Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:59

Zitten er 2 lippen aan misschien ? Die bestaan ook gewoon voor voorvoeten.. en als zijn voorvoeten lang en smal zijn dan zetten ze er gewoon een hoefijzer onder dat die vorm gaat volgen (na nog aanpassen van de vorm) :p
Ben benieuwd naar foto's. Kweet dat hoefsmeden regelmatig hoefijzers met 2 lippen vooraan zetten als ze 'platvoeten' hebben, of als ze lange tenen hebben en de teen inkorten of erover laten uitsteken.
Met die gedachtegang uit te leggen, wil ik niet zeggen dat ik daar een voorstander voor ben trouwens :p
Ben benieuwd naar foto's.
Ik gok op eerder nauwe hoefjes :P

Ze zetten liever 2 lippen achteraan ipv 1, om het eeuhh... Om te voorkomen dat paarden zich kwetsen als ze met hun achterhoef op hun voorhoef trappen. Liefst laten ze dan ook een stuk teen met hoefwand over het hoefijzer uitkomen ((om dezelfde reden) maar wordt niet altijd gedaan.

ElineGC

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:02

Er gaat inderdaad een stukje hoef over het hoefijzer heen, het steekt zeg maar iets uit. Hij heeft ook inderdaad lange hoeven. Ik zal proberen morgen foto's te plaatsen!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:19

Ik ben helderziend :Y)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:25

Haha het woord draver verklapte stiekem ook wel wat over lange smalle voetjes :P

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:26

Haha inderdaad! maar het heeft dus waarschijnlijk niks te maken met een peesprobleem?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:37

Volgens mij is het een vrij veel gebruikt ijzer bij dravers

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:19

Haha shhhhh :p Nee om een of andere reden neigen dravers precies ook naar langwerpige smallere voetjes :p Ik denk niet dat die een peesprobleem heeft en die te lange tenen zijn zo ook wel te fixen. Arabieren ook richting lange tenen en PRE's krijgen van die kokertjes als de voeten niet juist onderhouden worden, met heel veel laagjes over elkaar en die straal lijkt daar dan zo heel diep ergens in te verdwijnen :') Maar das wel heel sterk veralgemeend dan :p Ik ken er ook met gewoon 'normale' en mooie voeten... Kruising arabieren (ok ken er maar 2 dus telt mss niet echt) hebben tot nu toe de mooiste voeten die ik al ben tegen gekomen. Die hebben echt het voorbeeld van mooie hoeven die de 'gewenste' vorm hebben. En dan ook nog 1 PRE en een lusitano.

edit: Dus nee, het heeft wss niks te maken met peesproblemen die ijzers bij je nieuwe draver.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:16

Mijn draver had van die kleine stijle smalle voetjes. met samen geknepen stralen.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:14

Afbeelding
Dit is m, ik moest snel weg dus heb maar 1 foto

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:45

Ik ben heel blij, de pezen van kiki waren vandaag al minder dik en minder warm. Denk dat het mee valt al zullen ze best even een optater hebben gehad nu met het bekappen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:29

koetjeboe schreef:
Mijn draver had van die kleine stijle smalle voetjes. met samen geknepen stralen.

Volgens mij een algemeen iets wat hoefsmeden doen bij dravers.
Dood zonde, want samengeknepen hielen is echt pijnlijk :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:31

@ElineGC : hij heeft ondergeschoven hielen en de teen is te lang, maar vooral van de achterkant mag een flink stuk af (niet in eens maar geleidelijk).

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:52

Dan zullen we de hoefsmid even bellen.
De ijzers gaan er dan ook af.
Bedankt voor je antwoord

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:53

Marjo89 schreef:
koetjeboe schreef:

Volgens mij een algemeen iets wat hoefsmeden doen bij dravers.
Dood zonde, want samengeknepen hielen is echt pijnlijk :(

Ik weet niet precies waar het door kwam ik kocht haar met natuurlijk bekapte hoeven toen had ze het ook al.
Uit eindelijk heb ik haar op ijzers gezet, omdat de zolen zo dun werden dat je het zonder enige kracht kon indrukken. maar van die ijzers werd het niet erger als het was

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:02

Naw. Mijn draver zijn voeten. Op foto 1 was hij al een hele tijd van de ijzers af hoor. Heb een beetje geprobeerd met 'less is more' en minder te doen met als resultaat van die langwerpige dingen...
Zelfs vlak na de ijzers waren ze zo lang niet, alleen wel heel nauw toen.
Zoals de rechtse foto zijn de voorvoeten nu...
Beter als dat heb k ze voorlopig niet gekregen, maar hij loopt er gewoon normaal op. Alleen dikke stenen dus zijn niet leuk, al liep die er laatste keer verbazingwekkend goed over? En dat met dit nat weer.
Als ik aan de hand ga wandelen doe ik zijn schoenen niet aan, maar dan kan hij in de kant dus. Deze week liep hij gewoon vrolijk door over die halve rotsen }:0 Kbegreep het niet helemaal.
Maar dus, wat zouden zijn stralen/hielen iets beter kunnen maken, ik denk vooral veel meer beweging over harde ondergrond, en dan heb ik nog wel iets waar ik mee ga 'experimenteren' maar das voor de zomer. Nu in die modder gaat het weinig zin hebben denk ik.

Afbeelding

En zijn achtervoeten, die vond ik vroeger 'eigenlijk niet zo slecht'. Maar heb dan is wat foto's bij elkaar geplakt :') Op foto 1 hier wel net van de ijzers af en nog bekapt door de smid.

Afbeelding

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:08

Wouw wat een mooie voetjes heeft jou draver gekregen wel nog hele smalle stralen maar de hoef is zo mooi rond.
Miss krijgt kiki ook ooit nog wel zulke mooie ronde hoeven

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:15

bij de voorvoeten heb ik teen wel meer afgerond dan bij een normale voet (tot in zool zelfs) maar das het voordeel van zelf te doen. Kon elke week een klein beetje en heeft ook nooit mank gelopen daardoor :) Ik denk dat ze nu qua lengte goed zijn, alleen zijn hielen zijn smal. Heb al 1 erger geval prachtig zien verbeteren, stond op een PP en die had een straal om jaloers op te zijn :') Misschien is mijn wei niet voldoende of moet ik nog anders bekappen maar dat moet ik nog ontdekken :p Zolang hij gewoon blijft lopen vind ik het allemaal ok. Als hij oud wordt met smallere stralen vind ik het ook niet zo n ramp hoor :p

Veel bewegen, frequent bekappen, geen brol voeren. Bij lange tenen proberen om die tenen in bedwang te houden en eventuele rotstraal behandelen. Dan krijg je al heel wat denk ik :p

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:32

rot straal heeft die van mij tot nu toe nog nooit gehad.
Maar ik haal ook altijd wel op tijd alle los hangende delen er af, dan kunnen daar in elk geval geen bacteriën onder gaan broeien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:48

@GaelleS : die RV in 5 maanden is een hele verbetering.. chapeau !! Persoonlijk vind ik de wand nog tikje aan de lange kant en laat ik graag het buitenste randje zool ook nog meedragen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:59

Ik spring hier even binnen, lees al een tijdje mee. Toevallig heb ik ook een draver en die voeten komen mij bekend voor! Hier in juni begonnen met natuurlijk bekappen, zelf in augustus de cursus gedaan. Aankomende week komt de bekapper weer (wellicht wel bekende naam, Pien en Jack en Spirithorses). Ben heel benieuwd wat zij over zijn voeten te zeggen hebben. Zal straks proberen wat voor en na foto's te uploaden, alhoewel ik nu even geen recente fotos bij de hand heb (alleen van circa 2 maand terug). Die van mij had vooral zijn achterhoeven heel erg lang en nauwe stralen. Dat is nog steeds wel, maar al een heel stuk verbeterd. Loop nu vast met het idee dat zijn stralen geen ruimte hebben om breder te gaan, omdat de hielen in de weg lijken te zitten.
Ook heeft hij bij 1 voorhoef nog ondergeschoven hielen. Dit lijkt beter te gaan, maar heeft natuurlijk veel tijd nodig.

Gaelle, van jouw draver is echt mooi de progressie te zien! Hoe recent zijn die laatste foto's? Want de 1e voor en na is al van 2014, ben dan stiekem benieuwd hoe ze er nu uit zien :)

Ik ga zo proberen foto's op de computer te krijgen en hier te uploaden!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:02

Net me vriend mijn hoefmesjes laten slijpen, nou super gelukt vooral het krulletje is mooi scherp geworden.
Heb bij kiki de steunsels nu echt mooi weg kunnen halen net als wat los materiaal van de zool, zool was nu best al wel een beetje hol viel me niks tegen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:17

Bij deze foto's van de achterhoeven. 1e is voor, 2e is na.
Voor zal gemaakt zijn omstreeks juni, na rond eind oktober/begin november 2015
Denk dat het wel te zien is dat er meer ruimte is voor de hoefballen en straal, breder geworden. Alleen lijken, in mijn ogen dan, de hielen in de weg te zitten nu en is er vrijwel geen ruimte tussen. Of is dit normaal?
Uiteraard ga ik dit a.s. week ook aan de bekapper vragen :)
Zijn hoeven waren op het moment van de laatste foto's ook wat "kruimig" als in dat er veel rotzooi los liet waardoor het lijkt alsof er happen uit de zool zijn

RA
AfbeeldingAfbeelding

LA
AfbeeldingAfbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:24

@jinte: die hoeven zijn al een stuk verbeterd, al vind ik de straalgroef nog erg ver doorlopen in de hoefballen.
Bij mij is dit altijd een teken dat ze te nat staan.

Foto 3/4 zouden de stralen idd nog wel wat breder mogen en de hoefwand lijkt me overall ook wat dun.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:28

DubbelDun dank je wel voor je feedback! Destijds stond hij op een plek zonder schuilstal waar hij dus niet droog kon staan. Inmiddels is hij 1 december verhuisd naar een plek met schuilstal en heb ik het idee dat hij dus ook wel droger staat. Zal van de week even nieuwe foto's maken! De hoefwand is wellicht ook wel iets dikker geworden, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen!
Kan ik er iets aan doen om de straalgroef minder ver door te laten lopen of is dat een kwestie van gewoon blijven bekappen en het tijd geven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:33

Bij mij blijft de straalgroef netjes door bij nat weer 's nachts op stal te zetten, maar dat moet je maar net willen natuurlijk.