[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:09

ik heb nog even nagezocht op internet wat die rode streep nou was die de smit aanwees, maar volgens mij is dit het hoefbeen die tegen de zool drukt? heb gelezen dat het in sommige gevallen kan lijden tot een zoolbreuk?

Wat kan ik doen om dit zoveel mogelijk te voorkomen? en is gebeurd het vaker dat dat zichtbaar is?

Wuswa: kan het zijn dat je paard die HB is meer energie stopt in het herstel van de hoeven en daardoor de vacht wat verwaarloosd word? en zijn hoefzweren standaard gevolg bij hoefbevangen?
De omgeving waarin je paard word gehouden klinkt geweldig <3 ik moet het topic ook eens helemaal door lezen eigenlijk, ga vanavond beginnen bij deel 1

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:10

Wuswa, mijne is niet bevangen geweest, maar ben ook geheel overgestapt qua voeding naar zo weinig mogelijk suikers. Dus weken van het hooi en ook de S&S. Ik geef trouwens 3 scheppen S&S per dag. Ik heb wel een bloedonderzoek laten doen en daar kwam een erg tekort aan selenium uit. Heb het hele verhaal volgens mij hier al eens neergezet. E is op het onderste randje, dus nu selenium met E als opkikker en nu sinds gisteren de Pavo Vital compleet voor toch extra vit enz. De F4F heeft geen selenium, dus zou bij mijn paard geen goed doen..

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:13

luve_rozes schreef:
@ RL : Dat kan HB zijn. Kan. Zijn de hoeven warm? Kun je pulsatie voelen in de kootholtes? Is er verandering in de mest? In het gedrag? Wat terug getrokkener, suffer?

De hoeven zijn volgens mij niet warm, wat is pulsatie? De mest is volgens mij niet anders, hij is wel wat suffer, maar ik ben drie weken weg geweest, dus ik weet niet wat er allemaal gebeurt is, volgens mij is er niet heel veel verandert?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:19

@Wuswa, een HB paard heeft wel wat meer vitaminen en mineralen nodig. Dus er zou een tekort kunnen zijn. Vind die paar handjes (als ik het goed begrijp) KV zo te verwaarlozen, dan kun je beter op een vit/mineralen korrel overgaan.

@ML, hoefzweren zijn niet standaard een gevolg van HB, maar komen wel meer voor. Zou je HS even bellen, want als hij een sincker aan het krijgen is, moet er wel even wat anders gebeuren met de hoef.

@RL soms, niet altijd, kun je een kloppende ader voelen aan de buitenzijde tussen kogel en verzenen van de hoef. Dat kan duiden op HB, maar komt soms ook met een hoefzweer voor. Er hoeft verder niets gebeurt te zijn voor een HB aanval. Is je paard dik? Als hij wat suffer is, is het mogelijk wel een indicatie, wij zien dat tegenwoordig al eerder, dan dat het paard de aanval heeft. Bij twijfel toch een DA bellen, je bent mogelijk vroeg, maar dat is beter dan te laat.

MiniLoe

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:22

luve rozes: de smit is vanmorgen geweest en heeft dat rode plekje aangewezen, maar het enige wat hij verder heeft geadviseerd is over drie tot vier weken weer langs te komen. wat is een sincker?

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:26

Citaat:
@RL soms, niet altijd, kun je een kloppende ader voelen aan de buitenzijde tussen kogel en verzenen van de hoef. Dat kan duiden op HB, maar komt soms ook met een hoefzweer voor. Er hoeft verder niets gebeurt te zijn voor een HB aanval. Is je paard dik? Als hij wat suffer is, is het mogelijk wel een indicatie, wij zien dat tegenwoordig al eerder, dan dat het paard de aanval heeft. Bij twijfel toch een DA bellen, je bent mogelijk vroeg, maar dat is beter dan te laat.

Ik kan straks nog wel even gaan kijken,we gaan nu zo eten, maar dan voel ik even. Hij is niet overdreven dik, wel een grasbuik, omdat hij lang stil heeft gestaan.
Het is voor ons een beetje lastig om de DA te bellen, maar is het misschien verstandig om nu niets met hem te doen, misschien wandelen ofzo?

xKatayoun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:28

Mn verzorgpony is cronische hoefbevangen. ):
Gelukkig heeft ze er niet super veel last van..

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:30

de assistente van de veearts gaat overlegen betreft dat rode streepje, word nog terug gebeld
kan mn hoefsmit momenteel niet bereiken en ik wil toch graag weten of dat nou een verzakking van het hoefbeen is, of hij denkt dat fotos nodig zijn ondanks dat smit denkt van niet en of ik me zorgen moet maken om een doorbreking van het hoefbeen door de zool

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:36

Helaas kan ik me hier ook melden..
Gister is door de dierenarts vast gesteld dat mijn shetlander hoefbevangen is..

Ik heb alleen wat vraagjes..
Hij staat nu volledig op boxrust. Donderdag moet ik een paar meter met hem lopen om te kijken of hij beter loopt of niet.
Als hij hetzelfde of slechter loopt als gisterochtend, dan moet ik de dierenarts bellen, en dan komen ze voor het weekend nog langs.
Dan zou ik als het goed is andere medicijnen krijgen.
Als hij beter loopt dan moet ik volgende week een afspraak maken om foto's te laten maken in de kliniek.
Maar stel nou dat hij donderdag beter loopt, is er dan nog kans dat de foto's heel negatief zijn?
De dierenarts zei gister dat hij niet verschrikkelijk erg hoefbevangen is, maar wel behoorlijk.
Stel dat hij donderdag een stuk beter loopt, moet ik me dan nog steeds 'druk' maken om de foto's zeg maar?
Hoe snel kantelt een hoefbeen, en hoe snel zakt hij?

Mag hij deze liksteen nog hebben of is dat beter van niet?: http://www.dierenwinkelnijkerk.nl/?menu ... D=11427851

En weten jullie nog iets om hem mee te vermaken in de stal?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:43

een liksteen is volgens mij altijd wel goed, als het geen 'snoep'steen is...

Ik lees hier boven dat dunnere mest ook met HB te maken kan hebben...
Mijn merrie heeft inderdaad ook dunnere mest...
Hoe lang houdt dit aan en moet ik me hier extra zorgen over maken?
Heb er eigenlijk niet zo bij stil gestaan tot dat ik er over las...

Ik moet straks trouwens toch metacam ophalen, omdat ze zo slecht blijft lopen op het harde...

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:52

Renslover schreef:
Citaat:

Ik kan straks nog wel even gaan kijken,we gaan nu zo eten, maar dan voel ik even. Hij is niet overdreven dik, wel een grasbuik, omdat hij lang stil heeft gestaan.
Het is voor ons een beetje lastig om de DA te bellen, maar is het misschien verstandig om nu niets met hem te doen, misschien wandelen ofzo?

Heb net even gekeken. Hij heeft een hoefrand iets dikker, maar de hoeven zijn niet warm, bij dat ene been heeft hij trouwens wel een kleine zwelling die ook iets warm is, maar die wordt niet groter... Misschien ligt het daar aan, maar ik had eigenlijk het idee dat het echt door de hoef kwam?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:03

RL: Hoefvorm afwijkingen komen in het begin bij HB eigenlijk niet voor, dat gebeurt, afhankelijk van de ernst later pas. Veelal zijn zwellingen die je zien kunt, met name bij de kroonrand, vaak hoefzweren. Hij kan natuurlijk wel last hebben van de zwelling op het been, warmte wijst op zijn minst irritatie aan, mogelijk door een ontsteking.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:09

Wat komen er momenteel een boel nieuwe gevallen bij, althans hier in het topic. Toch helemaal geen hoog fructaanseizoen/weer. Is me al vaker opgevallen trouwens, er is vast nog een missing link.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:13

de zwellingen zijn dus vooral bij de pezen in de buurt, niet bij de kroonrand, dus ik weet het momenteel ook helemaal niet meer...

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:22

@ML, een sincker is dus een hoefbeen wat zakt. Maar het kan ook een scheuring zijn van het hoefbeen, en de hoefwand, dus een kanteling.

Mysa. Ik denk dat het kan komen van droogte, en nu weer regen, en het gras wat hard aan het groeien is, naast pony's en paarden die eventueel wat te dik waren, en al risico liepen.

xsasx: of je foto's wil laten maken, is persoonlijk. Je krijgt wel een mooi beeld, hoe erg de HB is. Hoe het hoefbeen er bij staat. Het verandert niets aan de behandeling zelf, het netjes laten bekappen, en de wijze van voeren, want HB heeft een paard levenslang. Wel kun je eerder kiezen voor bv aangepast beslag, als er erg veel binnen in aan de hand is, maar ook dat is persoonlijk. Ik weet niet wat voor medicijnen hij krijgt, en of dat morgen al het beeld van lopen beinvloedt?

RL, dan denk ik toch dat er wat anders aan de hand is. Maar via de computer blijft het moeilijk gissen. Voor zowel de pezen, als HB, is koelen niet fout. Wil je helemaal zeker zijn, kun je hem eventueel ook nog een HB dieet geven, en van het gras afhalen. Maar het is voor mij zo ook moeilijk oordelen.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:25

dat snap ik, in elk geval heel erg bedankt dat je me wil helpen :)
Van het gras afhalen wordt erg moeilijk, hij is licht dampig en staat al superlang
24/7 buiten...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:02

ik ben blij met alle hulp die ik momenteel krijg, ook jullie super bedankt.
Vrijdag om vijf uur komt er een wagen zand brengen, zes kuup totaal. Ik mag een stuk volstorten a 75 vierkante meter voor mamaloe zodat ze niet alleen in dr stal hoeft te staan. Als ze beter gaat kan ik dat stuk verzetten naar het gedeelte gras wat de andere ponys eerst goed kaal kunnen eten voor ik het aan haar zand stukje verleng. super blij dat dit mag van staleigenaar.

hulp van stalgenootje en vriendinnen bij koelen en geven van medicijnen en de smid en mn veearts.
Vanavond liep ze al beter, wellicht dat afwikkelen nu de smit is geweest al beter gaat want er ging best een stuk af

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:24

mysa schreef:
Wat komen er momenteel een boel nieuwe gevallen bij, althans hier in het topic. Toch helemaal geen hoog fructaanseizoen/weer. Is me al vaker opgevallen trouwens, er is vast nog een missing link.

Fructaangehalte heeft natuurlijk niet alleen met de temperatuur te maken. Er zijn veel meer factoren die mee kunnen spelen. Droogte, hitte, helling schaduw of juist geen schaduw etc. De voedingstoestand in de bodem, de bodemsoort en noem maar op.
Op een fructaankalender kun je niet afgaan, die kijkt enkel naar de temperatuur, dat is maar een factor die invloed kan hebben, er spelen qua gras en planten in de wei veel meer factoren mee. Paardenbloemen, melkdistels etc kunnen ook heel veel fructaan bevatten, sowieso distels óók distels met paarse bloemetjes kunnen vergif zijn voor HB paarden. Paarden zijn lekkerbekken, die eten wat ze lekker vinden. Planten die kunnen geen boodschappen doen die staan waar ze staan en reageren op de omstandigheden waar ze staan.
Je hebt wat zoetere grassen, die zullen paarden als eerste kiezen, de wat meer native grassen die wilde paarden wel eten omdat ze niet anders kennen, laten onze paarden staan omdat ze dus ook de productiegrassen kennen en dan zijn ze net verwende kinderen, liever een ijsje of een zoet koekje dan iets wat minder lekker smaakt. Onze paarden staan ook tussen een hek, ook zij kunnen eigenlijk niet echt boodschappen doen, behalve dan in hun eigen supermarkt tussen dat hek.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:47

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:58

nombrado schreef:
misschien eens handig ze dit juist wel te laten doen.
http://chronische-vermoeidheidssyndroom ... ever.6.php

Maria distel is geen melkdistel, je moet wel even naar de wetenschappelijke naam kijken, dit is dus echt een typisch voorbeeld hoe dingen vreselijk fout gaan.
De wetenschappelijke naam van Mariadistel is Silybum marianum in het Engels noemen ze deze melkdistel.
In het Nederlands is melkdistel deze plant qua wetenschappelijke naam de gewone melkdistel (Sonchus oleraceus) deze is een gele.
Je moet eens ophouden met je gevaarlijke praatjes over planten als je niet eens de juiste wetenschappelijke benaming weet en zomaar alles van internet plukt.
Het gaat hier wel om zieke paarden, we zitten hier niet op verwarring zaaien te wachten.

Pilliewillie is geen betrouwbare wetenschappelijke bron, probeer pub med of zo eens en controleer je bronnen. in plaats van verwarring te blijven zaaien. Daar help je geen zieke paarden mee.

Edit hier een klein overzichtje van distels en hun soorten http://nl.wikipedia.org/wiki/Distels
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 27-07-11 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:02

je moet inderdaad uit kijken met middelen door elkaar te gebruiken.
Of je er echt goed in verdiepen,anders zou het zomaar kunnen dat het paard zieker wordt dan dat de bedoeling is.
Een aanhanger van Laarakker heeft mij eens aanbevolen om Glucobalance te proberen.
Ik durf het niet,ik heb geen idee wat het doet met levothyroxine.
En zolang er nieteens paarden zijn die levothyroxine gebruiken kan ik daar helemaal niets over vinden,dus durf ik het niet aan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:14

wie zaait er nu verwarring?
http://en.wikipedia.org/wiki/Milk_thistle
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mariadistel

waar het gewoon om gaat , is dat er wel degelijk wetenschappelijk bewijs is, dat vele plantensoorten of bloemen van deze distel verschillende belangrijke functies hebben bij inname.
er staat overigens onderaan de text alle wetenschappelijke bronnen vermeld.
dus die kan je rustig na lezen.
Bewijs is gewoon, dat deze plant een reinigende werking heeft op de lever (en dus ook nieren, wist ik nog niet eens)(MET de paarse bloem....niets geels...dat is heel wat anders.)
Wat dus juist, als je paard dit pakt, hier behoefte aan heeft. Een paard (althans die van mij) zijn geen zoetekauwen of ongezonder eters als men soms kinderen ziet. En ook geen onmondige kinderen die ik ga behouden en verstikken. Ik denk dat men heel wat van de natuur van die dieren kan leren.
Sommige hondeneigenaren worden al panisch als hun hond grassprietjes eten, terwijl dit ook een belangrijke functie heeft.
Wat ik van mijn paarden juist leer, is dat ik ook weer leer luisteren naar mijn behoefte op het eetgebied.
en dat is echt zelden patat of kleffe hap.
ik kan bv een enorme behoefte hebben aan tomaat, maar vervolgens na deze behoefte te hebben nageleefd , 3 maanden hier absoluut niet naar om te kijken.

Ik heb net als jullie, een bevangen paard gehad. Heb dit op een natuurlijke manier opgelost en hij heeft sinds 1 jaar absoluut geen last meer. Ik rijd weer, en zij beweging is super. (als vanouds)
zijn lange donald duck tenen zijn 2 maanden geleden totaal uitgegroeid en weggeknipt.
Zonder enig chemisch geneesmiddel .
Dat is mijn ervaring....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:28

Laatste bericht, je staat nu in mijn foeilijst

pfffffffff zucht, jij zaait verwarring, kijk nu naar de wetenschappelijke naam! Weet je wat, als jij je been breekt, of je krijgt PPID dan wens ik je veel succes met je wilgentakjes kouwen.
Je gaat nu in de negeermodus, je weet echt niet het verschil tussen distelsoorten.
In Engeland heet Mariadistel milkthistle in Nederland is Mariadistel GEEN melkdistel. Het zijn verschillende planten.
Ik heb zelden iemand meegemaakt die zo niet open staat voor uitleg, dus het is verspilde moeite. Succes met je distels. Probeer in godsnaam je eens echt te verdiepen is mijn advies.
Nog een fijne link voor je over de risico's van planten niet herkennen, folkremedies.
http://whatstheharm.net/folkremedies.html

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:54

luve_rozes schreef:
xsasx: of je foto's wil laten maken, is persoonlijk. Je krijgt wel een mooi beeld, hoe erg de HB is. Hoe het hoefbeen er bij staat. Het verandert niets aan de behandeling zelf, het netjes laten bekappen, en de wijze van voeren, want HB heeft een paard levenslang. Wel kun je eerder kiezen voor bv aangepast beslag, als er erg veel binnen in aan de hand is, maar ook dat is persoonlijk. Ik weet niet wat voor medicijnen hij krijgt, en of dat morgen al het beeld van lopen beinvloedt?

De dierenarts heeft tegen mij gezegd dat ik moest kijken hoe hij donderdag liep, en dat als hij beter liep dat ik dan volgende week moest bellen om foto's te laten maken.
Hij vloog net zijn stal uit. _-:( Maar gelukkig liep hij naar het hek dus dat was niet zo ver, en daar kon ik hem meteen weer pakken.
MAAR... Hij liep goed!!!!!!!!!!!!!!! *\o/* *\o/* :D :D Dus ik ben helemaal blij! :D
Maar nu zit ik dus een beetje te twijfelen wat ik moet doen aangezien hij dus pas 1 keer die medicijnen had gehad, en dat dat al zo'n verschil maakte. Vinden jullie het verstandig om wel foto's te laten maken, of hebben jullie als jullie dit horen zoiets van zou het niet doen?
Ik heb metacam, aspirine en nog iets gehad, maar weet niet meer hoe dat heet. Dat is een soort 'verdovings'middel.
Het is denk ik sowieso wel verstandig om de hoefsmid te laten komen he? Moet hij dan op een bepaalde manier bekapt worden, of gewoon normaal? Kan hij nu sowieso gewoon bekapt worden? (lijkt me niet echt fijn nu?)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:57