[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:55

Jannepauli schreef:
@Nouvel: de door jouw genoemde middelen zijn pijnstillers, narcosemiddelen en antibiotica. Ik vind het zeer onwaarschijnlijk dat een paard daar bevangen van raakt.

er zijn nog enorm veel vraagtekens over bevangenheid. Het zou me niets verbazen als de oorsprong van deze aandoening komt vanuit de darmfunctie. (en de daarin ontstane disbalans)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:57

Kan het niet heel simpel gewoon zijn gekomen van ineens 24/7 weidegang, geen beweging en ook nog eens bijvoeren??? Weet niet wat je paard kreeg bijgevoerd Nouvel, maar daar zou ik het in zoeken en in geen beweging..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:58

Voor en tegenstanders van reguliere geneeskunde of natuurgeneeskunde moeten oppassen dat je niet in een welles nietes discussie komt want dan doe je beide stromingen te kort. Dat is jammer want het vult elkaar zo goed aan. Vandaar dat wij altijd met paard en mens naar reguliere (dieren) arts gaan en daarnaast naar natuurgeneeskundige. Dus beiden doen wij. Dit om fatale fouten en misstappen (van beiden kanten) te voorkomen. Soms is namelijk genezen zo gemakkelijk.
Alleen voor hoefbevangenheid en de ziekte van lyme zal ik nooit meer regulier gaan of het is bij hoefbevangenheid even voor pijnstilling en vitamine E en seleen shot in afwachting op de natuurgeneeskundige medicijnen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:05

pien_2010 schreef:
Voor en tegenstanders van reguliere geneeskunde of natuurgeneeskunde moeten oppassen dat je niet in een welles nietes discussie komt want dan doe je beide stromingen te kort. Dat is jammer want het vult elkaar zo goed aan. Vandaar dat wij altijd met paard en mens naar reguliere (dieren) arts gaan en daarnaast naar natuurgeneeskundige. Dus beiden doen wij. Dit om fatale fouten en misstappen (van beiden kanten) te voorkomen. Soms is namelijk genezen zo gemakkelijk.
Alleen voor hoefbevangenheid en de ziekte van lyme zal ik nooit meer regulier gaan of het is bij hoefbevangenheid even voor pijnstilling en vitamine E en seleen shot in afwachting op de natuurgeneeskundige medicijnen.

ik ben géén tegenstander van regulier....dat is soms gewoon echt noodzakelijk.
Het zou idd een hele mooie manier zijn, om die 2 , regulier en natuurlijk naast elkaar te leggen.
Dit doe ik ook al jaren.
Helaas wordt de samenwerking door de farmaceutische industrie nogal eens tegen gewerkt, helaas.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:10

Wuswa, eerder heb ik puur een vitaminen/mineralenmengsel gehad van de veearts. Maar mijn merrie is niet zo happig op poedertjes. Daarom denk ik dat zo'n compleet iets toch makkelijker voert.
Ik ben trouwens ook een beetje allergisch voor Pavo. ;)
En als je weinig wilt voeren en toch vit/min erbij, dan kom je denk toch snel op F4F, Marstall Force of dergelijke.
Ik voer minder dan de aanbevolen hoeveelheid omdat ik vind dat ze ook wel wat uit ruwvoer halen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:11

nombrado schreef:
Na veel of langdurig anti biotica gebruik, wordt er nog wel eens pro bioforte gebruikt
http://www.nmlhealth.com/p,34,533/Probio-Forte.aspx
ik weet niet of dit samen kan met de huidige medicatie die je nu geeft, daar zou je bv een dierenarts die ook met deze producten werkt kunnen navragen.

Bedankt voor je tip!
Die ga ik zeker onthouden, ook omdat haar mest nog steeds wat aan de slappe kant is heb ik het idee dat de darmen nog niet goed op orde zijn...
De pijnstillers zijn maar 5 dagen en dan zal ik even kijken hoe snel dat andere spul gaat, anders wacht ik dat even af en geef ik het erna...

zammie, wat is geen beweging in dit geval...
Ze liep in het begin dag en nacht en later hele dagen op een grote weide met andere paarden waar ze de hele dag wel in beweging was (ik heb helaas een paard dat meer loopt en rondkijkt dan eet blijkt)...
Op alleen gras redde ze het niet, na 3 weken zat er geen gram vet meer op, toen zijn ze bij gaan voeren...
Het zou kunnen dat dat teveel van het goede is geweest inderdaad, ik durf het niet te zeggen...
Ik wilde dat ik het wist...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:14

Dyonne schreef:
Wuswa, eerder heb ik puur een vitaminen/mineralenmengsel gehad van de veearts. Maar mijn merrie is niet zo happig op poedertjes. Daarom denk ik dat zo'n compleet iets toch makkelijker voert.
Ik ben trouwens ook een beetje allergisch voor Pavo. ;)
En als je weinig wilt voeren en toch vit/min erbij, dan kom je denk toch snel op F4F, Marstall Force of dergelijke.
Ik voer minder dan de aanbevolen hoeveelheid omdat ik vind dat ze ook wel wat uit ruwvoer halen.

Sinds ik fyto horse care van garvo heb voer ik niets meer bij aan vitaminen. Paarden zijn sindsdien gezond en hebben voldoende energie. Je kent het spreekwoord het kost wat maar dan heb je ook wat. Vroeger had ik veel goedkoper voer maar was er veel tekort en ziekte en voerde ik nogal eens vitamine shots bij. Niet nodig meer nu :j .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:15

Jannepauli schreef:
@Nouvel: de door jouw genoemde middelen zijn pijnstillers, narcosemiddelen en antibiotica. Ik vind het zeer onwaarschijnlijk dat een paard daar bevangen van raakt.

dat zou goed kunnen hoor dat dat niet de reden is, ik zoek ook meer de reden in het 'alles bij elkaar'...
bijkomend nog de stress van het ongeluk, staan op de kliniek, verhuizen naar een stal met weidegang...
het is een blijft een gevoelige merrie die in een paar maanden tijd heel veel heeft mee gemaakt en heel veel verschillende stoffen heeft binnen gekregen...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:35

Verder komen er hier ook geen Pavo producten meer in hoor! Maar heb zo'n beetje alles uitgezocht en kwam qua wat nodig is bij mijn paard (dus ook selenium) het beste uit bij die van Pavo en daar zit dus naar mijn weten alles in wat nodig is..
De F4F heeft bijv. geen selenium en bij Marstall staat het zetmeel gehalte er niet bij...Terwijl er wel producten inzitten die zetmeel bevatten...
De fyto horse care van garvo ken ik niet..Eens kijken of er wat van op het I-net staat..

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:51

Jannepauli schreef:
wuswa schreef:
@JP: op welke manier is bij jou het ruwvoermonster genomen? Bij mij is er een monster uit twee pakken genomen. Ik heb de afgelopen dagen veel teruggelezen en geleerd dat zelfs binnen 1 partij ruwvoer grote verschillen kunnen bestaan. Komt het van een hoger gelegen gedeelte van het perceel, schaduw of zon, wanneer gemaaid, etc. Dan zou je denken dat een monter uit slechts 2 pakken geen goed gemiddelde zou kunnen geven. Of draaf ik nou een beetje door???

Bij mij zijn 8 grote balen van verschillende delen van het land, gecontroleerd. Wel werden alle testplukken bij elkaar in één zakje gedaan. Ik denk dat het om een 'gemiddelde' zal gaan, maar ben wel benieuwd naar onze uitslag.
Ik laat niet alleen testen op suiker|kh, maar ook op sporenelementen.

Ik zat 15 minuten geleden toevallig met mijn voerleverancier een kopje koffie te drinken. Ik kon hem met iets helpen.... Het perceel waarvan 'mijn' (geteste) voer komt, is qua omstandigheden vrijwel gelijk. Er is maar 1 klein strookje bosrand en voer daar vanaf zou inderdaad een andere waarde kunnen geven. Hij weet welke pakken dat zijn en die heb ik dus niet gekregen. Pfff gelukkig. Hebben ze bij jou trouwens plukken genomen? Je moet toch met een monsterstok tot midden in de baal prikken? Zo ging het bij mij tenminste.... Verder gaf hij nog de volgende info mbt graszaadhooi. Dat hooi is een 'bijprodukt'; het gaat 'ze' om het zaad. Als hij hooi/voordroog maakt (speciaal voor paarden), dan maait hij niet strak op de grond om te voorkomen dat er zand en andere troep bij het produkt komt. Dat gebeurt wel eens anders bij graszaadhooi-winners (om ze zo maar even te noemen). Goed kijken en vragen dus (Lolitrem) ! Ik heb hem gevraagd eens uit te kijken naar veldbeemd maar hij denkt dat dat hier (Veluwe) erg lastig zo niet onmogelijk wordt. Hij kent min 'mieperigheid' qua voer en denkt dat ik niet tevreden zal zijn :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:53

Zammie schreef:
Verder komen er hier ook geen Pavo producten meer in hoor! Maar heb zo'n beetje alles uitgezocht en kwam qua wat nodig is bij mijn paard (dus ook selenium) het beste uit bij die van Pavo en daar zit dus naar mijn weten alles in wat nodig is..
De F4F heeft bijv. geen selenium en bij Marstall staat het zetmeel gehalte er niet bij...Terwijl er wel producten inzitten die zetmeel bevatten...
De fyto horse care van garvo ken ik niet..Eens kijken of er wat van op het I-net staat..

Bij het Marstall-produkt ben ik ook een beetje bang voor het gehalte zetmeel; vandaar mijn :o? -vraag van een paar posts terug.... Maar ik heb HET supplement nog niet gevonden (nu F4F geen optie meer is).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 18:11

wuswa schreef:
Ik zat 15 minuten geleden toevallig met mijn voerleverancier een kopje koffie te drinken. Ik kon hem met iets helpen.... Het perceel waarvan 'mijn' (geteste) voer komt, is qua omstandigheden vrijwel gelijk. Er is maar 1 klein strookje bosrand en voer daar vanaf zou inderdaad een andere waarde kunnen geven. Hij weet welke pakken dat zijn en die heb ik dus niet gekregen. Pfff gelukkig. Hebben ze bij jou trouwens plukken genomen? Je moet toch met een monsterstok tot midden in de baal prikken? Zo ging het bij mij tenminste.... Verder gaf hij nog de volgende info mbt graszaadhooi. Dat hooi is een 'bijprodukt'; het gaat 'ze' om het zaad. Als hij hooi/voordroog maakt (speciaal voor paarden), dan maait hij niet strak op de grond om te voorkomen dat er zand en andere troep bij het produkt komt. Dat gebeurt wel eens anders bij graszaadhooi-winners (om ze zo maar even te noemen). Goed kijken en vragen dus (Lolitrem) ! Ik heb hem gevraagd eens uit te kijken naar veldbeemd maar hij denkt dat dat hier (Veluwe) erg lastig zo niet onmogelijk wordt. Hij kent min 'mieperigheid' qua voer en denkt dat ik niet tevreden zal zijn :D

Nee, geen plukken, maar uit het midden van de baal met de monsterstok. Dat noem ik dan gemakshalve maar plukken.
Ik denk niet dat je je erg veel zorgen hoeft te maken over lolitrem - de graszaadkwekers weten maar al te goed dat als ze besmet gzh zouden hebben, ze de complete boerenstand op hun nek krijgen. Er wordt volgens mij behoorlijk goed gecontroleerd - het risico zit meer in het gzh dat uit minder strenge landen komt. Ik ga onze hooiman ook 's vragen naar veldbeemt - wellicht kunnen ze het van elders inkopen en voor ons opslaan?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:09

pien_2010, dat zou een optie zijn als ik veel wil voeren. Maar dat wil ik juist niet. Ik ben niet van plan mijn pony's een volle schep of meer voer per dag te geven om aan de vitaminen/mineralen te komen. Dat heb ik nog nooit gedaan en dat ga ik ook in de toekomst niet doen. En voldoende energie klinkt mij met mijn snel gestresste pony niet goed in de oren. :o

Wuswa, ik wil weleens voor je nakijken of het toevallig op de verpakking staat.
Maar ben je bang voor teveel zetmeel in 30-50 gram ervan? Dit is gewoon iets wat ik me afvraag.

Pavo Vital had altijd een hele scheve calcium/fosfor verhouding, is dat nu niet meer?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:17

Zammie brengt me aan het prakkedenken. Hoe zit dat met zetmeel? We moeten het ontwijken, maar Marstall brengt het juist met een bewerking, waardoor het beter opgenomen kan worden. Ontwijken wij het, omdat het paard het opslaat, in de zin van het is teveel?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:17

Volgens mij is dat nog steeds scheef, maar ik voer zemelen (beetje) bij, dus wordt dat weer recht getrokken..En volgens mij wordt dit suplement weer aangepast, wat ik heb gehoord bij de verkoper...Ze zijn met meer voedingsveranderingen bezig daar..

edit: was ff reactie op dyonne
Laatst bijgewerkt door Zammie op 28-07-11 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:19

nombrado schreef:
Jannepauli schreef:

er zijn nog enorm veel vraagtekens over bevangenheid. Het zou me niets verbazen als de oorsprong van deze aandoening komt vanuit de darmfunctie. (en de daarin ontstane disbalans)

Bij mijn paard, was dat de enige te vinden reden. Niet op gras, paddock P, niet te dik. Wel een slecht werkende blinde darm, wat meer problemen veroorzaakte.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:22

Ik denk persoonlijk ook, dat het merendeel problemen heeft met de blinde darm en dat daardoor oa de hoefbevangenheid voorkomt. Heb een boek, Anatomie van het paard en daar vond ik voor het eerst een heel duidelijke uitleg over dit alles in...
Zowel mijn paard wat het niet gered heeft als haar zoon hadden duidelijk last van de blinde darm. Nu met andere voeding is dat geheel verdwenen..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:59

Voor de echte liefhebbers http://www.eaap.org/Previous_Annual_Mee ... lliams.pdf
Doe er mee wat je wilt.

Het punt is dat je doodgewoon niet zomaar even wat kan experimenteren met zieke paarden. Planten kunnen wel degelijk interactie hebben met medicatie en een negatief effect hebben op die medicatie.
Bijvoorbeeld een quote uit dat artikele

Citaat:
Many people believe that because herbs are ‘natural’ products that it also qualifies them as
‘safe’ however, evidence of various herb toxicities and negative side effects has shown this to
be a dangerous misnomer. Herbs can have a drug-like action that can interact with other
components in the horse’s diet.

nog een

Citaat:
Echinacea has shown that
persistent use is related to hepatotoxic effects and should not be taken with other hepatotoxic
drugs like steroids.

Kwakzalverij in een HB topic, ongelooflijk dat dit kan. Zeker als mensen niet eens en melkdistel van een Mariadistel kunnen onderscheiden, de werkzame stoffen kunnen behoorlijk verschillen per plantensoort.
HB paarden zijn ziek, daar hoor je niet mee te experimenteren en dan te denken met kruiden kan geen kwaad.

Een mooie link over risico's bij het gebruik van planten door een dierenarts uit Utrecht http://www.kwakzalverij.nl/view/Downloa ... loadId=138 verschenen in het tijdschrift diergeneeskunde .

edit zin iets leesbaarder gemaakt.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 28-07-11 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:00

Paars: thnx voor de info, zal eens kijken of ik wilgentakken kan scoren als tijdverdrijf

Wuswa: fotos voor de bekapping ben ik vergeten, stom he.
Kan wel fotos maken van hoe het nu is?

Ben vanaaf gezakt in metacam, morgen vroeg krijgt ze ook minder en dan heb ik denk ik alleen nog voor een keertje.
Ze loopt op zand al vrij stabiel,harde grond nog gevoelig maar dat is normaal denk ik?

Denken jullie dat ik voor de zekerheid mn veearts nog ff moet bellen voor metacam voor als ze van het weekend weer slecht gaat lopen doordat ik ermee ben gestopt of kan je zoiets niet te lang geven? Moest het flesje wel opmaken wat ik had gehad, verwacht mrgn aaf laatste beetje te kunnen geven

Zandstuk is voor de helft klaar, helaas gooide hoosbuien en onweer roet in het eten.
Morgen aaf kan ze erop en dan kan ze weer lekker heel wat uurtjes naar buiten en meer bewegen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:08

Mijn ervaring met Pavo is trouwens, dat ik veel paarden tegen kom, die last krijgen van hun maag
Hebben meer mensen deze ervaring?
(ik heb het zelf overigens nooit gevoerd)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:11

Garvo Fyto Gold:
http://garvo.nl/front/productspecs.php? ... ductnr=267

Zitten mijns inziens veel granen in; dus ik vrees ook hoog suiker/zetmeel gehalte.
Laag eiwit zegt niets.

Ik ben zelf geen pavo fan ... maar mijn pony wel.
Pavo Summerfit is het enige wat ze lust aan 'mineralen/vitamine' voer :o

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:14

Hihi, die Pavo koeken lusten ze hier dan weer niet. Die van Marstall wel.
Maar eigenlijk denk ik dat je suiker/zetmeel niet geheel kunt voorkomen. En dat juist door sober voeren (zoals twee handjes Spillers Happyhoof met 30 gram Marstall Force) zorgt dat er niet teveel binnenkomt.
Mits je paard het in energie niet nodig heeft natuurlijk. Mijn pony's hebben voldoende energie uit zichzelf uit het ruwvoer.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:22

Ik voer de PAVO vital bij, aan de hand van de ruwvoeranalyse was dat het best passende supplement.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:29

nombrado schreef:
Mijn ervaring met Pavo is trouwens, dat ik veel paarden tegen kom, die last krijgen van hun maag

Die van mij krijg mok van pavo voer. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:33

Marcella schreef:
nombrado schreef:

Die van mij krijg mok van pavo voer. ;)

ik vraag me af of deze ervaringen wel eens doorgespeeld worden naar Pavo
Ik heb zelf trouwens die ervaring alleen met de brok en de muesli's