Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:33

Wat een top idee :D, ik geloof dat ik weer een x ga klussen als dat mij €200,- bespaart xD. Ik zou er ook een plaat onder doen ivm stabiliteit maar ik bekap altijd op een stenen ondergrond :).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:42

Het voordeel van de plaat is dat je er zelf je voet op kunt zetten zodat ie steviger staat.
Ik heb onder die van mij ook een plaat maar die loopt iets concaaf, dus minder last van kleine oneffenheden.

12Magic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:31

DubbelDun schreef:
@12Magic : dat ziet er heel goed uit en voor dat geld kun je ze haast maken om te verkopen :D
Persoonlijk zou ik er geen houten plaat onder doen om enige oneffenheid in de ondergrond beter op te vangen. Niet elk paard staat bij het bekappen op een mooie rechte ondergrond. :)

De houten plaat is helaas wel nodig omdat de steun anders steeds inklapt, we hebben het geprobeerd...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:50

Dat is dan het nadeel van het gebruik van een autokrik, alhoewel ik onderin een gaatje zie zitten waar je dus een spie in kunt doen om het omhoogklappen tegen te gaan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:43

Hallo allemaal, ik weet niet of ik hier helemaal op de juiste plek ben maar ik stel toch eerst hier mijn vraag.

Mijn paard heeft een peesblessure, van de DA moest ze op ijzers dat heeft ze nu ehh 1 keer gestaan.
Maar me smit kwam niet op dagen en me bekapper die ik vervolgens belde ook niet. }>
Nu heb ik zelf de ijzers er onder uit getrokken en de hoeven bekapt. ( dit kan ik redelijk ons ene paard doe ik al jaren zelf en ik heb dit geleerd van een kennis die het goed kan wil graag binnen kort de cursus gaan volgen bij paard natuurlijk)

Maar nu had ze met de ijzers al wel een mooie koude pees, ik heb vorige week de ijzers er onder uit gehaald en al wel wat bekapt, en afgelopen woe heb ik haar meer bekapt hielen lager en de steunsels in gekort.
Nu zag ik net dat de pees iets voller is en iets warm. Weten jullie of dit een effect kan zijn van het over gaan van ijzer naar bekappen.
Nu heb ik gisteren al wel en natuurlijk bekapper gevonden hier in de buurt die betrouwbaar klonk maar ben bang dat er nu niet zo veel aan haar voetjes gedaan kan worden omdat ze kort zijn gemaakt door mij. :7

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:49

Ik heb ook nog een paar foto's gemaakt.
Zijn niet de beste want ik was te moe na een drukke werkdag om de hoeven te wassen.

de steunsels lijken enorm, maar die zijn nu practies gelijk met de zool. AL wil ik nog een steunsel rasp kopen om het makkelijker weg te halen ze zijn kei hard.

Kiki loopt overigens goed op de voeten, achter stond ze al niet op ijzers en daar loopt ze wel wat gevoelig mee, voor ook. maar tussen de wei en de paddock is een stukje bestraat daar galoppeerde ze net zo overheen. ik rij verder rondom met renegade hoefschoenen

Afbeelding
li voor
Afbeelding
Afbeelding
li achter

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
rechts voor

Afbeelding
beide voor voetjes

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
rechts achter

Afbeelding
Afbeelding
li achter
Afbeelding
Afbeelding
Voor links

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:59

@koetjeboe: als je de hielen lager zet bij een paard met een peesblessure is het logisch dat je die pees meer gaat belasten. Lage hielen is mooi, maar idg had ik daar even mee gewacht :)
Verder vind ik op alle foto's nog veel te veel steunsel zitten en lv staan ze ook wel wijd... is dit ook het probleem been ??

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:15

ehh links voor is het ergste been idd, hielen waren overigens niet heel hoog hoor ze heeft vrij platte voetjes maar de boel begon te brokkelen. dus ik moest wat anders had ik dat idd liever even uitgesteld.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:17

DubbelDun schreef:
@koetjeboe: als je de hielen lager zet bij een paard met een peesblessure is het logisch dat je die pees meer gaat belasten. Lage hielen is mooi, maar idg had ik daar even mee gewacht :)
Verder vind ik op alle foto's nog veel te veel steunsel zitten en lv staan ze ook wel wijd... is dit ook het probleem been ??

Steunsels li voor nog verder weg halen, zal zo eens vijl bestellen daar voor

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:51

Is't een arabier?
Ik vind de voetjes er wel ok uit zien :p Wat steunsel ja maar zo kan hij er wel ff mee voort :p
Welke pees? Buigpees neem ik aan? Zou wel kunnen dat ze daar even last van heeft maar het is nu zo, probeer de voeten nu vooral constant te houden dan denk ik dat je het minste problemen gaat hebben. Maar ze galoppeert wel over het verharde pad? :P

edit: voorvoetjes lijken iets langwerpig, icm dunne beentjes denk ik dus dat t een arabier is.
Neigen naar langere voetjes die dan 'rechthoekiger' van vorm worden. Teen goed afgerond houden en hielen ook al zou ik wel oppassen met blessures maar het is nu zo. Als teen goed afgerond is dan rollen ze makkelijker af wat wss ook beter is voor peesje. Lopen met lange tenen gaat volgens mij die pees nog meer belasten. Maar je rond wel stevig af zie ik dus. Wou het er gewoon nog ff bij zeggen.
Laatst bijgewerkt door GaelleS op 09-01-16 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:55

Oei, ik had nooit zelf lopen prutsen met een dergelijke serieuze blessure :\

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:07

GaelleS schreef:
Is't een arabier?
Ik vind de voetjes er wel ok uit zien :p Wat steunsel ja maar zo kan hij er wel ff mee voort :p
Welke pees? Buigpees neem ik aan? Zou wel kunnen dat ze daar even last van heeft maar het is nu zo, probeer de voeten nu vooral constant te houden dan denk ik dat je het minste problemen gaat hebben. Maar ze galoppeert wel over het verharde pad? :P

Ze is een 3/4 Arabier en 1/4 fries :D
Ja ze galoppeert er prima mee.
Tussenpees gaat het hier om.

Nicky ik had er ook liever niet aan lopen prutsen, overigens heb ik niet zo heel veel ingrijpend gedaan hoor dat had ik zeker niet gedurfd, heb vooral veel afgerond en de teen wat korter gemaakt.
en de hielen iets ingekort denk dat het een millimeter of 3 lager is geworden.
en de steunsels iets ingekort maar niks extreems hoor.

Maar ik ben al weken bezig om een goede bekapper of smit te vinden.
Nu zou er afgelopen di iemand komen, en die appte af hij was ziek, toen ik hem belde voor een nieuwe afspraak nam hij niet op en terug bellen doet hij ook niet.

Zit erg in twee strijd, ik kan me oude tradionele smit bellen die komt gegarandeerd, maar de tenen liet hij altijd zo lang en dat moet nu juist niet zegt de DA, en ik krijg dat die man maar niet aan het verstand gepeuterd.....
En alles wat daarna kwam liep mis zegde af, kreeg auto pech enz.

En ik wilde gewoon wat aan die voetjes doen.
Alles wat ik bel voor een afspraak heeft pas over 3 weken tijd of zo.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:08

overigens kan het ook wel weet wat dikker zijn omdat het weer weer warmer is, met koud weer slinkt het gelijk flink maar kan nu niet na gaan wat de veroorzaker is.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:11

GaelleS schreef:
Is't een arabier?

edit: voorvoetjes lijken iets langwerpig, icm dunne beentjes denk ik dus dat t een arabier is.
Neigen naar langere voetjes die dan 'rechthoekiger' van vorm worden. Teen goed afgerond houden en hielen ook al zou ik wel oppassen met blessures maar het is nu zo. Als teen goed afgerond is dan rollen ze makkelijker af wat wss ook beter is voor peesje. Lopen met lange tenen gaat volgens mij die pees nog meer belasten. Maar je rond wel stevig af zie ik dus. Wou het er gewoon nog ff bij zeggen.

Ik ben dus zelf gaan prutsen omdat ik die teen er af wilde hebben, wil geen 3 weken wachten tot er een bekapper een keer kon komen.
Ze heeft idd wat langwerpige voorvoetjes, en dit werd met ijzers alleen nog maar erger. Vandaar dat ik dat geen optie meer vond. AL is deze overstap nu ook niet echt ideaal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:06

Waarom blijf je het nu dan niet gewoon zelf doen? Ik vind je bekap werk er netjes uitzien. Wellicht ietsjes meer steunsels weg werken maar dat zie jezelf ook al.

Verder snap ik niet waarom paarden met peesblessure's altijd op een stuk ijzer worden gezet, geeft veel meer trillingen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:14

Als ze er verder geen last van heeft zou ik het ook zo laten.
Is wel stom als je iemand belt voor de hoeven en daarna dan nog altijd zelf de tenen moet afronden :p
Als je niemand vind is het mss beter om gewoon afspraak binnen 3 weken te zetten anders gaat het weer elke keer uitgesteld worden. En dan in het vervolg meteen afspraak in plannen voor de volgende keer haha :P Of idd, gewoon zelf verder blijven doen. Meeste smeden/bekappers zijn toch wel vaak volgeboekt voor een paar weken precies.
En leuk, fries had ik er dus ook helemaal niet in gezien :Y)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:18

Cowgirl schreef:
Waarom blijf je het nu dan niet gewoon zelf doen? Ik vind je bekap werk er netjes uitzien. Wellicht ietsjes meer steunsels weg werken maar dat zie jezelf ook al.

Verder snap ik niet waarom paarden met peesblessure's altijd op een stuk ijzer worden gezet, geeft veel meer trillingen.

Nou dat is ook wel de bedoeling hoor, wil even kijken wanneer ik ergens een cursus kan doen.
Heb ergens op een blauwe maandag hoefsmit willen worden, heb toen een jaar zo ongeveer als 16 jarig meisje bij de hoefsmit mee gelopen op zaterdag ochtend en di avond.
Toen kwam ik toch tot de conclusie dat het me iets te zwaar was.
Daarna nog jaren me verzorg haflinger bekapt en toen heeft later iemand mij wat bij gebracht over natuurlijk bekappen. Maar die cursus wil ik vooral doen omdat ik graag wil leren hoe ik die hoefmesje scherp krijg :+ of die steunsels zijn echt kneiter hard of dat mes wil niet scherp worden en wil gewoon graag nog meer weten over natuurlijk bekappen.
Heb dat mes via een bekapper gekocht was niet reuze duur maar volgens hem was het goed spul.
Maar ik krijg echt de schijt van al die bekappers die hun afspraken niet na komen.

Ons andere paard bekap ik ook al weer twee jaar en zijn moeder heb ik ook 3 jaar lang gedaan weet nog wel een beetje waar ik op moet letten. Paarden hebben hier altijd allemaal keurige voetjes

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:20

Nou zou dr niet op ijzers gaan zetten hoor.
Ik vind het er heel netjes uit zien ! met hoge hielen wordt probleem alleen maar erger.
Dit is de juiste stand van een hoef. Vind het er netjes uit zien.
Goed afrol punt is belangrijk,(mustang rol) en steunsels gelijk aan de zool.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:23

GaelleS schreef:
Als ze er verder geen last van heeft zou ik het ook zo laten.
Is wel stom als je iemand belt voor de hoeven en daarna dan nog altijd zelf de tenen moet afronden :p
Als je niemand vind is het mss beter om gewoon afspraak binnen 3 weken te zetten anders gaat het weer elke keer uitgesteld worden. En dan in het vervolg meteen afspraak in plannen voor de volgende keer haha :P Of idd, gewoon zelf verder blijven doen. Meeste smeden/bekappers zijn toch wel vaak volgeboekt voor een paar weken precies.
En leuk, fries had ik er dus ook helemaal niet in gezien :Y)

Ik bel ook altijd al netjes op tijd hoor, alleen de gene met wie de afspraak stond liet het af weten heb toen een andere gebeld, die had na 2 weken tijd, die appte af vanwege de griep en die krijg ik ook niet meer te pakken. Nu heb ik weer iemand gebeld en die kon over 3 weken een keer
alles bij elkaar liep me paard al 4 weken rond met hoefjes waar van ik het niet meer vond kunnen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:25

Marjo89 schreef:
Nou zou dr niet op ijzers gaan zetten hoor.
Ik vind het er heel netjes uit zien ! met hoge hielen wordt probleem alleen maar erger.
Dit is de juiste stand van een hoef. Vind het er netjes uit zien.
Goed afrol punt is belangrijk,(mustang rol) en steunsels gelijk aan de zool.

Ze stond op ijzers tot de smit niet kwam en toe was ik het zat :+
Zal morgen eens zien dat me vriend die mesjes nog wat kan slijpen of ik nog wat van die steunsels af krijg

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:26

Scherpe messen zijn een hemel! Probeer het snijvlak zo breed mogelijk te maken (dan heb je een fijnere hoek) dus slijpsteentje eerder vlak over het mesje dan haaks... Dat helpt. Wat mss ook nog kan helpen is om ze eerst opnieuw te laten slijpen door iemand met ervaring en er dan weer verder mee te doen, heb ik ook een keer gedaan, mijn snijvlak was niet handig en in de krul waren allemaal putjes gekomen. Vriend heeft het dan machinaal geslepen en ondertussen kan ik ze weer verder zelf tegoei slijpen en weet ik beter op wat ik moet letten :p
Goeie kwaliteit messen gaan nog altijd niet goed snijden als ze bot zijn :')
Kan ook wel dat ze steenhard zijn, alleen met dit weer lijkt dat mij sterk.. In de zomer gebruik ik regelmatig mijn kapmes voor die steunsels omdat je met die renetten anders precies op beton zit te krassen.... Zijn altijd dezelfde paarden ook :p

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:30

Ik heb mijn messen laatste opnieuw geslepen met een dremel, echt perfect. Zo mooi dat lukt met de hand niet..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:32

Ja heb het geprobeerd met het kap mes. Maar die heb ik de laatstr keer gebruikt om de ijzers eronderuit te krijgen.....en daar is hij niet beter van geworden. Die moet dus ook worden geslepen.

me vriend slijpt me messen op de slijp steen.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:36

Hoi! Ik heb sinds een maand nu een draver erbij, hij is klinisch goedgekeurd alleen de dierenarts vertelde dat hij ijzers die voor achter bedoeld zijn voor heeft. Weet iemand waarom dit is? De vorige eigenaar wist dit niet maar hij kon ook prima zonder ijzers bij haar. Weten jullie waarom dit zou kunnen gebeurd zijn? Ik zal proberen morgen foto's te maken en deze hier plaatsen

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:57

ElineGC schreef:
Hoi! Ik heb sinds een maand nu een draver erbij, hij is klinisch goedgekeurd alleen de dierenarts vertelde dat hij ijzers die voor achter bedoeld zijn voor heeft. Weet iemand waarom dit is? De vorige eigenaar wist dit niet maar hij kon ook prima zonder ijzers bij haar. Weten jullie waarom dit zou kunnen gebeurd zijn? Ik zal proberen morgen foto's te maken en deze hier plaatsen

Geen idee, lekker op bloten voeten zetten. Ben wel benieuwd naar foto,s