[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:19

Thnx GDG, hier kan ik wel iets mee!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:00

@ Aukelizzy : hier helaas ook de nodige koliek ervaring, maar gelukkig HB paard Noah vanaf HB aanval geen koliek gehad (en dit ga k nu héél snel afkloppen !!!)

Wat ik Noah na enige maanden wel durfde te geven ( in tegenstelling tot detox kuren/preparaten) is Pro Biotica van Puur .. hier knapte hij merkbaar van op!
Ik verdenk Noah overigens al járen van stofwisseling/darm problemen ( yep, zeer zeker ook een mogelijke veroorzaker van HB) maar ondanks diverse onderzoeken is dat klinisch nooit vast gesteld en daarbij houdt het voor de meeste behandelaars dan op, maar voor mij duidelijk niet!
Noah heeft sinds afgelopen weekend een terugval en ben nu dus direct met de Probiotica begonnen en gebruik nu de BOT stal-beenbeschermers voor hem.
Die BOT beenbeschermers hebben hun goede werking bij ander paard bewezen, ben benieuwd of ze Noah ook kunnen helpen!

@Wendy : helaas ook nu weer heel herkenbaar : dat moeten vechten om gehoord, begrepen & serieus genomen te worden ... alsof het allemaal al niet erg genoeg is !

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:01

oliebol meiden jullie hadden gelijk |( Ze stond net weer echt kreupel en ik heb ook het idee dat ze licht spierbevangen is. Van de week dachten we dat ze koliek had maar achteraf gezien vraag ik me af of dat ook al niet lichte spierbevangenheid geweest is. Snelle ademhaling, zweten en heel onrustig. Ik heb haar nu weer buut gegeven. Ik voel me zo'n oen en zo vreselijk schuldig |(

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:25

Aukelizzy schreef:
oliebol meiden jullie hadden gelijk |( Ze stond net weer echt kreupel en ik heb ook het idee dat ze licht spierbevangen is. Van de week dachten we dat ze koliek had maar achteraf gezien vraag ik me af of dat ook al niet lichte spierbevangenheid geweest is. Snelle ademhaling, zweten en heel onrustig. Ik heb haar nu weer buut gegeven. Ik voel me zo'n oen en zo vreselijk schuldig |(

Ach ;( . Ik snap wel dat je je schuldig voelt, maar je hebt gedaan wat je op dat moment het beste achtte. Het heeft helaas nu niet goed uitgepakt, maar misschien had het net zo goed gewoon goed gegaan. Ik heb me ook weleens voor m'n kop geslagen hoor, dat ik dacht ''Wat stom van me'', maar zoals ik zei: de motivatie is dat we dat doen waarvan we denken dat het het beste is. Dus neem het als een les maar ga jezelf niet (te lang) op je kop zitten :(:) .

Hopelijk knapt ze nu met rust en (zelfgekozen) gematigde beweging snel weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:43

Sterkte Aukelizzy :(:) , het is zo ontzettend lastig..... Verder sluit ik mij aan bij GDG.

Ik doe op het moment eerlijk gezegd nog weinig tot niets met mijn pony. Ook heb ik best lang een stevige dosis buut gegeven. Ook toen hij al redelijk opknapte. Mijn gevoel zei dat ik hem er gewoon wat langer op moest houden.

Als ik al iets doe dan laat ik hem hooguit een paar minuten stappen op de bestrating en verder mag hij het zelf uitzoeken in de bak, met mijn andere paarden.

Zoals hier ook al eerder is aangegeven, ken jij je paard het beste en ik denk ook dat je gewoon je gevoel moet volgen. Uiteraard de adviezen van de dierenarts in je achterhoofd houden, maar gewoon goed naar je paard kijken.

Niet te lang schuldig voelen.... Je handelt met de beste bedoelingen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:48

Ik vind het zo moeilijk. Ik weet gewoon niet meer waar ik goed aan doe |( Ze is sinds ze op de trailer naar Visdonk gestaan heeft heel onrustig. Eerste twee avonden zweten, schrapen, rondjes draaien en versnelde ademhaling. Dacht dat ze kramperig was gezien ze dat vaker heeft. Gekke was dat ze wel wilde eten en goed mesten. Nu denk ik achteraf oliebol ik denk dat dat al de eerste tekenen waren van lichte bevangeheid. Ze was gisteravond ook onrustig geweest, zag het vanmorgen aan haar stal. Vanavond op stal was ze ook wat onrustig, heeft een wat verhoogde/oppervlakkige ademhaling en vind het niet fijn als ik aan buik, rug, lendenen zit. Denk echt licht spierbevangen. ( urine was niet heeeel donker overigens ) Ik laat haar morgen met mesten ff buiten lopen en dan maar weer naar binnen. Hou ik ff vol tot ze in ieder geval weer ontspannen spieren en een normale ademhaling heeft.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:56

He wat vervelend zeg aukelizzy!

Krijgt ze nog pijnstillers zo ja wat? ( sorry als ik eroverheen heb gelezen )

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:03

Daphne1988 schreef:
He wat vervelend zeg aukelizzy!

Krijgt ze nog pijnstillers zo ja wat? ( sorry als ik eroverheen heb gelezen )

Ze was van de pijnstillers af ( heeft ze gedurende dit traject ook maar heel sporadisch gehad ) maar ik heb haar nu maar op de buut gezet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:07

Heeft ze een verhoogde digitale pols? Een terugval door het beslaan zou ook goed mogelijk kunnen zijn.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:11

Meert schreef:
Heeft ze een verhoogde digitale pols? Een terugval door het beslaan zou ook goed mogelijk kunnen zijn.

Wel ietsje indd maar niet heel extreem. Maar zou daar dan een verhoogde ademhaling vandaan kunnen komen? En dat zweten? Ik kan me voorstellen dat ze dat doet als ze heel veel pijn heeft, maar dat deed ze ook toen ze wel een stuk beter liep. Vlak na het beslaan. Sorry voor alle vragen. Ben een leek wbt hoefbevangenheid }:0

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:54

Elk paard uit pijn anders. Mijn merrie had geen warme hoeven en geen pols en wel steeds wijde neusgaten en een vreemde blik. Ik zou het goed in de gaten houden!

Jij kent je paard het beste, je merkt het gelijk als er iets niet kopt. Als je je er vinger niet op kan leggen, zorg dat je iig op HB gebied veilig zit.

Ik kan me iig heel goed voorstellen dat het beslaan een trigger kan zijn. Mijn merrie werd hoefbevangen na het bekappen, steeds opnieuw. Bleek achteraf ook ppid, maar de bekappingen zorgde dat de aanval begon steeds.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:01

Och Aukelizzy: super vervelend!!! Echt oliebol :(
Het is voor jezelf een leerproces, elk paard is anders en je doet het maximale. Ik denk dat een ieder van ons wel iets soortgelijks heeft meegemaakt. Blijf niet te lang in dit gevoel, maar gauw verder puzzelen hoe je het nu wil aanpakken! Sterkte!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:40

Sluit me aan bij vorige reacties : volgens mij hebben wij allemaal heus wel meer dan eens onszelf afgevraagd "Wat nu ?? Wat moet ik wél doen? Wat moet ik níet doen? Wat héb ik gedaan of laten doen?"

Maar inderdaad, snel deze tegenvaller laten bezinken ( is natuurlijk ook niet niets wat het lijf te verwerken heeft hé ?) en overgaan op plan B, C etc. als dat nodig blijkt te zijn ... of ingeslagen pad iets aanpassen, is vooral ook afhankelijk van je eigen waarnemingen/gevoel en overleg daarover met huidige behandelaars .. weet niet of zij ook in het weekend te bereiken zijn?
Proberen kan altijd, zo heb ik op het 'alles of niets moment' op een zondagavond uitgebreid overleg gehad met R. van Nassau.

Nog een tip waar je misschien iets aan hebt om overstresste spieren te helpen ontspannen: Traumeelgel zachtjes insmeren op de meeste gevoelige 'trigger'plekken .. ik persoonlijk heb slechte ervaring met inwendig Traumeel icm. HB (te heftig ivm. vrijkomen afvalstoffen).
Mocht je geen Traumeelgel in huis hebben : spiergel van Action werkt bij mijn paarden ook wel (witte pot) maar Traumeel heeft absoluut meer effect.

Sterkte & succes en vooral: grabbel jezelf weer bij elkaar en neem de volgende stap, voorwaarts of juist weer terug ... dit hele proces is er echt eentje van vallen en weer opstaan!
En oja, pijnstilling (of het nu buut is of Metacam ) moeten geven is altijd bagger, maar wat moet dat moet : minder pijn = meer bewegen = betere doorbloeding = betere afvalstoffen afvoer = betere voedselopname en bovendien zijn deze middelen niet alleen pijn bestrijdend maar ook ontsteking remmend.
Ik persoonlijk zou wel een maagbescherming geven just in case ...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 07:39

Wanderes, weet jij toevallig welke maagbeschermer relatief weinig suiker bevat? Ik dacht zelf die van puur. Ik had bij de dierenarts gevraagd maar die hadden alleen pronutrin. Die vind ik hartstikke duur en bleek 95% suiker te bevatten dus die durf ik niet te geven.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:29

Aukelizzy, ik heb via Abler omeprazol besteld. Anders gastrogard, maar dat is schreeuwend duur.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:01

Thnx! Dan ga ik daar even achteraan! Daar zit neem ik aan ook geen of weinig suiker in?

Wendy, hoe is het bij jou afgelopen gister? Was het nog gelukt om heen te gaan?

Ik maak me echt wel grote zorgen om Zhuf. Vanmorgen ging ze in volle draf naar buiten, zie je niks aan haar ( wel na zakje buut gisteravond en vanmorgen ) maar ze doet heel apathisch.

Ademhaling vanmorgen;
https://www.youtube.com/watch?v=4QNcJIY ... e=youtu.be

En soms is het zo( zweet ze dus ook)
https://www.youtube.com/watch?v=EVlHrMf ... e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=Lx0uFPm ... e=youtu.be

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:21

Ik heb Bennie een keer zo zien ademen en die stond toen ook te zweten. Dat was toen we te snel de bute afbouwde en hij weer erg veel pijn aan zijn voeten kreeg. Hij liep toen ook heel beroerd. Maar omdat Zufh wel redelijk loopt denk ik zelf dat ze toch wat pijn in haar buik heeft.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:29

Ja dat dacht ik dus inderdaad eerst ook, ze eet alleen wel echt heel goed. En mest en plast ook goed. Ik dacht misschien dat ze wat spierbevangen is? Zou ook kunnen verklaren dat het na de trailer reis begonnen is. Ze is ook wel wat gevoelig op haar spieren. Zucht, konden ze maar praten!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:10

Spierbevangen zou ook kunnen. Mijn ervaring is dat ze zo gaan ademen als ze ergens pijn hebben. Mijn vorige paard kon zo staan ademen als hij koliekerig was.

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:45

Goedemorgen allemaal, jeetje Aukelizzy wat beroerd toch voor jou en je paard :( het blijft ook zo moeilijk om te bepalen of je nou wel of niet goed doet aan wat beweging. Ook bij mij schreeuwt alles in me, dat dat vele stilstaan van zo'n paard óók al niet goed kan zijn voor de hele werking van zo'n lijf. Maar om te "sjorren" eraan, maakt dat je je óók weer zo'n beul voelt. Ik heb Treble de afgelopen weken ook maar helemaal laten staan, ik kan dat "gehandicapte" lopen niet aanzien.

Maaaaar ik bén gisteren naar Nassau gegaan! En oml, wat een verademing. Ik wéét dat dit helemaal niet dé oplossing hoeft te zijn, ik wéét dat het nog steeds onduidelijk is wat de uiteindelijke uitkomst zal zijn, maar potverdorie, wat een verschrikkelijke logica zit er in deze behandeling. Ik kan nu met een gerust hart zeggen, dat áls er al een kans van slagen mogelijk is, dit, in ieder geval voor mijn gevoel, de meeste kansen geeft. Wat een enorm verschil in beslag en hoe ze nu op dr voeten staat. Bijzondere werkwijze is het. Eerst werden er met mbv nageltjes zogenaamde markers gezet in de hoefwand. Daarna zijn er weer 2 róntgenfoto's gemaakt. Die werden uitgebreid besproken en bekeken om te bepalen wat voor deze hoeven het beste was. Godzijdank waren ze an sich, los van de hele ellende van kanteling, best positief over de staat van haar hoeven en dat wat ze van binnen zagen. Geen verzakkingen oid, het botwerk zag er netjes uit. Daar ben je dan al heel blij mee :=
Daarna is Nassau aan de slag gegaan. Wat een vakwerk en precisie. Een sympathieke man overigens! Ze heeft breakoverijzers gekregen met een balkje op de plek waar het hoefbeentje zit, om te voorkomen dat er iets van buiten, druk op die plek kan veroorzaken. Ik verwacht écht geen wonderen, ik zie Nassau niét als een goeroe maar voor mijn gevoel is dit hét! Ik kan me er geen voorstelling bij maken dat er dierenartsen én hoefsmeden zijn hier, los van hun éigen behandelmethode bij hb, niet de logica van inzien. Treble liep tot mijn verbazing, na de 2,5 uur durende terugreis én het de hele middag op dr benen staan én dezelfde heenreis, in vlot tempo over het gras, het pad naar stal. Maar dat kan natuurlijk ook de motivatie zijn om terug naar dr maatjes te willen _O- _O-

Treble en ik met Nassau en de dierenarts
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het verslag
Afbeelding

Ooh ja, de dierenarts van Emmeloord belde ook nog gisterenochtend. Uitslag insulineresistentie-test hartstikke positief. Overigens wel al verwacht en al minimaal aan de suikers maar ook dáár moeten we dus nóg meer mee...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:10

Wauw wat een goed nieuws!! Zelfde dierenarts als mij zie ik. Maarten is echt zo'n topper! Hij heeft mijn andere paard echt van het randje van de afgrond gehaald en nu ook Zhuf weer. Jou paard heeft hetzelfde beslag als wat er bij zhuf ook onder zit.

Echt ik ben blij voor je! Wat zal het voor jou ook goed voelen dat je toch voet bij stuk gehouden hebt en je eigen gevoel gevolgd heb! Ik hoop dat de steigende lijn voor jou nu doorzet. Wel niet raar staan te kijken als er nog weer een terugslag komt. Dat heeft Zhuf nu dus ook en na contact met de dierenarts heb ik te horen gekregen dat dat niet heel gek is. Vaak is de opluchting dat ze zich beter voelen zo groot dat ze het vervolgens net ff teveel belasten en dat je daardoor een terugslag krijgt.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 17:56

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:24

@ Aukelizzy: Hoe gaat het nu met Zhuf ?
'Gelukkig'(?) hier geen IR of aanverwant iets vastgesteld, dus heb zelf geen ervaring met het zoeken naar suikervrije voedingsmiddelen/supplementen.
Maar het lijkt mij inderdaad dat voeten/zolen niet de pijn veroorzaker is?
Noah stond iig. echt eerst wisselend te ontlasten, later te wippen op zijn voorvoeten en weer later was het meer liggen dan staan ..

Zou toch denken aan ingewanden/organen (maag, maar darmen bv. kunnen ook dergelijk beeld geven) en/of inderdaad spieren .. overigens kan het ene het andere veroorzaken en vice versa.
Voor organen zou ik toch iets van maagbeschermer ( je geeft nog buut?) en/of Probiotica geven.
Noah heeft helaas ook terugvalletje sinds vorig weekend, heb hem direct weer op Probiotica gezet en ... B(ack)O(n)T(rack) stalbeenbeschermers om alle 4 de benen voor sowieso een goede doorbloeding ( opbouwen! inmiddels 12 uur per dag om, vind ik de max. WAARSCHUWING : níet te gebruiken in combi met uitwendige smeersel, maar ik persoonlijk zou ze absoluut ook niet gebruiken tijdens gift Ascal / Aspirine / Acetylsalicylzuur of andere bloedverdunners !!)

Bij ander (artrose) paard Merona heb ik goede ervaring met de BOT Royal stal/beenbeschermers, dus nu krijgt Merona ze 's nachts om en Noah overdag.
Net (na dagen van dubben, zoeken en vergelijken .. kostenplaatje is weer schrikken) ook de BOT Mesh deken besteld, bij Agradi in de aanbieding met hals-bundel voordeel .. misschien ook een idee voor (spieren!) Zhuf ( en anderen ..)

@ Wendy : súper dat het je vrijdag toch nog gelukt is om naar Visdonk/van Nassau te gaan !
Had het vrijdag al wel gelezen, maar daar waar jullie wel geholpen zijn heeft een andere Bokker, samen met haar dierbare paard, diezelfde dag juist de strijd op moeten geven ... was en ben daar toch wel weer ondersteboven van, maar ik weet ook dat voor anderen de strijd wél doorgaat.
Dus toch ook voor jou nog maar even de waarschuwing : blijf alert, blijf overal ogen (open) houden en je voelsprieten op scherp ... blijf je eigen gevoel, je intuïtie én de signalen van je dier volgen ... de kleinste veranderingen, de kleinste signalen kunnen de grootste verschillen maken.

Sterke en kracht voor alle vechters .. maar natuurlijk ook voor hen die de strijd hebben moeten staken ;(

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:48

Ik kom heel even binnen vallen met een vraag over maagbeschermers. Ik lees hier goede verhalen over Maag support van de Paardendrogist en Probiotica van Puur, maar dit zijn volgens mij twee totaal verschillende producten, of zie ik dat verkeerd?

Mijn pony is helaas verkeerd bekapt en beslagen door mijn eigen hoefsmid en heeft daardoor een HB terugval. Hij krijgt momenteel weer buut en ik wil hem een maagbeschermer geven, welke kan ik dan het beste bestellen? Uiteraard overleg ik ook met mijn dierenarts, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:52

Ik gaf naar tevredenheid maagsupport van de paardendrogist ter bescherming naast de bute.

Probiotica is meer bedoelt om de darmflora te herstellen. Dit kan naar mijn idee in worden gezet als je stopt met medicatie of bijv na ontworming.