[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:48

Ik kreeg deze link nog van iemand toegestuurd:
http://www.voervergelijk.nl./

Je kunt er handig voer vergelijken.
Helaas als je dan Safe en Sound van Dodson vergelijkt met Vito van Marstall, kom je ook hier tot de conclusie dat het niet werkt, want Dodson heeft niets vrijgegeven. Moeilijk vergelijken dan.
Maar je kunt allerlei merken en soorten voer invullen.

@GinnyBoy: het kan bevangenheid zijn, maar het kan ook best zijn dat je paard een zoolkneuzing heeft in de voorhoeven doordat het met dit weer op een stuk harder ijs/grond is getrapt. Het is goed tijdelijk even het rantsoen op schraal te zetten, in de gaten te houden en bij niet vertrouwen de dierenarts te bellen.

GinnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:40

Hoi Isapaardje, Ik heb vanmorgen de DA erbij gehaald en hij vroeg of hij al eerder een keer hoefbevangen was geweest. Ja, ongeveer 11 jaar geleden. Hij zij toen dat het weer hoefbevangenheid kan zijn. Hij heeft 3 buisjes bloed afgenomen om hem ook op de lever en nierfunctie na te laten kijken. Hij loopt vooral moeilijk op de harde ondergrond. In de wei gaat het wel. De DA heeft met een tang de hoef gecontroleerd en vooral rechtsvoor was hij gevoelig. Ik heb nu voor een week pijnstillers gekregen. Morgen krijg ik de uitslag van het bloedonderzoek. Ook krijg ik homeopathische middelen, zoals Arnica en Rhus tox, dat heeft hem de vorige keer ook goed geholpen. Ik vroeg nog of er geen hoefsmid bij moest komen. Hij wilde het eerst even aanzien (???).

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:51

@zwelgje27
Dankje voor je reactie. Vanmiddag komt de DA weer om even te kijken hoe het nu gaat.
Heros (mijn huurpony) heb ik vanmorgen even in de paddock gedaan. Ze vond het fijn om even buiten te zijn. Maar wil liever geen stap verzetten. Ook op de weg erheen (over de stenen) is ze 3 keer gaan liggen omdat ze echt even niet meer kan/wou.
Is het dan wel verstandig om nu al met haar te gaan wandelen? En dan natuurlijk wel op zachte ondergrond neem ik aan?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:30

Persoonlijk zou ik in deze fase niet gaan wandelen of proberen te laten lopen.
Ik zie het zelf als een ontsteking onder je nagel. Zolang de ontsteking actief is doet elke beweging, zelfs kijken naar, pijn. Als de ontsteking onder controle is, dan zit de hoefwand los, dan moet de hoefwand aan de toon zo bijgewerkt worden dat hij los is van de grond.
Pas dan zou ik gaan wandelen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:04

Citaat:
Is het dan wel verstandig om nu al met haar te gaan wandelen?

Nee, natuurlijk niet. Gedwongen wandelen tijdens de acute fase van HB is wel het slechtste advies wat je kunt krijgen.
Ik denk dat je op dit moment het paard het beste in stal kunt laten op een dikke zachte laag bodembedekking - buiten laten lopen in een hard bevroren paddock is ook niet goed nu en dan krijgt-ie het alleen maar erg koud.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:26

Helemaal eens met Romeorowan en Jannipauli
Laat je paard aub niet gedwongen lopen. Je paard geeft aan erg veel pijn te hebben. Zet hem lekker op nat zand of een hele zachte stro of vlasbodem, zodat de zool tegendruk heeft. Veel koelen van de hoeven is ook fijn, maar niet voor alle paarden. Kijk vooral naar wat je paard aangeeft. En dwing hem vooral niet te lopen als het niet gaat.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:34

@ Dagmar,
Wat verveledn dat het ze zo'n pijn heeft en echt niet meer wil lopen!
Als je pony niet wil en kan zou ik inderdaad niet dwingen tot lopen.. ! Op stal en voeten koelen totdat ie weer een beetje vooruit wil.. Áls hij wil lopen is het volgens mij goed om te wandelen/ bewegen(is mij altijd geadviseerd) Maar als hij niet wil kun je alleen wachten tot beter gaat en pijnstillers zijn in dit geval denk ik ook wel fijn. Maar heb je misschien al gekregen van DA. Heel veel succes!!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:48

Ik heb vanochtend nieuwe zakken Wiesencobs en Safe & Sound gehaald. Wat me opviel was dat de zakken S & S nu meer rechthoekig waren (voorheen waren het van die vormeloze zakken). 't Spul ruikt zoeter, en er zit zo te voelen meer melasse in, of iets wat daar op lijkt. De balletjes die voorheen in zaten zijn ook van vorm veranderd. Is dit anderen ook al opgevallen?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:08

KootMiraDrum schreef:
Ik heb vanochtend nieuwe zakken Wiesencobs en Safe & Sound gehaald. Wat me opviel was dat de zakken S & S nu meer rechthoekig waren (voorheen waren het van die vormeloze zakken). 't Spul ruikt zoeter, en er zit zo te voelen meer melasse in, of iets wat daar op lijkt. De balletjes die voorheen in zaten zijn ook van vorm veranderd. Is dit anderen ook al opgevallen?

Is mij ook opgevallen, er is ook in een ander topic over gesproken... de samenstelling is echter hetzelfde gebleven. Alleen de brokjes iets kleiner en de verpakking wat makkelijker/goedkoper qua vervoer!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:09

't Plakt wel meer, vind ik.
Ben benieuwd of het gewicht wel hetzelfde is gebleven ;)

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:15

Dacht het wel hoor, zit nu veel meer opgeperst... ik had ook het idee dat het wat fijner gehakt was... maar dat scheen niet zo te zijn...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:57

Ja, dat van mij was ook duidelijk fijner gehakt. Ik had nog 1/2 ton staan, dus kon goed vergelijken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:03

Zo.. ik zit ondertussen ook weer te stressen. Het viel me gisteravond op dat Pauli telkens het gewicht van haar linker achterbeen afhaalt - het witte hoorn ziet ook een beetje roze, het voelt echter niet warm aan.
Met hoevenkrabben is ze nu ook heel lastig.Als ik links voor wil uitkrabben, wil ze links achter niet belasten. Straks nog maar even na-controleren als ik hulp heb om haar even vast te houden. Anders..hmm.. wordt 't weer een spoedje hoefsmid vrees ik..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:12

Oei...wanneer stond de geplande controle gepland? Met mijn oudje hielp het met verzorgen van de hoeven als ik haar met haar kont goed inparkeerde tegen een boxwand, en dan het achterbeen dat niet opgetild hoeft goed dragend eronder laten plaatsen. Dan werd de druk beter verdeeld en kon ook ze een beetje hangen tegen de wand. Misschien heb je er iets aan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:51

Ik moet 21 januari pas weer naar Roosendaal. Ik heb net de hoeven toch even met behulp van m'n man uitgekrabt achter - je hoeft maar naar 't been te wijzen en ze tilde al op maar dat doet ze alleen als iemand haar bij 't hoofd vasthoudt.. Niet gevoelig op de zool, geen warme hoef.. ik vraag me af of ze wellicht zich een beetje verzwikt heeft op die harde hobbels - er zitten zelfs nu nog keiharde stukken in de rijbak. Het been is verder ook niet warm of dik maar als ze maar twee seconden moet staan, haalt ze wel meteen het gewicht van het been af.. en dat het witte hoorn wat roze doorschijnt bevalt me niks.
Toch maar even de smid gebeld en z'n antwoordapparaat ingesproken.
ik hou haar voor de zekerheid maar in de bak, niet de wei op.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:08

@Zwelgje27
De DA is gisteren geweest, ik heb het haar nog even nagevraagt en zij heeft me ook verteld dat als de pony zelf aangeeft dat ze wel wat wil lopen het alleen maar goed is.
Ze krijgt nu 14 dagen lang 2x daags medicijnen die ik haar (gemengd met appelmoes) in haar mond moet spuiten.
Daarna nog weer 10 dagen om het af te bouwen.
Ze vind de medicijnen (of appelmoes) trouwens wel heerlijk!

Vind het wel allemaal heel spannend/lastig hoor, het is de eerste keer dat ik hoefbevangenheid bij mijn pony mee maak.
Dan zie je eigenlijk pas in hoe ernstig het is...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:43

Wat voor medicijnen zijn het Dagmar_1995? Zolang ze zelf wil lopen is het goed, maar dat dan wel op zachte ondergrond doen hoor! Voor de doorbloeding in de voet is het wandelen goed, maar als het teveel pijn doet, dan is dat juist weer niet goed. Wat krijgt de pony verder te eten nu? En waar staat ze (wei/zand/stal)? Sterkte ermee hoor, het is best een hele zorg! Je hebt vakantie zeker nu?

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:05

Volgens mij was het Heparin. Ik weet het niet zeker aangezien het spul op de stal licht. Zal het nog even na kijken;)
Veder krijgt ze oud hooi, en afentoe een wortel. Ze eet gelukkig nog wel goed en heeft ook geen koorts.
Van de DA mag ze absoluut geen brokken o.i.d
Ze staat op stal met een dikke laag stro.

En ja ik heb nu vakantie, dat maakt het toch net wat makkelijker. Gelukkig zijn stalhouder en stalgenoten me bereid om te helpen zodra ik weer naar school moet.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:53

Dagmar, wortels zijn fructaanbommetjes, beter niet geven dus.
Sterkte met Heros.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:34

pfff. komen we ooit vanaf?
de bevangenheid?? Nu voor de zoveelste keer bevangen, !! :(
Vanmiddag de da laten komen, hij zat niet lekker in zijn vel, gister moeilijk lopen. Ik dacht meer aan wat stijfheid omdat ze de afgelopen 2 weken niet de paddock in konden ivm sneeuw en gladheid.
Nou het is weer bingo.....bevangen aan alle 4 de hoeven.......
Op de bute en ascal...... Ik word er een beetje moedeloos van.....arm paard.....

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:36

ik wilde even melden dat, nadat hij jaren elke keer hoefbevangen is geweest, en m'n paardje het vorig jaar de hele winter door weer hoefbevangen was, en we eigenlijk de hoop een beetje hadden opgegeven, m'n lieve kleine shettie nu alweer een paar maanden hoefbevangen vrij is :D terwijl dat vorig jaar helemaal neit zo was, galoppeert en bokt hij weer vrolijk door de wei :D

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:22

Mijn Jacky begint weer wat beter te lopen gelukkig! Was wel balen dat ik afgelopen dagen door de gladheid niet met haar heb kunnen wandelen, alleen wat rondjes door de wei.. >;)
Maar zie vooruitgang gelukkig. Ze staat nu al een week op de paddock met alleen hooi. En begint al vlugger te lopen, en al een stuk minder stijf!! Nu moet ik ff volhouden en voorzichtig met voer gaan uitproberen. Ze is namelijk beetje aan de slanke/dunne kant...

Wat voeren jullie aan je hoefbevangen(gevoelige) paard/pony? Zag hier al iets over safe & sound..?
Moet nu dus eigenlijk iets gaan zoeken waarvan ze wel een beetje aankomt/op gewicht blijft, maar waar niet veel in zit waar ze bevangen van kan worden...

@ Dagmar: Veel sterkte! Het is ook lastig, maar het kan echt goed komen! Maar het paard heeft zijn verdere leven oplettendheid en nazorg nodig!

@afram: Vervelend! Staat je pony op stal, of in de wei normaal gesproken? En wat krijgt ie te eten? Bij mij was het ook weer raak met dit weer, geen/ weinig beweging en toch achteraf teveel eten gehad... |o
Heel veel succes!!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:45

Mijn Fjord krijgt hooi, 1 schep Wiesencobs, en maximaal 1/2 schep S&S. Geef ik van de S&S een hele schep, dan wordt de manenkam weer harder.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 08:12

@zwelgje27
In de acute fase zou ik nog niet gaan bijvoeren. Voorlopig eerst alleen hooi. Dan liever de hoeveelheid hooi verhogen.
Pas als je paard een tijd goed is en de acute fase voorbij is, zou ik gaan nadenken over krachtvoer.

@ afram
:(:) balen dat je paardje toch weer hoefbevangen is.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:37

ik geef mijn pony ook lucerne bij, van subli dus zonder melasse.
Dit moet je alleen wel goed uitzoeken want er zitten helaas stenen in...