[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:52

Ook ik kom mij hier voorzichtig melden.
Heb een jonge shetlandmerrie van 4 die elke keer op het randje van hoefbevangen zit. Net wel/net niet.
In de winter hebben we prachtig mooi "hooi" maar er zit voor haar eigenlijk nog te veel suikers in. Armer hooi kan ik niet echt gaan voeren.
Deze winter heeft ze al Glucobalance en podocomp erbij gehad om te ondersteunen.

Maar in overleg met mijn stalhouder ben ik op zoek naar een ruwvoer "vervanger" De Wiesencobs van Equifit waren ook niet goed volgens mijn holistisch therapeut.

Iemand hier een idee?
Ze staat wel samen met mijn andere merrie in een box. Maar opzich is het voor haar ook niet slecht om op "dieet" te gaan :)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:58

Evelli, je hebt ook de mogelijkheid, om hooi te weken. Niet langer dan 1 uur. GZH hooi is ook een optie, alhoewel we niet duidelijk weten hoeveel dat nog aan suikers bevat. Qua teelwijze zou je moeten zeggen, weinig. Hoe weet je dat het hooi veel suikers bevat; is het getest?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:03

Evelli,
ik heb hetzelfde met een 5 jarige shet. Ze had altijd best wel warme voetjes en ben wegens
haar overgewicht overgestapt op houtkrullen ipv stro in de box. Gelijk de warme voetjes verdwenen
en ze begint goed af te vallen. Ze heeft nu ook heel beperkt weidegang, maar dat had ze 's winters
zowiezo niet en viel toen niet af. Haar hooi hoeveelheid heb ik niet aangepast, dat voer ik al 3 jaar zo.
Kortom, ik ben dik tevreden over de overstap naar krullen. Hoewel ik het er wel moeilijk mee had dat
ze niets meer te knabbelen had... Daarom heb ik het aantal voerbeurten wat omhoog geschroefd en
krijgt ze in de extra ronden wat stro. Verder heb ik de ruwvoer/brokjes gesplitst in 2 voerbeurten ipv
samen. Als brokken krijgt ze 1x daags pavo vital korrels en 1x een handje (lees 5 korrels) bix, dit omdat
er bij de rest dan ook brokken in de bak rammelen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:06

Door laten meten door een holistisch therapeut.

Een andersoort hooi gaan voeren is geen optie. Geen mogelijkheid tot opslag. Weken zou een optie kunnen zijn, maar wil het niet te arbeidsintesief voor mijn stalhouder/ster gaan maken.

Ze staan nu overdag, als het land het toelaat, 4 uur op een kort gegeten stukje waterland. Dan nog een uur of wat op de paddock en dan in een stal met stro met daaronder rap?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:06

@Miniloe:
1: wilgentakken ? het stadium waarin mn pony zich nu bevind... is dat te vroeg om haar bezig te houden met een paar van deze takjes?
Prima, Vash was er ook altijd erg dankbaar voor. Lekker wat om te knagen en ze weten blijkbaar goed dat er iets in zit dat goed voor ze is

2: najaar gevaarlijk ivm groeispurt en lage tempraturen snachts?... is het beter om ze pas smiddags enkele uurtjes weide te geven ipv ochtend
3: met deze warmere zomer nachten? is het dan beter om smorgens, smiddags of in de avond een beetje te laten grazen ( ik weet het nu mag het voorlopig nog absoluut niet )Fructaan-verbruik
Het hangt af van de temperatuur, zonuren, droogte, bemesting van je wei. Dat is dus een afweging die je "op lokatie" moet maken. Overgenomen van Paardnatuurlijk:
We gaan uit van een fructaan-consumptie die dag en nacht doorgaat, en slechts onderhevig is aan de omgevingstemperatuur.

Onder de 5 graden is er geen fructaanverbruik.
Wanneer de temperatuur hoger is dan 5 graden wordt fructaan met 1 eenheid per uur verbruikt.
Wanneer de temperatuur hoger is dan 10 graden wordt fructaan met 2 eenheden per uur verbruikt.
Wanneer de temperatuur hoger is dan 15 graden wordt fructaan met 3 eenheden per uur verbruikt.
Fructaan-accumulatie door fotosynthese
Om de fructaan-accumulatie te berekenen nemen we aan dat het gras fructaan begint te produceren zodra er zonlicht beschikbaar is. Zonlicht is afhankelijk van het tijdstip van de dag, en van de bewolkingsgraad.

Bij zware bewolking wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 1 eenheid per uur.
Bij lichte bewolking wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 2 eenheden per uur.
Bij onbedekte hemel wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 3 eenheden per uur.
Bij meer dan 4 uur na zonsopgang en meer dan 4 uur voor zonsondergang wordt de waarde met 1 eenheid per uur verhoogd.
Fructaan-accumulatie door vorst
Er geldt dat er een fructaan-accumulatie plaatsvindt zodra de temperatuur onder de 5 graden komt, deze productie vindt dag en nacht plaats.

Bij temperaturen onder de 5 graden wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 2 eenheden per uur.

5: wormenkuur? een deze dagen is het weer tijd voor hun wormenkuur... mag mamaloe deze ook of en zo niet... wanneer dan wel[/quote]
Tja, dit is een afweging die je moet maken (zoals zoveel dingen die "vroeger" vanzelfsprekend waren, maar waar je nu over moet gaan nadenken...zucht ;-) ). Hoe is je weidebeleid qua mest opruimen, geef je standaard een kuur of doe je een mestonderzoek. Ik doe nu al een paar jaar het laatste en kan de wormkuren beperken tot gem. 1 max 2 x per jaar. Maar Vash staat niet op de wei, en is volwassen, dat scheelt! In de acute fase zou ik er voorzichtig mee zijn. Je bonte shet is nog jong, wormen zal ze zeker hebben. Een worminfectie erbij wil je ook niet natuurlijk!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:13

Evelli, de enige manier om het hooi minder suikerrijk te maken, is het weken, daar andere opties er dus niet zijn. Pas op met kort gegraasd land. Als dat de groei in schiet na regen, is het 'fout gras'. Men denkt het goed te doen, gras te beperken, maar er is dus daar een valkuiltje.Überhaupt kan een kort stukje grasstengel, doordat het minder stengel en dus vezel heeft, meer fructaan bevatten, dan een lange stengel, bv uitgegroeid in bloei staand gras.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:18

We hebben geen ander land :) we moeten het hiermee doen helaas.
Dan ga ik eens kijken wat de opties zijn om te weken en of mijn stal hier aan mee wilt werken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:21

Dank voor jullie reacties! Ik hoor hier in de buurt ook dat er een toename is van HB-paarden!

@Miniloe & Luv_rozes: ik denk idd dat een ziek/herstellend lichaam meer bouwstenen nodig heeft. Het zal bij dieren niet anders zijn dan bij mensen.

@ Miniloe: heb je nog voor en na foto's gemaakt? En ja, ik ben blij dat ik de wei etc. voor mijzelf heb en zelf kan bepalen wat er wanneer gebeurt, waar ik de wei kapot laat lopen en (als de geldboom aangegroeid is) waar ik zandpaden laat maken. Ik ben nogal een pietje precies en vind al snel dat anderen het niet goed doen :Y) Het nadeel(tje) is wel dat ik alles zelf moet doen. Mijn man is niet zo van de paarden en ik roep hem er alleen bij als er een technisch probleem is waar ik niet uitkom. Maar na jaren ploeteren, heb ik hem niet vaak nodig. Ik woon er niet direct naast dus moet steeds wel heen en weer kachelen. Vakantie of een weekendje weg zit er eigenlijk (zeker nu) niet in. In vorige jaren was de zomer het makkelijke seizoen. Gewoon 24/7 lekker in de wei en 1x per dag een aai van mij. Das nu wel anders.....

@ LC: ik denk idd dat ik te weinig S&S heb gegeven. Paard is namelijk nog steeds te dik... Het is moeilijk de balans te vinden tussen afvallen en voldoende bouwstenen geven. Ik geef haar nu 2x per dag 300/400 gram S&S (voorlopig) aangevuld met Marstall Force (dat heb ik staan voor de andere paarden). Jammer dat ze de F4F echt niet wil eten (op geen enkele manier).

@ Dyonne: jij geeft jouw ex-bevangen paard ook Force maar de jouwe is al 5 jaar 'vrij'....

Kan iemand iets roepen over de samenstelling van de Force en dan met name over de geschikheid voor HB-ers? Ik ben niet zo thuis in alle termen en weet niet of het supplement geschikt is voor HB-ers. Ik lees wel vaak zetmeel?? :o?

http://www.marstall.nl/Assortiment/tabi ... fault.aspx

Ik lees dat Pavo Vital vaak gegeven wordt (Zammie & jcristina) maar ik ben inmiddels allergisch geworden voor Pavo :x

@JP: op welke manier is bij jou het ruwvoermonster genomen? Bij mij is er een monster uit twee pakken genomen. Ik heb de afgelopen dagen veel teruggelezen en geleerd dat zelfs binnen 1 partij ruwvoer grote verschillen kunnen bestaan. Komt het van een hoger gelegen gedeelte van het perceel, schaduw of zon, wanneer gemaaid, etc. Dan zou je denken dat een monter uit slechts 2 pakken geen goed gemiddelde zou kunnen geven. Of draaf ik nou een beetje door???

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:57

lolclub schreef:
Van de zomer hadden we een aantal gevallen van HB gehad welke opspeelden direct na de droogte van juni/begin juli.

Op the Horse.com stond vandaag dit artikel (uit 2005) herhaald geschreven door Katy Watts, ik heb het zelf op haar site al eerder gelezen en we hebben het er hier ook al eerder en vaker over gehad,
voor velen is het dus al bekende kost ;) .
Omdat er mensen zijn die aangegeven hebben moeite te hebben met het lezen van Engelstalige stukken heb ik nu een keer de moeite genomen om het te vertalen.

Misschien is het niet helemaal relevant voor deze tijd van het jaar maar wellicht is het bruikbaar voor aanstaand voorjaar en zomer.

Er staat een korte alinea in over de fermentatie van voordroog waaruit blijkt dat dezelfde bacterien ontstaan (in de kuilbaal zelf dus) welke anders in de darmen pas ontwikkelen.
Deze alinea legt rechtstreeks de link naar een zin van Tug uit een eerder door haar geplaatst stukje over voordroog :

in de stukken over het fructaan onderzoek van pollitt en co staat denk ik het best uitgelegd wat de verzuring van de darm inhoudt. er zijn meer stoffen die dat op kunnen leveren, fructaan en zetmeel zijn redelijk netjes gedocumenteerd, de andere suikers zullen waarschijnlijk ook nog wel volgen, maar de al zure kuil geeft eigenlijk een vergelijkbaar gebeuren, hier zijn dan niet de bacterieen bij nodig die zuren maken van suikers, maar komt het al met het kuilgras zelf binnen.

Droogte stress en grasland Kwaliteit
door: Kathryn Watts, BS

Droogte veroorzaakt dat weilanden opdrogen, onkruid gaat bloeien, en dat paarden te dun worden zonder extra voeding. Maar er zijn ook andere dingen aan de hand in de velden die u moet weten om uw paarden te beschermen tegen problemen zoals hoefbevangenheid, koliek, diarree, en giftige onkruid. Het probleem is niet voorbij als het regent, juist niet, de broodnodige regen na een droogte periode kan bijkomende problemen veroorzaken voor grazende paarden.

Men zou kunnen denken dat groen gras het hoogst is in voedingsstoffen en bruin gras is het laagst. Dit geldt voor bepaalde voedingsstoffen, maar niet voor allemaal. Wanneer dood gras beregend wordt zullen in water oplosbare voedingsstoffen uitlekken. Maar bij droogte blijven ze in de plant; feitelijk is het gras dus juist hoger in niet-structurele koolhydraten (NSC) , waaronder de suikers, zetmeel, en fructaan vallen.

De meeste koel-seizoen grassen accumuleren suiker en fructaan (een soort suiker) bij droogtestress. Wanneer de groei van planten vertraagt door gebrek aan water, is het evenwicht tussen de fotosynthese die suiker maakt, en de groei die suiker gebruikt, verloren.
Suikergehaltes stijgen in intens zonlicht en een hoge suikerspiegel veroorzaakt de vorming van fructaan, fructaan is de opslagvorm van koolhydraat in koel-seizoen grassen. Warm seizoen gras maakt geen fructaan, deze soort prefereert liever de opslag van koolhydraten in de vorm van zetmeel.

Fructaan reserves zijn als het vet op een beer in winterslaap: Hoe meer fructaan de planten kunnen accumuleren, hoe meer energie reserves ze hebben om hen te ondersteunen tijdens de droogte en tevens wordt dit gebruikt om een concurrentievoordeel te krijgen als de omstandigheden weer gunstig zijn om groei mogelijk te maken. Spijtig voor paarden die de planten in deze situatie planten eten want fructanen zijn een bekende trigger voor hoefbevangenheid bij gevoelige paarden.

Dan begint het te regenen,
en wat gebeurt er met al deze opgepotte niet structurele koolhydraten als het regent en de groei weer begint?

Fructaan en zetmeel zijn de opslag vormen van koolhydraten.
Transport naar boven in de plant is niet mogelijk, omdat de ketens te groot zijn. Om gebruikt te worden door de nieuwe groeipunt, moeten ze worden afgebroken tot suikers die klein genoeg zijn om van de lagere opslag delen van de plant tot aan het nieuwe groeipunt te komen.
Water stimuleert de aanmaak van enzymen welke fructaan afbreekt van lange ketens in kortere ketens, en uiteindelijk tot de suiker componenten.
Die eerste nieuwe groene scheuten kunnen dus zeer hoog zijn in suiker. De aard van de geproduceerde suikers kunnen variëren afhankelijk van de soort van gras. Engels raaigras is een uitzondering in die zin dat het zelfs extra fructaan aanmaakt tijdens de nieuwe groei.

Dus, het gevolg van regen na een droogte periode is dat de nieuwe groei in uw weiland een snelle verandering in de vorm van koolhydraten stimuleert welke van invloed kunnen zijn op het spijsverteringssysteem van het paard en vervolgens kunnen leiden tot een metabole crisis met een verstoord glucose metabolisme. Het effect van deze verandering van koolhydraten concentratie en de vorm waarin het optreed is nog niet onderzocht in weide paarden, hoewel spijsverteringsproblemen en hoefbevangenheid frequent optreden bij seizoensgebonden veranderingen en perioden van snelle groei van grasland na een droogte-brekende regenperiode.

Studies over de fermentatie van fructaan en suiker in de productie van kuilvoer laten zien dat verschillende soorten bacteriën een voorkeur hebben op specifieke soorten van koolhydraten in planten. Omdat bacteriën voornamelijk de uiteinden van fructaan ketens eten, zijn kortere fructaan ketens sneller gefermenteerd dan langere fructaan ketens. Dit zijn overigens dezelfde soorten bacteriën die de koolhydraten fermenteren in de blindedarm van je paard.

Als het type en de ketenlengte van de koolhydraten snel veranderd (bijvoorbeeld onder invloed van regen), kan de bacteriële populatie ook snel veranderen. De bacterie die de voorkeur geeft aan de nieuwe vorm van koolhydraten kan gaan woekeren, gaat melkzuur produceren en veranderd de populatiedynamiek binnen de dikke darm. Dit is het scenario waar de endo-en exo-toxinen kunnen worden geproduceerd.

We zijn er ons allemaal bewust van dat het veranderen van de koolhydraten niveaus in diëten snel kunnen leiden tot diarree, gas, koliek, en zelfs hoefbevangenheid bij gevoelige paarden. Langdurige droogte - gevolgd door regen - zorgen ook voor plotselinge veranderingen in de koolhydraat-vorm en de concentratie hiervan in uw weiland, en vervolgens dus in het dieet van je paard als hij op de weide staat.

Onkruid in door droogte gestressed weiland
Als ondiep geworteld gras opdroogt, blijven soms alleen nog de sappige onkruiden over met de diepe penwortels. Onkruiden accumuleren ook suiker, zetmeel of fructaan onder droogtestress. Dit maakt onkruid een stuk aantrekkelijker voor je paard, en hij zou kunnen beginnen met het eten hiervan wat meestal niet het geval is wanneer het gras groen is en goed gehydrateerd.

Paardebloem, distels, en cichorei zijn algemeen voorkomende onkruiden en vaak een lekkernij voor paarden, zelfs onder normale omstandigheden. Alle drie bevatten inuline, dezelfde vorm van fructaan welke gebruikt is om hoefbevangenheid te induceren in klinische studies.

Veel planten maken gifstoffen aan onder droogte. Onkruid kan ophopen: nitraten, oxalaten, alkaloïden, blauwzuur en cyanogenic glycosiden, welke een breed scala van gezondheidsproblemen zoals spijsverteringsproblemen, minerale onevenwichtigheden, fotosensibiliteit, en lever-, nier-en neurologische schade kan veroorzaken. Zwenkgras besmet met endofyten geven dramatisch toegenomen niveaus van ergovaline onder droogtestress.
Dit alkaloïde veroorzaakt vernauwing van de bloedvaten, welke abortus kunnen veroorzaken in de al laat in de tijd lopende merries en is tevens geassocieerd met hoefbevangenheid.

Preventieve strategieën
Drachtige of groeiende dieren die grazen op droge weilanden kunnen aanvullende eiwitten en vitaminen nodig hebben, maar de behoefte aan energie zou voldoende kunnen zijn.
Diarree of overtollig gas is een signaal dat toegang tot grasland moet worden beperkt ivm de aanpassing aan de nieuwe koolhydraten niveaus.
Als je paard gevoelig is voor problemen in verband met teveel koolhydraten, test het grasland voor de gehaltes aan niet-structurele koolhydraten (NSC) wanneer het onder ongunstige omstandigheden zoals droogte verkeert .
Monsters met groene planten moeten onmiddellijk worden ingevroren en verscheept om hetzelfde gehalte aan suiker te behouden.
Vergelijk deze niveaus met de NSC inhoud van het hooi waar je paard het wel goed op lijkt te doen .

Als uw weiden te hoog zijn in NSC voor uw paard, beperk dan de toegang van het grasland en voer meer hooi.
Zorg ervoor dat hij niet zo'n honger heeft dat hij begint te knabbelen aan onkruid met mogelijke plantaardige toxines.
Wanneer de regen weer komt, wees voorzichtig en overweeg controle op de toegang door het paard in een paddock met zand te plaatsen voor een deel van de dag, maak gebruik van een graasmasker of strip begrazing met verplaatsbare afrastering totdat het gras minimaal 5 tot 10 centimeter lang is.
Dit zorgt ervoor dat het gras de koolhydraten welke opgebouwd zijn tijdens de droogte kan opgebruiken.

De post kom ik tegen en wil ik jullie niet onthouden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:25

lolclub schreef:
Nouvel:
Jeetje is spook nou hoefbevangen... wat toch een pechjaar heb jij
eerst al die grote wond op haar buik en nu dit :(:)
Heb je enig idee wat de oorzaak/trigger kan zijn ?
Welke medicijnen heeft spook allemaal gehad de afgelopen tijd en wat voerde je verder aan haar naast gras ?

Als we dat nu eens wisten...
Het kan zoveel zijn...
Reaktie op de operatie, medicatie, stress, verandering van stal + weidegang, etc...
Ze is vanwege de wond ergens anders naar toe geweest, omdat ze beter een paar maanden weidegang kon hebben zodat de wond goed kon genezen.
Daar is ze heel erg mager geworden en daarom zijn ze haar bij gaan voeren...
Ze liep al die tijd al heel licht onregelmatig, maar ze had ook nog zoveel last van de wond dat we niet goed konden plaatsen waar de pijn precies vandaan kwam...
Helaas werd dat onregelmatig lopen steeds erger, en toen bleek het bevangenheid te zijn...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:33

@Nouvel het kan inderdaad een reactie zijn op een operatie en medicatie. Wat een pech zeg.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:36

Nouvel schreef:
Als we dat nu eens wisten...
Het kan zoveel zijn...
Reaktie op de operatie, medicatie, stress, verandering van stal + weidegang, etc...
Ze is vanwege de wond ergens anders naar toe geweest, omdat ze beter een paar maanden weidegang kon hebben zodat de wond goed kon genezen.
Daar is ze heel erg mager geworden en daarom zijn ze haar bij gaan voeren...
Ze liep al die tijd al heel licht onregelmatig, maar ze had ook nog zoveel last van de wond dat we niet goed konden plaatsen waar de pijn precies vandaan kwam...
Helaas werd dat onregelmatig lopen steeds erger, en toen bleek het bevangenheid te zijn...

Weet je wat voor medicijnen ze allemaal heeft gehad?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:41

dan zou ik de lijst er even bij moeten pakken, hoofdzakelijk AB en pijnstillers (metacam)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:45

Lijst erbij gepakt, moet zeggen dat het meeste mij niet direct iets zegt...

Midazolam
Dolorex
Domosedan
Benzylpenicilline
Narketan
Ringer inflvslst
Depocilline injvlst
Metacam
Gentamicine

volgens mij was dit het, en dan doorlopend zo'n 3,5 week...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:33

wuswa schreef:
De post kom ik tegen en wil ik jullie niet onthouden.

:o
Bedankt dat je het weer even naar voren hebt gehaald,
dit zou zomaar de grootste oorzaak van de vele nieuwe gevallen de afgelopen week/weken kunnen zijn

De onderstreepte zin over de fermentatie van kuil voordat het gegeten wordt is ook de reden dat oa Hittie dit niet meer krijgt.
Heb van de week Snaap en Sam (géén HB ers !) wat kuil erbij gegeven, dit omdat de nieuwe voorraad hooi nog niet rijp is en de oude bijna op is.
na twee dagen waren van beide paarden de drollen duidelijk anders van structuur als voorheen (klef en donker) en had vooral Snaap meer gas (scheten).
Er zit mi dus wel degelijk verschil in hoe hooi verteerd wordt tov voordroog/kuil.
ik heb de beide heren dus maar weer van de kuil afgehaald, jammer voor hun want ze vonden het wel heeeeeeel lekker }>

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:43

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:09

thanx nombrado voor het opzoeken... :j

heb jij enig idee hoe snel daarna je iets van bevangenheid zou kunnen zien?
omdat het een week of 4 tot 6 later pas echt zichtbaar werd...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:11

Nouvel schreef:

omdat het een week of 4 tot 6 later pas echt duidelijk zichtbaar werd...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:22

Nouvel schreef:

omdat het een week of 4 tot 6 later pas echt zichtbaar werd...

Het is denk ik een opeenstapeling van geweest.
vooral antibiotica e.d blijft behoorlijk lang in het lichaam.
vooral bevangenheid zie je niet meteen, het is gewoon een overbelasting van haar systeem geweest (en je kon even niet anders, laten we dat voorop stellen)
Ik weet niet of ze nu nog aan medicatie staat? Maar het zou niet zo verkeerd zijn om haar eventueel een reinigingskuurtje te geven.
Lever, nieren en maag worden behoorlijk overbelast in deze situaties.
ook verdoving en narcose blijft lang in het lichaam.
Je zou evt. Erik Laarakker eens raadplegen, wat wijs is in deze situatie.
Vooral na een operatie en diverse geneesmiddelen.
Die een verstoring kunnen veroorzaken in het systeem.
veelal in operaties e.d wordt er uit voorzorg al gebruik gemaakt van verschillende penicilline en /of anti biotica.
Zelf heb ik wel eens het idee, dat de middelen samen wel eens deze verstoringen kunnen geven.
Je merkt dat zelfs bij de apotheek al. Als klant moet je zelf goed opletten, want het gebeurd regelmatig dat ze iets voorschrijven waar of de klant allergies voor is, of wat niet samen kan met een ander medicijn wat ze al gebruiken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:41

Bedankt voor je uitleg.
Zelf hadden we inderdaad ook al zo'n vermoeden dat het alles bij elkaar geweest zal zijn, en dan is het net iets dat de druppel kan zijn die de emmer doet overlopen...

Op dit moment staat ze op bloedverdunners (salisylzuur/aspirine) en sinds gisteren op de metacam, omdat ze het op harde heel slecht bleef lopen.
Metacam is maar voor 5 dagen, andere zal zijn tot het potje leeg is denk...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:00

Na veel of langdurig anti biotica gebruik, wordt er nog wel eens pro bioforte gebruikt
http://www.nmlhealth.com/p,34,533/Probio-Forte.aspx
ik weet niet of dit samen kan met de huidige medicatie die je nu geeft, daar zou je bv een dierenarts die ook met deze producten werkt kunnen navragen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 16:32

Citaat:
Je merkt dat zelfs bij de apotheek al. Als klant moet je zelf goed opletten, want het gebeurd regelmatig dat ze iets voorschrijven waar of de klant allergies voor is, of wat niet samen kan met een ander medicijn wat ze al gebruiken.

Da's echt kul, tenzij je in een ontwikkelingsland woont.Bovendien heeft de gemiddelde klant niet de kennis in huis om te beoordelen of bepaalde medicijnen wel of niet bij elkaar kunnen. In de apotheken zijn tegenwoordig ( al jaren eingelijk) allemaal patientendossiers waar de eerder verstrekte medicatie bijgehouden wordt en bij toegevoegde medicijnen is er een heel handig programma dat meteen eventueel conflicterende medicijnen eruit vist.De voorschrijvende arts kan wél een keer een vergissing maken, maar in de apotheek wordt een controle toegepast. Het gebeurt vaak genoeg dat een apotheek even nacheckt met de huisarts om, indien nodig een alternatief voor te schrijven.
Daarnaast vind ik dat je als medische leek, niet aan giswerk moet doen: wat dat betreft heeft EstherHegt gelijk dat je moet weten waar je over spreekt en je bronnen moet aangeven e/o controleren. Met "ik denk dat.." zonder gefundeerde gegevens ( en dan ook nog 's aangestuurd door een bepaalde denkwijze of lifestyle) vind ik niet kunnen.

@Nouvel: de door jouw genoemde middelen zijn pijnstillers, narcosemiddelen en antibiotica. Ik vind het zeer onwaarschijnlijk dat een paard daar bevangen van raakt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 16:39

wuswa schreef:
@JP: op welke manier is bij jou het ruwvoermonster genomen? Bij mij is er een monster uit twee pakken genomen. Ik heb de afgelopen dagen veel teruggelezen en geleerd dat zelfs binnen 1 partij ruwvoer grote verschillen kunnen bestaan. Komt het van een hoger gelegen gedeelte van het perceel, schaduw of zon, wanneer gemaaid, etc. Dan zou je denken dat een monter uit slechts 2 pakken geen goed gemiddelde zou kunnen geven. Of draaf ik nou een beetje door???

Bij mij zijn 8 grote balen van verschillende delen van het land, gecontroleerd. Wel werden alle testplukken bij elkaar in één zakje gedaan. Ik denk dat het om een 'gemiddelde' zal gaan, maar ben wel benieuwd naar onze uitslag.
Ik laat niet alleen testen op suiker|kh, maar ook op sporenelementen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:51

Brainless schreef:
Phytodolor wordt toch wel eens aangeraden bij spierbevangenheid?
Ook (gecontroleerd) beweging geven past in dat beeld.

Klopt Brainless. Ons paard is ook wat gevoeliger voor spier bevangenheid en dan geven we ook phytodolor.

Bij ons paard moet je ook oppassen als het zo heet is. Dan wel blijven rijden en laten bewegen maar zeker niet in het zweet werken. Ook oppassen met koelen na het rijden. Dus eerst op het einde van de rit goed uitstappen dan laten eten dan pas koelen.
Onze paarden eten nu heel weinig de een die niet hard werkt en gevoelig is voor hoef- en spierbevangenheid (alleen buitenritjes) krijgt een halve schep fyto gold van fyto horse care van garvo uit putten en de andere een hele schep. Fyto gold is natuurlijk, geeft meer energie zonder verzuring. Het is zeer laag in het eiwit en veel merens eigenaren gebruiken dit voer, want de paarden werken er zeer goed op, je hebt weinig nodig. Voor shetlander zou je de gewone fyto horse care kunnen doen dus niet de gold. Omdat ik voor een paard de gold nodig heb (dressuur merens) laat ik die andere er ook van mee eten maar als je geen paard hebt dat hoog in het werk staat dan zou ik de gewone doen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-07-11 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:52

Jannepauli schreef:
Da's echt kul, tenzij je in een ontwikkelingsland woont.Bovendien heeft de gemiddelde klant niet de kennis in huis om te beoordelen of bepaalde medicijnen wel of niet bij elkaar kunnen. In de apotheken zijn tegenwoordig ( al jaren eingelijk) allemaal patientendossiers waar de eerder verstrekte medicatie bijgehouden wordt en bij toegevoegde medicijnen is er een heel handig programma dat meteen eventueel conflicterende medicijnen eruit vist.De voorschrijvende arts kan wél een keer een vergissing maken, maar in de apotheek wordt een controle toegepast. Het gebeurt vaak genoeg dat een apotheek even nacheckt met de huisarts om, indien nodig een alternatief voor te schrijven.
Daarnaast vind ik dat je als medische leek, niet aan giswerk moet doen: wat dat betreft heeft EstherHegt gelijk dat je moet weten waar je over spreekt en je bronnen moet aangeven e/o controleren. Met "ik denk dat.." zonder gefundeerde gegevens ( en dan ook nog 's aangestuurd door een bepaalde denkwijze of lifestyle) vind ik niet kunnen.

...meegemaakt, bij oa. mijn moeder, mijn oma (die had 2 middelen naast elkaar en raakte van de ene op de andere dag dement) en mijn vader....gewoon via arts/specialist en apotheek
dus ik weet niet in wat voor ontwikkeld land wij wonen? maar blijkbaar worden er nog steeds, ondanks de gecomputeriseerde systemen behoorlijk wat fouten gemaakt. (dus zeker niet een keer...ik ben bang meer dan je denkt)
We kunnen zelf allemaal lezen, dus als er al bewezen is, dat je voor een bepaald medicijn allergies bent, dan kan je dat zo op de bijsluiter lezen die je ophaalt bij de apotheek, zo moeilijk is dat niet.
Bewezen is trouwens wel, dat antibiotica (die bacterien dood) ook de balans in de darmen verstoord. (haalt dus naast de "schadelijke"bacterien ook de belangrijke weg)

er zijn bij de natuurlijke middelen, zat bronnen en wetenschappelijk bewezen onderzoeken , die je zo kan googlen.