[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:09

ah, ik zie dat onze Nombrado zich ook weer gemeld heeft
hadden we jou laatst niet vriendelijk gevraagd om hier geen onrust meer te zaaien ?
Vreemd toch dat in ieder topic waarin jij je meld er direct strijd en onrust ontstaat,
Jammer ook dat dit wederom in dit vreedzame en leerzame topic moet gebeuren,
onderschat Esther haar kennis overigens niet, ze weet er echt veel van, je zou nog een hoop van haar kunnen leren !

Bij mij ga je iig voorlopig ook in de negeermodus... :evaw:

Nouvel:
Jeetje is spook nou hoefbevangen... wat toch een pechjaar heb jij
eerst al die grote wond op haar buik en nu dit :(:)
Heb je enig idee wat de oorzaak/trigger kan zijn ?
Welke medicijnen heeft spook allemaal gehad de afgelopen tijd en wat voerde je verder aan haar naast gras ?

Miniloe
Petje af hoe je het aanpakt met je kleintje !
Super ook dat je toch een hoekje met zand mag maken van de stalhouder,

Over je vraag over de verzakking van het hoefbeen... dit kun je voelen aan de kroonrand.
Normaal (bij een gezonde hoef) glijd je vinger vanaf het haar soepel de hoef op, er zit geen duidelijke onderbreking in.
als je vinger blijft "haken" op de kroonrand in een dalletje dan is meestal het hoefbeen iets verzakt in de schoen,
heb je daarnaast een zwelling van de kroonrand zelf dan is de ontsteking nog actief en is de kans op kanteling nog aanwezig.

Het rode halve-maan vormige stuk wat je kunt ziet aan de onderkant van de zool vlak voor de straal zijn platgedrukte en daardoor vepletterde bloedvaten door het gekantelde of verzakte hoefbeen.
zitten de rode vlekken duidelijk in de witte lijn zelf dan zijn dit bloedingen die ontstaan zijn door het kantelen en kapotdrukken of trekken van aderen hoger in de hoef.
Ook ontstekingen en zweren die meestal wat later ontstaan geven bloedvlekken in de witte lijn.

JP:
Hoe is het Pauli ?

en weet iemand hoe het met Liene haar paard is ?
al een tijd niks meer van haar gehoord...

verder sterkte aan de nieuwkomers, het zijn er veel te veel deze week ;(

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:18

Lolclub: super thnx voor je antwoorden en je complimentje over mn zorgen, twijfel nog veel en ben super bezorgt maar met jullie info en tips in combi met mn veearts en hoefsmit krijg ik met de dag meer vertrouwen

lolclub schreef:
verder sterkte aan de nieuwkomers, het zijn er veel te veel deze week ;(

dit is preccies wat mijn veearts ook zei vorige week....veel gevallen gemeld bij hun. mn shettie merrie heb ik nu zes weken, ze is zes jaar en heeft ervoor bij de eigenaar gestaan waar ik dr gekocht heb, daar heeft ze het nooit gehad. ik heb haar zes weekjes, geen probleem en van de en op andere dag word ze HB bevonden, mn veearts denkt doordat het gras gestresst is geweest door droogte, extreme regenval en ineens broeierig en toch regen....

xxxSasxxxxx:
Ik laat volgende week fotos maken zodat zowel de veearts als de hoefsmit als ikzelf zeker weten dat we een goeie behandeling zijn gestart.... mn pony is nu 7 dagen bevangen, heb ook metacam gehad, moest de dossis gisteren verhogen, vanmorgen is ze bekapt, alleen geraspt en ze liep vanaaf al wel makkelijker.
kwam geen vocht vrij

ik ben al bij pagina vijf van dit topic haha, lees echt alles door en wil alle andere paginas ook doorlezen.
maak in een word bestandje aantekeningen van tips of dingen waarbij ik nog een vraag heb, heb er al een paar dus hoop dat jullie me antwoord kunnen geven zodat ik mn wordbestandje bij kan werken

1: wilgentakken ? het stadium waarin mn pony zich nu bevind... is dat te vroeg om haar bezig te houden met een paar van deze takjes?

2: najaar gevaarlijk ivm groeispurt en lage tempraturen snachts?... is het beter om ze pas smiddags enkele uurtjes weide te geven ipv ochtend

3: met deze warmere zomer nachten? is het dan beter om smorgens, smiddags of in de avond een beetje te laten grazen ( ik weet het nu mag het voorlopig nog absoluut niet )

4: biotex en laulierzalf voor eventueel zweren, biotex in handwarm water tot kootholte ? altijd handig om op voorraad te hebben liggen voor het geval dat....

longeren is belastend ivm de draaicirkel voor een HB paard, rechtuit is beter ( dit is puur een aantekening)

5: wormenkuur? een deze dagen is het weer tijd voor hun wormenkuur... mag mamaloe deze ook of en zo niet... wanneer dan wel
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 27-07-11 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:22

neemt nog een pruim van onbespoten eigen boom
en gaat even rijden en zich verbazen over de agressie op dit topic tegen het natuurlijke

en dat het dan echt wel magie geweest moet zijn, dat mijn paard zonder geneesmiddel is hersteld.
(misschien heb ik mijn hand er teveel opgelegd :+ ;) :D )

voor diegene die interesse hebben, kunnen mij via pb gewoon benaderen hoor, zoals sommige al doen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:34

wuswa schreef:
Ik ben aan het bijlezen en zit nu op 130 van deel 2 (deel 1 (nog) niet gelezen :o ). Nog niet het antwoord op mijn vraag gevonden. Wel veel andere, nuttige, info!

Korte voorgeschiedenis voor het beeld. Mijn paard is eind april bevangen geraakt. Geen foto's laten maken omdat smid zei dat het licht zou zijn. Heeft daarna een periode met hoefzweren achter de rug en is sinds begin juli redelijk stabiel (durf het bijna niet te zeggen). Ze staat nu van 8 tot 4 met de andere paarden in een kale wei met iedere dag een strookje gras erbij. Vervolgens van 4 tot 8 in een grote (bos)paddock met een mengsel van hooi van begin mei, geweekt voordroog van begin mei en ongeweekt voordroog van begin mei. Opeens weigert ze de Vito en de F4F te eten. Nu bezig met een geleidelijke overgang naar Safe and Sound in die zin 2x per dag een handje Vito en 2 handjes Safe and Sound (supplement moet ik nog verzinnen/ik zie hier van alles voorbij komen en moet me er nog in verdiepen). Ze eet de Vito niet op maar de Safe and Sound wel. Wat mij sinds een week opvalt (en dus de oorsprong van mijn vraag), ze zit erg slecht in haar vacht. Is dof, heeft donkere plekjes (?) en ziet er gewoon niet gezond uit. Voorheen was het de 'appelkoningin' met een glanzend velletje. Iets gaat niet goed.... Een week geleden mestonderzoek laten doen: alles oke.

Mijn andere paarden krijgen dezelfde gras/paddock-behandeling en ruwvoermix. Krachtvoer krijgen de andere (ook) amper. Wel krijgen de andere paarden (vanwege het geweekte ruwvoer) wat (niet eens maximaal) Marstall Force. Zij zien er wel healthy and shining uit.

Zou het verschil puur in de gift Force zitten? Wat verbruikt een bevangen paard meer/anders dan een gezond paard? Ruwvoer wordt momenteel getest door BLGG. Bloedonderzoek laten doen? Zo ja waarop laten onderzoeken? Of eerst ruwvoeranalyse afwachten? Of? Of? Of? Iemand tijd om eens mee te denken?

Waar je paard eventueel een tekort aan zou kunnen hebben is moeilijk te zeggen zo vanachter de pc, je zou een bloedtest kunnen laten doen om daarachter te komen.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat Safe&Sound een sobere vervanger is van krachtvoer, het dient ook in een minimale aanbevolen hoeveelheid gegeven te worden om te voldoen aan de dagelijkse behoefte van vitamines/mineralen.
de hoeveelheid is 300 gram per 100 kilo paard, dus voer je alleen S&S zit je al gauw aan de 1 1/2 a 2 kilo voor een grote KWPNer.

Mijn paard ging vorig jaar juni abrupt over op de Safe&Sound, destijds moest je (in de oude samenstelling) nog het dubbele voeren en had mijn merrie 3 kilo moeten hebben per dag.
Omdat deze hoeveelheid me te duur was ( 1 zak per 5 dagen) ben ik ook op zoek gegaan naar een supplement en kwam via mede topicgenoten uit op F4F.
In het begin heb ik de merrie wel wat overvoerd met vitamines :o , ik gaf zeg maar 1 kilo Saf&Sound (en dat is al een behoorlijke emmer vol) en daarnaast de volle aanbevolen dagdosis F4F.
Misschien was het wel wat teveel van het goede, maar ik moet wel zeggen dat ze er destijds juist veel beter van ging uitzien.
haar staart en manen kregen een groeispurt, ze begon midden in de zomer opnieuw te verharen en het belangrijkste.. haar hoeven groeiden als kool
(foto's ben je vast al tegen gekomen :) ).
Vandaag de dag krijgt ze minder F4F en wat meer S&S, daarnaast krijgt ze na arbeid een zetmeel/suikerarme sportbrok voor eventers met aanleg voor tying up.
Dit laatste krijgt ze omdat we weer volop aan het werk zijn en in dit voer wat toevoegingen zitten die verliezen door het sporten wat ondersteunen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:35

Mijn paard is drie keer hoef bevangen geweest. Zo erg dat de dierenarts de eerste keer dacht dat hij de ochtend niet zou halen. Gelukkig hebben wij altijd naast de dierenarts ook een natuurkundige die onze paarden bij ziekte of klachten doormeet.
Via haar advies hebben wij phytodolor van Steigerwald gegeven. In de acute fase bleef ik bij mijn paard en gaf het elk uur/ twee uur. Mijn paard was een reizende ster. Van een paard dat liep te tollen op zijn benen in de avond stond hij 's ochtends op de kale wei. Hij mocht juist niet in de stal en moest blijven bewegen zoveel als mogelijk. De dierenarts die om 7.00 uur langs kwam rijden (ik was er natuurlijk ook weer) was stom verbaasd. Hij heeft de naam van dit medicijn opgeschreven en wilde het bij meer paarden gaan gebruiken. Mijn paard is helemaal beter geworden en we rijden nog steeds op hem. Wel houden we hem heel goed in de gaten en laten we hem regelmatig bewegen.
De tweede en derde keer heb ik gelijk phytodolor gegeven en toen was hij ook zo beter. Het duurt altijd even voordat de punt uit de hoef gegroeid is. Maar meestal kunnen we vrij snel op hem rijden. De tweede keer duurde alleen langer want hij stond in Frankrijk en toen kreeg hij pas een week later zijn phytodolor. Daarna knapte hij snel op. Maar toen was hij wel heel erg ziek en duurde het langer voordat hij hersteld was.
Mensen mogen me pb-en voor de naam van onze natuurkundige.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:42

Ik heb trouwens nog een vraagje!
Wat voor voer geven jullie je paard (die hoefbevangen is)?
Ik ben op zoek naar iets wat niet dikmakend is.

Ik ga volgende week maar wel bellen om foto's te laten maken, dan weet ik in ieder geval wel hoe het hoefbeen er nu uit ziet.
En de dierenarts had gister gezegd dat hij aan de hand van de foto's een soort planning ging maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:44

Phytodolor wordt toch wel eens aangeraden bij spierbevangenheid?
Ook (gecontroleerd) beweging geven past in dat beeld.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:45

mysa schreef:
Wat komen er momenteel een boel nieuwe gevallen bij, althans hier in het topic. Toch helemaal geen hoog fructaanseizoen/weer. Is me al vaker opgevallen trouwens, er is vast nog een missing link.

Wel weer een regenperiode...
Mijn merrie is beide keren bevangen geraakt in een regenperiode met groeizaam weer...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:46

Zo, ik ben weer bijgelezen. Het zou fijn zijn als we met respect naar elkaar blijven reageren. Ik lees vaak wel mee omdat eens een HB-pony blijft het je toch bezig houden en interesseren. Maar het gebeurd weleens dat ik een stukje achterloop met lezen. :o

wuswa, qua supplementen. Ik geef Marstall Force. Eigenlijk bevalt mij dat prima. :j Zelf doe ik het door twee handjes Spillers Happy Hoof. Ze eet het erg goed.

Gelijk een vraag. Ervaren jullie ook dat naarmate de ijzers er langer onder zit dat de toon niet meer draagt? Er komt ruimte tussen het ijzer en de hoef aan de voorzijde.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:56

Brainless schreef:
Phytodolor wordt toch wel eens aangeraden bij spierbevangenheid?

Ja, volgens mij ook..
ik heb het ooit eens aan een 2 jarige hengst moeten geven die last had van groei-stuipen/pijn, daar schijnt het ook voor te helpen omdat het de spieren wat ontspant.
Ik merkte alleen niet zoveel verschil :o

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:54

Dyonne schreef:
Gelijk een vraag. Ervaren jullie ook dat naarmate de ijzers er langer onder zit dat de toon niet meer draagt? Er komt ruimte tussen het ijzer en de hoef aan de voorzijde.

Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met ijzers, mijn paard werd HB en eigenlijk was het heel snel einde verhaal. Bij haar ging het mis door orgaanfalen, waarschijnlijk door niet goed aanmaken van bloed in ruggenmerg. Ze had heel vreemd bloed en was niet IR. Bij haar werden de rode bloedcellen niet groot genoeg om zuurstof te kunnen vervoeren en werden voortijdig afgebroken, ook had ze rediciverende kolieken die niet te verklaren waren.

Vraagje wel, in wat voor tijdspanne passen de ijzers niet meer? Heb je het dan over een week, of over een langere periode?

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:09

Klinkt toch of de toon dan te lang is, ik heb het nooit gezien. Maar ik liet vlak na bevangenheid om de vijf weken bekappen, en dat was soms al iets te lang.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 23:22

mysa schreef:
Wat komen er momenteel een boel nieuwe gevallen bij, althans hier in het topic. Toch helemaal geen hoog fructaanseizoen/weer. Is me al vaker opgevallen trouwens, er is vast nog een missing link.

De toename van HB gevallen is niet alleen hier - ook elders op het westelijk halfrond worden meer gevallen genoemd.
De missing link? Laat mij 's een wilde gok doen en ter overweging de relatie tussen Insuline Resistentie, PPID, Hoefbevangenheid en de aanstaande 'seasonal rise' op tafel leggen.
De wetenschap ziet daar wel mogelijkheden.
http://www.ecirhorse.com/index.php?view ... &Itemid=38

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:38

Maar het is pas eind juli! Nog geen 'fall', we zitten midden in de zomer?
Zelf denk ik dat de lange droogte in het voorjaar en nu de vele regen zorgen voor een groeispurt in de natuur en een rol eelt bij de toename van HB gevallen. Je ziet het bijvoorbeeld aan de maïs, die heeft een inhaalslag gemaakt de laatste weken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:46

Maar eigenlijk zou er nu minder fructaan in het gras horen te zitten (groeizaam weer) als destijds met die droogte en de dorre kale velden.
En eh ... de maïsplant schiet wel omhoog, maar de kolven stellen nog altijd weinig voor. Hier hoorde ik al dat men vreest dat die ook echt achter zullen blijven en dus de maïs opbrengst zelf wel degelijk lager zal zijn. Net als de granen, wel veel aren, maar weinig stengel, dus straks korter en minder stro.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 23:55

Ik geloof, Paars, dat moeder natuur misschien wel's wat minder vaak de kalender bijhoudt dan dat wij mensen willen of denken. Midden in de zomer zeg je.. en dat terwijl gisteren de temperatuur een all-time-lowvoor de tijd van het jaar had van 13 graden? ;)

Ik denk overigens ook dat het zeer wisselvallige weer ( koud, regen en dan opeens weer warm, benauwd en zonnig) in deze periode voor een heel onregelmatig beeld van fructaan geeft - ondaks dat er over het algemeen aangenomen wordt dat de zomer min of meer veilig zou zijn, heb ik inmiddels van deskundigen vernomen dat zelfs nu een paar frisse dagen met regen en bewolking, gevolgd door opeens een zonnige, heldere dag ook nu voor een fructaanexplosie kunnen zorgen. Dat heeft alles met photosynthese te maken.
Wat Isapaardje zegt over de groei van het mais: ik zie dat mijn hooiweiland het niet zo goed doet qua groei ná de eerste hooisnede. Het ziet er wel mooi groen uit maar de groei gaat erg langzaam.

Vandaag is overigens bij ons het hooi van de 1e snee getest en ik heb meteen de grond laten testen van beide weilanden. Ben benieuwd!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 00:00

Dat is vreemd, dat graan wel aren maakt, maïs niet? Het leek idd van de week wel herfst. De wisselingen maken het denk ik erg wisselend van groei en fructaan. Ik ben blij dat hij niet op de wei staat iig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 04:06

:(:) wat veel nieuwe paardjes/eigenaren in het topic. Heel veel sterkte allemaal. Houd moed.

Ik heb het erg druk met werken en had mezelf braaf een paar dagen geband van Bokt. Ik zal dit weekend bij lezen.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:52

De DA zei inderdaad dat het waarschijnlijk door het weer komt.
Het frunctaan gehalte is daardoor erg wisselend, en dat ging dus niet goed.

Zijn er bepaalde muesli's die je een paard mag geven die hoefbevangen is en wat niet dikmakend is?
Mijn pony krijgt zemelen, maar 's ochtends wil hij dat eigenlijk al niet echt eten. Uiteindelijk is het wel op.
Maar dan heb ik liever wat anders.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:55

Direct na bevangenheid liet ik ook veel vaker bekappen. Maar nu groeien de hoeven juist niet zo hard en loopt ze veel langer op de ijzers. Die ruimte ontstaat ook pas later als ze al wat weken op de ijzers staat.
Overigens is de HB vijf jaar geleden.

Wat betreft fructaan, houden jullie dat echt in de gaten? Ik houd me gewoon vast aan het ritme. Tweemaal per dag een beetje gras. Verder op rantsoen. Alle pony's doen mee daarin.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:21

xXxXsasxXxX schreef:
Zijn er bepaalde muesli's die je een paard mag geven die hoefbevangen is en wat niet dikmakend is?
Mijn pony krijgt zemelen, maar 's ochtends wil hij dat eigenlijk al niet echt eten. Uiteindelijk is het wel op.

Alleen zemelen is sowieso niet zo goed voor de fosfor/calcium balans.
Het beste is geen muesli geven, maar wil je toch wat geven om de medicijnen doorheen te doen bijvoorbeeld, dan kun je beter ipv zemelen grasbrok geven, bijv. wiesenflakes van Agrobs. Kun je geweekt en droog voeren (niet te veel ineens dan). Of Vito van Marstall, kun je ook een slobbertje van maken en is muesli met laag suiker/zetmeel gehalte. Evenals Safe en Sound van Dodson en Horrell.
Nadeel is wel dat je deze voeders niet zomaar overal kunt kopen.
Bestellen via René Wielens kan altijd (Vito heeft hij niet), verzendkosten 3,50 euro tot 30 kg binnen Nederland (en excl. de eilanden).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:11

die phytodolor van Steigerwald ken ik wel
heb ik eens jaren terug ook aan 1 van mijn paarden moeten geven op advies van de natuurgenezer.(volgens mij is het dezelfde geweest als de jouwe, hij doet veel altijd met steigerwald.)
wel een tip trouwens, zou idd ook kunnen helpen bij HB.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:28

Marstall vito is ook te bestellen via Jan Wensink, die bezorgt het thuis zonder extra kosten.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:29

Isapaardje schreef:
xXxXsasxXxX schreef:

Alleen zemelen is sowieso niet zo goed voor de fosfor/calcium balans.
Het beste is geen muesli geven, maar wil je toch wat geven om de medicijnen doorheen te doen bijvoorbeeld, dan kun je beter ipv zemelen grasbrok geven, bijv. wiesenflakes van Agrobs. Kun je geweekt en droog voeren (niet te veel ineens dan). Of Vito van Marstall, kun je ook een slobbertje van maken en is muesli met laag suiker/zetmeel gehalte. Evenals Safe en Sound van Dodson en Horrell.
Nadeel is wel dat je deze voeders niet zomaar overal kunt kopen.
Bestellen via René Wielens kan altijd (Vito heeft hij niet), verzendkosten 3,50 euro tot 30 kg binnen Nederland (en excl. de eilanden).

Marstall is tegenwoordig online te kopen, alleen in Nederland. Gewoon via de Marstall site.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 10:19

.. en bovendien zitten er overal in het land verkooppunten ( deze zijn op de site van Marstall te vinden)