[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:15

Ik vraag me toch af hoe het dan zit met gras onder een sneeuwlaag - dat lijkt toch een beetje onontgonnen kennisgebied. De temperaturen zijn (bij ons althans) bijna constant op of onder het vriespunt - wat doet gras dan in zo'n periode? Groei zit er niet in, vormt het dan toch nog wel fructaan? Mijn paarden ( die overigens geen 'grasprobleem' hebben) lopen een deel van de dag op de kleine wei: daar ligt nog steeds een laag van zo'n 10 cm sneeuw op dus er valt ook haast niks te eten:het is meer bezigheidstherapie - beetje sneeuw wegschrapen en snuffelen wat er onder zit. Daarbij is ook de grond keihard bevroren dus het lijkt me niet dat het gras onder het sneeuwdek fijn kan groeien..

Met bloedonderzoek kunnen ze van alles bepalen, dus ook leverwaarden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:25

Jannepauli schreef:
Toch vreemd dat er nu - in dit jaargetijde - toch weer verschillende hb gevallen gemeld worden ..
Het gras groeit weliswaar niet, maar maakt wel antivries aan zodra er daglicht op valt. Dat was dus bij ons bijvoorbeeld een paar dagen geleden, toen was de sneeuw weer wat weggesmolten. Omdat het niet verbruikt wordt spaart het allemaal op. Dan kunnen de waarden dus flink oplopen (denk ik??)

Jannepauli schreef:
Paars.. toch geen WLD??? Heb je iets gekregen om te behandelen? Honing is weliswaar een anti-bacterieel middel maar ik vraag me af of dat sterk genoeg is en effectief onder de hoeven? Ik zou geen risico nemen..

Nou, dat hoop ik niet zeg!! De hoef breekt verder niet af, dus WLD is het dan niet en volgende week komt de smid weer. Ik smeer het aan de onderkant op de witte lijn en aan de buitenkant op de rand van de weggevijlde wand en in de scheurtjes. Als ik op de site van hoofcare kijk, is honing (en teatree vond ik ergens anders) een goed middel, dus ik smeer even door.

gaapje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:37

hallo

mag ik me hier ook melden
gisteren morgen liep me meisje vreselijk kreupel een 1 been .

toen de veearts kwam gisteren avond waren het allebij der voor benen........en ja hoefbevangen .

3 weken geleden is er achter spat geconstateerd .
alles tegelijk , wat al helemaal niet tegelijk kan .
nu ben ik opzoek , op advies van de veearts naar ander oud hooi .

wie kan mij vertellen welk hooi ik het beste kan halen en waar te verkrijgen omg utrecht .
en alle andere adviezen zijn meer dan welkom

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:51

Oh Gaapje wat een narigheid.....oud hooi is het beste (weinig voedingswaarde) of gewoon hooi een paar uurtjes laten weken in water. Dat laatste is nu natuurlijk niet zo heel handig..met de temperaturen onder vriespunt..
Graszaadhooi is misschien ook een optie, dat staat ook niet bol van de energie.
Als je voor oud hooi wil gaan dan kan ik je wel helpen - ik heb mijn HBpaard bijna een jaar op dat oude spul gehad en dat was niet makkelijk te vinden -- in 2009 is bij de meesten het hooi van 2008 verbruikt omdat de oogst slecht was. Ik heb een adresje waar ze nog oud spul hebben -- ik woon in het buitengebied van Nijkerk dus niet zo ver van jou vandaan. PB me maar even als je het adres voor oud hooi wilt hebben (circa 3 euro de baal).

@ Paars: bij WLD zal lang niet altijd de hoefwand scheuren of brokkelen - wel is de witte lijn vaak wat poederachtig als je 't uitkrabt. Hou het maar goed in de gaten! Trouwens.. wat voor honing smeer je erop? Gewoon uit een potje van de supermarkt??

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:54

[quote="Jannepauli"]Oh Gaapje wat een narigheid.....oud hooi is het beste (weinig voedingswaarde) of gewoon hooi een paar uurtjes laten weken in water. Dat laatste is nu natuurlijk niet zo heel handig..met de temperaturen onder vriespunt..
Graszaadhooi is misschien ook een optie, dat staat ook niet bol van de energie.
Als je voor oud hooi wil gaan dan kan ik je wel helpen - ik heb mijn HBpaard bijna een jaar op dat oude spul gehad en dat was niet makkelijk te vinden -- in 2009 is bij de meesten het hooi van 2008 verbruikt omdat de oogst slecht was. Ik heb een adresje waar ze nog oud spul hebben -- ik woon in het buitengebied van Nijkerk dus niet zo ver van jou vandaan. PB me maar even als je het adres voor oud hooi wilt hebben (circa 3 euro de baal).

o wat goed , ja me paardje staat in nijkerk .
ik pb je even

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:56

Welkom Gaapje.... van het één in het ander, jammer zeg!
Oud hooi zou ik niet zozeer zoeken, dat zegt op zich nl. niets over de hoeveelheid fructanen (dat hangt nl. af van wanneer het is gemaaid), zoek naar langstengelig schraal hooi (tweede of derde snede). Graszaadhooi (als je dat kan vinden) is erg fijn hiervoor, als je dat in een net doet kan je dat vrijwel onbeperkt aanbieden. Of dijkhooi. Zoek naar grof (voelt beetje als stro) langstengelig hooi. En van de wei af (als ze daar op stond).
Verder nog medicijnen gekregen van de DA? Pijnstillers/bloedverdunner?
Hopelijk voelt ze zoch snel weer beter!

@JP, nee het is zuiver natuurlijke van de imker. Ik hou het goed in de gaten!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:57

ik heb marco zijn hoeven ingesmeerd met sabeniel (weet niet precies hoe je het schrijf) heb ik van de hoefsmid gehad om de schimmels in de witte lijn tegen te gaan, dit werkt goed.

We gaan straks sleeen met de shet hengst, me zus heeft net een tuigje gekocht. Het zal mij benieuwen aangezien de hengst dat nog nooit gedaan heeft!
Daarna gaan we ook nog even met de shet merrie aan de gang, die vond dat 2 jaar terug helemaal geweldig!

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:35

Gaapje, wat vervelend! Zo alles tegelijk nu! Hoop dat je wat tips op kan doen hier! En dat ze zal herstellen! Oud hooi word inderdaad veel geadviseerd, wat Paars al zei ligt het wel een beetje aan de sneede die je hebt. En idd het liefst stengelig hooi..

Dat veel hoefbevangen gedupeerde nu weer naar voren komen met dit weer lijkt mij meer omdat je nu niet veel kan doen qua beweging, meeste pony's staan nu toch al een poos stil sinds dit weer. En misschien in combinatie met toch doorblijven voeren, of net wat extra's met deze kou.. ?
Ik kijk puur naar wat bij mezelf de fout geweest is :o , weet niet of het zozeer het gras is op dit moment.. Maar je zou wel haast denken dat er misschien toch meer fructaan in zit..?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:41

ik hoorde dus ook iets van kruidenhooi , zegt mij niks verder .

ze stond in de padock en dus op rust door de spat .
een ijslander dus 24/7 buiten en ja het vriest goed in de nacht en wil je dat ze wat te knabbelen hebben he.

de andere ijsjes doen het er prima op , op de hoeveelheid .
voor haar dus toch teveel .
ik ga nu hard op zoek naar hooi .

ze heeft trouwens metacam gehad , 2 keer per dag krijgt ze dat .
wel sneu alles staat buiten en zij binnen , gelukkig vond der staleigenaar der ook zielig en heeft een paardje naast der gezet binnen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:49

zwelgje27 schreef:
Gaapje, wat vervelend! Zo alles tegelijk nu! Hoop dat je wat tips op kan doen hier! En dat ze zal herstellen! Oud hooi word inderdaad veel geadviseerd, wat Paars al zei ligt het wel een beetje aan de sneede die je hebt. En idd het liefst stengelig hooi..

Dat veel hoefbevangen gedupeerde nu weer naar voren komen met dit weer lijkt mij meer omdat je nu niet veel kan doen qua beweging, meeste pony's staan nu toch al een poos stil sinds dit weer. En misschien in combinatie met toch doorblijven voeren, of net wat extra's met deze kou.. ?
Ik kijk puur naar wat bij mezelf de fout geweest is :o , weet niet of het zozeer het gras is op dit moment.. Maar je zou wel haast denken dat er misschien toch meer fructaan in zit..?

Ik denk het wel, de productie gaat door maar de afbraak niet. Mijn pony's hoeven sowieso al niet hard en veel te werken dus eigenlijk is er niks veranderd aan de hoeveelheid werk/voeding. Alleen krijgen ze wat meer hooi, maar daar lijkt het me niet door te komen. Zo de dierenarts nog maar eens bellen, wordt wel erg laat nu.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:05

Dierenarts bevestigde mijn vermoeden. Volgens hem is het koude weer de oorzaak. Ten eerste door het fructaan en dat in combinatie met een harde ondergrond.

Grietje is idd bevangen, maar gelukkig niet acuut. Ze heeft pijnstillers gekregen en de da gooit een deze dagen een poeder af. Is volgens hem nog niet heel lang op de markt maar hij heeft er veel pony's mee zien opknappen die er veel erger dan Griet aan toe waren. En ze moet toch nog wat afvallen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:13

Gaapje, je hebt pb met het adres voor het oude hooi - dat is overigens wel goed lang en stengelig. Kruidenhooi kun je bij Van Kempen in Putten krijgen ( ook niet zo ver uit de buurt) - wel héél duur 5,50 de baal maar super hooi. Dat is wat ik nu aan de paarden voer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:11

Hoe denken jullie over erfelijkheid?

Op een ander forum zit iemand met een shet die ook gevoelig is voor hoefbevangenheid. We hebben in de stamboom gekeken en daar zitten best wel wat overeenkomsten in qua bloedlijnen. Toeval?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:22

Persoonlijk denk ik dat HB niet erfelijk is maar wel de aanleg om dik te worden.
Dit zit natuurlijk ook wel in bepaalde rassen. Mijn paarden als voorbeeld: ik heb quarters, ze allemaal erg cool, lopen als het mogelijk is niet al te hard en te veel, houden van lekker eten. Ze stuiteren nooit uit zich zelf door bak, je ziet ze zelden bezweet, ook niet met rijden. Zulke typetjes zijn natuurlijk gauw aan de dikke kant wat dan weer HB in de hand werkt.
Shetlanders ook, die kleine bekkies eten net zo lang als een KWPN-er van 1.80 meter maar qua voeding hebben ze misschien 1/5 nodig van die KWPN-er.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:29

Denk ook meer rasgevoelig dan erfelijk. Sobere rassen, shetten, haflingers, fjorden,ijslanders enz
Laatst bijgewerkt door zwelgje27 op 07-01-10 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:03

toppa word dus nu heb ik door ook snel dik .

gelukkig loopt ze een heeeeeel stuk beter als gisteren .
had weer praatjes vanavond , en was weer lekker aanwezig .

morgen ga ik ergens kijken voor hooi .
is dat kruidenhooi goed dan nu hoe ze is of niet ?

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:11

Ik meld me even. Ik las op www.paardnatuurlijk.nl dat hoefbevangenheid te maken heeft met het fructaan gehalte in het gras, daar staat, dat dit gehalte behoorlijk kan oplopen bij vriesweer met zon! Daar hebben we dus nu mee te maken!

Ik heb net een nieuw paard gekregen, ze stond hiervoor de hele winter op stal. Nu hebben we haar wel naar buiten gedaan, maar ik zag gisteren dat de onderkant van haar hoeven opeens helemaal geel waren! Het ziet er heel anders uit dan normaal. Komt dit misschien doordat de hoef schoner is geworden van de sneeuw? Of heeft dit met HB te maken? Of nog iets heel anders?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:45

Hoefjes ( of liever gezegd de zolen) worden héél mooi schoon van sneeuw! Las ik niet ergens in dit topic dat mensen vroeger zelfs kleden op de verse sneeuw legden om mooi schoon te worden? Wél handig - minder gedoe dan tapijtreinigers!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 07:00

Jannepauli schreef:
Gaapje, je hebt pb met het adres voor het oude hooi - dat is overigens wel goed lang en stengelig. Kruidenhooi kun je bij Van Kempen in Putten krijgen ( ook niet zo ver uit de buurt) - wel héél duur 5,50 de baal maar super hooi. Dat is wat ik nu aan de paarden voer.

Dat is goedkoop hoor hier durft men al 10 euro voor een baaltje hooi te vragen :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:46

jee....10 euro betaal ik voor 250 kilo...
Wat ik niet begrijp...nederland ligt toch bedekt met een laag sneeuw?
Dan is het gras toch ook onder het sneeuw?
Dan zouden ze toch helemaal geen fructaan binnenkrijgen?
Vanwaar dan die vele gevallen van hoefbevangenheid?
Door de harde gond of toch in combi met meer hooi,waar ook fructaan in zit.

Of ook misschien een nog niet ontdekte IR bij de patienten?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:52

paars schreef:
Jannepauli schreef:
Toch vreemd dat er nu - in dit jaargetijde - toch weer verschillende hb gevallen gemeld worden ..
Het gras groeit weliswaar niet, maar maakt wel antivries aan zodra er daglicht op valt. Dat was dus bij ons bijvoorbeeld een paar dagen geleden, toen was de sneeuw weer wat weggesmolten. Omdat het niet verbruikt wordt spaart het allemaal op. Dan kunnen de waarden dus flink oplopen (denk ik??)

Dat denk ik dus. Het blijft gewoon in het gras zitten. Hoe kouder, hoe meer fructaanproductie. De vorst die voor de sneeuw uitging heeft al heel veel fructaan aan doen maken. Fructaanbommetjes zijn het nu, onder een dikke laag sneeuw. Het gras onder de sneeuw is niet bevroren, dat ieniemienie dunne blaadje gras is nog zo soepel als in juni. Een en al fructaan als je het mij vraagt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:09

Nou precies Geerke, dat is dus wat ik me ook al afvroeg ( zie eerdere post) - de hoeveelheid gras die paarden nu binnenkrijgen als de weides helemaal onder een sneeuwlaag liggen, is minimaal - niet te vergelijken met de volle weides waar ze normaal op lopen.
Wat paars eerder zei dat het gras ondanks de kou toch bepaalde processen doorvoert zou natuurlijk kunnen maar, net als gewone planten kent gras ook een rustperiode waarop niet of nauwelijks groei plaatsvindt en logischer wijze vinden er in het gras dan ook minder stofwisselingsprocessen plaats. Dat betekent dan ook dat het furctaan een stuk minder is. Fructaan is immers niet meer dan een glucose die als voedingsstof van het gras dient om te groeien, en nu - onder de huidige omstandigheden, groeit het gras niet.
Een van de redenen waarom van oudsher bij de boeren de dieren van de wei afgaan is domweg omdat het gras ( mét of zonder sneeuw) een rust- en herstelperiode heeft - blijven de dieren er 365 dagen van het jaar van eten dan zal in het nieuwe seizoen de kwaliteit van het gras ( c.q. de voedingswaarde) beduidend minder zijn en is de grasmat in veel gevallen ook beschadigd.

Ook als er geen sneeuw ligt ( wat tenslotte behoorlijk isoleert zodat het blad van het gras zelf niet bevriest en afsterft) is er ook de factor dat de grond hard bevroren is - de normale sapstroom en opname van voedingsstoffen uit de bodem neemt daardoor ook af.

Zoals ik al zei - ik denk dat dit nog een onontgonnen kennisgebied is en dat er mogelijk andere oorzaken zijn.

Misschien is het wel het "onbeperkt" hooi bijvoeren? Hooi wordt over het algemeen sneller gegeten en gaat in grotere hoeveelheden naar binnen dan de minimale hapjes die een paard op gras afknabbelt. Laat je er een rekenformule tijd x opname voedingstoffen x hoeveelheid op los, dan zou je nog wel 's tot verbazingwekkende resultaten kunnen komen. En.. dan ook een factor die ik ooit al noemde: het feit dat het niet "natuurlijk" is dat paarden in de winter op hetzelfde voedingsniveau blijven als in de warmere tijden: normaal hoort het in de goede tijden opgeslagen vetten in de schrale periodes te verbranden. Dat gebeurt allang niet meer omdat we bijvoeren en dekens opdoen. Het zou dus ook kunnen dat juist door dat vertroetelen we de zaak uit balans halen en de schaal juist doorslaat naar het niveau waar we het niet willen hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:52

Nou ik heb eens staan kijken, de sneeuw was bij ons erg dun, dus met de neus wriemelen en een beetje met de hoef meewerken dan hadden ze het gras hier zo bloot liggen hoor :D

Ik voer die van mij altijd onbeperkt hooi. Ze krijgen het uit hooinetten en zijn dus wel even zoet voordat ze een grote hoeveelheid opnemen, dus mijn gevoel zegt dat het bij Grietje toch echt aan het gras ligt. Dat is het enige dat veranderd is voor zover ik weet de afgelopen 3 weken.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:06

Wat mij opvalt aan de pony's bij mij in de wei, is dat ze het gras onder de sneeuw verkiezen voor het hooi. Het hooi gaat wel op, wat je er neer legt, maar al vrij snel lopen ze door de wei te snuffelen en het gras onder de sneeuw vandaan te plukken! Vooral de laatste weken! Voor de vorst was dit minder.. Misschien toch een teken dat het gras inderdaad heerlijke fructaansnoepjes zijn nu!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:10