoef ergens op zetten en dan van boven af recht naar beneden raspen.. Dan rasp je het zijdelings uitstekende stuk er af en ga je vanzelf een boogje krijgen terwijl hiel & teen even lang blijft.. Weet niet of dat duidelijk is :')

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:11

In de periode zomer dat die andere smid is geweest liet hij de hielen hoger dan dat deze smid doet. Als het goed is gaan de hielen nog een stukje lager maar hij wilt dat allemaal niet in 1x doen..

Dat gat in de teen heeft die hoefsmid van stal gedaan :') :') Die was er heilig van overtuigd dat er allemaal schimmels in zaten. De smid nu heeft er een klein beetje in gesneden om te kijken en zat toen van, nou ja dat moet er met de tijd maar even uit groeien.
Aan 1 voorhoef heeft ze altijd wel een beetje een 'gaatje' gehad door een beschadiging aan de kroonrand. Normaal is dat gewoon een hele dunnen scheur naar beneden maar de hoefsmid van stal vond het nodig daar ook Vtjes in te snijden :')
Voorkant ziet er nu zo uit
zijkant, hielen zijn nog vrij hoog maar dat zou die stukje voor stukje laten zakken?
Zo hoog liet de hoefsmid van stal de hielen steeds staan, vond hoge hielen een gebrek aan mijn pony :')
Heeft toen ergens in oktober op aandringen van mij de hielen lager gezet dan dat hij zelf wou maar dat vond ik alsnog te hoog

Ze trapt gelukkig niet haar voorbenen aan, maar strijkt heel erg door de gekke eenden stand die de hoefsmid van stal ervan heeft gemaakt, heeft wel altijd afentoe een beetje gestreken maar trapte zich niet open toen

Ik zal morgen even buiten in daglicht wat beter fotos van haar hoeven maken, dit was in het smalle gangpad dus alles is een beetje scheef en schuin :o

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:18

Zijn hier mensen met ervaring met hoeven die gekapt/beslagen worden voor spat?
Bij mijn paard is dit onlangs vastgesteld, en momenteel staat hij onbeslagen. Men vaste hoefsmid stelde voor om onbeslagen verder te gaan, en dat hij dit op een speciale manier zou bekappen. Echter de hoefsmid van een vriendin van me, zei dat hij hier niet zo voor is, omdat bij bekappen het effect nogal snel weg kan gaan als mijn paard vaak over verharde weg gaat.
Iemand ervaringen?