[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendy1708

Berichten: 149
Geregistreerd: 12-01-08
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:48

Goedemorgen, allereerst enorm bedankt voor jullie antwoorden! Het is toch waanzinnig dat je zo slecht terecht kunt komen met je hoefbevangen paard.
Ik heb het advies dat hier meerdere malen gegeven is, ter harte genomen en heb gisterenavond nog gebeld met Nassau. Inderdaad hele klare taal daar :x
Ik werd gelijk gevraagd alle foto's op te sturen. Daarna werd ik weer teruggebeld. En inderdaad, het is jullie wel duidelijk wat hij dáárop te zeggen had...
Aangezien vanmiddag de ándere hoefsmid van Emmeloord bij mij komt ivm mijn klachten, werd voor nú geadviseerd, onmiddellijk de zooltjes en de siliconen te laten verwijderen. Dan de pony bekappen zoals het hoort, voor zover dat nog niet gebeurd is. Daarna toch dit ijzer er nog even op om in ieder geval de eigen zool van de pony van de grond te houden. Vanavond zou ik dan weer contact met Nassau opnemen hoe nu verder. Hij heeft zelf helaas pas volgende week donderdag weer plaats. Misschien zijn er andere mogelijkheden, inderdaad misschien met een andere hoefsmid, zoals hier ook werd geopperd. Dat ik iig "het traject van Nassau" _O- wil gaan volgen, is mij wel bijna 100% duidelijk. Maar dan moet ik dan natuurlijk nog bespreken. Helaas legt mijn eigen smid, cq bekapper, geen ijzers.
Nogmaals bedankt voor de fijne en begripvolle reacties, mijn wanhoop was groot. Misschien onterecht, de tijd zal het leren, maar ik heb weer wat hoop.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:52

Wendy, ik zou ool bellen naar van Nassau! Zoals bovenstaande al zeggen, schrik niet van hun reactie. Ze hebben echt hard voor de paarden en nemen daarbij geen blad voor de mond. Ze kunnen heel stug,bot en keihard overkomen, helemaal als ze je niet kennen. Ik loop al langere tijd bij ze, en echt als ze je eenmaal kennen en merken dat je echt serieus bent en zelf er ook alles aan doet doen ze alles voor je en staan ze dag en nacht voor je klaar.

Edit; Zie net dat je ze contact hebt. Super!

Hier was het gisteravond even goed schrikken. Zhuf heeft de laatste twee jaar al een aantal keer koliek gehad. Paar keer heel erg ( snachts maar Utrecht moeten gaan ) en aantal keer iets minder heftig. Tot nu toe konden we nooit een oorzaak vinden maar het vermoeden bestaat nu dat het door de EMS komt. Hierdoor kunnen goedaardige vettumoren in de buik ontstaan waar ze koliek van kan krijgen. Bij Zhuf lijkt het vaak te gebeuren in combinatie met verandering van voer. Ze is nu natuurlijk terug gegaan van onbeperkt hooi naar gedoseerde porties hooi. ( ongeveer 80% van wat ze kreeg) En gisteravond kreeg ze weer koliek, ben de hele nacht met haar bezig geweest. Vanmorgen was eindelijk alles weer rustig gelukkig. Heb nu het ruwvoer weer opgeschroefd naar 95% en ga terug tot max 90% van wat ze kreeg. Verder moet ze maar afvallen door beweging. Ga nu iedere dag een uur stappen voor m'n werk uit en een uur na m'n werk. ( wel opbouwen natuurlijk) En als ze helemaal oké loopt wil ik naar 1x per dag een uur stappen en 1x per dag aan het halster 25 minuten longeren.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:33

damian23 schreef:
Ik geef zelf Detox Comp.

Geef je dat altijd al of pas sinds de HB? Ik zou het zelf in elk geval niet durven geven zolang mijn paard nog HB is. De kans dat de gifstoffen (die vrijkomen bij het ontgiften) de ontstekingen in de hoef verergeren/onderhouden is mij te groot.



Wendy1708 schreef:
Ik heb het advies dat hier meerdere malen gegeven is, ter harte genomen en heb gisterenavond nog gebeld met Nassau.

Goed gedaan +:)+ . Ik ben benieuwd hoe het vanmiddag gaat met de andere smid.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:01

GDG schreef:
Geef je dat altijd al of pas sinds de HB? Ik zou het zelf in elk geval niet durven geven zolang mijn paard nog HB is. De kans dat de gifstoffen (die vrijkomen bij het ontgiften) de ontstekingen in de hoef verergeren/onderhouden is mij te groot.


Ik heb de detox gehad van de dierenarts toen Bennie bevangen raakte.
Maar ik kan er beter maar mee stoppen. En de podo comp? Kan ik die wel gewoon geven?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:11

damian23 schreef:
GDG schreef:
Geef je dat altijd al of pas sinds de HB? Ik zou het zelf in elk geval niet durven geven zolang mijn paard nog HB is. De kans dat de gifstoffen (die vrijkomen bij het ontgiften) de ontstekingen in de hoef verergeren/onderhouden is mij te groot.


Ik heb de detox gehad van de dierenarts toen Bennie bevangen raakte.
Maar ik kan er beter maar mee stoppen. En de podo comp? Kan ik die wel gewoon geven?

Hm, vreemde zet van de DA (vind ik). De podo comp zou ik wel durven geven, maar daarbij wel heel goed naar je paard kijken.

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:46

Ik heb er vorige week samen met een therapeut voor gekozen om wel podo comp te geven en de detox nu nog niet. Misschien over een paar weken, maar nu nog niet.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:30

damian23 schreef:
Daphne1988 schreef:
Even een klein vraagje tussendoor:

Mistral heeft volgens het bloedonderzoek een wat verzwakte lever, dit werd aangeraden: https://www.paardendrogist.nl/product/e ... no/102525/
Alleen vraag ik mij uiteraard af of ik haar dat zonder gevaar voor de bevangenheid kan geven?


Is jouw paard getest tijdens zijn HB aanval?
Mijn mannetje herstelt gewoon echt heel langzaam. De dierenarts stelde voor om maandag toch bloed te gaan prikken. Maar omdat hij HB staat en vol op medicatie staat, zouden alle waardes afwijkend zijn. Maar je moet toch wat...

Ik geef zelf Detox Comp.


Ja 3e dag van haar slechtste periode en 1,5 week geleden nogmaals.. de laatste bloedtest was al positiever.. alleen haar leverwaardes die waren afwijkend in het bloed.
Mistral hersteld ook langzaam ze loopt wel weer maar per dag verschillend hoe goed dat gaat..
ze staat ook nog aan de buut

Wendy1708

Berichten: 149
Geregistreerd: 12-01-08
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 08:36

Hoi, allemaal. Wat een zorg hier allemaal over de paarden. Heel deprimerend is het toch, hè.
@Aukelizzy wat erg dan óók die koliek er nog bij. Ook Treble heeft het afgelopen jaar 2 keer koliek gehad en waarom? Geen flauw idee. Ik doe aan strookbegrazing en 2 keer gebeurde het met een nieuw strookje gras als het geregend had. Op die manier probeer je maar een verklaring te vinden zodat je íets hebt om je aan vast te houden :? Maar ook qua "beeld" en symptomen verschilden die 2 aanvallen enorm. Ik denk toch echt dat er in dat lichaam ergens iets helemaal niet goed zit en dat ook de hb daar een uiting van is.

Treble had een slechte dag gisteren. Nou heeft ze nog helemaal geen goede dag gehad natuurlijk maar dit was flut. En de "andere hoefsmid" van Emmeloord kwam gisteren, dát was een beroerde ervaring. Ze was het er helemaal niet mee eens dat ik de zooltjes en de siliconen wilde laten weghalen want ze vond het beslag er keurig opzitten. Niets maar dan ook helemaal niets, wilde ze weten van mijn klachten. Sterker nog, ze ging helemaal uitleggen waarom het zat zoals het zat. Het zat namelijk zo dat "de pony ongelijke hoeven heeft". Nou, geen één hoef zal 100% gelijk zijn maar dat was mij nog nooit opgevallen én ik heb dat nog nooit eerder gehoord. Maar goed, het werd een héél verhaal en om het kort te maken, het was écht heel beroerd :( je voelt je al zo ellendig en om dan zo de pan uitgeveegd te krijgen is écht waardeloos. Temeer daar je zelf ook al niet weet waar je allemaal goed aan doet. Maar goed, de zooltjes en siliconen zijn eraf. Maar volgens de mevrouw was dat "geheel op eigen risico". Volgens mij is sowieso alles in deze al mijn risico, wat een overbodige opmerking.
Gisterenavond belde Nassau om te vragen hoe het gegaan was en om te zeggen dat er onverwacht vanmiddag een plek vrij is. Dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn! Ik doe mijn best maar vrees, dat ik het allemaal niet rond krijg om het te regelen voor vanmiddag :n

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:44

Pffff inderdaad een hoop zorgen hier. Jeetje Wendy1708 wat een gedoe! Kan mij voorstellen dat je hier helemaal niets mee opschiet. Succes bij Van Nassau!

Hier gelukkig goed nieuws! Pony 21 okt bevangen op 4 benen uit het land gehaald. Foto's laten maken, kleine kanteling op 3 voeten, maar niet zorgwekkend. Pony was heel slecht, stond te hijgen van de pijn, maar na de nodige hoeveelheid buut, staat hij nu alweer 2 weken helemaal zonder pijnstilling en loopt hij goed *\o/* , durf zelfs te zeggen dat je er in de paddock niets meer van ziet, hij draaft zuiver, bokt en steigert ook zuiver :D .

Mijn pony heeft niet op ijzers gestaan. Heb het er wel over gehad met de da, dat als hij niet zou opknappen het nog een mogelijkheid zou zijn. Maar dat was niet het geval.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:45

Hm, klote wendy. Gelukkig had je wel het oordeel en advies van van Nassau achter je, dat zal je wel wat gesterkt hebben denk ik?
Ik hoop dat het je lukt om er vanmiddag heen te gaan, zou mooi zijn.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:58

Pfff Wendy wat een gedoe zeg! Knap dat je jezelf sterk gehouden hebt en de zooltjes en solliciteren er onderuit heb laten halen. Ik hoop dat het je gaat lukken vanmiddag. Succes!

[***], kijk dat is het nieuws dat we graag horen! Super hoor.

Ik heb vanmorgen lekker 25 minuten gewandeld op straat met Zhuf. Vanavond nog een rondje. Ga het lekker rustig uitbouwen naar sochtens en savonds een uur stappen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:09

Super [***].

Spannend zeg Aukelizzy, zo lang stappen aan de hand. Loopt Zhuf zo goed al (nu met de ijzers)? Bijzonder. Maar jouw geval is ook wat anders dan bij de meesten hier als ik het goed begrijp (speelt al heel lang in lichte mate en geen enorme acute aanval).

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:16

GDG schreef:
Super [***].

Spannend zeg Aukelizzy, zo lang stappen aan de hand. Loopt Zhuf zo goed al (nu met de ijzers)? Bijzonder. Maar jouw geval is ook wat anders dan bij de meesten hier als ik het goed begrijp (speelt al heel lang in lichte mate en geen enorme acute aanval).


Ja het vreemde is dat ze dus heel wisselend kreupel was op rechtsvoor. De ene dag liep ze stokkreupel en de andere dag alleen wat stijf. Ze heeft nooit achterover gehangen of is gaan liggen oid. Dierenarts vond aan de hand van de behoorlijke slechte röntgenfoto het een wonder dat ze nog liep. Maar dag na het beslaan ging ze vrolijk bokkkend door de paddock. Echt heel appart. Als ik haar nu rechtuit op het harde laat draven dan zie je ook niks. Is ze spatzuiver.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:38

Aukelizzy schreef:
GDG schreef:
Super [***].

Spannend zeg Aukelizzy, zo lang stappen aan de hand. Loopt Zhuf zo goed al (nu met de ijzers)? Bijzonder. Maar jouw geval is ook wat anders dan bij de meesten hier als ik het goed begrijp (speelt al heel lang in lichte mate en geen enorme acute aanval).


Ja het vreemde is dat ze dus heel wisselend kreupel was op rechtsvoor. De ene dag liep ze stokkreupel en de andere dag alleen wat stijf. Ze heeft nooit achterover gehangen of is gaan liggen oid. Dierenarts vond aan de hand van de behoorlijke slechte röntgenfoto het een wonder dat ze nog liep. Maar dag na het beslaan ging ze vrolijk bokkkend door de paddock. Echt heel appart. Als ik haar nu rechtuit op het harde laat draven dan zie je ook niks. Is ze spatzuiver.

Bizar. Ik zou toch maar wel heel voorzichtig zijn met het opbouwen van de beweging; ik zou het echt eng vinden zelf, bang om haar ongemerkt te overbelasten en haar zo weer een actieve HB te bezorgen (wat misschien wel het laatste zetje zou kunnen zijn?). Maar goed, ik heb geen ervaring met de vorm van HB bij jouw paard en jij kent je paard het beste natuurlijk.

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:06

Ik zou ook rustig aan doen Aukelizzy. Bewegen bijvoorkeur rechtuit op het zachte als je wat wil doen.
Ik vind het ook wonderbaarlijk dat het zo snel en makkelijk gaat. Ik ben al 4 maanden bezig met een minimale kanteling en het is nog steeds drama.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:17

Frustrerend he, Dennis! 4 jaar geleden was Bennie ook HB. Die haalde ik ook een keer strompelend uit stal. Wilde geen stap meer zetten. Na 2 weken liep hij weer als vanouds. En nu zijn we een maand in de weer en er zit minimale verbetering in. Maar zolang er verbetering in zit en Bennie blijft happy, gaan we er voor!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:24

Oei, ook voor mij klinkt 25min als heel veel. Maar dat komt omdat ik mn eigen paard als referentiekader heb.
Op hoefschoenen op t harde begonnen we met 10 min. Niets te merken aan mn paard. De volgende dagen had hij daar echt last van en wilde hij nauwelijks lopen. Voor mij de les om kleine stappen te nemen, ook al geeft mijn paard aan dat hij meer kan.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:45

Dit is wat mij geadviseerd is op de kliniek dus ik ga er vanuit dat het dan ook gewoon kan. Maar nogmaals, ze geeft wel een totaal ander beeld als jullie paarden. Liggen,zweten, verhoogde hartslag/ademhaling, koorts, achterover hangen heeft ze allemaal niet gehad. Van Nassau heeft me zelfs aangeraden om zo snel mogelijk te beginnen met longeren. Maar dat durf ik dan weer net niet. Mede omdat ze snel spierbevangen is, en ervaring leert dat als ik haar zomaar ga longeren en ze even uit haar stekker gaat ze morgen vast staat.

Edit: nu ben ik bang dat ze straks weer slecht is. Dus ik neem dan toch maar jullie advies aan. Ga morgen wel ff een kleiner stukje stappen met haar. 10 minuten beginnen?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:00

Bewegen is altijd goed voor de doorbloeding en herstel, maar het ging mij erom dat het specifiek op t harde is.
Ik zou zelf ook eerder gaan longeren, beetje rekken en strekken zal voor lijf misschien juist wrl fijn zijn.
De klachten die je noemt die je paard niet heeft, had mijn paard ook niet.

Kijk naar je paard en volg je gevoel. Wij kunnen je paard niet zien, alleen eigen ervaringen delen.
Van Nassau en je da zijn kundige mensen, maar liever te langzaam dan te snel :j

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:08

Jaa dat ben ik met je eens Jatoma. Longeren durf ik dus nog niet. Mede omdat ze al jaren met pensioen staat, wel staat ze hele dagen buiten en moet zeggen dat ze dan aardig uit haar stekker gaat. Dat gaf mij eigenlijk het idee dat ik wel meteen advies van de DA op kon volgen. Maar het is indd misschien wel een beetje lang meteen, dan morgen toch maar met een korter stukje beginnen.

Edit: Hoe kan ik haar dan het beste opbouwen? Want mijn bak/paddock is momenteel echt heel nat. Dus ik moet helaas wel buiten stappen. Maar is dat überhaupt niet goed voor een HB paard? Mijn idee was om uit te bouwen naar dagelijks sochtends een uur buiten stappen en savonds 25 minuten longeren. Maar dat op het harde stappen, als ik dat dan rustiger opbouw, kan dat dan? Of is het überhaupt niet goed om met een HB paard te doen. Want dan moet ik iets anders verzinnen. Of dan zal ik er voor moeten kiezen om toch in een natte bak te stappen/longeren. Kortom help, wat kan ik volgens jullie het beste in deze situatie doen?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:26

Ah, dan zou ik niet gaan longeren!

Ik denk dat er geen standaardopbouwschema is. Is er geen berm waar je paard in kan lopen?
Ik ging bijv bewust voor de bak, want als ik dacht: nu stoppen, hoeft hij alleen nog een paar passen naar de paddock terug.
Als t bij ons 10 min in de bak 100% goed ging, dan ging ik eens een paar minuten buiten proberen.
Als ik iets heb geleerd (tijdens mn eigen revalidatie) is dat ik zeker moest weten dat het goed zou gaan, zodat het een positieve ervaring is. Dan hou je dat een week vast en probeer je de week daarna weer iets langer te gaan.

Bij hb houd je ook terugvallen, dus hou er rekening mee dat het x aantal dagen goed kan gaan en weer wat mindere dagen.

Ik weet niet waar voor jullie stap 1 is. Misschien is dat 5 min, 10 min en voor t zelfde geldt wel die 25 min. Kijk naar je paard, probeer een inschatting te maken met hoeveel minuten je kan beginnen en baseer daarop hoe je verder wil. Mijn gouden regel is 5 min in stap erbij, als ik bij draven was ging dat per min en als hij een keer niet goed ging dat 2 min stappen erbij.

Volg je gevoel :j

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:31

Thnx voor je antwoord!! Ik ga vanavond even kijken hoe ze loopt, en hoe ze morgenochtend van stal komt. Denk dat ik aan de hand daarvan maar in moet schatten hoe en wat. Moet heel eerlijk zeggen dat ze vanmorgen met die 25 minuten totaal geen moeite leek te hebben. Ze stapt flink door en maakt af en toe wat vreugdebokjes Toen ik haar daarna in de paddock zette ging ze als een malle rennen, bokken en steigeren dus had toen niet het idee dat het teveel was. Maar na jullie verhalen twijfel ik dus een beetje haha. Wil niet dat ze door mijn toedoen weer slechter wordt. Maar even aanzien vanavond en morgenochtend.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:37

Wel heel fijn dat je paard zich zo goed voelt! Kan me voorstellen dat t voor jou ook een opluchting is om te zien.

Als die 25 min voor jouw paard prima te doen is, hartstikke goed toch? :j

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:50

Jotoma schreef:
Wel heel fijn dat je paard zich zo goed voelt! Kan me voorstellen dat t voor jou ook een opluchting is om te zien.

Als die 25 min voor jouw paard prima te doen is, hartstikke goed toch? :j


Jaa dat is ook zo hoor. Ben alleen nu bang dat het wel teveel is haha. Ondanks dat zich hartstikke happy voelde. Maar ik kijk vanavond ff aan en morgenochtend.

Is wel heel fijn om te zien indd!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:13

Ik zou het opbouwen inderdaad heel rustig doen. Het is niet slecht om op het harde te lopen hoor, zeker niet als je paard er prima op loopt, alleen zijn de klappen dan groter en dat kan sneller reactie geven. Mijn voorkeur zou daarom zijn om op het zachte te stappen, maar als dat niet kan dan maar op het harde (als paard daar geen reactie op geeft).
Als ik op mijn gevoel afga dan zou ik beginnen met 2x daags 5 min stappen op het harde, een paar dagen lang (zeg 4 dagen). Zie je daar geen reactie op dan 1x 10min en 1x 5min, ook weer een paar dagen. Dan naar 2x 10min, en zo rustig verder opbouwen.

Je volgt je eigen pad natuurlijk en hebt adviezen gekregen van professionals, maar wellicht kun je ook wat met onze ideeën bij je verhaal. Het helpt je misschien om beter te bepalen wat jouw pad is.