[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:20

@geerke
Eens, zonder jullie steun/kennis was Image ook al lang ingeslapen als ik op het oordeel van diverse veeartsen en klinieken was afgegaan. Kritisch blijven is altijd belangrijk.

Maar om zo op een open forum te zetten, dat mensen eerst moeten afwachten als ze hun paard verdenken hoefbevangen te zijn, zou ik niet aandurven.
Veel mensen in dit topic zijn ervaringsdeskundigen en voordat Image hoefbevangen raakte, kende ik de ziekte alleen vanuit verhalen en boeken. Maar als je eigen paard zo ziek is, is het toch wel heel andere koek.

Bij verdenking van hoefbevangenheid zou ik altijd aanraden de veearts te bellen, vooral omdat de schade in de eerste 48 uur nog te beperken is door de juiste medicamenten.

horsii

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:33

Nou met mijn paardje gaat het echt super, maak heerlijke ritjes door de bossen haha, da had een tijd terug gezegd dat ze accuut bevangen was. Volgens mij had ze last van der pezen ofzo, want het was na 1,5 week over9als je der benen aanraakte emt der benen slaan en niet willen lopen) en ze heeft ook maar 2 dagen kreupel gelopen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:42

Jannepauli schreef:
Het is helaas een feit dat we allemaal wel eens op de één of andere manier tegen 'misdiagnoses' aangelopen zijn, maar wat ik in de loop der tijd wel geleerd heb is dat je bij twijfel ( in welke vorm dan ook) altijd moet doorvragen - en dan echt tot op de bodem! Het is bovendien zo makkelijk: het hele internet staat vol met allerlei informatie over allerlei kwalen - je kunt jezelf dus héél goed informeren en op basis daarvan ook met je DA overleggen. De tijden dat een arts als min of meer heilig gezien werd omdat hij/zij gestudeerd heeft zijn allang voorbij wat mij betreft.
Op zich vind ik het stellen van vragen op bokt niet verkeerd - bij sommige aandoeningen blijken meerdere mensen in hetzelfde schuitje te varen en in die zin is het dan goed om ervaringen te delen en vooral ook om ideeën op te doen.
Zelf dokteren in de zin van allerlei homeopatische middeltjes lijkt mij uit den boze, zeker in het geval van hoefbevangenheid.

Ik weet nog dat ik mij verdiept had in IR...medische artikelen had uitgeprint en mee nam naar de dierenarts....nou die was niet blij hoor!
Hij heeft er nieteens ingekeken.
Dat was dezelfde dierenarts die zei dat de iets te trage schildklierwerking van mijn paard geen oorzaak van het probleem kon zijn.
Hij was ook erg verbaast dat het medicijn na 10 dagen aansloeg en dat het paard wat hij eigelijk zou laten inslapen weer rond galoppeerde.

En wat ik het ergste vind...ik hoef mijn gelijk niet te hebben,maar misschien kunnen er meer paarden geholpen worden,daar zou je zeker als da open voor moeten staan?

Maar inderdaad...bij acute gevallen altijd de dierenarts roepen..vooral bij hoefbevangenheid.
Dat kan net het verschil uitmaken tussen een kanteling en geen kanteling van het hoefbeen.

En ik kan uit ervaring vertellen dat dat een wereld van verschil is....wel of niet gekantelt.
En als je pech hebt kan een dierenarts dat ook nieteens voorkomen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:35

Ja Geerke, ook onze plaatselijke DA reageerde enigzins gepikeerd toen ik met allerlei ideeën op de proppen kwam.. en kwam uiteindelijk ook met de opmerking dat ik me niet moest laten gek maken door allerlei informatie te zoeken en te experimenteren - daar werd het paard niet beter van en ik kon haar dus maar beter gewoon laten inslapen. Tja... ik geloof dat het in veel gevallen domweg ook een ego-probleem is.. als ze zelf iets niet weten zijn ze vaak te beroerd om bij een ander te rade te gaan. Alles beter dan toegeven dat je het even niet weet.

Nou ja... in de tussentijd staat Pauli nog steeds met haar achterbeen omhoog ( wil haar gewicht er niet op zetten) en komt er morgen weer een andere arts voorbij.. ben benieuwd wat ik dan weer over me heen krijg. Het jaar begint weer goed.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:22

Jannepauli schreef:
Ja,ook onze plaatselijke DA reageerde enigzins gepikeerd toen ik met allerlei ideeën op de proppen kwam.

Mijn Veearts kent mij :D Wij kennen elkaar inmiddels 25 jaar. En nog steeds praat hij geduldig met mij alle opties door die ik naar voren breng. Af en toe steun zoekend bij mijn man.

Sinds ik hem een aantal jaar geleden heb laten kennis maken met Osteopathie, is hij stiekem zelf een opleiding gaan volgen. En dat vertelde hij mij pas na zijn examen. :D Eerst mij belachelijk maken en dan zelf door gaan leren. :(

Van Nassau kent mij inmiddels ook en vraagt mij of ik niet a.u.b. thuis kan blijven en alleen mijn man met mijn paard kan sturen. :D :D Hij wordt zo moe van mij en mijn paard wordt zo lastig als ik erbij ben (en helaas klopt dat, want als ik uit het zicht ben, is ze een stuk gemakkelijker te beslaan }> :+ )

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:41

helaas ook op dit topic beland, helaas omdat ik natuurlijk hoopte het nooit mee te maken.
Bij mijn haflingerruin is vandaag de veearts geweest,diagnose hoefbevangen.
Morgen komen ze 4 kube zand brengen en hij heeft nu dus stalarrest ( valt niet mee voor een 24/7) buiten paard.
Hij krijgt sedalin 2x per dag en bute, hopelijk gaat het hem dan wat minder pijn geven.
van mijn dierenarts moet ik nu 3 tot 4 x daags koelen, valt niet mee met bevroren leidingen :( .
al las ik hier in de openingspot wat andere adviezen.
rond 9 uur ga ik terug voor zijn twee zakjes bute, nu heb ik mooi de tijd om nog wat meer info op te zoeken.
mijn paard kreeg overigens alleen hooi, wel heeft hij een dag op 4 op grasland gestaan.
hij heeft wel last van overgewicht :o kan mezelf ook wel voor me kop slaan nu dat ik er niet eerder iets aangedaan heb,maar goed.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:17

Toch dierenarts om advies gevraagd... Toch maar wel quadrisol meegenomen, omdat de kroonranden nu wel iets warmer aanvoelen in tegenstelling tot de dagen daarvoor..

Toch loopt ze verder niet barslecht, loopt eigenlijk best door als ik met haar wandel.. En ze staat ook vrij normaal, niet ontlastend of typisch hoefbevangen stand..

Heb wel beetje schuldgevoel dat ik nu als mosterd na de maaltijd toch met een pijnstiller/ontstekingsremmer aankom.. :=
En besef ook, dat ik dit eigenlijk beter gewoon bij de eerste verdenking/twijfel gewoon had moeten doen! |o ;( Kan mijzelf wel een beetje voor mijn hoofd slaan..
Maarja dat is achteraf gelul... En weer een leermomentje.. :o

Verder krijg je inderdaad veel dezelfde adviezen en info van DA die je eigenlijk al weet.. Kreeg verder niet veel meer te horen dan wat ik al had gedaan.. Toch blij dat ik even langs ben geweest, voor mijn eigen rust..

Inderdaad via internet handige info, nog wat handige links met info die ik doorgestuurd kreeg:
http://www.hoefsmederij-nijeberkoop.nl/ ... nheid.html
http://www.pavo.nl/alle-vragen-van-de-w ... komen.html
http://www.pavo.nl/gezondheid/de-meestg ... antie.html

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:46

Ook ik kan meegaan dat er toch vaak te snel advies 'laat maar inslapen' word gegeven.. Mijn pony heeft het bij de vorige eigenaar ook zo erg gehad dat de DA advies gaf in te laten slapen. Dit is zeker zo'n 10 jaar geleden en heb haar vanaf haar herstel toen niet meer bevangen gehad, op deze keer na dan.. ;(

Kan me wel voorstellen de pony op zo'n moment uit zijn leiden te willen verlossen, want de pijn die het beest op zo'n moment heeft is vreselijk, maar hoor ook hier steeds meer verhalen van 'eigenwijze' mensen die dit advies toch genegeerd hebben (wat ik heel dapper vind) en waarbij het goed gekomen is.. Bijzonder dat uitzichtloos (lijkende) situaties dan toch goed komen uiteindelijk met veel geduld..
Maar vind het ook beetje verontrustend om te horen, vooral als je het volgende citaat leest...

Vond aan het begin van dit topic het volgende citaat die van de site http://www.paardnatuurlijk.nl afkomt;

''Het is misschien vervelend om te horen, maar we zien bij de slachthoeven die we ten behoeve van de cursus Natuurlijk Bekappen van de slager krijgen bijzonder vaak hoeven die bijna genezen waren van hoefbevangenheid, maar waarbij de eigenaar kennelijk het geduld was verloren. Wanneer je je nu al realiseert dat dit lang gaat duren heb je waarschijnlijk meer geduld.'' [/i]

Hier schrik ik toch een beetje van...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:47

Zwelgje heel veel sterkte, goed dat je gebeld hebt en hoop dat ze snel gaat herstellen.

Timo, deze tijd van het jaar is gras heel gevaarlijk, zeker als er even een zonnetje op heeft gestaan. Balen zeg, sterkte en er is gelukkig hier genoeg info te vinden om je verder te helpen met bv voer en dergelijke. Super dat je gelijk zand hebt laten aanrukken.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:57

timokyana, je kunt de hoeven ook koelen met van die coolpackings, dan heb je geen water nodig. Het werk best wel goed. Ik had voor mijn paard 2 grote gekocht en die legde ik dan meerdere keren per dag op de hoefjes.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:02

;) Gewoon even in de sneeuw laten staan, is 0 gr .

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:29

Jannepauli schreef:
Nou ja... in de tussentijd staat Pauli nog steeds met haar achterbeen omhoog ( wil haar gewicht er niet op zetten) en komt er morgen weer een andere arts voorbij.. ben benieuwd wat ik dan weer over me heen krijg. Het jaar begint weer goed.

Heeft van Nassau daar misschien nog ideeën over?

samsa0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:47

zeg hoe bouw je eigenlijk de training weer op na dat je paard hoefbevangen is geweest? of doe je dat helemaal niet?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:47

Oh... helemaal opgelucht.. de veearts is net geweest ( een andere dan voorheen want de man die mijn lieverd zo achteloos tot de slacht veroordeelde, die zie ik liever niet meer) en het probleem blijkt in de middelste (van de drie) kruisband van de knie te zitten. De hoef is gelukkig helemaal perfect - niks aan de hand!!
Ze heeft wat zwelling in de knie en het vermoeden is dat ze zich mogelijk verstapt heeft met al die sneeuw- en ijsbobbels, of mogelijk zelfs een klap gehad heeft van het Friesje die bij gebrek aan beweging op het moment aardig zuur is.

Voorlopig niks aan doen, alleen rust ( nou ja werk is sowieso niet aan de orde met deze harde bodem en glibberigheid). Mocht het over twee weken nog niet over zijn dan kan ik bij Visdonk een echootje laten maken - we moeten er dan toch zijn voor de ijzerwissel.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:56

Gelukkig!

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:17

Ik zet mijn ijsie elke dag even met de voeten in de sneeuw/ijs.
Schep van buiten wat in een bak en zet de voeten één voor één er een minuut of 2 in. Maak dan 2 rondjes. Gaat bij een koelbloedige ijsie makkelijk natuurlijk maar niet elk paard zou dit toelaten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 06:41

bedankt voor de tip van het sneeuw, ik ga zo maar eens met emmers aan de slag, voor ik ga werken.
Gister al het zand in de stal gereden en hij was erg dankbaar :-)
Hij nam spontaan een lekker zandbad ;-)
Morgenvroeg komt de veearts weer.
Zou het verstandig zijn om een deze dagen ook de smid te laten komen om hem ook anders te bekappen om hem te ontlasten?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 08:08

@timokyana
Ik denk zeker dat een goede hoefsmid door goed te bekappen/beslaan veel verlichting kan geven. Hoefbevangenheid is echt iets waar een goede samenwerking tussen hoefsmid, veearts en eigenaar van groot belang is, naar mijn mening.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:49

@Jannepauli: Gelukkig geen bevangeheid! Hopen dat ze van haar kruisband goed hersteld!

@Timokyana: Ik heb ook mijn smid gebeld voor overleg en evt kijken, maar die zei mij juist dat hij er nu liever niks af haalt, omdat als je een hoefbevangen paard de hoeven korter gaat maken, ze alleen maar pijnlijker gaan lopen!
Nu is het bij mij niet heel lang geleden dat ze bekapt is, dus kan nog makkelijk even. Weet niet of ze bij jou sowieso weer moest voor een stukje eraf..?
En als je besluit om met speciaal beslag te gaan werken is het ook een ander verhaal denk ik. Overleg met je smid kan nooit kwaad in ieder geval!

Mijn pony loopt weer nagenoeg bijna normaal eigenlijk(op harde bevroren stukjes grond na) maar het gaat de goede kant op! Quadrisol kon ik al afbouwen, kroonrand was nog wel ietsje warmer gister, dus ga zo weer even voelen.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:44

Blij jullie allemaal mee te kunnen delen dat het met Heros stukken beter gaat!
Ik heb haar afgelopen week elke dag uit de stal gehad, en gewandelt in de sneeuw. En je ziet gewoon dat ze er echt op vooruit gaat. Vanaf morgen mag ze elke dag zelf 2 uurtjes in de (kale) weide.
Volgende week komt de DA nog wel voor controle.

Ook fijn voor jou Zwelgje27 dat het beter gaat!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:52

de hoefsmid was er vandaag weer maar hij heeft niets aan marco gedaan. Hij staat er nog best goed op zijn ijzers.
De hoefsmid was bang dat hij anders juist slechter ging lopen.... we wachten het wel weer af.
Hij heeft in ieder geval heerlijk in de sneeuw gestaan. de paarden waren ware sneeuwmonsters volgens me zus! het heeft hier ook zo hard gesneeuwd vandaag!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:19

Gaat goed gelukkig met alle paarden! JP, fijn dat het "alleen" een knieband is, vervelend genoeg, maar goed.
Vash gaat ook wel goed, hij krijgt alleen weer een scheurtje....al maanden zijn we daar zoet mee. De smid heeft er al een prachtig omgekeerd U-tje uitgehaald, er zit ook een schimmeltje in de witte lijn nl. Ben maar weer begonnen met honing smeren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:28

Ik had gehoopt dat ik hier niet meer hoefde te komen, het ging lekker met Griet, ze is net beleerd voor de kar. Maar volgens mij is ze toch weer bevangen. Ik dacht eerst dat ze gewoon gevoelig liep vanwege de harde ondergrond. Maar net was het toch erger geworden. Morgenvroeg gelijk de da maar bellen :\

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:47

Toch vreemd dat er nu - in dit jaargetijde - toch weer verschillende hb gevallen gemeld worden..

Paars.. toch geen WLD??? Heb je iets gekregen om te behandelen? Honing is weliswaar een anti-bacterieel middel maar ik vraag me af of dat sterk genoeg is en effectief onder de hoeven? Ik zou geen risico nemen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:00

Tjah ik denk toch dat het door die kou komt. Iets anders kan ik zo een twee drie niet verzinnen. Grietje liep zo nu en dan met die sneeuw gezellig bij haar vriendjes. Heeft ze blijkbaar toch teveel grasjes met te veel fructaan binnen gekregen.

Dat bloed afnemen, kunnen ze daar ook de leverwaarden enzo meer controleren?