Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:35

Die mogelijkheid heb ik niet. Hij heeft voorheen 's nachts op stal gestaan, maar hij werd daar echt heel erg down en chagrijnig/boos van. Sinds hij 24/7 buiten kan staan, en zeker nu met schuilstal, is hij erg opgebloeid. Dus liever doe ik dat ook niet :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:38

Als het niet verder gaat en/of gaat ontsteken dan is het bij hem blijkblaar geen probleem. Maar wel iets om in de gaten te houden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:39

Mijn pony had ook zo'n diepe straalgroef en dat heb ik best fijn weg gekregen met spul dat ik bij de welkoop vond. Klein flesje met smal flexibel tuitje (om er tussen te stoppen), wit dopje en blauwe vloeistof. Stond iets op van stop rotstraal of zo, maar was algemeen voor probleemplekken onder voetjes. Vind het ideaal spul, heel zuinig in gebruik en na 2-3 weken echt verbetering te zien (en dan hoef je het maar eens in de 5 dagen te gebruiken!). Merk kan ik me niet herinneren, kan morgen op stal wel even kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:43

Zal wel een zinkoplossig zijn, dat werkt bacterieremmend en hard de hoef uit.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:49

Dat denk ik ook ja. Vind het in ieder geval erg fijn!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:00

Zo'n straalgroeve hoeft niet perse door nat staan te komen, de straal is nog steeds smal en geknepen, moet nog de ruimte krijgen om te ontplooien.

Dan zal die diepe straalgroeve ook verbeteren.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:06

LBLGypsyCobs schreef:
Zo'n straalgroeve hoeft niet perse door nat staan te komen, de straal is nog steeds smal en geknepen, moet nog de ruimte krijgen om te ontplooien.

Precies, vergelijk deze foto's maar eens. Zit een jaar tussen.

Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:31

Top Koetjeboe!

Dit is de recentste foto van de voorvoeten, vond het grappig dat zijn steunsels wat bruin bleven (spoot propolis op de straal in een poging het wat droger te houden...) Dit is deze maand of vorige maand ergens... Zijn straal wordt altijd wel wat zieliger in de winter dus en nu is er een hele bovenste laag aan het afkomen, ook bij mijn andere paard die mooiere voorvoeten heeft :p Ik weet dat de straalgroeve diep is en ik hou het heel strak in de gaten zodat er geen rotstraal in komt...

Afbeelding

De laatste foto van de achtervoeten is van deze zomer normaal. juli/augustus of mss zelfs nog september.

Om nog een spectaculairder verschil te tonen, dit is dat voetje op een paddock paradise, bekapt door Anne Schuite (niet door mij :p )

Afbeelding

Ben ik dus stiekem jaloers op met mijn draver zijn voorpootjes hahaha :P

En weet ff niet meer wie het zei, maar waar steekt de hoefwand nog uit bij mijn hoefjes? Omdat er daar een zwart randje tussen zit op de witte lijn? Alles is volledig gelijk met de zool hoor, je ziet zelfs een miniem stukje witter randje op de zool omdat mijn rasp daar over gepasseerd is..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:35

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:36

Jinte over die diepe straalgroef in het midden.. Als er geen rotstraal in zit ist goed (als hij gevoelig reageert op de hoevenkrabber is het dus niet goed :p )
Weet niet of dat per se van te nat staan is hoor, ik heb een vermoeden dat bij sommige paarden die vorm zo in de lederhuid staat, of dat het mss zelfs kan komen door diepere rotstraal in het verleden en dat het dan een beetje 'verkeerd' is dichtgegroeid. Maar das enkel een gedachte en daar heb ik geen bewijs of bronnen van. Gewoon een theorie :')

En niet gevoelig reageren op de hoevenkrabber is ook geen garantie op geen rotstraal trouwens :p Hou het gewoon in de gaten :)
Laatst bijgewerkt door GaelleS op 10-01-16 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:39

De linkerfoto dan? Het zou kunnen, is al ff geleden dus weet het niet meer.. Als dat zo was dan was het zeker niet bewust. Op de rechtse ben ik er wel zeker van dat alles gelijk was aan de zool :P

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:39

GaelleS schreef:
Jinte over die diepe straalgroef in het midden.. Als er geen rotstraal in zit ist goed (als hij gevoelig reageert op de hoevenkrabber is het dus niet goed :p )
Weet niet of dat per se van te nat staan is hoor, ik heb een vermoeden dat bij sommige paarden die vorm zo in de lederhuid staat, of dat het mss zelfs kan komen door diepere rotstraal in het verleden en dat het dan een beetje 'verkeerd' is dichtgegroeid. Maar das enkel een gedachte en daar heb ik geen bewijs of bronnen van. Gewoon een theorie :')

Ja hij is natuurlijk jaren lang anders bekapt geweest, vermoed ook dat hij op ijzers heeft gestaan.
Rotstraal hou ik zeker goed in de gaten, heeft hij vorig jaar kort gehad dus hou het sindsdien goed in de gaten :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:02

Die diepe straalgroeve is al droge rotstraal. Maar veel paarden reageren pas bij natte rotstraal. Ik zou dus al gaan behandelen met hypozin. Ook een smalle straal kan en hoort volledig dicht te zijn (ik heb ook een paard met zo'n voet, al is hij bij die voet ook behoorlijk steil).

http://www.agradi.nl/hypozin-100ml.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:21

Ik kom ook even langs omdat ik toevallig las dat het ging over samengeknepen stralen en groeven etc. etc. Laat dat nu net hetgeen zijn waar ik ook mee zit :Y)

Pony is vorig jaar februari van de ijzers af gegaan (dus nu bijna een jaar), had toen heel erg samengeknepen hoefballen. Ondertussen zien zijn hoeven er heel anders uit, maar ik vraag me af: hoe reageert zo'n hoef/straal bij het ijzerloos gaan?

Hier lijkt het nu dat, doordat de hoef is gaan verbreden, de straal niet voldoende mee kan uitzetten/langer tijd nodig heeft. Er mist een stuk straal in het midden zeg maar, bij de ene hoef al meer dan de andere. Ook heeft hij bij 2 hoeven zo'n groeve in zijn hoefballen.

Ik heb dit behandeld als zijnde rotstraal (isobetadine en later ook hypozin) alleen merk ik totaal geen verschil. Het is totaal niet gevoelig, komt geen vocht uit of dergelijke en stinken .. goh .. dacht eerst van wel maar je moet er al echt met je neus in gaan hangen + heb recent ontdekt dat de andere pony (die dus totaal geen problemen heeft) dezelfde geur heeft dus nu denk ik dat dit misschien komt door de ondergrond/mest/beton/... ofzo ..

Weet niet zo goed wat ik ermee moet. Bekapper zegt gewoon in de gaten houden en eventueel behandelen als rotstraal, maar je kan toch niet tot in het oneindige met hypozin ed aan de slag? Wilde wel nog eens Dry Feet (van Cavalor) gaan proberen, las ik ook veel goede dingen over ivm harder maken van stralen/zolen in het algemeen (voor nu met dit natte weer).

Maar dus, waar ik nieuwsgierig naar ben .. hoe verloopt het proces van samengeknepen naar gewone hoeven? Misschien is wat nu gebeurt wel helemaal normaal .. al vind ik het wel raar dat het zo laat pas is?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:48

__Nicky schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Precies, vergelijk deze foto's maar eens. Zit een jaar tussen.

[ [url=m/D7Oyqv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een verschil, heel mooi om te zien wat de hoef is veranderd

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:51

Hypozin ken ik en heb ik gebruikt, wat een rotzooi die niet werkte.. Gebruik zelf Hoof Solution bij (beginnende) rotstraal. Heb al veel hoeven met rotstraal snel zien genezen met dat spul :)

[***] ik kan jou dus ook Hoof solution aanraden. Ook preventief 1 maal per week te gebruiken, plus dat je het met een kwastje (zit erbij) aanbrengt en je overal dus veel beter bij kunt dan met zo'n spuit hypozin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:27

Ok, is ook nog een optie dan :) Heb jij een idee van de samenstelling? Ben wel benieuwd in vergelijking met dat van Cavalor. Bekapper raadde kopersulfaat aan, maar dat durf/wil ik zo puur niet proberen. Maar dit zit wel in het product van Cavalor (samen met zink en nog wat) dus vandaar dat mij dat zo interessant leek.

Wat gaat het product eigenlijk precies doen? Want het gaat niet op een paar dagen tijd straal laten aangroeien neem ik aan? Wat kan & mag ik verwachten van de hoeven?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:32

Ik heb rotstraal behandeld. 3 a 4 x pw in biotex soppen en flink doorspoelen, droogmaken & daarna betadine erin laten lopen.
En goed bekappen, geen ijzers, 24/7 buiten, bewegen over de straat. En heel veel liefde & geduld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:39

Biotex brand, dat zou ik echt niet op de weke delen willen hebben.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:12

DubbelDun schreef:
Biotex brand, dat zou ik echt niet op de weke delen willen hebben.

Groene biotex ? Dat maakt schoon.
Mijn paard nog nooit horen klagen. De rotstraal er wel van zien opknappen.
Het is belangrijk dat echt alle zooi eruit komt.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:29

Groene biotex Brand niet hoor. Zelf ook gebruikt bij een ontsteking maar met biotex ging dat prima en deed geen pijn

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:01

Mooi die foto';s om te zien, dat een hoef zich toch wel weer kan herstellen van een smalle straal etc.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:32

ElineGC schreef:
[ [url=m/Yf6lIr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is m, ik moest snel weg dus heb maar 1 foto

Beter bijhouden hoe lang hij al op de ijzers staat, dit kan echt niet meer

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:38

Perryx schreef:
ElineGC schreef:
[ [url=m/Yf6lIr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is m, ik moest snel weg dus heb maar 1 foto

Beter bijhouden hoe lang hij al op de ijzers staat, dit kan echt niet meer

Vriendelijkheid troef ? -O-
Ze heeft het paard pas net, en volgens mij is ze behoorlijk bereid er iets aan te doen.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:44

Hij staat sinds de week van 22 nov. Op ijzers... Ik weet dus sinds wanneer en houd het bij. Ik weet gewoon niks van ijzers af omdat Ik me er nooit mee bezig heb gehouden omdat onze paarden het nooit nodig hadden.
Ik zal een afspraak maken met de hoefsmid om ze eronder vandaan te halen, bedankt dat je me hierop hebt gewezen