Ik gebruik de fedimax stalbeschermers, ik heb ze 12 uur per nacht om ( wel opgebouwd) Maar mijn pony krijgt nog wel beetje ascal. Wat is het gevaar van deze combi?
Marvel
Geplaatst: 28-01-18 21:02
@wanderes: verdikke, ik lees helemaal over de terugval van noah heen. Wat super naar. Hoe is het nu?
Wil je nog je waarschuwing toelichten omtrent bloedverdunners icm keramisch textiel? Ik heb geen verstand van bloedverdunners, maar ik zie zelf niet zo het probleem als de doorbloeding vervolgens door keramisch textiel wordt gestimuleerd?
Ik heb er eigenlijk ook helemaal overheen gelezen wanderes! Hoe gaat het nu?
Jatoma, dat is een goede tip de maagsuport van de paardendrogist! Ik zag dat die 100% suikervrij is. Ik heb het meten besteld voor zhuf.
Wat is jullie ervaring met de bijwerkingen van de Buut? Zhuf heeft al vanaf dinsdag die rare ademhaling, ik heb echt geen idee waarom. Ik kwam net op stal om af te voeren, stond ze weer te zweten en was ze onrustig. Ze is duidelijk wat sloom/depressief, heeft non stop een zwaardere ademhaling en zweet af en toe wat. Nu bedacht ik wel dat dit begonnen is een paar dagen nadat ik gestart ben met de buut. Probeer het nu zo snel mogelijk af te bouwen. Lijkt wel alsof ze wat koliekerig is door de buut. Hebben jullie hier ervaring mee?
Mijn paard stond in die periode veelal met grote neusgaten en was stresserig. Ik had het idee dat hij er wat buikpijn van kreeg. Maar het kan ook dat de bute niet voldoende hielp aan de pijn vd voeten.
Ik zou in jouw geval toch eens met de dierenarts bellen om even te sparren.
Hier loopt mijn paard inmiddels weer vrij vlot, maar heeft wel een sterke voorkeur voor de binnenbak of de berm. In de bak zie je helemaal niets. Op t harde zie je het gelijk. De accute bevangenheid was hier van 24 juli en op 24 sept was mijn paard helemaal vd bute af. Maar vanaf 27-11 lijkt hij licht winterbevangen. Dat blijft nog wat kwakkelen, maar nu dus alleen nog door wat kort draaien op t harde.
Hij krijgt nog podo comp van puur bij, maar ik heb niet het idee dat hij er baat bij heeft. Is podo comp van phytonics beter? Met dit natte weer kan ik niet echt ondersteunen met de equinemagnetics, te nat.
Zn hoeven zien er wel super uit. Groeien weer mooi gelijk, alsof er niets aan de hand is. Morgen moet hij weer bekapt worden.
Ook als ze verder gewoon spatzuiver loopt nu? Ze gaat galopperend en bokkend door de bak heen. De periodes dat ze slechter was had ze het niet, daarom vind ik het zo gek.
Dat is inderdaad wel atypisch! Ik heb niet alles gelezen, jouw paard heeft geen Ppid?
Aukelizzy
Geplaatst: 29-01-18 09:12
Nee daar is ze op getest, dat heeft ze niet. Ze heeft wel EMS. Maar in combinatie met dat zweten en onrustig zijn lijkt het wel een beetje op licht koliekerig de hele tijd. Ik ga zo voor de zekerheid toch even de DA bellen voor overleg. Slijmvliezen zijn wel gewoon mooi roze, ze eet en drinkt goed, mest goed maar toch zit het me niet lekker. DA zal wel blij worden met me, hang zowat drie keer per week aan de telefoon de laatste weken
Dat rare zweten was bij mijn merrie het enige symptoom van cushing. Verder ging ze als de brandweer (buiten IR, zomer eczeem en het missen van een oog om ).
Buut is troep voor de maag, mijn Roos is wat zuur op haar buik. Maar eerst met maagcompositum van de groene os en nu groene leem is het beter (nog niet helemaal over). Toen ze even buut vrij was was het zure ook meteen over.
Roos krijgt sinds vrijdag avond een kwartje per dag minder ('s avonds een half zakje en 's ochtends 3 kwart) en ze gaat goed. Op het zachte helemaal blij, op het harde beter dan vorige week. Volgend weekeind weer een kwartje er af (naar 2x een halfje) als dit zo door zet. Heel rustig, niet nu al weer een kwartje er af omdat het goed gaat, eerst ff weekje zo en dan pas verder afbouwen. Ik ben echt blij met hoe ze het nu doet.
Ik ben zo blij met mijn hoefsmid. Ze kon me precies laten zien wanneer en hoe vaak hij weer hoefbevangen is geweest in de afgelopen 8 weken. Onder andere door de ringen. Wat overeen komt met mijn notities. En ze kon aan het nieuwe gedeelte dat groeit zien en voelen dat we sinds 2,5 week goeie hoef krijgen, waar we sinds drie weken met de medicatie van Laarakker zijn gestart. Dus nog een bevestiging dat we de goeie kant op gaan!
Het gevoelige lopen op t harde kan overigens ook inmiddels tussen de oren zijn gaan zitten. We zijn immers al een jaar met meerdere bevangenheden onderweg, dus dat dat koppie blijvend denkt: asfalt is auw, zou niet gek zijn..
Aukelizzy
Geplaatst: 29-01-18 11:12
Dennis,wat fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan! Het is altijd zo spannend. Ik ga duimen voor jou dat deze stijgende lijn zich voortzet!
Jotoma, wat fijn dat je zo'n goede smid hebt! Daar heb je echt veel baat bij. Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar wat voor medicatie van Laarakker geef je?
Nadat ik vanmorgen weer een onrustig paard en een ontplofte stal aantrof heb ik toch maar de DA gebeld en maar goed ook! Zhuf heeft een hele erge nare bijwerking van de buut. Het is natuurlijk algemeen bekend dat het troep is voor de maag en vaak zie je na langere tijd wat maagklachten optreden. Echter schijnen er dus enkele gevallen te zijn, die extreme maagproblemen kunnen krijgen na het geven van slechts enkele zakjes buut en dit is dus bij Zhuf het geval. De maagwand raakt zeer snel beschadigd waardoor ze dus extreem veel maagzuur aan gaan maken en dat uit zich in algehele malaise, overmatig zweten, verhoogde ademhaling en onrustig worden. Ze moet per direct van de buut af en mag dit voorlopig ook niet meer krijgen. Ze moet binnen 24 tot 48 uur op gaan knappen anders moet de DA langskomen voor sterke maagzuurremmers om verdere schade en complicaties te voorkomen. Ik moet de ruwvoer toegift gedurende de aankomende dagen toch weer iets opschroeven totdat deze maagklachten voorbij zijn. Daarna mag ik weer heel rustig gaan minderen. Ook mag ik haar gaviscon geven om te kijken of dat verlichting geeft. En ik moet even kijken hoe ze loopt zonder de buut, als dit licht kreupel is dan moet ik dat zo laten, staat ze nou echt op drie benen dan kunnen we nog metacam proberen. Maar dat ivm de maag ook beter van niet.
Als ze een hele milde pijnstiller nodig is kan je ook kijken voor duivelsklauw.
Aukelizzy
Geplaatst: 29-01-18 11:29
Marcella schreef:
Als ze een hele milde pijnstiller nodig is kan je ook kijken voor duivelsklauw.
Dat is wel een slimme indd! Nog niet overna gedacht maar heb nog een fles devils relief staan. Zal alleen ff kijken of daar geen suiker in toegevoegd is.
Marvel
Geplaatst: 29-01-18 13:46
@auke: ik zou geen duivelsklauw geven. Juist omdat je paard buikpijn heeft. Ik heb destijds ook een butevervanger gezocht en contact gehad met de paardendrogist. Zij adviseerde me juist om het niet te doen omdat ze er buikpijn van kunnen krijgen. Goed dus dat je gebeld en nu gaat stoppen met de bute!
Ik zou even niets geven, ruim hooi en eventueel iets voor de maag en verder even niets. Maag gaat nu even voor die voeten. Het scheelt natuurlijk dat Zhuf niet extreem kreupel was en de kans op gaan liggen en niets meer willen niet zo groot is. Dat beetje onregelmatig is wel over heen te komen voor nu.
Kennis van mij haar pony was na 3 dagen buut bijna dood omdat zijn maag en darmen zo extreem overhoop lagen. Zag die pony regelmatig, heb hem nog het land uit gehaald omdat hij niet wou lopen toen hij bevangen raakte (en de baas iets te lief voor hem was waardoor hij dus gewoon bleef staan en het niet eens probeerde), maar binnen 3 dagen was het een wandelend lijk geworden (wandelen deed hij wel weer). Die is toen wel netjes op geknapt, maar het heeft ff geduurd. Laatste maand is hij weer bevangen, nu dus geen buut maar (extreem) veel metacam (400 kg voor een pony die nog geen 200 weegt).
Aukelizzy
Geplaatst: 29-01-18 14:28
Wow ook zo'n verhaal dus! Is het met de metacam te doen voor die pony? En krijgt hij daar niet last van?
Ik mocht van de DA gaviscon voor mensen geven. Dat is niet een oplapmifdel maar het kan wel zijn dat het haar een paar uurtjes iets verlichting geeft. Ze krijgt nu indd ook ff flink hooi. Alhoewel ze dat nog kreeg want dacht eerst dat het daar vandaan kwam. Maar ondanks dat is ze ook al gigantisch afgevallen de laatste 3 dagen door haar maag. Denk dat ze al wel 50 kg kwijt is.
Leuk die paarden haha. Alleen maar stress. Ik had twee weken vakantie ( moet morgen weer werken) maar ben alleen maar met Zhuf in de weer geweest. En zelf ( denk deels door de stress ) 12 van m'n 15 vakantiedagen ziek geweest. Eerst buikgriep, daarna extreem verkouden. Ach ja als Zhuf maar weer opknapt
Die pony doet het prima op metacam. Toen heeft hij eerst niets gehad, hij was zo slecht dat ze hem toen geen metacam durfde te geven, eerst alleen hooi en wat luzerne en toen hij beter werd probiotica en hooi terug schroeven. Na die keer heeft hij het wel jaren niet nodig gehad, dus wat er gebeurd als je nu direct metacam geef weet ik niet. Eerst die maag weer rustig krijgen, en daarna pas weer verder kijken.
Roos met haar zure gedrag op haar buik denk ik er ook heel netjes aan dat ze meteen een flink portie hooi krijgt na het geven van de buut. Haar periodes zonder hooi (want ook Roos mag altijd afvallen, ook toen ze ZZ liep mocht er nog wel wat, maar na een jaar kwakkelen en stappen mag er dus zeker wel wat af) zijn voor ze haar buut krijgt, eerst voeren, mesten en dan buut er in zodat ze net wat in haar maag heeft als ik het geef.
@auke: dat probleem met afvallen had mijn paard ook. Die had ik ook een tijdlang met ribben en wervelkolom zichtbaar. Kreeg dat ook maar moeizaam goed. Hij is nu wel goed, soms zie je nog iets de ribben, maar voor een IR/HB paard zie ik dat liever zo dan weer te vet.
Wanderers
Geplaatst: 29-01-18 16:39
@ Aukelizzy : inmiddels weet je het al ... inderdaad dus de maag. Wat ik echter niet snap is waarom je DA nu niet direct al een maagzuurremmer geeft ( zoals Gastroguard of Abprazole ), denk dat directe en grondige aanpak nu beter is dan uitproberen met huis-tuin-en keuken middeltje. Sorry voor mijn directheid, maar maagklachten door geneesmiddelen als Buut ( maar ook Metacam!) is geen onbekend gegeven en als deze klachten daadwerkelijk al ontstaan zijn zal er imo direct ingegrepen moeten worden om een maagzweer te proberen te voorkomen .. of aan te pakken indien al aanwezig
Ook ik geef inderdaad Maagsupport van De Paardendrogist te tijde van Buut gift ( Noah is al vanaf maart buut-vrij dus krijgt ook geen maagsupport meer, maar heb nu artrose paard op 0,5-1 buut per dag staan en krijgt dus wel de Maagsupport). Maagsupport wordt dus inderdaad ter BESCHERMING van de maag gegeven , Probiotica ter VERBETERING/HERSTEL van de darm flora en dus ter verbetering van de (afvalver)werking / voedingsstoffen opname.
Duidelijke & complete omschrijvingen zijn op internet te vinden, maar ik persoonlijk zou een paard dat last heeft van de maag zowel de maag ondersteunen alsook de darmen ... alles wat zich in de maag afspeelt krijgen de darmen ook een tik van mee ... zoals het te veel aan maagzuur, dat komt ook in de darmen terecht Uiteraard is advies en meningen bij DA'en ( second of third opinion vragen is niet vreemd in deze!) altijd verstandig .. maar ik persoonlijk zou liever vandaag dan morgen beginnen met daadkrachtige aanpak bij Zhuf. Sterkte & succes !
NB> Wat overigens óók maagzuurremmend zou zijn en iig. ( te veel ..) ingeleverde pijn-kilo's weer zou kunnen aanvullen : Lucerne ! Noah krijgt gewoon de bekende Lucerne mix van Hartog, daar zit melasse in ... maar ik weet dat er ook Lucerne zonder melasse te koop is.
~~~~
Vwb. de combi keramisch textiel en andere middelen: Vanuit de fabrikant wordt al geadviseerd om keramisch textiel niet in combinatie met uitwendige smeersel te gebruiken omdat die elkaar zouden kunnen versterken. Dat lezende leek en lijkt het mij logisch dat die elkaar versterkende werking ook zou kunnen plaatsvinden bij inwendig gegeven zaken die van invloed zijn op doorbloeding .. zoals bloedverdunners als Ascal. Een té goede doorbloeding kan ook weer de nodige risico's met zich mee brengen, dat is bij mensen zo en ik denk dat dat bij dieren niet anders zal zijn .. dus heb ik voor mijzelf de conclusie getrokken dat die combi voor mij een no-go is en voor anderen op z'n minst iets om over na te denken is
~~~~
Bedankt voor het vragen naar hoe het nu met Noah gaat .. lief!! Vorige week zondag zag ik bij hem voor het eerst sinds herstelproces (3-2017) weer de bekende 'op eieren lopen' stap op het harde. Iedereen hier zal de schrik herkennen ... maar daarna direct mezelf weer schop onder ce kont gegeven: niet in angst blijven hangen maar denken én doen. Denken naar waar dit vandaan kan komen ( week na bekappen, daags na giga uit dakkie gegaan zijn .. ??) en doen in de zin van direct lijf weer helpen om snel uit dip te komen.
Allereerst hoeven grondig geïnspecteerd : bij laatste bezoek smid viel al op dat hij voor het eerst sinds herstel LV niet wilde belasten ( léve de piepschuim isolatieplaat! aanrader voor iedereen om die op stal te hebben in geval van nood : pijnlijke voet(en) daarop zetten geeft direct verlichting!) , aan hoef toen verder niets te zien .. maar nu zowel bij draagrand als diep in de V-groef een stinkend, week plekje. Uiteraard direct schoongemaakt en Rauwe Imker honing opgedaan, doe ik nu weer dagelijks.
Verder direct begonnen met het geven van Souplesse mix van De Paardendrogist ( afvoer afvalstoffen) en dus de Probiotica maar ook de BOT beenbeschermers gaan gebruiken + elke dag op z'n minst wat stappen aan de hand.
Al met al zie ik wel een lichte verbetering, is helder in de kop en benen/koker zijn weer redelijk droog. Plekjes onder zool zijn ook frisser, belast alle 4 de voeten normaal ... maar (vooral) op het harde is hij me nog te 'stekerig" met de voorbenen .. vandaag wel weer ouderwets even 'uitbreken' om zijn eigen gangetje naar de voormalige geitenwei te maken, die eigenwijze trekjes van hem geven mij altijd weer hoop!
Maar goed, vanavond toch maar weer even overleggen met smid over ijzer misschien iets wijder gezet moet worden om hoefmechanisme meer vrijheide te kunnen geven of om te vragen of dit puur door stand/groei verandering ( in combi met kleine 'zweer' plekjes) zou kunnen komen ... Hoe was het ook alweer : eens bevangen, nooit meer onbevangen ??!!
Noah vanmorgen, gewoon zijn eigen zichzelf zijnde
Aukelizzy
Geplaatst: 29-01-18 16:52
Wanderers ik snap je harde woorden hoor! Heel begrijpelijk ook. En eigenlijk mag ik dit natuurlijk niet zeggen maar ik denk wel een heel klein beetje aan m'n eigen portemonnee Zhuf krijgt uiteraard alle zorg die ze nodig heeft en met de DA is overlegd dat als ik haar niet op zie knappen dat er uiteraard alsnog gestart wordt met gastrogard. Alleen kost dat me ook weer 280 euro ofzo. Dus ik kijk even aan wat er gebeurd als de ruwvoergift omhoog gaat en de buut wordt weggenomen.
Overigens was ik net op stal en was ze al een heel stuk alerter en vrolijker. Ze ging ook meteen staan eten toen ik haar binnen haalde. Ze ademt nog wel wat zwaarder maar ze lijkt wel op te knappen. Ze heeft gisterochtend haar laatste buut gehad. Had gisteravond al niet meer gegeven omdat ik zelf zo'n voorgevoel had dat het met de buut te maken had.
@auke: goed voorgevoel, vertrouw daar vooral op in de komende keuzes die je gaat maken vwb medicatie, supplementen en opbouwschema’s
@wanderes: ik schiet gelijk in de stress om die foto. Grasss gek paard Koppig als ik ben hoop ik na dit voorjaar toch echt weer onbevangen naar mn paard te gaan. Ik was net filmpjes aan het kijken van 1,5 jaar geleden. Dat ik nog naar mn paard kon gaan en achteloos kon besluiten of ik een buitenrit ging maken over het harde, of gewoon ging dressuren of grondwerken. Zonder rekening te houden met: hoe staat hij er vandaag bij? Hoe zijn zn voeten? Gevoelig op t harde? Kreupel? En toch mis ik dit soort plaatjes ook, ik vraag me af of dat ooit nog weer gaat gebeuren:
Ik kwam toevallig iets tegen over zonnebloempitten voeren aan een paard, dat dat goed is door de vetten die erin zitten etc. En dat sommige mensen het als beloning gebruiken ipv snoep of iets dergelijks. Zijn hier mensen die meer weten, over of dit veilig te geven is aan hb paardjes?
GDG
Geplaatst: 29-01-18 20:08
@wanderes: je hebt er weer uitgebreid over nagedacht en alles gewikt en gewogen, mooi vind ik dat altijd van jou. Ik kan je keuzes ook allemaal goed volgen, op eentje na echter: het supplement voor het afvoeren van afvalstoffen. Die keuze snap ik niet, persoonlijk zou ik nooit iet geven waarbij extra afvalstoffen afgevoerd moeten worden, op een moment dat het paard niet topfit is. In geval van een mogelijke opflikkering van HB zou ik dit dus echt niet (durven) geven. Wat is jouw afweging hierin geweest?
assebassie
Geplaatst: 29-01-18 20:11
Gelukkig weer wat beter dan met Noah, de schrik sloeg me weer om het hart na het verhaal van de andere bokker .
Als ze eenmaal HB zijn geweest blijft het een wankel evenwicht, kan zo weer de verkeerde kant opgaan helaas, wat een zorgen hé.