[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:33

Ik gaf half subli senioris prioris(slobber) en halfje reform meusli van havens. Eigenlijk ging dit best goed.. Hoop dat ze niet teveel gaat afvallen nu maar hou haar sowieso nog even alleen op hooi..
Heb trouwens in de meusli van subli ooit een keer een stuk plastic B-) gevonden! Kreeg wel netjes van de welkoop een nieuwe zak, maar ben toch weer naar mijn vertrouwde meusli van havens gegaan...

Heeft iemand ervaring met (ex)hoefbevangen pony's op leeftijd? Mijne is 21.

Sorry, maar nog even mijn gezemel en getwijfel over deken:
Krijg in mijn omgeving het advies mijn shet zoveel mogelijk zonder deken te laten om haar wintervacht te houden(heb ik zelf ook liever)
Maar omdat mevr. 21 is, hoefbevangen momenteel en alleen op hooi staat, heb ik haar regendeken nu om met regen en andere neerslag..
Ze loopt al wel beter, dus staat niet stil hele dag.
Maar ze is wel gewoon aan de dunne kant.. :? Dus moet niet veel gaan afvallen...
Vandaag erop laten liggen, vind een guur windje staan, maar het is wel droog..
Ze verhaart wel al iets. Las eerder dat dit niet perse door de deken hoeft te komen, maar door de zonne uren..
Ze voorspellen wel weer flinke vorst volgende week tot -15 hoorde ik...
Vind het nog steeds moeilijk..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:04

Zwelgje27: Wat betreft de deken: doe waar jij je goed bij voelt.
Je ziet volgens mij snel genoeg als ze het koud heeft.
Ik ben dus wel van de dekens. Heerlijk warm en droog. Niet dat die van mij nooit regen op de rug hebben wat bij een graad of 10 gaan de dekens helemaal af. Ik heb gewoon meer rust als het plotseling begint te regen of te sneeuwen en ik weet dat ze 'droog' staan.
Waar nog bij komt dat vooral mijn merries buiten 3 dingen doen, nl. eten, slapen en wachten op eten. Lopen doen ze nauwelijks in tegenstelling tot de jongens, die altijd wel wat lopen te klooien.
1 van mijn merries en mijn jaarling staan bloot.
Indiana is ook al op leeftijd, in april wordt ze 19, staat momenteel onder een 300 grams deken.
Ik heb geen ervaring met HB paarden op leeftijd die aan de schrale kant zijn, Indiana is eigenlijk altijd hollands welvaren.

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:30

zwelgje...mijn paard is 22 ...het is alleen geen pony maar een klein paard van 1.60.
Hij staat wel onder dek.
Nu niet omdat het hier nu 18 graden is...en 14 graden s'nachts.

Als het koud is heeft hij een weidedeken van 300 gram op(300 grams vulling bedoel ik).
En een staldeken 300 grams.

Vorige week was het -8 hier...het schommelt nogal..

Hij is niet echt dik,volgens anderen is hij goed ,ik vind hem schraal.....maar mijn ogen zijn niet goed denk ik.

Hij is trouwens een ex-bevanger,al bijna vijf jaar hb vrij...(even afkloppen..)

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:37

@Geerke: Wat een wisselende temp. bij jou in Frankrijk! Van -8 naar 18+ ! 8-)
Hoe ontwikkeld de vacht bij dat soort wisselende temperaturen vraag ik me af..? Dan moet je inderdaad wel wisselen met dekens...

@Romeorowan: Dankje, ik heb dat nou precies ook; als het gaat regenen, zit ik gewoon veel rustiger als ik weet dat ze droog is, anders denk ik steeds, als ze al nat is kan ik em er niet meer op leggen.., maar wat als het lang achter elkaar blijft regenen, waaien of koud is enz.. Ben misschien best een beetje een zemel, maar vind het een verschil met een paar jaar geleden, toen was ze nog goed gevuld en had ik die twijfel niet. Dan denk je gewoon: het is een shet, ze heeft een vacht en kan best wat hebben.
Ik laat em er denk lekker op liggen er zit toch geen voering in. Dan kan ik met extreme (droge) vorst em er volgens mij nog makkelijk afhalen zodat ze haar haren uit kan zetten..
Ik bekijk het gewoon per dag/week en weersomstandigheden..
Die van mij is net als jij zegt ook niet echt actief in de wei ofzo..

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:24

Pfff..lastig gedoe. De eigenaar van Heros (ja ik huur haar) heeft andere medicijnen gevraagt aan de DA. Welke we nu hadden (ik weet de preciese naam niet) zouden op haar paspoort komen te staan. Daardoor zou ze nooit meer naar de slacht kunnen....

Wat een gedoe allemaal.
Ohja, allemaal een fijne jaarwisseling!

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:24

Heeft de eigenaar plannen om haar naar de slacht te brengen dan, Dagmar?? :=
Kan misschien buut zijn, maar dacht dat als je pony gechipt is dat ie sowieso niet meer voor conumptie gebruikt mag worden..? En tegenwoordig is een chip verplicht toch..
Ik had ooit een hoefbevangen shet van iemand anders is de wei staan, die de dierenarts in overleg met mij toch buut gegeven heeft terwijl dat eigenlijk niet mocht omdat ze toendertijd nog niet gechipt was..

Wat een gedoe zeg! Hoe gaat het nu met Heros? Succes

Iedereen een goede jaarwisseling ook!!

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:10

Ik weet het niet..Hij maakte wel een opmerking van

"stel ze is over een maand niet beter, dan kan ik haar niet naar de slacht brengen. Met dat inslapen heb ik het niet zo. En dit levert ook nog eens geld op"

In wat vaag gemompel, Het is een man van 80 jaar en nog echt van de oude gewoontes enzovoort.
Heros is inderdaad niet gechipt. Ik heb geen idee of het eigelijk verplicht is of niet... zal het eens na zoeken.

Met Heros gaat het opzich wel oke, ze staat rustig op stal. Heeft geen koorts en eet ook gewoon normaal.

Wel jammer dat sommige mensen het bordje "niet voeren i.v.m ziekte" niet serieus nemen en haar toch nog snoepjes of een handje brokken geven.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:38

@afram: Vervelend! Staat je pony op stal, of in de wei normaal gesproken? En wat krijgt ie te eten? Bij mij was het ook weer raak met dit weer, geen/ weinig beweging en toch achteraf teveel eten gehad... |o
Heel veel succes!![/quote]

Normaal gesproken staat ie buiten maar met deze sneeuw en ijs gingen de paarden niet naar buiten. Had hem al op half voer gezet (krijgt al weinig ) Op stal voeren ze kuil wat ik ook al niet meer geef, krijgt hooi.
Hij is goed op gewicht, slappe manekam.... Ik weet het echt niet meer.... Doe er alles aan en toch krijgt hij het weer.
Door de bute/ascal voelt hij zich al gelukkig iets beter, maar het was weer een zielig hoopje paard.
De ijzers zitten er nog onder omdat hij voor al zooltjes met kit heeft, dit geeft wat tegendruk. Afgelopen april heeft hij 3 weken met de voeten in het gips gestaan.Wat hem erg goed deed.
Afwachten maar weer hoe hij er deze keer afkomt.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:09

Vervelende situatie Dagmar, vooral omdat ie natuurlijk niet van jou is... :n
Het is te hopen dat het niet zover hoeft te komen! Weten de mensen bij jou op stal wel hoe erg de situatie is? Schiet natuurlijk niet op als hij steeds bijgevoerd word wat je niet kan controleren! :?

@ afram Ja het is hopeloos he dat je er zo goed op let altijd en dat het maar zo weer raak kan zijn.. 8)7
Hoop dat het goedkomt..
In het gips.. wat moet ik me daar bij voorstellen? Heb ik nog niet van gehoord bij bevangenheid..
Als het kan bij jou op stal zou ik sowieso liever voor hooi dan voor kuil kiezen bij hoefbevangengevoeligheid..
Al kreeg die van mij het vorige winter ook zonder problemen 1x daags.. Maar misschien voor die van jou toch weer net teveel..
Het blijft zoeken en puzzelen naar het juiste..

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:22

zwelgje27 schreef:
Vervelende situatie Dagmar, vooral omdat ie natuurlijk niet van jou is... :n
Het is te hopen dat het niet zover hoeft te komen! Weten de mensen bij jou op stal wel hoe erg de situatie is? Schiet natuurlijk niet op als hij steeds bijgevoerd word wat je niet kan controleren! :?

@ afram Ja het is hopeloos he dat je er zo goed op let altijd en dat het maar zo weer raak kan zijn.. 8)7
Hoop dat het goedkomt..
In het gips.. wat moet ik me daar bij voorstellen? Heb ik nog niet van gehoord bij bevangenheid..
Als het kan bij jou op stal zou ik sowieso liever voor hooi dan voor kuil kiezen bij hoefbevangengevoeligheid..
Al kreeg die van mij het vorige winter ook zonder problemen 1x daags.. Maar misschien voor die van jou toch weer net teveel..
Het blijft zoeken en puzzelen naar het juiste..

Het gipsen stelt niet veel voor hoor, maar de da legt een laagje gips onder de hoef zodat als hij
er op staat je tegendruk krijgt (zelfde effect een beetje van een natte modderige paddock)
Hij heeft hier goed op gereageerd en heeft nu ijzers met zooltjes en kit ertussen om die tegendruk te houden. Vandaar dat hij nu niet in het gips zit omdat de ijzers en kit hetzelfde effect geven.
Ja, van kuil ben ik al afgestapt omdat ik zelf dacht dat dit de oorzaak zou zijn, want hij krijgt nu hooi en ook weer bevangen dus ja mijn hoofd is leeg met bedenken van wat hij het nu heeft.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:30

@ Afram:
Zooltjes was ik inderdaad mee bekend, heeft mijn vorige pony ook gehad na zijn bevangenheid..

Wat geef je aan ander voer er nog bij dan? Omdat je zegt dat je zijn voer gehalveerd hebt..?

Ik heb momenteel mijn shet, die nu ook bevangen staat helemaal van het voer afgehaald en alleen op hooi staan. Volgens mij moet je in acute fase en daarna gewoon echt ff streng zijn met voeren. En je andere voer daarna misschien ook veranderen/aanpassen..

En hoeveel je met hem rijd of beweegt in wat voor een vorm dan ook scheelt ook bij mij altijd heel erg.
Ik merk dat als ik minder tijd heb om mijn shet beweging te geven dat zij in combinatie met het gras en door blijven voeren meteen weer in de gevarenzone zit..
Dat was bij mij nu ook het geval.. Ze stond al 1,5 week stil omdat ze iets kreupel liep, daarna werd mijn andere paard ziek en overleed in de kliniek waardoor ik ook weinig gedaan heb, en daarna sneeuw gladheid.. Dit in combinatie met haar het normale voer blijven geven (en zelfs klein beetje extra |o met de hele koude dagen) is bij mij de oorzaak geweest..

Aan het begin van dit topic staat ook heel uitgebreid en interessante info, ook over gras wanneer dit het rijkst is aan bepaalde stoffen enzo.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:38

Bedankt alvast voor de nuttige tips aan het begin van dit topic.
Ga het binnen kort is even allemaal goed doorlezen.
Wie weet wat we er allemaal in de toekomst nog aan kunnen hebben.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:57

Vraagje: Bellen jullie eigenlijk altijd direct dierenarts als jullie pony eerste tekenen van hoefbevangenheid toont? (Dus gewoon stijfheid en voorzichtiger lopen)

Ik heb dit niet gedaan ivm met feestdagen vond ik het geen noodgeval en had nog pijnstillers liggen voor het geval dat. Naar mijn idee was dat niet noodzakelijk, wandelen ging nog.. Heb haar gewoon direct van voer afgehaald en 24/7 op paddock gezet met 2x daags flink wat hooi. En iedere dag flink eindje wandelen.. Naar mijn idee is dat het enige dat ik kan doen.
Of vinden jullie dat ik alsnog DA had moeten bellen of moet gaan bellen voor overleg of hoe nu verder?

En wat geven jullie verder aan supplementen en voer? Ik heb eindelijk het begin van deze topic helemaal uitgelezen, respect voor de TS trouwens! Wat een info! En verzink een beetje in middeltjes en supplementen en alles wat ze nodig hebben.. Ik neem aan dat je naar je eigen pony in moet schatten wat deze wel en niet nodig zal hebben, maar vind dat dus best moeilijk.. Je kunt moeilijk maar gewoon alles gaan geven wat daar staat..
Magnesium zie ik vaak naar voren komen, heb standaard zo'n oranje 10kg likblok in de wei, moet ik ook dan extra magnesium toe gaan dienen?

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:42

super topic.
Ik ga deze eens op mijn gemakje door lezen.

Heb helaas mijn 8 jarige merrie gister hoefbevangen op de wei gevonden.
Alle merries kregen vakantie en staan lekker op de wei. Helaas is die vakantie vroeg voorbij voor mijn paardje.
Ik ga zo eerst even naar haar toe om te kijken hoe het er mee is en dan eens rustig hier dit topic door spitten

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:21

@zwelgje27
Zelf zou ik wel meteen bellen zodra ik merk dat ze wat stijfjes loopt. Hooguit misschien 1 of 2 dagen wachten.
Of je nu de DA nog moet bellen weet ik niet, zoals je zelf al zei. Waarschijnlijk is dit het enige wat je kan doen.
Je zou altijd voor de zekerheid nog even kunnen bellen. Maar persoonlijk denk ik ook wel dat jij slim genoeg bent en weet wat je moet doen.

Wat voor een voer en supplementen je veder moet gaan geven of wat dan ook heb ik om eerlijk te zijn geen idee van,
Om je daarover advies te geven vind ik mezelf nog te onevaren!

Ik kom net terug van Heros, Heb besloten haar maar eens even uit de stal te halen, Op de weg naar het weiland liep erg moeilijk. Eenmaal in de wei op de echte zachte sneew liep ze echt stukken beter. Heb zeker een kwartiertje gewandelt en ze vond het heerlijk. Dat was echt te merken aan haar. Op de weg terug over de stenen liep ze echter weer veel minder.

Wat is dan het verstandigste om te doen? Ze vind het echt fijn om over de sneeuw te lopen, maar de weg erheen (zon 10 meter) zou dat heel schadelijk zijn?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:33

@Dagmar: Ja voel me nu eigenlijk beetje dom misschien dat ik zelf heb aangekeken en niet meteen gebeld heb, miss raar om nu nog dierenarts te vragen.. Maar denk dat ik er morgen even langs ga voor advies over suppl. en of ik verder nog iets kan doen. En of het slim is om foto's te maken omdat ze het toch weer geweest is..

Mijn shet vermijd eigenlijk altijd harde of onregelmatige ondergrond met stenen bijv. Zij loopt bij voorkeur in de berm met rijden of wandelen. Gek genoeg loopt ze momenteel eigenlijk prima op asvalt.. :P Maar komt waarschijnlijk door hard geworden en ongelijke grond met ijs en sneeuw nu overal..

Vind het heel moeilijk om te zeggen of het nu erg is dat Heros 10m over het harde moet wat ze akelig vind.. Ze gaat in ieder geval niet meer liggen gelukkig! Als ze in het zachte beter loopt en ook wíl lopen zou ik haar zeker vanaf nu regelmatig de stal uithalen en stukjes proberen met haar. En als ze wel achter je aan loopt, maar welliswaar veel voorzichtiger over het harde is het misschien even doorbijten..? Nogmaals vind het moeilijk te beoordelen.. Heb je geen grasrandje of stukje berm waarover je het zachte kan bereiken..?
Wel fijn om te horen dat er wat verbetering lijkt te zien!

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:31

[quote="zwelgje27"]@ Afram:
Zooltjes was ik inderdaad mee bekend, heeft mijn vorige pony ook gehad na zijn bevangenheid..

Wat geef je aan ander voer er nog bij dan? Omdat je zegt dat je zijn voer gehalveerd hebt..?

ach, voer kan je het eigenlijk niet noemen, het waren 2 handjes en gehalveerd tot 1 handje. Nee dat zal het niet zijn. Beetje speld en liga (ijslanderbrok) zit door elkaar heen gemengd.
Het gaat om het "idee" dat hij 's morgens ook wat krijgt als ze gevoerd worden. Niks extra's krijgt hij, geen wortel geen appel geen broodje, nou noem maar op. alleen één handje en voldoende hooi.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:53

Er zijn hier inderdaad heel wat nuttige tips te halen in dit topic. ;)

De dierenarts bel ik niet als ik merk dat mijn shet terug moeilijk stapt...
Niet dat ik er niks aan wil doen, maar ondertussen kan de DA geen extra hulp bieden. Het enige voorstel tot behandeling toen was een dure operatie waarbij een deel van de hoef wordt weggehaald en dan moet ze bepaalde tijd in de gips. Via bokt kreeg ik toen de raad dit abslouut niet te laten doen, ook geen ijzertjes laten opzetten. Ik zet ze gewoon op minder eten( krijgt alleen maar hooi en paar stukjes brood) en zorg ervoor dat ze in haar schuilstal zacht kan staan/liggen. Door de smid laat ik ze elke acht weken nakijken of we de hoeven kunnen bijwerken. Volgens hem zou op 1 jaar tijd de hoef grotendeels hersteld kunnen zijn. Er is nu inderdaad maar weinig rood meer te zien in de witte lijn van het afgekapte stukje.
Vorige week was mijn shet weer eens door de draad gesprongen en had ze een nacht en een dag op de wei gelopen... Ondertussen is alles gebarricadeerd zodat ze niet meer wegkan. Het stappen gaat weeral ietsje beter.

Ik had een berichtje gestuurd naar een andere smid via mijn facebook en die zei dat ze in hun opleiding een behandeling zagen waarbij ze met siliconen aan het werk gingen en dat ze er een laagje opmaakten.... Meer uitleg kreeg ik niet...Weten jullie of dit zowiezo in combinatie met ijzer moet?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 02:21

@ Nieke,
Ben blij dat ik niet de enige ben die niet direct de dierenarts belt, begon al te twijfelen aan mijzelf.. :=
Zie het inderdaad net als jij vrij snel en weet ook wat te doen, de dierenarts zal hetzelfde advies geven wat je eigenlijk al weet... Als ze duidelijk pijn had vertoond, had ik om advies voor pijnstillers gevraagd, maar dat viel naar mijn mening mee...
Kroonrand voelt nu laatste 2 dagen wel wat warmer, wat ik nog niet heb gevoeld deze keer..

Jij hebt verder ook nooit andere homeopatische, ontstekingsremmende middeltjes of vitaminen/mineralen supplementen gegeven? Als ik begin van dit topic lees, heb ik het idee dat ik er toch iets in moet stoppen, er staat zoveel...

De siliconenbehandeling die jij noemt heeft mijn vorige paard volgens mij ooit gehad toen hij nog niet van mij was.. (is alwel 10 jaar geleden) Als het is wat ik denk, dan spuiten ze de hoef vol met soort van siliconen(kit?) en gaat er daarna inderdaad wel een ijzer op om de boel vast te houden..
Het voordeel is dat er geen vuil in kan komen omdat het volledig afsluit.. En het geeft tegendruk en steun.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 08:07

Ik vind dat bij een acute aanval van Hoefbevangenheid wel meteen de veearts moet komen. In de eerste 48 uur treedt de meeste schade aan de hoeven op en kan met snel ingrijpen erger worden voorkomen.

Als je paard eenmaal bevangen is, dan krijg je af en toe te maken met oplevingen van de bevangenheid en dan kan je meestal zelf veel doen om de aanval te stoppen of in ieder geval de schade te beperken.

Ik vind dus dat je niet zomaar kan zeggen of je wel of niet de veearts moet bellen dat hangt af van de ernst van de aanval en ieder paard is anders en iedere aanval ook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:13

bij acute bevangenheid moet het paard snel onstekingsremmers en pijnstillers hebben,dit om erger te voorkomen...

Om een paard van het voer af te halen is goed,alleen niet geheel laten vasten,gewoon hooi geven.

....om al het voer en hooi te schrappen en hem het land op te gooien is volgens mij het domste wat je kunt doen..
(waar las ik dat nu?)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:30

Vind het nogal eng te lezen dat info op bokt meer wordt gezien als waarheid dan een DA. Zeker in acute fase kan een DA wat doen om ergere schade te voorkomen.... Zeker als het heel pijnlijk is, waarom denk je anders dat ze amper kunnen lopen, is het gewoon diervriendelijker pijnstillers te geven.

Ken een pony met een sinker die gips heeft gehad en na 3/4 jaar volledig is hersteld. Maar die heeft toen eerst 2 weken intern gestaan, daarna regelmatig beslag vernieuwd, dus niet eens in de 8 weken en is nu dik in de 20 zonder problemen. Denk als die zelf eerst zijn gaan dokteren de kans op volledig herstel stukken kleiner was.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:40

Ik zie de info op bokt niet meer als waarheid dan wat de DA adviseert hoor... ;) Tis gewoon dat ik nu herken wat er (spijtig genoeg) weer aan de hand is. De eerste DA die er naar keek, deed het af als artrose 8)7 en de andere DA liet hare portemonnee spreken en drong aan op een operatie of afmaken... Ik ben alleen erg kritisch tegenover wat een DA zegt en zal vaak een tweede opinie vragen of in dit geval zelf al doen wat nodig is (minderen in voer, zachte onderbodem geven).

Prachtig om lezen dat die pony met die sinker volledig hersteld is maar financieel ziet mijn man dit niet zitten voor 'maar een shet' dus ja... Ik ben drie maanden kostbare tijd verloren door die foute diagnose van een DA (terwijl ik hem toen al vroeg of het geen bevangenheid was...) Ik ben dan zelf gaan dokteren en heb er een andere DA, smid en kinesist bijgeroepen.
Volgens mijn smid komt alles vanzelf in orde maar ik betwijfel het..vandaar mijn zoektocht naar wat die siliconen kunnen helpen. Heb vandaag via pb een duidelijke foto ontvangen en wat uitleg +:)+

Spijtig dat de 'ijsperiode' weer is aangebroken voor twee weken. Ik zie wel dat mijn shet regelmatig neerligt aan natte rug enzo...
Heb nog pijnstillers liggen die ik mag geven, misschien nuttig met die harde vriesgrond?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:09

ik moet eerlijk bekennen dat ik soms van bokt/internet meer opsteek over hoefbevangeheid en IR dan van mijn dierenarts..

Het is ook mijn eigen taak om mij daarin te verdiepen,omdat ik een IR paard heb.
Ik kan van de arme man niet verwachten dat hij gaat uit puzzelen wat ik het beste kan voeren,op wat voor beslag hij moet staan enzo?

Dat is toch echt mijn taak.

Trouwens...een dierenarts heeft in mijn geval voor alle ellende gezorgt,door corticosteroiden in te spuiten.
Dat was niet de dierenarts die ik nu heb....de andere is 1x geweest,15 jaar geleden....dat was net genoeg...ik pluk de vruchten van zijn fout nog dagelijks....maar ach...het is ook maar een mens toch?
(maar ik ook...)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:17

Het is helaas een feit dat we allemaal wel eens op de één of andere manier tegen 'misdiagnoses' aangelopen zijn, maar wat ik in de loop der tijd wel geleerd heb is dat je bij twijfel ( in welke vorm dan ook) altijd moet doorvragen - en dan echt tot op de bodem! Het is bovendien zo makkelijk: het hele internet staat vol met allerlei informatie over allerlei kwalen - je kunt jezelf dus héél goed informeren en op basis daarvan ook met je DA overleggen. De tijden dat een arts als min of meer heilig gezien werd omdat hij/zij gestudeerd heeft zijn allang voorbij wat mij betreft.
Op zich vind ik het stellen van vragen op bokt niet verkeerd - bij sommige aandoeningen blijken meerdere mensen in hetzelfde schuitje te varen en in die zin is het dan goed om ervaringen te delen en vooral ook om ideeën op te doen.
Zelf dokteren in de zin van allerlei homeopatische middeltjes lijkt mij uit den boze, zeker in het geval van hoefbevangenheid.