[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:09

%&((**&))(&* Vanmiddag liep mijn ander paard, haflinger, met hele kleine pasjes achter haar box uit. Door de sneeuw lopen ze 3 x per 1/2 u buiten. Het is niet veel, maar het kan niet anders.
Ik heb haar getemperatuurd: 37.6c, normale hartslag, ademhaling normaal. Het vervelende is dat het overal zo glad is, dat ik haar nergens even kan laten lopen om te zien hoe ze in draf en galop loopt.
Alleen op de weg voor, maar dat is een 80km weg, dus nu geen optie. te druk.
Toch maar de veearts gebeld om even te checken waar ik op moet letten.

Hij kwam tot de conclusie dat spierbevangenheid niet uit te sluiten is en heeft een arts langs gestuurd. . Haar rug, lendenen en croupe is strak gespannen. Meteen bloed afgenomen en pijnstiller gespoten. Het bloed brengt ze nu naar Het Spaarne Ziekenhuis voor mensen, dat ligt hier vlakbij. Want het dierenlab is met deze rare dagen slecht bereikbaar.

Ik word net gebeld met de uitslagen. Janouk is niet spierbevangen. Alle waardes zijn normaal. De hemel zij dank.

Waarschijnlijk is die mafkees toch onderuit gegaan vanmorgen en heb ik dat niet gezien. Ze heeft pijnstillers gekregen en voelt zich veel beter. Ze krijgt nog wel een week pijnstillers en een week rustig aan doen voor zover dat in haar woordenboek voorkomt.

Gelukkig maar. Ik zag al weer een hele lijdensweg voor me, maar dan nu met spierbevangenheid ipv hoefbevangenheid. :(

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:31

Jeetje Janouk, dat is flink schrikken. Hopen dat ze snel beter gaat lopen.

Ik zit met verbazing te lezen, mijn paarden zijn blijkbaar wel heel apart. Ik heb de jongens (Romeo, Utah en Simon) in de bak staan en de meiden (Indiana en June) in de paddock.
Voordat de vorst inviel is er gesleept zodat het redelijk vlak zou opvriezen. Daarna is er wel 30 cm sneeuw gevallen maar mijn paarden hebben echt nergens last van. Vooral de jongens zijn de hele dag aan het donderjagen.
Ook Indiana loopt zonder problemen over hobbels, bobbels en op stenen en sneeuw.
Ook hebben ze geen last van sneeuwproppen onder de voeten.Ze zijn maandag weer allemaal bekapt en zelfs daarna geen problemen.
Ik vraag mij af waarom het bij jullie paarden zo plakt en bij die van mij niet. Bij de voeten met ijzers snap ik het natuurlijk wel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:45

Oh help Corinne, 'k schrik ervan! Gelukkig geen SB/HB !!
Maar die ongein van vallen wil je natuurlijk ook niet hebben - hopelijk komt Janouk er weer snel bovenop! (Tip van Rob: warm dekje erop, dan blijven de spieren warm, doorbloeding beter)

Mijn dames hadden vandaag de gekte in de kop - ik was wat laat met het middaghooi en op de kleine wei gras graven was kennelijk niet zo prduktief dus toen ze me zagen kwamen ze aangedenderd - Pauli in volle galop, Jils in haar Friezen-ren-draf en allebei springen, bokken! 't Is lang geleden dat ik Pau zo vrolijk zag - ik hield wel m'n adem in maar 't ging gelukkig allemaal goed en stonden ze even later snurkend en proestend boven de hooibulten. :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:41

Dank voor de reacties op het filmpje, ben zo dankbaar als ik hem zo zie draven. Hij heeft geen zere voeten, dat is duidelijk.
Schrikken Janouk! Wat super trouwens dat ze dat even in het gewone ziekenhuis konden testen. Netjes! Als de paarden niet goed kunnen bewegen door de gladheid of doordat ze niet de box uit mogen/kunnen: extra dekentje is dan lekker, in combinatie met armer ruwvoer (als dat kan) aanbieden. De warmte die ze maken door te bewegen krijgen ze immers niet. De energie die ze daarvoor nodig zouden hebben verbruiken ze niet. Als ze dus dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgen, loop je wellicht weer kans op een terugval. Dat is tenminste mijn theorie.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 07:56

@romeorowan
Het nadeel is dat mijn haflinger rondom op ijzers staat. Wij mennen, bij normaal weer, veel. En ik woon in de Randstad bij Schiphol; geen bossen of recreatiegebieden waar we kunnen mennen, dus altijd over de weg. Verder maait Janouk voor en achter, waardoor ze sowieso meer glijdt dan andere paarden.
Image staat voor op ijzers en dat is ook hard nodig na de kanteling van het hoefbeen en alle schade aan de hoef.
De bak is hier goed gesleept en rul en daarover sneeuw, dus dat gaat prima. Alleen die ijsklonten, die maken het gevaarlijk.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:00

Ok, nu zit dus eigenlijk te twijfelen of ik een dekentje bij mijn shet Jacky moet omdoen..
Ze is op leeftijd (21) En vroeger kreeg ze niks bij aan voer naast hooi en gras, de laatste jaren merk ik echter dat dit te weinig is voor haar en dat ze afvalt. Ik heb haar al een poos op half meusli half slobber en dat gaat prima.. (die paar halfjes biks waren dus weer net teveel die ze afgelopen dagen extra kreeg, in combinatie met weinig beweging..)
Nu ze lichtelijk bevangen is, geef ik haar even niks, alleen hooi. Moet ik haar nu een deken omdoen tegen de sneeuw die vanmiddag gaat vallen..? Ze heeft geen schuilstal, alleen bomen. Kan haar evt wel opsluiten in de stal, maar doe ik haar geen plezier mee, dus doe ik liever nog niet.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:22

Ja dat heb je inderdaad met ijzers. Maar ik lees ook over proppen sneeuw in de hoeven zonder ijzers en dat hebben die van mij dus niet. Zouden hun voeten dan bijv. warmer of kouder zijn?
Indiana is van de week ook onderuit gegaan. Mijn man liet de paarden 's ochtends even buiten en hij deed de koningin het laatst (ik altijd als eerste). Ze neemt een spurt de box uit en maakt een draai om de paddock in de gaan, maar dat is natuurlijk lastig als er sneeuw ligt. Gelukkig lijkt ze nergens last van te hebben.

Zwelgje27:ik moet zeggen dat ik wel van de dekentjes ben, zeker als ze al op leeftijd zijn. Een beetje extra ondersteuning kan volgens mij geen kwaad.
Je zou wat extra hooi kunnen geven en dan de porties die ze midden op de dag krijgt weken in water om het fructaan zoveel mogelijk uit te spoelen. Als het onder 0 is dan werkt dit natuurlijk niet.
Toen mijn paard afgelopen zomer een kleine terugval had raadde de dierenarts aan om een aantal dagen quadrisol te geven. Dat heb ik toen 1 dag gedaan en ondertussen haar voordroog geweekt. De volgende dag liep ze alweer zoveel beter dat ik met de quadrisol weer ben gestopt.
Laatst bijgewerkt door romeorowan op 24-12-09 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:27

Ik zou wel een dekentje opdoen om even door de kou heen te komen. Toen mijn paard net terug was uit de kliniek liet ik haar 's nachts ook gewoon buiten ( dit was nog voor de sneeuw/vorst periode) zonder deken. Het viel me toen op dat ze meteen weer wat stijvig ging lopen. De kliniek adviseerde mij toen haar 's nachts echt binnen te houden mét deken op, al was 't maar een dunne. Dat heb ik gedaan en ze liep vervolgens weer veel soepeler. Bedenk je dat de paarden in feite ziek zijn en dus wel een beetje steun kunnen gebruiken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:29

Misschien heeft het wel te maken met de bewegingen die het paard maakt? Bij ons op stal ook sommigen mét klonten en anderen schijnbaar niet. Misschien heeft een smalle hoef meer last dan een wijdere? Zoiets? Knap lastig is het wel.

@zwelgje27: waar twijfel je precies over qua deken ja/nee?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:37

Als je wat meer draagrand hebt, heb je ook meer ruimte voor sneeuw onder de voeten. Ik denk dat om die reden bij Isabella de sneeuw plakt. Ik vet ze nu in met alles wat maar vet is en wil blijven zitten (vaseline is te hard, maar zonnebloemolie of hoefteer wil wel lukken). Dan plakt de sneeuw ook minder.
Wel is het op sommige stukken spekglad door aangevroren vastgelopen sneeuw. Gelukkig let ze zelf ook wel goed op.

Dekentje; ik ben niet zo voor dekens. De vacht kan zich dan niet meer overeind zetten. Juist nu hebben die shetten zo'n dikke vacht. Maar aan de andere kant had ik afgelopen winter Isa ook een deken op toen het sneeuwde (dubbel, onderdeken met regendeken). Dit omdat ze geen stap kon verzetten toen, weinig mocht eten en naar mijn idee zich niet warm kon houden. Als je besluit een deken op te doen, dan wel een gevoerd waterdicht deken.

paars

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:40

Ja, áls dan: dan gevoerd én waterdicht.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:59

Dat is inderdaad mijn twijfel Paars, net wat Isaapaardje zegt:
Heb een regendeken voor haar, maar dat drukt het haar plat, juist nu zonder deken heb ik het idee dat ze zo lekker warm blijft door het uit\zetten van haar vacht. Heb wel een fleece wat eronder kan, maar dan ben ik bang dat het misschien te warm word... ?

Aan de andere kant, ze heeft momenteel op haar ribben niet veel over qua vet, er moet gewoon niet meer af eigenlijk..
Volgens mij hebben ze wel weer neerslag in de vorm van sneeuw voorspeld vandaag, in dat geval zou ik er misschien wel beter een deken op kunnen doen of niet?

En hoelang kun je met een shet vacht 'tijdelijk' een deken om doen..? Ik merk namelijk dat ze al haar verliest omdat ik de weken voor de sneeuw, met die regen eigenlijk haar regendeken best lang op heb gehad.. Zou ik er dan voor moeten kiezen om de vacht dan maar helemaal aan een deken te laten wennen voor de rest van de winter..?
Heb haar natuurlijk het liefst zonder..

Romeorowan: Heb nog een spuit quidrisol liggen van mijn net overleden paard. Maar twijfel of ik dat direct moet geven. Hoe erg was het bij jou paard toen je de pijnstillers gaf? omdat je aangeeft dat je het eigenlijk maar een dag gegeven hebt.. Denk namelijk dat ik er nog wel redelijk vroeg bij ben. Tuurlijk heeft ze er last van, maar ze loopt nog wel, ik heb net een uur met haar gewandeld en ze draaft ook nog aan op het harde. Ze loopt alleen een stuk langzamer en voorzichtiger en kan zien dat ze voor bevangen is aan de manier hoe ze loopt.. Heb niet het idee dat ze staat te vergaan van de pijn, maar dat is natuurlijk moeilijk te zeggen..

Bedankt in ieder geval iedereen voor de tips en het meedenken!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:32

Zwelgje27: Indiana stampt normaal gesproken gewoon op de stenen. Afgelopen zomer, na een periode met veel regen en veel gras groei, liep ze op de stenen zoals wij lopen als we op de tenen lopen om niet gehoord te worden.
Meer was het niet, maar het deed wel alle alarmbellen rinkelen.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:11

Romeorowan: Zoals ik al zei denk ik dat ik er vroeg bij ben. Weet inderdaad wat jij bedoelt met op de tenen lopen, dat doet ze nog niet zo extreem. Ze loopt lichtelijk op haar voortenen. Mijn alarmbellen gaan al vrij snel rinkelen, omdat mijn pony in het verleden heel vaak hoefbevangen was. Ik heb haar al 10 jaar zonder bevangeheid, maar ben nog steeds alert, en zo zie je het meteen als het weer de verkeerde kant op gaat.. Ook na zo'n lange tijd kan het dus gewoon weer mis gaan, ze zal haar hele leven gevoelig blijven hiervoor..
Is jou Indiana er weer helemaal goed bovenop gekomen?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:14

Ja Indiana is er weer helemaal bovenop gekomen. Ze is zomer 2005 hoefbevangen geweest en dan afgelopen zomer 'het dipje'.
Ze gaat al 4,5 jaar goed.
Ik hoop dat Indiana en ik het net zolang gaan volhouden als jij en je paardje.
Indiana is insuline resistent en van daar uit hoefbevangen geworden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:46

Isabella verhaard ook al.
Naar mijn idee gaat dat bij een shet altijd gelijk als de dagen weer wat beginnen te lengen. Dat heeft niets met wel of geen deken te maken.

Vorig jaar had ik Isabella in de nacht het deken op, overdag stond ze als het zonnetje scheen zonder.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:34

Hier ook al twee verharende paarden. Eentje mét deken en eentje zonder, dus daar heeft het weinig mee te maken als je het mij vraagt.
Ik ben ook wel vóór een dekentje bij een HB/SB paard. Ze kunnen zichzelf niet zo goed warmhouden als een gezond dier door een verstoorde stofwisseling. Ik merk dat Pebbles veel baat heeft bij haar deken, al heeft ze er nooit eerder eentje nodig gehad.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:53

Er wordt inderdaad altijd gedacht dat als je een paard maar warm houdt, dat dan de vacht niet zo dik zal worden. Dat is dus echt niet waar. Het heeft te maken met de lengte van de dag.
Als je wilt voorkomen dat je paard een wintervacht aanmaakt dan moet je in de stal daglicht vervangende lampen ophangen en die minimaal van 6 uur 's ochtends tot 11.00 uur 's avonds laten branden.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:20

Heb Jacky gisteren middag uiteindelijk toch maar de fleece en regendeken omgedaan. Gezien al die sneeuw en regen denk ik wel een goede keuze geweest... Ben wel bang dat het snel te warm word met fleece eronder omdat ze gewoon haar wintervacht heeft..
Ik ga zometeen bij haar kijken, om te wandelen..
Heb vanmorgen zelf niet gevoerd, maar kreeg tel. dat mijn weidegenoot haar bijna niet vooruit kreeg... :\
Misschien dat ik haar toch pijnstillers moet gaan geven..
Wat vinden jullie van de dierenarts bellen op eerste kerstdag voor advies? Heb namelijk nog buut liggen en quadrisol..

Fijn dat die van jou er goed bovenop is gekomen Romeorowan.
Ik heb gemerkt dat veel blijven rijden heel belangrijk is in combinatie met juiste hoeveelheid voer (zo min mogelijk) te vinden. Bij Jack gaat het eigenlijk 's zomers ook heel goed, met beperkt gras en 's nachts op het zand met hooi.
Hoop dat Indiana inderdaad ook goed blijft! Het blijft alert blijven. En ik zie nu zelf dat het maar zo weer mis gaat... helaas..
Ik hoop dat ze opknapt, want kan het nu niet aan haar ook nog te verliezen, mijn andere verlies is nog zo vers... ;(

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:28

Dierenarts kan je altijd bellen, er is altijd wel iemand die dienst heeft. Zelf heb ik altijd metacam in huis, en als Nado blijk geeft van dat het mis aan het gaan is (stijver lopen etc) dan stop ik er zelf meteen metacam in. Op deze manier heb ik al een aantal keer kunnen voorkomen dat het de verkeerde kant op ging en tot echte bevangenheid heeft geleidt. Metacam is een combinatiemiddel van pijnstiller en ontstekingsremmer.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:35

Ik kom me hier ook maar even melden.

Ik heb een shet van 11 jaar die al een paar keer flink bevangen is geweest. De laatste keer was de ergste omdat de veearts die toen kwam een verkeerde diagnose stelde nl artrose... Vijf maand kwijt... Na zelf te dokteren en andere DA en smid aan te spreken heb ik dan kunnen vaststellen dat het toch hoefbevangheid is. Op zachte grond loopt ze redelijk maar nu met sneeuw en al dat ijs, loopt ze werkelijk op eieren in haar uitloop.
Ik lees dat jullie met momenten pijnstillers geven. Een tijd geleden kreeg ik al eens de tip dit niet teveel te geven. Ik heb nog wel enkele zakjes pijnstiller over (equipa...of zoiets) Soms twijfel ik of ik een paar dagen zou geven of niet.

Enkele pagina's terug lees ik dat sommige hoefbevangen paarden er 'ziek' uit zien. Ginnie eet goed en gedraagt zich niet ziek... Volgens mijn smid zouden haar hoeven tegen zomer hersteld moeten zijn. Ik betwijfel het...

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:55

Laat ik me hier dan ook maar even melden... Mijn huurpony is sinds zon 3 weken hoefbevangen. Helaas..Ze staat nu dag en nacht op stal, en krijgt medicijnen. Helaas ben ik bang dat het fout gaat aflopen, haar hoef is al aan het kantelen. En de eigenaar (een redelijk oude man) heeft geen zin om haar maanden op stal te houden en steeds de dierenarts kosten te betalen.

Ook heb ik als tip Arnica tabletjes gekregen. Deze gebruik ik sinds vandaag. Maar heeft iemand hier ervaring mee?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:06

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 04:40

@ Dagmar: Arnica is een homeopatisch middel dat ontstekingsremmend werkt. Heb het geslikt toen ik mijn verstandskiezen had laten trekken.

Maar als je pony bevangen is kan arnica slechts ondersteunend helpen vrees ik, je moet het niet zien als een middel dat helpt. Vraag me af of het veel uithaalt...

Volgens mij kantelt het hoefbeen altijd bij hoefbevangenheid, het is alleen zaak om te voorkomen dat het hoefbeen nog verder gaat kantelen... Dit komt namelijk een keer op een punt dat het niet meer goed komt..

Zou zo veel mogelijk met je huurpony gaan wandelen en niks bijvoeren, enkel hooi. Het liefst oud hooi.. De dierenarts kan verder ook niet meer doen dan pijnstillers voorschrijven..
Succes ermee, hoop dat ze erbovenop komt!
En geef niet zomaar op! Ik ken hoefbevangen pony's in mijn omgeving waarbij het bijna einde verhaal was, maar er bovenop zijn gekomen en het weer prima doen!
Als je maar blijft rijden, bewegen! En opassen met voeren, vooral met gras in bepaale periodes en weersomstandigheden gaat het sneller dan je denkt!
De pony zal zijn hele leven gevoelig blijven..

GinnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:57

Hallo, ik meld mij ook even aan. Mijn arabier loopt sinds gisteren ook heel stijf en vooral met de voorbenen. Ik schrok me een hoedje. Als hij op stal staat gaat hij na een tijdje ook liggen om zijn benen te ontlasten. Bij het opstaan zie je dat hij voor stijf is. De benen en hoeven zijn niet warm en zijn lich.temp. is 37,5 graden. Geen koorts dus. Hij is nu ruim 18 jaar oud. Toen hij 7 was heeft hij hoefbevangenheid gehad en dat beeld zal ik ook nooit meer vergeten. Hij stond toen helemaal met zijn achterbenen onder het lichaam en de voorbenen naar voren. Ook had hij hoge koorts. Nu staat hij gewoon op zijn benen en als je hem ziet staan dan lijkt het alsof er niks aan de hand is. Behalve als hij gaat lopen dan zie je het. Hij heeft een dag daarvoor op stal gestaan vanwege het weer en is hij gisteren met de rest naar buiten geweest. Volgens die man waar hij op stal staat was er 's morgens nog niks te zien. Misschien is hij uitgegleden? Of zou het dan toch weer hoefbevangenheid zijn? Of spierbevangen? Ik heb meteen het voer aangepast naar veel hooi en weinig brokken. Vandaag is hij wel naar buiten geweest en liep hij bij het binnen halen wel iets beter maar je ziet dat hij voor stijf loopt. Morgen haal ik de DA erbij. Wil graag weten wat hij heeft. Ook tilt hij voor elke keer om en om zijn been op en hoor je veel knakende geluidjes in de benen. Het is duidelijk dat hij niet fit is. Wat kan het toch zijn?